דוברים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין, לרוב בלתי רשמיים, משבחים את “האנתיפאדה” העממית בתוניסיה ואינם מסתירים ציפיותיהם ל”אפקט דומינו”, אשר יוביל להפלת אבו מאזן ו”משטרים דיקטטוריים” פרו-מערביים נוספים.

תהלוכת תמיכה של הג'האד האסלאמי בפלסטין בעם התוניסאי, שהתקיימה בעיר עזה ב 15 בינואר

תהלוכת תמיכה של הג'האד האסלאמי בפלסטין בעם התוניסאי, שהתקיימה בעיר עזה ב 15 בינואר

גילוי הדעת  בפורום חמאס (16 ינואר 2011)

גילוי הדעת בפורום חמאס (16 ינואר 2011)

הפגנת התמיכה בעם התוניסי שארגן בעיר עזה הג'האד האסלאמי בפלסטין

הפגנת התמיכה בעם התוניסי שארגן בעיר עזה הג'האד האסלאמי בפלסטין

הפגנת תמיכה בהפיכה בתוניסיה של ארגוני הטרור המזוהים עם השמאל הרדיקלי ברצועת עזה

הפגנת תמיכה בהפיכה בתוניסיה של ארגוני הטרור המזוהים עם השמאל הרדיקלי ברצועת עזה


תהלוכת תמיכה של הג'האד האסלאמי בפלסטין בעם התוניסאי, שהתקיימה בעיר עזה ב 15 בינואר
תהלוכת תמיכה של הג’האד האסלאמי בפלסטין בעם התוניסאי, שהתקיימה בעיר עזה ב 15 בינואר

(אתר החמאס פלסטין-אינפו, 16 בינואר 2011).

כללי

1. דוברים וכלי תקשורת של חמאס (הגם שלרוב לא דובריה הרשמיים של התנועה), הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים שבו וברכו על הפלת השלטון "המושחת, הדיקטטורי והעושק" בתוניסיה, באמצעות מה שמכונה על ידם "אנתיפאדה עממית". הם גם קראו להישנות התופעה במדינות ערביות נוספות נגד משטרים ערביים דיקטטוריים פרו-מערביים.

2. תגובות אלו משקפות את תקוות חמאס ושאר ארגוני הטרור הפלסטינים ל"אפקט דומינו", שיפגע במשטרים פרו-מערביים נוספים ובמרכזם מצרים וירדן. בו בזמן, כדי שלא להחריף יתר על המידה את יחסיהם הבעייתיים עם המדינות הללו, נמנעים חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין לנקוב בשמותיהם במפורש (ומסתפקים ב"רמזים עבים" שכל קורא ערבי יכול להבינם).1 לעומת זאת כלי התקשורת של חמאס אינם נרתעים מקריאה מפורשת להפלת שלטון פתח  ביהודה ושומרון באמצעים אלימים, תוך עשיית הקבלה בין אבו מאזן לבין זין אלעבאדין בן עלי השליט המודח של תוניסיה.

3. פעילי חמאס מתארים את האירועים בתוניסיה כ"מהפכה עממית" נגד דיקטטורה והדגישו את זכותו של העם בתוניסיה לבחור מנהיגיו בהליך דמוקרטי. כל זאת למרות אופייה האסלאמיסטי טוטליטארי של תנועת חמאס, ועל אף שכוחות אסלאמיסטיים לא היו מעורבים באירועים בתוניסיה, ולכל היותר מנסים לנצל את ההזדמנות ו"לרכב" עליהם.

עיקרי התגובות של חמאס וארגוני טרור פלסטינים נוספים

1. כלי התקשורת ודוברים של חמאס הזדרזו לברך על הפלת השלטון בתוניסיה. להלן סיכום עיקרי התגובות עד כה:

א. בפורום החמאס הופיע גילוי דעת בו ברכה של חמאס על הפלת השלטון "המושחת, הדיקטטורי והעושק" בתוניסיה באמצעות "האנתיפאדה העממית המבורכת" (16 בינואר 2011).

גילוי הדעת  בפורום חמאס (16 ינואר 2011)
גילוי הדעת בפורום חמאס (16 ינואר 2011)

ב. במאמר שפורסם באתר חמאס כותב ד"ר אבראהים חמאמי, כי הדיקטטורה בתוניס הופלה באמצעות אנתיפאדה. הוא מציין שאבו מאזן עמד בקשר עם הדיקטטור התוניסאי ומסיים מאמרו במילים: "בקרוב אצלנו ואצל [העמים הערביים] האחרים" (פלסטין-אינפו, 15 בינואר).

ג. באתר חמאס פורסם מאמר של עבד אלבארי עטואן, עורך העיתון אלקדס אלערבי היוצא לאור בלונדון. במאמר מודה עטואן לעם התוניסאי על שהשפיל את המשטרים הפרו-מערביים בציינו בסוף המאמר: "…הימים הקרובים יכולים להיות קשים מאוד למשטרים ערביים דיקטטוריים רבים, אם לא לכולם… לסיום אני מציע להילרי קלינטון, שתכין אי באוקיינוס ההודי כדי לקלוט רבים מחבריה ובעלי בריתה הדיקטטוריים הערביים" (פלסטין-אינפו, 15 בינואר 2011)2.

ד. פתחי קרעאוי, חבר במועצה המחוקקת מטעם חמאס ביהודה ושומרון, כותב,  כי שליט תוניסיה הכריז מלחמה על הדת בהטילו מגבלות על כיסוי הרעלה ובאוסרו ריבוי נשים. הפלתו הינה "הישג עצום" המעביר מסר בעל משמעות לאלה המפקפקים ביכולתם של עמים לשנות גורלם. על ארה"ב והמערב שתמכו "בעושק וברודנות" ובדיקטטורות בעולם הערבי לתקן טעויותיהם כלפי העם הפלסטיני באמצעות "הסרת המצור" ו"מימוש הדמוקרטיה", שבאמצעותה נבחרה חמאס. המאמר קובע כי "עידן העמים החל", וכי העולם הערבי כולו נמצא על ספו של שלב חדש. לפיכך על פי המאמר, הגיעה העת שהמשטרים והמנהיגים "שפגעו בעמיהם, שתו את דמם והשליטו את מנגנוניהם על העמים הללו", ימהרו להסתלק "שכן העמים מתעוררים ומתכוננים לשלב, שלאחר תוניסיה" (פלסטין-אינפו, 16 בינואר 2011).

ה. סאמי אבו-זהרי, דובר חמאס, הדגיש, כי זכותו של העם בתוניסיה לבחור את מנהיגיו בהליך דמוקרטי (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 15 בינואר 2011; 15 בינואר 2011, Palestine-info).

ו. פובליציסט החותם בשם העט "עז אלדין" קרא לתושבי הגדה ללמוד מהעם התוניסאי, שהצליח להפיל שלטון עריץ שנמשך 23 שנים. הוא קורא להפיל את השלטון העריץ של פתח באומרו כי הגדה זקוקה להנהגה שתיטול את רסן היוזמה ותקבל את ההחלטה על עימות, בלי לחשוש ממעצרים ומשפיכות הדמים. שכן "רק באמצעות עימות ושפיכות דמים נפל השלטון בתוניסיה" (פלסטין-אינפו, 15 בינואר 2011).

ז. בביטאון חמאס פלסטין הופיעו מאמרים שניתחו את משמעויות המהפכה בתוניסיה. ד"ר יוסף רזקה, יועצו לעניינים מדיניים של אסמאעיל הניה וסגן יו"ר מועצת המנהלים של "פלסטין, כתב כי "המהפכה העממית" בתוניסיה יכולה להצליח גם במדינות ערביות נוספות. לדבריו העמים הערבים אינם מסכימים עוד לנשיאים שיכהנו כל חייהם ולמשטר המושתת על דיכוי ובתי כלא (פלסטין, 16 בינואר 2011). מצטפא צואף, העורך הראשי לשעבר של פלסטין ויועצו של שר התרבות בממשל חמאס, קרא לעמים ערביים החיים במשטרים "דיקטטוריים, פאשיסטיים, עושקים" ללכת בדרכו של העם התוניסאי ולהתקומם נגד שליטיהם (פלסטין, 15 בינואר 2011).

הג’האד האסלאמי בפלסטין (גא"פ)

2. הגא"פ ארגן ב-15 בינואר הפגנה בעיר עזה כתמיכה בעם התוניסאי. הגא"פ ברך על כך שהעם התוניסאי "נטל בכוח את החופש שלו". והביע תקוותו, כי "דמי בני החורין" מתוניסיה יסייעו לפלסטין ולשאר עמי העולם במאבקם בישראל ובארה"ב (פאל-טודיי, 15 בינואר).

הפגנת התמיכה בעם התוניסי שארגן בעיר עזה הג'האד האסלאמי בפלסטין
הפגנת התמיכה בעם התוניסי שארגן בעיר עזה
הג’האד האסלאמי בפלסטין

(פאל-טודיי, 15 בינואר 2011)

החזית הדמוקרטית

3. בהודעה לעיתונות הביעה חז"ד את תמיכתה בהפיכה בתוניסיה וקראה לציבור הערבי להתקומם נגד "שליטיו הבוגדניים", שהינם עושי דברה של ארצות הברית במדינות ערב, "אשר הפכו לכר מרעה עבור ישווק תכניותיה של ארה"ב, במצרים ובמדינות [ערביות] נוספות". הארגון הצהיר, כי ההפיכה מהווה תמריץ לכוחות הדמוקרטיים, כוחות השמאל והכוחות החילוניים הערביים, והדגיש שכעת על העם התוניסאי לחסום את דרכו של "האסלאם הפוליטי" לשלטון במדינה, כדי ש"מקרה רצועת עזה" לא יחזור על עצמו (אלמסתקבל אלערבי, 15 בינואר 2011).

4. דובר חמאס, צלאח אלברדויל, גינה בחריפות את ההצהרה שנועדה, לטענתו, להלחם "באסלאם ובסמליו" במדינות ערב (פלסטין-אינפו, 15 בינואר 2011).

5. בדיווח באתר חמאס הכחישה חז"ד כל קשר להודעה וטענה כי הודעה זאת הייתה מפוברקת (פלסטין-אינפו, 16 בינואר). יתכן להערכתנו שהתנערות חז"ד מההודעה באה בעקבות לחץ של חמאס.

הפגנת תמיכה בהפיכה בתוניסיה של ארגוני הטרור המזוהים עם השמאל הרדיקלי ברצועת עזה
הפגנת תמיכה בהפיכה בתוניסיה של ארגוני הטרור המזוהים עם השמאל הרדיקלי ברצועת עזה
(צפא, 18 בינואר 2011)


1 ארגון החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין (חז"ד), שאינו מושפע משקולים של יחסיו עם מצריים, הרחיק לכת וקרא לציבור הערבי להתקומם נגד "שליטיו הבוגדניים", אשר הפכו את מדינות ערב ל"כר מרעה עבור שיווק תוכניותיה של ארה"ב במצרים  ובמדינות [ערביות] נוספות (אלמסתקבל אלערבי, המצטט הודעה לעיתון של חז"ד, 15 בינואר 2011). מאוחר יותר הכחישה חז"ד הודעה זאת (בלחץ חמאס?).

2 המאמר הוצב בעמוד הבית של אתר חמאס, שלא כנהוג, במשך שלושה ימים (עד ה-18 בינואר). הדבר מעיד על כך שהאתר היה מעוניין לתת את התהודה המרבית לתוכנו של המאמר.

 

לראש העמוד