חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (16 – 22 בנובמבר 2010)

הסלמה בירי מרצועת עזה

הסלמה בירי מרצועת עזה

אזור נפילת פצצת המרגמה סמוך לבסיס זיקים (באדיבות ערוץ 10, 19 בנובמבר 2010)

אזור נפילת פצצת המרגמה סמוך לבסיס זיקים (באדיבות ערוץ 10, 19 בנובמבר 2010)

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

באדיבות ערוץ 10, 19 בנובמבר 2010

באדיבות ערוץ 10, 19 בנובמבר 2010

מכוניתו של אסלאם יאסין לאחר התקיפה (aljazeeratalk.net , 19 בנובמבר 2010)

מכוניתו של אסלאם יאסין לאחר התקיפה (aljazeeratalk.net , 19 בנובמבר 2010)


הסלמה בירי מרצועת עזה
הסלמה בירי מרצועת עזה. מימין: מקום פגיעת רקטת ה”גראד” שנפלה בשטח אופקים (באדיבות NRG, צלם: יהודה לחיאני, 19 בנובמבר 2010) משמאל: מקום פגיעת פצצת המרגמה בסמוך לבסיס זיקים (באדיבות ערוץ 10, 19 בנובמבר 2010)

עיקרי הדו"ח

 במהלך השבוע האחרון בוצע ירי חריג של 4 רקטות (כולל ירי רקטת גראד) ו-6 פצצות מרגמה (כולל פצצת זרחן) לעבר הנגב המערבי. הירי בוצע, כנראה, בתגובה להריגתו של אסלאם יאסין, פעיל צבא האסלאם, התארגנות המזוהה עם הג’האד העולמי, שהיה מעורב בתכנון פיגוע בסיני. בעקבות הירי תקף חיל האוויר מספר יעדי טרור ברצועה.

 במישור המדיני נמשכו המגעים בין ישראל וארה"ב כמו גם בזירה הפנים-ישראלית, סביב גיבוש נוסחא כתובה לחבילת תמריצים אמריקנית בתמורה לשלושה חודשי הקפאה. הפלסטינים שבים ומדגישים כי ההקפאה חייבת לכלול את כל שטחי יהודה ושומרון ואת ירושלים המזרחית.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע האחרון בוצע ירי חריג של רקטות (כולל ירי רקטת גראד) ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי. הירי בוצע ככל הנראה בתגובה להריגתו של אסלאם יאסין, פעיל צבא האסלאם אשר היה מעורב בתכנון פיגוע חטיפה בסיני. סה"כ אותרו השבוע ארבע נפילות רקטות בנגב המערבי ושבע פצצות מרגמה. בנוסף, בוצעו עוד כמה ניסיונות שיגור לעבר יישובי  הנגב המערבי, ללא הצלחה.

 להלן פירוט ירי הרקטות:

  • ב-16 בנובמבר אותרה נפילה של  רקטה בשטח קיבוץ שדות נגב. לא היו נפגעים, נזק נגרם לרכוש.

  • ב-19 בנובמבר אותרו שלוש נפילות של רקטות. אחת הרקטות הייתה רקטת  גראד 122 מ"מ, שנפלה באזור אופקים. זוהי רקטת הגראד הראשונה, ששוגרה מאז מבצע "עופרת יצוקה". לא היו נפגעים. נזק נגרם לבעלי חיים ולרכוש.

 במהלך השבוע האחרון נורו שש פצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי. שלוש מהפצצות נפלו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול וארבע בשטחים פתוחים במועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. לפחות אחת מפצצות המרגמה הכילה זרחן.

 אין זו הפעם הראשונה בה עושים ארגוני הטרור שימוש בפצצות המכילות זרחן. ב-15 בספטמבר 2010 יום לאחר פסגת שארם אלשיח1, שיגרו ארגוני הטרור בעזה מספר חריג של    רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל (כ-10). פצצות המרגמה נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול. לפחות שתים מהן היו פצצות מרגמה בקוטר 120 מ"מ, שהכילו זרחן לבן. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

 התארגנות המזוהה עם הג’האד העולמי המכנה עצמו קבוצת תומכי הסנה בקצוות ירושלים, והזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית, נטלו אחריות על ירי פצצות המרגמה (אתר דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2010; YNET 19 בנובמבר 2010; אתר ועדות ההתנגדות העממית, 19 בנובמבר 2010; פורום שמוח אלאסלאם, 20 בנובמבר 2010;).

 שגריר ישראל באו"ם הגיש מחאה רשמית למזכ"ל האו"ם על ירי הרקטות והשימוש בפצצות המכילות זרחן. מנגד, דובר ממשל חמאס הכחיש כי נעשה שימוש בזרחן (אתר משרד החוץ, 19 בנובמבר 2010; טלוויזיית אלקדס, 20 בנובמבר 2010).

