מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס, תקף לאחרונה את ערכי המערב ואורח חייו המתירני

מחמוד אלזהאר במסיבת עיתונאים בספטמבר 2006 (Cainadaily.com.cn)

מחמוד אלזהאר במסיבת עיתונאים בספטמבר 2006 (Cainadaily.com.cn)


מחמוד אלזהאר במסיבת עיתונאים בספטמבר 2006 (Cainadaily.com.cn)
מחמוד אלזהאר במסיבת עיתונאים בספטמבר 2006 (Cainadaily.com.cn)

כללי

1. לאחרונה העניק מחמוד אלזהאר1, מבכירי חמאס, כמה ראיונות לכלי התקשורת הערביים והמערביים. בראיונות אלו הוא תקף בחריפות את ערכי המערב ואת אורח החיים המערבי (הסובלנות כלפי ההומוסקסואליות, החילוניות, שוויון הנשים, מתירנות המינית). הוא הדגיש גם את עליונותו המוסרית של האסלאם  על המערב וסינגר על תהליך האסלאמיזציה שמקיימת חמאס  ברצועת עזה.

2. מחמוד אלזהאר הדגיש את התנגדותו לכל צורה של משא ומתן עם ישראל, חזר על מטרת חמאס להקים מדינה על כל שטח פלסטין, והבטיח כי חמאס לא תנטוש את דרך הג’האד ואת "מפעל השהידים".  עם זאת, הוא הגן על מדיניות הירי המרוסנת של חמאס מאז תום מבצע "עופרת יצוקה" בציינו, כי זוהי "זכותה" של חמאס להתחמש בכל אמצעי שהיא יכולה להשיגו כדי "להגן על העם הפלסטיני".

3. התקפתו של מחמוד אלזהאר על המערב וערכיו ודבקותו בדרך הג’האד עד להשמדת ישראל מבטאים את האידיאולוגיה האסלאמית הקיצונית של חמאס, הבאה לידי ביטוי באמנה שלה. אידיאולוגיה זו "משווקת" לעיתים בלשון מרוככת, עמומה ומטעה לאישים וגופים במערב,  לעיתים מהשמאל הקיצוני ומארגוני זכויות אדם, שתפיסת העולם הבסיסית שלהם שונה לחלוטין מזו של חמאס.

4. מחמוד אלזהאר (ובכירי חמאס נוספים) מגן בדבריו על "זכותה" של חמאס להבריח אמצעי לחימה לרצועה, כפי שעשתה זאת מאז מבצע "עופרת יצוקה". דבריו אלה ממחישים את ההכרח בפיקוח על משלוחים לרצועה, מול המגמה של ניסיונות הברחת אמצעי לחימה בנתיבי היבשה והים, תוך חיזוק כוחה הצבאי של חמאס בהשראה איראנית, והגברת איום הטרור כלפי ישראל מרצועת עזה.

נספח


התקפה כלפי ערכי המערב ואורח חייו

5. ב-28 באוקטובר 2010 העניק מחמוד אלזהאר ראיון לסוכנות הידיעות רויטרס בו תקף בחריפות את המערב וערכיו. עיקרי דבריו:

א. המערב הוא חסר מוסר (" The West is floundering in immorality "), ועל כן אין לו כל זכות לבקר את התנועה האסלאמית על הדרך בה היא מנהלת את רצועת עזה. מחמוד אלזהאר האשים את אירופה בפריצות  ובצביעות  באומרו, כי המסורת האסלאמית ראויה לקבל את כל הכבוד המגיע לה: "יש לנו הזכות לשלוט בחיינו בהתאם לאמונה שלנו – לא שלכם. לכם אין שום דת, אתם חילוניים".

ב. התקפה חריפה על אורח החיים המערבי-חילוני: "אתם מקבלים את אורח החיים ההומוסקסואלי, ואתם עוד מבקרים אותנו". אלזהאר הפנה אצבע מאשימה לעבר צרפת, שהעבירה לאחרונה חוק האוסר על לבישת בורקה: "אנחנו אלה שמכבדים נשים ומתייחסים אליהן בכבוד לא אתם". לדבריו האירופאים  משתמשים בנשים "כמו בחיות", יש להן בעל אחד ואלפי חברים, ו"אתם לא יודעים מי האבא האמיתי של ילדיכם, בשל צורה בה אתם מתייחסים לנשים". לדבריו "אנו אלה המכבדים נשים…לא אתם".  

6. התקפה זאת על ערכי המערב ואורח חייו מבטאת היטב את עמדות חמאס, ברוח האידיאולוגיה של האחים המוסלמים תנועת האם  והיא באה לידי ביטוי באמנת חמאס 2.

סנגוריה על  תהליך האסלאמיזציה ברצועה

7. בראיון לסוכנות רויטרס התייחס מחמוד אלזהאר לביקורת שנמתחה על שלטון חמאס ברצועה ועל חוקי חמאס הנוקשים. הוא שאל: "האם זהו פשע לאסלם את האנשים? אני מוסלמי, שחי כאן בהתאם למסורת שלנו. למה אני צריך לחיות בהתאם לחוקים שלכם? אנו מבינים אתכם מצוין. אתם אנשים עניים מוסרית. אל תבקרו אותנו בגלל מי שאתם" (רויטרס, 28 באוקטובר 2010).

8. מאז עליית חמאס לשלטון ברצועת עזה (יוני 2007) היא מקדמת תהליך של אסלאמיזציה הדרגתית  ברצועת עזה, שנועד לתרגם את חזונה להקמת מדינה פלסטינית המבוססת על ההלכה האסלאמית לשפת המעשה. תהליך זה, הנאכף ע"י ממשל חמאס  ומהווה גם כלי להידוק שלטונו,  מתבטא בחיי הים יום בחקיקת תקנות וחוקים בעלי אופי אסלאמי קיצוני, אכיפת קודי התנהגות אסלאמיים על האוכלוסייה, הקמת גופים כלכליים בעלי אופי אסלאמי והעמקת החינוך האסלאמי במוסדות החינוך הרשמיים והלא רשמיים.

הסכסוך עם ישראל

9. מחמוד אלזהאר הצהיר בנאום באירוע לציון 15 שנים למותו של מייסד הג’האד האסלאמי בפלסטין פתחי שקאקי כי עזה והגדה הם חלק בלתי נפרד מהאדמה הפלסטינית וכי לא תקום מדינה פלסטינית על פחות מ"כל פלסטין". הוא הבטיח כי חמאס לא תנטוש את "דרך הג’האד" ואת "מפעל השהידים". עוד הוסיף כי הקוראן מוכיח, כי "אין עתיד לציונים בינינו", וטען כי פורסם דו"ח של ה-CIA לפיו ישראל לא תחזיק מעמד יותר מ-20 שנים (ערוץ אלקדס, 27 באוקטובר 2010)3.   

מדיניות הירי המרוסנת של חמאס

10. בראיון שהעניק לאלחיאת לימד אלזהאר סנגוריה על מדיניות הירי המרוסנת של חמאס. הוא הצדיק את מעצרם של משגרי הרקטות בעזה, אשר אינם סרים למרות חמאס. לדבריו לאחר מבצע "עופרת יצוקה"  נחתם הסכם הרגעה באמצעות מצרים עליו הסכימו כל הפלגים.  "פתיחת דלת" להפרת ההסכם, באמצעות פעילים סוררים המשגרים רקטות על דעת עצמם, תביא לדבריו לאנרכיה. עוד אמר כי אותם משגרי רקטות הינם "מורדים בפלגים שלהם". מחמוד אלזהאר מוסיף כי חלק מהפלגים שהתלוננו על כך שחמאס לא מאפשרת להם לירות רקטות לעבר ישראל לא ירו ולו קליע אחד במשך כל מבצע "עופרת יצוקה" ועתה  הם מנסים "לשווק" את עצמם  (אלחיאת, 30 באוקטובר 2010).

11. מאז סיום מבצע "עופרת יצוקה"  מקיימת חמאס מדיניות ירי מרוסנת ואף כופה אותה על ארגונים "סוררים", לרוב בהצלחה. מדיניות זו נובעת מעוצמת ההרתעה של ישראל, ונועדה לאפשר לחמאס לשקם את תשתיותיה האזרחיות והצבאיות, שניזוקו במהלך מבצע "עופרת יצוקה". את השקט היחסי, שהשתרר בעקבות מדיניות זאת, מנצלים גם ארגוני טרור נוספים ברצועה (בדגש על הג’האד האסלאמי בפלסטין) לקידום התעצמות ובנין הכוח, בסיוע איראן, סוריה וחזבאללה. במסגרת תהליך השיקום החזירה לעצמה חמאס את מלאי אמצעי הלחימה,  שעמד לרשותה ערב מבצע "עופרת יצוקה" ואף למעלה מכך, הן באמצעות הברחת אמצעי לחימה והן באמצעות שיפור יכולות הייצור העצמי. מלאי הרקטות שבידי חמאס עומד כיום, להערכתנו, על 3,000-2,500 רקטות ובהם גם רקטות איראניות מסוג פג’ר, שטווח הירי שלהם הוא מעל 60 ק"מ (קרי,  טווח המגיע עד למרכז ישראל).


1 ממקימי חמאס וחבר בלשכה המדינית שלה . נוהג להתראיין הרבה לכלי התקשורת הערבים, הפלסטינים והזרים.

2 ראו לקט מידע מ-29 בינואר 2006 המנתח את אמנת חמאס מ-1988.

3 יצוין, כי במקביל גינה ממשל חמאס חוברות שהפיץ לאחרונה אש"ף, בהן מתוארת המדינה הפלסטינית בגבולות 1967 לצד מדינת ישראל וטענה כי הדבר מהווה סילוף של ההיסטוריה . בנוסף ציין ממשל חמאס  כי לא חלה התיישנות על "זכות השיבה" וכי לאף גורם לאומי או בינלאומי אין סמכות לבטלה (Palestine-info , 26 באוקטובר 2010).

לראש העמוד