זרקור לאיראן (לשבוע שבין 14/4/11 –21/4/11)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

חג'ת אל-אסלאם סעידי, בדרשה שתועדה ביוטיוב.

חג'ת אל-אסלאם סעידי, בדרשה שתועדה ביוטיוב.

קריקטורה של ניכ אהנג כות'ר

קריקטורה של ניכ אהנג כות'ר

חידר מצלחי

חידר מצלחי

חוגים באגף הימני-רדיקלי של תומכי המשטר מגבירים את פעילותם

חוגים באגף הימני-רדיקלי של תומכי המשטר מגבירים את פעילותם

מבקרי הממשלה שבים ומטילים ספק בנתוני האבטלה הרשמיים

מבקרי הממשלה שבים ומטילים ספק בנתוני האבטלה הרשמיים

אירועי ”יום הצבא“, 18 אפריל

אירועי ”יום הצבא“, 18 אפריל

אירועי ”יום הצבא“, 18 אפריל

אירועי ”יום הצבא“, 18 אפריל


במוקד אירועי השבוע:

  • נמשך העיסוק בסימנים מעידים לגאולה: סיפור נס לידתו של המנהיג העליון.

  • סערה פוליטית ותקשורתית סביב הדיווחים הסותרים בנוגע לפיטורי שר המודיעין.

  • מגיוס מתאבדים ועד הגברת הנוכחות באינטרנט: חוגים באגף הימני-רדיקלי של תומכי המשטר מגבירים את פעילותם.

  • על רקע הבטחות הנשיא וסגנו לפתור את בעיית האבטלה: מבקרי הממשלה שבים ומטילים ספק בנתוני האבטלה הרשמיים.

  • תמונות השבוע: אירועי "יום הצבא", 18 אפריל.


עיקרי דברים:

נמשך העיסוק בסימנים מעידים לגאולה: סיפור נס לידתו של המנהיג העליון

בשבוע האחרון הופץ ברשת סרטון יוטיוב המתעד את דרשן תפילות יום השישי בעיר קום, חג’ת אל-אסלאם מחמד סעידי, כשהוא מייחס סימנים משיחיים ללידתו של המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי. בדרשה דתית, שנשא סעידי, סיפר איש הדת מפי מקורביו של המנהיג העליון, כי בעת לידתו של ח’אמנהאי שמעה אותו אחותו החורגת כשהוא קורא "יא עלי", קריאה הנהוגה בקרב השיעים ומתייחסת לאמאם השיעי הראשון, עלי בן-אבו טאלב.

לטענת מבקרי הממשלה ומתנגדי המשטר, מהווים דבריו של סעידי ביטוי נוסף להתרחבות התפישות המשיחיות ולייחוס תכונות על-אנושיות למנהיג העליון בקרב חוגים רדיקלים, כפי שהדבר ניכר לאחרונה גם בהפצתו של הסרט "הופעתו המחודשת [של האמאם] קרובה מאוד". בסרט זה נטען, בין היתר, כי עלי ח’אמנהאי הוא סיד ח’ראסאני, שצפוי על-פי המסורת השיעית להנהיג את קהילת המאמינים לקראת שובו של האמאם השנים-עשר, ואילו הנשיא אחמדינז’אד הוא שעיב אבן-צאלח, שאמור לפקד על צבאו של האמאם. סרט זה ממשיך לעורר ביקורת חריפה מצד חוגים שמרנים-מסורתיים בממסד הדתי השיעי ובמערכת הפוליטית האיראנית בטענה, כי כל ניסיון לתת סימנים למועד שובו של האמאם על בסיס אירועים אקטואליים מהווה סטיה מעקרונות ההלכה השיעית ואף עלולה לפגוע באמונתם של המאמינים. מ"מ נציג המנהיג במשמרות המהפכה טען לאחרונה, כי יוצרי הסרט אינם היחידים הסבורים כי קיים קשר אפשרי בין ח’אמנהאי לבין סיד ח’ראסאני. 

סערה פוליטית ותקשורתית סביב הדיווחים הסותרים בנוגע לפיטורי שר המודיעין

הדיווחים הסותרים בנוגע לפיטורי שר המודיעין, חידר מצלחי (Heydar Moslehi ), על-ידי הנשיא אחמדינז’אד עוררו השבוע סערה תקשורתית ופוליטית באיראן.

ביום ראשון בערב (17 אפריל) דיווחו אמצעי התקשורת באיראן, כי הנשיא אחמדינז’אד קיבל את התפטרותו של שר המודיעין ומינה אותו כיועצו לענייני מודיעין. שעות ספורות לאחר מכן דווח, כי המנהיג העליון הביע את התנגדותו לפיטורי מצלחי ולפיכך יישאר השר בתפקידו.

תומכי הנשיא טענו, כי אין כל בסיס לדיווח בנוגע להתנגדותו, לכאורה, של המנהיג העליון לפיטורי השר והאשימו את מתנגדי הנשיא, כי פרסמו את הדיווח על מנת לפגוע בו וליצור רושם, שקיימים חילוקי דעות בינו לבין המנהיג. יועצו של הנשיא לענייני עיתונות, עלי-אכבר ג’ואנפכר, הגדיר את פרסום הידיעה בנוגע להתנגדות המנהיג לפיטורי השר כ"מזימה חדשה נגד הממשלה".

מבקרי הממשלה, לעומת זאת, ניצלו את הפרשה על מנת לשוב ולנגח את הנשיא וממשלתו ולהאשים את הנשיא בהתעלמות מכוונת מעמדת המנהיג העליון.

האתר "אלף" טען, כי זוהי הפעם השניה בה מתעלם הנשיא מהנחיה מפורשת של המנהיג, לאחר שבשנת 2009 התעקש הנשיא למנות את מקורבו מעורר המחלוקת, רחים משאא’י, לתפקיד סגנו הראשון על אף התנגדות המנהיג. גם האתר "תאבנאכ" מתח ביקורת חריפה על אמצעי התקשורת הממשלתיים ועל תומכי הנשיא והזהיר אותם, כי הם אינם יכולים לפעול כעולה על רוחם תוך התעלמות מרצון העם ובכירי המשטר. עורך "כיהאן" טען, כי גם בפרשה זו ניכרת מעורבותו של הזרם המזוהה עם משאא’י והמליץ לנשיא להרחיק עצמו מהשפעתו המסוכנת והמזיקה. 

מגיוס מתאבדים ועד הגברת הנוכחות באינטרנט:
חוגים באגף הימני-רדיקלי של תומכי המשטר מגבירים את פעילותם

חאג’ חסין אללה-כרם, ממייסדי הארגון האסלאמי הקיצוני אנצאר חזבאללה  הצהיר השבוע, כי בקרוב יחל גיוס מתנדבים למשימות התאבדות לצורך סיוע לאזרחי בחרין המתקוממים נגד המשטר. בראיון לאתר עמאריון, המזוהה עם חוגים רדיקלים במחנה השמרני, פירט אללה-כרם אסטרטגיה בת ארבעה שלבים שבכוונת "המועצה לתיאום חזבאללה", שבראשה הוא עומד, לנקוט על מנת לסייע למהפכנים באיזור: ארגון תהלוכות והפצת גילויי דעת לאחר תפילות יום השישי במסגדים, קיום הפגנות מול שגרירויות ערב הסעודית ובחרין, יצירת שרשרת אנושית במחוזותיה הדרומיים של איראן ולאחר מכן גם בשלושת איי המריבה שבין איראן לאיחוד האמירויות הערביות והוצאת משטים לכיוון בחרין והגשת סיוע מעשי לעם בבחרין.

לאחרונה מונה חסין אללה-כרם לשמש כחבר במועצה המרכזית של מרכז חשיבה חדש של תומכי המנהיג העליון בשם: "בסיס עמאר" (קרארגאה-י עמאר, Ghararghah-e Ammar ) או "המרכז האסטרטגי של חזית תומכי המנהיג" (מרכז ראהברדי-י ג’בהה-י אהל ולאא’, Markaz-e Rahbordi-ye Jebhe-ye Ahl-e Velaa’ ). מרכז זה הוקם בעקבות המהומות, שפרצו לאחר הבחירות לנשיאות, והנחיית המנהיג העליון לאליטות באיראן להתגייס על מנת למנוע אירועים דומים בעתיד. בין משימותיו המרכזיות של המרכז: גיבוש אסטרטגיה במישורים התרבותי והפוליטי, תיאום הכוחות הפעילים בחזית התרבותית והמדינית של המהפכה האסלאמית, פיקוח ובקרה על פעילות הגופים והמרכזים התרבותיים והפוליטיים, גיבוש חזון בהתמודדות עם "המערכה הרכה" המנוהלת על-ידי אויביה של איראן וזיהוי הפעילות החשאית והגלויה של אויבי איראן וסוכניהם. במועצה המרכזית של המרכז חברים, בין היתר, דמויות בכירות ותיאורטיקנים מרכזיים המזוהים עם האגף הימני-רדיקלי של הזרם המרכזי.

הקמתו של מרכז החשיבה "עמאר" מהווה ביטוי לפעילותם הגוברת של חוגים רדיקליים במחנה השמרני, שהתגייסו בשנה האחרונה למערכה נגד מתנגדי המשטר והאופוזיציה הרפורמיסטית על רקע המשבר הפוליטי המחריף באיראן מאז הבחירות לנשיאות בקיץ 2009. חוגים אלה, שזכו לכינוי "זרם העמאריון" (על-שם עמאר יאסר, מתומכי האמאם השיעי הראשון, עלי בן אבו-טאלב), הקימו בחודשים האחרונים מספר אתרים ובלוגים, שנועדו לגייס תמיכה במנהיג העליון, להפיץ השקפות רדיקליות ולנהל מאבק נגד מתנגדי המשטר.

על רקע הבטחות הנשיא וסגנו לפתור את בעיית האבטלה:

מבקרי הממשלה שבים ומטילים ספק בנתוני האבטלה הרשמיים

הנשיא אחמדינז’אד וסגנו, מחמד-רזא רחימי, הצהירו לאחרונה, כי בכוונת הממשלה ליצור בשנה הקרובה 2.5 מיליון מקומות עבודה חדשים על מנת להיאבק במצוקת האבטלה.

על רקע הבטחות בכירי הממשלה לקדם פתרונות למצוקת האבטלה שבו מבקרי הממשלה ומתחו ביקורת על אוזלת ידה של הממשלה בפתרון מצוקה זו וטענו, כי נתוני האבטלה המתפרסמים על-ידי הממשלה אינם אמינים. חבר המג’לס, קדרתאללה עליח’אני (Qodratollah Alikhani ), ציין השבוע, כי הנתון הרשמי, שפרסם לאחרונה משרד העבודה בנוגע ל-10 אחוזי אבטלה באיראן, אינו נכון וכי דיווחים רשמיים אחרים, שנמסרו לידי חברי המג’לס, מצביעים על שיעור אבטלה של 15.6 אחוזים.

גם היומון ג’מהורי-י אסלאמי הטיל ספק רב בנוגע לנתוני האבטלה המתפרסמים מטעם הממשלה ודרש מהממשלה לפרסם נתונים מדויקים ואמינים בנוגע למספר המועסקים. היומון גם מתח ביקורת על אופן חישוב מספר מועסקים על-ידי הממשלה המגדירה, למשל, גם עובדים המועסקים שעה אחת בלבד בשבוע כמועסקים.

היומון מרדם סאלארי הביע ספק ביכולתו של הנשיא לממש את הבטחותיו לפתור את מצוקת האבטלה והזכיר, כי כבר בראשית תקופת כהונתו הבטיח אחמדינז’אד לחסל את האבטלה, אך זו לא חוסלה ואף לא ירדה אל מתחת לשיעור של 10 אחוזים.

 

נמשך העיסוק בסימנים מעידים לגאולה: סיפור נס לידתו של המנהיג העליון

כמה אתרים ובלוגים המזוהים עם האופוזיציה הרפורמיסטית ועם מתנגדי המשטר הפיצו בשבוע האחרון סרטון יוטיוב המתעד את דרשן תפילות יום השישי בעיר קום, חג’ת אל-אסלאם מחמד סעידי (Hojjat-ol-Eslam Mohammad Sa’idi), כשהוא מייחס סימנים משיחיים ללידתו של המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי. בדרשה דתית, שנשא סעידי, סיפר איש הדת מפי מקורביו של המנהיג העליון, כי בעת לידתו של ח’אמנהאי שמעה אותו אחותו החורגת כשהוא קורא "יא עלי", קריאה הנהוגה בקרב השיעים ומתייחסת לאמאם השיעי הראשון, עלי בן-אבו טאלב. על-פי סיפור זה, כאשר כרעה אמו של ח’אמנהאי ללדת, הזעיקה אחותו החורגת מיילדת. בשעה שיצא התינוק מרחם אמו פרצה המיילדת בצעקות וטענה, כי עם צאתו הוא קרא "יא עלי".

חג'ת אל-אסלאם סעידי, בדרשה שתועדה ביוטיוב.
חג’ת אל-אסלאם סעידי, בדרשה שתועדה ביוטיוב. הסרטון מופיע בכתובת:
http://www.youtube.com/watch?v=3w_VocORRPg&feature=share

סעידי טען, כי לאחרונה סיפר סיפור זה בפגישה עם מפקדים, שפרשו ממשמרות המהפכה, ואמר להם, כי ח’אמנהאי הוא אדם שקרא "יא עלי" ברגע שנולד ובמהלך כל חייו, וכי על המאמינים להשמיע קריאה זו מאחורי המנהיג העליון לעד, כיוון שהדבר יבטיח את המשך ניצחונם.

לטענת מבקרי הממשלה ומתנגדי המשטר, מהווים דבריו של סעידי ביטוי נוסף להתרחבות התפישות המשיחיות ולייחוס תכונות על-אנושיות למנהיג העליון בקרב חוגים רדיקלים במשטר האיראני, כפי שהדבר ניכר לאחרונה גם בהפצתו של הסרט "הופעתו המחודשת [של האמאם השנים-עשר] קרובה מאוד" (סחאם ניוז, 14 אפריל). בסרט זה, שעורר עניין רב במיוחד באיראן בשבועות האחרונים, נטען, כי יש לפרש את האירועים שהתרחשו בשנים האחרונות במזרח התיכון כעדות לשובו הצפוי בקרוב של "האמאם השנים-עשר" ("האמאם הנעלם", המהדי). יוצרי הסרט קושרים בין אירועים, שהתרחשו בשנים האחרונות במזרח התיכון, לבין התרחשויות עליהן מצביעים מקורות הלכתיים שיעים שונים כמעידות על שובו הצפוי של האמאם. כמו כן מקשר הסרט בין דמויות פוליטיות מרכזיות במזרח התיכון לבין דמויות שהופעתן מסמנת את שובו של האמאם. בין היתר נטען בסרט, כי עלי ח’אמנהאי הוא סיד ח’ראסאני (Seyyed Khorasani ) שצפוי על-פי המסורת השיעית להנהיג את קהילת המאמינים לקראת שובו של האמאם השנים-עשר, ואילו הנשיא אחמדינז’אד הוא שעיב אבן-צאלח (Shu’aib ibn-Saleh ), שאמור לפקד על צבאו של האמאם.

סרט זה ממשיך לעורר ביקורת חריפה מצד חוגים שמרנים-מסורתיים בממסד הדתי השיעי ובמערכת הפוליטית האיראנית בטענה, כי כל ניסיון לתת סימנים למועד שובו של האמאם על בסיס אירועים אקטואליים מהווה סטיה מעקרונות ההלכה השיעית ואף עלולה לפגוע באמונתם של המאמינים.  

המנהיג העליון עצמו טרם הגיב לסרט על אף הביקורת החריפה וההד הציבורי הנרחב לו הוא זכה. ממלא-מקום נציג המנהיג במשמרות המהפכה, חג’ת אל-אסלאם מג’תבא ד’ו אל-נור (Mojtaba Zolnour), טען, לעומת זאת, בשבוע שעבר כי יוצרי הסרט אינם היחידים הסבורים כי קיים קשר אפשרי בין המנהיג העליון לבין סיד ח’ראסאני. בתגובה להפצת הסרט הביע אומנם ד’ו אל-נור הסתייגות מחלק מהתכנים שהועלו בסרט, אך ציין, כי בכירים ואנשי דת רבים סבורים, כי קיימת אכן אפשרות, שסיד ח’ראסאני צפוי להופיע בדמותו של המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי (ח’בר אונליין, 12 אפריל).

קריקטורה של ניכ אהנג כות'ר
– "אני סיד ח’ראסאני"
– "גם אני הייתי עד כה כבשה, עכשיו אני חמור!"
קריקטורה של ניכ אהנג כות’ר (Nikahang Kowsar ), מתוך רוז אונליין, 17 אפריל

גם איש הדת האולטרה-שמרני, איתאללה מחמד-תקי מצבאח-יזדי (Mohammad-Taqi Mesbah-Yazdi ), הנחשב לאחד מבכירי האגף הימני-רדיקלי במחנה השמרני, הגיב בשבוע שעבר לסרט מעורר המחלוקת. מקורבו של מצבאח-יזדי, איש הדת חג’ת אל-אסלאם קאסם רואנבח’ש (Qasem Ravanbakhsh ), ציין, כי בעבר הביע מצבאח-יזדי הסתייגות מניסיונות לקבוע את מועד חזרתו של האמאם על-פי התרחשויות אקטואליות. רואנבח’ש מסר, כי בתגובה להפצת הסרט "הופעתו המחודשת קרובה מאוד" אמר מצבאח-יזדי, כי אמונתו במנהיג העליון גדולה בהרבה מאמונתו בסיד ח’ראסאני המוזכר במסורות וכי הוא אינו זקוק למסורות אלה כדי לבסס את אמונתו בח’אמנהאי. מצבאח-יזדי ציין, כי על המאמינים להיערך לשובו של האמאם בכל רגע ולא לעסוק בניסיונות לחזות את מועד שובו (www.bibanknews.com , 14 אפריל).

סערה פוליטית ותקשורתית סביב הדיווחים הסותרים בנוגע לפיטורי שר המודיעין

הדיווחים הסותרים בנוגע לפיטורי שר המודיעין, חידר מצלחי (Heydar Moslehi ), על-ידי הנשיא אחמדינז’אד עוררו השבוע סערה תקשורתית ופוליטית באיראן.

ביום ראשון בערב (17 אפריל) דיווחו אמצעי התקשורת באיראן, כי הנשיא אחמדינז’אד קיבל את התפטרותו של שר המודיעין ומינה אותו כיועצו לענייני מודיעין. שעות ספורות לאחר מכן דווח, כי המנהיג העליון הביע את התנגדותו לפיטורי מצלחי ולפיכך יישאר השר בתפקידו. סוכנויות הידיעות פארס, מהר, ואיסנא הסירו בעקבות כך את הדיווח הראשוני על התפטרות השר.

סוכנות הידיעות הממשלתית אירנא טענה, לעומת זאת, כי אין כל בסיס לדיווח בנוגע להתנגדותו, לכאורה, של המנהיג העליון לפיטורי השר וטענה, כי פרסום הדיווח נבע משיקולים פוליטיים של זרם המתנגד לנשיא וביקש ליצור רושם שקיימים חילוקי דעות בינו לבין המנהיג. סוכנות אירנא ציינה, כי לשכת המנהיג עצמה לא הוציאה כל הודעה רשמית בנוגע להתנגדות המנהיג לפיטורי השר וכי הסוכנות מוכנה לפרסם את עמדתו הרשמית של המנהיג בעניין זה אם וכאשר תתקבל (אירנ"א, 18 אפריל).

הדיווחים הסותרים בנוגע לפיטורי שר המודיעין, חידר מצלחי (Heydar Moslehi ), על-ידי הנשיא אחמדינז’אד עוררו השבוע סערה תקשורתית ופוליטית באיראן.

ביום ראשון בערב (17 אפריל) דיווחו אמצעי התקשורת באיראן, כי הנשיא אחמדינז’אד קיבל את התפטרותו של שר המודיעין ומינה אותו כיועצו לענייני מודיעין. שעות ספורות לאחר מכן דווח, כי המנהיג העליון הביע את התנגדותו לפיטורי מצלחי ולפיכך יישאר השר בתפקידו. סוכנויות הידיעות פארס, מהר, ואיסנא הסירו בעקבות כך את הדיווח הראשוני על התפטרות השר.

סוכנות הידיעות הממשלתית אירנא טענה, לעומת זאת, כי אין כל בסיס לדיווח בנוגע להתנגדותו, לכאורה, של המנהיג העליון לפיטורי השר וטענה, כי פרסום הדיווח נבע משיקולים פוליטיים של זרם המתנגד לנשיא וביקש ליצור רושם שקיימים חילוקי דעות בינו לבין המנהיג. סוכנות אירנא ציינה, כי לשכת המנהיג עצמה לא הוציאה כל הודעה רשמית בנוגע להתנגדות המנהיג לפיטורי השר וכי הסוכנות מוכנה לפרסם את עמדתו הרשמית של המנהיג בעניין זה אם וכאשר תתקבל (אירנ"א, 18 אפריל).

חידר מצלחי
חידר מצלחי, שר המודיעין שפוטר למשך שעתיים

גם יועצו של הנשיא לענייני עיתונות, עלי-אכבר ג’ואנפכר (Ali-Akbar Javanfekr ), טען, כי המידע בנוגע להתנגדותו, כביכול, של המנהיג העליון לפיטורי שר המודיעין הוא שקרי ונועד לפגוע בממשלה באמצעות הצגת הנשיא כמי שאינו מבצע את הנחיות המנהיג העליון.

באתר הרשמי שלו כתב ג’ואנפכר, כי פיטורי שר כה חשוב ואסטרטגי, כדוגמת שר המודיעין, אינם יכולים להתבצע ללא תיאום מראש בין הנשיא לבין המנהיג העליון. לפיכך, הדיווחים הסותרים שהתפרסמו בפרק זמן כה קצר בנוגע לפיטורי השר והתנגדות המנהיג אינם הגיוניים ורק נועדו להחליש את הנשיא, את המנהיג ואת מעמד "שלטון חכם ההלכה". יועץ הנשיא הגדיר את פרסום הידיעה בנוגע להתנגדות המנהיג לפיטורי מצלחי כ"מזימה חדשה נגד ממשלתו של אחמדינז’אד" (www.javanfekr.ir , 18 אפריל). 

מבקרי הממשלה, לעומת זאת, ניצלו את הפרשה על מנת לשוב ולנגח את הנשיא וממשלתו ולהאשים את הנשיא בהתעלמות מכוונת מעמדת המנהיג העליון.

האתר "אלף" (Alef ), המזוהה עם אחמד תוכלי (Ahmad Tavakoli ), ממתנגדיו הבולטים של הנשיא אחמדינז’אד בזרם השמרני, טען, כי זוהי הפעם השניה בה מתעלם הנשיא מהנחיה מפורשת של המנהיג. האתר הזכיר, כי לאחר בחירתו של אחמדינז’אד לתקופת נשיאותו השניה בשנת 2009 הוא התעקש למנות את מקורבו, רחים משאא’י (Rahim Masha’i ), כסגנו הראשון על אף התנגדות המנהיג. גם אז טענו מקורבי הנשיא, כי המנהיג לא פרסם מכתב רשמי בנוגע למינוי משאא’י. רק לאחר שהמנהיג הוציא הנחיה רשמית בעניין זה, נאלץ הנשיא לחזור בו מהחלטתו למנות את משאא’י כסגנו הראשון ומינה אותו כראש לשכתו. עוד נכתב ב"אלף", כי לאחרונה טען עלי-אכבר ג’ואנפכר, כי מכתבו של המנהיג בעניין מינוי משאא’י כסגן נשיא היה בבחינת המלצה בלבד וכי הנשיא לא היה, לפיכך, חייב ליישמו. נראה, איפוא, נכתב באתר, כי גם הפעם התייחסו הממשלה וצוות התקשורת של הנשיא להנחיית המנהיג העליון כאל המלצה בלבד. הימנעות אמצעי התקשורת הממשלתיים מפרסום הדיווח בנוגע להתנגדות המנהיג לפיטורי שר המודיעין מבטאת, לטענת "אלף", את סירובם לקבל את עמדת המנהיג כמחייבת בתירוץ שעמדה זו לא פורסמה באופן רשמי על-ידי לשכת המנהיג (אלף, 18 אפריל).

גם האתר תאבנאכ, המזוהה עם הזרם השמרני הפרגמטי, מתח ביקורת חריפה על אמצעי התקשורת הממשלתיים ועל תומכי הנשיא על התייחסותם לפרשה. האתר גם הביע הסתייגות מעצם החלטת הנשיא לפטר את שר המודיעין בטענה, כי לאור ההתפתחויות הדרמטיות באיזור אין זה ראוי לבצע תחלופה בראשות גוף המודיעין החשוב ביותר במדינה.

התנהלות אמצעי התקשורת תומכי הממשלה מחריפה, לטענת תאבנאכ, את המשבר הפוליטי במדינה ויוצרת ספקות בקרב אזרחי איראן. האתר הזהיר את תומכי הממשלה, כי הם אינם יכולים עוד לפעול תחת האשליה, כי ביכולתם לעשות כעולה על רוחם תוך התעלמות מהאזרחים ומבכירי המשטר. הממשלה תזכה לתמיכה רק כל עוד היא תפעל במסגרת עקרונות המהפכה ובאישור אנשי הדת שהפכו, לטענת האתר, למתנגדיה הגדולים ביותר של הממשלה (תאבנאכ, 18 אפריל).

שמו של ראש לשכתו לשעבר של הנשיא, רחים משאא’י, שורבב גם לפרשה זו, לאחר שמספר אתרי חדשות דיווחו, כי הוא שעמד מאחורי החלטת הנשיא לפטר את שר המודיעין. האתר ג’האן ניוז (Jahan News ) טען, כי משאא’י הפעיל לחץ על הנשיא לפטר את מצלחי, לאחר שהשר פיטר את סגנו לענייני תכנון ותקצוב, חסין עבדאללהי (Hossein Abdollahi ) המקורב למשאא’י (ג’האן ניוז, 18 אפריל).

גם עורך כיהאן, חסין שריעתמדרי (Hossein Shariatmadari ), קשר את שמו של משאא’י לפרשה ומתח ביקורת נוקבת על התנהלות אמצעי תקשורת תומכי הממשלה, שלא דיווחו על התנגדותו של המנהיג העליון לפיטורי השר. שריעתמדרי רמז, כי הזרם המזוהה עם רחים משאא’י הוא שפעל על מנת למנוע את פרסום התנגדות המנהיג למהלך באמצעי התקשורת.  למרבה השמחה, נכתב במאמר מערכת שפרסם עורך כיהאן, הנשיא אחמדינז’אד ראה עצמו מחויב להנחית המנהיג. סוכנות הידיעות הממשלתית, לעומת זאת, המשיכה להתעלם מהנחיית המנהיג, ככל הנראה בהנחיית משאא’י. שריעתמדרי המליץ לנשיא להרחיק עצמו מהשפעתו המזיקה והמסוכנת של משאא’י (כיהאן, 19 אפריל).

מגיוס מתאבדים ועד הגברת הנוכחות באינטרנט:

חוגים באגף הימני-רדיקלי של תומכי המשטר מגבירים את פעילותם

חאג’ חסין אללה-כרם (Hajj Hossein Allah-Karam ), ממייסדי הארגון האסלאמי הקיצוני "אנצאר חזבאללה" (Ansar Hezbollah ), הצהיר השבוע, כי בקרוב יחל גיוס מתנדבים למשימות התאבדות לצורך סיוע לאזרחי בחרין המתקוממים נגד המשטר.

בראיון, שהעניק לאתר עמאריון (www.ammariyon.ir ), המזוהה עם חוגים רדיקלים במחנה השמרני, פירט אללה-כרם את האסטרטגיה שבכוונת "המועצה לתיאום חזבאללה", שבראשה הוא עומד, לנקוט על מנת לסייע ל"מהפכנים" באיזור. אסטרטגיה זו נשענת, לדבריו, על עמדת המועצה הסבורה, כי על הממשלה להגיש סיוע ותמיכה מעשית לעמים בערב הסעודית, בלוב, בעזה, בבחרין ובתימן בהתקוממויותיהם נגד המשטרים במדינות אלה.

האסטרטגיה כוללת ארבעה שלבים: בשלב ראשון – ארגון תהלוכות והפצת גילויי דעת לאחר תפילות יום השישי במסגדים, בשלב שני – קיום הפגנות מול שגרירויות ערב הסעודית ובחרין, בשלב שלישי – יצירת שרשרת אנושית במחוזותיה הדרומיים של איראן ולאחר מכן גם בשלושת איי המריבה שבין איראן לאיחוד האמירויות הערביות (אבו-מוסא, טנב הגדול וטנב הקטן) ובשלב רביעי – הוצאת משטים לכיוון בחרין והגשת סיוע מעשי לעם בבחרין. כחלק מאסטרטגיה זו יחל בקרוב רישום מתנדבים, המוכנים לצאת לאיזורי העימות על מנת לבצע משימות התאבדות (עמאריון, 15 אפריל).

חסין אללה-כרם, קצין בכיר לשעבר במשמרות המהפכה, הוא ממייסדיו וממנהיגיו של ארגון אנצאר חזבאללה, מיליציה אסלאמית קיצונית, שפעלה בעיקר בסוף שנות התשעים ובראשית שנות האלפיים באמצעים אלימים כנגד מתנגדי המשטר מקרב הרפורמיסטים, האינטלקטואלים הליברלים והסטודנטים.

בספטמבר 2005 הביע אללה-כרם את תמיכתו במבצעי התאבדות כנגד המערב. הוא טען, כי לנוכח התעקשותה של ארצות-הברית לשמר אופציה צבאית כנגד איראן, לא ניתן להתנגד למבצעי התאבדות וכי עשרות מתנדבים כבר הביעו נכונותם לצאת למבצעי התאבדות. בשנת 2007 מונה אללה-כרם לנספח הצבאי של איראן בקרואטיה.

חוגים באגף הימני-רדיקלי של תומכי המשטר מגבירים את פעילותם

לאחרונה מונה אללה-כרם לשמש כחבר במועצה המרכזית של מרכז חשיבה חדש של תומכי המנהיג העליון בשם: "בסיס עמאר" (קרארגאה-י עמאר, Ghararghah-e Ammar ) או "המרכז האסטרטגי של חזית תומכי המנהיג" (מרכז ראהברדי-י ג’בהה-י אהל ולאא’, Markaz-e Rahbordi-ye Jebhe-ye Ahl-e Velaa’ ). המרכז נקרא על-שם עמאר יאסר (Ammar Yasser ), ממקורבי הנביא מחמד ומתומכיו המרכזיים של האמאם השיעי הראשון, עלי בן אבו-טאלב. הוא נהרג בקרב צפין (Siffin ) בין עלי למושל סוריה, מעאויה בן אבו-ספיאן, בשנת 657.

השבוע דיווחה סוכנות הידיעות השמרנית פארס על מינויו של חג’ת אל-אסלאם מהדי טאא’ב (Hojjat-ol-Eslam Mehdi Ta’eb ) לראש המרכז ועל מינויו של עלי-רזא פנאהיאן (Ali-Reza Panahian ) כסגנו. בראיון לסוכנות הידיעות אמר פנאהיאן, כי המרכז הוקם בעקבות המהומות, שפרצו לאחר הבחירות לנשיאות, והנחיית המנהיג העליון לאליטות באיראן להתגייס על מנת למנוע אירועים דומים בעתיד. בעקבות הנחיה זו קיימו דמויות פוליטיות ותרבותיות בכירות מספר פגישות והגיעו למסקנה, כי יש לתאם את בין הכוחות התרבותיים הפעילים על מנת להתמודד עם אויבי איראן מבית ומחוץ וליישם את השקפותיו של המנהיג העליון. בחודש פברואר התקיימה, לדברי פנאהיאן, הועידה הכללית הראשונה של המרכז בהשתתפות 70 דמויות מרכזיות, שפעלו עד כה במוסדות תרבותיים שונים ברחבי המדינה. לאחרונה נבחרו חברי המועצה המרכזית של המרכז החדש ואושרה אמנה המגדירה את משימותיו המרכזיות, ובהן: גיבוש אסטרטגיה במישור התרבותי והפוליטי, תיאום הכוחות הפעילים בחזית התרבותית והמדינית של המהפכה האסלאמית, פיקוח ובקרה על פעילות הגופים והמרכזים התרבותיים והפוליטיים, גיבוש חזון בהתמודדות עם "המערכה הרכה" המנוהלת על-ידי אויביה של איראן וזיהוי הפעילות החשאית והגלויה של אויבי איראן וסוכניהם בתוך איראן. פנאהיאן מסר, כי פרטים נוספים בנוגע לפעילויות המרכז החדש יוצגו בעתיד (פארס, 15 אפריל).

15 חברי המועצה המרכזית, שנבחרו לעמוד בראש המרכז, כוללים, בין היתר, אישים בולטים באגף הימני-רדיקלי של הזרם השמרני, ובהם: סעיד קאסמי (Sa’id Qasemi ), חסן עבאסי (Hassan Abbasi ) וקאסם רואנבח’ש (Qasem Ravanbakhhsh ).

סעיד קאסמי, קצין מודיעין לשעבר במשמרות המהפכה, נחשב לאחד התיאורטיקנים הבולטים בנושאים אסטרטגיים בקרב יועציו של הנשיא אחמדינז’אד. בעבר התבטא קאסמי בזכות הקמת תאי התנגדות איראנים בלב אירופה כאחת הדרכים להתמודד עם הלחץ שמפעיל המערב כנגד איראן. בכנס, שנערך במהלך מלחמת לבנון השניה בהשתתפות מתנדבים למבצעי התאבדות כנגד ישראל והמערב, קרא קאסמי לעשות שימוש נגד ישראל בכוחות מתאבדים העדיפים, לדבריו, על פני טילים ארוכי טווח.

חסן עבאסי, ראש המרכז לעיונים דוקטרינרים לביטחון לאומי המזוהה עם משמרות המהפכה, נחשב לאחד התיאורטיקנים השמרנים הבכירים. הוא נחשב לאחד המומחים, שהשפיעו רבות על תפישתו הבטחונית-אסטרטגית של הנשיא אחמדינז’אד. הוא אחד מבכירי העוסקים באיראן בתפישת "הלוחמה הא-סימטרית" ואף הוא הדגיש במספר הזדמנויות את הצורך בשימוש בלוחמת מתאבדים במקרה של מתקפה צבאית נגד מתקני הגרעין של איראן. עבאסי התפרסם בשנים האחרונות באיראן ואף מחוצה לה בזכות שורה של התבטאויות קיצוניות וביקורת חריפה נגד בכירים המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי.

איש הדת קאסם רואנבח’ש הוא מתלמידיו של איש הדת האולטרה-שמרני, מחמד-תקי מצבאח יזדי (Mohammad-Taqi Mesbah-Yazdi ), ועורך השבועון השמרני-רדיקלי: פרתו-י סח’ן (Parto-ye Sokhan ).

הקמתו של מרכז החשיבה "עמאר" מהווה ביטוי לפעילותם הגוברת של חוגים רדיקליים במחנה השמרני, שהתגייסו בשנה האחרונה למערכה נגד מתנגדי המשטר והאופוזיציה הרפורמיסטית על רקע המשבר הפוליטי המחריף באיראן מאז הבחירות לנשיאות בקיץ 2009. חוגים אלה, שזכו לכינוי "זרם העמאריון", הקימו בחודשים האחרונים מספר אתרים ובלוגים, שנועדו לגייס תמיכה במנהיג העליון, להפיץ מחשבות רדיקליות ולנהל מאבק נגד מתנגדי המשטר. במסגרת פעילות זו ברשת ניתן לציין, בין היתר, את האתרים והבלוגים הבאים: www.ammariyon.ir , www.mehrabeandishe.blogfa.com , www.aynaammar.ir , www.ammargroup.persianblog.ir . 

על רקע הבטחות הנשיא וסגנו לפתור את בעיית האבטלה:
מבקרי הממשלה שבים ומטילים ספק בנתוני האבטלה הרשמיים

הנשיא אחמדינז’אד הצהיר בשבוע שעבר, כי בכוונת הממשלה ליצור בשנה הקרובה 2.5 מיליון מקומות עבודה חדשים על מנת להיאבק במצוקת האבטלה. בנאום, שנשא במהלך ביקור במחוז סיסתאן-בלוצ’יסתאן בדרום-מזרח איראן, אמר אחמדינז’אד, כי הממשלה החליטה להשקיע כ-130 מיליארד דולרים ביצירת מקומות עבודה חדשים באמצעות הקמת מרכזי הכשרה תעסוקתיים ופרויקטים תעסוקתיים חדשים.

גם סגן הנשיא, מחמד-רזא רחימי (Mohammad-Reza Rahimi ), הכריז השבוע, כי בכוונת הממשלה ליצור 2.5 מיליון מקומות עבודה חדשים במהלך השנה הקרובה. בנאום, שנשא בועידה כלכלית בינלאומית בטהראן, אמר רחימי, כי בשנה שעברה יצרה הממשלה 1.6 מיליון מקומות עבודה חדשים וכי באמצעות יצירת 2.5 מיליון מקומות עבודה חדשים מתכוונת הממשלה להוריד את שיעור האבטלה אל מתחת ל-5 אחוזים (מהר, 16 אפריל).

על רקע הבטחות בכירי הממשלה לקדם פתרונות למצוקת האבטלה שבו לאחרונה מבקרי הממשלה ומתחו ביקורת על אוזלת ידה של הממשלה בפתרון מצוקה זו וטענו, כי נתוני האבטלה המתפרסמים על-ידי הממשלה אינם אמינים. חבר המג’לס, קדרתאללה עליח’אני (Qodratollah Alikhani ), ציין השבוע, כי הנתון הרשמי, שפרסם לאחרונה משרד העבודה בנוגע ל-10 אחוזי אבטלה באיראן, אינו נכון. לדבריו, מצביעים דיווחים רשמיים אחרים, שנמסרו לידי חברי המג’לס, על שיעור אבטלה של 15.6 אחוזים, כלומר: 4 מיליון מובטלים.

מבקרי הממשלה שבים ומטילים ספק בנתוני האבטלה הרשמיים

עליח’אני הוסיף, כי בעקבות עליית מחירי מוצרי האנרגיה במסגרת הרפורמה במדיניות הסובסידיות, ניצבים כיום מפעלים רבים בפני משבר חריף ואינם יכולים להמשיך בייצור. הוא הזהיר, כי משבר זה עלול להחריף עוד יותר את מצוקת האבטלה. עוד אמר עליח’אני, כי העובדה, שדרשני תפילות יום השישי במסגדים ברחבי איראן מתייחסים בדרשותיהם למצוקת האבטלה, היא הוכחה לכך, שנתונים הממשלה בנוגע לירידה לכאורה בשיעור האבטלה אינם נכונים וכי האזרחים אינם חשים בירידה זו (אפתאב, 17 אפריל).

גם היומון "ג’מהורי-י אסלאמי" (Jomhuri-ye Eslami ), המקורב ליו"ר "המועצה לקביעת האינטרס של המשטר", עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני, הטיל ספק רב בנוגע לנתוני האבטלה המתפרסמים מטעם הממשלה. במאמר מערכת שפרסם היומון נכתב, כי הנשיא וסגנו מסרו בחודשים האחרונים שלושה נתונים סותרים בנוגע למספר מקומות העבודה החדשים, שהממשלה הצליחה לייצר בשנה שעברה.

גם הבטחת הנשיא וסגנו ליצור 2.5 מיליון מקומות עבודה חדשים בשנה הקרובה מוטלת, לטענת "ג’מהורי-י אסלאמי", בספק רב ולא ברור על מה מתבססים נתוני הממשלה. היומון ציין, כי הממשלה מתייחסת גם למי שעובד שעה אחת בלבד בשבוע כמועסק, ותהה, כיצד ניתן לספק את צרכי החיים באמצעות עבודה של שעה אחת בלבד בשבוע.

היומון דרש מהממשלה לפרסם נתונים מדויקים ואמינים בנוגע למספר המועסקים האמיתי, כיוון שהנתונים הסותרים פוגעים באמון הציבור במידע שנמסר לו על-ידי הממשלה. על משרדי העבודה, הכלכלה, השיכון והתעשייה ועל הבנק המרכזי למסור נתונים נכונים גם בנוגע להון הנדרש ליצירת מקומות עבודה חדשים בערים ובכפרים על מנת לאפשר למג’לס לחשב, האם הצעת התקציב, שהעבירה הממשלה לאישורו, כוללת את התקציבים הדרושים על מנת לממש את הבטחתה ליצור 2.5 מיליון מקומות עבודה חדשים (ג’מהורי-י אסלאמי, 17 אפריל).

היומון "מרדם סאלארי"  (Mardom Salari ) הביע, אף הוא, ספק ביכולתה של הממשלה לממש את הבטחותיה בנוגע לפתרון מצוקת האבטלה. היומון טען, כי כבר בשנת 2006 הבטיח הנשיא אחמדינז’אד לחסל את האבטלה, אך זו לא חוסלה ואף לא ירדה אל מתחת לשיעור של 10 אחוזים. לאחרונה שב הנשיא והבטיח לפתור את בעיית האבטלה, אך לא ברור כיצד בכוונתו לממש את הבטחתו. היומון ציין, כי אפילו מדינות מפותחות ובעלות שיעור גידול אוכלוסיה קטן מזה של איראן מתקשות מאוד להתמודד עם בעיית האבטלה. אזרחי איראן מקווים, כמובן, שהבטחותיו של הנשיא ימומשו ומוכנים לסייע לו במימושן. לנוכח הניסיון העולמי ואופן התנהלות הממשלה בשנים האחרונות ספק רב, עם זאת, אם אכן ניתן לממש את הבטחות הנשיא בפרק זמן כה קצר, נכתב ב"מרדם סאלארי" (מרדם סאלארי, 11 אפריל). 

פרשנים כלכליים טוענים מזה שנים, ששיעור האבטלה האמיתי באיראן גבוה באופן משמעותי מהנתונים הרשמיים המתפרסמים על-ידי הממשלה, ומעריכים, כי שיעור האבטלה נע בין 25 ל-30 אחוזים וגבוה במיוחד בקרב צעירים. יצוין, כי נתוני הממשלה מבוססים על חישוב מגמתי של מספר המועסקים במשק, המגדיר, בין היתר, גם חיילים, סטודנטים ועקרות-בית כ"מועסקים".

תמונות השבוע: אירועי “יום הצבא”, 18 אפריל

אירועי ”יום הצבא“, 18 אפריל

אירועי ”יום הצבא“, 18 אפריל

לראש העמוד