חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 6 – 12 באפריל 2011)

אוטובוס התלמידים שנפגע מירי טיל הנ”ט שנורה בידי חוליית חמאס

אוטובוס התלמידים שנפגע מירי טיל הנ”ט שנורה בידי חוליית חמאס

באדיבות nrg. צלם: אדי ישראל, 7 באפריל 2011

באדיבות nrg. צלם: אדי ישראל, 7 באפריל 2011

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך יומי (10-7 באפריל)

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך יומי (10-7 באפריל)

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי


אוטובוס התלמידים שנפגע מירי טיל הנ”ט שנורה בידי חוליית חמאס
אוטובוס התלמידים שנפגע מירי טיל הנ”ט שנורה בידי חוליית חמאס
(רויטרס, צלם: שלום גזיאל, 7 באפריל 2011)

עיקרי הדו"ח

 בין ה-7 ל-10 באפריל התחולל סבב הסלמה נוסף ברצועת עזה, בעקבות ירי טיל נ"ט לעבר אוטובוס תלמידים וירי נרחב של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי דרום ישראל (סה"כ נפלו בשטח ישראל 132 רקטות ופצצות מרגמה). צה"ל, בתגובה, תקף שורה ארוכה של מטרות טרור ברצועה ופגע בפעילי חמאס, בתוכם גם בכירים.

 ב-10 באפריל דעך הירי וב-12-11 באפריל השתרר שקט באזור. חמאס וארגוני הטרור הצהירו כי הם אינם מעוניינים בהסלמה וכי "הרגיעה" מצד ישראל תענה ב"הרגעה" מצידם. גם ראש ממשלת ישראל הצהיר כי אם תפסיק חמאס את הירי יחזור השקט.

ההסלמה ברצועת עזה, תמונת מצב נכון ליום שלישי 12 באפריל

 ב-7 באפריל בשעות אחר הצהרים ירו פעילי חמאס ירי טיל נ"ט מונחה לעבר אוטובוס להסעת תלמידים במערב הנגב. הירי סימן סוף שבוע של הסלמה באירועי הטרור ובתגובות הישראליות. סה"כ  נפלו בשטח ישראל בימי ההסלמה (10-7 באפריל) 65 רקטות ו-67 פצצות מרגמה. חלק מהרקטות היו רקטות ארוכות טווח שנפלו באזור באר שבע, אשקלון ואשדוד.  שמונה מהרקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל (המערכת אינה מיירטת רקטות, שאמורות ליפול בשטחים פתוחים). במהלך ה-10 באפריל דעך הירי מהרצועה ושקט יחסי השתרר באזור.

באדיבות nrg. צלם: אדי ישראל, 7 באפריל 2011
חלקו האחורי של האוטובוס, שנפגע מירי טיל הנ”ט

(באדיבות nrg. צלם: אדי ישראל, 7 באפריל 2011)

 במהלך ימי ההסלמה תקפו כלי טיס של חיל האוויר וכוחות שריון ורגלים שורה ארוכה של מטרות טרור  ברצועה. בין המטרות שהותקפו: חוליות שהיו בדרכן לשגר   רקטות ופצצות מרגמה, מוצבים, מנהרות הברחת אמצעי לחימה ואתרי ייצור ואחסון אמצעי לחימה. בתקיפות הללו נהרגו 17 פלסטינים  ביניהם פעילי טרור ומספר אזרחים, שנהרגו בשוגג. בין הרוגי חמאס בלט תיסיר אבו סנימה בכיר בגדודי עז אלדין אלקסאם,  שהיה מעורב גם בחטיפת גלעד שליט2

 בעקבות האירועים האחרונים הצהירו חמאס וארגוני טרור נוספים הפועלים ברצועה כי אינם מעוניינים בהסלמה וכי הם מסכימים ל"הרגעה" עם ישראל. התקשורת הפלסטינית אף דיווחה כי הושג הסכם הרגעה בלתי רשמי עם ישראל, אשר בבסיסו עומד העקרון של "רגיעה תמורת רגיעה" (אלחיאת, 11 באפריל 2011; אלשרק אלאווסט, 11 באפריל 2011). גם ראש ממשלת ישראל הצהיר כי אם תפסיק חמאס את הירי יחזור השקט (אתר משרד ראש הממשלה, 10 באפריל 2011)

 להלן לקט התבטאויות של ארגוני הטרור בעניין ההרגעה:

  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, טען כי הסכם ה"הרגעה" הושג לאחר שהופעל לחץ על ישראל מצד מדינות ערב וארגונים בין לאומיים  ולאחר מגעים אינטנסיביים שקיים איתם ממשל חמאס (אלע’ד, 11 באפריל 2011).

  •  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, הדגיש כי החזרה ל"הרגעה" תלויה בפעולותיה של ישראל. הוא קרא לישראל ללמוד לקח ממטח הרקטות ופצצות המרגמה שנורה לעברה המעיד כי "ידה של ההתנגדות על העליונה" (ערוץ  אלקדס, 10 באפריל 2011).

  • אבו אחמד, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, הודיע כי הארגון התחייב ל"הרגעה" ברצועת עזה כל עוד ישראל תתחייב לעצור את ה"תוקפנות" על הפלסטינים. לדבריו ההתנגדות קבעה משוואה של "ירי בתמורה לירי ורגיעה בתמורה לרגיעה" (10 באפריל 2011, Pal-Today).

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך יומי (10-7 באפריל)

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך יומי (10-7 באפריל)

תגובת ראש ממשלת ישראל

 בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, במהלך סיור באתר באשקלון הדגיש כי שום  מדינה לא הייתה מוכנה לספוג ירי מכוון של טיל נ"ט לעבר אוטובוס ילדים והתקפות על אזרחים. הוא ציין כי הקבינט הנחה את צה"ל לעשות מה שדרוש כדי להפסיק את הירי על אזרחי המדינה ולהחזיר את השקט לדרום. נתניהו הביע תקווה כי זו גם שאיפתה של חמאס שכן "אם זו תהיה כוונתו, מן הסתם השקט יחזור". עוד ציין כי אם  חמאס תגביר את התקפותיה "התגובה שלנו תהיה הרבה, הרבה יותר קשה" (אתר משרד ראש הממשלה, 10 באפריל 2011).   

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 3

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי
*מדובר בנפילות רקטות ופצצות מרגמה שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה. 
**נכון ל-12 באפריל 2011

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

מעצר חוליה של חמאס בירושלים4

 במהלך פברואר 2011 נעצרה בידי כוחות הביטחון הישראלים חוליה של פעילי חמאס, תושבי שכונת צור באהר שבירושלים, שתכננה לבצע פיגוע הרג בירושלים. חברי החוליה הינם:

  • ג’האד עטון  – יליד 1989, אחיו של מחמוד עטון המרצה מאסר עולם על רצח שלושה ישראלים בהם השוטר ניסים טולדאנו ז"ל, ואחיו של אחמד עטון, פעיל חמאס בכיר מירושלים אשר שימש כציר במועצה המחוקקת מטעם חמאס.

  • מניר מרואן עטון  – יליד 1983 אחיו מחמד ריצה עונש  מאסר בשנים   2008-2007 בשל פעילותו בחמאס .

  • אחמד נימר  – יליד 1986, ריצה עונש מאסר בין השנים 2006 -2007 בשל פעילותו במסגרת חמאס. אחיו של אחמד, מראד נימר, מרצה עונש מאסר החל מינואר 2010 על רקע מעורבותו בפעילות מטעם מפקדת חמאס בחו"ל .

  • אחמד דוויאת  – יליד 1982 .

 על פי מידע של שירות ביטחון כללי, החלה החוליה להתארגן בשנת 2008, בעקבות תסכולם של הפעילים מתוצאות מבצע "עופרת יצוקה" ורצונם לבצע פיגועי טרור על רקע זה. בשנת 2010 יצרו חברי החוליה קשר עם פעיל חמאס ברצועת עזה בשם שרחביל ע’ריב, אשר לבקשתם העביר להם 15,000 דולר כמימון לפעילותם מטעם חמאס. סכום זה הועבר דרך ירדן באמצעות חלפני כספים.

 ב-14 בפברואר 2011 פנה ע’ריב לחברי החוליה והנחה אותם לבצע פיגוע ירי "בדומה לפיגוע הירי שבוצע בישיבת מרכז הרב" (פיגוע שבוצע במרץ 2008 בו נרצחו שמונה תלמידי ישיבה ונפצעו תשעה נוספים). לצורך זה הוא  העביר לידיהם סכום של 10,000 דינרים ירדנים ותכנן להעביר 20,000 דינרים נוספים. בכסף תכננו חברי החוליה לרכוש רובה סער מסוג M-16 וכן שני אקדחים בנוסף לזה שכבר היה ברשותם.

נעצר המחבל שהכין את המטען שפצע אזרח ישראלי5

 במקביל למעצר חוליית חמאס בצור באהר עצרו כוחות הביטחון הישראלים את מחמד דוויאת   פעיל החמאס יליד 1981, אחיו של חבר חוליית החמאס אחמד דוויאת . הפעיל הודה כי  הכין מטען צינור אשר יועד לשמש לפיגוע בטרמפיאדה  הממוקמת בשכונת גילה בירושלים ומשמשת את תושבי גוש עציון ותושבי הר חברון. בסופו של דבר, החליט דוויאת להשליך את המטען אל השיחים ברחוב דרך חברון בירושלים ב- 6 במרץ 2011 נמצא המטען ע"י עובד ניקיון של עיריית ירושלים. המטען התפוצץ בידיו והביא לקטיעה חלקית של ידו.

 הפעיל סיפר בחקירתו, כי גם בעבר עסק בייצור מטענים ושיפורם.  בתקופה האחרונה אף הסכים לסייע לאחיו ברכישת נשק ובבניית מטענים עבור החוליה. מטען נוסף אשר הכין מחמד בדצמבר 2010 נמצא ע"י ילדים תושבי כפרו וטופל ע"י המשטרה (אתר שירות ביטחון כללי, 11 באפריל 2011).

יהודה ושומרון   

אירועים נוספים

 כוחות הביטחון הישראלים המשיכו גם השבוע בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.

 במהלך השבוע האחרון, כמדי שבוע, התקיימו הפגנות ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על מוקדי החיכוך המסורתיים, במסגרתן הושלכו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראלים.

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 בעקבות ההסלמה האחרונה ברצועת עזה, נסגר מעבר כרם שלום לתנועה. עם זאת, על פי הנתונים המצויים בידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ברצועה ישנו מלאי מספק של מזון ותרופות כך שלא צפוי מחסור עד להרגעת המצב. טרם סגירת המעבר עברו 128 משאיות סחורה לרצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 10 באפריל 2011; אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 באפריל 2011).    

המשטים לרצועת עזה – תמונת מצב

עדכונים אודות המשט המשודרג האנטי-ישראלי (“צי החירות 2”)

 נציגי תנועת Free Gaza ונציגים מארגונים נוספים הנוטלים חלק בארגון המשט נפגשו באתונה (9 -10 באפריל) על מנת להמשיך בתכנון הוצאת המשט המכונה "צי החירות 2". במסיבת העיתונים שהתקיימה בסוף הפגישה השתתף גם נציג ארגון IHH בגדה המערבית, עזאת שאהין, שגורש בידי ישראל בשנה שעברה. כמו כן השתתפו חברי פרלמנט יוונים, פלסטינים המתגוררים ביוון ונציגי ארגונים לא ממשלתיים שלא צוינו בשמם.

 מארגני המשט דיווחו כי במשט צפויים להשתתף נציגים מאלג’יריה, ארצות הברית, קנדה, סקוטלנד, ספרד, צרפת, הולנד, איטליה, שבדיה, נורבגיה, ירדן, מלזיה, אינדונזיה, שוויץ, תורכיה וכן נציגי "ארגונים פלסטיניים גולים". המשתתפים קראו לממשלות המדינות שאזרחיהן ישתתפו במשט לנקוט בצעדים מקדימים למניעת שימוש ישראלי בכוח נגד ספינות המשט. הם גם הביעו את אכזבתם מכך שממשלת יוון לא הצליחה לשחרר את הספינות היווניות שהשתתפו במשט צי החירות הראשון (במסגרתו הותקפו כוחות צה"ל בידי פעילי IHH על הספינה מאוי מרמרה), שמוחזקות מאז בנמל אשדוד (זאמאן, 12 באפריל 2011; אתר Free Gaza , 11 באפריל 2011).

 לא ברור האם המשט אכן ייצא בסוף מאי כפי שתוכנן, לדברי אחד המשתתפים, ואסיליס פיסיאס, ההכנות להוצאת המשט תסתיימנה בסוף מאי. על פי העיתון התורכי זאמאן, המשט לא ייצא לדרכו לפני הבחירות שתתקיימנה בתורכיה, ב-12 ביוני (זאמאן, 12 באפריל 2011; AFP, 11 באפריל 2011).  


 ראמי עבדו, המשמש כדובר ארגון הקמפיין האירופי להסרת המצור מעת עזה (ECESG ), השותף בקואליציה האנטי-ישראלית הפועלת להוצאת המשט המשודרג במאי הקרוב, קרא לאו"ם לתמוך במשט. הוא ציין כי המשט אינו פעילות של "קבוצת שוליים" וכי ספינות המשט תשלחנה בידי ארה"ב, קנדה ומדינות אירופאיות וכן מדינות מאמריקה הלטינית, ואפריקה (ופא, 2 באפריל 2011).

 וא’אל אלסקא, ראש ועדת "עורק חיים" הירדנית אשר צפויה להשתתף במשט המשודרג ציין כי המשט צפוי לצאת לדרכו במחצית השניה של מאי 2011. הוא מסר כי בין 120 ל-240 ירדנים ישתתפו במשט, בין 20 ל-40 מתוכם אנשי התנועה האסלאמית (קרי: האחים המוסלמים) ומספר זהה מאנשי האיגודים המקצועיים (סראיא, 3 באפריל 2011).  יוזכר כי במשט ה"מרמרה" מילאו האחים המוסלמים ופעילי האיגודים המקצועיים תפקיד מרכזי במשלחת הירדנית הגדולה.


1 לקט זה משלים את לקט המידע מה-10 באפריל 2011:  "הסלמה מחודשת ברצועת עזה, תמונת מצב נכונה ל-10 באפריל, 12:00". ביום שלישי הבא, 26 באפריל, לא יצא הסיכום השבועי בשל חג הפסח.

2 לפירוט נוסף ראו לקט מרכז המידע מיום 10 באפריל 2011: "הסלמה מחודשת ברצועת עזה תמונת מצב נכון ל-10 באפריל 1200"

3 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

4 המידע לקוח מאתר שירות הביטחון הכללי, 11 באפריל 2011

5 המידע לקוח מאתר שירות הביטחון הכללי, 11 באפריל 2011

לראש העמוד