חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (23 – 30 בנובמבר 2010)

אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה

אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה

אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה

פרסומים והתבטאויות המשבחים את השהידים ופיגועי ההתאבדות

פרסומים והתבטאויות המשבחים את השהידים ופיגועי ההתאבדות

הכרזה המופצת ביהודה ושומרון (מען, 22 בנובמבר 2010)

הכרזה המופצת ביהודה ושומרון (מען, 22 בנובמבר 2010)

שיירת ”הדרך לתקווה“ הבריטית ממתינה במעבר רפיח לכניסה לעזה

שיירת ”הדרך לתקווה“ הבריטית ממתינה במעבר רפיח לכניסה לעזה

פעילי השיירה מתקבלים בידי אסמאעיל הניה

פעילי השיירה מתקבלים בידי אסמאעיל הניה


אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה
אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה

(24 בנובמבר 2010, radiosawa.com)

עיקרי הדו"ח

 השבוע שרר שקט בנגב המערבי.

 בכירים פלסטינים ממשיכים למתוח ביקורת על רעיון הענקת חבילת התמריצים האמריקנית, בתמורה לחידוש הקפאת הבניה בהתנחלויות. אבו מאזן, במהלך ישיבת המועצה המהפכנית של פתח, חזר על הרעיון כי אם ייכשל המו"מ, יפנו הפלסטינים לארצות הברית ולאו"ם בבקשה להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967. הוא גם דחה בתוקף את האפשרות להקמת מדינה פלסטינית בעלת גבולות זמניים.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע האחרון לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל. מספר ניסיונות ירי של פצצות מרגמה, שאירעו במהלך השבוע כשלו, ונפלו בשטח הרצועה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל- 30 בנובמבר

דיווח עיתון בריטי על מדיניות ריסון הירי של חמאס

 בראיון לעיתון הבריטי אינדפנדנט סיפר פעיל "התנגדות פלסטיני", שאינו חבר בחמאס, כי בשנה האחרונה נעצר בידי כוחות ביטחון הפנים של חמאס בעת שביצע פעולה נגד ישראל. הוא סיפר כי בעת חקירתו הודגש בפניו כי אין לבצע פעולות משטח עזה שכן היא "שוחררה" וכעת קיימת הפסקת אש עם ישראל. לדבריו נאמר לו כי כל מי שרוצה לבצע לבצע פעולות שכאלה, שיבצע אותן "בגדה המערבית או בשטחי 1948", קרי – שטח מדינת ישראל (Independent , 28 בנובמבר 2010).

בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין מתפאר
בהארכת טווח הרקטות שבידי הארגון

 בראיון לרדיו צות אלקדס אמר אבו אחמד דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי לאחרונה התקיימה פגישה של מפקדי הזרועות הצבאיות של הפלגים ברצועה (קרי, ארגוני הטרור) במהלכה נדונו דרכים לפעילות משותפת במקרה של מלחמה מול ישראל. הוא הדגיש כי במקרה ותפרוץ מלחמה "אנו נשתמש בכל הכוח שיש לנו ונכה במקומות רחוקים בהרבה מבעבר". עוד הוסיף, כי הדבר החשוב ביותר כיום הוא "להעביר את הניסיון שנצבר [ברצועת עזה] לארגונים בגדה המערבית" על מנת שאלו יוכלו לפגוע "על בסיס יומי" במתנחלים ובכוחות צה"ל המצויים שם (פאל טודיי, 25 בנובמבר 2010).

תגובות בחמאס להריגת פעילי צבא האסלאם

 בעקבות הריגת שני פעילים בכירים בהתארגנות צבא האסלאם, המזוהה עם הג’האד העולמי נמסר מפי יוסף רזקה, יועצו של ראש ממשל חמאס, כי אסמאעיל הניה שלח אגרות בנושא למזכ"ל האו"ם, מזכ"ל הליגה הערבית ולעמאר סלימאן, ראש המודיעין הכללי המצרי. באגרות הללו טען הניה, כי מדובר במדיניות ישראלית "שטנית", שמטרתה לפגוע ב"התנגדות" (קרי, פעילות הטרור) ולהבטיח את שתיקת הקהילה הבין לאומית. זאת, על ידי העלאת הטענה כי ישראל נלחמת בארגון אלקאעדה ברצועת עזה (הערה: ארגון "צבא האסלאם" תכנן לבצע פעולות בסיני ומזוהה עם הג’האד העולמי) (פלסטין, 25 בנובמבר 2010).

  באיגרת למזכ"ל האו"ם התייחס הניה גם להאשמות ישראל על ירי פצצות מרגמה המכילות זרחן . לדבריו "ההתנגדות" הינה תנועת שחרור לגיטימית, שאינה פועלת מחוץ לגבולות "פלסטין", ואינה משתמשת בנשק המכיל זרחן2  (פלסטין, 25 בנובמבר 2010).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 גם השבוע המשיך צה"ל בפעולות הסיכול והמנע, במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה (אתר דובר צה"ל, 30 בנובמבר 2010).

 השבוע בוצע ניסיון דקירה כנגד אזרחים ישראלים. כמו כן נמשכו יידוי אבנים ובקבוקי התבערה לעבר כלי רכב ישראליים. במסגרת זו יצוינו:

  • ליל 29 בנובמבר – אבנים יודו לעבר שני כלי רכב ישראלים דרומית מזרחית לקלקיליה. אזרח ישראלי נפצע באורח קל. נזק נגרם לכלי הרכב (אתר דובר צה"ל, 30 בנובמבר 2010).

  • 28 בנובמבר – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי מערבית לבית לחם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (אתר דובר צה"ל, 28 בנובמבר 2010).

  • 25 בנובמבר – כוח צה"ל עצר פלסטיני, שניסה לדקור אזרחים ישראלים בצומת גוש עציון. הפלסטיני נעצר. לא היו נפגעים.  השבוע נעצרו מספר פלסטינים נוספים שבכליהם נמצאו סכינים (אתר דובר צה"ל, 25 בנובמבר 2010).

  • 25 בנובמבר – אבנים יודו לעבר רכב ישראלי דרומית-מערבית לבית לחם. לא היו נפגעים. נזק נגרם לרכב (אתר דובר צה"ל, 25 בנובמבר 2010).

 כמידי יום שישי התקיימו גם השבוע הפגנות והפרות סדר במוקדי החיכוך המסורתיים. ההפגנות התקיימו בבלעין, נעלין ונבי צלאח (צפונית מערבית לראמאללה), וכן בכפר אום-סלמונה (דרומית לבית לחם). בהפגנות נטלו כמה עשרות פלסטינים, אזרחים ישראלים וזרים. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל. כמה מהם נעצרו (אתר דובר צה"ל, 26 בנובמבר 2010).

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע עברו לרצועת עזה בין 172 ל-282 משאיות סחורה ביום. ב-28 בנובמבר הועברו מרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום כ-2.5 טון של תות שדה וכ-2,000 פרחים המיועדים ליצוא לשווקים באירופה (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 30 בנובמבר 2010).

 דובר מתאם פעולות הממשלה בשטחים הדגיש כי מתחילת השנה אושרו 78 פרויקטים בתחומי  החינוך, הבריאות ותשתיות במימון ופיקוח הקהילה הבינלאומית ובאישור הרשות הפלסטינית (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 30 בנובמבר 2010).

התהליך המדיני

הצהרות בנושא המשך המו”מ והקפאת הבניה בהתנחלויות

 נמשכות התגובות הפלסטיניות המותחות ביקורת על ההצעות האמריקאיות לישראל בתמורה להמשך הקפאת הבניה. במהלך פגישה עם נשיא מצרים שב והדגיש אבו מאזן, כי לא יקבל שום הצעה אמריקנית שלא תכלול "הפסקה מוחלטת של הבניה בהתנחלויות, כולל בירושלים". כמו כן, הסתייג אבו-מאזן מחבילת התמריצים האמריקנית, אשר הובטחה ע"י ארה"ב לישראל ואמר כי צריך שהעסקה "תובדל ותופרד משולחן המו"מ" (אלאיאם, 22 בנובמבר 2010).

  במהלך ישיבת המועצה המהפכנית של פת"ח שהתכנסה ב-24 בנובמבר (בהיעדרם של הנציגים מרצועת עזה, שחמאס מנעה יציאתם)  הדגיש אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, כי הפלסטינים עודם מעוניינים במו"מ עם ישראל, בתנאי שזו תקפיא את הבניה בהתנחלויות. הוא חזר על הרעיון לפיו במידה והמו"מ ייכשל, יפנו הפלסטינים לארה"ב ולאו"ם בבקשה להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967. כמו כן הוא דחה בתוקף את האפשרות להקמת מדינה פלסטינית בעלת גבולות זמניים (אלאיאם, 25 בנובמבר 2010).

אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה
אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה

(אלשרק אלאווסט, 25 בנובמבר 2010)

 להלן התבטאויות נוספות בנושא סביב חידוש השיחות הישירות:

  • צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, דרש במהלך פגישתו עם בכירים אירופאים שונים, בהם רוברט סרי,שליח מזכ"ל האו"ם לענייני תהליך השלום,  "להתערב באופן מיידי" על מנת להפסיק את "התכתיבים הישראליים וקביעת העובדות בשטח", שכן, לדבריו, משמעותה של פעילות זו היא "הנצחת הכיבוש" וסיום תהליך השלום. הוא הביע את התנגדותו לפתרון של מדינה פלסטינית בגבולות זמניים וטען כי המפתח למו"מ הינו הפסקת הבניה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים (ופא, 27 בנובמבר 2010). 

  • אבו עדאי, בכיר בארגון גדודי חללי אלאקצא (הזרוע הצבאית של פתח), אמר כי אם ישראל לא תענה לדרישות הפלסטינים ותשיב להם את "זכויותיהם", כולל הפסקת "ייהוד ירושלים", בכוונת ארגונו לחדש את "הפעולות החמושות נגד יעדים ישראליים ב"שטחים הכבושים". לדבריו, הפסיק הארגון את פעילותו, לבקשת אבו מאזן, על מנת לתת הזדמנות לתהליך המדיני, אך כעת נראה כי ישראל הוכיחה כי היא "מבינה רק את שפת הכוח" (Qudsnet , 27 בנובמבר 2010).

התבטאויות נגד ישראל ובזכות הטרור

הצהרות מנהיג חמאס ח’אלד משעל

 בנאום שנשא ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, במהלך ועידת היסוד של "הרשות הלאומית לדבקות בעקרונות הפלסטינים" שנערכה בדמשק, מנה חמישה עקרונות יסוד שבראייתו רוב הפלסטינים מאמינים בהם (אלג’זירה, 27 בנובמבר 2010):

  • יש להחזיר "כל שעל מהשטחים הפלסטינים".

  • ה"כיבוש" [קרי, מדינת ישראל] אינו לגיטימי "בשום חלק מפלסטין".

  • ירושלים היא בירת "פלסטין".

  • "ההתנגדות [קרי האלימות והטרור] היא הדרך האסטרטגית של הפלסטינים לשחרור פלסטין"

  • מדינת פלסטין העתידית תהיה חלק מהאומה הערבית והאסלאמית.

 ח’אלד משעל הביע התנגדות לשיחות שלום "תחת פיקוח ארה"ב" שכן לדבריו, הן יובילו לויתור על "זכויות הפלסטינים". הוא קרא לעם הפלסטיני להתקומם נגד  סלאם פיאצ’ ולהצטרף ל"התנגדות", שכן  "רק ההתנגדות החמושה תשמור על כך שהעניין הפלסטיני יישאר בלב העניינים" (רויטרס, 27 בנובמבר 2010; אלג’זירה, 27 בנובמבר 2010).  

הכחשה של הקשר בין העם היהודי והכותל המערבי בידי בכירי הרשות הפלסטינית

 בעקבות החלטת ממשלת ישראל מיום 21 בנובמבר 2010, בה נקבע כי יוקצו 85 מיליון שקלים לפיתוח רחבת הכותל המערבי (אתר משרד ראש הממשלה, 21 בנובמבר 2010), הציג אלמותכל טה, תת שר ההסברה ברשות הפלסטינית, תוצאות "מחקר", השולל את הזיקה שבין היהודים לבין הכותל המערבי. לטענתו, "מחקר" זה מוכיח כי טענות ישראל ל"בעלות על קיר אלבוראק [הכותל המערבי] הינן שקריות" וכי זכות הראשונים על המקום "שייכת למוסלמים". לטענתו "הכותל המערבי לא היה מעולם מקום לתפילה של יהודים" עד הצהרת בלפור ב-1917, ורק סובלנותם של המוסלמים איפשרה זאת. עוד טען כי הכותל המערבי הינו "חלק ממסגד אלאקצא ואף לא אבן אחת בו מיוחסת לבית המקדש". לדבריו, עבור המוסלמים "אין למקום תחליף" וכי אין אסור לאף מוסלמי "לוותר על אף מילימטר מהכותל או שאר המקומות הקדושים" (אתר משרד ההסברה הפלסטיני, 22 בנובמבר 2010).

 בתגובה הצהיר בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, כי "הכחשת הקשר בין העם היהודי לבין הכותל המערבי על ידי משרד ההסברה של הרשות הפלסטינית הוא "מעשה מופרך ושערורייתי", וכי אין זו הפעם הראשונה בה הרשות הפלסטינית מעוותת עובדות היסטוריות על מנת להכחיש את "הקשר ההיסטורי העמוק בין העם היהודי למולדתו" . נתניהו קרא לרשות להתנער מהמסמך המדובר על מנת להוכיח כי כוונתם לשלום הינה רצינית (אתר משרד ראש הממשלה, 25 בנובמבר 2010).  

פרסומים והתבטאויות המשבחים את השהידים  ופיגועי ההתאבדות

 ב-12 בנובמבר 2010 נשא הדרשן במסגד של משכן הנשיאות הפלסטינית בראמאללה דרשה בנוכחות יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בדרשה הוא הצהיר כי הפלסטינים נחושים ללכת "בדרכם של השהידים" עד לכינון מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים. הדרשה שודרה בטלוויזיה הממסדית הפלסטינית (הטלוויזיה ממסדית הפלסטינית, 23 בנובמבר 2010).

פרסומים והתבטאויות המשבחים את השהידים ופיגועי ההתאבדות
מימין: יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מאזין לדרשה שניתנה במסגד של משכן הנשיאות הפלסטינית בראמאללה.  משמאל: הדרשן נושא את הדרשה, בה הצהיר כי הפלסטינים נחושים ללכת "בדרכם של השהידים" עד לכינון מדינה פלסטינית (הטלוויזיה הממסדית הפלסטינית, 23 בנובמבר 2010) אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה
(24 בנובמבר 2010, radiosawa.com)

 סוכנות מען דיווחה מחברון (22 בנובמבר 2010), כי לאחרונה מופצת ביהודה ושומרון כרזה ובה ניתוח  קווי האישיות של מחבלים מתאבדים פלסטיניים ופירוט פיגועי ההתאבדות שביצעו תחת הכותרת: "המקריבים את חייהם על קידוש שם אללה ופעולות הקרבת החיים על קידוש שם אללה". מדובר בכרזה המפרטת עיקרי ממצאים של עבודת מחקר בשם: "המתאבדים הפלסטינים: עובדות ומספרים", שנכתבה ע"י ד"ר בסאם יוסף אבראהים בנאת, פעיל פתח במחוז חברון, מרצה באוניברסיטת אלקדס הפתוחה. המחקר גם הוגש כהצעה לעבודת דוקטורט לאוניברסיטת גרנאדה שבספרד. כותב העבודה מציין כי טרור המתאבדים  הפך לחלק מהתרבות הפלסטינית.

הכרזה המופצת ביהודה ושומרון (מען, 22 בנובמבר 2010)
הכרזה המופצת ביהודה ושומרון (מען, 22 בנובמבר 2010)

 הכרזה כוללת מידע אודות תופעת המחבלים המתאבדים (אסתשהאד) לרבות מידע דמוגראפי וסטטיסטי. בכרזה שזורות אמירות בשבח הרג ישראלים בפיגועים והשימוש בטרור מתאבדים הלקוחות מצוואותיהם של מבצעי פעולות ההתאבדות הבולטים מיהודה, שומרון ורצועת עזה. בכרזה מוזכרים כ-25 שמות מחבלים מתאבדים, מכלל הארגונים, שביצעו פיגועי תופת קטלניים בערי ישראל. ביניהם: הפיגוע בקפה מומנט בירושלים (9 במרץ 2002, 11 הרוגים וכ-25פצועים), הפיגוע בצומת פת בירושלים (18 ביוני 2002, 19 הרוגים וכ-50 פצועים), המחבלת שפוצצה עצמה במסעדת מקסים בחיפה (4 באוקטובר 2003, 21 הרוגים וכ-48 פצועים) ועוד.

המשטים לרצועת עזה

חברי שיירת “הדרך לתקווה” הבריטית נכנסו לרצועת עזה דרך מעבר רפיח

 ב-26 בנובמבר נכנסה השיירה הבריטית "הדרך לתקווה" לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. יום לאחר מכן נפגשו נציגי השיירה עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, שהדגיש כי חמאס אינה רואה בשיירה סיוע הומניטארי בלבד, אלא "מסר פוליטי" שנועד לתמוך בעם הפלסטיני הנמצא תחת כיבוש ובדרישתו ל"הקמת המדינה הפלסטינית שבירתה ירושלים הקדושה" (אתר השיירה, 26 בנובמבר 2010; Palestine-info , 28 בנובמבר 2010).

שיירת ”הדרך לתקווה“ הבריטית ממתינה במעבר רפיח לכניסה לעזה
שיירת "הדרך לתקווה" הבריטית ממתינה במעבר רפיח לכניסה לעזה
(26 בנובמבר 2010, Youtube).

פעילי השיירה מתקבלים בידי אסמאעיל הניה
פעילי השיירה מתקבלים בידי אסמאעיל הניה

(Palestine-Info , 28 בנובמבר 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 בנושא ירי פצצות המכילות זרחן ראו לקט: "ארגוני הטרור ברצועת עזה שבו ועשו לאחרונה שימוש בפצצות מרגמה בקוטר 120 מ"מ המכילות זרחן" (28 בנובמבר 2010)

לראש העמוד