חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 8 – 15 במרץ 2011)

המשפחה שנרצחה בשנתה בפיגוע הדקירה באיתמר

המשפחה שנרצחה בשנתה בפיגוע הדקירה באיתמר

חמישה בני משפחה נרצחו בשנתם בישוב איתמר

חמישה בני משפחה נרצחו בשנתם בישוב איתמר

תצלום אוויר של הישוב איתמר (Google)

תצלום אוויר של הישוב איתמר (Google)

פעילי פתח בראמאללה תולים את תמונתה של המחבלת

פעילי פתח בראמאללה תולים את תמונתה של המחבלת

פלסטינים ברפיח

פלסטינים ברפיח

הספינה ויקטוריה (תמונת ארכיון marintraffic.com)

הספינה ויקטוריה (תמונת ארכיון marintraffic.com)

תמונות ראשונות של אמצעי לחימה שנמצאו על גבי הספינה

תמונות ראשונות של אמצעי לחימה שנמצאו על גבי הספינה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ופא, 15 במרץ 2011

ופא, 15 במרץ 2011


המשפחה שנרצחה בשנתה בפיגוע הדקירה באיתמר
המשפחה שנרצחה בשנתה בפיגוע הדקירה באיתמר
מימין למעלה: הרב אהוד (אודי) פוגל, בן 36. משמאל למעלה: רעייתו רות, בת 35. למטה: ילדיהם. באמצע: יואב, בן 11. משמאל: אלעד, בן ארבע. מימין: הדס, תינוקת בת 3 חודשים. כולם נרצחו בשנתם לאחר שמחבלים חדרו לביתם (אתר דובר צה”ל, 13 במרץ 2011).

עיקרי הדו"ח

 במרכז אירועי השבוע עמד רצח חמשת בני משפחת פוגל בישוב איתמר. החמישה נרצחו בשנתם, ככל הנראה על ידי שני מחבלים שחדרו לישוב באמצעות טיפוס על גדר הביטחון המקיפה אותו.

 ראש ממשלת ישראל והקהילה הבין לאומית גינו את הרצח. ראש ממשלת ישראל קרא לרשות הפלסטינית להפסיק את ההסתה והחינוך האנטי-ישראלים המתקיימים בתחומה. בכירי הרשות, ובכללם אבו-מאזן, גינו את הפיגוע, אף כי באיחור ובדרך כלל בצורה רפה. בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין בירכו על הרצח, הביעו תמיכה ב"הרג מתנחלים ישראלים" וכינוהו "פעולת גבורה". ברפיח חגגו פלסטינים את הפיגוע וחילקו ממתקים לעוברים ושבים.

 ב-15 במרץ השתלטו לוחמי חיל הים הישראלי על ספינת סוחר בשם "ויקטוריה", שנשאה אמצעי לחימה, שנועדו ככל הנראה עבור ארגוני הטרור ברצועת עזה. הספינה יצאה מנמל לאד’קיה בסוריה, בדרכה לנמל אלכסנדריה שבמצרים. לדברי ראש ממשלת ישראל, מקור הנשק הוא באיראן.       

חמישה בני משפחה נרצחו בשנתם בישוב איתמר

 ביום שישי ה-11 במרץ, בסביבות השעה 22:00, ככל הנראה שני מחבלים חדרו לישוב איתמר (דרומית מזרחית לשכם) באמצעות טיפוס על גדר הביטחון המקיפה את הישוב. המחבלים נכנסו לבית משפחת פוגל בישוב, בשעה שאלה ישנו, ורצחו באמצעות סכינים את זוג ההורים ושלושה מילדיהם. לאחר הרצח נמלטו המחבלים מהמקום, ככל הנראה לכפר עורתא הסמוך. שלושה ילדים נוספים של המשפחה ניצלו. ההרוגים הם הרב אהוד (אודי) פוגל ז"ל, בן 36. רעייתו רות ז"ל, בת 35 והילדים יואב ז"ל, בן 11,  אלעד ז"ל, בן ארבע והדס ז"ל, תינוקת בת 3 חודשים  (אתר דובר צה"ל, 13 במרץ 2011).

חמישה בני משפחה נרצחו בשנתם בישוב איתמר
מימין: גופות הנרצחים בבית המשפחה . משמאל: גופות הנרצחים מפונות מהבית
(באדיבות זק"א, צלם: אביגדור שטרן, 11 במרץ 2011)

 עם היוודע דבר הפיגוע הגיעו למקום כוחות גדולים של צה"ל ומשטרה אשר החלו בסריקות נרחבות בישוב ומחוצה לו.  הם  הכריזו על האזור כשטח צבאי סגור וביצעו מעצרים של חשודים. אולם, טרם נתפסו הרוצחים.

תצלום אוויר של הישוב איתמר (Google)
תצלום אוויר של הישוב איתמר (Google)

 לפי שעה לא ידוע האם ארגון מחבלים כלשהו עמד מאחורי הפיגוע, או שמא היו אלה מפגעים בודדים. התארגנות המכנה עצמה גדודי חללי אלאקצא, חוליות עמאד מע’ניה, הזדרזה לקבל אחריות על הרצח, אך מאוחר יותר פורסמה לכך ההכחשה (אלחיאת, 13 במרץ 2011 , קדסנט, 12 במרץ 2011).

תגובות לרצח המשפחה (נכון ל-15 במרץ אחה"צ)

כללי

 ישראל גינתה בחריפות את רצח המשפחה וכך גם הקהילה הבין-לאומית. הרשות הפלסטינית הסתפקה בתגובה מאוחרת ורפה המביעה התנגדות לכל סוג של אלימות. חמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה בירכו על הפעולה והבהירו כי הם רואים אותה כלגיטימית. בעיר רפיח אף חולקו ממתקים לאות שמחה.

ממשלת ישראל

 ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, גינה במילים חריפות את הרצח. לדבריו, "אין הצדקה, תירוץ או מחילה לרצח תינוקות". הוא קרא לקהילה הבין-לאומית ולרשות הפלסטינית לגנות באופן חד-משמעי את הפיגוע. נתניהו גם קרא לרשות הפלסטינית להפסיק את ההסתה והחינוך האנטי-ישראלים המתקיימים בתחומה (אתר משרד ראש הממשלה, 12 במרץ 2011).

 נשיא המדינה, שמעון פרס, הדגיש כי זהו אחד המאורעות "הקשים והמכוערים" שידעה מדינת ישראל וכי "אין דת בעולם…המתירה מעשי זוועה כאלה" (משרד החוץ, 12 במרץ 2011). שר החוץ, אביגדור ליברמן, הורה למשלחת ישראל באו"ם להגיש תלונה חריפה על הפיגוע למזכ"ל האו"ם ולנשיא מועצת הביטחון (משרד החוץ, 12 במרץ 2011).

הרשות הפלסטינית

 בכירי הרשות הפלסטינית גינו את פיגוע הדקירה, אף כי באיחור1 ובדרך כלל בלשון רפה, בהביעם התנגדות נחרצת לכל סוג של אלימות נגד אזרחים ישראליים או פלסטינים. במקביל החלו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבצע שורה של מעצרים בעיקר בעיר שכם הסמוכה למקום האירוע (צפא, 12 במרץ, Palestine –info , 13 במרץ 2011).

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, פרסם  ב-12 במרץ בשעות אחר הצהריים המאוחרות, הודעה קצרה בה הביע התנגדות לכל סוג של אלימות נגד אזרחים יהודים ופלסטינים. הוא גם  התקשר לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו והביע בפניו צער על הרצח (אתר משרד ראש הממשלה, 12 במרץ 2011) בראיון לכלי תקשורת ישראליים תאר אבו מאזן את הפיגוע כ"לא מוסרי ולא אנושי" ודחה את האשמות נתניהו בדבר הסתה במסגדים. אבו מאזן הדגיש, כי אילו היה ביד הרשות הפלסטינית מידע מוקדם על כוונות לבצע את הפיגוע היא הייתה מונעת את ביצועו. עוד הוסיף כי סיכם עם ראש הממשלה נתניהו על קיום חקירה משותפת (ראיון לגל ברגר, קול ישראל 14 במרץ 2011). אבו מאזן כינס דיון חירום של חברי הועדה המרכזית של פתח ומפקדי המנגנונים על מנת לדון בהשלכות של האירועים על הפלסטינים (אלחיאת אלג’דידה, 13 במרץ 2011).

תגובות נוספות של בכירים ברשות הפלסטינית:

  • סלאם פיאצ’, ראש הממשלההיה הראשון שגינה את האירוע במהלך טקס הנחת אבן פינה לבניין העירייה החדש בבית ג’אלא. לדבריו הנהגת הרשות הפלסטינית מתנגדת לכל גילוי אלימות שהוא. עוד הוסיף, כי אירועים שכאלה פוגעים באינטרסים הפלסטינים להקמת מדינה פלסטינית  (ופא 12 במרץ 2011)

  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ בממשלת הרשות הפלסטינית גינה את הפיגוע. בדבריו  הוא גם העלה חשדות לגבי זהותם של הרוצחים. שכן, לדבריו, הפלסטינים מעולם לא רצחו בני אדם, שלא לדבר על תינוקות באופן אכזרי שכזה (ופא, 12 במרץ 2011).

 בתוך כך, ציין ארגון פתח (13 במרץ) את יום השנה ה- 32 שנים לפיגוע כביש החוף שביצעו מחבלים חברי הארגון ובתוכם דלאל אלמע’רבי (11 במרץ 1978). במסגרת זאת התקיימה בראמאללה עצרת ונחנכה כיכר על שמה (צפא, 13 במרץ 2011)2. יש לציין, כי דלאל אלמע’רבי היא מעין "גיבורה לאומית" בציבור הפלסטיני עוד מימיו של יאסר ערפאת, אשר העלה את פועלה על נס והיא מונצחת באופנים רבים על ידי הרשות הפלסטינית

פעילי פתח בראמאללה תולים את תמונתה של המחבלת
פעילי פתח בראמאללה תולים את תמונתה של המחבלת
דלאל אלמע’רבי,  שהשתתפה בפיגוע כביש החוף
(צפא, 13 במרץ 2011)

תגובות ברצועת עזה

כללי

 ארגוני הטרור ברצועת עזה ובמרכזם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ברכו על הרצח באיתמר, תוך שהביעו תמיכה בכל פגיעה במתנחלים בטענה, כי  זוהי "תגובה לגיטימית לכיבוש הישראלי". ממשל חמאס אף הזהיר את ישראל לבל יהווה הרצח עילה עבורה להסלים את המצב ברצועת עזה (צפא, 13 במרץ 2011). ברפיח חולקו לעוברים ושבים ממתקים לאות שמחה.

חמאס

 סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי הפיגוע הוא תגובה ל"מעשי הפשע" של ישראל וכי תנועתו תומכת לחלוטין בהרג מתנחלים ישראליים (ערוץ 2 הישראלי, 12 במרץ 2011). טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס אף טען, כי אפשר שהמדובר בכלל באירוע פלילי (צפא, 13 במרץ 2011).

 עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הכחיש כל קשר של חמאס לרצח בטענה, כי "פגיעה בילדים אינה חלק מהמדיניות של חמאס" (Palestine-info , 12 במרץ 2011).

הג’האד האסלאמי בפלסטין

 ח’אלד אלבטש, בכיר בארגון, בירך את "הידיים המבורכות, אשר הגיבו על תחבולה של הכובש" וכינה את הפיגוע "פעולת גבורה" (Pal-Today , 12 במרץ 2011).  דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, המכונה אבו אחמד, הצהיר, כי הפיגוע הינו "תגובה טבעית" של ה"התנגדות" (קרי, ארגוני הטרור) ל"פשעי הכיבוש" בהוסיפו כי זוהי "זכותה" של "ההתנגדות" להגיב בצורה זו (AFP , 12 במרץ 2011).

פלסטינים ברפיח
פלסטינים ברפיח "חוגגים" את הפיגוע  ומחלקים ממתקים לעוברים ושבים
(צפא, 12 במרץ 2011)

תגובות נוספות

 דובר הבית הלבן פרסם הודעת גינוי חריפה לרצח הקוראת לרשות הפלסטינית לגנותו אף היא. הילארי קלינטון, שרת החוץ האמריקאית פרסמה הודעה בה הביעה זעזוע מהרג המשפחה שהוא לדבריה "פשע שאין לו כל הצדקה". היא הוסיפה, כי ארה"ב מצפה מהרשות לסייע לכוחות הביטחון הישראליים בחקירת הפיגוע (סוכנות הידיעות הצרפתית, 12 במרץ 2011).

 שרי החוץ של מדינות אירופה (צרפת בריטניה, גרמניה), מזכ"ל האו"ם ושליח ה"רביעייה" למזרח התיכון גינו אף הם בחריפות את הפיגוע. הם גם  קראו לצדדים לגלות איפוק על מנת למנוע הידרדרות במצב ולשוב ולקדם את מאמצי המשא ומתן.

צה"ל השתלט על ספינה שנשאה אמצעי לחימה לרצועת עזה

 לוחמי חיל הים הישראלי השתלטו על ספינת סוחר במרחק של 200 מייל מערבית לחופי ישראל. הספינה נשאה אמצעי לחימה, שנועדו ככל הנראה עבור ארגוני הטרור ברצועת עזה. ההשתלטות הייתה מהירה ולא נתקלה בהתנגדות מצד אנשי צוות הספינה. בתום ההשתלטות הובלה הספינה לנמל אשדוד לצורך המשך בדיקות המטען.

