משלחת אסלאמיסטית תורכית, שכללה להערכתנו גם פעילי IHH, הייתה מעורבת בעימותים אלימים עם כוחות הביטחון הירדניים באזור גשר אלנבי ב”יום הנכבה”.

המשלחת התורכית צועדת לעבר גשר אלנבי

המשלחת התורכית צועדת לעבר גשר אלנבי

קטע ממאמרו של נור אלדין שרין בעיתון Velfecr

קטע ממאמרו של נור אלדין שרין בעיתון Velfecr

נור אלדין שירין בעת שהותו עם המשלחת התורכית בירדן

נור אלדין שירין בעת שהותו עם המשלחת התורכית בירדן

חקאן אלבירכ (31 במאי 2010, yeni safak)

חקאן אלבירכ (31 במאי 2010, yeni safak)

19 במאי 2011, VELFECR

19 במאי 2011, VELFECR

פעילים תורכים מתעמתים עם כוחות הביטחון הירדנים

פעילים תורכים מתעמתים עם כוחות הביטחון הירדנים

19 במאי 2011, VELFECR

19 במאי 2011, VELFECR

פעילים תורכים בבית החולים לאחר שנפצעו בעימות עם כוחות הביטחון הירדנים

פעילים תורכים בבית החולים לאחר שנפצעו בעימות עם כוחות הביטחון הירדנים

ihh.org.tr, ינואר 2010

ihh.org.tr, ינואר 2010

ihh.org.tr

ihh.org.tr

פורום פלוגות ירושלים שציטט מהאתר הרשמי של פלוגות ירושלים, 26 באוקטובר 2010

פורום פלוגות ירושלים שציטט מהאתר הרשמי של פלוגות ירושלים, 26 באוקטובר 2010

חברי המשלחת התורכית בשיירה

חברי המשלחת התורכית בשיירה


המשלחת התורכית צועדת לעבר גשר אלנבי
המשלחת התורכית צועדת לעבר גשר אלנבי, ומאחוריה פעילים פלסטינים וירדניים הנושאים כרזה גדולה ובה צילום
תשעת הרוגי ה”מאוי מרמרה”. משנתקלה התהלוכה במחסום של כוחות הביטחון הירדניים התפתחו ביניהם עימותים אלימים

(19 במאי 2011, VELFECR). הכתובת שעל גבי הכרזה: “דגל השהידים שלנו מתנוסס בכל העולם”.

כללי

1. באירועי "יום הנכבה" (15 במאי), שבמרכזם עמד מסר "זכות השיבה", השתתפה משלחת אסלאמיסטית מתורכיה, שכינתה עצמה "צעדת יום השיבה לפלסטין". שישה מאנשיה השתתפו בשנה שעברה במשט ה"מאוי מרמרה".

2. מארגן המשלחת התורכית, שאף נטל בה חלק, הינו עיתונאי אסלאמיסטי אנטי-ישראלי, אנטישמי, ואנטי-מערבי בשם נור אלדין שירין, שבעבר (2008) קרא בפומבי להפלת הנשיא מבארכ ועבדאללה מלך ירדן, "שבגדו במוסלמים". איש קשר בתורכיה למשלחת לירדן היה עיתונאי אסלאמיסטי בשם חקאן אלבירכ, אשר שימש ב- 1994 כראש הסיוע ההומניטארי בבוסניה מטעם IHH ובשנת 2003 נידון ל-15 שנות מאסר בשל התנגדותו לרפורמות של אתא תורכ. בשנת 2008 עמדו השניים בראש הפגנה אנטי-ישראלית ואנטי-מערבית בחזית שגרירות ישראל בתורכיה לרגל "יום הנכבה".

3. בירדן השתתפה המשלחת התורכית בתהלוכה, שכונתה "תהלוכת השיבה". התהלוכה יצאה מכראמה לכיוון גשר אלנבי, בה השתתפו פלסטינים וירדנים, אשר נשאו סיסמאות כמו "שבים, שבים", "זכות השיבה המקודשת", "לירושלים הולכים מיליוני שהידים", "בנפש ודם נפדה אותך פלסטין". משתתפי התהלוכה סרבו למלא אחר הנחיות כוחות הביטחון הירדניים, ניסו לפרוץ לעבר הגבול, והתעמתו עם כוחות הביטחון. כתוצאה מהעימותים האלימים, מפגין אחד נהרג וכמה עשרות נפצעו. על פי תיאור ראש המשלחת התורכית, בחזית תהלוכת המפגינים, שהתעמתו עם כוחות הביטחון הירדנים, צעדו הפעילים שהגיעו מתורכיה. חמישה מהם נפצעו והאוטובוס שלהם ניזוק.

4. זהו המקרה השלישי מסוגו במהלך השנה וחצי האחרונות בו מעורבים פעילים אסלאמיסטים מתורכיה, ש"הגרעין הקשה" בקרבם הינם IHH ובעלי בריתו, בעימותים אלימים עם כוחות הביטחון של ישראל, מצרים וירדן (שיירת Viva Palestina ; משט ה"מרמרה"; התהלוכה לגבול ישראל באזור גשר אלנבי).

5. יוזכר, כי במסגרת ההכנות למשט המשודרג הבא, ש-IHH ממלא בהם תפקיד מרכזי, בולנט ילדרים שב ונשא נאומים מתלהמים בהם הצהיר כי אנשיו יהיו מוכנים להקריב עצמם כשהידים עבור מטרות המשט1. ניתוח של המודוס אופרנדי של IHH בעבר מצביע כי להתייחס ברצינות להצהרות אלו, למרות שמנהיג IHH בולנט ילדרים הצהיר ש"לא נחזיק בכיסנו אפילו אולר אחד" (הצהרות "מרגיעות" דומות הושמעו ע"י ילדרים במשט ה"מרמרה")2.

אופן הגעתה של המשלחת התורכית אל הגבול הירדני- ישראלי

6. על אופן הגעתה של המשלחת התורכית מתורכיה לירדן ניתן ללמוד מתיאור מפורט המופיע באתר אסלאמיסטי תורכי המזוהה עם IHH (Velfcr.com ). התיאור ניתן ע"י מארגן המשלחת נור אלדין שירין, עיתונאי תורכי אסלאמיסטי, אנטי-ישראלי, אנטישמי ואנטי-אמריקאי, שארגן את המשלחת לירדן והשתתף בה (פרטים אודותיו ראו נספח א’).

7. להלן תיאור של התנהלות המשלחת מתורכיה לגבול הירדני ישראלי3:

א. חברי המשלחת התורכית שכרו אוטובוס כדי להגיע לירדן דרך סוריה. האוטובוס, ובו 28 חברי המשלחת, הגיע ביום שבת 14 במאי לנקודת הגבול בין תורכיה לסוריה בהאטאי (אלכסנדרטה). הסורים סרבו בתחילה לאפשר למשתתפי הצעדה לעבור, מאחר שחלקם השתתפו בעבר במשט ה"מאוי מרמרה" ובדרכונים שלהם הופיעה חותמת ישראלית. לאחר שהצליחו לשכנע את שלטונות סוריה להתיר כניסתם הם הורשו לעבור דרך סוריה לירדן.

ב. העיכוב בגבול התורכי-סורי עורר בקרב המשלחת התורכית חשש, כי יאחרו להגיע לירדן ועל כן שקלו להגיע לדרום לבנון, למרון אלראס, שם התקיימה הפגנה דומה. כחלופה אחרונה הם שקלו להגיע להפגנה ברמת הגולן.

ג. כאשר המשלחת התורכית התקרבה לירדן היא שמעה, כי 15 פלסטינים נפלו כשהידים במארון אלראס וברמת הגולן. לאחר מו"מ מייגע עם שלטונות המכס הירדניים הם החליטו להגיע לנקודת מפגש בכראמה, כפי שקבעו מראש עם "מארגן יום הנכבה הירדני" (זהותו אינה ידועה). אולם לבסוף הם נפגשו עימו ליד אחד המסגדים בעמאן שם הונפו כרזות "תחי תורכיה", ומשם יצא האוטובוס לכיוון הגבול עם ישראל, אל איזור כראמה.

