הזמנת נשיא איראן אחמדינג’אד לביקור ברצועת עזה ע”י חמאס נענתה בביקורת חריפה בתקשורת המצרית על חמאס ואיראן.

”אמיתות“: כותרת מאמר של אבראהים נאפע, בעיתון המצרי הנפוץ אלאהראם

”אמיתות“: כותרת מאמר של אבראהים נאפע, בעיתון המצרי הנפוץ אלאהראם


”אמיתות“: כותרת מאמר של אבראהים נאפע, בעיתון המצרי הנפוץ אלאהראם

“אמיתות”: כותרת מאמר של אבראהים נאפע, בעיתון המצרי הנפוץ אלאהראם (10 בנובמבר 2010),

ובו התקפה חריפה על חמאס ואיראן בשל הזמנת נשיא איראן לרצועה.

כללי

1. אחמד יוסף, תת שר החוץ בממשל חמאס, קרא לאחרונה לנשיא איראן מחמוד אחמדינג’אד להגיע לביקור ברצועת עזה. שכן, לדבריו, ביקור שכזה "יהיה בעל חשיבות עליונה" (סוכנות הידיעות פארס, 8 בנובמבר 2010). ברקע להזמנה  זאת עומדים ביקור אחמדינג’אד בלבנון (כולל בדרומה) וביקור שר החוץ הגרמני גלאידו וסטלווה ברצועת עזה.

2. בתגובה להזמנת נשיא איראן הופיעה בעיתון המצרי אלאהראם (10 בנובמבר) התקפה חריפה על חמאס ואיראן. מאמר של אבראהים נאפע, שכותרתו "אמיתות", מטיל ספק ביכולת אחמדינג’אד להגיע לרצועה דרך הים ומכנה את הזמנת נשיא איראן "רעש תקשורתי". המאמר מאשים את חמאס כי היא מנהלת "משחק" של "הצבת אתגרים", כפי שנוהגת לעשות חזבאללה, שמטרתו להביך את ממשלת מצרים. כל זאת, על פי המאמר, על חשבון העם הפלסטיני ועל חשבון הפיוס הלאומי הפלסטיני (תרגום המאמר ראו נספח).

3. המאמר באלאקראם מהווה דוגמא נוספות להתקפות חריפות של התקשורת המצרית מעת לעת, ובעיקר זו הממסדית, על חמאס ואיראן. דוגמא לכך ניתן למצוא  במחצית הראשונה של אוגוסט 2010 כאשר התקשורת המצרית (כמו גם כמה בכירים מצריים) תקפה בחריפות את חמאס, כינתה אותה "הסוכנת של איראן", והאשימה אותה כי היא מקבלת הנחיות מאיראן. ברקע ההתקפות הללו שני אירועי ירי רקטות 122 מ"מ לעבר אילת ועקבה, שמקורם בפעילי גדודי עז אלדין אלקסאם ברצועה, בלי שחמאס תודה באחריות לכך1.

4. ברקע עומדים חששות של מצרים מתהליך הפיכת הרצועה לישות אסלאמית קיצונית בהשפעת איראן, המהווה בראיית מצרים מוקד איום לביטחון הלאומי המצרי. תהליך זה מוצא ביטויו, בראייה המצרית, בהתעצמות הצבאית של חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה בסיוע איראן; ב"תעשיית הברחות" של אמצעי הלחימה לרצועה דרך סיני בסיוע איראן; בנסיונות לבצע פיגועים נגד ישראל (וירדן) מהרצועה דרך חצי האי סיני, עם "טביעות אצבע" של פעילי חמאס; בקשרים ההדוקים שחמאס מקיימת עם האחים המוסלמים, תנועת האם של חמאס, המהווה אופוזיציה עיקשת למשטר המצרי; ובתהליך האסלאמיזציה של רצועת עזה, בהובלת החמאס, ההופך את הרצועה למוקד של אסלאם קיצוני המקרין גם על מצרים.

 

נספח א’


"אמיתות" (אל אהראם, 10 בנובמבר 2010)2
מאת: אבראהים נאפע

1. תנועת ההתנגדות האסלאמית – חמאס – אשר שולטת על רצועת עזה, הזמינה את הנשיא האיראני, מחמוד אחמידינז’אד, לביקור ברצועת עזה. אחמד יוסף, יועץ ראש הממשלה המפוטרת [על-ידי אבו מאזן] ברצועת עזה, אמר שתנועת החמאס החליטה להזמין את הנשיא האיראני לבקר ברצועת עזה בהשראת ביקורו [של אחמדינז’אד] בדרום לבנון. ההזמנה לבקר בעזה הופנתה מצד החמאס לנשיא האיראני בעת שבה מתחדשות פגישות הפיוס [בין הפלגים הפלסטינים] בבירה הסורית, דמשק.

2. השאלה העומדת כאן: מדוע מזמינה תנועת החמאס את הנשיא האיראני? ומדוע בתזמון זה במיוחד? וכיצד ייכנס הנשיא האיראני לרצועה? האם הוא יאתגר את המצור הישראלי וייכנס בספינה דרך הים? או נראה אותו עובר דרך מעבר רפיח עם שיירה הקובעת לעצמה את המסלול בתוך האדמות המצריות ומבקשת להגיע לנויבה, לתוך האדמות המצריות, ולחצות את חצי האי סיני עד מעבר רפיח?

3. להערכתי תנועת החמאס ממשיכה לנהל את משחק הצבת האתגרים בסגנון של חזבאללה. תנועת החמאס מודעת לחלוטין לכך שהזמנת הנשיא האיראני היא אך ורק רעש תקשורתי והיא [החמאס] יודעת [היטב] שהנשיא האיראני אינו יכול להיכנס לעזה דרך הים, כי ישראל לא תאפשר לו זאת וכי הנשיא האיראני לא יכול לעבור ניסיון שכזה. ארצו כבר מילאה בעבר את העולם ברעש [תקשורתי] סביב שליחת ספינות לשבירת המצור על עזה, אך כשהשיבה ישראל כי לא תתיר לספינות אלה לעבור ושתגרור את הספינות לנמל אשדוד הישראלי, איראן נסוגה מהרעיון. אותו עניין נוגע גם לחזבאללה, שטען כי הכין מספר ספינות לשבירת המצור על הרצועה, אך [בפועל] לא הפליגו ספינות כלל, לאחר שישראל איימה להשתלט עליהן.

4. להערכתי, תנועת החמאס תמשיך לנהל את המשחק [משחק הצבת האתגרים]  אשר אותו מטיבה לשחק קבוצת בני הברית של איראן. [רמז לסוריה וחזבאללה]. זהו משחק תקשורתי השואף לדגדג את רגשות ההמון ופשוטי העם מתוך מחשבה להביך את הממשלות השונות, ובראשן את ממשלת מצרים. זהו משחק שאני חושב שהפך גלוי לחלוטין. אם החמאס רציני לגבי הזמנת אחמדינז’אד [לעזה], ואם האחרון [אחמדינזאד] רציני לגבי שבירת המצור, שיכין ספינות וייכנס לרצועת עזה דרך הים, או שיפסיקו [הוא והחמאס] את המשחק התקשורתי שהפך גלוי, המנוהל על חשבון הפיוס הלאומי הפלסטיני ועל חשבון זכויות העם הפלסטיני.

הערה: ההדגשות הן של מרכז המידע.


1 ראו לקט מידע מה-12 באוגוסט 2010: " מאחורי שני מקרי ירי הרקטות לאילת ועקבה בשנה האחרונה עומדים פעילי חמאס. התקשורת המצרית תקפה בחריפות את חמאס ואיראן בשל הירי, הגדירה את חמאס כ"סוכנת של איראן" ותבעה להענישה".

2 http://www.ahram.org.eg/347/2010/11/10/11/47761.aspx

 

לראש העמוד