חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19 באוקטובר – 26 באוקטובר 2010)

שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina נכנסת לרצועת עזה דרך מעבר רפיח

שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina נכנסת לרצועת עזה דרך מעבר רפיח

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

שני הפעילים חברי חולית השיגור (פורום שמוח' אלאסלאם, 18 באוקטובר 2010)

שני הפעילים חברי חולית השיגור (פורום שמוח' אלאסלאם, 18 באוקטובר 2010)

נציגי ארגון ה-Elders בפגישה עם ח'אלד משעל

נציגי ארגון ה-Elders בפגישה עם ח'אלד משעל

חברי השיירה נכנסים לרצועת עזה ומתקבלים בברכה

חברי השיירה נכנסים לרצועת עזה ומתקבלים בברכה

ם פלוגות ירושלים אעלאם ע'זה שציטט מהאתר הרשמי של פלוגות ירושלים, 26 באוקטובר 2010

ם פלוגות ירושלים אעלאם ע'זה שציטט מהאתר הרשמי של פלוגות ירושלים, 26 באוקטובר 2010


שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina נכנסת לרצועת עזה דרך מעבר רפיח
שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina נכנסת לרצועת עזה דרך מעבר רפיח
(22 באוקטובר 2010 http://www.paltoday.ps)

עיקרי הדו"ח

 השבוע שרר שקט יחסי בנגב המערבי.

 ב-21 באוקטובר נכנסה שיירת Viva Palestina לרצועת עזה. ממשל חמאס העניק לשהיית פעילי השיירה ברצועה תשומת לב תקשורתית רבה, על מנת להפוך את הארוע למנוף לשיפור תדמיתו בדעת הקהל הערבית והמערבית, ולהכפשת ישראל. פעילי חמאס, ובראשם הניה, נפגשו עם פעילי השיירה והתבטאו כי על "פלסטין" להיות פלסטינית וכי ישראל הינה "גידול סרטני בגוף החי של האומה הערבית".

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות

 השבוע שרר שקט יחסי בנגב המערבי. ב-25 באוקטובר נורו מספר פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית. שלוש נפילות אותרו בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית קיבלה אחריות על הירי (אתר קאום, 25 באוקטובר 2010).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של רקטות שנורות נופלת בשטח רצועת עזה. ** נכון ל- 26 בספטמבר 2010.

שני פעילים המזוהים עם הג’האד העולמי נהרגו בתקיפת חיל האוויר ב-17 באוקטובר

 התארגנות צבא האסלאם, המזוהה עם הג’האד העולמי, הודיעה כי שניים מהפעילים, שנהרגו בתקיפת חיל האוויר ב-17 באוקטובר, הינם פעילי הארגון (פורום אנצאר אלמג’האדין, 18 באוקטובר 2010). בתקיפה נפגעו מחבלים חברי חוליית שיגור וסוכלה כוונתם לבצע ירי לעבר ישראל.

שני הפעילים חברי חולית השיגור (פורום שמוח' אלאסלאם, 18 באוקטובר 2010)
שני הפעילים חברי חולית השיגור (פורום שמוח’ אלאסלאם, 18 באוקטובר 2010)

פיצוץ בבסיס אימונים ברפיח

 כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי בין 13 ל-26 אנשים נפצעו כתוצאה מפיצוץ, שאירע בשכונה במערב רפיח (דרום רצועת עזה). בתקשורת הופיעו דיווחים סותרים אודות מהות האתר בו אירע הפיצוץ, הממוקם בסמוך לבתי ספר של אונר"א ובתי מגורים: בדיווח אחד נטען, כי מדובר במטה של כוחות בטחון הפנים של חמאס, ובאחר כונה המקום "בסיס אימונים של ההתנגדות" (פלסטין, 21, 22 באוקטובר 2010).

 המרכז הפלסטיני לזכויות אדם דרש לחקור את נסיבות הפיצוץ במה שהגדיר כ"מתקן אימונים של הזרוע הצבאית של חמאס". הוא טען כי אחסנת חומרי נפץ במקומות מאוכלסים, כפי שעושה "ההתנגדות", מסכן את חיי התושבים ומהווה הפרה של חוקי זכויות האדם (מען, 21 באוקטובר 2010). ממשל חמאס  הודיע כי ישקם את הנזקים שנגרמו (פאל פרס, 22 באוקטובר 2010).

