BDS, גוף-על הפועל להחרמת ישראל, מקיים פעולות הזדהות ברחבי העולם עם “יום האדמה” הפלסטיני החל ב-30 במרץ. BDS מנסה לכרוך את החרמת ישראל עם ההתקוממויות העממיות בתוניסיה ובמצרים אך אינו מזכיר את המחאה העממית באיראן, בסוריה או בלוב.

המקור: אתר BDS

המקור: אתר BDS

עמוד הבית של אתר BDS המוקדש ל- The Global BDS Day of Action

עמוד הבית של אתר BDS המוקדש ל- The Global BDS Day of Action

הפגנה בברלין שהתקיימה ב-27 במרץ 2011 מול חברת הייצור הביטחוני Thyssen Krupp

הפגנה בברלין שהתקיימה ב-27 במרץ 2011 מול חברת הייצור הביטחוני Thyssen Krupp


המקור: אתר BDS
קטע מפניית BDS לפעיליו ברחבי העולם לקיים פעולות הזדהות עם “יום האדמה הפלסטיני” ב-30 במרץ

(המקור: אתר BDS)

נתונים

1. BDS, גוף-על הפועל ברחבי העולם להחרמת ישראל במסגרת מתקפת הדה-לגיטימציה עליה, פרסם לאחרונה הודעה לפעיליו ברחבי העולם לקיים פעולות הזדהות עם "יום האדמה" הפלסטיני החל ב-30 במרץ 2011.

2. פעולות ההזדהות מתקיימות תחת הכותרת "The Global BDS Day of Action". ההודעה פורסמה ע"י BNC (BDS National Committee), הועדה הלאומית של BDS, גוף שמרכזו בראמאללה, המאכוון את פעולות BDS ברחבי העולם. ההודעה של BDS קוראת ל"אנשי המצפון" ברחבי העולם להצטרף לפעולות החרם נגד ישראל המוצגת כמדינת אפרטהייד וכמדינה קולוניאליסטית וכובשת, הגוזלת את אדמות הפלסטינים. ההודעה קוראת למשיכת השקעות מישראל ( "divestment initiatives" ), החרמת תוצרתה, העמדת "פושעי מלחמה" ישראלים לדין והטלת חרם תרבותי ואקדמי עליה.

3. בפועל החלה פעילות BDS ברחבי העולם ב-26 במרץ והיא צפויה להמשך עד ה-2 באפריל 2011. להלן פרטים על מוקדי הפעילות העיקריים על פי אתר האינטרנט הייעודי, שהוקם ע"י BDS :

עמוד הבית של אתר BDS המוקדש ל- The Global BDS Day of Action
עמוד הבית של אתר BDS המוקדש ל- The Global BDS Day of Action

א. בריטניה: האירועים מתמקדים בלונדון ומתקיימים מה-17 במרץ ועד ה-2 באפריל. הפעילות המתבצעת באמצעות ארגון דה-לגיטימטורי בשם Palestine Solidarity Campaign והיא כוללת פעולות מחאה נגד מכירת תוצרת ישראלית. כמו כן מתוכננים להתקיים אירועי מחאה בגן החיות של לונדון ובדרום לונדון.

ב. ארה"ב: האירועים מתמקדים במוקדים שונים בוושינגטון די.סי בין ה-26 במרץ ל-4 באפריל. כמו כן צפויים להתקיים אירועים בסיאטל ובאוניברסיטת אריזונה. במוקד האירועים קריאה להחרמת תוצרת ישראלית. באוניברסיטת אריזונה יוצג דגם של גדר הביטחון ("חומת האפרטהייד").

ג. בשבדיה יתקיימו פעולות אנטי-ישראליות בשטוקהולם ובמלמה. בגרמניה (ברלין) התקיימה הפגנת מחאה נגד ייצוא אמצעי לחימה לישראל.

הפגנה בברלין שהתקיימה ב-27 במרץ 2011 מול חברת הייצור הביטחוני Thyssen Krupp
הפגנה בברלין שהתקיימה ב-27 במרץ 2011 מול חברת הייצור הביטחוני  Thyssen Krupp . בשלט נכתב:
"לא [לייצוא] צוללות וספינות מלחמה לישראל"1

4. אירועי הזדהות של BDS עם "יום האדמה" הפלסטיני התקיימו גם בשנים קודמות. אולם בהודעה שפורסמה השנה הודגש, כי ההשראה לפעולות ההזדהות ניתנה בעקבות "ההתקוממויות העממיות" ( "popular uprisings ") וה"אנתיפאדה" המתחוללות במצרים ובתוניסיה. התקוממויות אלה, על פי ההודעה, הינן ביטוי לאומץ לב, כבוד, ונחישות למען הגדרה עצמית, חירות, דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי.

5. השבחים להתקוממויות במצרים ובתוניסיה, ועשיית הקבלה בינן לבין המאבק נגד ישראל למען העניין הפלסטיני, שבים וחוזרים מספר פעמים בהודעת BDS אודות אירועי ההזדהות עם "יום האדמה".

משמעויות

6. BDS (Boycott, Divestment and Sanctions) הינו גוף-על, השואב השראתו מועידת דרבן הראשונה (בשנת 2001). BDS מונה מספר רב של ארגונים בלתי ממשלתיים, פלסטינים ולא פלסטינים והוא ממלא תפקיד חשוב במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל.

7. BDS מאכוון את פעילותו העולמית מראמאללה, שם פועלת "ועדה לאומית" (BNC, The BDS National Committee ), שהיא זאת שהוציאה את הקריאה לפעולות האנטי-ישראליות ב-30 במרץ. תחום "התמחותו" של BDS הוא קידום חרם על ישראל במגזרים שונים ובכלל זה מניעת השקעות כלכליות, קידום הטלת סנקציות עליה, ומניעת קשרים תרבותיים, אקדמיים או קשרי ספורט עימה (כפי שנעשה בעבר נגד משטר האפרטהייד בדרום אפריקה). BDS מילא תפקיד מרכזי באירועים שהתקיימו בחודש מרץ ברחבי העולם תחת הכותרת של "שבוע האפרטהייד הישראלי"2.

8. קישור פעילות הדה-לגיטימציה נגד ישראל עם "ההתקוממויות העממיות" במצרים ובתוניסיה הינו, למיטב ידיעתנו, ראשון מסוגו. הוא נועד, להערכתנו, בראש ובראשונה לנסות ולנצל את האהדה לה זוכות ההתקוממויות העממיות בעולם הערבי/מוסלמי ובקרב דעת הקהל במערב, על מנת לקדם את מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל והמאבק למען "זכויות הפלסטינים", תוך הצגתו של מאבק זה כתואם את ערכי הצדק והחופש שהופגנו במצרים ובתוניסיה.

9. בפועל, מטרתם האמיתית של מובילי "הגרעין הקשה" ב-BDS הנה, להבנתנו, להביא לקריסתה של ישראל ולהקמת מדינה פלסטינית על חורבותיה. מטרות אלו מוסתרות תחת הסיסמאות של "זכויות הפלסטינים", "צדק חברתי", דמוקרטיה, קיום החוק הבינלאומי וכו’, התואמים את תפיסות עולמם של רבים מתומכי העניין הפלסטיני במערב. בהודעה של BDS אין זכר למחאות עממיות במדינות כמו איראן וסוריה, או לשלטון הדיכוי של חמאס ברצועה הרחוק מלהיות תואם לסיסמאות BDS , אולם היא כוללת ביטויי עוינות כלפי הרשות הפלסטינית (ההודעה קובעת שהמו"מ לשלום עם ישראל התנהל ע"י "unelected and unrepresentative Palestinian officials ").

10. מעבר לכך, הודעת BDS , להערכתנו, עשויה להעיד על חשש בקרב מאכווני מסע ההחרמות וההכפשות נגד ישראל מפני פגיעה באפקטיביות של מתקפת הדה-לגיטימציה בשל הסטת תשומת הלב של מדינות המערב מהסוגיה הישראלית-פלסטינית, אל עבר האירועים הדרמטיים במזרח התיכון (המשליכים גם על אירופה וארה"ב). כך, "שבוע האפרטהייד הישראלי", ש BDS נמנה על מארגניו, לא זכה במדינות המערב ככל הנראה לתהודה שמארגניו קיוו להשיג. התרשמותנו (הראשונית) היא שגם אירועי ההזדהות עם "יום האדמה" – שעדיין לא הסתיימו – זכו עד כה להשתתפות דלה ולתהודה תקשורתית מעטה.


1 anggiaputrinilasari.blog.brunei.fm .

2 אפשר וקיימת חפיפה בין אירועי שבוע האפרטהייד ואירועי יום האדמה. בנושא שבוע האפרטהייד ראו לקט מידע מה-2 בפברואר 2011: "במסגרת מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל צפויה להתקיים במרס 2011, בעשרות מוקדים באירופה ובצפון אמריקה, "מתקפת תעמולה" נרחבת נגד ישראל, שכותרתה "שבוע האפרטהייד הישראלי". מדובר במאמץ, המתקיים מידי שנה, ששורשיו בועידת דרבן (2001), אשר נועד למתג את ישראל כמדינה גזענית שיש להחרימה ולהביא לקריסתה, כפי שקרס משטר האפרטהייד בדרום אפריקה".

לראש העמוד