זרקור לאיראן (לשבוע שבין 7/4/11 –14/4/11)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

הפגנת מחאה מול שגרירות ערב הסעודית בטהראן, 11 אפריל

הפגנת מחאה מול שגרירות ערב הסעודית בטהראן, 11 אפריל

הבחירות למג'לס התשיעי

הבחירות למג'לס התשיעי

הבורסה בטהראן שוברת שיאים חדשים

הבורסה בטהראן שוברת שיאים חדשים

שער פרסום מטעם האקדמיה לשפה הפרסית, פרהנגסתאן

שער פרסום מטעם האקדמיה לשפה הפרסית, פרהנגסתאן

מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן

מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן

מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן

מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן

מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן

מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן


במוקד אירועי השבוע:

  • על רקע המתיחות הגוברת בין איראן למדינות המפרץ: מתקפה חריפה בעיתונות האיראנית נגד שליטי מדינות המפרץ

  • בצל המשך חילוקי הדעות הפנימיים במחנה השמרני: נקבע מועד הבחירות למג’לס התשיעי: 2 במרץ 2012

  • בדרך להצרת פעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים באיראן

  • מראשית השנה האיראנית החדשה: הבורסה בטהראן שוברת שיאים חדשים

  • פרסי – דבר פרסית!

  • תמונות השבוע: מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן


עיקרי דברים:

על רקע המתיחות הגוברת בין איראן למדינות המפרץ: מתקפה חריפה בעיתונות האיראנית נגד שליטי מדינות המפרץ

על רקע המתיחות הגוברת בין איראן למדינות המפרץ החריפה בימים האחרונים העיתונות האיראנית את התקפותיה כנגד שליטי מדינות המפרץ. עיתונים המזוהים עם המחנה השמרני האשימו את שליטי ערב הסעודית ובחרין בביצוע "רצח עם" ו"פשעים נגד האנושות" בבחרין בתמיכת חברות "מועצת שיתוף הפעולה המפרצי" (משפ"מ). לטענת העיתונות האיראנית, פועלים ראשי ערב הסעודית בשירות האינטרסים של ישראל והמערב.
שבועון משמרות המהפכה, "צבח-י צאדק" (Sobh-e Sadeq ), שהקדיש את מאמר המערכת שלו להתפתחויות במפרץ, כינה את שליטי ערב הסעודית, בחרין ואיחוד האמירויות הערביות "פושעים" וגרס, כי אמנת משפ"מ אינה יכולה להצדיק שימוש בכוח צבאי לדיכוי אזרחי חברות המועצה.
שליטי כווית ספגו אף הם ביקורת חריפה מצד העיתונות האיראנית. היומון "ג’מהורי-י אסלאמי" האשים את שליטי כווית בהסתה נגד איראן בשליחות המערב והזהיר אותם, כי אל להם להעמיד את זעמה של איראן במבחן וכי גורלם עלול להיות דומה לזה של שליטי מצרים, תוניסיה, לוב ותימן.

בצל המשך חילוקי הדעות הפנימיים במחנה השמרני: נקבע מועד הבחירות למג’לס התשיעי: 2 במרץ 2012

אמצעי התקשורת באיראן דיווחו השבוע, כי הבחירות למג’לס התשיעי יתקיימו ב-2 במרץ 2012. פרסום מועד הבחירות צפוי להאיץ את הערכות שני המחנות הפוליטיים המרכזיים: השמרני והרפורמיסטי לקראת הבחירות.
במוקד הערכות השמרנים לבחירות למג’לס צפויה לעמוד המחלוקת החריפה הנמשכת בין תומכי הנשיא אחמדינז’אד לבין מבקריו במחנה השמרני. ביטוי נוסף למחלוקת זו ניכר השבוע במכתב חריף, ששלח חבר המג’לס, עלי מטהרי לנשיא אחמדינז’אד. מטהרי, הנחשב לאחד ממבקריו החריפים של הנשיא במחנה השמרני, האשים את אחמדינז’אד בסטייה מרעיונותיו של מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח’מיני, ובאימוץ תפישותיו הדתיות והתרבותיות מעוררות המחלוקת של מקורבו, רחים משאא’י, שהועבר השבוע מתפקידו כראש לשכת הנשיא.
גם במחנה הרפורמיסטי גוברת ההערכות לקראת הבחירות למג’לס בצל ויכוח פנימי סביב השאלה האם על הרפורמיסטים להשתתף בבחירות לאור ניסיונם בבחירות האחרונות לנשיאות איראן בקיץ 2009. על רקע חילוקי הדעות הפוליטיים במחנה השמרני עלתה על הפרק אפשרות לשיתוף פעולה בין גורמים רפורמיסטיים מתונים לבין גורמים במחנה השמרני המזוהים עם מבקרי הנשיא לקראת הבחירות למג’לס.

בדרך להצרת פעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים באיראן

המג’לס חידש בשבוע שעבר את הדיון בהצעת חוק, שאמורה להגביל את פעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים (NGO’s ) באיראן. על-פי הצעה זו יפוקחו כלל הארגונים הבלתי-ממשלתיים על-ידי ועדה עליונה, שתהיה כפופה למשרד הפנים ובין יתר חבריה יהיו נציגים מטעם הרשות השופטת, משרדי הפנים והמודיעין והבסיג’. הועדה תוסמך לאשר את פעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים, לשלול את רישיונם, לאשר להם לשתף פעולה עם ארגונים בינלאומיים ולהשתתף בכנסים בינלאומיים, בתהלוכות או בהפגנות.
מתנגדי ההצעה טוענים, כי ההצעה נועדה לאפשר לממשלה לשים קץ לפעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים העצמאיים ולחזק את הארגונים הבלתי-ממשלתיים הקשורים, למעשה, לממשלה ותומכים במדיניותה. לטענת מבקרי הממשלה, תביא הצעת החוק – אם תאושר – לפגיעה אנושה ב"חברה האזרחית" באיראן הנשענת במידה רבה על פעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים הרבים, שהוקמו מסוף שנות התשעים.

מראשית השנה האיראנית החדשה: הבורסה בטהראן שוברת שיאים חדשים

בראשית השבוע רשמה הבורסה של טהראן שלושה שיאים חדשים: המדד הראשי שלה חצה את קו 26,000 הנקודות (עליה של למעלה מ-12 אחוזים מתחילת השנה האיראנית החדשה), היקף המסחר בה ביום מסחר אחד בלבד הגיע ל-303 מיליארד תומאן (כ-30 מיליון דולרים) ושוויה הגיע לשיא של למעלה מ-121 מיליארד דולרים (עליה של 14 מיליארד דולרים בתוך 10 ימים בלבד). ב-24 החודשים האחרונים עלתה הבורסה של טהראן בשיעור חד של 225 אחוזים.
מנהל הבורסה ציין השבוע את מימוש הרפורמה במדיניות הסובסידיות, העליה במחירי הנפט בעולם, הריבית הבנקאית הנמוכה, הגברת אמון הציבור בבורסה, ההודעה על תוכנית החומש לפיתוח כלכלי, הגידול בנזילות במשק, המיתון הנמשך בשוק הדיור, המשך יישום תוכנית ההפרטה ותמיכת הממשלה בכלכלת שוק כגורמים המרכזיים לעליות החדות בשוק ההון.

היומון הכלכלי "דניא-י אקתצאד" (Donya-ye Eqtesad , עולם הכלכלה) סיקר השבוע בהרחבה את העליות החדות בבורסה של טהראן ודיווח, כי כלכלנים איראנים חלוקים ביניהם סביב השאלה, האם עליות אלה משקפות "בועה" בשוק ההון האיראני. חלק מהכלכלנים סבורים, שהעליה הנמשכת בבורסה היא סבירה לנוכח חוסר הכדאיות בערוצי השקעה אחרים על רקע המיתון בשוק הדיור והריבית הבנקאית הנמוכה יחסית לאינפלציה. כלכלנים אחרים, לעומת זאת, סבורים, כי מניותיהן של חברות רבות נסחרות כיום בבורסה בשווי הגבוה באופן משמעותי מערכן הריאלי ומזהירים מפני "בועה" בשוק ההון.

פרסי – דבר פרסית!

האתר "תאבנאכ" מתח השבוע ביקורת על הודעת נגיד הבנק המרכזי לפיה במסגרת הרפורמה המוניטארית הצפויה בשנה הקרובה יוכנס לשימוש מטבע חדש בשם: דינאר. האתר טען, כי הכוונה להעניק למטבע החדש שם שמקורו במטבע רומי משקפת מגמה בלתי-ראויה להעדיף מונחים לועזיים על פני מונחים שמקורם בפרסית. "תאבנאכ" ניצל את ההזדמנות כדי למתוח ביקורת גם על האקדמיה לשפה הפרסית (פרהנגסתאן), שאינה מעודדת במדיניות התרגום שלה שימוש במונחים ראויים בפרסית, ועל רשות השידור הממלכתית, שעושה שימוש נרחב בתוכניות המשודרות בה במונחים לועזיים.
טענות האתר מצטרפות לביקורת הנשמעת בשנים האחרונות מצד אנשי רוח ואקדמיה באיראן המביעים דאגה גוברת מהשחיקה הנמשכת במעמד השפה הפרסית בעקבות החדירה המערבית המואצת והשפעת טכנולוגיות התקשורת והמחשבים. לנוכח ביקורת זו הגבירו גם השלטונות באיראן את מאמציהם לחזק את השפה הפרסית, למשל באמצעות החלטות האוסרות על שימוש במילים לועזיות בפרסומות ועידוד שליחת מסרונים באותיות פרסיות.

 

על רקע המתיחות הגוברת בין איראן למדינות המפרץ:
מתקפה חריפה בעיתונות האיראנית נגד שליטי מדינות המפרץ

המתיחות בין איראן למדינות המפרץ החריפה בימים האחרונים על רקע המשך המשבר הפוליטי בבחרין וחשיפת רשתות ריגול איראניות בכווית, שהופעלו לטענת שלטונות כווית על-ידי משמרות המהפכה. השבוע גירשה איראן שלושה דיפלומטים כוויתים בתגובה לגירוש שלושה דיפלומטים איראנים מכווית בשבוע שעבר, לאחר שהואשמו בריגול.

בכירים במדינות המפרץ שבו והאשימו את איראן בהתערבות בענייניה הפנימיים של בחרין, בחתרנות פוליטית במדינות המפרץ ובליבוי המתחים העדתיים באיזור. במקביל הזהירו בכירים איראנים את ערב הסעודית מפני הסלמת המצב באיזור המפרץ בעקבות שליחת כוחותיה הצבאיים לבחרין. על רקע המתיחות הגוברת בין איראן למדינות המפרץ החריפה גם העיתונות האיראנית את התקפותיה כנגד  שליטי מדינות המפרץ.

היומון השמרני "קדס" (Qods ) האשים את שליטי בחרין וערב הסעודית בביצוע "רצח עם" ובמעשי טבח נגד אזרחים חפים מפשע, שכל רצונם הוא לממש את זכויותיהם האזרחיות. במאמר מערכת שפירסם היומון נכתב, כי התערבותה של ערב הסעודית במתרחש בבחרין ושליחת כוחותיה הצבאיים למדינה זו בניסיון לדכא את תביעותיהם החוקיות של אזרחי בחרין הן בבחינת כיבוש ופשע מלחמה. היומון גם מתח ביקורת על שתיקתם של שליטי המדינות המוסלמיות לנוכח הפשעים המבוצעים בבחרין.

בהתייחסו להאשמות שהושמעו לאחרונה מצד ראשי "מועצת שיתוף הפעולה המפרצי" (משפ"מ) כנגד מעורבות איראן במדינות המפרץ טען היומון, כי "האשמות שווא" אלה מבטאות את חששם של שליטי מדינות המפרץ מההתקוממויות העממיות במדינותיהם. היומון טען, כי המהפכה האסלאמית באיראן היתה תוצאה של שפיכת דמם של חפים מפשע על-ידי משטר השאה וכי גם במדינות האסלאם, ובמיוחד בבחרין, ינצח בסופו של דבר רצון העם את הדיכוי ואת רודנותם של שליטים צמאי דם (קדס, 7 אפריל).

גם היומון "כיהאן" התייחס לאירועים בבחרין ומתח ביקורת חריפה על שתיקת הארגונים הבינלאומיים לנוכח הפשעים אותם מבצעת ערב הסעודית במדינה זו. היומון כינה את המעשים אותם מבצעת ערב הסעודית בבחרין בתמיכת משפ"מ "פשעים נגד האנושות" ו"טרור מדינתי". "כיהאן" תהה, מדוע מועצת זכויות האדם של האו"ם שותקת לנוכח מעצרם של מאות פעילים פוליטיים בבחרין ומעדיפה לגנות דווקא את איראן ולא את ערב הסעודית המשתפת פעולה עם שירותי המודיעין של ישראל ומשגרת את כוחותיה הצבאיים לבחרין על מנת לדכא את עמה (כיהאן, 11 אפריל).

ביקורת חריפה נגד שליטי ערב הסעודית נמתחה גם על-ידי היומון השמרני "סיאסת-י רוז" (Siasat-e Rouz ).  לדברי היומון, יכלה ערב הסעודית לשחק תפקיד מרכזי בכינון יציבות באיזור ובקידום תביעותיהם הצודקות של העמים הערבים לנוכח מעמדה המיוחד בקרב המדינות הערביות והמוסלמיות. ערב הסעודית פועלת, עם זאת, בשירות האינטרסים של המערב ומעורבותה בדיכוי העמים הערבים במזרח התיכון ובצפון-אפריקה עוררה את זעמן של האומות הערביות.

הפגנת מחאה מול שגרירות ערב הסעודית בטהראן, 11 אפריל
הפגנת מחאה מול שגרירות ערב הסעודית בטהראן, 11 אפרילחס

היומון האשים את ערב הסעודית, כי היא פועלת בשירות המערב על מנת לסכסך בין השיעים לסונים במקום למלא תפקיד בכינון אחדות מוסלמית. עוד האשים היומון את שליטי ערב הסעודית, כי הם מסייעים למערב בקידום המערכה שנועדה להגביר את הפחד מפני איראן, מספקים לישראל "אור ירוק" להמשך הטבח בעזה, בגדה המערבית ובירושלים וממלאים תפקיד בניסיונות להחליש את חזית ההתנגדות בהובלת איראן, סוריה ולבנון בהתאם לשאיפותיהם של הציונים והמערב. היומון הזהיר את שליטי ערב הסעודית, כי מדיניותם הנוכחית אינה משרתת את האינטרסים של ארצם. על מנת שערב הסעודית תוכל לממש את מעמדה האמיתי באיזור, עליה לחדול מלשרת את האינטרסים של המערב, להתרחק ממזימות המערב והציונים ולזנוח את מדיניותה הנוכחית לנוכח ההתפתחויות באיזור. מדיניות זו צפויה להחריף את המשבר והבידוד בפניהם ניצבת ערב הסעודית ורק שינוי המדיניות יאפשר לה להשיב לעצמה את מעמדה האיזורי והעולמי ולהשיג מחדש את אהדת הציבור (סיאסת-י רוז, 11 אפריל).
שבועות משמרות המהפכה, "צבח-י צאדק" (Sobh-e Sadeq ), הקדיש אף הוא את מאמר המערכת שלו להתפתחויות במפרץ והתייחס לאזהרות, שהשמיעו ראשי משפ"מ כנגד איראן בכינוס המועצה בשבוע שעבר. לטענת השבועון, נועדה אמנת משפ"מ להבטיח את חברות המועצה מפני תוקפנות חיצונית ואין לראשי המועצה הזכות להשתמש בכוחה הצבאי של המועצה על מנת לדכא את אזרחי מדינות המפרץ. אף אמנה אינה יכולה להצדיק פשעים נגד אזרחי מדינה כלשהי ולא ניתן להאשים את אלה המבקשים להגן על זכויות האדם בהתערבות בענייניה הפנימיים של מדינה כלשהי. שבועון משמרות המהפכה כינה את הכוחות הצבאיים של ערב הסעודית ושל איחוד האמירויות הערביות הפועלים בבחרין ואת שליטי בחרין, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות "פושעים" (צבח-י צאדק, 11 אפריל).
גם שליטי כווית ספגו ביקורת חריפה מצד העיתונות האיראנית. היומון השמרני "ג’מהורי-י אסלאמי" (Jomhuri-ye Eslami ) האשים את שליטי כווית בניהול מערכה פסיכולוגית נגד איראן בהתאם להנחיותיהם של אויבי האסלאם. היומון הזכיר, כי במהלך מלחמת איראן-עיראק העמידה כווית את כל משאביה לרשות "מכונת המלחמה" העיראקית והפגינה עוינות כלפי איראן. אף על-פי כן גינתה איראן את פלישת עיראק לכווית בשנת 1990 ודרשה מצדאם חוסיין לשים קץ לכיבוש כווית. לטענת "ג’מהורי-י אסלאמי", התנהלותה הנוכחית של כווית מצביעה על כך, ששליטיה לא למדו את לקחי העבר. היומון הזהיר את שליטי הנסיכות, כי אל להם להעמיד את זעמה של איראן במבחן וכי גורלם עלול להיות דומה לזה של שליטי מצרים, תוניסיה, לוב ותימן. עליהם להבין, כי תקופת השושלות העוברות בירושה הגיעה אל קיצה וכי הם אינם יכולים לסמוך על האמריקאים שיצילו את כסאם (ג’מהורי-י אסלאמי, 12 אפריל).

בצל המשך חילוקי הדעות הפנימיים במחנה השמרני: נקבע מועד הבחירות למג’לס התשיעי: 2 במרץ 2012

הבחירות למג’לס התשיעי יתקיימו ב-2 במרץ 2012, כך דיווחו השבוע אמצעי התקשורת באיראן. סוכנות הידיעות "מהר" מסרה, כי תאריך זה סוכם בין משרד הפנים ל"מועצת שומרי החוקה". פרסום מועד הבחירות צפוי להאיץ את הערכות שני המחנות הפוליטיים המרכזיים: השמרני והרפורמיסטי, לקראת הבחירות.
במוקד הערכות השמרנים לבחירות למג’לס צפויה לעמוד המחלוקת החריפה הנמשכת בין תומכי הנשיא אחמדינז’אד לבין מבקריו במחנה השמרני. ביטוי נוסף למחלוקת זו ניכר השבוע במכתב חריף, ששלח חבר המג’לס, עלי מטהרי (Ali Motahhari ) לנשיא אחמדינז’אד. מטהרי, הנחשב לאחד ממבקריו החריפים של הנשיא במחנה השמרני, האשים את אחמדינז’אד בסטייה מרעיונותיו של מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח’מיני, ובאימוץ תפישותיו הדתיות והתרבותיות מעוררות המחלוקת של מקורבו, רחים משאא’י (Rahim Masha’i ) (פארס, 9 אפריל).
משאא’י הועבר השבוע על-ידי הנשיא מתפקידו כראש לשכת הנשיא ובמקומו מונה לתפקיד חמיד בקאא’י (Hamid Baqa’i ) המשמש גם כראש הארגון למורשת תרבותית ולתיירות. היומון השמרני "ג’ואן" (Javan ) המזוהה עם משמרות המהפכה העריך השבוע, כי ברקע להעברת משאא’י מתפקידו עומדת הערכות הזרם הפוליטי המזוהה עימו לקראת הבחירות למג’לס. "ג’ואן", שהשמיע בעבר ביקורת חריפה כנגד משאא’י והזרם הרעיוני-אידיאולוגי שהוא מייצג, העריך, כי בכוונת הגורמים המזוהים עם זרם "סוטה" זה במחנה השמרני ליזום בעתיד הקרוב שינויים ארגוניים נוספים על מנת לאפשר להם להתמודד במסגרת רשימה נפרדת בבחירות הקרובות למג’לס (ג’ואן, 11 אפריל).

גם במחנה הרפורמיסטי גוברת ההערכות לקראת הבחירות למג’לס בצל ויכוח פנימי סביב השאלה, האם על הרפורמיסטים להשתתף בבחירות לאור ניסיונם בבחירות האחרונות לנשיאות איראן בקיץ 2009. לפני מספר חודשים הכריז הנשיא הרפורמיסטי לשעבר, מחמד ח’אתמי, כי שחרור אסירים פוליטיים, כיבוד החוקה והבטחת קיומן של בחירות תקינות וחופשיות הם בבחינת תנאים בסיסיים להשתתפות הזרם הרפורמיסטי בבחירות. בתגובה אמר איתאללה אחמד ג’נתי (Ahmad Jannati ) מזכיר "מועצת שומרי החוקה" האחראית, בין היתר, לסינון המועמדים לבחירות, כי אין כל צורך בהשתתפות הרפורמיסטים בבחירות.

הבחירות למג'לס התשיעי

יוזכר, כי שני מנהיגי האופוזיציה הרפורמיסטית, מיר-חסין מוסוי (Mir-Hossein Mousavi ) ומהדי כרובי (Mehdi Karoubi ) נתונים עדיין במעצר בית, וכי פעילותן של שתי המפלגות הרפורמיסטיות המרכזיות: "חזית השותפות האסלאמית" ו"ארגון המג’אהדין של המהפכה", נאסרה לאחר המהומות שפרצו בקיץ 2009.
חבר סיעת המיעוט הרפורמיסטית במג’לס, מחמד-רזא ח’באז (Mohammad Reza Khabbaz ) אמר השבוע בראיון לאתר "ח’בר אונליין", כי בכוונת חברי המג’לס  הרפורמיסטים לקיים בימים הקרובים התייעצויות בנוגע להשתתפות הזרם הרפורמיסטי בבחירות הקרובות למג’לס. ח’באז התייחס גם לאפשרות לשיתוף פעולה בין גורמים רפורמיסטים לבין גורמים מתונים במחנה השמרני המזוהים עם מבקרי הנשיא אחמדינז’אד ואמר, כי אינו פוסל אפשרות כזו (ח’בר אונליין, 10 אפריל). בתגובה לדברים אלה הזהיר היומון השמרני "כיהאן" מפני האפשרות לשיתוף פעולה בין גורמים במחנה השמרני לבין גורמים במחנה הרפורמיסטי. היומון טען, כי "שמרנים אמיתיים" לא יוכלו לעולם לשתף פעולה עם אלה שנטלו חלק ב"הסתה" לאחר הבחירות לנשיאות 2009 גם אם יש להם ביקורת כלפי הממשלה (כיהאן, 12 אפריל).
בעקבות פרסום מועד הבחירות למג’לס הזהיר השבוע היומון השמרני "רסאלת" (Resalat ) מפני הערכות מוקדמת מדי מצד הגורמים הפוליטיים לקראת הבחירות, שעלולה להחריף את הקיטוב הפוליטי במדינה. במאמר מערכת שפירסם היומון נכתב, כי אויביה של איראן עלולים לנצל את אווירת הבחירות על מנת להעמיק את המחלוקות הפוליטיות במדינה. על הגופים הפוליטיים להיערך לקראת הבחירות, נכתב במאמר, אך להימנע מלערב את הציבור בטרם עת. עוד קרא היומון לגופים הפוליטיים המתכוונים להשתתף בבחירות להתחייב לקבל את תוצאותיהן – יהיו אשר יהיו – על מנת להימנע מהישנות האירועים שהתרחשו בעקבות הבחירות לנשיאות (רסאלת, 12 אפריל).

בדרך להצרת פעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים באיראן

המג’לס חידש בשבוע שעבר את הדיון בהצעת חוק, שאמורה להגביל את פעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים (NGO’s ) באיראן. על-פי הצעת החוק, שהועלתה לראשונה בשנת 2007 ונידונה במהלך השנה האחרונה, יפוקחו כלל הארגונים הבלתי-ממשלתיים על-ידי ועדה עליונה, שתהיה כפופה למשרד הפנים. בועדה זו יהיו חברים נציגים מטעם הרשות השופטת, משרדי הפנים, המודיעין והחוץ, הארגון לענייני הקדשים, הארגון לענייני מסגדים, הארגון להסברה אסלאמית וזרוע הבסיג’ של משמרות המהפכה. בידי הועדה תהיה הסמכות לאשר את פעילותם של ארגונים בלתי-ממשלתיים המבקשים לפעול במדינה וכן לשלול מארגונים אלה את הרישיון לפעילותם. כמו כן תהיה בידי הועדה הסמכות לפקח על חברי המנהלים של הארגונים הבלתי-ממשלתיים, לאשר השתתפות של ארגונים אלה בפרויקטים ממשלתיים ובלתי-ממשלתיים, לאשר שיתוף פעולה ביניהם לבין ארגונים בינלאומיים וסוכנויות הפועלות מטעם האו"ם, לאשר השתתפותם בסמינרים, בכנסים ובועידות בחו"ל ואף לאשר השתתפותם בתהלוכות ובהפגנות. הועדה גם תהיה אחראית לחלוקת המשאבים הממשלתיים לארגונים הבלתי-ממשלתיים.
מתנגדי הצעת החוק טוענים, כי ההצעה מבטאת פגיעה נוספת בחופש ההתארגנות באיראן ונועדה לאפשר לממשלה לשים קץ לפעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים העצמאיים ולחזק את הארגונים הבלתי-ממשלתיים הקשורים, למעשה, לממשלה ותומכים במדיניותה (ג’רס, 8 אפריל).
במאמר מערכת, שהתפרסם השבוע ביומון "מרדם סאלארי" (Mardom Salari ), המזוהה עם הזרם השמרני-המסורתי, נטען, כי אישור הצעת החוק על-ידי המג’לס יחליש את פעילותם של הארגונים הבלתי-ממשלתיים ויגביל את השפעתם בחברה. היומון גרס, כי על חברי המג’לס לשים לנגד עיניהם את הפילוסופיה הניצבת בבסיס הקמתם ופעילותם של ארגונים אלה ולדון בהצעת החוק באופן, שיסיר את המכשולים הקיימים ביחס לפעילותם ויקל עליהם לפעול ביעילות ולא יציב בפניהם מכשולים גדולים עוד יותר. גם אם יש לחברי המג’לס ביקורת על פעילותם של חלק מהארגונים הללו, נכתב במאמר, אל להם למנוע את פעילותם, כיוון שיש להם חשיבות רבה בהרחבת ההשתתפות הציבורית בניהול ענייני החברה והמדינה. ארגונים אלה נועדו לשמש כמתווכים בין הממשלה לבין הציבור וחשיבותם קריטית בפעילותה של החברה האזרחית באיראן וביכולתם של האזרחים ליטול חלק בקביעת גורלם ובניהול חייהם. אם תוגבל פעילותם של הארגונים על-ידי ועדה מפקחת, הם לא יוכלו עוד לשמש כמתווכים והדבר יפגע בתפקידם החיוני ובעצמאותם (מרדם סאלארי, 9 אפריל).
לאחר כינונה של הממשלה הרפורמיסטית בראשות הנשיא לשעבר, מחמד ח’אתמי, בסוף שנות התשעים, הוקמו באיראן אלפי ארגונים בלתי-ממשלתיים הממלאים תפקיד מרכזי בקיומה של "חברה אזרחית" במדינה. ארגונים אלה פועלים בתחומים מגוונים, ובהם: קידום זכויות הנשים, סיוע לנזקקים, איכות סביבה וכיו"ב. בשנים האחרונות הגבירו שלטונות איראן את המאמצים להגביל את פעילותם של חלק מהארגונים הללו, ובעיקר של אלה שפעלו לקידום זכויות האדם. בעקבות המשבר הפוליטי, שפרץ במדינה לאחר הבחירות לנשיאות בקיץ 2009, נסגרו כמה ארגונים, כגון: הארגון להגנה על זכויות האסירים הפוליטיים, ונגד כמה מחברי הארגונים אף ננקטו צעדים משפטיים.

