IHH ומנהיגו בולנט ילדרים מנהלים קמפיין תקשורתי, שמטרתו להכשיר את הקרקע ההסברתית לקראת המשט המתוכנן בסוף יוני.

בולנט ילדרים (במרכז) במסיבת עיתונאים במטה IHH שבפרברי איסטנבול

בולנט ילדרים (במרכז) במסיבת עיתונאים במטה IHH שבפרברי איסטנבול

קופסאות סכינים ארוזים חדשים שנמצאו על גבי הספינה ”מאוי מרמרה“

קופסאות סכינים ארוזים חדשים שנמצאו על גבי הספינה ”מאוי מרמרה“

22 במאי 2011, אתר IHH

22 במאי 2011, אתר IHH

IHH

IHH

VELFECR 19 במאי 2011

VELFECR 19 במאי 2011


בולנט ילדרים (במרכז) במסיבת עיתונאים במטה IHH שבפרברי איסטנבול
בולנט ילדרים (במרכז) במסיבת עיתונאים במטה IHH שבפרברי איסטנבול:
“אם ישראל חכמה [היא] לא תתערב במשט השני “(אתר IHH, 20 במאי 2011).

כללי

1. בשבועות האחרונים מנהל IHH קמפיין תקשורתי, שנועד להכשיר את הקרקע ההסברתית לקראת המשט הצפוי להתקיים בסוף יוני 2011. הקמפיין מבליט מסרים, שנועדו להאדיר את המשט ואת ארגון IHH , הממלא בו תפקיד מרכזי. מסרים נוספים (לעיתים סותרים) נועדו להרתיע את ישראל מפני עצירת המשט ובו בזמן להרגיע את חששות הקהילה הבינלאומית מפני אפשרות הישנות עימות אלים בנוסח ה"מאוי מרמרה".

2. בכירי IHH, בולנט ילדרים וחסין אורוצ’, מסרו כמה נתונים על המשט הצפוי להתקיים בסוף יוני 2011. לדבריהם צפויים להשתתף במשט כ-1,500 נוסעים, מיותר ממאה מדינות, וכ-22 ארגונים בינלאומיים. במשט ישתתפו 15 ספינות, מהם שתיים תורכיות (ה"מאוי מרמרה", ספינת הדגל של המשט ואוניית משא). על גבי ה"מרמרה" יעלו 500 נוסעים, מהם 100 תורכים, מחציתם עיתונאים. נתונים אלו, להערכתנו, אינם משקפים, את תמונת המצב הנוכחית של ההכנות למשט אלא את היעד, ש-IHH ושאר מארגני המשט חותרים להגיע אליו.

3. במסגרת הקמפיין התקשורתי פועל IHH לטיפוח זכרם של תשעת ה"שהידים", שנהרגו על גבי ה"מרמרה", ולהטמעת מסרי שנאה לישראל. IHH השתלב גם באירועי "יום הנכבה" (IHH ובעלי בריתו האסלאמיסטים שיגרו משלחת תורכית לאיזור גשר אלנבי, שנשאה פוסטר ובו תמונות תשעת השהידים, והייתה מעורבת בעימותים אלימים עם כוחות הביטחון הירדנים 1). בנוסף לכך מתכננים IHH ובעלי בריתו (ארגונים אסלאמיסטים תורכיים המשתתפים במשט) שורה של הפגנות ואירועים תקשורתיים בתורכיה בין ה-22 למאי ל-31 במאי, לכבוד יום השנה לאירוע ה"מרמרה".

4. בקמפיין התקשורתי של IHH בלטו כמה מסרים נוספים:

א. הרתעת ישראל באמצעות נאומים מתלהמים, שהדגישו את נכונות IHH להקריב שהידים להשגת מטרותיו ובאמצעות איום כי נכונה לישראל "הפתעה" (שיגור מטוס ?). בהקשר זה יש לראות את דברי ילדרים כי אם תנסה ישראל לעצור את המשט בכוונת מארגניו לשהות בלב ים למשך זמן ממושך (הפעילים נדרשו לשריין לפחות שלושה שבועות לשם השתתפותם במבצע). במשך זמן זה, לדברי בולנט ילדרים, יעלה בידי מארגני המשט להתניע פעולות מחאה שיבודדו את ישראל ברחבי העולם. שה"ח התורכי עיבה את מסרי ההרתעה הללו בציינו כי "תורכיה תגיב באופן הולם לכל פרובוקציה נוספת מצד ישראל בים הפתוח".

ב. הרגעת הקהילה הבינלאומית מפני הישנות מקרי האלימות. זאת ע"י הדגשה כי לא יהיו ברשות הנוסעים אמצעי לחימה ("אפילו [לא] אולר אחד", מטבע לשון בה השתמש בולנט ילדרים בראיון עיתונאי בעיצומן של ההכנות לעימות על גבי ה"מרמרה"). בהקשר לכך הודיע בכיר ב- IHH כי ארגונו מוכן שהמטען שעל גבי הספינות ייבדק ע"י משקיפים מהאו"ם או אירופאים (בעבר, בעת משט ה"מרמרה" הדגישו השלטונות התורכיים כי מטען הנוסעים נבדק בעת שעלו בנמל איסטנבול כשבפועל הועלו בו אמצעי לחימה רבים וציוד צבאי רב).

ג. "עצמאות" IHH ואי-מעורבות ממשלת תורכיה במשט: במסיבת עיתונאים של בולנט ילדרים (20 במאי) חזרה הטענה כי IHH הוא ארגון "עצמאי", וכי ממשלת תורכיה אינה מתערבת בענייניו. שר החוץ התורכי דאבוטוע’לו חזר על טענה זאת. בפועל זוכים IHH ופרויקט המשטים זוכים לסיוע מדיני, הסברתי ולוגיסטי של ממשלת תורכיה, הגם שהיא מעדיפה שלא להבליטו בפומבי. ביטוי מובהק לסיוע המדיני וההסברתי התורכי שניתן למשט הנוכחי ניתן למצוא בראיון שהעניק שר החוץ התורכי לערוץ NTV בו הזהיר את ישראל כי "תורכיה תגיב באופן הולם לכל פרובוקציה נוספת מצד ישראל בים הפתוח".

5. יודגש, כי חרף מאמצי ההסברה של מארגני המשט, ובפרט IHH הגורמים המרכזיים בקהילה הבין-לאומית ובהם האיחוד האירופאי, האו"ם וארה"ב, קוראים להימנע ממנו, תוך תיאורו כפרובוקציה מיותרת ומדגישים את הצורך להעביר את הסיוע בדרכים מקובלות. בהקשר זה, הודיעה חברת הביטוח לוידס, כי אין בכוונתה לבטח את הספינות שישתתפו במשט.

מסיבת עיתונאים של בולנט ילדרים (20 במאי)

6. בולנט ילדרים, מנהיג ארגון IHH, ערך ב-20 במאי מסיבת עיתונאים במטה הארגון בשכונת פאתח, שבפרברי שבאיסטנבול. בנאומו התייחס ילדרים בהרחבה למשט הצפוי לצאת לדרכו בשבוע האחרון של חודש יוני, בו IHH שב וממלא תפקיד חשוב. להלן עיקרי דבריו (על פי אתר IHH בתורכית2):

א. פרטים על משתתפי המשט: במשט אמורים ליטול חלק כ-1,500 נוסעים, מיותר ממאה מדינות, וכ-22 ארגונים בינלאומיים. משתתפי המשט ישוטו ב-15 ספינות3. לדברי ילדרים: "אנחנו לא מגדילים בהרבה את מספר הספינות המשתתפות במשט משום שיהיו בעתיד משטים נוספים".

ב. ברשות הנוסעים לא יהיו אמצעי לחימה: ילדרים שב והדגיש כי נוסעי הספינות יצאו לדרכם ללא נשק. "לא נחזיק בכיסנו אפילו אולר קטן [משפט עליו חזר פעמיים], כך שהעולם כולו יתמוך במשט".

קופסאות סכינים ארוזים חדשים שנמצאו על גבי הספינה ”מאוי מרמרה“
ילדרים בעת משט ה”מרמרה”:”לא נחזיק בכיסנו אפילו אולר קטן “. בצילום קופסאות סכינים ארוזים חדשים שנמצאו על גבי הספינה “מאוי מרמרה” כחלק מאמצעי הלחימה שהוכנו מבעוד מועד .

ג. מענה לניסיון מצד ישראל לעכב את המשט: ילדרים קרא לשלטונות ישראל שלא יפריעו למשט ויאפשרו לו להגיע לרצועת עזה. לדבריו אם ישראל תעכב את המשט ולא תיתן לו להגיע לרצועת עזה תמשכנה הספינות לשוט בים הפתוח ("אנו נשהה בים הפתוח ימים רבים") תוך מתן פרסום והגברת המודעות הבינלאומית לנושא: "הרחובות יתמלאו במפגינים גואים נגד ישראל אם תפגעו באוניות, אוהבי החופש בעולם ימלאו שוב את הכיכרות, והשנאה נגד ישראל תגבר".

ד. תכנון "הפתעה": ילדים הדגיש, כי המשט הינו רק חלק מפעולה גדולה יותר המתוכננת להתקיים בציינו וכי נכונה לישראל עוד הפתעה: "המשט הזה הוא חלק מפעולה גדולה יותר. אנחנו ממשיכים לעבוד ומכינים הפתעה".

ה. שבחים לממשל התורכי: ילדרים ציין כי נציג ממשל ארה"ב פנה בבקשה לממשלת תורכיה למנוע בעוד יציאתם למשט. אבל, לטענתו, IHH הוא גוף אזרחי אשר מקבל החלטות באופן עצמאי. לדבריו ישראל מפעילה לחצים על מדינות רבות ותומכי ישראל משתמשים בכוח נגד פעילי IHH אבל "תורכיה כבר עברה בנושא זה את המבחן". הוא הודה לממשלת תורכיה שלא נהגה כמו מנהיגים מסוימים ברחבי העולם ולא הסכימה להתערב בענייניו של גוף אזרחי. לדבריו, הדבר מעמיד את תורכיה כמדינה מתקדמת יותר מארה"ב בנושא המאבק לחופש.

התבטאות חסין אורוץ’, בכיר נוסף ב-IHH

7. חסין אורוץ’ (Hüseyin Oruç ), האחראי על קשרי החוץ ב-IHH (שנכח אף הוא על ה"מרמרה"), העניק ראיון לעיתון התורכי חוריית (19 במאי), בו התייחס למשט המתוכנן. לדבריו, על גבי ה"מרמרה" צפויים להיות 500 נוסעים, 400 מהם בעלי לאומיות לא תורכית. 100 מהנוסעים יהיו תורכים, 50 מהם עיתונאים. (על פי אתר IHH ה"מאוי מרמרה" אמורה לשמש פעם נוספת כאוניית הדגל של המשט). לדברי אורוץ’ IHH מוכן, שמטען הספינות ייבדק על ידי משקיפים מטעם האו"מ או מטעם הפרלמנט האירופאי4.

22 במאי 2011, אתר IHH
ה”מאוי מרמרה” המשופצת האמורה לשמש פעם נוספת כאוניית הדגל של המשט (22 במאי 2011, אתר IHH).
על סיפונה אמורים לעלות כ- 500 נוסעים.

משמעויות התבטאויות בכירי IHH

הרתעת ישראל והרגעת הקהילה הבינלאומית

8. את הרתעת ישראל מנסה IHH להשיג בראש ובראשונה ע"י נאומים מתלהמים של בולנט ילדרים, בהם הוא שב והדגיש את נחישות ארגונו לבצע את המשט, גם במחיר הקרבת שהידים נוספים5 (רמז לנכונותו להתעמת עם ישראל ולהקריב קורבנות לשם כך). בנוסף לכך שב ומועלה ה"איום" כי בכוונת המארגנים לשהות זמן ממושך בים הפתוח, אם ישראל תנסה לעצור את המשט, ובפרק זמן זה להתניע פעולות מחאה שיבודדו את ישראל ברחבי העולם. יוזכר כי תסריט דומה הועלה ע"י בולנט ילדרים בנאום שנשא בפני קהל תומכיו באחד מפרברי איסטנבול, כחודשיים לפני משט ה"מרמרה"6. אינדיקציה להכנות מעשיות למימוש תסריט זה ניתן למצוא בכך, שמתנדבים של NGO’s מרחבי העולם, שחברו ל-IHH במשט הנוכחי, התבקשו לשריין שלושה שבועות לפחות לצורך השתתפותם במשט.

9. מנגד, מנסים בכירי IHH, בולנט ילדרים וחסין אורוץ’, להרגיע את חששות הקהילה הבינלאומית מפני פוטנציאל העימות שבמשט המתוכנן, בהדגישם, כי לא יהיו אמצעי לחימה ברשות הנוסעים ("אפילו [לא] אולר אחד") וכי IHH נכונה לקיים בדיקה של המטען ע"י משקיפים אירופאים או מטעם האו"ם. הם גם הודיעו, כי על גבי ה"מרמרה" ישהו פחות תורכים משהיו במשט הקודם וכמחציתם יהיו נציגי התקשורת. להערכתנו, על בסיס ניסיון העבר, יש להתייחס בספקנות ל"דברי הרגעה" אלו, באשר:

א. גם לפני משט ה"מרמרה" דברו IHH ומנהיגו בולנט ילדרים בשני קולות סותרים: מחד גיסא, הם ניסו להציג עצמם כפעילי שלום וזכויות אדם, עד הרגע האחרון, גם במהלך המשט. כך למשל, העיתונאי התורכי שפיק דינץ’ בספרו "המאוי מרמרה המדממת" מתאר כיצד התבטא בולנט ילדרים במסיבת עיתונאים במהלך המשט: "איננו נושאים אפילו אולר אחד, אנחנו תנועה אזרחית והומאנית" (עמ’ 39) (כשבפועל הכין IHH באותה עת על גבי ה"מרמרה" אמצעי לחימה מגוונים לצורך הלחימה עם צה"ל). מאידך גיסא, בנאום מתלהם בפני קהל תומכים אסלאמיסטי כחודשיים לפני המשט הדגיש בולנט ילדרים את נחישות IHH להגיע לרצועת עזה בכל תסריט שהוא, גם בתסריט שבמסגרתו תפעיל ישראל כוח נגד אחת הספינות.

ב. ובאשר לנכונות IHH להסכים לבדיקה בינלאומית של מטען הנוסעים, יוזכר כי IHH טען במשט הקודם כי מטען הנוסעים של ה"מאוי מרמרה" נבדק ע"י השלטונות התורכיים עם עלייתם בנמל איסטנבול. בפועל, ל"בדיקה" זאת (אם אכן נערכה) לא הייתה שום משמעות משום שעל גבי ה"מרמרה" הועלו בנמל איסטנבול אמצעי לחימה רבים, ציוד צבאי וכלי עבודה ליצירת אמצעי לחימה מאולתרים. זאת ועוד, מהיכרותנו את דפוס הפעולה האלים של פעילי IHH, כפי שמצא ביטוי בעימותים שקיימו בעבר גם עם כוחות הביטחון של מצרים וירדן, ניתן להניח כי פעילי IHH ובעלי בריתם האסלאמיסטים, שכמה מהם כבר צברו ניסיון בעימותים קודמים, יוכלו להתעמת עם חיילי צה"ל באמצעות אמצעי לחימה מאולתרים, או אף ללא הכנה מוקדמת של אמצעי לחימה, אם יונחו לעשות זאת.