ד. לאחר נסיעה של כשעה מעמאן הגיעה האוטובוס לאזור הנמצא כ-3 ק"מ מהגבול, בצד שממול ליריחו (כנראה איזור כראמה). משם התכוונו אנשי המשלחת התורכית לצעוד לעבר הגבול, יחד עם הפלסטינים (כנראה לגשר אלנבי). אולם אז, המשטר הירדני, המתואר ע"י נור אלדין כ"שותף אסטרטגי של הציונים", הקים מחסום מול הצועדים וכוחות הביטחון הירדנים מנעו את התקדמותם לעבר הגבול.

ה. למרות שכוחות הביטחון הירדנים לא התירו לצועדים להתקדם היו אנשי המשלחת התורכית (והפלסטינים שצעדו עימם) "נחושים לצעוד לכיוון הגבול ולחצות את המחסום". מולם עמדו אנשי הביטחון הירדניים ("חומה ציונית", על פי תיאור נור אלדין). בשורה הראשונה של הצועדים הועמדו משתתפים תורכים שאחזו בכרזת השהידים של המרמרה ואחרים הניפו את דגלי פלסטין ותורכיה.

ו. כבר בשלב הראשון של הצעדה התפתחו עימותים בין הפעילים התורכים לבין אנשי ביטחון ירדניים (משטרה וקומנדו) על שעצרו מספר פלסטינים. המשתתפים התורכיים החליטו לצעוד לעבר הרכב המשטרתי כדי "להציל את החברים שנעצרו". חיילי קומנדו ירדניים החלו להכות בהם, ואילצו אותם לסגת.

ז. לאחר כמה ניסיונות סרק לפרוץ את המחסום הירדני, שהפריע להם לצעוד לעבר הגבול, חיכו הפעילים התורכים לשעת הערב על מנת לנסות ולהעביר לידיהם את היוזמה. פעילים תורכיים נושאי כרזת השהידים של ה"מרמרה" נעמדו בשורה הראשונה ואליהם הצטרפו הפלסטינים והירדנים. אנשי המשלחת התורכית צעדו בנחישות צועקים סיסמאות לכבוד תורכיה. כאשר הבינו כוחות הביטחון הירדנים, כי לא יוכלו למנוע את מעבר הצעדה החלו להכות את אנשיה באלות ולפזר נגדם גז מדמיע. המשתתפים התפזרו לכל עבר וחברי המשלחת התורכית החלו "לסגת" באוטובוס, שהביא אותם למקום.

ח. בשלב זה, לטענת נור אלדין, החליטו אנשי הביטחון הירדנים להעניש את משתתפי התהלוכה. אנשי מודיעין בבגדים אזרחיים החלו לזרוק עליהם ועל האוטובוס מטר אבנים. כתוצאה מכך נופצו כל חלונות האוטובוס, כולל החלון האחורי. נור אלדין מציין: "בעצם, גם במשטר הציוני לא נראו מראות כאלה, אבל המשטר הירדני פעל בעוצמה כדי להגן על המשטר הציוני".

ט. במהלך השלכת האבנים על האוטובוס אחד מחברי המשלחת (בשם ג’מאל) לקה לפתע בליבו ואיבד את הכרתו. אחד מחברי המשלחת ("עבדאללה") התקשר לעיתונאי חקאן אלביראק (עיתונאי אסלאמיסטי, שהשתתף במשט ה"מרמרה"-  פרטים אודותיו ראו נספח א’) ודיווח לו על האירוע. חקאן יצר קשר עם משרד החוץ התורכי וביקש הגנה על נוסעי האוטובוס התורכיים. בעקבות זאת נציגים משגרירות תורכיה בירדן יצרו קשר עם נוסעי האוטובוס, אשר היה בדרכו מאיזור גשר אלנבי לעמאן, והסדירו את אשפוז המשתתף שלקה בליבו בבית חולים.

8. נור אלדין מציין כיצד תאר בפני חבריו הפלסטינים את העימותים בין אנשי המשלחת התורכית לבין כוחות הביטחון הירדניים: "היום הותקפו ע"י כוחות הביטחון והמשטרה הירדניים, שפעלו כזרוע של המשטר הציוני. הם מנעו מאיתנו להתקרב לגבול הפלסטיני. אולם אנחנו שוב נפגש איתכם והפעם נגיע עד ללב פלסטין, ונחגוג את ניצחוננו באלקדס החופשית. אנחנו מוכנים להקריב את נפשנו ודמנו לפלסטין, לאלקדס ולאלאקצא. כולנו חיילים של אלקדס. תחי אלקדס. תחי ההתקוממות" (Velgecr , 19 במאי).

תגובות לפרשת השתתפות המשלחת התורכית ב"יום הנכבה" בירדן

9. במאמר שפורסם באתר העיתון האסלאמיסטי התורכי Velfecr (20 במאי 2011) שכותרתו: "המשטרה הישראלי – והמשטר הירדני ישלמו בקרוב על הבגידה הזאת…!". נור אלדין שרין כותב: "…לא נאפשר לציונים להתנהג כפי שעשו במארון אלראס וברמת הגולן. אם יהיה צורך נחדור לאדמת פלסטין. ביום השנה להריגת תשעת השהידים על המאוי מרמרה וההתנהגות הברברית של הישראלים [31 במאי] נמחיש להם שלא שכחנו את הדם4, שנשפך שם ועוד נבוא עימם חשבון. עוד נניף ברחבי פלסטין את הפוסטרים של השהידים שלנו". באותו מאמר כינה נור אלדין את המלך עבדאללה "עבד אמריקאי ישראלי", ששם ללעג את "זכות השיבה" של הפלסטינים. את המשטר הירדני הוא תיאר כ"משמר הגבול" של המשטר הציוני. גם אזגור-דר, ארגון אסלאמיסטי תורכי, בעל בריתו של IHH , פרסם הודעת גינוי על דיכוי הפגנת התורכים ב"יום הנכבה" וכינה את הדיכוי "פרעות ציוניות" (Velfecr , 16 במאי).

קטע ממאמרו של נור אלדין שרין בעיתון Velfecr
קטע ממאמרו של נור אלדין שרין בעיתון Velfecr

סיכום

10. תיאורו של שירין נור אלדין עשוי להעיד כי הגעת המשלחת האסלאמיסטית התורכית לירדן לא הייתה בבחינת אירוע ספונטני, אלא חלק מהיערכות נרחבת יותר, לקראת אירועי "יום הנכבה" בגבולות ישראל עם לבנון, סוריה וירדן. בהערכות זאת מלאו תפקיד, בין השאר, גם גורמי אסלאם קיצוני, שחברו יחד באמצעות רשתות האינטרנט החברתיות (פייסבוק). הצלחתם של אירועי "יום הנכבה" בראיית האסלאמיסטים, שבמרכזם הכניסה למג’דל שמס וניסיונות (שנהדפו) במוקדי ההפגנות האחרים, עשויה להערכתנו לספק השראה גם לקבוצות אסלאמיסטיות תורכיות (IHH ובעלי בריתו). הללו עלולים לנסות ולקדם "פיגועים תודעתיים" נוספים נגד ישראל, שבמרכזם הניסיון "לפרוץ" דרך גבולות ישראל (בנתיבי היבשה, הים והאוויר) ולהמחיש בכך את "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים.


נספח א’


קוים לדמותם של מארגן המשלחת התורכית לאירועי "יום הנכבה" בירדן ואיש הקשר שלו בתורכיה.

מארגן המשלחת: נור אלדין שירין (Nureddim Sirin)

נור אלדין שירין בעת שהותו עם המשלחת התורכית בירדן
נור אלדין שירין בעת שהותו עם המשלחת התורכית בירדן

(אלג’זירה, 15 במאי 2011)

1. נור אלדין שירין, שארגן את המשלחת התורכית לאירועי "יום הנכבה" בירדן ועמד בראשה, הינו פעיל פוליטי ועיתונאי אסלאמיסטי, עוין לישראל (שכונתה על ידו "וירוס", "סרטן") ולארה"ב, ותומך בגלוי בחמאס ובחזבאללה (ראו נאום שלו בהמשך). בעבר שימש  כעיתונאי בעיתון אסלאמיסטי קיצוני. ישב בכלא על "הפצת שנאה" ושוחרר בשנת 2004. הוא עמד בראש משלחת של פעילים, שהשתתפו במשט ה"מאוי מרמרה", אשר ביקרה באיראן בפברואר 2011 בהזמנת נשיא איראן אחמדינג’אד (לרגל חגיגות יום השנה למהפכה). בפגישה עם אחמדינג’אד אמר שירין כי "אנחנו כאן היום, כשאנו נחושים לבנות מזרח תיכון ללא ישראל וארה"ב ועל מנת להמשיך את הדרך של השהידים של ה’מאוי מרמרה’" (ממר"י, 18 בפברואר 2011).

2. להלן ציטטות מנאומו של נור אלדין שירין בעת דברים שנשא דברים ב"יום הנכבה" בחזית שגרירות ישראל בתורכיה (15 במאי, 2008)5:

Right now George Bush, the president of the great satan America, is in Tel Aviv. The heads and the representatives of the Western Crusaders are in Tel Aviv. Friends of the Zionists are all gathered in Tel Aviv. They got together and they are celebrating the founding of this cancer virus, the terrorist regime called ‘Israel’. Yes it is our sad day. Our day of grief and disaster. [Crowd:’Allahu Akbar, Allahu Akbar..Allahu Akbar… Lai Lahe Illallah’] But we came here today to celebrate the great victories of Hizbullah and of Hamas against the Zionist entity. [Crowd repeatedly: ‘Blessings to Hamas… On with resistance!’]

This illegitimate Zionist regime was founded 60 years ago; but it will not live another 60 years; it will not even live for six more years! Insh’allah [with Allah’s help] in a few years we will witness the destruction, the eradication of this Zionist regime. This is what we came to celebrate here, in front of the embassy of this Zionist regime. [Allahu Akbar…]

America, England and Israel axis of satan! You will pay such a big price, you will account for all you have done… We came here to celebrate the great price you will have to pay.

Elhamdullillah [with the grace of Allah] just like Sheikh Hasan Nasrallah stated, the time of defeats is over for the Islamic umma! We came to celebrate this. Thanks to the blessed blood of our shahids [he names them], free Quds [Jerusalem] is in the horizon and we came to celebrate this…[Crowd repeatedly, ‘The way of our shahids is our way!’]

Today, in this day of disaster and calamity we promise Allah! On their sacred blood, we promise ourshahids! Until this cancer virus Zionist entity is eradicated -as early as possible – and until Palestine, Al Quds and Al Aqsa are liberated, we will not cease or abandon our fight against the Zionist entity… […]

Ya Rab [Allah], eliminate the U.S. lackey Saudi regime, the occupier of Harami Sharif, of Mecca and Madina. Ya Rab, eradicate traitors like Hosni Mubarak [of Egypt] and Jordan’s King Abdullah, who betray Muslims, and sacrifice the land of Islam to Zionist Israel […]”)

חקאן אלבירכ (Hakan Albayrak ): איש הקשר בתורכיה של המשלחת לירדן

3. נור אלדין שירין, בדווחו על העימות בין הפעילים התורכיים לבין אנשי הביטחון הירדנים, סיפר כי אחד מהנוסעים התורכיים איבד הכרתו, כנראה לקה בליבו, והיה חשש "שהנה הוא הולך להיות שהיד". לנוכח זאת, הוא הוסיף, "חברנו עבדוללה" הצליח ליצר קשר טלפוני עם תורכיה. הוא שוחח עם "ידידנו חקאן אלבירק" ותאר בפניו את ה"אכזריות של המשטרה הירדנית". חקאן מצידו יצר קשר עם משרד החוץ התורכי וביקש סיועם בהגנה על נוסעי האוטובוס. בעקבות זאת, נציגים משגרירות תורכיה בירדן יצרו קשר עם נוסעי האוטובוס, קיבלו מהם עדכון, והסדירו את אשפוזו של הנוסע שלקה בליבו בבית חולים6.

