פעילי השיירה האסיאתית הגיעו לאיראן, שם התקבלו בטקס ממלכתי על ידי הנשיא ובכירי המשטר האיראני.

פעילי השיירה האסיאתית הגיעו לאיראן, שם התקבלו בטקס ממלכתי על ידי הנשיא ובכירי המשטר האיראני

פעילי השיירה האסיאתית הגיעו לאיראן, שם התקבלו בטקס ממלכתי על ידי הנשיא ובכירי המשטר האיראני

ביקור חברי השיירה באספהאן

ביקור חברי השיירה באספהאן

IRNA , 14 בדצמבר 2010

IRNA , 14 בדצמבר 2010

מימין: שניים מחברי השיירה רעולי פנים בטקס בכיכר

מימין: שניים מחברי השיירה רעולי פנים בטקס בכיכר

סוכנות מהר, 13 דצמבר 2010

סוכנות מהר, 13 דצמבר 2010

סוכנות מאהר, 13 בדצמבר 2010

סוכנות מאהר, 13 בדצמבר 2010

פעילי השיירה מתארחים בישיבת הפרלמנט האיראני

פעילי השיירה מתארחים בישיבת הפרלמנט האיראני

מסלול השיירה בדרכה לרצועת עזה

מסלול השיירה בדרכה לרצועת עזה


פעילי השיירה האסיאתית הגיעו לאיראן, שם התקבלו בטקס ממלכתי על ידי הנשיא ובכירי המשטר האיראני
מימין: נשיא איראן אחמדי נג’אד נואם בפני אנשי השיירה (סוכנות מאהר 13 בדצמבר). משמאל: הצתת דגלי ארצות
הברית ובריטניה במהלך טקס לכבוד פעילי השיירה, שנערך בכיכר פלסטין שבלב טהראן (14 בדצמבר 2010, IRNA)

כללי

1. פעילי השיירה האסיאתית, שיצאו לדרכם ב-4 בדצמבר, לאחר שעוכבו על ידי השלטונות ההודיים, הגיעו ב-7 בדצמבר מפקיסטאן לאיראן ושוהים כעת בטהראן. קודם לכן הם ערכו סיור בערים קם, זהדאן, אצפהאן וערים נוספות באיראן. אנשי השיירה התקבלו בקבלת פנים ממלכתית על ידי נשיא איראן ובכירים נוספים.

2. הביקור נוצל היטב ע"י פעילי השיירה ובכירי המשטר האיראני  למפגן של שנאה והסתה כלפי ישראל והמערב. נושא הסיוע ההומניטארי לתושבי רצועת עזה, מטרתה המוצהרת של השיירה,  נזנח כמעט לחלוטין במהלך הטקסים באיראן. הסיוע לרצועה, בהיקף מזערי, אמור להגיע למצרים בדרך האוויר  (לא ברור האם הגעתו הוסדרה כבר עם השלטונות המצריים).

3. עם צאתם של פעילי השיירה מהודו נזנחו הסיסמאות של זכויות האדם והפעולה בדרכי שלום ("In peaceful manner ")  והדגש בהתבטאויות הפומביות של פעילי השיירה ותומכיהם האיראניים הושם באופן בולט על השתלחויות ארסיות נגד ישראל (עם נימות אנטישמיות לעיתים) וכלפי המערב, בצד דברי שבח למשטר האיראני. כך למשל:

א. Feroze Mithiborwala , ראש השיירה, חלק שבחים למשטרה האיראני. הוא הצהיר, כי הרעיון לארגון שיירה עלה בעקבות המשט לעזה (מאי 2010), בתמיכתה הפעילה של איראן, וכי בכוונת השיירה לצאת נגד "הציונות המעוניינת ליצור הגמוניה בעולם ובאסיה בפרט" (PressTV , איראן 13 בדצמבר 2010).

ב. APSP, ארגון-העל המארגן את השיירה, הגדיר את מטרותיה ערב צאתה במסיבת עיתונאים בקראצ’י שבפקיסטאן (29 בנובמבר 2010): "שחרור פלסטין", "שבירת המצור מעל עזה", "חיסול שיטת האפרטהייד של ישראל" ואיחוד מדינות אסיה סביב מטרות אלו (סוכנות פארס האיראנית, 1 בדצמבר 2010)1.

ג. במהלך שהייתם באיראן השתתפו פעילי השיירה במיצגי תעמולה אנטי-ישראלית שהופקו ע"י המשטר האיראני: "טקסי" הצתת דגלי ישראל, ארה"ב ובריטניה בכיכר פלסטין שבלב טהראן; נאום בישיבה מיוחדת בפרלמנט האיראני בו כינה Feroze Mithiborwala את נשיא ארה"ב "סוכן של ישראל"; קריאות "מוות לישראל". בארבע שפות של פעילי השיירה במהלך ישיבת בפרלמנט, ועוד.

ד. נשיא איראן אחמדי נג’אד מילא תפקיד מרכזי בקמפיין התעמולתי. בקבלת פנים לפעילי השיירה באוניברסיטת טהראן הוא קרא ל"שחרור" פלסטין מ"הכובשים הציוניים מוצצי הדם" וכינה את קיומה של ישראל "עלבון לאנושות". 

4. קבוצת חברי מג’לס איראניים הכריזו כי בכוונתם להצטרף לשיירה. נראה כי המשט האיראני מסייע לה בהיבטים נוספים, כולל יתכן בלוגיסטיקה ומימון. על רקע מעורבות איראן; כוונת השיירה לעבור בתורכיה וסוריה; ואפשרות הצטרפות של פעילים נוספים, ובפרט מפקיסטאן- קיימת אפשרות של הקצנה במאפייניה.

שילוב פעילי השיירה בקמפיין אנטי-ישראלי ואנטי-מערבי בעת שהייתם באיראן

5. השיירה האסיאתית יצאה לדרכה ב-1 בדצמבר מהעיר ניו דלהי שבהודו. שלא כמתוכנן נתקלה השיירה בקשיים להשיג אישורי כניסה לפקיסטאן (בשל הערמת קשיים בירוקראטיים מצד השלטונות ההודיים). לפיכך התעכבה השיירה במשך מספר ימים בגבול שבין שתי המדינות. על חלק מחברי השיירה נאסרה היציאה מהודו, כולל Feroze Mithiborwala , מארגן השיירה. לאחר שהמתינו באזור הגבול, הותר ב-5 בדצמבר  לחלק מאנשי השיירה לחצות את הגבול והיא יצאה בדרכה ללאהור שבפקיסטן (אתר השיירה, 5 בדצמבר 2010). מפקיסטאן המשיכו חברי השיירה בטיסה לאיראן.

6. לדברי סלים ע’פורי, אזרח איראני, המשמש כדובר השיירה2, נוטלים בה חלק נציגים מ- 137 ארגונים מ-50 מדינות שונות, מתוכן 15 מדינות אסיה.  בין המדינות מנה את: יפן, מלזיה, נפאל, סינגפור, אינדונזיה, הודו, פקיסטאן, איראן תורכיה בריטניה ואוסטרליה (בפועל מרבית המשתתפים הינם מהודו). הדובר הדגיש כי "המלחמה עם הציונים" איננה מלחמה "אסלאמית-ציונית" בלבד, אלא מדובר בקרב מכריע בין "האמת", שמיוצגת על ידי "החופשיים בעולם", לבין השקר, המיוצג בידי ישראל ותומכיה (Palestine-info , אתר חמאס, 10 בדצמבר 2010).

7. פעילי השיירה האסייתית הגיעה לזהדאן שבאיראן ב-7 בדצמבר בטיסה מפקיסטאן. אנשי השיירה ביקרו במספר ערים מרכזיות באיראן בינהן קם, זהדאן, אספהאן וקזווין. בערים אלה התקבלו על ידי קהל רב ואישים איראניים בכירים. כך למשל, באספהאן התקבלו הפעילים בטקס רשמי בראשות האייתוללה טבאטבאי, נציג חא’מנאי באספהאן. הדרשן הקבוע של אספהאן אמר בטקס כי "איראן הייתה בראש החזית לשחרור פלסטין ותמשיך לעמוד בראש חזית זו" (סוכנות שבסתאן, אספהאן, 10 בדצמבר 2010).

8. בקזווין התקבלה המשלחת ע"י התושבים, שהשמיעו סיסמאות כגון "חזבאללה לוחמת, ישראל פוחדת" או "מוות לישראל" והניפו תמונות של חסן נצראללה והמנהיג עלי ח’אמנאי. בערים הוספות התקבלו פעילי השיירה ע"י תושבים נושאי דגלי חזבאללה, פלסטין ואיראן.

ביקור חברי השיירה באספהאן
מימין: ביקור חברי השיירה באספהאן. משמאל קבלת פנים לחברי השיירה בקם (http://www.taghribnews.ir )

9. שיאו של הביקור היה ב-13 בדצמבר בטהראן שם התקבלו הפעילים בשורה של טקסים ממלכתיים. מוקד הטקסים היה בכיכר פלסטין שבמרכז טהראן. בקבלת הפנים השתתפו בכירים איראניים ביניהם ראש עיריית טהראן. במהלך הטקס, בו נכח קהל רב, הוצתו דגלי ישראל, ארה"ב ובריטניה.

IRNA , 14 בדצמבר 2010
פעילי השיירה האסייתית בטהראן מתקבלים ע"י תושבי טהראן
(IRNA , 14  בדצמבר 2010).

מימין: שניים מחברי השיירה רעולי פנים בטקס בכיכר
מימין: שניים מחברי השיירה רעולי פנים בטקס בכיכר "פלסטין" בטהראן (IRNA , 13 בדצמבר 2010)
משמאל: ראש עיריית טהראן מקבל את פני השיירה
(PressTV , איראן, 13 בדצמבר 2010)

סוכנות מהר, 13 דצמבר 2010
מימין: חברי המשלחת בכיכר פלסטין בטהראן. משמאל: הצתה של דגל ישראל בכרזה למטה  
מופיע שמה של "מצרים" אפשר בהקשר של גינוי המשטר המצרי ( סוכנות מהר, 13 דצמבר  2010)

סוכנות מאהר, 13 בדצמבר 2010
תמונות נוספות מקבלת הפנים בטהראן. משמאל: נראים דגלי ישראל, ארה"ב ובריטניה

כשנשים דורכות עליהם (סוכנות מאהר, 13 בדצמבר 2010)

10. באוניברסיטת טהראן נערך טקס ממלכתי בראשות נשיא איראן מחמוד אחמדי נג’אד . בנאום שנשא בפני חברי השיירה אמר אחמדי נג’אד כי הנושא הפלסטיני הפך לסוגיה עולמית וכי הוכח כי כל הדרכים להביא לפיתרון בעיית פלסטין נחלו כישלון.   לדבריו יעמוד העם האיראני לצדן של "פלסטין העשוקה ועזה הנתונה למצור" עד לשחרורן מידי "הכובשים הציוניים מוצצי הדם". הוא הוסיף כי "המשטר הציוני נוקט בטרור, השמדת האנושות ושולל כל זכות מהעם הפלסטיני" (13 בדצמבר 2010) והתבטא, כי קיומה של ישראל הינו "עלבון לאנושות" (Press TV , ערוץ חבר, ערוץ אלעאלם, 13 בדצמבר 2010).


מימן: נשיא איראן עם פעיל מהשיירה האסייתית. על הכפייה של הפעיל ניתן לראות (למטה) את סמל חמאס (מאהר, 13 בדצמבר 2010)משמאל: נשיא איראן בטקס קבלת הפנים לכבוד אנשי השיירה באוניברסיטת טהראן (IRNA , 14 בדצמבר 2010).

11. הפרלמנט האיראני קיים ישיבה מיוחדת בה  נאםFeroze Mithiborwala , מארגן השיירה.  בנאומו אמר כי איראן מהווה את "המכשול הגדול ביותר העומד בפני המשטר הציוני" וכינה את נשיא ארצות הברית אובאמה "סוכן של ישראל" (IRNA , 14 בדצמבר 2010). במהלך הישיבה  קראו פעילי השיירה קריאות בגנות ישראל, ביניהן "מוות לישראל" בארבע שפות (FARS , 13 בדצמבר 2010).

12. לרגל הישיבה פרסם הפרלמנט האיראני הודעה בה הביע תמיכה בכל המאמצים למען הסרת "המצור" מעל רצועת עזה ואת שביעות רצונו מכך שגם גורמים פרו-פלסטינים מאסיה החלו "בפעילות המבורכת לסייע לעם הפלסטיני העשוק הסובל מפשעים של המשטר הגזען הציוני…" (Palestine-info מטהראן, 12 בדצמבר, אתר תאבנאכ 14 דצמבר 2010). באותה ישיבה גם הודיעו 200 מתוך 290 חברי המג’לס האיראני למשלחת מאסיה על העברת חלק ממשכורתם החודשית לעם הפלסטיני (אתר תאבנאכ, 14 דצמבר 2010).

פעילי השיירה מתארחים בישיבת הפרלמנט האיראני
פעילי השיירה מתארחים בישיבת הפרלמנט האיראני. במהלך הישיבה קראו
הפעילים "מוות לישראל" בארבע שפות (FARS , 14 בדצמבר 2010)

13. ערוץ החדשות של הטלוויזיה האיראנית, ערוץ חבר, הקדיש ב-12 בדצמבר תוכנית בת שעתיים וחצי לשיירה מאסיה לעזה. במסגרת התוכנית, בה התארחו פעילי השיירה, שודרו קליפים אנטי-ישראליים והתבטאויות של בכירים איראנים. דברי מנחי התוכנית היו מלאים במסרי שנאה כלפי "הישות הציונית" (ערוץ "חבר", 12 דצמבר 2010).

14. במהלך שהיית השיירה באיראן נאספו תרומות של תושבי איראן (והמשטר האיראני?), שיועברו לידי ממשל חמאס ברצועה באמצעות פעילי השיירה. עלי כמילי, חבר וועדת איראן של השיירה אמר כי במהלך סיור באיראן, שנמשך כשבוע, נאספו תרומות רבות מטעם העם האיראני (irdc.ir , 15 בדצמבר 2010).  לצורך איסוף התרומות נפתחו עשרות מטות בערים הגדולות (איסנ"א, 11 בדצמבר 2010). מחמוד אחמדי ביע’ש, חבר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, הודיע כי הוא יחד עם שישה חברי המג’לס האיראני עומדים לצאת לסוריה על מנת להצטרף לשיירה "לשחרור עזה". לפי גרסא אחרת 12-10 אישים איראניים ילוו את השיירה בדרה לעזה (irdc , 15 בדצמבר 2010).3 לדברי מחמוד ביע’ש טיפל משרד החוץ האיראני באופן נמרץ בנושא הסדרת אשרות כניסה למצרים עבור חברי הפרלמנט האיראניים ומצרים הבטיחה כי העניין הוסדר (איסנ"א, 14 בדצמבר). נראה, כי המשטר האיראני מסייע לשיירה בהיבטים נוספים, כולל יתכן בלוגיסטיקה ומימון.

המשך מסעה של השיירה

15. על פי התקשורת האיראנית צפויה לחבור לשיירה בעת שהותה באיראן משלחת נוספת מפקיסטאן, אשר תעלה את מספר המשתתפים הכולל בשיירה ל-200 איש. כמו כן הודיע יו"ר הפרלמנט של אינדונזיה כי ארצו שיגרה שמונה פעילים נציגי ארגונים שונים, שהגיעו לאיראן בטיסה, על מנת לחבור לשיירה (Asiatogaza.org , 8 בדצמבר 2010).  

16. לדברי Feroze Mithiborwala , מארגן השיירה, היא צפויה לצאת מאיראן בדרכה לתורכיה סוריה וירדן, ומשם תמשיך בספינה לנמל אלעריש. לא ברור לנו האם אכן הוסדרו ענייני ההפלגה וכניסת השיירה לרצועה (הגם שלטענתו של Feroze כבר התקבלו אישורי הכניסה הדרושים משלטונות מצרים). לדבריו שישה אנשים נוספים יצטרפו אליה בתורכיה וכמה פעילים מאוסטרליה וניו זילנד יגיעו בטיסה ויחברו לשיירה (PressTV , 13 בדצמבר 2010). גם חברי ועדת "עורק חיים" הירדנית, שבה בולטים פעילי האחים המוסלמים, הודיעו כי ייטלו חלק בשיירה האסיאתית (אלסביל, ביטאון האחים המוסלמים בירדן, 8 בדצמבר 2010).

מסלול השיירה בדרכה לרצועת עזה
מסלול השיירה בדרכה לרצועת עזה (http://www.canadafreepress.com )

17.  הפעילים, ששהו באיראן והשתתפו בקמפיין התעמולתי לא נשאו עימם ציוד סיוע כלשהו. בשלב זה,  דומה, כי הציוד (בכמות לא רבה) כולל סיוע הומניטארי ושני אמבולנסים, יוטס למצרים לפני הגעת השיירה (Press TV , 5 בדצמבר 2010).  לא ברור לנו האם העברת הציוד בדרך האוויר הוסדרה עם השלטונות המצריים.


1 לפרטים נוספים על השיירה ראו לקט מרכז המידע מה-5 בדצמבר 2010: "שיירה מהודו וממדינות אסיה נוספות, עומדת לצאת מניו-דלהי בימים אלה ולהגיע לרצועה דרך אלעריש בסוף דצמבר. בקרב המשתתפים בולטים פעילי שמאל קיצוני ופעילים אסלאמיים , אליהם חברו פעילי זכויות ארגון על , FGM- למארגני השיירה זיקה ל במערב הממלא תפקיד מפתח בארגון המשטים לרצועה . אותם פעילים גם משולבים בתעמולה אנטי ישראלית וביוזמות להחרמת ישראל בהודו" .

2 סלים ע’פורי הפיק בעבר סרט אנטי-הודי בשם Kashmir: The Forgotten Paradise .

3 דברים אלו נאמרו בשעה שמספר ימים קודם לכן, עלי לאריג’אני, יו"ר הפרלמנט הדגיש כי "אף נציג של פרלמנט מאיראן לא יצטרף למשלחת זו". לאריג’אני אמר כי "אנו אומרים למשלחת מאסיה: ברוכים הבאים לאיראן, אך לא כדאי שאף חבר פרלמנט של איראן יצטרף למשלחת ואין אני מסכים לכך" (איסנ"א 9 דצמבר 2010).

לראש העמוד