נמשכת ההסלמה בדרום: רקטה נפלה בסמוך לעיר אשדוד ושתי רקטות בעיר באר שבע

נפילת רקטה גראד 122 מ”מ בשכונה בבאר שבע (באדיבות NRG 23 במרץ צלם: יהודה לחיאני)

נפילת רקטה גראד 122 מ”מ בשכונה בבאר שבע (באדיבות NRG 23 במרץ צלם: יהודה לחיאני)

ירי רקטת גראד מעזה (אתר חמאס פלסטין אלאא'ן, 23 במרץ 2011).

ירי רקטת גראד מעזה (אתר חמאס פלסטין אלאא'ן, 23 במרץ 2011).

ארבעת בכירי פלוגות ירושלים של הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנהרגו כתוצאה מתקיפת צה

ארבעת בכירי פלוגות ירושלים של הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנהרגו כתוצאה מתקיפת צה

מימין: רסיסים של הרקטה שנורתה על באר שבע . משמאל: בית מגורים שנפגע

מימין: רסיסים של הרקטה שנורתה על באר שבע . משמאל: בית מגורים שנפגע


נפילת רקטה גראד 122 מ”מ בשכונה בבאר שבע (באדיבות NRG 23 במרץ צלם: יהודה לחיאני)
נפילת רקטה גראד 122 מ”מ בשכונה בבאר שבע
(23 במרץ, באדיבות NRG צלם: יהודה לחיאני)

 

ירי רקטת גראד מעזה (אתר חמאס פלסטין אלאא'ן, 23 במרץ 2011).
ירי רקטת גראד מעזה
(אתר חמאס פלסטין אלאא’ן, 23 במרץ 2011).

כללי

1. ביממה האחרונה המשיכו ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה להסלים את המצב.  במסגרת זו נורו רקטות על ידי פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין לעבר העיר אשדוד, לראשונה מאז מבצע "עופרת יצוקה"  ולעבר העיר באר שבע. הירי בוצע כמה שעות לאחר שירי תגובתי של צה"ל לעבר חוליית ירי בסג’אעיה, פגע בשוגג בבית מגורים והרג ארבעה אזרחים.  

2. ההסלמה הנוכחית נמשכת למעשה מאז ה-19 במרץ כאשר נורו מטחים חריגים של 49 פצצות מרגמה 120 מ"מ לעבר יישובי הנגב המערבי, סימולטנית ממספר נקודות ברצועת עזה. בעקבות  אירוע ירי פצצות המרגמה, שהיה החמור ביותר מאז תום מבצע "עופרת יצוקה", ביצעו כלי טיס של חיל האוויר שורה של תקיפות נגד יעדי טרור ברצועת עזה.

מהלך האירועים ביממה האחרונה

3. סבב האירועים הנוכחי החל החל כאשר ב-22 במרץ בשעות אחר הצהרים נפלו מספר פצצות מרגמה באזור השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. בתגובה לירי, ובתגובה להסלמה באירועי הירי בכלל, ירו כוחות צה"ל אש ארטילרית לעבר מקורות ירי פצצות המרגמה בשכונת סג’אעיה שבמזרח העיר עזה. אחד הפגזים פגע בשוגג בדירת מגורים. כתוצאה מכך נהרגו ארבעה אזרחים פלסטינים (ביניהם שני ילדים) ונפצעו כעשרים.

4. מתחקור ראשוני בצה"ל עולה, כי הירי בוצע לעבר מקורות הירי אולם בשוגג נפגעו מאש זו כמה אזרחים לא מעורבים. גורמים בצה"ל הביעו התנצלות והבהירו כי אין בכוונתם להביא להסלמה. ישראל הציעה סיוע רפואי לפצועים והבהירה כי אין לה כל עניין בהסלמה של המצב (דובר צה"ל, 22 במרץ 2011).  

5. בנימין נתניהו, ראש הממשלה, הביע התנצלות על הפגיעה באזרחים בהדגישו, כי ירי צה"ל בוצע בתגובה לירי על אזרחים ישראליים. בהצביעו על חמאס כאחראית למתרחש אמר כי  היא זו אשר בחרה לשגר את פצצות המרגמה מלב אוכלוסייה אזרחית תוך שהיא משמשת לה כ"מגן אנושי"  (משרד החוץ, 22 במרץ 2011) . 

6. בתגובה להריגתם בשוגג של האזרחים הפלסטינים נפלה לפנות ערב (22 במרץ) רקטה סמוך לעיר אשקלון. הרקטה התפוצצה בשטח פתוח מחוץ לעיר.

7. כשעתיים לאחר מכן (19:30) תקפו כלי טיס של חיל האוויר חוליית מחבלים בזיתון, שבמזרח העיר עזה, שהייתה בעיצומן של הכנות לירי רקטות. ארבעת חברי החוליה נהרגו. המדובר באותה חוליה ששיגרה רקטת גראד לעבר באר שבע ב-23 בפברואר 2011 (דובר צה"ל, 23 במרץ 2011). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי החוליה הייתה של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של ג’האד האסלאמי בפלסטין. בין ההרוגים אדהם אלחראזין, פעיל בכיר בזרוע הצבאית של הארגון  (פאל טודיי, אתר פלוגות ירושלים, 22 במרץ 2011).

ארבעת בכירי פלוגות ירושלים של הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנהרגו כתוצאה מתקיפת צה
ארבעת בכירי פלוגות ירושלים של הג’האד האסלאמי בפלסטין, שנהרגו כתוצאה מתקיפת צה”ל
(אתר סראיא אלקדס, 22 במרץ 2011)

ירי רקטות על אשדוד ובאר שבע

8. בליל ה-22 במרץ בסביבות השעה 2300, נפלה רקטה בשטח פתוח מדרום לעיר אשדוד. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. זהו שיגור ראשון של רקטה לעבר העיר אשדוד מאז מבצע "עופרת יצוקה". פלוגות ירושלים, של הג’האד האסלאמי בפלסטין, קיבלו אחריות על הירי בתגובה להרג פעיליהם מוקדם יותר בשעות הערב (אתר פלוגות  ירושלים, 23 במרץ 2011).

9. ב-22-23 במרץ בשעות הלילה, מיד לאחר הירי על אשדוד תקפו כלי טיס של חיל האוויר מתקן שיגור רקטות בצפון רצועת עזה ממנו שוגרה הרקטה לעבר העיר. תקיפה נוספת נערכה בשעות הבוקר המאוחרות.

10. ב- 23 במרץ לפנות בוקר (05:30) נפלה רקטה מסוג גראד בשכונת מגורים בעיר באר שבע. כתוצאה מנפילת הרקטה נפצע אדם באורח קל ופונה לבית החולים ושלושה בני אדם לקו בהלם וטופלו במקום. כמו כן נגרם נזק לבניין מגורים ולרכוש. הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבל אחריות על הירי בתגובה להרג פעיליו מוקדם יותר בשעות הערב (אתר פלוגות  ירושלים, 23 במרץ 2011).

11. בתגובה לירי תקפו כלי טיס של חיל האוויר (ליל 23-22 במרץ) מחבל בצפון רצועת עזה במרחב ממנו בוצע ירי רקטת הגראד לעבר באר שבע (דובר צה"ל, 23 במרץ 2011). 

מימין: רסיסים של הרקטה שנורתה על באר שבע . משמאל: בית מגורים שנפגע
מימין: רסיסים של הרקטה שנורתה על באר שבע . משמאל: בית מגורים שנפגע
(באדיבות ערוץ 10, 23 במרץ 2011)

12.  ב- 23 במרץ בשעה 09:35 נפלה בעיר באר שבע רקטה נוספת, הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבל אחריות על הירי (אתר פלוגות ירושלים, 23 במרץ 2011). כחצי שעה קודם לכן נפלו שבע פצצות מרגמה (אתר הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית, 23 במרץ 2011).

תגובות ארגוני הטרור והרשות הפלסטינית

כללי

13. חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין והרשות הפלסטינית הציגו את ההסלמה כ"תוקפנות ישראלית" והפנו קריאה לקהילה הבינלאומית להתערב במתרחש על מנת להביא לייצוב המצב.

14.  משרד הפנים של ממשל חמאס הכריז (החל מ-21 במרץ) על מצב חירום במסגרתו פונו רוב הפעילים המאיישים את העמדות והמוצבים של מנגנוני הביטחון. דובר המשרד הודיע, כי המנגנונים ימשיך בשמירה על הסדר ובמתן שירותים לאזרחים (אלרסאלה נט, 23 במרץ 2011).

חמאס

15.  בהתייחסו להסלמה במצב אמר אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס כי ישראל מצדיקה את תוקפנותה ב"נימוקי שווא". לדברי הניה פנה משרד החוץ של ממשל חמאס למדינות ערביות ואירופאיות כדי לעדכן אותם בהסלמה ולבקש מהם תמיכה  (צפא, Palestine-info 22 במרץ 2011). כמו כן דווח כי  אסמאעיל הניה שלח איגרת לח’אלד משעל בה דרש ממנו שההנהגה המדינית של התנועה תנקוט עמדה כלפי ההסלמה בעזה (אלכופיה פרס, 22 במרץ 2011).

16. אבו עבידה, דובר גדודי עז אלדין אלקסאם אמר, כי "מעשי התוקפנות" של ישראל בתקופה האחרונה הגיעו לשיא. לדבריו מתוך מחויבות ל"הסכמה הלאומית" הוחלט בעבר לקיים הרגעה לתקופת מה אך לא ניתן לשמור על איפוק בלתי מוגבל. הוא טען, כי ירי פצצות המרגמה היה מכוון ליעדים צבאיים (צפא, 22 במרץ 2011). הערה: טענת כזב, באשר פצצות המרגמה והרקטות כוונו לעבר ריכוזי אוכלוסייה.

17.  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, כינס מסיבת עיתונאים במהלכה גינה את הרג האזרחים בסג’אעיה. לדבריו אין אמת בטענה הישראלית כי הירי כוון לעבר חוליה חמושה. שכן, לטענתו לא היו במקום חמושים אלא אזרחים בלבד (ערוץ אלאקצא, 22 במרץ 2011).  דובר אחר, אסמאעיל רד’ואן, הטיל את גם הוא האחריות להסלמה על ישראל המאמינה "רק באלימות ובטרור" (צות אלאקצא, 22 במרץ 2011).

הג’האד האסלאמי בפלסטין

17. בהודעה לעיתונות הטיל הג’האד האסלאמי בפלסטין את האחריות להרג הילדים על ישראל. לדברי ההודעה מצטרף "פשע" זה לשורה של פשעים מתמשכים נגד הפלסטינים. עוד נאמר בהודעה, כי תגובה לתוקפנות באמצעות רגיעה אינה משרתת את האינטרסים של העם הפלסטיני והיא קוראת לשמור על "ההתנגדות" לתמוך בה ולחזק את יכולותיה להגיב על "פשעי הכיבוש" (פאל-טודיי, 22 במרץ 2011).

19. "אבו אחמד", דובר פלוגות ירושלים אמר, כי פלוגות ירושלים יגיבו בקרוב (הדברים נאמרו לפני ירי הרקטות לעבר אשדוד ובאר שבע). אבו אחמד הדגיש בדבריו, כי התקופה בה כוונה  התגובה נגד שדרות ואשקלון הסתיימה.  הוא הוסיף,  כי "ההתנגדות" של היום איננה ה"התנגדות" של 2007 ושל 2008 אלא "שונה מאד" והדבר יבוא לידי ביטוי מוחשי בשטח. ה"התנגדות" לדבריו "תשתמש בשיטה שהיא מכירה היטב ושאיננו מדברים עליה" (פאל-טודיי אתר פלוגות ירושלים 22 במרץ 2011).

הרשות הפלסטינית

20. סלאם פיאצ’, ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית אמר ש"פעולות תוקפנות" של ישראל נגד אזרחים ברצועת עזה מהוות הסלמה שיש לשים לה קץ מיידי. לדבריו המצב מצריך התערבות מיידית של הקהילה הבינלאומית  (ופא, 22 במרץ 20119). סלאם פיאצ’ התעלם בדבריו מההסלמה שחלה לאחרונה בירי פצצות המרגמה והרקטות מרצועת עזה. הסלמה שהינה חסרת תקדים במאפייניה מאז מבצע "עופרת יצוקה" . 


1 השלמה לסיכום השבועי שהופץ ב-22 במרץ 2011.

 

לראש העמוד