4. חקאן אלבירכ (Hakan Albayrak ) הינו יליד 1968, עיתונאי של העיתון האסלאמיסטי Yeni Şafak ("שחר חדש"). ב-2008 נטל חלק בהפגנה אנטי-ישראלית ואנטי-מערבית של קבוצות אסלאמיסטיות בתורכיה בחזית שגרירות ישראל בתורכיה. במאי 2010 שהה על גבי ה"מרמרה" כחלק מקבוצת אנשי תקשורת תורכיים. הוא נולד בגרמניה בשנת 1968 והשלים לימודיו התיכוניים בתורכיה. עבד בעבר גם עבור העיתון האסלאמי מילי גאזט (Mili Gazzet ). בשנת 1994, כנציג IHH , עמד בראש הסיוע ההומניטארי לבוסניה, שהייתה שרויה באותה עת במלחמת אזרחים עקובה מדם. בשנת 2000 הואשם כמתנגד לרפורמות של אתאתורכ. בשנת 2003 נכלא ל- 15 חודשים. עונשו הומתק בשליש. נשוי ואב לשני ילדים. כותב גם בשבועון האסלאמי "GERCEK HAYAT ". פרסם מספר רב של ספרים רובם ככולם בעלי אופי אסלאמיסטי (todayszaman.com , 4 ביוני 2010).

חקאן אלבירכ (31 במאי 2010, yeni safak)
חקאן אלבירכ (31 במאי 2010, yeni safak)

נספח ב’


הפגנות אלימות בהם היו מעורבים פעילי IHH ובעלי בריתם האסלאמיסטים
במהלך "אירועים תודעתיים" ברצועת עזה ובירדן (אזור גשר אלנבי)

1. עימותים עם כוחות הביטחון הירדנים ב"יום הנכבה"

19 במאי 2011, VELFECR
חברי המשלחת התורכית ב"יום הנכבה" בירדן. מימין: מניפים את דגלי תורכיה. משמאל: נושאים כרזה

ועליה כתוב "השיירה התורכית למען השיבה לפלסטין" (
19 במאי 2011, VELFECR).

פעילים תורכים מתעמתים עם כוחות הביטחון הירדנים
פעילים תורכים מתעמתים עם כוחות הביטחון הירדנים (19 במאי 2011, Velfecr).

 

19 במאי 2011, VELFECR
חברי המשלחת התורכית, הנושאים כרזה ועליה פעילים נושאי כרזה ובה תמונותיהם של תשעת ההרוגים על ה”מאוי מרמרה” מתעמתים עם כוחות הביטחון הירדנים (19 במאי 2011, VELFECR).

פעילים תורכים בבית החולים לאחר שנפצעו בעימות עם כוחות הביטחון הירדנים
פעילים תורכים בבית החולים לאחר שנפצעו בעימות עם כוחות הביטחון הירדנים

(19 במאי 2011, Velcefr)

2. עימותים בגבול שבין מצרים לרצועת עזה (ינואר 2010), במסגרת שיירת סיוע "עורק חיים 3", בשיירה השתתפו כ-250 תורכים, בהם בלטו פעילי IHH ומנהיגם בולנט ילדרים.

ihh.org.tr, ינואר 2010
כוחות מצריים מתעמתים עם אנשי שיירת “עורק חיים 3” באלעריש

(ihh.org.tr, ינואר 2010).

ihh.org.tr
מימין: העימות עם כוחות הביטחון המצריים. משמאל: פעיל IHH פצוע (הפעיל לבוש אפוד דומה לזה

שלבשו פעילי IHH שהשתתפו במשט) (ihh.org.tr )

3. הפגנת תמיכה בטרור (26 באוקטובר 2010): משלחת תורכית (להערכתנו, בעיקר פעילי IHH), השתתפה בשיירת Viva Palestina שהגיעה לרצועה. אתר האינטרנט של הג’האד האסלאמי בפלסטין צילם תמונות של חברי המשלחת התורכית לבושי מדים, עוטי סרטי ראש ואוחזים בכלי נשק. פניהם של חברי המשלחת טושטשו, הוקפו בעיגול, והופנה אליהם חץ עם המילה "המשלחת"

פורום פלוגות ירושלים שציטט מהאתר הרשמי של פלוגות ירושלים, 26 באוקטובר 2010
 חברי המשלחת התורכית בשיירה (המסומנים בחיצים) עורכים ביקור אצל פעילי הזרוע הצבאית של
הג’האד

האסלאמי בפלסטין (פורום פלוגות ירושלים שציטט מהאתר הרשמי של פלוגות ירושלים, 26 באוקטובר 2010).

חברי המשלחת התורכית בשיירה


1 ראו לקט של מרכז המידע מה-18 במאי 2011 : "ארגון IHH , הנוטל חלק מרכזי בארגון המשט לרצועה, הצטרף לארגונים אסלאמיסטים תורכיים, שגינו את הריגתו של אסאמה בן לאדן ע"י ארה"ב. מנהיג IHH בולנט ילדרים שב והכריז, כי ארגונו מוכן להקריב שהידים עבור מטרת המשט וקרא לישראל "לנהוג בתבונה" ולא לתקוף את המשט".

2 במסיבת עיתונאים שהתקיימה ב-20 במאי 2011 במטה ה-IHH שבשכונת פאתח בולנט ילדרים שב וציין (פעמיים) כי בהפלגה הבאה "לא נחזיק בכיסנו אפילו אולר אחד" (אתר IHH ). התבטאות דומה השמיע בולנט ילדרים במסיבת עיתונאים במהלך משט ה"מרמרה" ("איננו נושאים אפילו אולר אחד", ספרו של שפיק דינץ’,"המאוי מרמרה מגועלת בדם"). בפועל הכינו פעילי IHH על גבי ה"מרמרה" מגוון רחב של אמצעי לחימה, שהופעלו נגד חיילי צה"ל.

3 יודגש כי זהו תיאורו של אסלאמיסט תורכי, העוין את המשטר הירדני. לפיכך יש להניח כי ישנם הטיות ואי דיוקים בתיאור זה, למשל בחלקים המאשימים את כוחות הביטחון הירדנים באחריות לעימותים האלימים והמנסים להפחית ממידת האחריות של המפגינים.

4 החל מה-25 במאי ועד ל-31 במאי, יום השנה לעימות האלים על גבי ה"מרמרה", מתוכננים להתקיים טקסי זיכרון ועצרות ברחבי תורכיה. ניתן להניח כי עצרות אלו ינוצלו למפגן שנאה כלפי ישראל והפגנת כוח של הארגונים האסלאמיסטים, יתכן תוך כדי שימוש באלימות.

5 על פי אתר אסלאמיסטי ( (Velfecr.com , 15 במאי 2008, כפי שצוטט (ותורגם לאנגלית) ע"י ממר"י "Memri Turkish media blog" . באותה הפגנה השתתף גם Hakan Albayrak , עיתונאי אסלאמיסטי, שאליו פנתה המשלחת התורכית בירדן באירועי "יום הנכבה" בבקשה להגן עליה מפני כוחות הביטחון הירדניים.

6 זהו דפוס נוסף, החוזר על עצמו, של הענקת סיוע מדיני- הסברתי הומניטרי מצד תורכיה, לפעילי שיירות ומשטים שמסתבכים בעימותים עם כוחות הביטחון המקומיים (מצרים, ישראל ועתה ירדן).

לראש העמוד