חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (9 בנובמבר – 16 בנובמבר 2010)

פעילי שיירת הסיוע הבריטית ”הדרך לתקווה“

פעילי שיירת הסיוע הבריטית ”הדרך לתקווה“

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

נציג חמאס מוסא אבו מרזוק ונציג פתח עזאם אל אחמד בפגישתם בדמשק

נציג חמאס מוסא אבו מרזוק ונציג פתח עזאם אל אחמד בפגישתם בדמשק

סטודנטית באוניברסיטת אלנג'אח מצביעה בבחירות (PNN,  13 בנובמבר 2010)

סטודנטית באוניברסיטת אלנג'אח מצביעה בבחירות (PNN, 13 בנובמבר 2010)

המשטים לרצועת עזה

המשטים לרצועת עזה


פעילי שיירת הסיוע הבריטית ”הדרך לתקווה“
פעילי שיירת הסיוע הבריטית “הדרך לתקווה”, על גבי ספינתם Strofades IV, שנחטפה מלוב, מנופפים למטוס שחלף מעליהם (Youtube, 14 בנובמבר 2010). הפעילים מנסים עתה לארגן ספינה חדשה על מנת להגיע לאלעריש ומשם לרצועה.

עיקרי הדו"ח

 גם השבוע שרר שקט בנגב המערבי.

 ראש ממשלת ישראל הודיע כי בפגישתו האחרונה עם שרת החוץ האמריקנית קלינטון, גובשה הצעה אמריקנית חדשה לחידוש שיחות השלום. התקשורת הישראלית דיווחה כי על הפרק עומדת הצעה אמריקנית לפיה תקפיא ישראל את הבניה בהתנחלויות לשלושה חודשים נוספים, בתמורה לחבילת סיוע מארה"ב. צאא’אב עריקאת ובכירים פלסטינים נוספים הזדרזו להביע את התנגדותם ל"עסקה הישראלית-אמריקנית".

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 במהלך השבוע האחרון שרר שקט בנגב המערבי. לא אותרו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל- 16 בנובמבר

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 בפעילות משותפת של כוחות הביטחון הישראלים, הוחרמו (14 בנובמבר) כספים ורכוש מביתו של עלי דדו, פעיל חמאס בכיר, המתגורר בטול כרם.  עלי דדו הואשם והורשע ביוני האחרון בהעברות כספים בהיקף של מיליוני דולרים לפעילי טרור באזור טול כרם. מקור הכספים היה  ככל הנראה גורמי חמאס בחו"ל (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2010). 

 במהלך השבוע האחרון אירעו מספר מקרים של יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראלים. ארבעה אזרחים ישראליים נפצעו באורח קל.  במסגרת זו יצוינו:

  •  11 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי דרומית מערבית לבית לחם. שני אזרחים ישראלים נפצעו באורח קל. בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לראמאללה וצפונית לחברון. בכל אחד מהאירועים הללו נפצע אזרח ישראלי באורח קל. כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי דרומית לקלקיליה. לא היו נפגעים, נזק נגרם לכלי הרכב (אתר דובר צה"ל, 11 בנובמבר 2010)

  • 10 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לראמאללה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (אתר דובר צה"ל, 10 בנובמבר 2010).

 השבוע אירעו מספר הפגנות אלימות ברחבי יהודה ושומרון בהן נוטלים חלק פלסטינים, אזרחים ישראלים ומתנדבים זרים. במסגרת ההפגנות התעמתו המפגינים עם כוחות הביטחון הישראלים:

  • ב-12 בנובמבר התקיימו הפגנות בכפרים בלעין ונעלין. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל (אתר דובר צה"ל, 12 בנובמבר 2010). באותו היום התקיימה הפגנה בנבי-צלאח (צפונית-מערבית לראמאללה), במהלכה יודו אבנים לעבר כוחות צה"ל (אתר דובר צה"ל, 12 בנובמבר 2010).

  •  ב-11 בנובמבר דרומית לבית לחם, התקהלו כחמישים פלסטינים אשר  הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר כלי רכב ישראלים וכוחות צה"ל (אתר דובר צה"ל, 11 בנובמבר 2010).

התהליך המדיני

הצהרות בנושא המשך המו”מ והקפאת ההתנחלויות

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ציין בפתח ישיבת הממשלה שנערכה ב-14 בנובמבר, כי במהלך פגישתו עם מזכירת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון, גובשה הצעה אמריקנית חדשה לחידוש שיחות השלום בין ישראל לבין הפלסטינים (אתר משרד ראש הממשלה, 14 בנובמבר 2010). על הפרק עומדת הצעה אמריקנית לישראל לפיה ישראל תקפיא את הבניה בהתנחלויות לשלושה חודשים נוספים, ובתמורה תקבל מארצות הברית חבילת סיוע (הארץ, 13 בנובמבר 2010).

ראשי הרשות הפלסטינית, בתחושת דחיפות גוברת, לנושא המשא ומתן עם ישראל, התייחסו לנושאים העומדים על הפרק, דוגמת הקפאת ההתנחלויות ומעורבות הקהילה הבין לאומית בתהליך. בראש הדוברים  צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף:

  • ההצעה האמריקאית – צאא’ב עריקאת כמו גם בכירים פלסטינים נוספים, הביע התנגדות עקרונית ל"עסקה הישראלית-אמריקנית", משום שלדבריו ירושלים אינה נכללת ב"עיסקה". הוא ציין, כי "לא מקובל [עלינו] לא לכלול את ירושלים בעסקה ואין משמעות למדינה פלסטינית בגבולות 1967 מבלי שבירתה תהיה מזרח ירושלים" (אלג’זירה, 14 בנובמבר 2010). בכירים ברשות, שלא הזדהו בשמם, טענו כי הרשות ממתינה לחבילה של התחייבויות וסיועי אמריקני בתמורה לחידוש המו"מ (אלקדס אלערבי, 15 בנובמבר 2010). הוא

  • ההכרה במדינה הפלסטינית – עריקאת שב והדגיש כי אם ארצות הברית תיכשל בניסיונותיה לחייב את ישראל להפסיק את הבניה בהתנחלויות במהלך חודש נובמבר, עשויים הפלסטינים לדרוש ממנה להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967.  אם הדבר ייכשל, אזי יפנו למועצת הביטחון של האו"ם בכוונה להתקבל אליה כ"פלסטין" בגבולות 1967. (AFP , 12 בנובמבר 2010). בהזדמנות אחרת ציין עריקאת כי אבו מאזן החל בהליכים לקראת פנייה למועצת הביטחון (BBC , 12 בנובמבר 2010).

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 במהלך השבוע נכנסו לרצועת עזה בין 188 ל-304 משאיות סחורה ביום. במסגרת זו הועברו לרצועה אספקת מזון ומזון לבעלי חיים, חומרי בניין ומוצרים נוספים (אתר מתאם הפעולות בשטחים, 15 בנובמבר 2010).

מצרים עצרה חוליית טרור פלסטינית-מצרית בסיני

 גורמים מצרים בכירים בלתי מזוהים מסרו כי מנגנון בטחון הפנים המצרי עצר 25 אנשים החברים בחוליית טרור "דתית קיצונית", שתכננה לחטוף תיירים ישראלים וגורמים בכוחות השמירה על השלום (של האו"ם) בסיני. הגורמים מסרו כי אף שכל חברי החוליה שנתפסו הינם מצרים, הם מסרו בחקירתם שמות של חברים בחוליה שהינם פעילים ב"צבא האסלאם" בעזה, המזוהה עם הג’האד העולמי. כמו כן דווח, כי חלק מחברי החוליה עברו ברצועת עזה קורס בהכנת חומרי נפץ (מצראוי, 11 בנובמבר 2010; מען, 11 בנובמבר 2010).

  גורמי מנגנון ביטחון הפנים המצריים מסרו כי הם פועלים לאיתור חוליה נוספת, בת שבעה חברים, שאחד מהם קשור לירי ברקטות לעבר ישראל משטח סיני המתכננת לדבריהם לבצע פעולות טרור נוספות בדרום סיני (מען, 13 בנובמבר 2010).  

הזירה הפנים-פלסטינית

כישלון נוסף למאמצי הפיוס בין פתח לחמאס

 ב-9 וב-10 בנובמבר התקיים בדמשק סבב פגישות נוסף בין נציגי חמאס ופתח במסגרת מאמצי הפיוס בין שני הארגונים. סבב השיחות הסתיים בלא תוצאות. סבב נוסף צפוי להתקיים, ככל הנראה, בסוף חודש נובמבר.

נציג חמאס מוסא אבו מרזוק ונציג פתח עזאם אל אחמד בפגישתם בדמשק
נציג חמאס מוסא אבו מרזוק ונציג פתח עזאם אל אחמד בפגישתם בדמשק

(העיתון אלג’זירה 11 בנובמבר 2010)

ניצחון לתנועת פתח בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת
אלנג’אח בשכם

 תנועת פתח זכתה בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת אלנג’אח בעיר שכם ברוב של 57 מושבים מתוך 81. הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמאס החרימו את הבחירות, כמחאה על פעילותם של מנגנוני הביטחון של הרשות נגד סטודנטים המזוהים עימם. יוזכר כי במערכת הטרור הפלסטינית (האינתיפאדה השניה) היוותה האוניברסיטה את מעוזם של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, מוקד לאינדוקטרינציה אסלאמית ומקור למחבלים מתאבדים.

 על רקע הזכייה של נציגי פתח העלו נציגי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין טענות בדבר זיוף והטייה. נציגי  חמאס האשימו את פתח כי הכריחה סטודנטים להצביע עבורה. דובר מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין טען כי אחוז ההצבעה לא עלה על 40% והאשים את פתח בזיוף נתוני הבחירות, על מנת שמספר המצביעים יעבור את אחוז החסימה (אלרסאלה, 11 בנובמבר 2010; ופא, 9 בנובמבר 2010; PNN, 9 בנובמבר 2010).

סטודנטית באוניברסיטת אלנג'אח מצביעה בבחירות (PNN,  13 בנובמבר 2010)
סטודנטית באוניברסיטת אלנג’אח מצביעה בבחירות (PNN ,  13 בנובמבר 2010)

המשטים לרצועת עזה

חברי שיירת “הדרך לתקווה” הבריטית טוענים הוחזקו כבני ערובה בידי
קברניט הספינה שאמורה היתה להובילם לעזה

 בין שבעה לעשרה מפעילי שיירה בריטית המכנה עצמה  "הדרך לתקווה", אשר מגדירה עצמה כשיירה של אישים עצמאים אשר אינה מקושרת לארגון כלשהו, הוחזקו לטענתם בניגוד לרצונם, על גבי הספינה Strofades IV , שנחטפה על ידי רב החובל שלה.

 על פי דיווחי הפעילים, ביניהם גם קנת’ או’קיף, איש מארינס לשעבר אשר שהה על המאוי מרמרה, נחטפה הספינה על רקע סכסוך כספי. קברניט הספינה דרש את הכסף המגיע לו מיידית ובמזומן ומשלא הגיע להסדר עם הפעילים, הפליג עם הספינה עוד טרם הסתיימה העמסת הציוד עליה. על גבי הספינה שהו אנשי השיירה ומספר שוטרים ואנשי מכס לוביים. כל ניסיונות חיל הים הלובי לעצור את הספינה נכשלו. בסופו של דבר שוחררו הפעילים ביוון על ידי כוח משמר החופים היווני (AFP , 13 בנובמבר 2010, רויטרס, 11 בנובמבר 2010).

 לאחר האירוע דיווחו הפעילים שנותרו בלוב, כי השיגו ספינה נוספת וכי בכוונתם לצאת לנמל אלעריש או לנמל אלכסנדריה בטווח הזמן המיידי. לפי שעה לא ברור באם יצאה השיירה לדרכה או שהיא שוהה עדיין בלוב (אלביאן, 13 בנובמבר 2010)

המשטים לרצועת עזה
מימין: הספינה Strofades IV  שנחטפה ליוון כשעל סיפונה חלק מפעילי השיירה  (PressTV , איראן, 13 בנובמבר 2010)
משמאל: פעילי השיירה על גבי הספינה דקות לפני החטיפה . ראשון מימין: קנת’ או’קיף, איש מארינס לשעבר אשר היה גם על המאוי מרמרה (Youtube , 12 בנובמבר 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד