זרקור לאיראן (לשבוע שבין 25/11/10 –2/12/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

ביקור חרירי בטהראן

ביקור חרירי בטהראן

ביקור הנשיא אחמדינז'אד בגמביה, נובמבר 2009

ביקור הנשיא אחמדינז'אד בגמביה, נובמבר 2009

זיהום אוויר חמור משבית את העיר טהראן

זיהום אוויר חמור משבית את העיר טהראן

התנקשות בחייהם של שני מדעני גרעין מאוניברסיטת

התנקשות בחייהם של שני מדעני גרעין מאוניברסיטת

התנקשות בחייהם של שני מדעני גרעין מאוניברסיטת

התנקשות בחייהם של שני מדעני גרעין מאוניברסיטת


במוקד אירועי השבוע:

  • התקשורת האיראנית: ביקור חרירי בטהראן צפוי לחזק את "ציר ההתנגדות" טהראן-דמשק-בירות.

  • איראן על המסמכים שנחשפו באתר "ויקיליקס": המצאה אמריקאית במסגרת "מלחמה פסיכולוגית" נגד איראן.

  • בעקבות ניתוק הקשרים בין איראן לגמביה: מבקרי הממשלה שבים ותוקפים את מדיניות החוץ של הממשלה.

  • זיהום אוויר חמור משבית את העיר טהראן.

  • תמונות השבוע: התנקשות בחייהם של שני מדעני גרעין מאוניברסיטת "שהיד בהשתי" בטהראן (29 נובמבר): האחד נהרג; השני נפצע.

התקשורת האיראנית: ביקור חרירי בטהראן צפוי לחזק את “ציר ההתנגדות” טהראן-דמשק-בירות

התקשורת האיראנית עסקה השבוע בהרחבה בביקורו של ראש ממשלת לבנון, סעד אלחרירי, בטהראן והציגה אותו כביטוי להתקרבות בין איראן ללבנון על רקע פרסומו הצפוי של הדוח בנוגע לרצח רפיק אלחרירי.

היומון הממשלתי איראן הגדיר את ביקורו של חרירי כתשובת בירות ל"דיפלומטיה שוחרת השלום" של טהראן וכביטוי לתבוסת מדיניות ארצות-הברית וישראל, שנועדה להגביר את המתיחות הפנימית בלבנון. לטענת היומון מבטא הביקור לא רק את מעמדה המיוחד של איראן באזור, כי אם את תפקידה החיובי בקידום האחדות הלאומית בלבנון (איראן, 28 נובמבר).

היומון השמרני קדס (Qods ) גרס, כי ביקורו של חרירי צפוי למלא תפקיד יעיל בטיהור האווירה בלבנון על רקע פרסומו הצפוי של דוח ועדת החקירה הבינלאומית בעניין רצח אביו ולחזק את הקשרים בין איראן ללבנון. במאמר פרשנות, שפרסם היומון, נכתב, כי מאז ההתנקשות בחיי רפיק אלחרירי השקיעו ארצות-הברית וישראל מאמצים ניכרים בניסיון לרסק את "ציר ההתנגדות". ביקורו של הנשיא אחמדינז’אד בלבנון בחודש אוקטובר האחרון הביא לטענת היומון לשינוי באופן, שבו מתייחסות הקבוצות הפוליטיות השונות בלבנון לחזבאללה ולקשרים בין איראן ללבנון. בהמשך לביקור זה עשוי ביקורו של חרירי בטהראן להביא לפתיחת פרק חדש בשיתוף הפעולה בין שתי המדינות ולחזק את הציר טהראן-דמשק-בירות באופן שיתרום ליציבותה של לבנון (קדס, 28 נובמבר).

גם היומון תהראן אמרוז (Tehran Emrouz) טען, כי ביקור חרירי באיראן מצביע על שינוי אסטרטגי וחשוב בקשרים שבין איראן ללבנון. ארצות-הברית, ישראל וערב-הסעודית מנסות לנצל את הדוח הצפוי בנוגע לרצח חרירי כדי לפגוע במעמדו של חזבאללה ולהביא לניתוק הציר טהראן-דמשק-בירות. לאיראן יש תפקיד חשוב בהתמודדות מול גורמים אלה המבקשים לפגוע ביציבות הפנימית בלבנון. היומון ציין, כי בנוסף לפרסומו הצפוי של הדוח ניצבות התפתחויות נוספות ברקע לביקורו של חרירי בטהראן: החלטת ישראל לסגת באופן חד-צדדי מאיזור ע’ג’ר, שנועדה לטענת היומון לאפשר את השלמת השתלטות האו"ם על שטחה הריבוני של דרום-לבנון, ומצבו הבריאותי הקשה של המלך הסעודי, עבדאללה, שפוגע במעמדה של ערב-הסעודית בלבנון. לנוכח התפתחויות אלה נאלץ חרירי לפנות לעזרתה של איראן וביקורו עשוי לחזק את הציר טהראן-דמשק-בירות ולשנות את המצב הפוליטי באזור לטובת עמי המזרח התיכון, והעם הלבנוני במיוחד (תהראן אמרוז, 28 נובמבר).

ביקור חרירי בטהראן

גישה מסויגת יותר ביחס לביקור ביטא היומון השמרני ג’מהורי-י אסלאמי (Jomhuri-ye Eslami ). במאמר מערכת, שפרסם היומון בראשית השבוע, נכתב, כי ביקור חרירי עשוי להיחשב כצעד חיובי לקראת פתיחת דף חדש ביחסים בין איראן ללבנון. אין להתעלם, עם זאת, מהמשך מזימותיהם של הציונים והמערב לפגוע בתנועת ההתנגדות האסלאמית בלבנון ולהביא להשבת ההגמוניה המערבית למדינה זו על מנת לבצר את ביטחונו של "המשטר הציוני". היומון גרס, כי הברית בין חרירי לבין הזרם הנוצרי הקיצוני, שאין כל ספק בנוגע לקשריה עם המערב וישראל, צריכה לעורר דאגה, וכי אין לצפות לשינוי בגישתו של ראש ממשלת לבנון כלפי תנועת ההתנגדות האסלאמית בעקבות ביקורו באיראן. העם האיראני מצפה מחרירי, שאם הוא אינו תומך בתנועה זו, הרי שלכל הפחות לא יתנגד לה (ג’מהורי-י אסלאמי, 27 נובמבר).

איראן על המסמכים שנחשפו באתר ויקיליקס: המצאה אמריקאית במסגרת מלחמה פסיכולוגית נגד איראן

בעקבות פרסום המסמכים באתר ויקיליקס טענה השבוע איראן, כי יש להטיל ספק במהימנות המסמכים שהודלפו. הנשיא אחמדינז’אד הגיב לחשיפת המסמכים באומרו, כי מדובר בפרסום "שטני" ומכוון מצידה של ארצות-הברית כחלק מהמלחמה הפסיכולוגית, שהיא מנהלת נגד איראן. הוא ציין, כי המסמכים, שפורסמו בנוגע לבקשת שכנותיה הערביות של איראן מארצות-הברית לתקוף בארצו, אינם נכונים וכי הם לא יפגעו ביחסים הידידותיים בין המדינות (סוכנויות הידיעות, 29 נובמבר).

גם אמצעי התקשורת האיראנים הטילו ספק רב במהימנות המסמכים. במאמר פרשנות, שפרסמה סוכנות הידיעות "מהר", הועלו שלוש אפשרויות בנוגע לזהותו של הגורם העומד לכאורה מאחורי חשיפת המסמכים. אפשרות אחת היא שמדובר במסמכים אותנטיים ושמדינות ערב באזור אכן ביקשו מארצות-הברית לתקוף את איראן. סוכנות הידיעות טענה, כי הסבירות לכך היא נמוכה, כיוון שמדינות ערב מודעות היטב לכך, שהנזק שייגרם להן כתוצאה ממתקפה צבאית אמריקאית על איראן גדול מתועלתה. איראן כבר הבהירה, שבמקרה של מתקפה כזו, היא תפעל נגד מטרות אמריקאיות בעולם, ורובן נמצאות במדינות המפרץ. ברור, איפוא, שלא זו בלבד שמדינות ערב לא ירוויחו ממתקפה אמריקאית נגד איראן אלא אף ייפגעו כתוצאה ממנה.

אפשרות שנייה היא שארצות-הברית היא שעומדת מאחורי הפצת המסמכים במטרה לפגוע ביחסים הידידותיים בין איראן לבין שכנותיה הערביות. ההיסטוריה מלמדת, נכתב במאמר, כי אלמלא היתה ארצות-הברית עומדת מאחורי חשיפת המסמכים, היא כבר הייתה מוצאת את הדרך להיפטר ממנהל אתר ויקיליקס. אפשרות שלישית היא שמדינה אחרת, כדוגמת רוסיה או סין, ניצבת מאחורי הפצת המסמכים במטרה לפגוע באינטרסים אמריקאים (מהר, 29 נובמבר).

היומון השמרני כיהאן שלל אף הוא את מהימנות המסמכים וטען, כי אין מדובר כלל במסמכים סודיים כי אם במסמכים מפוברקים. אילו היה בידי "הבית הלבן" מידע בנוגע להעברת טילים ארוכי-טווח מצפון-קוריאה לאיראן, גרס כיהאן, הוא היה מזדרז להעבירו לידי מועצת הביטחון של האו"ם כדי לשכנע אותה להטיל על איראן סנקציות ולבודדה, לאחר שמאמציו להשיג קונצנזוס במועצה נגד איראן כשלו עד כה. המסמכים נועדו לטענת היומון לשרת את המלחמה הפסיכולוגית, שמנהלים האמריקאים נגד איראן. האתר ויקיליקס מהווה חלק מפרויקט "המערכה הרכה", שמנהלת ארצות-הברית נגד איראן, ולא הייתה לו כל חשיבות אלמלא החשיפה הרבה, שלה הוא זוכה מצד אמצעי התקשורת המערביים (כיהאן, 30 נובמבר).
ככלל, בחרה העיתונות האיראנית להתעלם כמעט לחלוטין מתוכנם של המסמכים הנוגעים במישרין לאיראן ולהתמקד בהיבטים אחרים הקשורים להדלפה. היומון הממשלתי "איראן" טען, כי המסמכים מעידים על כך, שמשימתם של הדיפלומטים האמריקאים המוצבים ברחבי העולם השתנתה מאיסוף מידע וכתיבת דיווחים פוליטיים לריגול ולאיסוף מידע אישי על דמויות פוליטיות שונות. הפיכתן של השגרירויות האמריקאיות למרכזי ריגול צפויה לטענת היומון לפגוע ביחסים שבין וושינגטון לבירות העולם ואפילו בעלות בריתה של ארצות-הברית ינקטו מעתה זהירות רבה יותר במגעיהן עימה (איראן, 30 נובמבר).

גם היומון הרפורמיסטי מרדם סאלארי (Mardom Salari ) העדיף להתעלם כמעט לחלוטין מתוכן הדיווחים ולהתמקד במצבה הקשה, לטענתו, של העיתונות במערב. במאמר מערכת, שפרסם היומון, נכתב, כי נראה שאמצעי התקשורת שכחו, שמשימתם המרכזית היא למסור מידע אמין וכולל לציבור ולא לבגוד בחברה בשירות אינטרסים כלכליים של חברות גדולות וקבוצות לובי. היומון טען, כי בעבר הייתה התקשורת במערב עצמאית וראתה את תפקידה המרכזי בחשיפת שחיתויות בשלטון. אלא שכיום ניצבים עיתונאים חוקרים בפני סכנת מוות או חיים בפחד ולכן רוב העיתונאים אינם פועלים לשם חשיפה רצינית של השחיתות הממסדית ומניעת פשעי ממשלותיהם (מרדם סאלארי, 30 נובמבר).

בעקבות ניתוק הקשרים בין איראן לגמביה: מבקרי הממשלה
שבים ותוקפים את מדיניות החוץ של הממשלה

החלטת ממשלת גמביה לנתק את קשריה הדיפלומטיים, הפוליטיים והכלכליים עם איראן עוררה השבוע תגובות רבות בקרב בכירים איראנים. בשבוע שעבר הודיעה גמביה שבמערב-אפריקה, כי על כל נציגי איראן לעזוב את שטחה בתוך 48 שעות. החלטה זו קשורה, ככל הנראה, למשלוח הנשק האיראני, שנתפס בתחילת החודש בניגריה.

חבר ועדת המג’לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי, מחמד כרמי-ראד (Mohammad Karami-Rad ), אמר בראשית השבוע, כי גמביה היא מדינה ענייה ובעלת משאבי טבע מועטים וכי היא צפויה להתחרט על ניתוק קשריה עם איראן. בראיון לסוכנות הידיעות איסנא אמר חבר המג’לס, כי את הסיבה לשינוי במדיניותו של נשיא גמביה, שהצהיר אך לאחרונה במהלך ביקורו בטהראן על רצונו בהידוק הקשרים עם איראן, יש לחפש ב"מאפייני אישיותו ההתנהגותיים והמוסריים" (איסנ"א, 27 נובמבר). קודם לכן הצהיר יו"ר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, עלאא’ אל-דין ברוג’רדי (Alaeddin Boroujerdi ), כי החלטת גמביה נעוצה בלחץ הכבד, שהפעילה עליה ארצות-הברית.

בתוך כך ניצלו מבקרי הממשלה את החלטת גמביה כדי לשוב ולנגח את מדיניות החוץ של ממשלת אחמדינז’אד. בראיון, שהעניק ג’אויד קרבאן-אוע’לי (Javid Ghorban-Oghli ), שגרירה לשעבר של איראן באלג’יריה ובדרום-אפריקה, לאתר "כלמה" (Kalemeh ), המזוהה עם האופוזיציה הרפורמיסטית, מתח הדיפלומט האיראני לשעבר ביקורת על מדיניות החוץ של הממשלה הנוכחית. קרבאן-אוע’לי, ששימש כדיפלומט בתקופת נשיאותו של מחמד ח’אתמי (Mohammad Khatami ), ייחס את ניתוק הקשרים עם גמביה לחולשת הדיפלומטיה האיראנית וטען, כי חולשה זו, שהתגברה בחודשים האחרונים, ניכרת בשורה של התפתחויות, ובהן: כישלון איראן לזכות במושב בועדת האו"ם לזכויות האישה; החלטת ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם (אונסק"ו), שלא ליטול חלק  בועידת "יום הפילוסופיה הבינלאומי", שנערכה בשבוע שעבר בטהראן; ובמשבר עם ממשלת ניגריה סביב העברת משלוח הנשק מאיראן (כלמה, 27 נובמבר).

ביקור הנשיא אחמדינז'אד בגמביה, נובמבר 2009
ביקור הנשיא אחמדינז’אד בגמביה, נובמבר 2009

גם חבר ועדת המג’לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי, קדרתאללה עליח’אני (Qodratollah Alikhani ), מתח ביקורת על מדיניות החוץ של הממשלה הנוכחית על רקע ניתוק הקשרים עם גמביה. חבר המג’לס הרפורמיסטי טען, כי החלטת ממשלת גמביה מהווה עלבון לאומה האיראנית וכי איראן נוקטת במדיניות חוץ חסרת אבחנה ביחס לחלק ממדינות העולם. איראן מייחסת, לדבריו, חשיבות רבה מדי למדינות חסרות בסיס דיפלומטי מוצק. היא גם משקיעה כספים רבים ובונה מפעלים במדינות שונות בעולם, כגון: זימבבואה, בשעה שצעיריה ניצבים בפני בעיות תעסוקה קשות (אילנ"א, 27 נובמבר).

שבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק (Sobh-e Sadegh ), לעומת זאת, טען בגיליונו האחרון, כי ניתוק הקשרים בין איראן לגמביה מבטא דווקא את כישלון המערב בהתמודדותו מול איראן. לאחר שמדינות המערב בראשות ארצות-הברית נכשלו בגיוס תמיכתן של מדינות גדולות ובעלות השפעה למערכה נגד איראן, הן נאלצות כעת לפנות למדינות "קטנות ומיקרוסקופיות", כדוגמת גמביה, וללחוץ עליהן לנתק את קשריהן עם איראן. ערב חידוש המשא ומתן הגרעיני עם איראן מנסה המערב להציג את ניתוק הקשרים בינה לבין גמביה כביטוי לבידודה של טהראן, בשעה שאין לכך כל חשיבות, כיוון שגמביה היא מדינה קטנה וחסרת כל השפעה (צבח-י צאדק, 29 נובמבר).

זיהום אוויר חמור משבית את העיר טהראן

התקשורת האיראנית עסקה השבוע בהרחבה בזיהום האוויר החמור בטהראן, שהביא הן בשבוע שעבר והן השבוע להחלטת ממשלה להשבית את משרדי הממשלה ואת מוסדות החינוך בעיר.
היומון תהראן אמרוז (Tehran Emrouz ), היוצא לאור מטעם עיריית טהראן, דיווח בראשית השבוע בהרחבה על משבר זיהום האוויר. בעקבות רמות חריגות ומסוכנות של זיהום אוויר הקים מושל טהראן ועדת חירום, שדנה בדרכים שונות להתמודד באופן מיידי עם המשבר, ובהן: צמצום שעות העבודה במשרדי הממשלה והטלת הגבלות על השימוש במכוניות פרטיות. היומון דיווח על סמך נתוני משרד הבריאות, כי בשנה שעברה נפטרו בין 3,500 ל-4,000 אזרחים בטהראן ממחלות שונות הקשורות לזיהום אוויר (תהראן אמרוז, 28 נובמבר).

היומון הרפורמיסטי מרדם סאלארי (Mardom Salari ) מתח ביקורת על אוזלת ידם של השלטונות בהתמודדות עם זיהום האוויר הנמשך מזה שנים בטהראן וטען, כי יש צורך באסטרטגיה ארוכת-טווח ומתוכננת היטב לפתרון המשבר המחריף משנה לשנה. אלפי האזרחים, שנפטרו בשנים האחרונות ממחלות הקשורות בזיהום האוויר, מהווים עדות לכישלון התוכניות השונות להפחתת הזיהום, ובהן: פיתוח התחבורה הציבורית בטהראן והוצאת משרדי הממשלה מעיר הבירה. היומון הצביע על שימוש בטכנולוגיה מתקדמת כדרך פתרון אפשרית להתמודדות עם המשבר. הרחבת פרויקטים, כגון: "ממשל אלקטרוני", "מסחר אלקטרוני" ו"בנקאות אלקטרונית" תאפשר לאזרחים לבצע את עבודתם מהבית ותביא להפחתת השימוש בכלי-רכב פרטיים, שגורמים להחרפת הזיהום. היומון הדגיש, כי על מנת לממש פרויקטים אלה יש צורך בהגדלת מהירות הגלישה באינטרנט במשרדי הממשלה ובמוסדות השונים באופן שיאפשר לאזרחים לבצע את עבודתם מבתיהם (מרדם סאלארי, 28 נובמבר).

גם היומון אפרינש (Afarinesh ) מתח ביקורת על הפתרונות, בהם נוקטים כיום השלטונות כדי להתמודד עם זיהום האוויר. השבתת בתי-הספר ומשרדי הממשלה לא יובילו לטענת היומון לפתרון הבעיה, כיוון שהאזרחים מנצלים את ימי החופש כדי להמשיך ולנסוע ברכביהם הפרטיים ברחבי העיר לצורך קניות או ביקורים אצל קרוביהם. על האחראים לנקוט באמצעים הגיוניים ויעילים יותר, ובהם: שיפור איכות כלי הרכב והתעשייה (אפרינש, 28 נובמבר).

חבר המג’לס, מחמד-חסן דוגאני (Mohammad Hassan Dogani ), קרא אף הוא לטיפול שורש לפתרון המשבר. בראיון לסוכנות הידיעות אפתאב פירט דוגאני דרכים שונות להתמודדות אפשרית עם זיהום האוויר המחריף, ובהן: צמצום ההגירה לטהראן באמצעות חיזוק הכפרים והערים הקטנות ושיפור התחבורה הציבורית בבירה (אפתאב, 28 נובמבר).

יצוין, כי זיהום האוויר מהווה את אחת הבעיות הסביבתיות החמורות ביותר באיראן, ובעיקר בבירה טהראן. למעלה מ-80 אחוזים מהמזהמים מקורם בכלי-רכב פרטיים. נתוניה הגיאוגרפיים של הבירה מחריפים עוד יותר את מצב זיהום האוויר, שכן העיר חסומה מצפון על-ידי הרי אלברז (Alborz ), הגורמים ל"לכידה" של האוויר המזוהם בעיר עצמה, בעיקר כאשר הרוח אינה חזקה דיה. גם הפגיעה ב"ריאותיה הירוקות" של טהראן, שנהרסו בעשרים השנים האחרונות בשל פרויקטי הפיתוח העירוני, תרמה להגברת זיהום האוויר והפכו את טהראן לאחת הערים המזוהמות בעולם. בשנים האחרונות הושבתה העיר מספר פעמים לנוכח רמות זיהום חריגות. שלטונות איראן מנסים להיאבק בזיהום האוויר באמצעות הגבלת השימוש ברכבים פרטיים, הרחבת רשת הרכבת התחתית (המטרו) וצמצום השימוש בדלק מאיכות ירודה, אך ניסיונות אלה עלו עד כה בתוהו.

זיהום אוויר חמור משבית את העיר טהראן


תמונות השבוע: התנקשות בחייהם של שני מדעני גרעין מאוניברסיטת
שהיד בהשתי בטהראן (29 נובמבר): האחד נהרג; השני נפצע

התנקשות בחייהם של שני מדעני גרעין מאוניברסיטת

התנקשות בחייהם של שני מדעני גרעין מאוניברסיטת

לראש העמוד