 הספינה, "ויקטוריה" שייכת לחברה גרמנית, מופעלת על ידי חברה צרפתית ונושאת את דגל ליבריה. הספינה יצאה מנמל לד’אקיה שבסוריה בדרכה לנמל אלכסנדריה שבמצרים.  הספינה עגנה בדרכה בנמל מרסין, שבדרום תורכיה, ככל הנראה על מנת להסוות את נתיבה.  הספינה נשאה על סיפונה מכולות, שבתוכן אוחסנו אמצעי לחימה, שנועדו ככל הנראה עבור ארגוני הטרור ברצועה3 (דובר צה"ל, 15 במרץ 2011). לדברי בנימין נתניהו, ראש הממשלה מקור הנשק הוא איראן והוא נועד לחמש את רצועת עזה (ynet , 15 במרץ 2011).

הספינה ויקטוריה (תמונת ארכיון marintraffic.com)
הספינה ויקטוריה (תמונת ארכיון marintraffic.com )

תמונות ראשונות של אמצעי לחימה שנמצאו על גבי הספינה
תמונות ראשונות של אמצעי לחימה שנמצאו על גבי הספינה (דובר צה"ל, 15 במרץ 2011)

סרטונים שהופצו על ידי דובר צה"ל: 

השתלטות חיילי צה"ל על הספינה





פניית חיילי חיל הים  לספינה


אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות ופצצות המרגמה

 השבוע אותרה נפילתן של שתי רקטות (ב-9 וב-10 במרץ 2011) בשטח ישראל. ב-10 במרץ נפלה רקטה בשטח פתוח בתחום השיפוט של המועצה האזורית שדות נגב. ב-9 במרץ נפלה הרקטה בשטח פתוח בתחום השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

 השבוע אותרה נפילה של פצצת מרגמה בנגב המערבי. הפצצה נפלה בשטח פתוח בתחום השיפוט של המועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 4

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי
* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה.
** נכון ל-15 במרץ 2011

יהודה ושומרון

המצב בשטח

 כוחות הביטחון הישראלים המשיכו גם השבוע בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. בעקבות פיגוע הדקירה בישוב איתמר אירעו במהלך השבוע  עימותים מקומיים בין מתיישבים יהודים לתושבים פלסטינים במספר מקומות ברחבי יהודה ושומרון, שכללו בעיקר  יידוי אבנים (אתר אג’נאד, 12 במרץ 2011; צפא, 12 במרץ 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע עברו בין 145 ל-207 משאיות סחורה לרצועת עזה ביום. כמו כן הועברו כ-300,000 יחידות פרחים וכשני טונות של עגבניות מרצועת עזה לשטח ישראל לשם יצוא לחו"ל. בנוסף לכך, הועברו 80 מיליון ₪ לצורך החלפת שטרות בלויים (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 15 במרץ 2011).

 נמשכות פעולות המחאה על רקע סגירתו הצפויה של מעבר קרני והעתקת פעילותו אל מעבר כרם שלום. במסגרת זו, התקיימה (מאז ה-6 במרץ) שביתת מובילים בצד הפלסטיני של המעבר. ב-11 במרץ החליטו המובילים להשעות את שביתתם למשך  שבועיים על מנת לאפשר להגיע להסדר עם הרשות הפלסטינית וישראל בנושא (מען, 11 במרץ, 2011; אלאיאם, 13 במרץ 2011).

 נביל שעת’, חבר הועד המרכזי של פתח, טען כי קיבל ערבויות משר החוץ המצרי החדש לפיהן הגבול בין מצרים לרצועת עזה ייפתח לחלוטין ומצרים אף תפעל להקמת נמל בעיר (אלאיאם, 8 במרץ 2011). גם נציג מצרים ברשות הפלסטינית הודיע, כי מצרים מתכוונת לבחון מחדש את מדיניותה בנוגע למעבר פלסטינים במעבר רפיח (אלאיאם, 9 במרץ 2011).

ממשל חמאס פועל להתקרבות למשטר המצרי החדש

 ממשל חמאס ממשיך בניסיונות ההתקרבות שלו למשטר החדש במצרים. אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, שלח איגרת לגנרל מחמד טנטאוי, ראש המועצה הצבאית העליונה. באגרת  הפציר אסמאעיל הניה בטנטאוי להתיר למשלחת מרצועת עזה להיפגש עם  חברי המועצה, כדי לקיים הערכת מצב משותפת ולבסס את היחסים בין הצדדים, שישרתו את "הביטחון והיציבות באזור" (פלסטין אלאן, 10 במרץ 2011). ייתכן כי מדובר במשלחת בראשות מחמוד אלזהאר, אשר כבר נמצאת במצרים (פלסטין אליום, 9 במרץ 2011).  

הזירה הפנים-פלסטינית

ברשות הפלסטינית וברצועת עזה יתקיים “יום זעם” הקורא לאיחוד השורות ולפיוס פנים-פלסטיני

 מזה מספר שבועות מתקיימת פעילות פלסטינית ברשת הפייסבוק הקוראת לארגון "יום זעם" פלסטיני אשר יקרא לאיחוד השורות בקרב הפלסטינים ולפיוס בין פתח וחמאס. ציון "יום הזעם" נקבע ל-15 במרץ  ובמסגרתו צפויות להתקיים הפגנות ותהלוכות ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה. יצוין כי מזה מספר שבועות מתקיימות ביהודה, שומרון ורצועת עזה תהלוכות והפגנות הקוראות לסיום הפילוג, כמו גם פעילות ענפה בתקשורת הפלסטינית וברשת האינטרנט (פייסבוק, 15 במרץ 2011; אלחיאת, 7 במרץ 2011).

ופא, 15 במרץ 2011
הפגנה, שהתקיימה בשכם במסגרת “יום הזעם” (ופא, 15 במרץ 2011)

המשטים לרצועת עזה – תמונת מצב

 "צי החירות 2":

  •  נמשכת ההתארגנות של קואליציה הבין-לאומית להוצאת משט משודרג לרצועת עזה, שייקרא "צי החירות 2". לדברי המארגנים, צפוי המשט לצאת לדרכו במאי 2011. במסגרת ההכנות ליציאתו נפגשו מארגני המשט באמסטרדם וקראו לממשלות המדינות אשר נציגיהן משתתפים במשט לפעול להבטחת שלומם של הפעילים. בנג’י דה לוי, דובר המשלחת ההולנדית, הצהיר, כי כל ניסיון "צבאי או פוליטי" לעצור את המשט יהווה הפרה של החוק הבין לאומי (אתר הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה, 7 במרץ 2011).

  • חמישה ארגונים בריטיים הודיעו על הקמת ברית ביניהם במטרה להשתתף במשט. השיתוף ביניהם יתבטא במימון וברכש ספינה עבור המשלחת הבריטית. בין הארגונים השותפים גם  "הפורום הפלסטיני בבריטניה", אשר דוברו הינו זאהר ביראוי, פעיל חמאס השוהה בבריטניה, שהיה פעיל גם בארגון משטים קודמים (Palestine-info , 11 במרץ 2011).

 שיירת אופניים: קבוצת רוכבי אופניים מאנגליה, המכנה עצמה "Ride To Gaza ", הודיעה על כוונתה לצאת למסע אופניים מלונדון לעזה, לתמיכה והענקת סיוע לפלסטינים ברצועת עזה. לא ברור האם השיירה תצא באפריל 2011 או רק בסתיו של שנה זו (אתר הארגון, 14 במרץ 2011).


1 תגובה ראשונה התפרסמה יום למחרת, ב-12 לחודש, בשעות אחר הצהריים המאוחרות.

2 דלאל אלמע’רבי הינה אחת מחברות החוליה, שביצעה את פיגוע הדמים בכביש החוף במרץ 1978 בו נהרגו 37 ישראלים ונפצעו 71. ראו לקט : "הפיכת שהידים למודל לחיקוי: פתח  חנך באלבירה באופן בלתי רשמי כיכר על שמה  של  דלאל אלמע’רבי, מחבלת מפתח, שהשתתפה בפיגוע הדמים בכביש החוף (1978)" (18 במרץ, 2010).

3 מידע נוסף על משלוח אמצעי לחימה על ידי איראן לארגוני הטרור ולגורמים נוספים ראו לקט מרכז המידע: "בחודשים האחרונים נחשפו שני משלוחים איראניים נוספים של אמצעי לחימה, שנועדו להגיע לחזבאללה בלבנון (אוגוסט 2010) ולגמביה במערב אפריקה (יולי 2010). המשלוחים הועברו בים, בנתיבי ספנות אזרחיים, תוך הסוואתם כמשלוחים תמימים ותוך הפרה בוטה של הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על איראן. העברת אמצעי לחימה לארגוני טרור, אופוזיציה וחתרנות, כמו גם לסוריה, הינו מרכיב חשוב באסטרטגיה האיראנית החותרת להגמוניה אזורית והשגת דומיננטיות והשפעה ברחבי העולם. להערכתנו, איראן ושותפיה למחנה הקיצוני מתכוונים להמשיך בהעברות תוך מאמצי הונאה והסתרה" (15 המרץ 2011).

4 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד