בתקשורת האיראנית התפרסם ראיון עם מומחה איראני לנושא הפלסטיני, ששהה בתורכיה, ונפגש עם פעילי IHH.

זאהר ביראוי

זאהר ביראוי


זאהר ביראוי
מימין: צילום כרזה שהונפה על הסיפון העליון של ה”מרמרה”. הצילום מופיע בספר שיצא בתורכיה על המשט (משמאל). הכרזה ממחישה את הקו הישר העובר – בראיית IHH – בין מעורבות הארגון בלחימה בבוסניה לבין הסיוע לחמאס ברצועת עזה.

כללי

1. ב-25 באוגוסט 2010 העניק חוקר איראני שהוגדר כמומחה לענייני פלסטין, בשם יזדאן כרימי (Yazdan karimi ), ראיון לסוכנות הידיעות האיראנית פארס המייצגת את הזרם השמרני וקרובה לאחמדי נז’אד. הריאיון עוסק בהרחבה בארגון IHH , הרקע להקמתו והלחימה על גבי ה"מרמרה".

2. הראיון ניתן בעקבות ביקור בן מספר שבועות שקיים יזדאן כרימי בתורכיה, שם קיים ראיונות ושיחות עם מנהיג IHH ופעילים נוספים של הארגון. הראיון, המשקף גישה אוהדת ל-IHH ולמשט, התפרסם תחת הכותרת "אניית השחרור של עזה [קרי, "המאוי מרמרה"] הפליגה [על גלי] האידיאולוגיה של האמאם ח’מיני".

3. המומחה האיראני מתאר את נסיבות הקמת IHH בשנת 1992. עפ"י תיאורו, ארגון IHH נוסד כארגון אסלאמי ג’אהדיסטי, ששיגר לוחמים ("מג’אהדין") לבוסניה, כדי לסייע ללחימה של המוסלמים המקומיים. בהמשך הקימו IHH ובולנט ילדרים בראשו תשתית כספית-חברתית, שבאמצעות כספי צדקה ("זכאת"), אפשרה ל-IHH להרחיב פעולתו למקומות רבים ברחבי העולם. המומחה האיראני מציין, כי IHH מסייע לאוכלוסיות מוסלמיות בתחום החומרי, החינוכי והדתי (במשתמע, במקביל לסיוע ההומניטארי, פועלת IHH כמו אגודות צדקה אחרות מסוגה של חמאס וחזבאללה, למשל – להטמעת ערכי האסלאם הקיצוני.

4. יצוין, כי על רקע הפרסום לו זכה ארגון IHH בעקבות המשט האחרון, פרסם אתר אינטרנט אמריקני המוקדש לחקר הטרור והמזרח התיכון, מאמר העוסק במעורבותו של IHH בלחימה בבוסניה. כותרת המאמר: "IHH: From The War in Bosnia To The Gaza Flotilla"" (נוסח המאמר ראו נספח ג’). מאמר נוסף, של העיתון הסרבי Banja Luka Glas Sprske, טוען כי IHH פעיל גם כיום בבוסניה וכי כספים הנאספים במסגדים בבוסניה מועברים לתנועת חמאס (לעיקרי המאמר ראו נספח ד’). יוזכר כי IHH חבר ב"קואליציית הצדקה" המנתבת כספים לחמאס ובשל כך הוא הוצא בזמנו מחוץ לחוק בישראל.

5. תיאור הלחימה על גבי ה"מרמרה" המובא בראיון עם המומחה האיראני מתבסס על עדויות פעילי IHH ומנהיגו בולנט ילדרים. מדובר, להבנתנו, בתיאור חד-צדדי ומסולף, המאשים את ישראל כמי שחייליה ירו ללא אבחנה לעבר הנוסעים ב"מרמרה" והתעללו בהם לאחר ההשתלטות על הספינה. תיאור זה, שהדים לו הופיעו בתורכיה בהתבטאויות גלויות אחרות, תואם להערכתנו את רוח "עדויות" פעילי IHH בפני ועדת החקירה התורכית ובפני ועדת החקירה של מועצת האו"מ לזכויות האדם, שצוות מטעמה ביקר בתורכיה ואסף עדויות מנוסעי המשט.

6. הראיון עם החוקר האיראני מסתיים בקביעה, כי IHH פועל בהשראת דרכי החשיבה של ח’מיני. לדברי המומחה, התבטאו בפניו פעילי IHH , כי הם מאמינים בסיסמה המפורסמת של ח’מיני "אם כל מוסלמי ישפוך דלי אחד של מים, ישראל תימחק כתוצאה מהשיטפון שיתרחש". לדברי המומחה האיראני, סיסמה זאת, שמשמעותה חתירה לחיסול מדינת ישראל, התנוססה באולם בו התקיים (במחצית השנייה של יולי) טקס אזכרה לזכר חללי המשט.

7. בנספחים:

א. נספח א –  עיקרי הראיון עם המומחה האיראני לענייני פלסטין יזדאן כרימי אודות ארגון IHH והלחימה על גבי "המרמרה".

ב. נספח ב – המימד האידיאולוגי של העברת כספי צדקה אסלאמיים למימון פעולות טרור.

ג. נספח ג – מאמר שכותרתו: "IHH: From the War in Bosnia to the Gaza Flotilla ", מאת Jean-Charles Brisard (מתוך אתר האינטרנט analyst-network.com ).

ד. נספח ד – מאמר שכותרתו "ארגון IHH מגייס בבוסניה כספים עבור החמאס" (המקור: העיתון הסרבי Banja Luka Glas Sprpske , 15 בספטמבר 2010).

 

להמשך המסמך כולל הנספחים לחץ כאן

 

לראש העמוד