תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM): ארגון רשתי שמקורו בפעילי שמאל קיצוני בארה”ב, המשתייכת לקואליציה המנהלת מערכת דה-לגיטימציה נגד ישראל ושוללת את זכות קיומה כמדינת הלאום היהודי.

הפגנה אנטי-ישראלית של פעילי ISM בריטניה

הפגנה אנטי-ישראלית של פעילי ISM בריטניה

לוגו תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM)

לוגו תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM)


הפגנה אנטי-ישראלית של פעילי ISM בריטניה
הפגנה אנטי-ישראלית של פעילי ISM בריטניה (http://www.indymedia.org.uk ). פעילי הארגון
נוטלים חלק בפעולות אנטי-ישראליות ברחבי העולם ולרוב עושים זאת ללא הזדהות כפעילי ISM .

כללי

לוגו תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM)
לוגו תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM)

1. תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM) הינו ארגון רשת פעילים אנטי-ישראלית, שהוקמה בקיץ 2001, ע"י קבוצת פעילי שמאל קיצוני צעירים מארה"ב, אליהם חברו פעילי שמאל פלסטינים (בעיקר נוצרים) וכמה פעילי שמאל קיצוני פרו-פלסטיני מישראל. גרעין המייסדים גייס לשורות ISM מתנדבים ממדינות מערביות שונות, בתוכם גם יהודים על בסיס של עוינות בסיסית לישראל ולמדיניותה כלפי הפלסטינים.

2. ארגון ISM שם לו מטרה להעניק סיוע בינלאומי למאבק הפלסטיני ולהפגין עימו סולידריות, באמצעות שימוש בטקטיקות בלתי אלימות המכונות "פעולה ישירה" (מונח הלקוח מהלקסיקון של מאבקים מהפכניים של השמאל הקיצוני ושל תנועות לזכויות אדם).

3. בשנים 2005-2001, שנות "האנתיפאדה השנייה", ניהל ISM באמצעות מתנדבים שגייס לשורותיו לתקופות זמן קצובות פעילות אינטנסיבית ביהודה, שומרון ורצועת עזה. המתנדבים, שהחלו להגיע ל"שטחים" בדצמבר 2001, לא הסתפקו בסיוע לאוכלוסיה הפלסטינית, אלא "התמחו" בשיבוש פעילותו המבצעית של צה"ל.

4. פעילות ISM כללה בין השאר: השתתפות בהפגנות ופעולות מחאה של פלסטינים; הצבת פעילים כ"מגן אנושי" על פעילי טרור, שהיו מבוקשים ע"י כוחות הביטחון הישראלים; התמקמות בקרבת מחסומי צה"ל ברחבי יהודה ושומרון; סיוע כספי, לוגיסטי ומוראלי לפלסטינים, כולל מחבלים ובני משפחותיהם; הפרעה להריסה או אטימה של בתי מחבלים שביצעו פיגועי התאבדות רבי נפגעים; קיום צעדות לאורך גדר הביטחון, מג’נין ועד לירושלים.

5. שתי פעולות שיא במסגרת טקטיקה זאת, בראיית ISM (שהתהדר בכך באתר האינטרנט שלו), היו הצבת פעילי הארגון כ"מגן אנושי" בכנסיית המולד בבית לחם ובמפקדת ערפאת בראמאללה (אפריל 2002, במהלך מבצע "חומת מגן").

6. בתום האנתיפאדה השנייה הועתק מוקד הפעילות של בכירי –ISM אל רצועת עזה, בה הלכה והתבססה חמאס, עד אשר תפסה את השלטון (יוני 2007). ארבעת בכירי ISM , מארה"ב נמנו על מקימיה של מסגרת- על בינלאומית פרו-חמאסית בשם Free Gaza Movement (FGM )1, אשר מתמקדת בשיגור ספינות לרצועת עזה לשם "שבירת המצור" במטרה לחזק את ממשל חמאס ולהעמיק את הדה-לגיטימציה של ישראל.

7.מאז שנת 2008 עוסקים בכירי ISM בקידום פרוייקט המשטים במסגרת ,FGM במקביל לפעילותם ב-ISM. "גולת הכותרת" של פרוייקט המשטים היה המשט האחרון, בהובלת ארגון IHH התורכי, אשר הסתיים בעימות אלים בין פעילי IHH לחיילי צה"ל (31 במאי 2010). מאז אותו משט – הנתפס ע"י מארגניו כהצלחה רבתי – עוסקים פעילי FGM (ובאמצעותם ISM) בהכנת משט משודרג על מנת להציב אתגר מדיני-הסברתי חדש בפני ישראל.

8. במקביל למעורבות בפרויקט המשטים, עוסק ISM מאז סיום האנתיפאדה בשני תחומי פעילות מרכזיים:

א. שיגור מתנדבים לפעולות מחאה "נוסח בלעין", במוקדי חיכוך ישראלים-פלסטינים: פעילות זאת, מתנהלת בשיתוף עם "ועדות עממיות פלסטיניות" מקומיות. הן מופעלות בשיתוף עם הרשות הפלסטינית, שמאז הועידה השישית של פתח (אוגוסט 2009) אימצה מדיניות של "התנגדות עממית". פעולות המחאה הללו מוצגות ע"י ISM (והרשות הפלסטינית) כבלתי אלימות אך בפועל מופעלת בהן לעיתים קרובות אלימות "רכה", לעיתים מאורגנת היטב (כגון יידוי אבנים, עימות פיזי עם כוחות הביטחון הישראלים ולעיתים גם השלכת בקבוקי תבערה). אלימות זו גרמה לא אחת לנפגעים הן בקרב המפגינים והן בקרב כוחות הביטחון הישראלים. האלימות ה"רכה" מופעלת ע"י המפגינים הפלסטינים אך נוכחות פעילי ISM (ופעילים לא פלסטינים נוספים) במוקדי המחאות מגבירה את המתח, מלבה את ההפגנות, מעודדת את המפגינים הפלסטינים, ומקשה על פעולות כוחות הביטחון הישראלים.

ב. השתתפות בפעילות אנטי-ישראלית בארה"ב, מדינות אירופה ומדינות נוספות ברחבי העולם: פעילות זאת כוללת קריאות להחרמת ישראל והתוצרת שלה ומחאות נגד מדיניותה כלפי הפלסטינים (בעיקר דרישה להסרת הסגר על רצועת עזה ולהריסת גדר הביטחון). ישראל שבה ומוצגת בפעולות המחאה השונות כמדינה גזענית, עושקת, "מדינת אפרטהייד", במטרה לערער את הלגיטימציה שלה ולהפוך אותה למדינה מצורעת. הפעילות האנטי-ישראלית מתבטאת בהפגנות, פעילות בקמפוסים, ייזום אירועי תרבות פרו-פלסטינים וניסיון להשפיע על מוקדי כוח פוליטיים במדינות השונות. פעילי ISM מנהלים תעמולה נגד ישראל באמצעות ראיונות לתקשורת, אתרי אינטרנט, בלוגים, ספרים ומחזות.


פעילי ISM בלונדון מפגינים מול חנות מוצרי אהבה מתוצרת ישראל

(http://www.ism-london.org.uk , 14 במרץ 2010)

9. להלן כמה תובנות לגבי אופיו ודפוסי פעילות,של ISM , שעלו במהלך הכנת עבודה מחקר זאת:

א. מבנה ארגוני רשתי ולא היררכי: כמו גופי-על אחרים הפועלים במסגרת הקואליציה האנטי-ישראלית, בנוי ISM כמערכת פעילים רשתית ולא כארגון היררכי ממוסד. ISM מורכב מגרעין קשה של פעילים בכירים, המתווים את מדיניות הארגון ומפעילים תומכים ומתנדבים לביצוע פעילות אנטי-ישראלית ב"שטחים" וברחבי העולם. ISM אינו זוכה למימון מדינתי והמתנדבים משלמים מכיסם את ההוצאות הכרוכות בגין פעילותם (למעט פרויקטים גדולים, כגון המשט האחרון, בו היו פעילי ISM חלק מקואליציה, שהשתמשה ביכולת מדינתית של תורכיה, באמצעות IHH). מוקדי הנוכחות והפעילות של ISM הינם בארה"ב (בעיקר בחוף המערבי), ביהודה ושומרון ורצועת עזה (ראמאללה, מזרח ירושלים, בית סאחור, רצועת עזה), בכמה מדינות באירופה (בדגש על בריטניה, צרפת ושבדיה) ובכמה מדינות מערביות נוספות (כגון קנדה ואוסטרליה). באתר האינטרנט של ISM מופיעה רשימה של 22 "קבוצות תמיכה" ממדינות רבות אך רובן קטנות ומונות מספר מצומצם של פעילים.

ב. האידיאולוגיה האנטי-ישראלית של ISM : ISM מרבה להציג עצמו כדוגל באי-אלימות, זכויות אדם, כיבוד החוק הבינלאומי החלטות או"מ, וחתירה ל"שלום צודק". אולם ניתוח מסמכיו והתבטאויות בכיריו מצביעים על כך, שהמדובר בארגון בעל אידיאולוגיה אנטי-ישראלית ואנטי-ציונית, המאמצת את דרישותיהם הקיצוניות ביותר של הפלסטינים. העוינות לישראל בנויה פעמים רבות על תשתית של תפיסת עולם ביקורתית כלפי מדיניות ארה"ב, בדגש על הלחימה שהיא מנהלת באפגניסטן ובעראק לאחר אירועי ה-11 בספטמבר. ISM שולל לא רק את מדיניותן של כל ממשלות ישראל ("האפרטהייד הישראלי בפלסטין"), אלא גם את עצם קיומה של ישראל כמדינת לאום יהודי. פרסומים והתבטאויות של אנשי ISM שמים דגש מיוחד על יישום "זכות השיבה" לישראל של הפליטים הפלסטינים, שוללים את הסכמי אוסלו, ואין בהם זכר לתמיכה בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. עם זאת, ISM שומר לעיתים על עמימות מסוימת באשר לעמדות היסוד הללו על מנת שיוכל לפנות ביתר קלות למכנה משותף רחב של פעילי זכויות אדם ופעילי שלום, הכולל גם יהודים, שחלקם אינם שוללים את זכות קיומה של מדינת ישראל אלא מתנגדים בחריפות למדיניותה כלפי הפלסטינים.

ג. תפיסת "אי-אלימות" לעומת הצדקת "המאבק המזוין" הפלסטיני: במסמכים הפנימיים, באתר האינטרנט שלו בהצהרות בכיריו ופעיליו שב ISM ומדגיש, כי הוא דוגל בשיטות מאבק בלתי אלימות. בתקשורת כונו פעיליו לא אחת "פעילי שלום" (peace activists ). פעיליו אכן אינם נוטלים חלק ישיר בפעילות טרור נגד ישראל אולם במסמכים הפנימיים ובהתבטאויות בכיריו הצדיק ISM את המאבק המזוין הפלסטיני, גם בשיאו של טרור המתאבדים הפלסטיני (במהלך האנתיפאדה השנייה). לדוגמא, פעיליו נתנו מחסה לפעיל ג’האד אסלאמי שהיה מעורב בפיגועי התאבדות, הנחת מטענים ופיגועי ירי ופעלו להפריע לפעולות סיכול של צה"ל, כולל לפיצוץ מעבדת נפץ בה יוצרו מטענים לפיגועי התאבדות. זאת ועוד, לצד פעילות "שקטה" של סיוע לתושבים פלסטינים השתתפו פעילי ISM גם באירועים בהם הופעלה "אלימות רכה", שגרמה לפגיעות בקרב מפגינים פלסטינים ואנשי כוחות הביטחון הישראלים. פעילות זאת, שהתנהלה באזורים בהם פעל צה"ל נגד הטרור הפלסטיני סיכנה את חייהם של פעילי ISM, אשר היו מודעים היטב לסיכונים שנוטלים פעיליו על עצמם. יצוין כי בשנת 2006 צולמו כמה פעילים של הארגון שהגיעו ליהודה ושומרון, כשהם אוחזים בנשק. אנו מעריכים כי מדובר באירוע חריג, שאינו משקף את מדיניות הארגון.

ד. הפרה מודעת של החוק הישראלי: פעילי ISM ב"שטחים" פעלו לא אחת באופן מודע ובהתאם לתדרוך מוקדם, בניגוד לחוק הישראלי. זאת באמצעות ניסיונות להערים על הרשויות הישראליות בעת הגעתם לישראל, כניסתם לשטחים שהוכרזו כשטח צבאי סגור ופעילות שיטתית לשיבוש פעילותם המבצעית של חיילי צה"ל. מסמכים פנימיים של ISM ממחישים, כי פעילים ששוגרו ל"שטחים" קיבלו במהלך סדנאות ההכשרה שלהם תדרוך ביטחוני באשר לשיטות באמצעותן ניתן להערים על הרשויות הישראליות (למשל, ע"י סיפורי כיסוי כוזבים כגון התחזות לתיירים; שינוי פרטים בדרכונים; הכחשת כל קשר ל-ISM). כמו כן קיבלו הפעילים תדרוך משפטי אודות אופן התנהלותם הרצוי מול כוחות הביטחון הישראלים ובבתי המשפט הישראליים. בחינת פסקי דין של פעילי ISM שנעצרו ע"י רשויות החוק הישראלי, מעידה כי התדריך שהם קיבלו יושם הלכה למעשה.

ה. הקשר בין ISM לגופים וארגונים החברים בקואליציה הבינלאומית הפועלת נגד ישראל: ISM קשור בטבורו ל-FGM, שהינו אחד מגופי-העל המרכזיים בקואליציה היוזמת את שיגור חלק מהמשטים לרצועת עזה. FGM הוקם בשנת 2006 ע"י בכירי ISM. שלושה ממייסדי ובכירי ISM נכללים כיום בצמרת FGM: הוידה עראף (אמריקאית בת לאב ערבי ישראלי ואם פלסטינית); בעלה אדם שפירו (אמריקאי יהודי); וגרטה ברלין (אמריקאית). פעיל נוסף שנמנה על מייסדי ISM ו-FGM הינו פול לארודי (אמריקאי), שבעקבות סכסוכים עם פעילי FGM פרש והקים ארגון בשם Free Palestine Movement (FPM). ארגון זה פועל בחוף המערבי של ארה"ב ועוסק גם הוא בתכנון פרויקטים אנטי-ישראליים ובמרכזם ארגון משט משודרג ושיגור מטוס לרצועה. ניתן להתרשם, כי מאז המשט האחרון מתמקדים בכירי FGM בארגון משט משודרג ופרויקטים ראוותניים נוספים המכוונים לאתגר את ישראל, במידה מסוימת על חשבון פעילותם ב-ISM. הגבול העובר בין הפעילות ב-ISM לבין הפעילות ב-FGM אינו ברור תמיד לפעילי ארגונים אלו.

ו. המדיניות התקשורתית של ISM : ISM מייחס חשיבות רבה לכיסוי תקשורתי נרחב של פעילויותיו האנטי-ישראליות ומסמכיו הפנימיים עוסקים בכך בהרחבה. מתנדביו הפועלים ב"שטחים" מלווים את פעילותם בפעילות תקשורתית המנוהלת ע"י מתאמי תקשורת במשרד ISM בראמאללה. על מנת להטמיע את המסרים שלו ולכסות על תמיכתו בטרור ובאלימות של הפלסטינים, משתמש ISM ב"מכבסת מונחים", אותה הוא מנחיל לפעיליו בסדנאות ההכשרה, שהם חייבים לעבור לקראת צאתם ל"שטחים"2. כך, למשל, הונחו פעיליו שלא להשתמש במונח Violence אלא במונח Resistance ("התנגדות", מונח השגור על ידי ארגוני טרור). פעיליו הונחו גם כי כאשר מוזכר המונח Terrorism (טרור המיוחס לפלסטינים) יש להדגיש כי המדובר ב-State Terrorism (טרור מדינתי, קרי – טרור המיוחס למדינת ישראל) (פרוט של "מילון" המונחים והמסרים ראו נספח ה’).

הערות מתודולוגיות

10. ניתוח אופיו ודפוסי פעילותו של ISM כרוך בקשיים מתודולוגיים. אחד הקשיים המרכזיים נובע ממאפייני פעילותו הדיסקרטיים של ISM, אשר נמנע בדרך כלל מלפרסם מידע קונקרטי ואמין על מבנהו, פעיליו ושיטות פעולתו. קושי נוסף נובע מהפער הגדול שבין האופן בו ISM מציג עצמו בפומבי (באתר האינטרנט ובהצהרות בכירים) לבין אופן התנהלותו בשטח הלכה למעשה. לכך נוסף היעדרו של מידע אמין אודות הארגון, בתקופות פעילותו השונות, באשר פרסומיו או הפרסומים אודותיו סובלים ממגמתיות ומהטיות מסוגים שונים.

11. על מנת להתגבר על הקשיים המתודולוגיים הללו נעשתה השוואה בין המידע הפומבי שמפרסם ISM על אופן התנהלותו לבין דפוסי פעילותו ביהודה, שומרון ורצועת עזה. כמו כן נותחו פרסומים פנימיים של ISM, שבהם נכלל מידע שלא נועד לפרסום בכלי התקשורת ומידע רב נוסף ממקורות מגוונים. צוהר לאופן החשיבה של פעילי ISM ניתן למצוא בספר על ריצ’ל קורי, שהוצא לאור ע"י בני משפחתה3.

12. המסמכים הפנימיים של ISM בהם נעשה שימוש ע"י מרכז המידע כללו שלושה מדריכים (manuals) של סדנאות הדרכה, שעברו פעילי ISM בחו"ל וב"שטחים". מדריך אחד נמסר לעיתונאי בסוף אוקטובר 2010 ע"י פעיל ISM במזרח ירושלים. העיתונאי האמריקאי לי קפלן, שעסק שנים ארוכות בחשיפת מהותו של ISM , העמיד לרשות מרכז המידע מדריכי סדנאות הכשרה של ISM בלונדון (2005) ובקליפורניה (2004). בין שלושת המסמכים הללו קיימת חפיפה רבה4.

מבנה העבודה

מסמך זה בוחן את ISM ואופן התנהלותו בחתכים הבאים:

א. נספח א’ – האידיאולוגיה ודפוסי הפעולה של ISM :

  1. העוינות לישראל.
  2. התנגדות למדיניות ארה"ב: המקרה של רייצ’ל קורי.
  3. סיסמאות של "אי אלימות" מול תמיכה עקרונית במאבק המזוין הפלסטיני.
  4. השימוש בטקטיקות של "פעולה ישירה".
  5. מודעות ISM לרמת הסיכון הגבוהה, שבטקטיקות של "פעולה ישירה".

ב. נספח ב’ – ההרכב האנושי של ISM :

  1. מאפיינים כלליים.
  2. קווים לדמותם של פעילים בכירים ב-IS

ג. נספח ג’ – מאפייני הפעילות של ISM מאז הקמתו:

  1. הכשרת פעילי ISM
  2. מימון הפעילות של ISM
  3. פעילות ISM בשטחים בתקופת מערכת הטרור הפלסטינית (האנתיפאדה השנייה).
  4. השתתפות פעילי ISM במחאות במוקדי חיכוך ("נוסח בלעין") בתקופה שלאחר האנתיפאדה השנייה.
  5. מעורבות ISM במשטים.
  6. שיטות הפעולה של ISM בראי המערכת המשפטית בישראל.

נספח ד’ – פריסת ISM ו"קבוצות התמיכה" שלו:

  1. כללי.
  2. נוכחות ISM ביהודה ושומרון וקשריו עם ארגונים מקומיים.
  3. מאפייני "קבוצות התמיכה" של ISM ברחבי העולם.

נספח ה’ – המדיניות התקשורתית של ISM .

נספח ו’- סרטון ובו קטעי וידאו בהם מופיעה הוידה עראף, בכירת ISM ו-FGM כשהיא מתדרכת פעילים שעלו על גבי ה- 2 Challenger .

למסמך המלא בפורמט PDF לחץ כאן


1 הארבעה הם: הוידה עראף (הדמות המרכזית ב-ISM וב-FGM ), בעלה (היהודי) אדם שפירו, גרטה ברלין ופול לארודי (שהסתכסך עם FGM והקים ארגון חדש בחוף המערבי של ארה"ב בשם Free Palestine Movement ).

2 על כל מתנדב לערוך סדנת הדרכה כבת כיומיים בטרם צאתו או מיד עד הגעתו.

3 Let Me Stand Alone. The Journal of Rachel Corrie by the Corrie Family Norton and Company, New York, London 2008 להלן: יומני רייצ’ל קורי.

4 במדריך של מזרח ירושלים אין אזכור של תאריך כתיבתו. אולם ההנחיות והמאמרים שבו עדכניים ברובם לשנת 2003 ונראה כי רובם לפחות לא עודכנו מאז. קיימת חפיפה רבה בין תכני מדריך זה לתכנים של מדריכים מסדנאות שהתקיימו בלונדון (2005) ובצפון קליפורניה (2004). מסמכים אלו יכונו בהמשך: מדריך מזרח ירושלים, מדריך לונדון: מדריך צפון קליפורניה.

לראש העמוד