ה"הפתעה" שמכין ה-IHH

10. בולנט ילדרים לא פרט את מהות ה"הפתעה" שאותה, לדבריו, מתכנן ארגונו. איננו יודעים מה טיבה של "הפתעה" זאת אך יתכן, להערכתנו, שהמדובר במימוש הרעיון לשיגור מטוס לרצועת עזה. יוזכר, כי בנאום שנשא בולנט ילדרים ב- 7 באפריל 2011, בטקס אזכרה להרוגי ה"מרמרה", הוא התבטא כי ההגעה לרצועת עזה תעשה גם דרך האוויר. לדבריו הארגון נמצא בשלב של מימוש רכישת מטוס, שנועד אף הוא לצאת לרצועה. לא ידוע לנו מהוא הסטאטוס של רכישת המטוס והשמשתו לקראת טיסה לרצועה.

מעורבות המשטר התורכי במשט

11. בנאומו של ילדרים (20 במאי) חזרה הטענה כי IHH הינו ארגון "עצמאי", וכי תורכיה אינה מתערבת בענייניו. טענה דומה הושמעה גם ע"י מארגני משט ה"מרמרה", שניסו להציגו כפרי התארגנות NGO’s ברחבי העולם ללא סיוע ממשלתי. אולם בפועל, פרוייקט המשטים זוכה לסיוע של ממשלת תורכיה (כפי שנאמר במסמך שנתפס על גבי ה"מרמרה"), הגם שהתורכים העדיפו ומעדיפים שלא להבליטו בפומבי. הסיוע התורכי בא לידי ביטוי בהעמדת יכולות לוגיסטיות וכספיות לרשות IHH, ובמתן מעטפת מדינית-הסברתית להגנה עליו7.

12. ביטוי מובהק לסיוע המדיני-הסברתי שמגישה ממשלת תורכיה למשט, ניתן למצוא בראיון שר החוץ התורכי דבוטוע’לו לערוץ NTV (על פי חוריית, 21 במאי) שכלל נימה של איום כלפי ישראל. בראיון הזהיר שר החוץ התורכי את ישראל כי "תורכיה תגיב באופן הולם לכל פרובוקציה נוספת מצד ישראל בים הפתוח". ("It should be known that Turkey will give the necessary response to any repeated act of provocation by Israel on the high seas. Those who believe Turkey should take certain steps to stop [the new flotilla] must first warn Israel not to repeat the human tragedy it caused last year.")

13.  לדברי שר החוץ התורכי, בראיון ל-NTV , מי שמאמין שתורכיה צריכה לפעול לעצירת המשט, צריך קודם להזהיר את ישראל לא לחולל שוב טרגדיה אנושית, כמו בשנה שעברה. עוד טען, כי ממשלת תורכיה אינה מעודדת יציאת שיירות, אך תורכיה אינה יכולה לחלק הוראות לארגונים אזרחיים. לדבריו, על הקהילה הבין-לאומית לתמוך בפיוס הפנים- פלסטיני, שכן אז יוסרו התנאים ששימשו כהצדקה הישראלית ל"מצור" , ולא יהיה צורך בשיירות סיוע לרצועת עזה. בהתבטאות אחרת אמר שר החוץ התורכי כי "המשט אינו שורש הבעיה" אלא "שורש הבעיה הינו האמברגו [על רצועת עזה]". בהפנותו מסר לישראל הוא ציין כי עליה לציית לחוק הבינלאומי במים בינלאומיים. הוא גם קרא לישראל לסייע לאחדות הפלסטינית ולאפשר בכך הסרתו המיידית של ה"אמברגו" על הרצועה ( (Todayszamam.com, 20 may 2011

מפגנים תעמולתיים בתורכיה לקראת יום השנה לאירועי ה"מרמרה"

14. במסגרת הקמפיין התקשורתי, שנועד להכשיר את הקרקע לקראת המשט, מתכננים IHH ובעלי בריתו שורה של אירועים תודעתיים בתורכיה, לקראת ה-31 במאי (יום השנה לאירוע ה"מרמרה")8. דגש מיוחד יושם על טיפוח זכרם של תשעת השהידים, שנהרגו על גבי ה"מרמרה" והטמעת השנאה לישראל בקרב הציבור התורכי. האירועים ינעלו בהפגנת המונים בכיכר תקסים באיסטנבול (30 במאי) ובמסיבת עיתונאים של IHH ובעלי בריתו (31 במאי). IHH מעוניין ש-NGO’s הקשורים עימו יקיימו טקסים דומים ברחבי העולם.

IHH

As the Freedom Flotilla Family we did not forget our nine brothers who were killed last year by Zionist soldiers. We are going to organize the following programs in Turkey:

22 May 2011 -Raising Banners in Football Matches

23 May 2011 -Starting the photo exhibitions in schools and public places.

23 May 2011 -Starting the memorial programs in schools and public places.

25 May 2011 -Starting the memorial programs in the cities of martyrs of Mavi Marmara.

26 May 2011 -Memorial program in Blue Mosque, in Istanbul.

28 May 2011 -Kite flying program in the point where Mavi Marmara left to Gaza last year.

30 May 2011 -Mass rally in Taksim square. We expect tens of thousands.

31 May 2011 -Memorial programs in the early morning in the graveyards of the martyrs.

31 May 2011 -Press conference by IHH and other NGOs in Turkey.

תוכנית האירועים של IHH לזכר משט ה"מרמרה" ותשעת השהידים שנהרגו בו

15. באירועים המתוכננים משתתפים גורמים אסלאמיים קיצוניים, שאיימו "להתחשבן" עם ישראל על תשעת השהידים שנהרגו. נור אלדין שירין, מנהיג קבוצה אסלאמיסטית תורכית שהשתתפה באירועי "יום הנכבה" בירדן והתעמתה עם כוחות הביטחון הירדניים, ציין בראיון לעיתון האסלאמיסטי Velfecr (20 במאי): "…ביום השנה להריגת השהידים על המאוי מרמרה והתנהגות הברברית של הישראלים נמחיש להם שלא שכחנו את הדם שנשפך שם, ועוד נבוא עימם חשבון…".

VELFECR 19 במאי 2011
המשלחת התורכית לאירועי “יום הנכבה” צועדת בראש הפגנה של פלסטינים וירדנים לעבר גשר אלנבי. הפעילים התורכים נושאים כרזה גדולה ובה צילום תשעת הרוגי ה”מאוי מרמרה”. משנתקלה התהלוכה במחסום של כוחות הביטחון הירדניים התפתחו ביניהם עימותים אלימים (19 במאי 2011, VELFECR). הכתובת שעל גבי הכרזה: “דגל השהידים שלנו מתנוסס בכל העולם”.


1 פרטים אודות המשלחת התורכית לירדן ראו לקט מרכז המידע מה-22 במאי 2011: " משלחת אסלאמיסטית תורכית, שכללה להערכתנו גם פעילי IHH , הייתה מעורבת בעימותים אלימים עם כוחות הביטחון הירדניים באזור גשר אלנבי ב"יום הנכבה". האירוע שב וממחיש את דפוס הפעולה האלים של IHH ובעלי בריתו האסלאמיסטים במהלך "מבצעים תודעתיים" נגד ישראל".

2 Ihh.org.tr . עיקרי הנאום דווחו גם ע"י סוכנות הידיעות הצרפתית מאיסטנבול, 20 במאי 2011.

3 הועדה הירדנית למשט הודיעה כי הוא יכלול 13 ספינות. על פי ההודעה עדיין מתקיימים דיונים לרכישת ספינה נוספת במימון ערבי. על פי ההודעה הוועדה הירדנית תתרום 20% מעלות הספינה הנאמדת ב-1,600,000 יורו (אלסביל, 23 במאי). דובר IHH מסר לכתב רויטרס כי הספינות תצאנה מנמלי אירופי בשבוע השלישי של יוני ו- IHH יחבור אליהם בנתיבם (רויטרס, 17 במאי, כמצוטט ע"י ג’רוסלם פוסט, 18 במאי).

4 קריאתו הפומבית של אורוץ’, ורעיון המשט כולו, נדחו ע"י אישיות בכירה מהאו"ם. שליח האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, רוברט סרי, הצהיר (19 במאי), כי על כל הסיוע והסחורות הלגיטימיות לרצועת עזה לעבור במעברים הרשמיים והערוצים הממוסדים, בהתאם להצהרות הרביעייה וועידת התורמות לרשות הפלסטינית (AHLC ). סרי הדגיש את חשיבות המאבק בהברחת הנשק, וקבע כי מזכ"ל האו"ם עוקב בדאגה אחד הדיווחים אודות משטים פוטנציאליים נוספים לרצועה, בציינו כי לשיטת המזכ"ל, קידום משט נוסף מול הרצועה יהא "פרובוקטיבי ובלתי נחוץ". עוד ציין, כי המזכ"ל קורא לכל הממשלות הרלוונטיות להפעיל את השפעתן, כדי למנוע משטים נוספים, שטומנים בחובם פוטנציאל הסלמה.

5 ראו לקט מרכז המידע למודיעין ולטרור מה- 18 במאי 2011: "ארגון IHH , הנוטל חלק מרכזי בארגון המשט לרצועה, הצטרף לארגונים אסלאמיסטים תורכיים, שגינו את הריגתו של אסאמה בן לאדן ע"י ארה"ב. מנהיג IHH בולנט ילדרים שב והכריז, כי ארגונו מוכן להקריב שהידים עבור מטרת המשט וקרא לישראל "לנהוג בתבונה" ולא לתקוף את המשט".

6 בנאומו ב- 31 במרס 2010 הציג ילדרים שלושה תסריטים: תקיפת הספינה, מתן היתר לכניסת המשט לרצועה ומניעת התקדמות המשט. לפי תסריט מניעת התקדמות המשט יישארו הנוסעים על גבי הספינות זמן רב (מספר שבועות). בתסריט שכזה "כל הארגונים האזרחיים של המדינות האלה יתחילו בהפגנות, במחאות. הנושא יועלה לדיון בפרלמנטים השונים". "ככל שנצליח להישאר (יותר זמן) בים, נרוויח זמן. כל הפקידים של המדינות האלה יתחילו להתרוצץ. אחר כך גם מדינות ידידותיות לישראל ינותקו ממנה". בטקס יציאת ה"מרמרה" מנמל איסטנבול (23 במאי 2010) נשא ילדרים נאום מתלהם בו קרא לישראל לנהל היטב את המשבר אחרת, הזהיר, "תישארו מבודדים בעולם ותזיקו לעצמכם".

7 לפרוט ראו לקט של מרכז המידע מה- 24 בינואר 2011: "ארגון IHH התורכי, בעל רקע של סיוע לגורמי טרור, עומד בקשר הדוק עם ממשלת ה- AKP בתורכיה, וזו העניקה לו תמיכה מדינתית, סיוע לוגיסטי ומעטפת מדינית- תעמולתית, במשט "המרמרה".

8 האירועים בתורכיה צפויים להתקיים בסמיכות זמנים לאירועי מחאה בזירות אחרות: אזורי יום השנה ה-11 לנסיגת ישראל מלבנון (25 במאי) ואירועי "יום הנכסה", לציון התבוסה במלחמת ששת הימים (7-5 ביוני).

לראש העמוד