חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 12 – 26 באפריל 2011)

קבר יוסף

קבר יוסף

24 באפריל 2011, PALDF

24 באפריל 2011, PALDF

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ויטוריו אריגוני מתאר כיצד הגיע לעזה על ספינה של FGM

ויטוריו אריגוני מתאר כיצד הגיע לעזה על ספינה של FGM


קבר יוסף
קבר יוסף, בו ביקרו המתפללים הישראלים, שאחד מהם נהרג ביריות על ידי שוטר/שוטרים פלסטינים, ושלושה נפצעו. בעקבות האירוע הוצת מתחם הקבר וצעירים פלסטינים התעמתו עם כוחות צה”ל ויידו עליהם אבנים
(24 באפריל 2011, צילום: PALDF)

עיקרי הדו"ח

 במוקד אירועי השבוע עמדה הריגתו של צעיר ישראלי ופציעת שלושה, על ידי שוטר/שוטרים פלסטינים, בדרכם חזרה מתפילה בקבר יוסף ללא תיאום מראש עם כוחות צה"ל (24 באפריל). פרטי האירוע מתוחקרים על ידי צה"ל, המנהל האזרחי ומנגנוני הביטחון הפלסטינים.

 בדרומה של ישראל שרר במהלך חג הפסח שקט יחסי, שהופר (פעמיים) על ידי "טפטוף" ירי רקטות. צה"ל הגיב בתקיפת יעדי טרור ברצועה.

 ב-14 באפריל נחטף ברצועת עזה ויטוריו אריגוני, פעיל אנטי-ישראלי בארגון ISM . החטוף הוצא להורג על ידי חוטפיו, פעילים בהתארגנות המזדהה עם אלקאעדה. האירוע הציב אתגר שלטוני, בטחוני ותדמיתי בפני חמאס, שפעלה נגד החוטפים בתקיפות ובמהירות. בפעילות מנגנוני הביטחון של חמאס (19 באפריל) נהרגו שניים מהחוטפים והשלישי נפצע ונעצר.

שוטרים פלסטינים ירו למוות בצעיר ישראלי ופצעו שלושה בדרכם חזרה מתפילה בקבר יוסף

 ב-24 באפריל 2011 נורתה אש לעבר קבוצת ישראלים (חסידי ברסלב), שהייתה בדרכה חזרה מתפילה בקבר יוסף, סמוך לשכם. הארבעה השתייכו לקבוצה גדולה יותר של מתפללים, שהגיעה למקום ללא תיאום מראש עם צה"ל. בן יוסף לבנת, צעיר בשנות ה-20 לחייו, נהרג ושלושה מתפללים נפצעו במהלך התקרית, אחד מהם באורח קשה. האש נפתחה על כלי רכבם בסמוך לישוב הר ברכה שבשומרון (דובר צה"ל, 24 באפריל 2011).

 פרטי תקרית הירי מתוחקרים על ידי צה"ל, המנהל האזרחי ומנגנוני הביטחון הפלסטינים. במסגרת החקירה תיערך פגישה בין צה"ל למנגנונים, כדי לבחון את התקרית (דובר צה"ל, 24 באפריל 2011). על פי גלי צה"ל, כמצוטט על ידי דובר צה"ל, נורו האזרחים הישראלים על ידי שוטר פלסטיני. על פי אותה ידיעה הפצועים השתייכו לקבוצה גדולה יותר שנכנסה לקבר יוסף ללא אישור. הם הצליחו לברוח מאזור התקרית ולהגיע למבנה החטיבה בהר ברכה, שם קיבלו טיפול רפואי (דובר צה"ל, המצטט את גלי צה"ל, 24 באפריל 2011). 

24 באפריל 2011, PALDF
מימין: צעירים פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראלים שנכנסו לשכם לאחר הרצח;
משמאל: סגירת שערי קבר יוסף לאחר הירי (24 באפריל 2011, PALDF)

 בתגובה לאירוע הודיע ג’ברין אלבכרי מושל מחוז שכם כי כוחות הביטחון הפלסטינים החלו לחקור את האירוע ועם סיום החקירה תצא הודעה מסודרת. הוא טען כי הצעירים נכנסו לאזור שכם ללא תיאום באופן שעורר חשד וטען כי טרם הירי לעברם ביצע השוטר גם ירי באוויר. הוא הוסיף כי ירי לעבר רכב ישראלי, גם אם נכנס ללא תיאום עם הצבא, הינו דבר חריג והרקע לכך עדיין לא ברור, אך הוא הדגיש כי לא מדובר בירי "לצורך ביצוע פיגוע" (ופא, 24 באפריל 2011; YNET , 24 באפריל 2011).  

אירועים בולטים בשטח

 במהלך חג הפסח שרר בדרום ישראל שקט יחסי, שהופר ב"טפטוף" של שתי רקטות. ב-15 באפריל נפלה רקטת גראד סמוך לעיר אשדוד. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. ב-18 באפריל אותרה נפילת רקטה בשטחים פתוחים בשטח השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

תקיפות חיל האוויר הישראלי

 ב-16 באפריל, בתגובה לירי רקטה לעבר דרום ישראל, תקף חיל האוויר הישראלי מטרות טרור בעיר עזה. התקשורת הפלסטינית דיווחה כי הותקפו שני מוצבים של הזרוע הצבאית של חמאס. לא דווח על נפגעים (אתר דובר צה"ל, 16 באפריל 2011; צפא, 16 באפריל 2011).

פעילות חמאס לריסון ירי הרקטות לעבר ישראל

 התקשורת הפלסטינית דיווחה כי חמאס פרסה את כוחות בטחון הפנים לאורך הגבול עם ישראל, במטרה למנוע ירי רקטי. על פי אותה ידיעה, הכוחות ביצעו מעצרים של פעילים, שנתפסו בעת ביצוע הירי (אתר החדשות Alkofia press , 12 באפריל 2011).

חטיפתו ורציחתו של פעיל איטלקי אנטי-ישראלי ע"י התארגנות המזוהה עם אלקאעדה

 ב-14 באפריל 2011 נחטף ויטוריו אריגוני, פעיל אנטי ישראלי של ארגון ISM , ע"י התארגנות ברצועה המזדהה עם אלקאעדה. החטוף הוצא להורג ע"י חוטפיו. החטיפה והרצח הציבו אתגר שלטוני, בטחוני ותדמיתי בפני חמאס. לנוכח זאת, פעל ממשל חמאס בתקיפות  בניסיון למזער נזקים. 

 ויטוריו אריגוני הגיע לרצועת עזה ב-2009, בספינה של FGM (Free Gaza Movement ), התארגנות אנטי- ישראלית ה"מתמחה" בארגון משטים לרצועת עזה (בכירי FGM נמנו על מייסדי ISM ). בסרטון שהעלה ביוטיוב ציין אריגוני כי פעילי ISM הגיעו מחו"ל על מנת "לשמש מגינים אנושיים (עבור הפלסטינים)" ולחדש את פעילות ה-ISM ברצועת עזה, שהופסקה ב-2003.

ויטוריו אריגוני מתאר כיצד הגיע לעזה על ספינה של FGM
ויטוריו אריגוני מתאר כיצד הגיע לעזה על ספינה של FGM . על זרועו מקועקעת בערבית המילה "התנגדות"

(שמשמעותה דרך הטרור והאלימות) (YouTube , 14 באפריל 2011)

 חוטפיו של אריגוני איימו כי יוציאו אותו להורג למחרת אם לא יענה ממשל חמאס לדרישתם לשחרר את השאם סעידני. המדובר בפעיל העומד בראש התארגנות ברצועה בשם "קבוצת ייחוד האל והג’האד", המזדהה עם אלקאעדה. בסרטון שהועלה לאינטרנט (יוטיוב) נראה אריגוני כשעיניו מכוסות והוא פצוע. בכיתובית שהופיעה בסרטון נכתב: "אם דרישותינו לא יענו תוך 30 שעות השבוי יוצא להורג". אריגוני הוצא להורג קודם לכן ע"י חוטפיו, כנראה פעילי "קבוצת ייחוד האל והג’יהאד" (שהכחישה כל קשר לחטיפה).

 בעקבות הרצח קיימו מנגנוני הביטחון של חמאס פעילות נמרצת לאיתור שלושת הרוצחים. ב-19 באפריל כיתר כוח של המנגנונים את הבית בו הסתתרו השלושה במחנה הפליטים נציראת, שבמרכז הרצועה. על פי הודעת דובר משרד הפנים של חמאס ניסה הכוח לשכנע את העצורים להסגיר עצמם ומשלא נענו השתלט על הבית. כתוצאה מפעולת ההשתלטות נהרגו שניים מהחוטפים (אחד מהם, עבד אלרחמן אלבריזאת, השליך רימון על עצמו, לטענת חמאס). הפעיל השלישי שהשתתף בחטיפה, מחמוד אלסלפיתי, נפצע קל ונעצר. כמו כן נפצעו אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס (מתוך מסיבת עיתונאים שערך איהב אלע’צין דובר משרד הפנים של חמאס, ערוץ אלקדס, 19 באפריל). מקורות בחמאס מסרו כי עבד אלרחמן מחמד אלבריזאת, שנהרג בארוע, הינו אזרח ירדני, שחדר לרצועת עזה באמצעות המנהרות (אלסביל, 17 באפריל 2011).

 במישור הפומבי, אסמעיל הניה, וממשל חמאס גינו בחריפות את הרצח בטענם כי המדובר ב"מקרה בודד בלבד" וכי רצועת עזה בטוחה (ערוץ אלאקצא, 15 אפריל 2011). בהודעה מטעם משרד הפנים של ממשל חמאס (15 אפריל) כונה האירוע "פשע מתועב", "אשר מנוגד לחלוטין לדת, למנהיגים ולמסורת הפלסטינית". משרד החוץ של ממשל חמאס ודובר משטרת חמאס הדגישו כי רצועת עזה בטוחה וכי הרצח לא ישפיע על הגעת פעילים זרים המזדהים עם הפלסטינים לרצועה (צפא, 20 באפריל 2011; ערוץ אלאקצא, 20 באפריל 2011).

כתב אישום הוגש נגד אזרח אוסטרליה וירדן הנאשם בריגול עבור חמאס

 כתב אישום בגין "חברות בחמאס ומתן שירות לחמאס" הוגש ב-16 באפריל נגד איאד רשיד אבו ערג’א, אזרח של אוסטרליה וירדן, המתגורר בסעודיה. אבו ערג’א נעצר בנמל התעופה בן גוריון ב-24 במארס. הוא נאשם כי נשלח בידי מפעיליו בחמאס ליצור קשרים עסקיים עם חברות ישראליות בתחום המחשבים וכן לסייר ולצלם מרכזים מסחריים ולספק לפעיליו מפות של האזורים בהם סייר.

 על פי הדיווחים בתקשורת המבוססים על כתב האישום, אבו ערג’א עמד, מאז שנות השמונים, בקשר עם צלאח עבד אלכרים אלטאמוני, פעיל פלסטיני באוסטרליה ובסעודיה. ב-2007 הפגיש אותו אלטאמוני עם פעיל חמאס שכונה אבו נזמי, שביקש ממנו לסייע לחמאס בתחום ההצפנה, אך נענה כי הדבר מעבר ליכולותיו. בין 2009 ל-2011 נתבקש אבו ערג’א לאתר  ולרכוש עבור חמאס ציוד כגון מכשירי טלפון מוצפנים, מגבירי אותות תקשורת, מכשירי צילום פנורמי וטכנולוגיות שונות לאיתור והכוונת טילים. ב-2011 הודיע למפעיליו כי בכוונתו לטוס לישראל ואלה ביקשו ממנו לבדוק האם יצליח להיכנס לישראל באמצעות דרכונו האוסטרלי. אבו ערג’א הודה בחקירתו במעשים המיוחסים לו  (הארץ, 20 באפריל 2011)

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 בשבועיים האחרונים עברו בין 52 ל-271 משאיות סחורה לרצועת עזה מידי יום. כמו כן, אושרה כניסתם לישראל של 214 נוצרים מרצועת עזה לשטח ישראל לצורך השתתפות בתפילות חג הפסחא בירושלים (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 26 באפריל 2011).  

התהליך המדיני

תגובות שליליות של הרשות הפלסטינית ושל חמאס ל”יוזמת אובאמה”

 הניו יורק טיימס דיווח כי בכירים בבית הלבן עומלים על טיוטת תכנית שלום חדשה אותה שוקל נשיא ארצות הברית אובאמה להציג בקרוב. על פי הדיווח התכנית תכלול ארבע נקודות מרכזיות: קריאה לישראל לקבל מדינה פלסטינית בגבולות 1967; ויתור פלסטיני על "זכות השיבה" לשטחי מדינת ישראל; ירושלים תהיה בירת שתי המדינות; הביטחון הישראלי יובטח.

 דוברים פלסטינים מפתח/אש"פ ומחמאס הזדרזו להביע התנגדות לתכנית, בראש ובראשונה בשל הדרישה לויתור על "זכות השיבה". נביל שעת’, חבר הועד המרכזי של פתח, הבהיר כי הפלסטינים יתנגדו לכל תכנית אמריקנית המתבססת על "ויתור…על אחת מזכויות היסוד…זכות השיבה של הפלסטינים". צאא’ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, טען כי אין דבר כזה "תכנית אובאמה" אלא מדובר ב"בלון ניסוי" של התקשורת האמריקנית (קדסנט, 21 באפריל 2011; רדיו קול פלסטין, 24 באפריל 2011).

 תגובות חמאס:

  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, הודיע כי חמאס מתנגדת לתכנית המוצעת שכן מדובר בניסיון "לחסל את זכות השיבה של הפלסטינים לאדמותיהם הכבושות משנת 1948" (Palestine-info , 22 באפריל 2011).

  • המשרד לענייני פליטים בממשל חמאס הצהיר באתר האינטרנט שלו כי הוא "רואה בחומרה רבה" את הצהרותיו האחרונות של הממשל האמריקני בעניין תכניתו העתידית של ברק אובאמה הכוללת ארבעה סעיפים, "שהחמור בהם הוא ויתור על זכות השיבה". (אתר המשרד לענייני פליטים, 23 באפריל 2011).

המשטים לרצועת עזה – תמונת מצב

עדכונים אודות המשט המשודרג האנטי-ישראלי (“צי החירות 2”)

 נמשכת אי הבהירות לגבי מועד הפלגת המשט. דוברים מטעם הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל הרצועה (ECESG ) ו-Free Gaza Movement (FGM ), טענו כי המשט יצא במאי. מאידך, Said Bilici , דובר מטעם ה-IHH התורכי (הממלא תפקיד מרכזי במשט), מסר כי  המשט ייצר לרצועה בסוף יוני, לאחר הבחירות בתורכיה. הדובר התורכי הוסיף כי הספינה מאוי מרמרה תיטול חלק במשט, ויהיו בו משתתפים מ-50 מדינות (AFP , 13 באפריל 2011).

 נביל שעת’, חבר הועד המרכזי של פתח, התבטא כי פתח ישתתף במשט לרצועת עזה (רדיו אלשמס, נצרת, 21 באפריל 2011). דובר המשט הגיב באמרו כי פתח לא יצר קשר עם הקואליציה המארגנת את המשט, אולם עצם עניינו להשתתף בו הינו "דבר מבורך" (Palestine-info , 22 באפריל 2011). ראמי עבדו, חבר ה-ECESG השותף לארגון המשט, היה מסויג יותר וציין כי ארגונו אינו מעוניין שיעשה במשט ניצול פוליטי פנים-פלסטיני מכל צד שהוא (Palestine-info , 21 באפריל 2011).

 נמשכים מאמצי גיוס כספים למימון ההשתתפות במשט:

  • הועדה המארגנת את המשלחת הירדנית למשט קיימה ב-20 באפריל אירוע התרמה במרכז האיגודים המקצועיים (סוכנות הידיעות הירדנית, 20 באפריל 2011).

  • הועדה המארגנת את המשלחת הקנדית למשט צפויה לקיים ב-7 במאי אירוע התרמה (אתר Canadian Boat To Gaza , 26 באפריל 2011).

  • Palestinian Relief Fund , ארגון הפועל באוסטרליה, פועל לגיוס כספים לשם מימון משלחת של 17 אנשים מאוסטרליה (אתר הארגון, 26 באפריל 2011).

שיגור שיירות לרצועה בדרך היבשה

 ארגון ISM הודיע כי ברצונו לשגר שיירה לרצועה בין ה-11 ל-19 במאי, על מנת לשהות ברצועה ב-15 במאי (במלאת חודש להירצחו של פעיל ISM ויטוריו אריגוני, יום שהינו גם "יום הנכבה") (אתר ISM , 26 באפריל 2011).

 מחמד כאיא, נציג IHH ברצועת עזה, ציין כי ארגונו שוקל לארגן שיירה יבשתית לאחר חודש הרמצ’אן (בסביבות אוגוסט 2011) (ערוץ אלאקצא, 20 באפריל 2011).

קריאה לשגר פלסטינים ומתנדבים זרים לגבול עם ישראל

 קמפיין ברשת האינטרנט, בדגש על רשת הפייסבוק ואתר האינטרנט יוטיוב קורא לארגון "אינתיפאדה פלסטינית שלישית" שתכלול שורת אירועי מחאה של פלסטינים ברחבי העולם. שיאה של הפעילות צפוי להתקיים ב-15 במאי בו קוראים המארגנים לנהירה המונית של פלסטינים ומתנדבים זרים לגבולות ישראל. חלק מהקבוצות המארגנות את האירוע קוראות  למזג אותו עם משט "צי החירות 2", המתוכנן, לטענתם, להתקיים ב-15 במאי (בינתיים עלתה האפשרות לדחיית מועד המשט).     


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-26 באפריל 2011.

לראש העמוד