חמאס הגיבה בחריפות למאמרו של גולדסטון והציגה אותו כהיענות ללחצים ישראליים-אמריקאיים.


כללי

1. דוברי חמאס (אליהם הצטרפו דוברי הרשות הפלסטינית) הביעו ביקורת קשה על מאמרו של השופט ריצ’ארד גולדסטון בעיתון וושינגטון פוסט והציגו אותו כביטוי לכניעה ללחצים של ישראל, ארה"ב והלובי היהודי. הטיעון המרכזי של הדוברים הינו שלא יתכן שהדו"ח יהפוך לעמדה אישית של גולדסטון באשר הדו"ח, שחובר ע"י גורמים רבים, הינו מסמך של האו"ם. דובר חמאס סאמי אבו  זהרי אף הפנה לאו"ם קריאה "להציל את דו"ח גולדסטון".

2. התגובות (הראשונות) של דוברי חמאס והרשות הפלסטינית למאמרו של השופט גולדסטון ולשיח הציבורי שהוא עורר מצביעות להערכתנו על חשש מפני שחיקה בהישגים שדו"ח גולדסטון העניק לחמאס. בצד זאת הם מצביעים על מגמה לבלום ניסיונות ישראליים למינוף המאמר ע"י קיבועו כמסמך של האו"ם וניטרול המימד האישי של השופט גולדסטון.

3. יוזכר, כי דו"ח גולדסטון זכה בזמנו לשבחים רבים מצד דוברי חמאס, שראו בו הזדמנות להעמיק את הדימוי הבינלאומי של ישראל כמי שמבצעת "פשעי מלחמה" נגד האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. הדו"ח בראייתם, יצר פוטנציאל להתעסקות ממושכת בהעמדה לדין של בכירים ישראליים, כבל את ידיה של ישראל במבצעים צבאיים עתידיים ברצועה ומעבר לכך העניק עידוד למתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל במדינות המערב. מנגד, חמאס שניהלה (ומנהלת) מתקפת רקטות נגד אזרחים ישראליים ושמיקמה (וממקמת) את התשתיות הצבאיות שלה בקרב אוכלוסייה אזרחית, לא נדרשה ע"י דו"ח גולדסטון לשאת באחריות לכך1.

תגובות למאמרו של גולדסון (סיכום ביניים)

חמאס

4. דוברי חמאס הביעו ביקורת קשה על מאמרו של השופט גולדסטון בהאשימם אותו בכניעה ללחצים של ישראל, ארה"ב ושל הלובי היהודי. הדוברים הוסיפו כי מאמרו של גולדסטון לא יעלה ולא יוריד, שכן הדו"ח  כבר אינו  "בבעלותו" האישית של גולדסטון אלא הינו דו"ח של האו"ם:

א. צלאח אלברדאויל, ראש   מחלקת ההסברה של חמאס, אמר כי חמאס מתייחסת למאמר כאל כניעה ללחצים, שהופעלו על גולדסטון. לדבריו ה"חרטה" שהביע לא תוכל למחוק את "הטבח" שישראל ביצעה נגד מאות פלסטינים ועל השימוש הלא חוקי באמצעי הלחימה נגד הפלסטינים. עוד הוסיף, כי לא יתכן שהדו"ח יהפוך לאמצעי להבעת עמדתו האישית של גולדסטון. צלאח אלברדאויל הזכיר כי חמאס הגישה דו"ח מלא ואילו צה"ל סירב לשתף פעולה. אלברדאויל גם מאשים את הרשות הפלסטינית על כך שלא הניחה לחמאס לייצג את עצמה  (ערוץ אלג’זירה, 3 באפריל 2011).

ב. יוסף רזקה, היועץ המדיני של ראש ממשל חמאס אמר, כי המאמר של גולדסטון הנו קמפיין מתוכנן של ישראל בשיתוף עם ארה"ב, שנועד להביא לכך שהאו"ם לא יאמץ את הדו"ח.  הוא קרא למדינות הערביות והאסלאמיות לעמוד מול הקמפיין הישראלי התקשורתי, שמטרתו "להטעות ולגרום לחשוב שגולדסטון חזר בו מהדו"ח".  לדבריו ישראל מנסה לרקום מזימות בשיתוף עם ארה"ב ומדינות נוספות כדי שהאו"ם לא יאמץ את הדו"ח. עוד הוסיף כי הפרסומים הישראליים אודות מאמרו של גולדסטון אינם מייצגים את האמת, שכן גולדסטון עודנו דבק בכך שהצבא הישראלי הרג אזרחים (צפא, 3 באפריל 2011).

ג. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, הביע תמיהה על מאמר "החרטה" של גולדסטון ועל ההודעה כי הינו מקבל את גירסת ישראל. אבו זהרי הפנה קריאה לאו"ם "להציל את דו"ח גולדסטון"  (Palestine-info , 3 באפריל 2011).

הג’האד האסלאמי בפלסטין

5. אחמד אלמדלל, המתואר כבכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי מאמרו של גולדסטון הוא תוצר של הלובי היהודי המנסה לחלץ את ישראל מהבידוד אליו נקלעה בקהילה הבינלאומית  (פאל-טודיי, 3 באפריל 2011).

הרשות הפלסטינית

6. גם גורמים ברשות הפלסטינית הגיבו בחריפות למאמר בטענה כי העובדה שגולדסטון חזר בו מדבריו אינה פוטרת את ישראל מאשמה או מבטלת את "פשעי המלחמה" שלה. כך למשל:

א. בהודעה לעיתונות מטעם הועד הפועל של אש"ף הובע צער על כך שגולדסטון פוטר את ישראל מאחריות למעשיה והובע גינוי ל"מניעים הבלתי מוצדקים "העומדים ביסוד החרטה של גולדסטון . לדברי ההודעה "חרטה" זו אינה מבטלת את האמינות הגבוהה של הדו"ח שהתבסס על עדויות ותחקירים אמינים (ופא, 3 באפריל 2011).

ב. נביל אבו רדינה, דובר נשיאות הרשות הפלסטינית  אמר, כי בין אם גולדסטון חזר בו מדבריו או לא, העובדה היא כי ישראל ביצעה "פשעי מלחמה". עוד הוסיף, כי הרשות הפלסטינית לא תחדל ממאמציה לדרוש דין וחשבון ממי שביצעו פשעי מלחמה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". לדבריו הדו"ח הוא של האו"ם ועל האו"ם להמשיך ולחקור על מנת להגיע לאמת (ופא 3 באפריל 2011).

ג. יאסר עבד רבו, יו"ר הועד הפועל של אש"פ אמר כי לגולדסטון אין זכות לחזור בו שכן העניין אינו של אדם אחד, מכיוון שעל הדו"ח עבדו וועדות וארגונים, שחקרו את האירועים (רדיו קול פלסטין, 3 באפריל 2011).

ד. נביל שעת’ חבר הועד המרכזי של פתח אמר  כי נראה, שגולדסטון לא הצליח לשאת את הטרור נגדו והוא נאלץ להיכנע. שעת’ הצר על כך שאישיות נכבדה כמו גולדסטון נכנעת ל"טרור הישראלי", אשר הופעל נגדו מאז פרסום הדו"ח. בהקשר לכך הוא ציין, כי גולדסטון הוחרם בפורומים דתיים, פוליטיים וחברתיים ברחבי העולם (אלאיאם, 2 באפריל 2011).

נספח


תגובות חמאס בעת פרסום דו"ח גולדסטון נובמבר 2009

7. פרסום דו"ח גולדסטון ואימוצו על ידי העצרת הכללית של האו"ם ב- 5 בנובמבר 2009,  זכה בזמנו לתגובות נלהבות מצד חמאס. שלוש נקודות מרכזיות בדו"ח הודגשו אצל דוברי חמאס בעקבות החלטת העצרת:

א. הצגת ההחלטה כגינוי ישראל והישג לפלסטינים: דובר חמאס סאמי אבו זהרי ציין כי ההחלטה מהווה הישג חשוב של חמאס,שכן זוהי הפעם הראשונה שישראל סופגת גינוי בינלאומי נרחב בגין "פשעי מלחמה" (ראיון ל-BBC בערבית, 6 בנובמבר). מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי אישור הדו"ח ע"י העצרת מהווה "תמיכה בסוגיה הפלסטינית, בצדק ובזכויות האדם" (רדיו דמשק, 6 נובמבר).

ב. חמאס אינה מודאגת מהדרישה שגם הפלסטינים יערכו חקירה: זאת מכיוון שהפלסטינים הינם ה"קורבן", שנגדו התבצעו "פשעים" (ולפיכך, במשתמע, הינם המאשימים ולא הנאשמים). חמאס אינה מודאגת מהאשמות הישראליות נגדה כי השתמשה באזרחים כ"מגן אנושי" במבצע עופרת יצוקה כיוון שהאשמה זו הופנתה ע"י דו"ח גולדסטון נגד ישראל ולא נגד חמאס. לדבריו חמאס גם אינה מואשמת בירי הרקטות לעבר ישראל משום שדו"ח גולדסטון דיבר על ה"התנגדות" (קרי, ארגוני הטרור) באופן כללי, ולא על תנועת חמאס (ראיון סאמי אבו זהרי ל-BBC בערבית).

ג. ממשלת חמאס נערכת ל"חקירה": היא הודיעה על הרכבת "ועדה רשמית", שתכלול מספר שרים ומומחים, אשר תפעל תוך התייעצות עם "מומחים לזכויות אדם", הן מומחים מקומיים והן מומחים בינלאומיים (ראיון סאמי אבו זהרי ל-BBC , 6 נובמבר)2.

8. דובר ממשל חמאס, טאהר אלנונו, ציין כי החלטת העצרת מובילה לפעילות משפטית, שתוביל להעמדתה לדין של ההנהגה הישראלית ("הנהגת הכיבוש") כ"פושעי מלחמה". לדבריו "המערכה" לא הסתיימה וחמאס תמשיך לקיים מגעים עם המדינות הערביות והמוסלמיות על מנת להעמיד לדין את "הנהגת הכיבוש", בכל מדינה בה החוק מאפשר זאת (ערוץ אלקדס, 6 נובמבר) גם מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי החלטת העצרת הינה צעד חשוב מאוד בדרך להעמדה לדין של "הפושעים והטרוריסטים הישראליים", הן מהדרג המדיני והן מהדרג הצבאי (רדיו דמשק, 6 נובמבר). ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית, התבטא, כי בעקבות החלטת העצרת החל תהליך מעשי שיסתיים רק כאשר "הפושעים הישראליים", שביצעו "פשעי מלחמה" בעת מבצע "עופרת יצוקה", יובאו לדין (ערוץ PRESS TV , 6 נובמבר)3.


1 במאמרו בוושיגטון פוסט טען השופט גולדסטון כי הדו"ח שלו הצביע בפעם הראשונה על פעולות טרור בלתי חוקיות מצד חמאס (ILLEGAL ACTS OF TERRORISM FROM HAMAS ) . קרי, ירי הרקטות . בפועל דו"ח גולדסטון אכן קבע, כי ירי הרקטות הינו "פשע מלחמה" אולם הוא נמנע מלהטיל את האחריות ל"פשע מלחמה"  זה על חמאס או על כל ארגון טרור אחר הפועל ברצועה והותיר "פשע מלחמה" זה ללא כל "כתובת" החייבת לתת עליו את הדין. חמאס ניצלה היטב ליקוי בסיסי זה בדו"ח וניערה חוצנה מכל אחריות לירי הרקטות.

2 במאמרו בוושינגטון פוסט קבע גולדסטון כי חמאס לא קיימה שום חקירה . הוא כתב כי דומה שהציפייה שחמאס, שמדיניותו היא להרוס את ישראל, תחקור את פשעי המלחמה הרציניים (SERIOUS WAR CRIMES ) עליהם הצביע הדו"ח, הינה בלתי ריאלית (UNREALISTIC ) ואבסורדית .

3 פירוט ראו לקט מידע: "תנועת חמאס מבטאת שביעות רצון מהחלטת העצרת הכללית בעניין דו"ח גולדסטון" (9 בנובמבר 2009).  מאז הדו"ח הייתה חמאס מעורבת בהעברת "מידע" ליוזמות משפטיות במדינות אירופאיות  להעמדת ישראלים לדין.

לראש העמוד