פעיל פרו-פלסטיני מערבי , חיל מארינס לשעבר, שהשתתף באופן פעיל בלחימה על גבי ה”מרמרה”, טען בראיון ל”הארץ” כי היה לו ברור שההתנגדות על גבי ה”מרמרה” לא תהייה פאסיבית וכי אם הישראלים יעלו על גבי הספינה הדבר יסתיים ב”אסון”.

קנת' אוקיף

קנת' אוקיף



קנת' אוקיף
קנת’ אוקיף , אזרח אירי (שויתר על אזרחותו האמריקאית), חיל מארינס לשעבר, נטל חלק בעימות על גבי ה”מרמרה” לצד פעילי IHH. בצילום הוא נראה באנטליה, ככל הנראה לפני העלייה לספינה (מתוך אתר האינטרנט שלו, 13 ביוני 2010)

1. קנת’ אוקיףKenNeth O’keefe) ) הינו חייל מארינס לשעבר, אזרח ארצות הברית שויתר על אזרחותו, וכיום אזרח אירי, המתגורר באנגליה. הוא נטל חלק בלחימה על גבי ה"מרמרה" והרבה להתראיין על כך. בראיון שהעניק לכתב ה"ארץ" הוא התייחס בהרחבה לאירועים על גבי הספינה, בהם נטל חלק פעיל, תוך שהוא מבטא בדבריו באופן ברור את הנארטיב של ה- IHH העומד בסתירה מוחלטת לעמדה הישראלית.

2. דווקא מכיוון שאין לחשוד בקנת’ אוקיף בהטיה פרו-ישראלית, ודווקא בשל עברו הצבאי, יש חשיבות רבה לקביעתו החד- משמעית כי מלכתחילה לא הייתה כוונה לפעילי ה-IHH לנקוט ב"התנגדות פאסיבית" אלא להפעיל כוח רב בעימות נגד צה"ל העלול להוביל ל"אסון". דבריו אלו עומדים גם בניגוד מוחלט לטענת ה- IHH ושאר מארגני המשט לפיה, כוונתם הייתה להתנגדות פאסיבית לכל היותר.

3. להלן כמה פסקאות רלבנטיות מהראיון (ראיון עם נועם שיזף, בבלפסט, הארץ, 24 בספטמבר 2010):

א. שאלה: "היית נוכח כשבולנט [ילדרים] אמר שתיאבקו להגן על הספינה"? תשובה: "ידעתי עוד לפני שעזבנו, שהתורכים אינם כמו המערביים האחרים, שפה לא תהיה התנגדות פסיבית. הטורקים הם עם קשוח. הם אנשים שאתה לא מתעסק איתם יותר מדי. בארצות הברית או בבריטניה אנשים רדומים, אין סכנה של מרד. התורכים שונים. ידעתי שאם הישראלים יעלו על הספינה הזאת, זה יהיה אסון. לא רק בהיבט של האנשים שייהרגו, אלא שזה יהיה גם אסון לישראלים".

ב. שאלה: "ראית שניסרו את הקורות כהכנה להתקפה". תשובה: ידעתי שנגן על הספינה הזאת. זה נאמר בפומבי הרבה מאוד פעמים. אתה צריך להיות אידיוט לעלות על הספינה הזאת ולחשוב שזו תהיה הספינה של ההתנגדות הפסיבית".

ג. שאלה: "כך שאותם הדברים היו מתרחשים גם אם העימות היה במים הטריטוריאליים של עזה". תשובה: אם חשבו שאנחנו חבורה של פעילי שלום פסיביים, ושלא תהיה שום התנגדות לעלייה לספינה, מה ההיגיון בלבוא באמצע הלילה ולהשתמש ברימונים? זה עלבון לאינטליגנציה לומר את זה. מה, המודיעין הישראלי הוא כל כך חסר תועלת, שהם אפילו לא טרחו להסתכל במהדורות החדשות בעולם, שם המנהיג של IHH אמר במפורש שנגן על הספינות בגופנו? הם לא ידעו כלום על הלכי הרוח ברחוב הטורקי, שהם חשבו שהעלייה לספינה תהיה הזמנה לתה? או שהם ידעו את כל זה ולכן הם באו בלילה, עם רימוני הלם, גז ועשן וביקשו להשיג יתרון טקטי, בידיעה ברורה שהולך להתרחש עימות." (הערה: הקטעים מודגשים הם של מרכז המידע).

 

לראש העמוד