זרקור לאיראן (לשבוע שבין 23/12/10 –30/12/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

משאא'י, אחמדינז'אד ורחימי

משאא'י, אחמדינז'אד ורחימי

שר המודיעין מצלחי

שר המודיעין מצלחי

התרחבות השימוש בתחבורה ציבורית בטהראן בעקבות התייקרות מחירי הדלק

התרחבות השימוש בתחבורה ציבורית בטהראן בעקבות התייקרות מחירי הדלק

הבית ששרד את רעידת האדמה בזכות תמונתו של אחמדינז'אד

הבית ששרד את רעידת האדמה בזכות תמונתו של אחמדינז'אד

ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי בישיבת

ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי בישיבת

ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי בישיבת

ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי בישיבת


במוקד אירועי השבוע:

  • צרות בלשכת הנשיא: ראש הלשכה שב ומעורר סערה; סגנו הראשון של הנשיא מסתבך בפלילים.

  • שר המודיעין חושף: המשטר פענח התכתבויות דואר אלקטרוני מוצפנות של מתנגדי המשטר.

  • בעקבות העלייה במחירי הדלק: חידוש המחלוקת בין הממשלה לעיריית טהראן סביב ה"מטרו" על רקע זינוק במספר הנוסעים.

  • הבית ששרד את רעידת האדמה בזכות תמונתו של אחמדינז’אד.

  • תמונות השבוע: ועדת המג’לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי בישיבת הוקרה לשר החוץ המפוטר, מנוצ’הר מתכי.

צרות בלשכת הנשיא: ראש הלשכה שב ומעורר סערה; סגנו הראשון של הנשיא מסתבך בפלילים

ראש לשכתו של הנשיא, רחים אספנדיאר משאא’י (Rahim Esfandiar Masha’i ), שב ועורר השבוע סערה בעקבות שתי התבטאויות שנויות במחלוקת, שהשמיע לאחרונה. בכנס של אומנים, שהתקיים בראשית דצמבר בעיר אראכ (Arak ), אמר משאא’י, כי חלק מאנשי הדת אינם מבינים במוסיקה ולכן טוענים, כי היא אסורה מבחינה הלכתית.

בהתבטאות אחרת טען לאחרונה משאא’י, כי נביאם של המוסלמים היה איראני. הוא ביסס את טענתו על הקשר הלשוני הקיים, לכאורה, בין שמו של המלך כורש לבין שם שבט קורייש (Kuraysh ), שבטו של הנביא מחמד המיוחס על-פי הגנאולוגיה המקובלת בערב לקדר בן ישמאעל בן אברהם.

הצהרותיו של משאא’י עוררו תגובות זועמות מצד אנשי דת שמרנים בכירים. בתגובה להצהרתו בעניין עמדת אנשי הדת בנוגע למוסיקה אמר איתאללה נאצר מכארם שיראזי (Ayatollah Nasser Makarem Shirazi ), כי דבריו מהווים פגיעה באנשי הדת. איש הדת הבכיר טען, כי קיימת הסכמה בקרב אנשי הדת הבכירים, שמוסיקה קלת-דעת הינה אסורה על-פי ההלכה, וכי גם מנהיג המהפכה האסלאמית, איתאללה ח’מיני, הדגיש עמדה זו (www.makaremshirazi.org , 22 דצמבר). גם איתאללה חאא’רי-שיראזי (Ayatollah Ha’eri Shirazi ), חבר "מועצת המומחים" ונציג המנהיג במחוז פארס, מתח ביקורת על דברי משאא’י. במכתב, ששלח לראש לשכת הנשיא, כתב שיראזי, כי אין כל קשר בין יופיה של המוסיקה לבין היותה מותרת או אסורה בהתאם להלכה האסלאמית. לא כל דבר יפה הוא מותר מבחינה הלכתית, כתב איש הדת השמרני (שיעה אונליין, 27 דצמבר).

בתגובה להצהרת משאא’י בנוגע להיותו של הנביא איראני טען איתאללה מחמד יזדי (Ayatollah Mohammad Yazdi ), כי טענה זו משקפת בורות, שהרי אין כל קשר בין שבט קורייש לבין המלך כורש. בעקבות דברים אלה הזדרז משאא’י להבהיר את דבריו ואמר, כי כוונתו היתה לאברהם [המוכר אף הוא כנביא באסלאם] ולא לנביא מחמד (פרארו, 28 דצמבר). במהלך מסיבת עיתונאים, שהתקיימה במהלך ביקור, שערך השבוע הנשיא אחמדינז’אד במחוז אלברז (Alborz ), אמר, עם זאת, משאא’י, כי לא שמע כל ביקורת ולא קיבל כל מכתב מחאה בעקבות הצהרותיו האחרונות (אילנ"א, 28 דצמבר).

יוזכר, כי אין זו הפעם הראשונה שמשאא’י מעורר סערה ציבורית בשל התבטאויות שנויות במחלוקת. לפני מספר חודשים עורר ראש לשכת הנשיא סערה, לאחר שהצהיר במהלך כנס של איראנים המתגוררים בחו"ל, כי איראן צריכה להפיץ בעולם את "המחשבה האיראנית" ולהעדיפה על פני "המחשבה האסלאמית". דבריו עוררו ביקורת קשה בקרב בכירים במחנה השמרני ובממסד הדתי, שהאשימו אותו בעידוד תפישות לאומיות חילוניות ובפגיעה באסלאם.
בשנה שעברה עורר משאא’י סערה נוספת, לאחר שהצהיר כי איראן היא ידידתם  של כל העמים בעולם, ובכללם העם בישראל. בעקבות הסערה נאלץ משאא’י להבהיר, כי כוונתו הייתה לתושבי פלסטין ולא ל"ציונים". על רקע הביקורת החריפה, שעורר משאא’י, ולנוכח הנחיה מפורשת של המנהיג העליון נאלץ הנשיא לחזור בו מכוונתו למנות את משאא’י כסגנו הראשון לאחר הבחירות האחרונות לנשיאות.

בחודשים האחרונים התפרסמו בתקשורת האיראנית מספר דיווחים, שמהימנותם אינה ברורה, לפיהם מתכוון משאא’י להתמודד לתפקיד נשיא איראן בבחירות הבאות הצפויות בשנת 2013. ובעוד שראש לשכת הנשיא ממשיך לעורר סערות, עלול גם סגנו הראשון של הנשיא, מחמד-רזא רחימי (Mohammad Reza Rahimi ) למצוא את עצמו בפני תסבוכת משפטית. בסוף השבוע שעבר מסר דובר הרשות השופטת, חג’ת אל-אסלאם ע’לאם-חסין מחסני-אז’הא’י (Hojjat-ol-Eslam Gholam-Hossein Mohseni Eje’i ), כי בכוונת הרשות השופטת לחקור תלונות, שהוגשו על-ידי מספר חברי מג’לס נגד רחימי בגין מעורבותו, כביכול, בפרשת שחיתות כלכלית בעת שעמד בראש לשכת החשב הכללי בשנים 2008-2004.

משאא'י, אחמדינז'אד ורחימי
משמאל לימין: משאא’י, אחמדינז’אד ורחימי

השבוע הכחיש רחימי את הטענות נגדו ומתח ביקורת חריפה על דבריו של דובר הרשות השופטת המנוגדים, לדבריו, לחוקה ולהלכה האסלאמית. הוא טען, כי ההאשמות המועלות נגדו נועדו לפגוע בממשלה, וכי הרשות השופטת נוהגת בסטנדרטים כפולים ומתעלמת מתלונות, שהוגשו על-ידו ועל-ידי חברי ממשלה נוספים. הוא ציין, כי בשל הרפורמה במדיניות הסובסידיות, שבה עסוקה כעת הממשלה, הוא מעדיף שלא להגיב כעת על ההאשמות נגדו ולדחות את העיסוק בנושא למועד מתאים יותר. רחימי הוסיף, כי בכוונתו להמשיך ולשמש כסגנו הראשון של הנשיא עד לסיום תקופת כהונתו של אחמדינז’אד (אירנ"א, 23 דצמבר).

יוזכר, כי בין הרשות השופטת לבין הנשיא אחמדינז’אד התעוררו בחודשים האחרונים חילוקי דעות חריפים. בחודש אוגוסט מתח ראש הרשות השופטת, איתאללה צאדק אמלי לאריג’אני (Ayatollah Sadeq Amoli Larijani ), ביקורת חריפה על הנשיא, בעקבות דברים, שאמר אחמדינז’אד במהלך פגישה עם עיתונאים בנוגע לאופן התנהלות הרשות השופטת. לאריג’אני הוא אחיו של עלי לאריג’אני, יו"ר המג’לס ואחד מיריביו הבולטים של הנשיא אחמדינז’אד במחנה השמרני.

הנשיא עצמו התייצב השבוע לצד סגנו הראשון. ראש לשכת הנשיא, משאא’י, הבהיר במסיבת עיתונאים, כי הנשיא נחוש יותר מתמיד להשאיר את רחימי בתפקידו (אירנ"א, 25 דצמבר). בנוסף הכחישה לשכת הנשיא בתוקף דיווח, שהתפרסם באתר "רג’א ניוז", המזוהה עם תומכי הנשיא, לפיו קידם לכאורה אחמדינז’אד בברכה את הודעת הרשות השופטת בנוגע לצורך לדון בהאשמות נגד רחימי וטען, שעריכת משפט היא הדרך ההגיונית להבהרת האמת. לטענת "רג’א ניוז", נועדו ההאשמות נגד רחימי לפגוע בממשלה. עוד טען האתר, כי בניגוד ליו"ר "המועצה לקביעת האינטרס של המשטר", עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני, המתנגד להעמדת בנו, מהדי האשמי (Mehdi Hashemi ), לדין באשמת מעורבות בפרשות שחיתות, מוכן הנשיא אחמדינז’אד, לדיון משפטי בעניינו של סגנו הראשון (רג’א ניוז, 27 דצמבר). לשכת הנשיא הכחישה, כאמור, את הידיעה וטענה, כי היא חסרת כל בסיס.

בתוך כך החליטו השבוע חברי המג’לס ברוב קולות לדחות את הצעתו של חבר המג’לס, אליאס נאדראן (Elias Naderan ), לקיים דיון בועדת המג’לס לתכנון ולתקצוב בנוגע לתפקוד לשכת החשב הכללי בתקופה בה עמד רחימי בראשה. במהלך דיון במליאת המג’לס בנוגע להצעתו העלה נאדראן, הנחשב לאחד מיריביו הפוליטיים של הנשיא אחמדינז’אד במחנה השמרני, האשמות חמורות נגד רחימי וטען, כי כאשר שימש כראש לשכת החשב הכללי הוא פעל בניגוד לאינטרסים של המדינה ואף בניגוד לחוק (אילנ"א, 28 דצמבר).

שר המודיעין חושף: המשטר פענח התכתבויות דואר אלקטרוני מוצפנות של מתנגדי המשטר

שר המודיעין האיראני, חג’ת אל-אסלאם חידר מצלחי (Hojjat-ol-Eslam Heydar Moslehi ), מסר בסוף השבוע שעבר, כי במהלך המהומות, שפרצו בעקבות הבחירות לנשיאות ביוני 2009 יירט משרד המודיעין התכתבויות דואר אלקטרוני, מוצפנות שנשלחו על-ידי מפרי הסדר והצליח לפענח אותן.

בוועידה, שנערכה ביום שבת באוניברסיטת שהיד בהשתי (Shahid Beheshti ) בטהראן ועסקה בהישגי האיראנים המתגוררים בחו"ל, אמר השר, כי הממשל האמריקאי הקים רשתות מחשבים כדי להיאבק במשטר האיראני, אך בזכות פעילותם של שירותי המודיעין האיראנים, נכשל השימוש ברשתות אלה.

מצלחי טען, כי הדואר האלקטרוני שימש כאמצעי החשוב ביותר ליצירת קשר בין מפרי הסדר באיראן לבין תומכיהם מחוץ למדינה, אך שירותי המודיעין הצליחו לפקח על פעילותם באמצעות יירוט התכתבויותיהם ולהביס את אויבי המדינה. הוא ציין, כי בשנה שעברה חשף אחד מבכירי המדינה בראיון לאמצעי התקשורת, כי גורמי המודיעין מפקחים על התכתבויות הדואר האלקטרוני של מתנגדי המשטר. בעקבות חשיפה זו החלו מתנגדי המשטר בתוך 24 שעות להצפין את התכתבויותיהם, אך בתוך 48 שעות הצליחו מומחי המודיעין האיראני לשבור את הצופן ולפענח התכתבויות אלה. 

שר המודיעין מצלחי
שר המודיעין מצלחי בנאומו בפני ועידת הישגי האיראנים המתגוררים בחו"ל

עוד אמר מצלחי בנאומו, כי האיראנים המתגוררים בחו"ל אינם משתייכים לאופוזיציה. מספר הגולים האיראנים המתנגדים למשטר הוא מוגבל, טען השר, אך שירותי המודיעין הזרים מספקים להם ציוד ואמצעים על מנת לסייע להם להשמיע את קולם.

הוא ציין, כי יש לעודד את הגולים האיראנים לשתף פעולה עם ממשלת איראן בנושאים ביטחוניים כדי למנוע משירותי המודיעין הזרים לנצלם לצורך מימוש מזימותיהם נגד הרפובליקה האסלאמית. מהגרים איראנים רבים מתגוררים במדינות המהוות אויבות של איראן ומפעילות שירותי מודיעין חזקים, אמר מצלחי, ועל ממשלת איראן לנקוט בצעדים הדרושים על מנת למנוע מאיראנים אלה ליפול למלכודת, שמדינות אלה מבקשות לטמון להם. הממשלה צריכה להבטיח את אמונם של הגולים האיראנים באמצעות קידום הזהות הלאומית, הערכים והאמונות להם שותפים כלל האיראנים (סוכנויות הידיעות, 25 דצמבר).

יצוין, כי בעקבות המהומות, שפרצו לאחר הבחירות לנשיאות, טענו גורמים במשמרות המהפכה ובכוחות ביטחון הפנים, כי המפגינים עשו שימוש בדואר אלקטרוני, במסרונים וברשתות חברתיות כדי לתקשר ביניהם ולהעביר דיווחים הקשורים למהומות.

בינואר 2010 הצהיר כוחות ביטחון הפנים, אסמאעיל אחמדי-מקדם (Esma’il Ahmadi-Moqaddam), כי המסרונים והתכתבויות הדואר האלקטרוני המשמשים את פעילי האופוזיציה לצורך ארגון הפרות סדר והפגנות בלתי-חוקיות מפוקחים על-ידי כוחות ביטחון הפנים. במסיבת עיתונאים, שקיים מפקד כוחות ביטחון הפנים בשולי ועידה של משטרת איראן, אמר אחמדי-מקדם, כי בכוונת השלטונות לנקוט צעדים חמורים יותר כנגד מי שיארגן "התאספויות בלתי-חוקיות" באמצעות מסרונים והתכתבויות דואר אלקטרוני מאשר כנגד אלה הנוטלים בהן חלק. הוא הזהיר את מארגני הפרות הסדר לבל יהיו בטוחים, שיש באפשרותם למנוע את פיקוח השלטונות על תכני המסרונים והתכתבויות הדואר האלקטרוני הנשלחים על-ידם באמצעות שימוש בשרתי פרוקסי. על פעילי האופוזיציה להניח, שהתכתבויותיהם מפוקחות על-ידי השלטונות באופן מלא, אמר אחמדי-מקדם (אילנ"א, 15 ינואר). הצהרתו עוררה ביקורת מצד מבקרי הממשלה, שטענו, כי היא מנוגדת לכאורה לסעיף 25 בחוקה האיראנית האוסר על האזנות סתר ועל חשיפת תכני מכתבים, התכתבויות ושיחות טלפון של אזרחים.

בעקבות העלייה במחירי הדלק: חידוש המחלוקת בין הממשלה לעיריית טהראן

סביב ה”מטרו” על רקע זינוק במספר הנוסעים

היומון "תהראן אמרוז" (Tehran Emrouz ), היוצא לאור מטעם עיריית טהראן, דיווח השבוע על עליה משמעותית במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית של טהראן לנוכח עליית מחירי הדלק בעקבות ביטול הסובסידיות בשבוע שעבר.

מנתוני אגף התחבורה של עיריית טהראן שהתפרסמו השבוע עולה, כי חלה עליה משמעותית בכמות הנוסעים ברכבת התחתית (המטרו), באוטובוסים ובמוניות. לראשונה מאז הפעלת המטרו בטהראן בשנת 1999, חצה מספר הנוסעים במהלך סוף השבוע האחרון את קו ה-2 מיליון נוסעים ביום (לעומת 1.4 מיליון נוסעים ביום בממוצע). במספר הנוסעים באוטובוסים נרשמה עליה של קרוב ל-14 אחוזים. יצוין, כי בשלב זה טרם הועלו מחירי כרטיסי הנסיעה בתחבורה הציבורית בטהראן.

התרחבות השימוש בתחבורה ציבורית בטהראן בעקבות התייקרות מחירי הדלק

התרחבות השימוש בתחבורה ציבורית בטהראן בעקבות התייקרות מחירי הדל

על רקע העלייה בכמות המשתמשים בתחבורה הציבורית בטהראן, ובעיקר בשירותי המטרו, התחדשה המחלוקת החריפה הנמשכת מזה שנים בין עיריית טהראן לבין הממשלה בנוגע לסיוע הממשלתי להפעלת רשת המטרו ולפיתוחה. המחלוקת המרכזית קשורה לתקציב המטרו, שחלקו מגיע מעיריית טהראן וחלקו מהממשלה. לטענת עיריית טהראן והנהלת המטרו, לא העבירה הממשלה בשנים האחרונות את חלקה בתקציב הדרוש להפעלת רשת המטרו ולהרחבתה. כתוצאה מכך לא נוספו מזה שנים קרונות חדשים לרשת והקרונות הפועלים כיום הינם בני למעלה מעשור ודורשים תיקונים תכופים. יצוין, כי בראש הנהלת המטרו ניצב מחסן האשמי (Mohsen Hashemi ), בנו של יו"ר "המועצה לקביעת האינטרס של המשטר" ויריבו החריף של הנשיא אחמדינז’אד, עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני.

לטענת הנשיא אחמדינז’אד, העבירה הממשלה בשנים האחרונות סיוע ניכר למטרו. הבעיות הכלכליות הקשות מהן סובלת הרשת נובעות, לדבריו, מניהול לקוי. מבקרי הנשיא טוענים, כי מדיניות הנשיא ביחס למטרו בטהראן נובעת בעיקרה משיקולים פוליטיים הקשורים ליריבות הפוליטית החריפה בינו לבין ראש עיריית טהראן, מחמד באקר קאליבאף (Mohammad Baqer Ghalibaf ), ומנהל המטרו, מחסן האשמי. בחודש אוקטובר האחרון הזהיר מחסן האשמי, כי מימוש הרפורמה במדיניות הסובסידיות יביא למחאה ציבורית רחבה ואף למהומות בתחנות המטרו, אם הממשלה לא תפשיר תקציב על סך כמיליארד דולרים, שאושר על-ידי המג’לס לצורך שיפור רשת המטרו והרחבתה. הוא ציין, כי כבר כיום אין ביכולת המטרו לקלוט נוסעים חדשים (טהראן טיימס, 14 אוקטובר).

השבוע דיווחה סוכנות הידיעות אילנא מפי דובר עיריית טהראן, ח’סרו דאנשג’ו (Khosro Daneshjou ), כי מחירי כרטיסי המטרו צפויים להתייקר בקרוב בכ-340 תומאן (כ-33 סנט). דאנשג’ו מסר, כי ללא תמיכה ממשלתית לא תוכל העירייה לעמוד בהוצאות החשמל הכבדות הכרוכות בהפעלת המטרו והיא תאלץ להעלות את מחירי כרטיסי הנסיעה.

עוד מסר דובר העירייה, כי גם ארגון נהגי המוניות פנה בדרישה לעדכן את תעריפי הנסיעה במוניות בעקבות התייקרות מחירי הדלק בשבוע שעבר. תעריפים אלה צפויים, לדבריו, להתייקר בכ-15 אחוזים. דאנשג’ו ציין, כי מועצת עיריית טהראן פועלת למימוש חוק הרפורמה במדיניות הסובסידיות בתיאום עם הממשלה וכי תעריפי הנסיעה החדשים באוטובוסים ובמוניות יתפרסמו בימים הקרובים (אילנ"א, 26 דצמבר).

ראש עיריית טהראן, מחמד באקר קאליבאף, לעומת זאת, מסר השבוע, כי מחירי כרטיסי הנסיעה במטרו ובאוטובוסים לא יתייקרו עד סוף השנה האיראנית (21 מרץ). במסיבת עיתונאים הוסיף קאליבאף, כי אילו היה תיאום טוב יותר בין הממשלה לבין עיריית טהראן, יכולה הייתה העירייה לספק שירותים טובים יותר לאזרחי העיר (פארס, 27 דצמבר).

הבית ששרד את רעידת האדמה בזכות תמונתו של אחמדינז’אד

אזרחי מחוז כרמאן סבורים, שתמונת הנשיא אחמדינז’אד, שהייתה תלויה על קיר אחד הבתים בכפר, שנפגע ברעידת האדמה שפקדה את דרום-מזרח איראן, היא שמנעה את קריסתו. כך טען בשבוע שעבר מושל מחוז כרמאן (Kerman ), אסמאעיל נג’אר (Esma’il Najjar ).

הבית ששרד את רעידת האדמה בזכות תמונתו של אחמדינז'אד

בישיבת מטה החירום של המחוז אמר נג’אר, כי בבדיקות, שנערכו לאחר רעידת האדמה, שפקדה את דרום-מזרח המדינה ביום שני שעבר (20 דצמבר), התגלה, שבאחד הבתים שנפגעו קרסו שלושה מארבעת קירותיו ורק קיר, שעליו הייתה תלויה תמונתו של הנשיא אחמדינז’אד, נותר שלם. אזרחי המחוז מלאי אמונה, אמר המושל, וסבורים, שהיה זה רצון האל שהקיר עליו הוצבה תמונתו של הנשיא האהוב והיקר, שתרם כה רבות לאזרחים, ובמיוחד לכפריים, לא ייפגע (איסנ"א, 23 דצמבר).

הדיווח על דברי מושל המחוז התפרסם באתרי חדשות ובבלוגים איראנים רבים ואף עורר מספר תגובות. אחד הגולשים באתר אפתאב ניוז (www.aftabnews.ir ) הציע בציניות לתלות את תמונתו של הנשיא גם במטוסים האיראנים המועדים לתאונות אוויריות תכופות, על מנת שגם אלה לא ייפלו. אחד הבלוגרים האיראנים הגיב על פרסום תמונת הבית על-ידי סוכנות הידיעות השמרנית "פארס" ותהה, כיצד הוא ממשיך לעמוד על תלו, לאחר ששלושה מקירותיו קרסו.

ברעידת האדמה, שפקדה בשבוע שעבר את דרום-מזרח איראן בעוצמה של 6.5 בסולם ריכטר, נהרגו כ-40 בני אדם ונהרסו עשרות כפרים.

תמונות השבוע: ועדת המג’לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי בישיבת
הוקרה לשר החוץ המפוטר, מנוצ’הר מתכי

ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי בישיבת

ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי בישיבת

לראש העמוד