חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (2 בנובמבר – 9 בנובמבר 2010)

צפא, 3 בנובמבר 2010

צפא, 3 בנובמבר 2010

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

צפא, 6 בנובמבר 2010

צפא, 6 בנובמבר 2010

צפא, 6 בנובמבר 2010

צפא, 6 בנובמבר 2010

ח'אלד משעל בנאומו בטקס במכון אלקדס בדמשק

ח'אלד משעל בנאומו בטקס במכון אלקדס בדמשק

צפא, 3 בנובמבר 2010

צפא, 3 בנובמבר 2010

שר החוץ הגרמני גואידו וסטוורלה מבקר בבית ספר של אונר”א ברצועת עזה

שר החוץ הגרמני גואידו וסטוורלה מבקר בבית ספר של אונר”א ברצועת עזה

לוגו הקמפיין הצרפתי לרכש ספינה (אתר CCIPPP , 9 בנובמבר 2010)

לוגו הקמפיין הצרפתי לרכש ספינה (אתר CCIPPP , 9 בנובמבר 2010)

קריאת הרחוב בשכם (אלקדס, 3 בנובמבר 2010)

קריאת הרחוב בשכם (אלקדס, 3 בנובמבר 2010)

לוגו הערוץ הלווייני פלסטין אליום

לוגו הערוץ הלווייני פלסטין אליום


צפא, 3 בנובמבר 2010
שרידי רכבו של מחמד אלנמנם, פעיל טרור מארגון צבא האסלאם, המזוהה עם הג’האד העולמי, שנהרג בתקיפת צה”ל (צפא, 3 בנובמבר 2010)

עיקרי הדו"ח

 השבוע נפלה רקטה אחת בנגב המערבי. בתגובה תקף חיל האוויר הישראלי שני יעדי טרור. בנוסף לכך תקפו כלי טיס של חיל האוויר כלי רכב, והרגו פעיל המזוהה עם הג’האד העולמי. על פי אתר דובר צה"ל היה הפעיל מעורב בביצוע פיגועים ברצועת עזה ובתכנון פיגועים בחצי האי סיני.

 אבו מאזן שב והצהיר כי בכוונת הפלסטינים לפנות לארה"ב, מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו"ם, על מנת לקבל מהם הכרה במדינה פלסטינית.  הוא הדגיש כי חלופות אלו תיושמנה רק כאפשרות אחרונה, אם תסרב ישראל להקפיא את ההתנחלויות. בכירי חמאס ח’אלד משעל ומחמוד אלזהאר קראו להמשך הטרור (ה"התנגדות"), על מנת להביא לשחרור כל שטח פלסטין.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 במהלך השבוע אותרה נפילת רקטה אחת בנגב המערבי  (6 בנובמבר). הרקטה נפלה באזור לא מיושב בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית נטלה אחריות לירי (אלרסאלה.נט, 6 בנובמבר 2010).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל- 9 בנובמבר

תקיפות חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטה תקפו כלי טייס של חיל האוויר שני יעדים ששימשו את ארגוני הטרור ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 6 בנובמבר 2010).

 ב-3 בנובמבר תקפו כלי טיס של חיל האוויר כלי רכב בו נסע מחמד אלנמנם, פעיל בכיר בצבא האסלאם, התארגנות ברצועה המזוהה עם הג’האד העולמי. כתוצאה מהתקיפה נהרג מחמד אלנמנמם. באתר דובר צה"ל דווח כי אלנמנם, תושב מחנה הפליטים שאטי, היה מעורב בביצוע פיגועים ברצועת עזה וכן בתכנון פיגועים נגד יעדים ישראלים ואמריקניים בחצי האי סיני, בשיתוף עם גורמי חמאס ברצועת עזה (כתבתו של צחי בירן, אתר דובר צה"ל, 3 בנובמבר 2010).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו השבוע בפעילות הסיכול והמנע ביהודה ושומרון.

 במהלך השבוע האחרון אירעו מספר מקרים של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים.  במסגרת זו יצוינו:

  • ב-8 בנובמבר מספר בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלים דרומית-מזרחית לשכם, לא היו נפגעים. בקבוק תבערה נוסף הושלך לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית לחם. לא היו נפגעים אך נזק נגרם לאוטובוס. כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלים, האחד סמוך לישוב תקוע (דרומית לבית לחם) והשני מערבית לראמאללה. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב (אתר דובר צה"ל 8 ו-9 בנובמבר 2010).

  • ב-6 בנובמבר יודו אבנים, בשני אירועים נפרדים, לעבר כלי רכב ישראלים דרומית לראמאללה, לא היו נפגעים, נזק נגרם לכלי הרכב (אתר דובר צה"ל, 6 בנובמבר 2010).

  • השבוע התקיימו מספר הפגנות אלימות, במסגרתן התעמתו המפגינים עם כוחות הביטחון הישראלים:

  • ב-7 בנובמבר התקיימה הפגנה בכפר בלעין. המפגינים השליכו אבנים לעבר כוחות צה"ל. חייל צה"ל אחד נפגע באורח קל ופונה לטיפול בבית החולים (אתר דובר צה"ל, 7 בנובמבר 2010).

  •  ב-6 בנובמבר התקיימה הפגנה סמוך לגדר הביטחון ליד הישוב כרמי צור (דרומית מערבית לבית לחם). המפגינים, פלסטינים, אזרחים ישראלים וזרים, יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל (אתר דובר צה"ל, 6 בנובמבר 2010).

צפא, 6 בנובמבר 2010
מימין: ילדים פלסטינים שורפים תמונות של מנהיגים ישראלים במהלך ההפגנה ליד הישוב כרמי צור (צפא, 6 בנובמבר 2010).

משמאל: פלסטינים נושאים כרוז מחאה נגד הצהרת בלפור
(צפא, 6 בנובמבר 2010)

  • ביום שישי ה-5 בנובמבר התקיימו, כמידי שבוע, הפגנות בכפרים בלעין, נעלין ונבי צלאח (צפונית-מערבית לראמאללה) בהפגנות השתתפו פלסטינים, אזרחים ישראלים ופעילים זרים. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל  (אתר דובר צה"ל, 5 בנובמבר 2010).

צפא, 6 בנובמבר 2010
מימין: צעיר פלסטיני רעול פנים מיידה אבן לעבר כוחות צה"ל במהלך הפגנה בכפר נעלין(צפא, 5 בנובמבר 2010)
משמאל: צעיר פלסטיני מיידה אבן על כוחות צה"ל במהלך הפגנה סמוך לישוב כרמי צור(צפא, 6 בנובמבר 2010)

התהליך המדיני

הצהרות בנושא המשך המו”מ והקפאת ההתנחלויות

בכירי הרשות הפלסטינית המשיכו להתבטא סביב נושא המשא ומתן עם ישראל, הקפאת ההתנחלויות והחלופות העומדות בפני הפלסטינים. במסגרת זו:

  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, שב וטען, כי בכוונת הפלסטינים לפנות  לגורמים בין לאומיים שונים, ובהם ארה"ב מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו"ם, על מנת לקבל הכרה במדינה פלסטינית. עם זאת, הדגיש כי ינקטו בחלופה הזו רק כאפשרות אחרונה במידה וישראל תסרב להקפיא את ההתנחלויות. הוא הכחיש כי כשלון המו"מ יוביל להתפטרותו ולפירוק הרשות, אך ציין כי במידה ויושג פיוס לאומי בקרב הפלסטינים הוא לא יתמודד בבחירות הבאות (אלאנבאא’, 4 בנובמבר 2010).

  • צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, חזר ותבע בתום פגישותיו עם בכירים אמריקנים בוושינגטון, להקפיא כל בניה בהתנחלויות. עריקאת ציין כי הפלסטינים מוכנים להעניק לממשל האמריקני ארכה של שבועיים או שלושה על מנת לשכנע את ישראל להקפיא את הבניה בהתנחלויות, מעבר לחודש שניתן לו על ידי הפסגה הערבית שהתכנסה בלוב (9 באוקטובר 2010).

ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שב והצהיר כי "פלסטין שייכת לפלסטינים ואין בה מקום לישראל". הוא קרא לרשות הפלסטינית שלא להשליך את יהבה על ארצות הברית שכן הנשיא אובאמה, במיוחד לאחר בחירות האמצע לקונגרס, " חלש ולא מסוגל לעשות דבר למען הפלסטינים". משעל קרא למצוא תחליף למו"מ, בדמות "ההתנגדות". הוא פנה לארצות הברית וטען כי "ההתנגדות" (קרי – ארגוני הטרור) אינה מחכה לאמריקנים, אלא "הם ישיבו לידיהם את פלסטין באמצעות זרועותיהם, כוחם וההסתמכות על אללה" (אלג’זירה, 5 בנובמבר 2010).

ח'אלד משעל בנאומו בטקס במכון אלקדס בדמשק
ח’אלד משעל בנאומו בטקס במכון אלקדס בדמשק בשבוע שעבר בו שלל את המו"מ עם ישראל והביע תקווה

לחידוש הטרור (ה"התנגדות") משטחי יהודה ושומרון (אלג’זירה, 30 באוקטובר 2010).

התבטאות אנטישמית של בכיר חמאס

מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס נשא נאום בעל אופי אנטישמי, שכותרתו "אין ליהודים עתיד בקרב האומות"2. בנאום טען אלזהאר כי היהודים גורשו מאירופה משום ש"בגדו, גנבו והשחיתו" את המדינות הללו וכי "כפי שעמי אירופה עקרו את היהודים מהשורש, כך גם הפלסטינים יגרשו את היהודים מכל אדמותיהם עד להיעלמותם". הוא קרא לפלסטינים לאחד את שורותיהם ו"יחד, בדם, נוכל לשחרר את אדמותינו ואת המקומות הקדושים" (טלוויזיית אלאקצא, 5 ביוני 2010; ג’רוזלם פוסט, 6 בנובמבר 2010).=

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 במהלך השבוע נכנסו לרצועת עזה בין 150 ל-212 משאיות של סחורות ביום (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 בנובמבר 2010). ראיד פתוח, יו"ר "ועדת הכנסת סחורות לרצועה" של ממשל חמאס מסר, כי בכוונת ישראל להכניס לרצועה חומרי בניין עבור חברת החשמל ברצועה ועבור אונר"א (מען, 3 בנובמבר 2010).

 "רשות המעברים והגבולות" של ממשל חמאס ציינה כי מאז פתיחת מעבר רפיח, בתחילת יוני, יצאו מרצועת עזה דרך המעבר 53,227 איש, ונכנסו אליה 55,452. במהלך חודש אוקטובר לבדו יצאו 7,629 איש מעזה דרך מעבר רפיח ונכנסו 7,321. יצוין כי בשבוע שעבר החלו גם  עולי הרגל מרצועת עזה לצאת דרך המעבר  על מנת לקיים את מצוות החג’. בשל יציאתם  תימנע תנועת נוסעים אחרים למשך שבוע (פלסטין אליום, 2 בנובמבר 2010; צפא, 3 בנובמבר 2010).

צפא, 3 בנובמבר 2010
אוטובוס ובו עולי רגל פלסטינים מעזה, בדרכם לקיים את מצוות החג’ ממתין

למעברו במעבר רפיח (צפא, 3 בנובמבר 2010)

ביקור שר החוץ הגרמני ברצועה

 גואידו וסטוורלה, שר החוץ הגרמני, ערך ביקור בן מספר שעות ברצועת עזה. ככל הנמסר הוא לא נפגש עם נציגי ממשל חמאס. בתום ביקורו גינה שר החוץ את מדיניות הסגר על עזה וקרא להסרתו, שכן הוא "מחזק את הקיצונים ומחליש את המתונים". הוא ציין כי גרמניה תומכת בשיקום הרצועה וכי האיחוד האירופי מבקש לאפשר ייבוא וייצוא אל ומשטח הרצועה. עם זאת ציין כי חמאס "אינה פרטנר" עבור ממשלת גרמניה (dw-world.de , 9 בנובמבר 2010).

 בעקבות הביקור קרא אימן טה, בכיר חמאס, לשר החוץ הגרמני "להעביר את הצהרותיו הקוראות לסיום המצור לפסים מעשיים". הוא הדגיש כי ביקור המשלחות האירופאיות ברצועה הינו "הוכחה למעורבות הבין לאומית החיובית בנעשה ברצועת עזה וליחס לה זוכה תנועת חמאס" (קדסניוז, 8 בנובמבר 2010).

שר החוץ הגרמני גואידו וסטוורלה מבקר בבית ספר של אונר”א ברצועת עזה
שר החוץ הגרמני גואידו וסטוורלה מבקר בבית ספר של אונר"א ברצועת עזה (צפא, 8 בנובמבר 2010)

 על רקע ביקור זה, אחמד יוסף, תת שר החוץ בממשל חמאס, קרא לנשיא איראן מחמוד אחמדינג’אד להגיע לביקור ברצועת עזה שכן, לדבריו, "ביקור כזה יהיה בעל חשיבות עליונה" (סוכנות הידיעות פארס, 8 בנובמבר 2010).

המשטים לרצועת עזה

התארגנות של ארגונים פרו-פלסטיניים צרפתיים לרכש ספינה

 נמשכות ההכנות לקראת צאתו של משט "צי החירות 2". בהקשר זה  דיווחה התקשורת הפלסטינית כי כשישים ארגונים צרפתיים פועלים לאיסוף תרומות על מנת לשגר ספינה צרפתית במסגרת המשט. לטענת תומס סומר, איש "הקמפיין האזרחי הבין לאומי להגנה על העם הפלסטיני" (CCIPPP ), שמרכז את הפעילות בצרפת, משתתפים ברכש הספינה "שלוש מפלגות שמאל, שלושה ארגוני עובדים ומספר ארגוני זכויות אדם". לדבריו, מספר חברי פרלמנט צרפתים כבר הביעו את נכונותם להשתתף במשט (אלג’זירה, 4 בנובמבר 2010; אלאיאם, 5 בנובמבר 2010).

לוגו הקמפיין הצרפתי לרכש ספינה (אתר CCIPPP , 9 בנובמבר 2010)
לוגו הקמפיין הצרפתי לרכש ספינה (אתר CCIPPP , 9 בנובמבר 2010)

התבטאות בטקס הענקת פגיון על ידי חבר פרלמנט תימני שנכנס לרצועה עם שיירת Viva Palestina

 בעת שהותם של פעילי שיירת ויוה פלסטינה ברצועת עזה, העניק חבר פרלמנט תימני אשר שהה על המאוי מרמרה בטקס חגיגי לאסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, פגיון הדומה לזה אשר היה עימו על גבי הספינה. עם הענקת הפיגיון אמר מנחה הטקס כי המדובר בפיגיון הדומה לזה שנלקח בכוח על ידי חיילי צה"ל, לאחר ש"פצע שניים מהם" (ערוץ אלאקצא, 7 בנובמבר 2010).

הזירה הפנים-פלסטינית

קריאת רחוב על שמה של דלאל אלמע’רבי

 ב-3 בנובמבר התקיים בשכם טקס חגיגי בו נחנך רחוב על שם דלאל אלמע’רבי  (המחבלת שביצעה את פיגוע אוטובוס הדמים בכביש החוף בשנת 1978 בו נהרגו 37 ישראליים ונפצעו 71). מאז הפיגוע, הפכה דלאל אלמע’רבי למעין גיבורה לאומית, אשר פועלה הועלה על נס ע"י יאסר ערפאת וזכרה מונצח ע"י הרשות הפלסטינית. בטקס, השתתפו צעירים חברי תנועת פתח. רשידה אלמע’רבי, אחותה של המחבלת, ברכה על היוזמה וקראה להחזרת גופתה של אחותה ולהשקיע מאמצים נוספים לפתיחת כיכר על שמה של דלאל אלמע’רבי בראמאללה.

קריאת הרחוב בשכם (אלקדס, 3 בנובמבר 2010)
קריאת הרחוב בשכם (אלקדס, 3 בנובמבר 2010)

 יוזכר כי במרץ 2010 אמור היה יתקיים טקס רשמי מטעם הרשות הפלסטינית לחנוכת כיכר על שמה של המחבלת דלאל אלמע’רבי באלבירה,סמוך למשרדי ההכוונה הפוליטית של הרשות הפלסטינית. זמן קצר לפני מועד קיום הטקס הודיעה הרשות כי החליטה, שלא לקיים  את הטקס  בשל "סיבות טכניות". בעיריית אלבירה מסרו כי הדחייה היא בשל לחצים שהופעלו על הרשות הפלסטינית מצד ישראל (רויטרס, 10 במרץ). בסופו של דבר, אפשרה הרשות הפלסטינית את קיום הטקס, אולם הדבר נעשה באופן בלתי רשמי (הטקס נערך מטעם פתח ובהשתתפות בכיר בארגון) 3.

פלסטין אליום – ערוץ לוויני חדש של הג’האד האסלאמי הפלסטיני, המשדר מלבנון

לוגו הערוץ הלווייני פלסטין אליום
לוגו הערוץ הלווייני פלסטין אליום

 ב-4 בנובמבר 2010 החלו שידורי ניסיון ראשונים של ערוץ לווייני חדש בשם פלסטין אליום. במסגרת שידורי הניסיון שודרו, בין היתר, מהדורת חדשות בה הופיעה קריינית לבושה ברעלה (חג’אב) וסרטונים שונים על בהם הועברו מסרי הסתה אנטי ישראליים.  שידורי הערוץ מועברים מביירות באמצעות לוויני ניילסאט המצריים וערבסאט הבינערבי, שבו סעודיה היא הדומיננטית.4

 לפי שעה לא מזהה עצמו הערוץ עם ארגון כלשהו. שידוריו זכו לסיקור באתרי האינטרנט של הג’האד האסלאמי בפלסטין ובפורומים שונים שבחלקם נאמר, כי זהו ערוץ תקשורת של הג’האד האסלאמי בפלסטין. העיתון פלסטין של חמאס דיווח אף הוא על פתיחת הערוץ (פלסטין, 3 בנובמבר 2010). בעיתון דווח כי ההודעה על השקת הערוץ התפרסמה כבר בנובמבר 2009 וכי שידורי הערוץ אמורים היו להיות משודרים מלונדון החל מפברואר 2010. עוד נאמר כי השידורים מלונדון לא התאפשרו, וזו ככל הנראה הסיבה שעבר לשדר מלבנון. במאמר נוסף בפלסטין, בירך מצטפא צואף, המזוהה עם חמאס, על פתיחת הערוץ החדש באומרו, כי מדובר ב"אירוע חשוב בזירת התקשורת הפלסטינית ובמיוחד לתקשורת של ההתנגדות" (פלסטין, 3 בנובמבר 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 כותרת הנאום לקוחה מספר שכתב מחמוד אל-זהאר שכותרתו "אין עתיד בין האומות". הספר יצא לאור בשנת 2008 על ידי ההוצאה האלג’יראית דאר אלח’לדוניה.

3 פירוט ראו לקט מרכז המידע: "הפיכת שהידים למודל לחיקוי: פתח  חנך באלבירה באופן בלתי רשמי כיכר על שמה  של  דלאל אלמע’רבי, מחבלת מפתח, שהשתתפה בפיגוע הדמים בכביש החוף (1978)" (18 במרץ 2010).

4  http://www.2napal.com/vb/showthread.php?p=111160 .

לראש העמוד