אזור נפילת פצצת המרגמה סמוך לבסיס זיקים (באדיבות ערוץ 10, 19 בנובמבר 2010)
אזור נפילת פצצת המרגמה סמוך לבסיס זיקים
(באדיבות ערוץ 10, 19 בנובמבר 2010)

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 2

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל- 22 בנובמבר

תקיפות חיל האוויר

 בעקבות ירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר (20 בנובמבר) מספר  יעדי טרור ברצועת עזה  ביניהם מנהרה. מקורות פלסטינים דיווחו על ארבעה פצועים כתוצאה מהתקיפות.

באדיבות ערוץ 10, 19 בנובמבר 2010
שניים מיעדי הטרור לאחר שהותקפו על ידי  חיל האוויר
(באדיבות ערוץ 10, 19 בנובמבר 2010)

הריגת פעיל בכיר בארגון צבא האסלאם

 ב-17 בנובמבר הותקף מהאוויר אסלאם יאסין, בכיר בארגון צבא האסלאם, התארגנות ברצועה המזוהה עם הג’האד העולמי, ויד ימינו של ראש הארגון. כתוצאה מהתקיפה נהרגו  אסלאם יאסין ואחיו. על פי דובר צה"ל, יאסין תכנן לבצע פיגוע חטיפה בחצי האי סיני (אתר דובר צה"ל, 17 בנובמבר 2010). יצוין כי ב-3 בנובמבר נהרג מחמד אלנמנם, פעיל בכיר בצבא האסלאם, שהיה מעורב בביצוע פיגועים ברצועת עזה ובתכנון פיגועים בחצי האי סיני.

מכוניתו של אסלאם יאסין לאחר התקיפה (aljazeeratalk.net , 19 בנובמבר 2010)
מכוניתו של אסלאם יאסין לאחר התקיפה (19 בנובמבר 2010, aljazeeratalk.net)

דיווחים על פעילות חמאס נגד מבצעי הירי

 על פי מידע, שמקורו בפורום של פתח, מנהלת הזרוע הצבאית של חמאס מצוד אחר שני פעילים "סוררים" בשורותיה, שהעבירו ב-18 בנובמבר ארבע רקטות גראד, שתי רקטות קסאם ומספר פצצות מרגמה לידי התארגנות המכנה עצמה  "קבוצת ייחוד האל והג’האד". זאת, כדי שהיא תוכל שאלו יוכלו "להגיב לפגיעות האחרונות מצד ישראל" . קרי – הריגתם של מחמד אלנמנם ואסלאם יאסין (הפורום הפתחאוי על שם יאסר עראפאת, 19 בנובמבר 2010). גם "מקורות פלסטינים מעזה", שלא הזדהו בשמם, אישרו כי חמאס חותרת להפסיק את ירי הרקטות ופנתה בעניין לקבוצות המשגרות את הרקטות (אלשרק אלאוסט, 21 בנובמבר 2010).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 השבוע המשיך צה"ל בפעולות הסיכול והמנע במסגרתן נעצרו חשודים בפעילות טרור (אתר דובר צה"ל, 21 בנובמבר 2010).

 במהלך השבוע האחרון אירעו מספר מקרים של יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראלים.

  • 21 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי דרומית-מערבית לרמאללה. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב (אתר דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2010).

  • 20 בנובמבר-  אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לראמאללה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (אתר דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2010).

  • 18 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לראמאללה. אזרח ישראלי נפצע באורח קל. נזק נגרם לכלי הרכב. בו ביום אירעו שני מקרים נוספים של יידוי אבנים סמוך לבית לחם, אחד מהם לעבר אוטובוס. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב (אתר דובר צה"ל, 18 בנובמבר 2010).

  • 17 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית לחם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (אתר דבר צה"ל, 17 בנובמבר 2010).

 מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית עצרו קבוצה של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שמרכזם היה בעיר שכם, שתכננו לבצע מספר פעולות טרור. נמסר, כי הפעולות הללו כללו התנקשות בחיי במושל העיר שכם, חטיפת מתנחלים ישראלים וביצוע פיגוע בירושלים. מנגנוני הביטחון הפלסטינים החרימו כסף ואמצעי לחימה שנמצאו ברשות הפעילים (מען, 17 בנובמבר 2010).

התהליך המדיני

הצהרות בנושא המשך המו”מ והקפאת ההתנחלויות

ישראל וארה"ב המשיכו במגעים שמטרתם לגבש נוסחא כתובה להצעה האמריקנית לחבילת תמריצים לישראל, תמורת הקפאת הבניה בהתנחלויות. במקביל, נמשך עיסוק בכירי הרשות הפלסטינית בהצעה האמריקנית שהוגשה לישראל בנושא הקפאת הבניה בהתנחלויות תמורת חבילת תמריצים:

  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, הצהיר לאחר פגישתו עם נשיא מצרים מבארכ, כי אינו סבור שההצעה האמריקנית כבר הוגשה לישראל וכי הוא עצמו טרם קיבל אותה לידיו. אבו מאזן  חזר והבהיר כי הקפאת הבניה חייבת לכלול את כל שטחי יהודה ושומרון ואת ירושלים המזרחית ושב וטען כי אם תימשך הבניה לא יוכלו הפלסטינים להמשיך במו"מ (ופא, 21 בנובמבר 2010).

  • אבו רדינה, דוברו של אבו מאזן, מסר כי "הפלסטינים אינם רוצים שהערוץ הפלסטיני ישמש תירוץ לארה"ב לספק נשק לישראל" (ופא, 18 בנובמבר 2010).

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 מאז החלטת הקבינט אודות הקלות בסגר על רצועת עזה שהתקבלה ביוני 2010, הורחבה יכולת הקיבול של מעבר כרם שלום, כך שכמות המשאיות הנכנסות לרצועת עזה דרך המעברים גדלה בכמעט פי שניים. במציאות הנוכחית, הפלסטינים אינם ממצים את מלוא יכולתו של המעבר. מאז אוגוסט 2010, מועד סיום הרחבת המעבר, נכנסות לרצועה בממוצע 176 משאיות סחורה ביום, כ-500 מהן נשאו חומרי בניין עבור פרויקטים שאושרו על ידי  הרשות הפלסטינית (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 בנובמבר 2010).

המשטים לרצועת עזה

חברי שיירת “הדרך לתקווה” הבריטית מצאו ספינה ונמצאים בדרכם לאלעריש

 כעשרה מפעילי שיירה בריטית המכנה עצמה  "הדרך לתקווה", אשר נחטפו בשבוע שעבר ליוון בידי קפטן הספינה שניסו לשכור, שוחררו בידי משמר החופים היווני.  הפעילים שנותרו בלוב הצליחו לשכור ספינה חדשה, ולאחר שובם של החטופים מיוון יצאו לדרכם לכיוון נמל אלעריש (אתר השיירה, 22 בנובמבר 2010).

הזירה הצפונית

תגובות שליליות בלבנון להחלטת הממשלה לסגת מהכפר ע’ג’ר

 ב- 17 בנובמבר החליטה וועדת השרים לענייני ביטחון לקבל עקרונית את הצעת האו"ם ומפקד יוניפי"ל מ-2 בספטמבר 2010 , לפנות את חלקו הצפוני של הכפר ע’ג’ר להשלים את הנסיגה משטח לבנון (על פי החלטת מועצת הביטחון 1701).

 ממשלת לבנון וגורמים בחזבאללה התייחסו בחשדנות להחלטת ישראל, חלקם אף התבטאו כי ההחלטה אינה שלמה אם לא תבוצע גם נסיגה מחוות שבעא. להלן כמה מהתגובות:

  • גורמים הקשורים לממשלת לבנון, שלא הזדהו בשמם, טענו טרם התקבלה מיוניפי"ל הודעה על מתווה הנסיגה הצפויה וכי ממשלת לבנון לא תראה את הנסיגה כשלמה עד שכוחות צבא לבנון יפרסו בכפר, ועד שישראל תפנה את השטחים הלבנונים הנוספים שברשותה ותחדל מגיחותיה האוויריות בשמי לבנון (ג’רוזלם פוסט, 20 בנובמבר 2010).

  • חוסיין ח’ליל, יועצו הפוליטי של יו"ר חזבאללה חסן נצראללה, הדגיש כי למרות הנסיגה "נשקו של חזבאללה עדיין נחוץ", שכן ישראל עדיין מחזיקה ברשותה את חוות שבעא ואת גבעות כפר שובא (אלערביה, 20 בנובמבר 2010).

  • מחמד רעד, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חזבאללה, כינה את ההחלטה הישראלית "מזימה שנרקחה בחשכת הלילה בין ישראל, מזכ"ל האו"ם והאו"ם על מנת להראות שישראל מיישמת את החלטות האו"ם" (Daily Star , 22 בנובמבר 2010).

  • עמר מוסאווי,  אחראי יחסי החוץ בחזבאללה, דרש שישראל תיסוג לא רק מע’ג’ר אלא גם מחוות שבעא וכי "תפסיק את המבצעים הצבאיים… נגד אזרחים לבנונים" (אלמצרי אליום, 18 בנובמבר 2010).

 תושבי הכפר עג’אר הביעו מורת רוח מההחלטה והביעו תקווה כי לא תיושם. הם הלינו על כך שאיש לא התייעץ איתם לגבי הנסיגה הצפויה וצפו כי הנסיגה תיצור שורה של בעיות (AP , 20 בנובמבר 2010; YNET , 8 בנובמבר 2010).


1 בהמשך להשקתו של המו"מ הישיר בוושינגטון ב-14 בספטמבר התקיימה בשרם אלשיח’ ועידת פסגה בין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לבין יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. בפסגה השתתפו נשיא מצרים מבראכ, שרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון והשליח האמריקאי ג’ורג’ מיטשל.

2 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד