במסגרת מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל צפויה להתקיים במרס 2011, בעשרות מוקדים באירופה ובצפון אמריקה, “מתקפת תעמולה” נרחבת נגד ישראל, שכותרתה “שבוע האפרטהייד הישראלי”.

האתר המעודכן של ”שבוע האפרטהייד הישראלי

האתר המעודכן של ”שבוע האפרטהייד הישראלי

קריאה להחרמת ישראל (BDS ) באירועי ”שבוע האפרטהייד הישראלי“ בשנת 2010

קריאה להחרמת ישראל (BDS ) באירועי ”שבוע האפרטהייד הישראלי“ בשנת 2010

עזמי בשארה

עזמי בשארה

חאזם ג'מג'ום

חאזם ג'מג'ום

ערוץ אלג'זירה, 4 במרס 2010

ערוץ אלג'זירה, 4 במרס 2010


האתר המעודכן של ”שבוע האפרטהייד הישראלי
האתר המעודכן של “שבוע האפרטהייד הישראלי” (סוף ינואר 2011). מימין: מפת פלסטין השלמה,

שלישראל אין זכר בה, חזונם של מארגני שבוע האפרטהייד.

כללי

1. "שבוע האפרטהייד הישראלי" הינו אירוע המתקיים מידי שנה בעשרות קמפוסים ומוקדים נוספים במדינות המערב, כחלק ממתקפת הדה-לגיטימציה הגלובלית נגד ישראל. מטרתו, על פי אתר האינטרנט של מארגניו, הינה "לחנך" את דעת הקהל המערבית כי ישראל הינה מדינת אפרטהייד ולקדם חרם בינלאומי עליה שיביא בסופו של דבר לקריסתה (כפי שקרס המשטר בדרום אפריקה). השנה מתוכנן להתקיים "שבוע האפרטהייד הישראלי" בבריטניה ב- 26-21 במרס  ובמדינות נוספות באירופה ובצפון אמריקה ב-20-7 במרס.

2. בשלב זה נמנעים מארגני "שבוע האפרטהייד הישראלי" לחשוף את הערים והמדינות בהם יתקיימו הפעילויות השונות (ניתן להניח כי מידע בעניין זה יפורסם בהמשך). בשנה שעברה התקיימו האירועים ביותר מ-50 ערים ברחבי העולם, בעיקר בקמפוסים, וביניהם לונדון, אוקספורד, ניו-יורק, שיקאגו, טורונטו, אמסטרדם ומדריד. אנו מניחים כי המארגנים ישאפו לקיים את האירועים בערים בהם הם התקיימו בעבר, ואולי גם בערים נוספות.

3. בארגון אירועי "שבוע האפרטהייד הישראלי" שותפים מספר רב של גופים ופעילים המעורבים במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל, המכנים עצמם "הקואליציה נגד האפרטהייד הישראלי". בין הגופים המארגנים והפעילים בולט גוף-על בשם BDS (Boycott, Divestment and Sanctions ).

4. גוף-על זה, השואב השראתו מועידת דרבן הראשונה (2001), הוקם בשנת 2005, אותה שנה בה החלו אירועי "שבוע האפרטהייד הישראלי". הוא מונה מספר רב של ארגונים בלתי ממשלתיים, פלסטינים ולא פלסטינים. אחד המוקדים החשובים שלו מצוי בראמאללה משם פועלת "ועדה לאומית" לקידום החרם הבינלאומי על ישראל. BDS פועל לקידום חרם על ישראל, בתחומים שונים ובכלל זה מניעת השקעות כלכליות בה, קידום  הטלת סנקציות עליה ומניעת קשרים תרבותיים, אקדמיים או קשרי ספורט עימה (כפי שנעשה בעבר נגד משטר האפרטהייד בדרום אפריקה).

קריאה להחרמת ישראל (BDS ) באירועי ”שבוע האפרטהייד הישראלי“ בשנת 2010
קריאה להחרמת ישראל (BDS ) באירועי "שבוע האפרטהייד הישראלי" בשנת 2010

באוניברסיטת טורונטו שבקנדה (סרטון שהופץ ביוטיוב, 1 במרס 2010).

5. מבדיקת תכני "שבוע האפרטהייד הישראלי" בשנים הקודמות עולה בבירור, כי המדובר באירועים מאורגנים במקומות שונים ברחבי העולם, שמטרתם לחתור נגד הלגיטימיות של מדינת ישראל ע"י הצגתה כמדינה גזענית וזיהוייה עם משטר האפרטהייד בדרום אפריקה. גם גדר הביטחון, מוצגת כ"חומת האפרטהייד הישראלי" על מנת לחזק את הדימוי הישראלי כ"מדינת אפרטהייד". מאחורי מיתוג ישראל כ"מדינת אפרטהייד" עומד הן ניסיון להכתמת ישראל כגזענית, והן המסר שסופו של המודל הציוני לקרוס, כפי שקרס משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, ובמקומו תוקם מדינה פלסטינית בכל שטחי "פלסטין".

6. מלבד העיסוק הנרחב בהשוואת ישראל למשטר האפרטהייד נוצל "שבוע האפרטהייד הישראלי" בשנים האחרונות להפצת מסרים נוספים של נשאי הדה-לגיטימציה המכפישים את ישראל ומכוונים לבודדה, להפוך אותה למדינה "מצורעת" ולקדם את חזון חיסולה, למשל: העלאת הטענה כי ישראל מבצעת "טיהור אתני" נגד הפלסטינים (אסוציאציה לסרביה שמנהיגיה הואשמו בפשעי מלחמה); דרישה ל"זכות השיבה" המלאה של כל הפליטים הפלסטינים למקומות מהם ברחו ב-1948 (תוך מודעות לכך שמשמעות שיבה זאת הינה חיסול מדינת ישראל כמדינה בעלת אופי יהודי); קריאה להחרמת ישראל במישור הכלכלי, החברתי והתרבותי; תביעה ל"סיום הכיבוש והקולוניזציה של כל האדמות הערביות" (קרי, חיסול מדינת ישראל ששטחיה מוגדרים כאדמות פלסטיניותערביות).

שורשי "שבוע האפרטהייד הישראלי"

7. ההשראה לקיומו של "שבוע האפרטהייד הישראלי", ולהקמת BDS , באה מועידת דרבן הראשונה (אוגוסט-ספטמבר 2001) שנערכה בחסות האו"מ תחת הכותרת "נגד הגזענות ושנאת הזר". הועידה הפכה לבמה להשתלחות ארסית נגד ישראל, בעלת סממנים אנטישמיים (כולל מזעור משמעות השואה).

8. בהצהרה המסכמת של הארגונים הבלתי ממשלתיים שהשתתפו בועידת דרבן נאמר, בין השאר, כי יש לאמץ "מדיניות של בידוד מלא ומוחלט של ישראל כמדינת אפרטהייד… אכיפה של סנקציות וחרמות מקיפות ומחייבות [עליה] וסיום כל הקשרים…בין כל המדינות [לבין] ישראל"1.

אירועי "שבוע האפרטהייד הישראלי" בשנים הקודמות

9. אירועי "שבוע האפרטהייד הישראלי" מתקיימים בקמפוסים ובמוקדים נוספים ברחבי העולם במטרה "לחנך" אנשים אודות טבעה של ישראל כמדינת אפרטהייד ולקדם קמפיינים של חרמות, משיכת השקעות וסנקציות (BDS ) על ישראל (מתוך האתר של מארגני "שבוע האפרטהייד הישראלי").

10. האירוע הראשון של "שבוע האפרטהייד הישראלי" התקיים בשנת 2005 באוניברסיטת טורונטו בקנדה ואורגן ע"י מהגרים פלסטינים וסטודנטים ערביים. באירוע זה נשא הרצאה ההיסטוריון הישראלי האנטי-ציוני אילן פפה, שכותרתה: "התנגדות לאפרטהייד הישראלי: משיכת ההשקעות והאנתיפאדה הפלסטינית"; ב-2006 התקיים האירוע בארבע ערים בקנדה ובריטניה, כשתפקיד מרכזי מילאה אוקספורד שבבריטניה; בשנת 2007 התרחבה הפעילות לארה"ב (אוניברסיטת ניו-יורק); בשנת 2008 התמקד האירוע בדרישה להשבת הפליטים הפלסטינים לבתיהם בישראל תחת הכותרת: "שישים שנה לטיהור האתני ולגירוש: הפליטים הפלסטינים עוד ישובו [לבתיהם]".

11. בשנת 2009 בלטה פעילות מחאה ישראלית ויהודית נגד קיום האירועים והתרחבותם ברחבי הקמפוסים. במסגרת זאת בלטה מהומה שהתחוללה באוניברסיטת יורק שבטורונטו כאשר המון זועם של כמאה פעילים אנטי-ישראלים החלו להלום על דלתות הזכוכית של מועדות "הלל" של הסטודנטים היהודיים וצעק סיסמאות גזעניות כלפי הסטודנטים ששהו בו. נדרשה התערבות משטרתית כדי ללוות את הסטודנטים למקום מבטחים.

12. בשנת 2010 התרחבו מימדיו "שבוע האפרטהייד הישראלי", הוא התקיים במהלך חודש מרס, ביותר מ-50 ערים באירופה ובצפון אמריקה. באירועים בלונדון גייסו המארגנים דוברים יהודים וישראלים, שיחד עם דוברים פלסטינים השתלבו בקמפיין המתאר את ישראל כ"מדינת אפרטהייד". להלן כמה דוגמאות מפעילויות שאמורות היו להתקיים ב"שבוע האפרטהייד הישראלי" ב-2010 (על פי אתר "שבוע האפרטהייד הישראלי", סוף ינואר 2011):

א. לונדון: התאים הפלסטינים באוניברסיטאות LSE , UCL , ו-SOAS2 ארגנו יום עיון על "הכיבוש הישראלי". בין הדוברים היו מרצה מאוניברסיטת תל אביב וד"ר סארי חנפי, חוקר באוניברסיטה של ביירות3.

ב. ניו-יורק: אורגן ערב שהוקדש לעזה. תוכננה הצבת דגם של מה שמכונה "חומת האפרטהייד הישראלי" במרכז Low Plaza . כמו כן אורגנו אירועים כמו פאנל שייקרא להחרמת ישראל, תהלוכת מחאה נגד אירוע התרמה לצה"ל, וערב סרטים וסיפורים של פלסטינים ששבו לאחרונה מפלסטין.

ג. שיקאגו: תוכננה שורה של אירועים, בהם חלוקת עלונים ברחובות שיקאגו; פאנל של סטודנטים ובו דוברים פלסטינים ב-DePaul University ; הקרנת סרט בשם "To shoot an elephant " על עזה4 ב-Latino Cultural Center , ועוד.

ד. אמסטרדם: תוכננו שלוש הרצאות של פעיל שמאל קיצוני ישראלי מ"המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית" הפעיל מאוד באירופה לקידום חרם על ישראל.

עזמי בשארה
עזמי בשארה, חבר הכנסת לשעבר ממפלגת בלד, שנמלט מישראל מחשש שייעצר ע"י כוחות הביטחון, במהלך הרצאה ב"שבוע האפרטהייד הישראלי" בדרום אפריקה בשנת 2008 (יוטיוב).

 

חאזם ג'מג'ום
חאזם ג’מג’ום, תושב ראמאללה, ממארגני "שבוע האפרטהייד הישראלי" בשנת 2010, בראיון לאלג’זירה. לשאלת מגיש התוכנית האם יסכים לפתרון שתי המדינות, ענה ג’מג’ום כי אינו מעוניין בפתרון שתי מדינות אלא בהקמת מדינה אחת (קרי, מדינה פלסטינית) (ערוץ אלג’זירה, 4 במרס 2010)

ערוץ אלג'זירה, 4 במרס 2010
מתוך אירועי "שבוע האפרטהייד הישראלי" ב-2010. שלט שהונף באחד הכינוסים
באוניברסיטאות ברחבי העולם עליה נכתב על דגל פלסטיני "[יש]
לשים קץ לאפרטהייד הישראלי" (ערוץ אלג’זירה, 4 במרס 2010).


1 דו"ח מכון ראות על BDS .

2 אוניברסיטת SOAS : "בית הספר ללימודי המזרח ואפריקה" בלונדון, אחד הגופים האקדמיים השייכים לאוניברסיטת לונדון. באוניברסיטה זו מצוי תא פעיל של פלסטינים המרבה בתעמולה אנטי-ישראלית. ה-PRC , "מרכז השיבה הפלסטיני", ארגון בריטי המזוהה עם חמאס והאחים המוסלמים, מרבה בפעילויות אנטי-ישראליות באוניברסיטה זו.

3 ד"ר סארי חנפי, מרצה לסוציולוגיה באוניברסיטה האמריקאית בביירות, המנהל לשעבר של מרכז שמל – המרכז לפליטים ולפזורה פלסטינית-ראמאללה. לשיטתו מודל שתי המדינות אינו מוביל לשתי מדינות אלא לאפרטהייד והוא מציע תחתיו מודל חלופי "פוסט לאומי" במסגרתו תוקם קונפדרציה ישראלית פלסטינית וכלל הפלסטינים בפזורה יוכלו, גם אם לא ישובו לבתיהם, להחזיק באזרחות בה (jadal.mada-research.org ).

4 סרט תיעודי אנטי-ישראלי של הבמאי Alberto Arce , המבוסס על תיעוד שנעשה ע"י זרים שנשארו בעזה בעת מבצע "עופרת צוקה": מתנדבים של ארגוני ISM ו-Free Gaza (שני ארגונים בולטים בקואליציה המנהלת את מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל) ושני כתבים של אלג’זירה (ערוץ שעסק בתעמולה פרו-חמאסית ובהסתה אנטי-ישראלית קשה בעת מבצע "עופרת יצוקה").

 

לראש העמוד