מראשית השנה האיראנית החדשה: הבורסה בטהראן שוברת שיאים חדשים

בראשית השבוע רשמה הבורסה של טהראן שיא חדש מאז הקמתה בשנת 1967, כאשר המדד הראשי שלה חצה את קו 26,000 הנקודות. מאז תחילת השנה האיראנית החדשה (1390) בשבוע שעבר רשמה הבורסה עליה של למעלה מ-12 אחוזים. עיקר העליות נרשמו במניות חברות תעשיות הנחושת, הפלדה והספנות הנסחרות בבורסה. בנוסף לשבירת קו 26,000 הנקודות שברה הבורסה בימים האחרונים שני שיאים חדשים: היקף המסחר הגיע בראשית השבוע ל-303 מיליארד תומאן (כ-30 מיליון דולרים) ביום מסחר אחד ושווי הבורסה הגיע לשיא של למעלה מ-121 מיליארד דולרים, עליה של 14 מיליארד דולרים בתוך 10 ימים בלבד.
המנהל הכללי של הבורסה, חסן קאליבאף-אצל (Hassan Qalibaf-Asl ), התייחס השבוע לעליה הנמשכת בבורסה של טהראן. בראיון לסוכנות הידיעות "פארס" ציין קאליבאף-אצל את מימוש הרפורמה במדיניות הסובסידיות, העליה במחירי הנפט בעולם, הורדת הריבית הבנקאית, הגברת אמון הציבור בבורסה, ההודעה על תוכנית החומש לפיתוח כלכלי, הגידול בנזילות במשק, המיתון הנמשך בשוק הדיור, המשך יישום תוכנית ההפרטה ותמיכת הממשלה בכלכלת שוק כגורמים המרכזיים לעליות החדות בשוק ההון. קאליבאף-אצל קרא למוסדות הפיננסים, למשקיעים ולמגזר הפרטי להגדיל את השקעותיהם בבורסה על מנת להפיק תועלת מההזדמנות ההיסטורית, שצפוי שוק ההון האיראני להציב בפניהם גם השנה. הוא ציין, כי בשנה הקרובה צפויות לפחות 15 חברות חדשות להיות מונפקות בבורסה (פארס, 9 אפריל).

הבורסה בטהראן שוברת שיאים חדשים

היומון הכלכלי "דניא-י אקתצאד" (Donya-ye Eqtesad , עולם הכלכלה) סיקר השבוע בהרחבה את העליות החדות בבורסה של טהראן ודיווח, כי כלכלנים איראנים חלוקים ביניהם סביב השאלה, האם עליות אלה משקפות "בועה" בשוק ההון האיראני. חלק מהכלכלנים סבורים, שהעליה הנמשכת בבורסה הינה סבירה לנוכח חוסר הכדאיות בערוצי השקעה אחרים באיראן על רקע הריבית הבנקאית הנמוכה יחסית לאינפלציה והמיתון בשוק הדיור. אחרים, לעומת זאת, טוענים, כי מניותיהן של חברות רבות נסחרות כיום בבורסה בשווי הגבוה באופן משמעותי מערכן הריאלי. כלכלנים אלה מצביעים על כך, שבשנה האחרונה לא חל גידול במספר החברות הנסחרות בבורסה וכתוצאה מכך גוברת הדרישה למניותיהן של החברות הנסחרות כיום. משמעות הדבר היא שאלה נסחרות בשווי גבוה יותר משוויין האמיתי. חבר הנהלת הבורסה, מחמד-רזא רהבר (Mohammad Reza Rahbar ) טען, כי יש להבחין בין העליה ההגיונית בערך מניותיהן של חברות מתחום תעשיות הפטרוכימיה, המתכת והמינרלים הנהנות מהעליות במחירים בשווקים הבינלאומיים, לבין העליה בערך מניותיהן של חברות מתחומי השירותים הנסחרות בשווי גבוה יותר משוויין האמיתי.
בראיון ל"דניא-י אקתצאד" הזהיר המומחה לשוק ההון, מחמד-עלי אחמדזאדה-אצל (Mohammad-Ali Ahmadzadeh-Asl ), מפני היווצרות "בועה" בשוק ההון. לדבריו, מחירי המניות של חלק מהחברות בתחומי המכוניות, המינרלים והציוד עלו בשיעור חד וחסר כל בסיס הגיוני מבחינה כלכלית (דניא-י אקתצאד, 9 אפריל).
סוכנות הידיעות "אפתאב" (Aftab ) טענה השבוע, כי הנהלת הבורסה מפרסמת נתונים מסולפים ומופרזים בנוגע לרווחיה על מנת למשוך משקיעים חדשים. לטענת הסוכנות, מסרה הבורסה נתונים הגבוהים במספר אחוזים מהנתונים הריאליים ביחס לרווחיה במהלך ימי העסקים האחרונים של השנה האיראנית שעברה (1389). הסוכנות העריכה, כי בשנה הקרובה צפויה הבורסה לעלות בשיעור הנמוך מ-10 אחוזים, שיעור קטן יותר מהריבית הבנקאית באיראן הניצבת כיום ברמה של 12.5 אחוזים (אפתאב, 9 אפריל).
יצוין, כי ב-24 החודשים האחרונים רשמה הבורסה של טהראן עליה של 225 אחוזים. בשנת 2010 נרשמו בבורסה האיראנית העליות החדות ביותר מבין הבורסות באירופה, באפריקה ובמזרח התיכון. חמש החברות הגדולות הנסחרות כיום בבורסה של טהראן הן: חברת התקשורת האיראנית המחזיקה בלמעלה מ-14 אחוזים משווי הבורסה, חברת הנחושת הלאומית המחזיקה ב-6.6 אחוזים משווי הבורסה, חברת הפלדה "מבארכה" (Mobarekeh ) המחזיקה ב-6.4 אחוזים משווי הבורסה, חברת התעשיה והמכרות צ’אדרמלו (Chadormalu ) המחזיקה ב-4.1 אחוזים משווי הבורסה ובנק פארסיאן (Parsian ) המחזיק ב-3.4 אחוזים משווי הבורסה (דניא-י אקתצאד, 10 אפריל).

פרסי – דבר פרסית!

נגיד הבנק המרכזי, מחמוד בהמאני (Mahmoud Behmani ), הודיע השבוע, כי במסגרת הרפורמה המוניטארית הצפויה בשנה הקרובה ומחיקת אפסים מהמטבע המקומי (ריאל) יוכנס לשימוש מטבע חדש בשם: דינאר (ריאל אחד=100 דינארים). בעקבות דברי הנגיד מתח האתר "תאבנאכ" ביקורת על ההחלטה לכנות את המטבע החדש בשם "דינאר", שמקורו במילה "דנאריוס", שמו של מטבע רומי, ולא בשם שמקורו בשפה הפרסית.
האתר טען, כי הודעת בהמאני משקפת מגמה בלתי-ראויה להכניס לשימוש מילים שאינן פרסיות שלא לצורך. האתר מתח ביקורת על האקדמיה לשפה הפרסית (פרהנגסתאן, Farhangestan ), שאמורה לשמור ולהגן על השפה הפרסית, אך למעשה נוקטת במדיניות שאינה מעודדת שימוש במונחים פרסיים במקום מונחים לועזיים. האקדמיה נוטה, לטענת "תאבנאכ", לתרגם באופן מילולי מונחים מאנגלית או מערבית לפרסית. תרגום כזה גורם לכך, שמונחים חדשים רבים המוכנסים לשימוש הינם תמוהים ואינם מתקבלים על-ידי הציבור הרחב.

שער פרסום מטעם האקדמיה לשפה הפרסית, פרהנגסתאן
שער פרסום מטעם האקדמיה לשפה הפרסית, פרהנגסתאן,

מתוך אתר האקדמיה: www.persianacademy.ir

ביקורת נמתחה גם על רשות השידור הממלכתית, שאמורה להגן אף היא על השפה הפרסית, אך בפועל עושה שימוש נרחב בתוכניות המשודרות בה במונחים לועזיים.
האתר יצא בפניה גם לאזרחי איראן: "השפה והתרבות הם הון" ועל האזרחים להישמר שלא לעשות שימוש נרחב במונחים לועזיים. האתר הזהיר, כי ללא הקפדה על השפה הפרסית, היא עלולה להיעלם בעתיד מרשימת השפות החיות בעולם (תאבנאכ, 12 אפריל).
יצוין, כי בשנים האחרונות מנהלים שלטונות איראן מערכה, שנועדה לחזק את השפה הפרסית לנוכח חשש גובר לפגיעה במעמדה. בשנה שעברה קיבלה הממשלה החלטה לאסור על שימוש במילים לועזיות בפרסומות, על גבי לוחות מודעות ובמתן שמות לסרטים איראנים. בכירים ואנשי רוח איראנים הביעו בשנים האחרונות דאגה גוברת מהשחיקה הנמשכת במעמד הפרסית בעקבות החדירה המערבית המואצת והשפעת טכנולוגיות התקשורת והמחשבים. ביוני 2007, למשל, פרסמה קבוצה של אנשי רוח גילוי דעת בו הזהירו מהמשך הפגיעה במעמד הכתב הפרסי לנוכח השימוש הגובר בשפות זרות בתקשורת ניידת ובמחשבים. הם ציינו, כי הכתב הפרסי שימש במשך שנים אמצעי מרכזי לשמירת האחדות הלאומית והזהות האיראנית והזהירו, כי המשך הפגיעה במעמד השפה מאיים על התרבות הפרסית ועל האומה האיראנית. זמן קצר לאחר מכן פירסם סגן נשיא איראן תקנה המחייבת את כלל הגופים הממשלתיים להפסיק את השימוש בפרסית באותיות לטיניות ("פינגליש") ולעשות שימוש באלפבית פרסי בעת שליחת מסרונים. התקנה קבעה, כי שליחת מסרונים על-ידי גופים ממשלתיים שונים, ובכלל זה רשות השידור, למשתמשים פרטיים באמצעות שימוש באלפבית לטיני "פוגעת בתרבות האיראנית ובשפה הפרסית" ועל ארגונים וחברות ממשלתיים לשלוח, לפיכך, מסרונים אך ורק בפרסית. בראשית שנת 2008 החליט משרד התקשורת להעלות את תעריפי המסרונים בטלפונים הסלולאריים הנשלחים באותיות לטיניות ולהפחית במקביל את תעריפי המסרונים הנשלחים באותיות פרסיות.

תמונות השבוע: מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן

מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן

מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן

מכונית סולארית מתוצרת אוניברסיטת טהראן

לראש העמוד