שינויים בלוחות הזמנים ובאופי שיירות סיוע אפריקאיות לרצועה (עדכון תמונת מצב, נכון ל-12 ביוני 2011)

שיירת הסיוע הדרום אפריקאית לרצועה

שיירת הסיוע הדרום אפריקאית לרצועה

מלאנא אחסאן הנדריקס (אתר קרן אלקדס 9 ביוני 2011)

מלאנא אחסאן הנדריקס (אתר קרן אלקדס 9 ביוני 2011)

אחד מכלי הרכב של השיירה (אתר ,SARA 9 ביוני 2011)

אחד מכלי הרכב של השיירה (אתר ,SARA 9 ביוני 2011)


שיירת הסיוע הדרום אפריקאית לרצועה

כללי

1. על פי מידע עדכני שבידנו חלו לאחרונה שינויים בנתיב, בלוחות הזמנים ובאופייה של שיירת הסיוע הדרום אפריקאית לרצועה, שאמורה הייתה לצאת לדרכה בשבוע השלישי של חודש יוני. את השיירה יזמו שני ארגונים מוסלמים אנטי-ישראליים הפועלים בדרום אפריקה: קרן אלקדס (Al Quds Foundation) וארגון בשם Muslim Judicial Council MJC. לארגונים אלו הצטרפו ארגונים מוסלמים נוספים, תחנות שידור, קרנות צדקה, אוניברסיטאות, קולג’ים ובתי ספר מוסלמים בדרום אפריקה1.

2. עיקר השינויים: מספר כלי הרכב של השיירה האפריקאית צומצם וחלו שינויים בנתיב השיירה שבמרכזם הימנעות מלעבור בסודאן ובקניה, בשל המתח הפוליטי השורר בהן וחשש לשלום משתתפי השיירה. כמו כן נדחה מועד צאתה של השיירה היבשתית (השיירה היבשתית לא תצא לפני סוף חודש יולי) והועלתה האפשרות שחלק מהמשתתפים והמטען יטוסו מדרבן לאלכסנדריה (ב-20 באוגוסט). המשלוח הימי אמור לצאת מנמל דרבן ב-15 ביולי ולהגיע לאלכסנדריה ב-18 באוגוסט.

3. במקביל מתארגנת בדרום אפריקה שיירת סיוע נוספת ע"י NGO הומניטארי בשם SA Relief Agency (SARA)2 , האמורה לצאת לרצועה בשבועות הקרובים אולם גם במועד יציאתה חלו עיכובים.

עדכונים אודות שיירת הסיוע הדרום אפריקאית

4. על פי התכנון המקורי אמורה הייתה השיירה האפריקאית לצאת ולעבור בדרכה לרצועה בכמה ממדינות אפריקה: זימבבווה, זמביה, מאלאוי, טנזניה, קניה, אוגנדה, סודאן, מצרים ורצועת עזה. במקביל, אמור היה להישלח סיוע הומניטארי בדרך הים.

5. להלן מספר עדכונים אודות שינויים שחלו בשיירת הסיוע האפריקאית כפי שעלו בדף הפייסבוק ובשידורי הרדיו של מארגני השיירה:

א. שינויי נתיב הגעת השיירה היבשתית לרצועת עזה – לדברי מארגני השיירה בעיות לוגיסטיות  וחוסר שקט פוליטי במספר מדינות אפריקה כמו קניה וסודאן, הניעו את מארגני השיירה לשנות את תוכניותיהם. לדברי מלאנא הנדריקס מארגן השיירה התקיימו מגעים עם שלטונות סודאן, בה קיים מתח פוליטי בין הדרום והצפון ולאחרונה אף התחדשו בה העימותים. לדבריו, הוזהרו המארגנים על ידי הרשויות שהם לא יוכלו לערוב לשלום משתתפי השיירה. גם בקניה הודיעו כי עקב המתיחות קיים חשש לשלום השיירה. לנוכח זאת הוגבל מספר כלי הרכב של השיירה וצומצם מספר המדינות באפריקה בהן יעברו בדרכם למצרים  (פייסבוק 9 ביוני 2011).

ב. מועד יציאת השיירה היבשתית  – לאור השינוי בתוואי המסע נראה כי מארגני השיירה שינו את מועד יציאת השיירה. השיירה היבשתית תצא לא לפני ה-29 ביולי.

ג. אפשרות שחלק מהמשתתפים יטוסו מדרבן לאלכסנדריה –  עולה גם אפשרות שחלק מהמשתתפים יטוסו לאלכסנדריה על מנת לקבל את פניו של המטען ולהגיע יחד עימו לרצועת עזה. במקרה זה הטיסה תצא מדרבן לקהיר ב-20 באוגוסט.

6. מידע נוסף אודות השיירה:

א. הסיוע ההומניטארי – הסיוע יצא מנמל דרבן ב-15 ביולי. לדברי המארגנים המשא ומתן עם חברת הספנות מדרבן הסתיים. הספינה תהיה בדרכה במשך 33 ימים ותגיע לנמל אלכסנדריה ב-18 באוגוסט. תכולת הספינה תגיע לאלעריש ומשם למעבר רפיח.  מארגני השיירה נערכים לקיום טקס רב משתתפים בנמל דרבן לכבוד עזיבת הספינה .

ב. מספר המשתתפים – לדברי המארגנים כבר 75 פעילים הבטיחו השתתפותם בשיירה היבשתית. מנגד קיימים דיווחים אודות קשיים בהם נתקלים מארגני השיירה לגייס משתתפים בעיקר בשל העלות הגבוהה של ההשתתפות בשיירה העומדת על 12,500 ראנד (כ-6,000 ₪) עבור תשלום כל ההוצאות. מארגני השיירה קוראים לפעילים נוספים להירשם ולקחת בה חלק.

ג. מחלתו של מלאנא הנדריקס, הדמות הבולטת בקרב מארגני השיירה: בחודשים האחרונים היה מלאנא אחסאן הנדריקס מאושפז בבית חולים בשל מחלה.  הוא השתחרר מבית החולים ב-2 ביוני 2011. נראה כי מחלתו לא הפריעה לו בהכנות לשיירה. כמו כן הוא נבחר, למרות מחלתו, בחודש שעבר לתפקיד יו"ר קרן אלקדס  לקדנציה שנייה (אתר קרן אלקדס, 9 ביוני 2011).

מלאנא אחסאן הנדריקס (אתר קרן אלקדס 9 ביוני 2011)
מלאנא אחסאן הנדריקס (אתר קרן אלקדס 9 ביוני 2011)

התארגנות שיירה נוספת

7. במקביל מתארגנת בדרום אפריקה שיירת סיוע אווירית יבשתית נוספת, שתצא מדרבן. השיירה מאורגנת על ידי ארגון לא ממשלתי (NGO) בשם  SA Relief Agency (SARA) בשיתוף פעולה עם ארגונים נוספים. השיירה הייתה אמורה לצאת ב-15 במאי ("יום הנכבה") אולם היא לא יצאה. גם במועד חלופי, שנקבע ל-12 ביוני, לא יצאה השיירה3  ועדיין לא ידוע מתי היא תצא לדרכה.  נראה, כי לפחות אחת הסיבות לעיכובים ביציאת השיירה הינם  קשיים שהתגלעו בתיאום הכניסה לרצועת עזה מול השלטונות המצריים. אין זו הפעם הראשונה בה מגיעה שיירת סיוע של NGO זה לרצועה. ביולי 2010 ביקרה משלחת של הארגון ברצועת עזה. 

8. ב-9 ביוני פרסם אתר האינטרנט של הארגון הודעה, כי עקב עיכובים בקבלת אישורים רשמיים עבור חלק מכלי הרכב של השיירה, ידחה מועד יציאתה כמו גם מועד הטקס הרשמי בבניין העירייה למועד שטרם נקבע.

אחד מכלי הרכב של השיירה (אתר ,SARA 9 ביוני 2011)
אחד מכלי הרכב של השיירה (9 ביוני 2011, אתר ,SARA)


1 עדכון לפרסום מרכז המידע מ-1 במאי 2011: "בדרום אפריקה מתארגנת שיירת סיוע לרצועת עזה, האמורה לחצות את יבשת אפריקה ולהגיע לרצועה בסוף יוני 2011. מאחורי השיירה עומדים שני ארגונים אסלאמיים אנטי-ישראלים הפועלים בדרום אפריקה. אחד מהם (MJC ) משתייך ל"קואליציית הצדקה", שהוצאה מחוץ לחוק בארה"ב ובישראל. ראשי הארגונים הללו קיימו קשר עם חמאס ו-IHH , ותיאמו עימם כנראה את שיגור השיירה".

2  SARA   הינו  NGO, שהוקם בשנת 2006 בדרבן שבדרום אפריקה. הארגון מבצע פעילויות הומניטאריות מקומיות ומחוץ למדינה . הארגון מעיד כי הוא פועל בשיתוף פעולה עם ממשלות מקומיות וארגונים הומניטאריים בינלאומיים. ביולי  2010 ביקרה משלחת של הארגון ברצועת עזה.

3 ארגון  SARA  נערך לקיום טקס בבניין העירייה בדרבן ב-12 ביוני מועד יציאת השיירה . בין המוזמנים שאמורים היו להשתתף בטקס הארכיבישוף דסמונד טוטו, מושל KwaZulu-Natal KZN , ד"ר Zwele Mkhize , שגריר פלסטין בדרום אפריקה עלי ח’לימה וראש עיריית דרבן James Nxumal . הטקס לא התקיים.

לראש העמוד