חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27 בספטמבר – 5 באוקטובר 2010)

בולנט ילדרים, ראש ארגון ה-IHH

בולנט ילדרים, ראש ארגון ה-IHH

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

רכבי השיירה נכנסים לסוריה (אתר Viva Palestina, 5 באוקטובר 2010)

רכבי השיירה נכנסים לסוריה (אתר Viva Palestina, 5 באוקטובר 2010)


בולנט ילדרים, ראש ארגון ה-IHH
בולנט ילדרים, ראש ארגון ה-IHH, מקבל את פני שיירת הסיוע של Viva Palestina באיסטנבול. לימינו ג’ורג’ גאלווי, שהוכרז כאישיות בלתי רצויה במצרים. משמאלו, דובר השיירה ופעיל חמאס בבריטניה זאהר ביראווי. משמאלו של ביראוי (בחליפה הבהירה) פעיל חמאס בבריטניה מחמד צוואלחה (insanvakfi.com.tr, 4 באוקטובר 2010)

עיקרי הדו"ח

 השבוע נפלו שתי רקטות בנגב המערבי. ביהודה ושומרון הושלכו מספר בקבוקי תבערה לעבר רכב ישראלי ומחסום צה"ל. בבית לחם הוצת מסגד ורוססו עליו כתובות נאצה בעברית, כנראה על ידי גורמים קיצונים יהודים.  שר הביטחון ברק גינה בחריפות את המעשה.

 שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina הגיעה לסוריה, לאחר שהייה בתורכיה. בלאד’קיה צפויות לחבור אליה שיירות ופעילים מירדן, מדינות המפרץ וצפון אפריקה. השיירה מתוכננת להפליג לאלעריש (אם השלטונות המצרים יתירו זאת) ומשם להיכנס לרצועה דרך מעבר רפיח.   

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות

 השבוע נפלו שתי רקטות בשטח ישראל. הרקטות נפלו במרחב המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

 ב-27 בספטמבר תקף חיל האוויר חוליית חמושים שהתכוננה לבצע ירי רקטות לעבר ישראל. שלושה פלסטינים, פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, נהרגו. הארגון הכחיש כי נעשה ניסיון שיגור רקטות (YNET, 28 בספטמבר 2020; אתר פלוגות ירושלים, 28 בספטמבר 2010).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של רקטות שנורות נופלת בשטח רצועת עזה. ** נכון ל- 5 באוקטובר 2010.

יהודה ושומרון

 מספר ארגוני טרור נטלו אחריות על פיגוע הירי שהתבצע ב-26 בספטמבר סמוך לטנא-עומרים בדרום הר חברון.  הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין וגדודי חללי אלאקצא – חוליות עמאד מע’ניה נטלו אחריות במשותף על הפיגוע (אתר פלוגות ירושלים, 27 בספטמבר 2010).

 ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, טען כי הריגת מתנחלים על ידי חמאס הינה לגיטימית ונעשית במסגרת ההגנה על העם הפלסטיני. הוא האשים את המתנחלים בהרג ילדים פלסטינים, שריפת עצים, ו"החרבת המקומות הקדושים". הוא הוסיף כי חמאס רק מגינה על הפלסטינים מפני האלימות "המגיעה מכיוון צה"ל והמתנחלים כאחד" (CNN , 27 בספטמבר 2010).

 ב-4 באוקטובר הוצת מסגד בבית לחם ורוססו עליו כתובות נאצה בעברית. מאחורי המעשה עומדים, כנראה, גורמים קיצונים יהודים. שר הביטחון אהוד ברק פרסם הודעה לפיה "מי שביצע את המעשה הוא מחבל לכל דבר, וכל כוונתו היא לפגוע בסיכוי לשלום ולהידברות" (הארץ 5 באוקטובר).

 ב-28 בספטמבר הושלך בקבוק תבערה לעבר רכב ישראלי סמוך לקלקיליה. שלושה בקבוקי תבערה נוספים הושלכו באותו יום לעבר מחסום קלנדיה. ב-27 בספטמבר יודו אבנים לעבר רכב ישראלי סמוך לחברון (דובר צה"ל).

 כוחות צה"ל עצרו בשבוע החולף עשרים מבוקשים (אתר דובר צה"ל, 5 באוקטובר 2010)

התהליך המדיני

 שבוע לאחר סיום הקפאת הבניה בהתנחלויות, טרם חודשו השיחות בין ישראל והפלסטינים. על רקע זה נשמעו מספר התבטאויות:

  •  בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, קרא לפלסטינים להמשיך בשיחות למרות המשך הבניה בשטחים וטען כי " במשך 17 שנים, ניהלו הפלשתינים שיחות ישירות עם ממשלות ישראל תוך כדי בנייה ביהודה ושומרון, כולל בשנה האחרונה לכהונת הממשלה הקודמת. אני מקווה שגם עכשיו הם לא יפנו עורף לשלום, וימשיכו בשיחות על מנת להגיע להסכם מסגרת תוך שנה ".

  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, הגיב לדברו של ראש הממשלה הישראלי וחזר והדגיש כי "לא נשוב למו"מ אלא אם ההקפאה תוארך בבירור". בהזדמנות אחרת טען כי "ההחלטה להמשיך בבניה בהתנחלויות שווה להחלטה לקטוע את המו"מ" (FTV , 28 בספטמבר 20101; AFP , 28 בספטמבר 2010).

