חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27 באוקטובר – 2 בנובמבר 2010)

שוטרים תימנים מאבטחים את משרד חברת FedEx בצנעא, בירת תימן

שוטרים תימנים מאבטחים את משרד חברת FedEx בצנעא, בירת תימן

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

מחמוד אלזאהר

מחמוד אלזאהר

נערים פלסטינים רעולי פנים מיידים אבנים לעבר כלי רכב בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים

נערים פלסטינים רעולי פנים מיידים אבנים לעבר כלי רכב בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים

ח'אלד משעל, בפגישתו עם שר המודיעין האיראני

ח'אלד משעל, בפגישתו עם שר המודיעין האיראני

פיגוע התאבדות בלב איסטנבול

פיגוע התאבדות בלב איסטנבול


שוטרים תימנים מאבטחים את משרד חברת FedEx בצנעא, בירת תימן
שוטרים תימנים מאבטחים את משרד חברת FedEx בצנעא, בירת תימן, לאחר שנשלחו ממנו חבילות נפץ לבתי כנסת בשיקגו (רויטרס, 30 באוקטובר 2010 צילום: ח’אלד עבדאללה)

עיקרי הדו"ח

 נמשך השקט היחסי בנגב המערבי. גם השבוע לא נורו רקטות. לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות ביטחון שוטף בקרבת הגדר נורו פצצות מרגמה. מחמוד אלזאהר, מבכירי חמאס, לימד השבוע סנגוריה על מדיניות הירי המרוסנת של חמאס, ותקף משגרי רקטות סוררים שפעילותם, לדבריו, עלולה לגרום לאנרכיה (אלחיאת, 30 באוקטובר 2010).

 בתחום הטרור העולמי, התרחשו השבוע שני ארועים בולטים: סוכל ניסיון פיגוע של ארגון אלקאעדה בתימן, אשר שיגר חבילות נפץ, בדרך האוויר, לשני בתי כנסת בשיקגו (29 באוקטובר 2010); בוצע פיגוע התאבדות בלב איסטנבול על ידי מחבל מתאבד (31 באוקטובר). 32 אנשים נפצעו, כמחציתם שוטרים. אף ארגון לא נטל אחריות על הפיגוע. בתורכיה רווחת ההערכה כי ה-PKK הכורדי עומד מאחורי הפיגוע, הגם שדובר הארגון הכחיש זאת.

 במישור המדיני, חזרו אבו-מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית על המסר לפיו לא תהיה חזרה למשא ומתן ישיר מבלי שישראל תקפיא את הבניה בהתנחלויות. הם שבו והעלו את אפשרות פניית הפלסטינים למועצת הביטחון לשם הכרה במדינה פלסטינית.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי פצצות מרגמה

 במהלך השבוע אותרו שתי נפילות של פצצות מרגמה בשטח הארץ, ב-27 וב-28 באוקטובר. פצצות המרגמה נורו לעבר כוחו צה"ל שעסק בפעילות שגרתית. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על ירי פצצות המרגמה ב-27 באוקטובר קיבלו אחריות פעילי הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית (אתר הארגון, 27 באוקטובר 2010).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל- 2 בנובמבר

מדיניות ירי הרקטות של חמאס

 בראיון שהעניק מחמוד אלזהאר,  מבכירי חמאס  לאלחיאת לימד סנגוריה על מדיניות הירי המרוסנת של חמאס. הוא הצדיק את מעצרם של משגרי הרקטות בעזה, אשר אינם סרים למרות חמאס. לדבריו לאחר מבצע "עופרת יצוקה"  נחתם הסכם הרגעה באמצעות מצרים עליו הסכימו כל הפלגים.  "פתיחת דלת" להפרת ההסכם, באמצעות פעילים סוררים המשגרים רקטות על דעת עצמם, תביא לדבריו לאנרכיה. עוד אמר כי אותם משגרי רקטות הינם "מורדים בפלגים שלהם". מחמוד אלזהאר מוסיף כי חלק מהפלגים שהתלוננו על כך שחמאס לא מאפשרת להם לירות רקטות לעבר ישראל לא ירו ולו קליע אחד במשך כל מבצע "עופרת יצוקה" ועתה  הם מנסים "לשווק" את עצמם  (אלחיאת, 30 באוקטובר 2010)2.

מחמוד אלזאהר
מחמוד אלזאהר (Safaimages , 28 באוקטובר 2010)

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 נמשכו ההפגנות והפרות סדר במקומות שונים ביהודה ושומרון וסמוך לגדר הביטחון, בהשתתפות פלסטינים, אזרחים ישראלים ואזרחים זרים. באחד ממוקדי החיכוך, בנבי צלאח (צפונית מערבית לראמאללה) נפגע לוחם משמר הגבול באורח קל מאבן שהושלכה לעברו (אתר דובר צה"ל, 2 בנובמבר 2010).

 להלן עיקרי האירועים:

  • 1 בנובמבר – אירעו שני מקרים של יידוי אבנים לעבר  כלי רכב ישראלים, האחד סמוך לנעלין (מערבית לראמאללה) והשני מערבית לג’נין. נזק נגרם לכלי הרכב (אתר דובר צה"ל, 2 בנובמבר 2010).

  •  30 באוקטובר – נחשף אקדח בכליו של פלסטיני באותה נקודת ביקורת (אתר דובר צה"ל, 2 בנובמבר 2010). 

  • 30 באוקטובר – ירי בוצע לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית לחם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל 30 באוקטובר 2010).

  •  29 באוקטובר – בשכונת סילוואן במזרח ירושלים היו הפרות סדר, במסגרתן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים (Safaimages , 29 באוקטובר 2010).

נערים פלסטינים רעולי פנים מיידים אבנים לעבר כלי רכב בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים
נערים פלסטינים רעולי פנים מיידים אבנים לעבר כלי רכב בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים
(Safaimages , 29 באוקטובר 2010)

  • 28 באוקטובר– בכליהם של שלושה פלסטינים בנקודת ביקורת סמוך לשכם, נחשפו אקדחים מאולתרים ובקבוקי תבערה (דובר צה"ל, 28 באוקטובר 2010).

  • 28 באוקטובר אבנים יודו לעבר רכב ישראלי סמוך לקריית ארבע. לא היו נפגעים, נזק נגרם לכלי  רכב (דובר צה"ל, 28 באוקטובר 2010).

התהליך המדיני

בכירים ברשות הפלסטינית שבים ומעלים אפשרות לפניה לאו”ם במידה והבניה בהתנחלויות תימשך

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, חזר והדגיש, כי לא תהיה חזרה למשא ומתן ישיר מבלי שישראל תקפיא את הבניה בהתנחלויות. כמו כן, שב והעלה את האפשרות לפיה יפנו הפלסטינים למועצת הביטחון לשם  קבלת הכרה במדינה פלסטינית. אבו מאזן הדגיש כי המדובר במהלך שיקרה "תוך מספר חודשים" (YNET , 28 באוקטובר 2010).

 נמר חמאד, יועצו של אבו מאזן, וצאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף,  חזרו, כל אחד בנפרד, על דברי אבו מאזן. לדבריהם באם תכשל הפנייה למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה להכרה במדינה הפלסטינית בגבולות 4 ביוני 1967 יפנו הפלסטינים לעצרת הכללית של האו"ם (מען, 26 באוקטובר ו-2 בנובמבר 2010). בתגובה לדברים אלה אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית פיליפ קראולי כי פניה פלסטינית כזו "לא תפתור את הסכסוך" (אתר מחלקת המדינה, 2 בנובמבר 2010).    

מנהל מטה אונר"א בניו יורק, בהתבטאות חריגה, קרא לפלסטינים להתפכח מ"זכות השיבה"

 אנדרו ויטלי, המנהל היוצא של מטה אונר"א בניו יורק, במהלך "הכנס הלאומי על יחסי ארצות הברית ומדינות ערב" שנערך בוושינגטון, קרא לפלסטינים להכיר בכך שהסבירות לחזרתם של הפליטים לשטחי "פלסטין" היא נמוכה. כמו כן, הוא קרא לפליטים הפלסטינים לנטוש את ה"אשליות האכזריות" לפיהן ישובו יום אחד לבתיהם, ולהתחיל לשקול את אופן השתלבותם במדינות בהן הם יושבים. לטענתו, רק מעטים מהפלסטינים ומאנשי אונר"א מוכנים לדון בכך בפומבי, אך בארגון שוררת תמימות דעים לפיה "זכות שיבה" לא תתממש בהיקף שיהיה בעל משמעות לפליטים (ג’רוזלם פוסט, 23 באוקטובר 2010).

 דברים חריגים אלו גררו תגובות מיידיות:  

  • בהודעה רשמית לעיתונות, התנער ארגון אונר"א מדבריו של ויטלי (אתר אונר"א, 1 בנובמבר 2010).

  • צא’אב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, שלח, בתגובה לדברי ויטלי, מכתב לרוברט סרי, שליח האו"ם למזרח התיכון, בו הביע את "אכזבתם העמוקה" של הפלסטינים מהדברים. הוא טען כי הפלסטינים לא ויתרו על זכות השיבה של הפליטים "לבתיהם ולאדמותיהם", זכות המעוגנת, לטענתו, בחוק הבין לאומי ובהחלטות האו"ם (ג’רוזלם פוסט, 31 באוקטובר 2010).  

מנהיג חמאס ח’אלד משעל קורא להמשך המאבק המזויין נגד ישראל

 בדברים שנשא ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בכנס של מכון אלקדס בדמשק, הוא הדגיש כי "ההתנגדות היא הדרך היחידה לשחרור ירושלים, השבת הפליטים והקמת המדינה הפלסטינית". עוד ציין כי "הנשק של עזה עדיין מורם והנשק של הגדה יתרומם בקרוב". ח’אלד משעל קרא לפתח לסיים את הפילוג עם חמאס ולאמץ את "אופציית ההתנגדות" (Palestine-info , 29 באוקטובר 2010).

 ח’אלד משעל נפגש עם שר המודיעין האיראני, בעת שביקר בדמשק. בתום הפגישה הוא והצהיר כי "כל מי שינקוט עמדה נגד המשטר הציוני ינצח". משעל ציין כי  במהלך הפגישה הם דנו, בין היתר, גם ב"במאבק במשטר הציוני" (אירנה, 31 באוקטובר 2010).

ח'אלד משעל, בפגישתו עם שר המודיעין האיראני
ח’אלד משעל (משמאל), בפגישתו עם שר המודיעין האיראני (אירנא, 31 באוקטובר 2010)

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע נכנסו לרצועת עזה בין 140 ל-284 משאיות של סחורות (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 2 בנובמבר 2010).

המשטים לרצועת עזה

מצרים ממשיכה להטיל הגבלות על כניסת פעילים ושיירות משטחה

 שלטונות מצרים, שהתירו לאחרונה את כניסת שיירת Viva Palestina ממשיכים לפקח ולנטיל הגבלות על כניסת פעילים ושיירות לרצועת עזה. במסגרת זו דווח כי:

  • חמישה פעילים שהשתייכו לשיירת ארגון Viva Palestina נעצרו בידי כוחות הביטחון המצרים עם צאתם מעזה למצרים (בהמשך למניעת כניסתם של 17 מפעילי השיירה). בין העצורים שלושה חברי פרלמנט ממאוריטניה, שני אזרחים אירופאים ואזרח מתוניס (פלסטין אלאן, 25 באוקטובר 2010). סיבת המעצר לא ידועה.

  • שיירה אשר הגיעה ממדינות צפון אפריקה ולוב, נעצרה בגבול לוב-מצרים והרשויות המצריות לא אפשרו לה להמשיך בדרכה. בשלב זה מבררים מארגני השיירה האם יוכלו לעבור לנמל אלעריש בדרך הים. השיירה מונהגת בידי אזרח בריטי ממוצא לובי בשם מחמד חדאד, היא כוללת 30 כלי רכב ו-101 פעילים ביניהם שמונה פעילים אשר היו על משט "צי החירות" (מאי 2010); שבעה מהפעילים שהו על ה"מאוי מרמרה", כולל איש המארינס לשעבר קנת’ א’וקיף. (ערוץ אלאקצא, 30 באוקטובר 2010;  salem-news.com , 26 באוקטובר 2010; tehrantimes.com , 1 בנובמבר 2010).

השתתפות ירדנית פעילה במשטים

 "צי החירות 2": ואא’ל אלסקא, יו"ר ועדת "עורק חיים" הירדנית, הודיע כי הוועדה תשתתף במשט "צי החירות 2" (המשט המשודרג אותו מארגנת הקואליציה האנטי-ישראלית ואשר צפוי לצאת לדרכו באביב 2011). לטענתו, הוועדה הירדנית תממן ספינה שעלותה כמיליון דינאר, שתהיה אחת מתוך 12 ספינות שתשתתפנה במשט. כמו כן, ציין כי הוועדה תשתתף בשיירת "עורק חיים 6" (של ארגון Viva Palestina ) אשר טרם נקבע מועד יציאתה (אלדסתור, 27 באוקטובר 2010). בקרב הפעילים הירדנים הנוטלים חלק במשטים, בולטים פעילי "האחים המוסלמים".

פיגועים בחו”ל

סוכל ניסיון פיגוע של ארגון אלקאעדה בתימן, נגד בתי כנסת יהודיים בארה"ב

 בסוף אוקטובר סוכל ניסיון של שלוחת אלקאעדה בתימן לבצע פיגוע נגד שני בתי כנסת יהודיים בשיקגו, באמצעות פצצות רבות עוצמה ששוגרו מתימן. הניסיון מתווסף לשורה של ניסיונות אלקאעדה לבצע פיגועים נגד יעדים אמריקנים, שלו היו מתממשים היו עלולים לגרום להרג המוני.  

 ב- 29 לאוקטובר התגלו שתי פצצות רבות עוצמה, שהוטמנו בתוך חבילות שנשלחו באמצעות דואר אווירי מתימן לארה"ב. החבילות, שהכילו מדפסות התגלו האחת בסניף חברת השילוח  Fedex  בדובאי ושנייה במטוס של UPS בשדה תעופה סמוך לנוטינהאם בבריטניה. שתיהן היו מיועדות לבתי כנסת בשיקגו. אחת הפצצות הייתה אמורה להיות מופעלת באמצעות הפעלה מרחוק של טלפון סלולארי והשנייה באמצעות שעון עצר. יתכן ואחת מהפצצות, זו אשר אותרה בבריטניה, נועדה להתפוצץ במטוס בזמן הטיסה, שכן המטען שנמצא בה היה פעיל.

 אחת החבילות נשלחה מתימן ב-28 באוקטובר והגיע דרך קטר לדובאי בטיסת נוסעים של חברת Qatar Airways . למקרה של אי מסירה נרשמה על גביה כתובת ושם של אישה המתגוררת בצנעא. כוחות הביטחון התימנים עצרו את האישה, חנאן אלסמאוי, בת 22 אשר לומדת הנדסה באוניברסיטת צנעא ואת אימה (יתכן כי שתי העצורות כבר שוחררו).  המחלקה לביטחון לאומי בארה"ב פרסמה אזהרה לפיה קשורים משגרי הפצצות ככל הנראה לשני מוסדות בתימן: המכון התימני –אמריקאי לשפות ולניהול ממוחשב והמרכז האמריקאי לאימון ופיתוח (New York Times , 31 באוקטובר 2010).

 בבדיקה שנערכה לחומרי הנפץ עולה כי המדובר בחומר נפץ מסוג PETN אשר הוחבא באופן מתוחכם ביותר במחסנית הדיו של המדפסות  (New York Times , 31 באוקטובר 2010). כמו כן, דווח כי חומר הנפץ אשר נמצא בחבילות היה כמעט זהה לנפץ שנעשה בו שימוש על ידי מחבל הניגרי עמר פארוק עבד אלמטלב, אשר ניסה לבצע פיגוע במטוס נוסעים שטס מאמסטרדם לארה"ב בליל חג המולד אשתקד.

 עוד מסרו הגורמים כי הפעיל שהרכיב את הנפץ הוא אבראהים חסן אלעסירי, שהיה אסור בסעודיה לאחר ששלח את אחיו לפגוע בסגן שר הפנים הסעודי. הוא נמלט לפני כשנתיים לתימן ונמצא מאז בקשר קבוע עם שיח’ אנואר אלעולקי (שיח’ הלכתי בכיר האחראי על פעילויות החוץ של אלקאעדה בחצי האי ערב). כוחות הביטחון בתימן פתחו במבצע ללכידת אבראהים אלעסירי ושיח’ אנואר אלעולקי (רויטרס, 2 בנובמבר 2010).

 מקורות המקורבים לחקירה מסרו, כי המידע המודיעיני על משלוח הפצצות הגיע מהסעודים. המידע, שהיה מדויק כלל את המספרים הסידוריים של החבילות, והדבר איפשר מעקב אחרי החבילות ואיתורן טרם הגיעו ליעדן (הארץ, 31 באוקטובר 2010).

פיגוע התאבדות בלב איסטנבול

 ב-31 באוקטובר פוצץ עצמו מחבל מתאבד סמוך לאוטובוס השייך למשטרה, בכיכר תקסים שבמרכז איסטנבול. כתוצאה מהפיצוץ נהרג המחבל המתאבד ו-  32 בני אדם נפצעו מתוכם 15 שוטרים, רובם באורח קל. זוהי הפעם השלישית בה מתרחש פיגוע בכיכר תקסים ההומה שבמרכז איסטנבול: ב-1999 אירע פיגוע התאבדות בכיכר כתוצאה ממנו נפצעו שלושה שוטרים ו-10 אזרחים. פיגוע נוסף  אירע ב-2001 בו נהרגו שני קציני משטרה (חורית, 31 באוקטובר 2010).

 הפיגוע אירע כאשר גבר כבן 35, שאחז בידו תיק מחשב שחור, ניסה להיכנס לאוטובוס של כוח המשטרה  הנמצא במקום בעת חילופי המשמרות. כאשר ניסו השוטרים למנוע את כניסתו הוא הכניס את ידו לתיק והפעיל את המנגנון הפצצה.  על גופו של המחבל המתאבד נמצא מטען נוסף, שנוטרל. לדברי השוטרים מכיוון שהפיצוץ היה בתוך התיק נמנע אסון גדול (חוריית, 31 באוקטובר 2010).

 אף ארגון לא קיבל אחריות על הפיגוע, שאירע ביום האחרון של הסכם הפסקת האש עליה הכריז הארגון הכורדי PKK . בתורכיה רווחת ההערכה כי מאחוריו עומד ה- PKK . דובר PKK הכחיש את מעורבותו של הארגון בפיגוע (חוריית, 31 באוקטובר 2010).

פיגוע התאבדות בלב איסטנבול
מימין: המקום בו פוצץ עצמו המחבל המתאבד. משמאל: חבלני משטרה בודקים את מקום הפיצוץ
(http://www.hurriyet.com.tr/gundem/16183201.asp?gid=373 , 31 באוקטובר 2010)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ראו לקט מרכז המידע: "מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס, תקף לאחרונה את ערכי המערב ואורח חייו המתירני (חילוניות, שוויון לנשים, סובלנות כלפי הומוסקסואלים)והביע דבקותו בהשמדת ישראל בדרך הג’האד" (1 בנובמבר 2010).

לראש העמוד