 מיקום מתקני אימונים בסמוך לבתי ספר (ומקומות ציבוריים אחרים) הינה טקטיקת פעולה מוכרת של חמאס וארגוני טרור אחרים, העושים באזרחים שימוש כ"מגן אנושי". טקטיקה זאת נועדה להגביר את סיכויי השרידות של פעילי הטרור ולהקשות על פעולות צה"ל, אולם היא טומנת בחובה סכנות רבות לתלמידי בתי ספר ואזרחים המתגוררים בסמוך למתקנים צבאיים של ארגוני הטרור.

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע של צה”ל

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעולות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.

 ב-24 באוקטובר יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי דרומית לראמאללה לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 26 באוקטובר). 

חשיפת "מחסן נשק" של חמאס

 על פי מקורות פלסטינים, חשפו מנגנוני הביטחון של הרשות מחסן נשק גדול של חמאס, בראמאללה. במחסן נמצא נשק אוטומטי ותחמושת. לטענת עדנאן אלצ’מירי, דובר מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון, הנשק נועד לשמש כנגד הרשות הפלסטינית. הוא הוסיף כי חקירת האירוע רק מאששת את כוונת חמאס לפעול צבאית נגד הרשות (אלקדס אלערבי, 22 באוקטובר 2010). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, הכחיש את דבריו וטען כי הן מוכיחות כי הרשות הפלסטינית פועלת לחיסול "ההתנגדות" ביהודה ושומרון (Pal-Today , 22 באוקטובר 2010).

התהליך המדיני

 צא’אב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, הודיע כי במידה והמו"מ עם ישראל יכשל, מתכוונים הפלסטינים לפנות לאו"ם על מנת להשיג הכרה במדינה פלסטינית (AFP , 20 באוקטובר 2010). יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, ציין כי במידה ולא יחודש המו"מ ישקלו הפלסטינים לפנות למועצת הביטחון של האו"ם או לעצרת הכללית. הוא איים כי אם ישראל תוסיף לא לכבד הסכמים "ייתכן ויגיע רגע בו יבחן גם אש"ף את המשך עמידתו בהסכמים". (אלחיאת, 23 באוקטובר 2010).

ראיון ח’אלד משעל לשבועון אמריקני

 ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, העניק ראיון לשבועון Newsweek , שכוון ל"אוזניים מערביות". הוא שב  וחזר על עמדת חמאס לפיה במידה ויושג הסכם שיכלול מדינה פלסטינית בגבולות 1967 כשבירתה ירושלים שתהיה בעלת ריבונות על אדמתה וגבולותיה, ויושגו "השיבה" ופינוי ההתנחלויות הישראליות – אזי חמאס תהיה מוכנה לקבלו. הוא השווה את ה"התנגדות" (קרי, הטרור והאלימות) למחתרת הצרפתית שלחמה בנאצים ולמורדים האמריקנים במלחמת העצמאות האמריקנית וטען כי היא חוקית, שכן "הכיבוש הינו בלתי חוקי". הוא הוסיף כי "ההתנגדות" (קרי, האלימות והטרור)  מיועדת להפעיל לחץ על ישראל בד בבד עם הדיפלומטיה.

 בתשובה לטענה כי כוחה של חמאס בעזה ירד, טען ח’אלד משעל כי מדובר בסך הכל ב"גורמי אופוזיציה", הקיימים בכל משטר. הוא הדגיש כי מה שחשוב הוא שגם אחרי ארבע שנות "מצור" עדיין תושבי הרצועה תומכים בחמאס. הוא הודה כי חמאס מקבלת כספים מאיראן אך טען כי מדובר בסיוע "ללא תנאי" והתחמק מהתייחסות לסוגיית אספקת אמצעי לחימה מאיראן. הוא ציין כי מצבו של החייל החטוף גלעד שליט טוב והביע עניינו בדיאלוג עם ארה"ב (Newsweek , 14 באוקטובר 2010).

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

השבוע נכנסו לרצועת עזה בין 132 ל-267 משאיות סחורה לרצועת עזה ליום. רובן נשאו מזון ומזון לבעלי חיים, מוצרי חשמל ומוצאי יסוד. כמו כן הועברו מעל ל-13 מיליון דולר לידי אונר"א, עבור תשלום משכורות ומימון פעילות הארגון (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 26 באוקטובר 2010).

משלחת של ארגון Elders נפגשה עם ח’אלד משעל

משלחת ה-Elders , קבוצה בין לאומית של מנהיגים בעלי מוניטין עולמי לשעבר, ביניהם נשיא ארה"ב לשעבר ג’ימי קרטר והמנהיגים האפריקנים הבישוף דסמונד טוטו ונלסון מנדלה, נפגשו בדמשק עם ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס. כמו כן הם נפגשו עם בכירי חמאס נוספים השוהים בדמשק. על פי אסאמה חמדאן, האחראי על קשרי החוץ בחמאס, הובהר למשלחת במהלך הפגישה כי יש להפעיל לחץ על ישראל ולשים סוף ל"מצור" על רצועת עזה (Palestine-info , 19 באוקטובר 2010; Newsweek , 18 באוקטובר 2010). המשלחת גם ביקרה במזרח ירושלים ונפגשה עם אישים ישראלים   (אתר ארגון ה-Elders , 26 באוקטובר 2010).

נציגי ארגון ה-Elders בפגישה עם ח'אלד משעל
נציגי ארגון ה-Elders בפגישה עם ח’אלד משעל. על השלט ברקע (משמאל) ניתן לראות את דגל פלסטין על כל שטח "פלסטין", סמל לחתירתה של חמאס להשתלט על כל שטחי "פלסטין ההיסטורית" ולשים קץ לקיומה של מדינת ישראל (Palestine-info , 19 באוקטובר 2010)

המשטים לרצועת עזה

שיירת Viva Palestina נכנסה לרצועת עזה

ביום חמישי 21 באוקטובר בשעות הצהרים נכנסה שיירת Viva Palestina לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. השיירה מנתה כ-150 כלי רכב וכ-350 משתתפים, שרובם הגיעו לאלעריש בדרך האוויר. השיירה הביאה עימה לרצועת עזה סיוע בשווי של 5 מיליון דולר. פעילי השיירה שהו ברצועת עזה שלושה ימים במהלכם התקבלו בטקסים ואירועים שונים, שאורגנו ונוהלו על ידי ממשל חמאס.

חברי השיירה נכנסים לרצועת עזה ומתקבלים בברכה
חברי השיירה נכנסים לרצועת עזה ומתקבלים בברכה
(22 באוקטובר 2010 http://www.paltoday.ps)

ממשל חמאס ברצועה עשה מאמץ תקשורתי על מנת להפוך את כניסת השיירה למנוף לשיפור תדמיתו בדעת הקהל העולמית (והערבית) ולהכפשת ישראל והפעלת לחצים עליה להפסיק באופן חד-צדדי את "המצור". פעילי השיירה, בעיקר מהעולם הערבי/אסלאמי, שותפו בטקסים ואירועים שנשאו אופי חמאסי-מוסלמי מובהק (בעוד שחברי השיירה האירופאים, שהפכו למיעוט לאחר הצטרפות המרכיב המזרח תיכוני, הקפידו לקיים פרופיל תקשורתי נמוך).

במסגרת האירועים הללו נפגשו פעילי השיירה עם בכירים בחמאס ובראשם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס . במהלך דרשה שנשא כינה את ישראל ("הכיבוש") "גידול סרטני בגוף החי של האומה הערבית" והדגיש כי פלסטין הייתה ותישאר פלסטינית, ערבית ומוסלמית. על מנת לרכך את התדמית הרצחנית של ממשל חמאס, הודיע פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס על שחרור עשרים אסירים פליליים כמחווה לשיירה ובהתאם לבקשת יוזם השיירה ג’ורג’ גאלאוי . האסירים שוחררו בטקס חגיגי ב-23 באוקטובר (צפא, 23 באוקטובר 2010). 

חברי המשלחת התורכית, שנמנעו מלהצביע על זהותם הארגונית, קיימו סיור שטח עם מפקדים של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם תמונות של חברי המשלחת התורכית, שהצטרפו לאנשי הג’האד האסלאמי בפלסטין והצטלמו עמם כשהם חמושים, לובשים את מדיהם ועוטים סרטי ראש של הארגון. התמונות הועלו לאתר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, פלוגות ירושלים אולם כעבור זמן קצר הוסרו ממנו .

ם פלוגות ירושלים אעלאם ע'זה שציטט מהאתר הרשמי של פלוגות ירושלים, 26 באוקטובר 2010
חברי המשלחת התורכית בשיירת Viva Palestina  עורכים ביקור אצל פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין

(פורום פלוגות ירושלים אעלאם ע’זה שציטט מהאתר הרשמי של פלוגות ירושלים, 26 באוקטובר 2010).

ב-24 באוקטובר בשעות הצהרים עזבו חברי השיירה את הרצועה דרך מעבר רפיח במסיבת עיתונאים, שערך מנהל השיירה Kevin Ovenden , הוא מסר כי ארגון ויוה פלסטינה מתכוון לארגן עתה את שיירת "עורק חיים 6" שתגיע לרצועה במהלך התקופה הקרובה (צפא, 24 באוקטובר 2010).

יוזמות נוספות:

מטס לעזה: בראיון לתחנת PressTV  האיראנית פירט פול לארודי, מבכירי ארגון Free Gaza Movement , (FGM) Free Palestine Movement  ו-ISM את התכניות הנרקמות לשיגור מטוס לרצועה ולהעלאת המודעות הבין לאומית ל"זכות השיבה" של הפלסטינים. במסגרת זו הוא ציין:

  • FPM מעוניינת לרכוש, במחיר של כחצי מיליון דולר, מטוס אשר נבנה בפולין ומסוגל להמריא ולנחות במסלולי המראה קצרים ושטח קשה. בכוונתם להשתמש במטוס הזה על מנת לנחות ברצועת עזה, על אחת מהדרכים שהובילו בעבר לישובים הישראלים, או במקום אחר ברצועה (PressTV , 19 באוקטובר 2010).

  • בכוונת FPM להטיס מתנדבים פלסטינים רבים ככל האפשר לנמל תעופה, במשתמע נמל התעופה בן גוריון, אשר "יעמדו על זכות השיבה של פליטים פלסטינים" ויבקשו "לחזור לביתם". לטענתו ישנם כבר  מאה מתנדבים כאלו וכי "את המטוס הזה לא ישכחו" שכן יהיה מדובר באירוע מתוקשר (PressTV , 19 באוקטובר 2010)2.

"צי החירות 2": כמה ממארגני המשט המשודרג של הקואליציה האנטי-ישראלית, המכונה "צי החירות 2", מסרו כי המשט צפוי לצאת בין מאי למרץ 2011. המשט יכלול בין 12 ל-20 ספינות, ועליהן מתנדבים מאוסטרליה, בלגיה, קנדה, צרפת, יוון, אינדונזיה, אירלנד, איטליה, מלזיה, הולנד, נורבגיה, ספרד, שבדיה, שוויץ, תורכיה וכן ספינה הנושאת מתנדבים מארצות הברית, שתפליג תחת דגל מדינה זו. המשט צפוי לצאת ממספר נמלים בו זמנית, ומגעים בעניין זה מתנהלים מול ספרד, יוון, איטליה, מדינות ערב, תורכיה וקפריסין.  בכל הנוגע לאספקת הספינות מציינים המארגנים כי "יותר מ-12 ממדינות אירופה ו-8-10 ממדינות ערב פועלות בנושא" (אלקדס, 21 באוקטובר 2010; AFP , 19 באוקטובר 2010; קול פלסטין, 20 באוקטובר 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה. 

2 לפירוט ראו לקט מרכז המידע מה-31 באוגוסט 2010 בנושא: "הקואליציה האנטי-ישראלית, שחלק מגורמיה עמדו מאחורי המשט האחרון, שואבת עידוד מתוצאותיו ופועלת בחודשים האחרונים לקדם שורה של פרויקטים חדשים, המיועדים להעמיד במבוכה את ישראל ולהעמיק את בידודה בעולם; בין השאר מדובר על משט משודרג (שיכלול יותר אניות ויותר פעילים מקודמו) ועל שיגור מטוס לרצועת עזה".

לראש העמוד