 בכירי חמאס התבטאו בגנות המו"מ ובשבח ה"התנגדות" (האלימות והטרור). במסגרת זו:

  • איסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס, טען כי מדינה פלסטינית בגבולות 67 שבירתה ירושלים ושיבת הפליטים הם "המינימום" הנחוץ על מנת לחזק את הבטחון והשלווה באזור. הוא הוסיף כי "עמנו לא ינטוש את הנשק ולא יעצור את ההתנגדות משום שהיא זכות לגיטימית שלנו, כל עוד ישנו כיבוש הרובץ על אדמתנו, ועד שעמנו ייהנה מחירות" (טלווזיית אלקדס, 28 בספטמבר 2010).

  • מחמוד אלזאהר, חבר הלשכה המדינית של חמאס מטעם רצועת עזה טען כי "הרחוב הפלסטיני תומך בהתנגדות ולא במו"מ". הוא טען כי חמאס החלה להתנגד למו"מ כאשר זה החל לפגוע ב"התנגדות" וכי "האינתיפאדה יכולה להתחיל בכל רגע" (אלג’זירה, 28 בספטמבר 2010).

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע נכנסו לרצועת עזה בין 66 ל-230 משאיות ביום.

דיווח לפיו חמאס מכשיר שדה תעופה בדרום הרצועה 

 מקורות בחמאס שנותרו בעילום שם טענו כי חמאס מכשיר שדה תעופה בדרום רצועת עזה על מנת שיתאים לנחיתת מטוסים קלים ומסוקים. השדה יושלם, לטענתם, באמצע 2011. לא ברור האם מדובר בהחזרה לכשירות של שדה התעופה דהניה, או  בשדה תעופה מאולתר חדש (World Tribune, 29 בספטמבר 2010). יוזכר כי לאחרונה הצהירו ארגונים פרו-פלסטיניים שונים על כוונתם לשלוח כלי-טיס לרצועה

המשטים לרצועת עזה

משטים לרצועת עזה – עדכון תמונת מצב

 שיירת סיוע של ארגון Viva Palestina :

  • שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina בראשות ג’ורג’ גאלוויי ממשיכה בדרכה לרצועת עזה ונמצאת כעת בסוריה. היא אמורה לעזוב את נמל לאד’קיה לכיוון נמל אל-עריש ב-7 באוקטובר 2010 (טלוויזיית אלקדס, 4 באוקטובר 2010). מנהיגי השיירה, ובראשם ג’ורג’ גאלוויי, אמורים להפגש עם ראשי ארגוני המחבלים הפועלים בדמשק (אלוטן, 4 באוקטובר 2010).

  • דווח, כי ההשתתפות התורכית בשיירה מצומצמת וכוללת 10 כלי רכב בלבד. באיסטנבול התקבלה השיירה בידי פעילי ארגון IHH , ובטקס שנערך לכבוד השיירה  קרא בולנט ילדרים, ראש ה-IHH למצרים לאפשר לשיירה לעבור בשטחה (אתר ארגון  IHH , 29 בספטמבר 2010; אלקדס אלערבי, 2 באוקטובר 2010).   

  • השיירה מירדן וממדינות המפרץ נמצאת גם היא בסוריה וצפויה לחבור לשיירה הבריטית בלאד’קיה. היא צפויה לכלול כ-52 אוטובוסים ו-134 פעילים (אלוטן, 4 באוקטובר 2010; טלוויזיית אלקדס, 4 באוקטובר 2010). השיירה מצפון אפריקה מתקשה במציאת ספינה שתעביר אותה לסוריה, ולא ברור אילו פעילים וציוד יצליחו להגיע. הקבוצה המגיעה מאלגי’ריה הצהירה על כוונתה לצאת לסוריה בדרך האוויר והיא אמורה להגיע ב-5 באוקטובר (אלקדס אלערבי, 28 בספטמבר 200).

רכבי השיירה נכנסים לסוריה (אתר Viva Palestina, 5 באוקטובר 2010)
רכבי השיירה נכנסים לסוריה (אתר Viva Palestina, 5 באוקטובר 2010)

 משט נוסף של IHH : ארגון IHH , הודיע כי בכוונת אירגונו לשלוח לעזה שיירת סיוע נוספת, אשר תצא מהודו ב-2 בדצמבר בדרך היבשה ותכלול פעילים מ-17 מדינות אסיאתיות. לדבריו, השיירה תעבור בין היתר דרך פקיסטאן, איראן סוריה ותורכיה ומשם תפליג לעבר עזה, אליה תגיע ב-27 בדצמבר (אתר IHH בתורכית, 4 באוקטובר 2010). בהזדמנות אחרת ציין  בולנט ילדרים, ראש הארגון, כי בכוונת הארגון לשלוח עוד שיירות לעזה , בדרך הים וביבשה, בציינו כי הארגון אף שוקל לקנות מטוסים (אלג’זירה, 29 בספטמבר 2010).  

 "צי החירות 2": ראמי עבדו, חבר ארגון הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה (ECESG ) ציין כי ב-27 בספטמבר נערכה באתונה פגישה של הוועדה המכינה של המשט המשודרג המכונה "צי החירות 2" בה השתתפו גם נציגים מקנדה, ארצות הברית, שווייץ, צרפת ואיטליה. הוא טען כי "מארגני המשט פועלים על מנת שתוצאותיו יהיו שוות לתוצאות של צי החירות הראשון" (ערוץ אלאקצא, 29 בספטמבר 2010).

 "המשט היהודי": כוחות צה"ל השתלטו על הספינה Irene ב-28 בספטמבר ללא עימות וללא נפגעים.


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה. 

לראש העמוד