חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (6 באוקטובר – 12 באוקטובר 2010)

אבו מאזן

אבו מאזן

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

הרכב בו נסעו בכירי גדודי חללי אלאקצא, שהותקף בידי חיל האוויר הישראלי

הרכב בו נסעו בכירי גדודי חללי אלאקצא, שהותקף בידי חיל האוויר הישראלי

צעיר פלסטיני רעול פנים מיידה אבן לעבר כוחות צה”ל

צעיר פלסטיני רעול פנים מיידה אבן לעבר כוחות צה”ל

דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עבידה

דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עבידה

רכבי השיירה ממתינים בלאד'קיה

רכבי השיירה ממתינים בלאד'קיה


תביעה לחידוש ההקפאה

 

קריאה להכרה בישראל כמדינת העם היהודי

אבו מאזן   ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו
מימין: ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בנאומו במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת בו הצהיר כי יתמוך בהשעייה נוספת של הבניה אם ההנהגה הפלסטינית תכיר בזהותה היהודית של ישראל (לע”מ, 11 באוקטובר 2010)
משמאל: אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, במהלך כינוס ועדת המעקב של הליגה הערבית, אשר העניקה לאמריקנים שהות של חודש על מנת “להשיג את הסכמת ישראל לחידוש ההקפאה (צפא, 8 באוקטובר 2010)

עיקרי הדו"ח

 השבוע אותרו נפילות של פצצת מרגמה ורקטה בנגב המערבי. חיל האוויר תקף בתגובה שני יעדי טרור של חמאס בעיר עזה, וכלי רכב בו נסעו בכירים מפתח/גדודי חללי אלאקצא. ביהודה ושומרון הרג צה"ל, במהלך היתקלות בעיר חברון, שני פעילי חמאס שביצעו את פיגוע הירי דרומית לחברון בו נהרגו ארבעה אזרחים ישראלים (31 באוגוסט 2010).

 ועדת המעקב של הליגה הערבית הודיעה כי חידוש המו"מ הישיר מחייב הפסקה מלאה של הבניה בהתנחלויות, אולם הקצתה לצד האמריקני חודש להשיג הסכמת ישראל לחידוש ההקפאה. מנגד,  ראש ממשלת ישראל הצהיר כי אם ההנהגה הפלסטינית תכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הוא יתמוך בהשעיה נוספת של הבניה לפרק זמן קצוב. דוברו של אבו מאזן הזדרז לדחות את ההצעה.  

 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות

 השבוע אותרו נפילות פצצת מרגמה אחת ורקטה אחת בשטח ישראל. נפילת הרקטה אותרה  (6 באוקטובר) בשטחים פתוחים בתחום שיפוט המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. ארגון המכנה עצמו קבוצת ייחוד האל והג’האד (המזוהה עם הג’האד העולמי) קיבל אחריות לירי ( אלמסלם.נט, 6 באוקטובר 2010).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של רקטות שנורות נופלת בשטח רצועת עזה. ** נכון ל- 12 באוקטובר 2010.

תקיפות חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטה ופצצת המרגמה תקף חיל האוויר ב-7 באוקטובר שני יעדי טרור המשתייכים לחמאס בדרום ובמערב העיר עזה. מקורות פלסטיניים דיווחו על שישה פצועים כתוצאה מהתקיפה (Palestine-info , 7 באוקטובר 2010; צפא, 7 באוקטובר 2010).

 בו ביום תקף חיל האוויר כלי רכב דרומית לעיר עזה, בו נסעו שלושה בכירים המשתייכים לפתח/גדודי חללי אלאקצא. על פי מקורות פלסטיניים, נוסעי כלי הרכב נפצעו קל וישנם לפחות עוד שני פצועים נוספים (Palestine-info , 7 באוקטובר 2010;  פאל-טודיי, 7 באוקטובר 2010; מען, 8 באוקטובר 2010).

הרכב בו נסעו בכירי גדודי חללי אלאקצא, שהותקף בידי חיל האוויר הישראלי
הרכב בו נסעו בכירי גדודי חללי אלאקצא, שהותקף בידי חיל האוויר הישראלי

(צפא, 7 באוקטובר 2010)

יהודה ושומרון

כוח צה"ל הרג את החוליה שביצעה פיגוע בצומת בני נעים

 ב-8 באוקטובר הרג כוח צה"ל בעיר חברון, במהלך היתקלות, שני פעילי חמאס שביצעו את פיגוע הירי ליד צומת בני נעים (דרומית לחברון) ב-31 באוגוסט (פיגוע בו נהרגו ארבעה אזרחים ישראלים). השנים, נשא’ת אלכרמי ומא’מון אלנתשה, פתחו באש לעבר חיילי צה"ל, שהשיבו אש. אחד המחבלים נפגע, ואילו השני התבצר בבניין, שהוקף בידי הכוח, המשיך לירות לעבר החיילים ולבסוף נהרג גם הוא. ברשות השניים  נמצאו ארבעה רובי קלצ’ניקוב AK-47 (דובר צה"ל, 8 באוקטובר 2010). 

 הזרוע הצבאית של חמאס גינתה את הפעולה, הטילה את האחריות על ישראל ועל הרשות הפלסטינית והבטיחה כי תנקום. לדברי אסמאעיל רצ’ואן, דובר חמאס, הפעולה היא "תולדה של התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות". סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, קרא לרשות הפלסטינית לשחרר את האסירים הפוליטיים, להפסיק את שיתוף הפעולה הביטחוני, ולתת ל"התנגדות" (קרי- ארגוני הטרור) לפעול (Palestine Info , 8 באוקטובר 2010; אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 8 באוקטובר 2010).

 גם בכירי הרשות הפלסטינית גינו את הפעולה. סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות, הצהיר כי "הדרך לשלום אינה עוברת דרך כך שישראל הורגת את הפלסטינים, או דרך הבניה בהתנחלויות, או הטרור של המתנחלים". נמר חמאד, יועצו המדיני של אבו מאזן, טען כי הפעולה "נעשתה בדם קר" וכי היא התרחשה "על רקע התעצמות הגזענות והשנאה בישראל" (ופא, 8 באוקטובר 2010).

אירועים בשטח

 נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון, במסגרתה נעצרו פעילים חשודים ונתפסו אמצעי לחימה. ב-7 באוקטובר חשף צה"ל שני מטעני צינור. המטענים הוסתרו בכליהם של שני פלסטינים, שעברו במעבר חווארה, דרומית לשכם (אתר דובר צה"ל, 7 באוקטובר 2010).

 השבוע אירעו מספר מקרים של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים ישראלים:

  • 7 באוקטובר 2010 הושלכו שני בקבוקי תבערה על כלי רכב ישראלי צפונית-מזרחית לראמאללה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (אתר דובר צה"ל, 7 באוקטובר 2010).

  • 9  באוקטובר – כשלושים פלסטינים,  אזרחים ישראלים וזרים התקהלו סמוך לגדר הישוב כרמי צור, סמוך לבית לחם ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון. שמונה מהמפגינים נעצרו (אתר דובר צה"ל, 9 באוקטובר 2010).

  • 11 באוקטובר אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לשכם. לא היו נפגעים. נזק נגרם לרכב. בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לקלקיליה. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי רכב  (אתר דובר צה"ל, 11 באוקטובר 2010).

צעיר פלסטיני רעול פנים מיידה אבן לעבר כוחות צה”ל
צעיר פלסטיני רעול פנים מיידה אבן לעבר כוחות צה"ל במהלך הפגנת המחאה השבועית בבלעין
(צפא, 8 באוקטובר 2010)

הצתת המסגד (תגובות)

 בהמשך להצתת מסגד דרומית לבית לחם ב-4 באוקטובר, ככל הנראה בידי קיצונים יהודים, נפתחה חקירה של משטרת ישראל והמנהל האזרחי. קבוצה של מתנחלים העניקה לתושבי הכפר עותקים חדשים של הקוראן במקום אלה שנשרפו (רויטרס, 5 באוקטובר 2010).

 הפעולה גונתה בידי ישראלים ופלסטינים כאחד:

  • אהוד ברק, שר הביטחון, הצהיר כי "מי ביצע את המעשה הזה הוא מחבל לכל דבר" וציין כי "זו פעילות מבישה שמכתימה את מדינת ישראל וערכיה" (הארץ, 4 באוקטובר 2010).

  • ע’סאן אלח’טיב, ראש לשכת ההסברה הממשלתית ברשות הפלסטינית, גינה את שריפת המסגד וטען כי "לא מדובר באירוע מקרי, אלא בחלק מההסלמה המתמשכת של ההתקפות הישראליות והתקפות המתנחלים". מחמוד אלהבאש, שר ההקדשים וענייני הדת בממשלת הרשות, כינה את האירוע "התנהגות ברברית" והאשים את המתנחלים בכך שהם "פועלים במטרה למנוע כל הזדמנות להשכנת שלום" וסיום הכיבוש (קול פלסטין, 4 באוקטובר 2010).

התהליך המדיני

 בנאומו בפתח מושב החורף של הכנסת, התייחס  בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל לתהליך המדיני ואמר כי "אם ההנהגה הפלסטינית תאמר בצורה חד משמעית לעמה, שהיא מכירה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, אהיה מוכן לכנס את ממשלתי ולבקש השעיה נוספת של הבנייה לפרק זמן קצוב " . לדבריו "בתנאים הנכונים הקמת מדינה פלסטינית עשויה להביא לשלום, אבל אם הדבר ייעשה בצורה לא אחראית, הקמת מדינה פלסטינית עלולה גם להיות גורם להעצמת הסכסוך ולהגברת הטרור". לדברי נתניהו, "הסירוב [הפלסטיני] להכיר בזכויותיו של העם היהודי ובקשר ההיסטורי שלו  לארצו הוא שורש הסכסוך, ובלי לטפל בו לא יהיה קץ לסכסוך"    (אתר משרד ראש הממשלה, 11 באוקטובר 2010).

 בתגובה (זריזה) לנאומו של נתניהו אמר נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות הפלסטינית, כי "לגבי  נושא הצביון היהודי של מדינת ישראל, הרי שאין לנו קשר לעניין הזה". הוא הוסיף כי קיים  "מסמך ההכרה ההדדית" המייצג את העמדה הפלסטינית (רויטרס, 11 באוקטובר 2010).

 ועדת המעקב של הליגה הערבית הודיעה, בתום דיוניה בלוב (8 באוקטובר) כי חידוש המו"מ הישראלי-פלסטיני הישיר מחייב את הפסקתה המלאה של הבניה בהתנחלויות, ובכלל זה גם במזרח ירושלים. אולם, היא הקצתה לצד האמריקני פרק זמן של חודש על מנת להשיב את המצב על כנו (קרי, לחדש את ההקפאה) על מנת שהשיחות תחודשנה על קרקע יציבה (ופא, 8 באוקטובר 2010; האתר הרשמי של ועידת הפסגה הערבית-אפריקאית, 8 באוקטובר 2010)

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע נכנסו לרצועת עזה בין 160 ל-202 משאיות סחורה לרצועת עזה ליום.

בכירי חמאס קוראים לחטיפת חיילי צה”ל 

 פרג’ אל ע’ול, שר המשפטים וענייני האסירים והמשוחררים בממשל חמאס, קרא לחטיפת חיילים כדי להביא לשחרור אסירים פלסטינים (ערוץ 7, 11 באוקטובר 2010). ח’אלד משעל קרא אף הוא לחטיפת חיילים והדגיש כי "נמשיך במאמצינו לחטוף חיילים על מנת לשחרר כל אחד מאסירינו בישראל" (הארץ, 2 באוקטובר 2010).

הזירה הפנים-פלסטינית

המשך מאמצי הפיוס בין פתח לחמאס

 במסגרת מאמצי הפיוס בין חמאס לפתח ב-20 באוקטובר צפויה פגישה בדמשק בין נציגי הארגונים (7 באוקטובר 2010, xinhuanet.com).

 במקביל למאמצי הפיוס גוברת המתיחות בין חמאס והרשות הפלסטינית על רקע פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. במסגרת זו, אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, איים כי "אם מאמצי הפיוס לא יבטיחו את סיום רדיפת לוחמי הג’האד…[אנו] נרדוף את מנהיגי רשות פתח בכל מקום בו ימצאו, והם יקבלו את אותו היחס כהרתעה לכנופיות הפושעות" (ערוץ אלאקצא, 6 באוקטובר 2010).

דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עבידה
דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עבידה, במהלך מסיבת העיתונאים בה איים
לפעול כנגד בכירי פתח (צפא, 6 באוקטובר 2010)

המאבק המדיני

ניסיון פלסטיני לסכל כנס של ארגון OECD בירושלים

 מחלקת היחסים הבין לאומיים של אש"ף קראה למדינות החברות בארגון ה-OECD , הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח, להחרים את כנס הארגון הצפוי להתקיים בירושלים בין 22-20  באוקטובר.  לדברי ההודעה "קיום הכנס בתנאים אלה הוא בגדר פרס לישראל ונותן לגיטימיות לכיבושה בירושלים" ולפעולות "הגזעניות" שהיא מבצעת "נגד תושבי העיר והעם הפלסטיני". (ופא, 11 באוקטובר 2010).

חמאס יוזמת הקמת ארגון להעמדה לדין של "פושעי מלחמה" ישראלים

 המועצה המחוקקת ברצועת עזה אישרה הצעת חוק להקמת "הרשות הפלסטינית העצמאית להעמדה לדין על פשעי הכיבוש נגד הפלסטינים". אחמד בחר, פעיל חמאס וסגן יו"ר המועצה המחוקקת, הצהיר כי מטרת ארגון זה תהיה לתעד את "פשעי הכיבוש הציוני נגד העם הפלסטיני, במיוחד לאור הפשעים היום-יומיים נגד מסגד אלאקצא בירושלים ונגד האסירים בבתי הכלא בישראל". הוא ציין כי הרשות תפעל "עם כל המוסדות המשפטיים המקומיים והבין לאומיים כדי להעמיד לדין את פושעי המלחמה" (Palestine-info , 6 באוקטובר 2010).

המשטים לרצועת עזה

משטים לרצועת עזה – עדכון תמונת מצב

 שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina :

  • שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina עודנה שוהה בנמל לאד’קיה בסוריה. בשלב זה נראה כי טרם קיבלה אישור מרשויות מצרים להיכנס לשטחה. כמו כן  לא ברור האם הצליחה לשכור ספינה שתוביל אותה לנמל אלעריש. זאהר ביראוי, פעיל חמאס בבריטניה ודובר השיירה, ציין כי מבחינתם "מועד היציאה הינו לכל המאוחר ה-15 או ה-16 באוקטובר" (ערוץ אלאקצא, 10 באוקטובר 2010; אלדסתור, 9 באוקטובר 2010).

  • בתוך כך, ראש השיירה, חבר הפרלמנט הבריטי לשעבר ג’ורג’ גאלוויי, שב ב-6 באוקטובר לבריטניה "בשל התחייבויות פוליטיות", ככל הנראה בעקבות החלטת שלטונות מצרים למנוע ממנו להיכנס לשטחה. זאהר ביראווי איים כי החלטתה זו של מצרים עשויה להביא ל"השלכות שליליות", שכן אין ביכולתם "להבטיח שלא יצטבר זעם שיוביל להתנהגויות שעלולות לאת מגלל שליטה מצד פעילי השיירה" (אלוטן, 9 באוקטובר 2010; אלסביל, 8 באוקטובר 2010).

  • ב-4 באוקטובר נפגשו בכירי השיירה עם ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שערך לכבודם סעודה חגיגית. ח’אלד משעל אמר כי "משתתפי השיירה מנהלים מערכה מנצחת" שחיזקה "את העמידה האיתנה של התושבים בעזה ובפלסטין כולה" (צפא 6 באוקטובר 2010; Palestine-info, 5 באוקטובר 2010; פלסטין אלא’ן, 6 באוקטובר 2010).

רכבי השיירה ממתינים בלאד'קיה
רכבי השיירה ממתינים בלאד’קיה (http://kiaoragaza.wordpress.com, 11 באוקטובר 2010)

 צי החירות 2: מארגני המשט המשודרג, המכונה "צי החירות 2", טענו כי הוא יכלול 9 עד 15 ספינות ממדינות אירופה, מקנדה, מלזיה, הודו ותורכיה. על פי גרטה ברלין, חברת Free Gaza Movement , "ארגון הפלגה כזו ייקח זמן רב" ובמשתמע המשט לא ייצא לדרכו לפני סוף השנה (קדס.נט, 4 באוקטובר 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה. 

לראש העמוד