חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 16 – 22 בפברואר 2011)

הפגנה לגינוי הוטו האמריקני, שנערכה בראמאללה (ופא, 20 בפברואר 2011)

הפגנה לגינוי הוטו האמריקני, שנערכה בראמאללה (ופא, 20 בפברואר 2011)

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

פלסטינים ממתינים במעבר רפיח

פלסטינים ממתינים במעבר רפיח

הפגנה של פעילי החזית הדמוקרטית

הפגנה של פעילי החזית הדמוקרטית


הפגנה לגינוי הוטו האמריקני, שנערכה בראמאללה (ופא, 20 בפברואר 2011)
הפגנה לגינוי הוטו האמריקני, שנערכה בראמאללה (ופא, 20 בפברואר 2011)

עיקרי הדו"ח

 השבוע אותרה נפילת רקטה בשטח ישראל. בנוסף לכך הרג כוח צה"ל שלושה מחבלים שניסו להניח מטען חבלה סמוך לגדר הביטחון. 

 ארה"ב הטילה וטו על הצעה פלסטינית שהועלתה במועצת הביטחון הקוראת לגינוי ההתנחלויות. ראש ממשלת ישראל בירך על הוטו האמריקני והדגיש כי ישראל עודנה מחויבת להשגת שלום עם שכנותיה ועם הפלסטינים. בכירים ברשות ובאש"ף גינו את הטלת הוטו. בראמאללה ובערים נוספות ביהודה ושומרון התנהלו הפגנות לגינוי הוטו, בהשתתפות אלפי פלסטינים.  

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי פצצות המרגמה

 השבוע אותרה נפילת רקטה אחת בשטח ישראל (19 בפברואר). הרקטה נפלה בשטח פתוח באזור השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. התארגנות המכנה עצמה  ייחוד האל והג’האד, המזוהה עם הג’האד העולמי, קיבלה אחריות על הירי (פורום ההתארגנות, 19 בפברואר 2011).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי
*מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה.  

**נכון ל-15 בפברואר 2011

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

*מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה.  
**נכון ל-22 בפברואר 2011

הנחת מטען נגד כוחות צה”ל

 ב-17 בפברואר זיהה כוח צה"ל חוליית מחבלים, סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה, המנסה להניח מטען חבלה. כוח צה"ל ביצע לעברם ירי והרג שלושה מחברי החוליה . כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי שלושה "דייגים" נהרגו לאחר שהותקפו בידי כוחות צה"ל. ממשל חמאס גינה את ה"פשע" הישראלי. ארגון החזית הדמוקרטית הודיע, כי אחד ההרוגים הינו פעיל הארגון וכי נהרג בעת ביצוע "משימת לחימה" (אתר דובר צה"ל, 17 בפברואר 2011; Palestine-info , 17 בפברואר 2011; אתר הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית, 17 בפברואר 2011).

יהודה ושומרון

המצב בשטח

 גם השבוע התקיימו הפגנות במוקדי החיכוך ה"מסורתיים" ביהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין ונעלין ובמוקדים נוספים ברחבי יהודה ושומרון. ההפגנות השבוע היו בהיקף רחב יותר, לרגל ציון שש שנים לתחילתן, ומאות מפגינים הגיעו על מנת להשתתף בהן. המפגינים, שכללו כמדי שבוע פלסטינים, אזרחים ישראלים ומתנדבים זרים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כלי התקשורת דיווחו על מספר פצועים מקרב המפגינים. על פי דיווח צה"ל צעיר בן 17 נורה ברגלו בכדור גומי לאחר שהתקרב לעבר חיילי צה"ל כשמכשיר חד בידו (YNET , 18 בפברואר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע עברו בין 67 ל-331 משאיות סחורה לרצועת עזה ביום. כמו כן הועברו מעל ל-500,000 יחידות פרחים מרצועת עזה לשטח ישראל לשם יצוא לחו"ל (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 22 בפברואר 2011).

 ב-18 וב-19 בפברואר נפתח מעבר רפיח, אשר היה סגור מאז ראשית ההפגנות במצרים, לזמן קצר על מנת לאפשר לפלסטינים שנותרו במצרים בעקבות האירועים בה לשוב לרצועת עזה.    ב-20 בפברואר הודיעה ממשלת מצרים כי המעבר יישאר פתוח למעבר לתוך רצועת עזה לזמן בלתי מוגבל (מען, 18 בפברואר 2011; אלאיאם, 20 בפברואר 2011).

פלסטינים ממתינים במעבר רפיח
פלסטינים ממתינים במעבר רפיח
(עיתון “אלאיאם”, 20 בפברואר 2011)

 התקשורת הפלסטינית דיווחה כי משרד הכלכלה הלאומית בממשל חמאס החליט לאסור או  להגביל ייבוא מישראל של לבוש, ריהוט, מוצרי נייר שונים, רהיטים, משקאות מוגזים, שימורים ומוצרי מזון נוספים וכימיקלים שונים, וזאת משום שצרכים אלו מסופקים באמצעות הברחה מהמנהרות ומתוך כוונה להקל על התעשייה המקומית ברצועת עזה (pal-press , 13 בפברואר 2011).

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הזמין את שיח’ אלקרצ’אוי לביקור ברצועת עזה

 אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, הזמין את  שיח’ הד"ר יוסף אלקרצ’אוי, שחזר לאחרונה למצרים ממקום מושבו בקטר, לביקור ברצועת עזה.  אסמאעיל הניה גם הביע הערכתו והערכת ממשל חמאס על תמיכת אלקרצ’אוי בסוגיה הפלסטינית, ועל קריאתו בעצרת המונים במצרים (18 בפברואר) להסרת ה"מצור" מעל רצועת עזה. שיח’ אלקרצ’אוי, המזוהה עם האחים המוסלמים ונחשב לאחד מחשובי הפוסקים המוסלמים החיים בדורנו, מהווה מקור סמכות דתית עבור חמאס. אתר חמאס מסר, כי אלקרצ’אוי נענה להזמנה, הבטיח לפעול למימושה, ושיבח את עמידתה האיתנה של רצועת עזה (פלסטין-אינפו, 19 בפברואר 2011).

 יום קודם לכך (18 בפברואר) הופיע אלקרצ’אוי (שגורש ממצרים לקטר בשנת 1997), בעצרת המונים בכיכר אלתחריר בקהיר, ונשא בה את דרשת יום השישי. דבריו, שעסקו במהפכה במצרים, העבירו מסר של אחדות בין מוסלמים לנוצרים. בסיום נאומו קרא אלקרצ’אוי לשחרור מסגד אלאקצא וביקש מצבא מצרים לפתוח את מעבר רפיח ולאפשר כניסתן של שיירות סיוע לרצועה (אלג’זירה, 18 בפברואר 2011).

המאבק המדיני

תגובות לוטו של ארה”ב במועצת הביטחון על הצעת ההחלטה לגינוי ההתנחלויות

 ב-18 בפברואר הועלתה לדיון במועצת הביטחון של האו"ם הצעה פלסטינית הקוראת לגינוי ההתנחלויות. ארצות הברית הטילה וטו על ההחלטה. יתר חברות המועצה תמכו בה.  כי טרם הגשת ההחלטה התקשר נשיא ארצות הברית אובמה ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ועל פי דיווחים בתקשורת ביקש ממנו למשוך את הצעת הגינוי (מען, 17 בפברואר 2011).

 תגובת ראש ממשלת ישראל: ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בירך על הוטו האמריקאי. הוא הביע את הערכתה של מדינת ישראל והדגיש, כי ישראל עודנה מחויבת להשגת שלום עם שכנותיה ועם הפלסטינים (אתר משרד ראש הממשלה, 20 בפברואר 2011).

 בכירים ברשות הפלסטינית גינו את הטלת הוטו האמריקנית.  צאא’ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, טען, כי הפעולה מעוררת פליאה ולא ניתן להצדיקה ודרש מארצות הברית להוכיח שהיא אכן מתנגדת להתנחלויות (סוכנות הידיעות הכוויתית, 19 בפברואר 2011). תופיק אלטיראוי, חבר הועד הפועל של אש"ף, טען כי הטלת הוטו חושפת את פרצופה האמיתי של ארצות הברית ומבטאת את "שקר החירות והדמוקרטיה", שאותו ארצות הברית דורשת משאר העמים למלא. כמו כן קרא לקיים "יום זעם" ברשות הפלסטינית ביום שישי ה-25 בפברואר (מען, 19 בפברואר 2011).

 יאסר עבד רבה, מזכ"ל אש"ף, אמר, כי עתה יפנו הפלסטינים אל העצרת הכללית של האו"ם על מנת שזו תקבל החלטה המגנה את ההתנחלויות. לאחר מכן, הוסיף, יעלו מחדש את ההצעה לגינוי ההתנחלויות לדיון במועצת הביטחון. הוא רמז כי בידי הפלסטינים קיימים "אמצעים מדיניים נוספים" והם צפויים לעשות בהם שימוש (AFP , 19 בפברואר 2011).

 ב-20 בפברואר התקיימו בראמאללה, ובערים נוספות ברחבי יהודה ושומרון הפגנות לגינוי הוטו שהטילה ארה"ב, בהשתתפות אלפי פלסטינים (ופא, 20 בפברואר 2011).

הפגנה של פעילי החזית הדמוקרטית
הפגנה של פעילי  החזית הדמוקרטית, שהתקיימה בשכם, לגינוי הוטו שהטילה ארה"ב
(ופא, 20 בפברואר 2011)

הזירה הפנים-פלסטינית

התבטאויות סביב אפשרות לקיום בחירות להנהגה הפלסטינית

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, הדגיש כי הבחירות לרשות הפלסטינית יהיו חייבות לכלול את כלל השטחים הפלסטיניים, לרבות רצועת עזה ומזרח ירושלים, וכי במידה ורצועת עזה לא תשתתף בבחירות לא ניתן יהיה לקיימן (ופא, 17 בפברואר 2011).

 דובר חמאס, סאמי אבו זהרי, ודוברים נוספים בחמאס הגיבו כי הצהרתו של אבו מאזן משקפת את ה"בילבול" בו שרוי אש"ף (Palestine-info , 17 בפברואר 2011). מוסא אבו מרזוק סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, שב והדגיש כי לרשות הפלסטינית אין אמינות או חוקיות אשר מכשירות אותה לפקח על הבחירות וציין כי חמאס דחתה את קריאתה של הרשות לקיים בחירות (Palestine-info , 17 בפברואר 2011).

עיסוק ברשות הפלסטינית בהרכבת ממשלה חדשה

 על רקע התפטרות הממשלה הפלסטינית והניסיונות לקמת ממשלה חדשה קרא סלאם פיאצ’, ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית, לחמאס להצטרף לממשלת אחדות. פיאצ’ הבטיח בתמורה כי  השליטה הביטחונית ברצועת עזה תישאר בידי חמאס עד לקיום הבחירות. זאת, בתנאי שתחדל מהשימוש באלימות (AP , 20 בפברואר 2011, קדס ניוז, 20 בפברואר 2011).

 צלאח אלברדויל, בכיר חמאס, דחה את הצעתו של פיאצ’, בטענה כי אינו מייצג הנהגה פלסטינית כלשהי ואינו מוסמך לדבר בענייני הציבור. עוד הוסיף כי לחמאס אין קשר לאלימות ולכן אינו צריך להסכים לדרישתו של פיאצ’ (Palestine-info , 20 בפברואר 2011).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד