ערב פתיחת הפסגה בארה”ב, שנועדה להתניע את חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים, בוצע פיגוע ירי לעבר כלי רכב ישראלי דרומית מזרחית לחברון.

פיגוע ירי לעבר כלי רכב ישראלי דרומית מזרחית לחברון

פיגוע ירי לעבר כלי רכב ישראלי דרומית מזרחית לחברון

רובי ראובן - דוברות זק”א 31 באוגוסט 2010

רובי ראובן - דוברות זק”א 31 באוגוסט 2010

האזור בו בוצע פיגוע  הירי

האזור בו בוצע פיגוע הירי

קטע מתוך הודעת קבלת אחריות, שפורסמה באתר גדודי עז אלדין אלקסאם  (31 באוגוסט 2010)

קטע מתוך הודעת קבלת אחריות, שפורסמה באתר גדודי עז אלדין אלקסאם (31 באוגוסט 2010)


פיגוע ירי לעבר כלי רכב ישראלי דרומית מזרחית לחברון

המכונית הפגועה במקום האירוע

(צילום: רובי ראובן – דוברות זק”א 31 באוגוסט 2010)

כללי

1. ב-31 באוגוסט בשעות הערב בוצע פיגוע ירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבני נעים, דרומית מזרחית לקריית ארבע. בפיגוע נהרגו ארבעה אזרחים ישראליים,  נוסעי המכונית. בהודעה רשמית שפרסמו גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הם קיבלו אחריות על ביצוע הפיגוע .

2. ראשי הרשות הפלסטינית גינו את הפיגוע. סלאם פיאצ’ ראש הממשלה אמר כי הפיגוע עומד בניגוד לאינטרס הלאומי ונועד לפגוע בתהליך השלום בהוסיפו כי הרשות הפלסטינית תמשיך לנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי למנוע אירועים מסוג זה. דובר משרד החוץ האמריקאי אמר כי ארה"ב מודעת להשפעתו השלילית של האירוע על התהליך המדיני וכי ייתכן שפיגועים מעין אלו מבוצעים על מנת לחבל בו.

3. אין זו הפעם הראשונה השנה בה ארע פיגוע ירי בכביש זה. ב- 14 ביוני בשעות הבוקר בוצע ירי לעבר ניידת משטרה, שנסעה מבאר-שבע לירושלים, סמוך לאלפואר, שבאזור הר חברון (כביש 60). ארבעת נוסעי הניידת, שהיו שוטרי משטרת ישראל, נפגעו. אחד מהם נהרג ושלושה נוספים נפצעו. ב-22 ביוני עצרו כוחות הביטחון הישראלים חוליה של חמאס, שביצעה את הפיגוע.

4. הפיגוע בוצע ערב כינוס הפסגה בארה"ב, שנועדה להתניע את תהליך המו"מ בין ישראל לפלסטינים. קודם ליציאת אבו מאזן לשיחות בכירי חמאס ובכללם ח’אלד משעל ואסמאעיל הניה גינו בחריפות את הרשות הפלסטינית והציגו את המו"מ הישיר כמהלך בלתי לגיטימי, שנכפה ע"י ארה"ב. הם קראו לתושבי יהודה ושומרון להתקומם נגד הרשות הפלסטינית והדגישו את מחויבות חמאס לדרך הטרור ("ההתנגדות") כאמצעי להקמת פלסטין שתשתרע "מהים ועד לנהר" (אלאקצא, 26 באוגוסט 2010; צפא, 26 באוגוסט 2010; Palestine-info , 26 באוגוסט 2010 ועוד).

תיאור פיגוע הירי

רובי ראובן - דוברות זק”א 31 באוגוסט 2010
המכונית הפגועה במקום האירוע (צילום: רובי ראובן – דוברות זק"א 31 באוגוסט 2010)

5. ב-31 באוגוסט בסביבות 1930 בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי, שנסע סמוך לישוב בני נעים (דרומית מזרחית לחברון). הירי בוצע ככל הנראה מרכב חולף. ארבעת נוסעי הרכב נורו בכל חלקי גופם ובאזור הירי נמצאו עשרות קליעים. נוסעי הרכב נורו מטווח קצר ועל פי דיווחי התקשורת הישראלית בוצע בהם "וידוא הריגה". מבצעי הירי הצליחו להימלט מהמקום. כוחות הביטחון, שהגיעו לאזור הפיגוע, הקימו מחסומים וביצעו סריקות על מנת לאתר את החוליה שביצעה אותו.

6. כתוצאה מהירי נהרגו ארבעה אזרחים ישראליים נוסעי המכונית. ההרוגים הם:

א. טליה ויצחק אימס ז"ל, תושבי בית חגי הורים לשישה ילדים.

ב. כוכבה אבן חיים ז"ל תושבת אפרת נשואה ואם לבת.

ג. אבישי שינדלר ז"ל, תושב בית חגי נשוי.

האזור בו בוצע פיגוע  הירי
האזור בו בוצע פיגוע  הירי

חמאס מקבלת  אחריות על ביצוע הירי

7. הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם, פרסמה הודעה רשמית בה קיבלה אחריות על ביצוע הפיגוע. בהודעה נמסר כי "גדודי עז אלדין אלקסאם נושאים באחריות מלאה למבצע ההירואי בחברון". עוד נמסר כי זוהי פעולה אחת בשרשרת תגובות "על פשעי הכיבוש" ונגד אלה ההולכים שולל אחר "אשליית המשא ומתן" (אתר אלקסאם, 31 באוגוסט 2010).

8. בראיונות שהעניק אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, לאחר ביצוע הפיגוע הוא אישר כי מי שעומד מאחורי ביצוע הפיגוע הם גדודי עז אלדין אלקסאם. לדבריו, הפיגוע בוצע במסגרת "סדרת פעולות" המבוצעות בתגובה ל"פשעי הכיבוש" ביהודה ושומרון גד התושבים ונגד המקומות הקדושים. לדבריו מעבירה הפעולה מסר לרשות הפלסטינית כי התיאום הביטחוני עם ישראל אינו מועיל שכן "הברירה הטבעית" הינה "הג’האד וההתנגדות". אבו עבידה גם איים בביצוע פיגועים נוספים (ערוץ אלאקצא, 31 אוגוסט 2010).

קטע מתוך הודעת קבלת אחריות, שפורסמה באתר גדודי עז אלדין אלקסאם  (31 באוגוסט 2010)
קטע מתוך הודעת קבלת אחריות, שפורסמה באתר גדודי עז אלדין אלקסאם  (31 באוגוסט 2010)

תגובות ראשוניות לפיגוע

הרשות הפלסטינית

9. ראשי הרשות הפלסטינית גינו את הפיגוע באומרם, כי הוא נועד לשבש את התהליך המדיני:

א. סלאם פיאצ’ ראש הממשלה פרסם הודעה בה אמר כי הפיגוע נוגד את האינטרס הלאומי הפלסטיני ונועד לפגוע בתהליך השלום. פיאצ’ הדגיש כי למרות שהפיגוע בוצע באזור שאינו באחריות ביטחונית פלסטינית  תנקוט הרשות הפלסטינית בכל האמצעים על מנת למנוע הישנות מקרים שכאלה בעתיד. פיאצ’ קרא שלא להיגרר למעגל האלימות (סוכנות ופא, 31 באוגוסט 2010).  

ב. אבו מאזן, העושה בוושינגטון, אמר בתגובה לפיגוע כי הוא מתנגד לפגיעה באזרחים פלסטינים וישראליים כאחד (ופא, 31 באוגוסט).

10. בשטח החלו מנגנוני הביטחון הפלסטינים לנהל חקירה של האירוע ולנסות לאתר את האחראים לביצועו. במסגרת זו נעצרו ועוכבו לחקירה עשרות פעילי חמאס ופעילים בארגוני צדקה (Ynet , 1 בספטמבר 2010).

ארה"ב והקהילה  הבינלאומית

11. בהודעה שפרסם הבית הלבן נאמר כי ארה"ב מגנה בחריפות את פיגוע הטרור שבוצע על ידי חמאס והיא מודעת להשפעתו האפשרית של האירוע על האווירה הכללית במהלך השיחות. לדברי ההודעה  ייתכן שפיגועים מעין אלו בוצעו על מנת לחבל בתהליך המדיני אולם חשוב שהצדדים ימשיכו קדימה ויפעלו להשגת שלום צודק ובר קיימא באזור (אתר הבית הלבן, 31 באוגוסט).

12. רוברט סרי, המתאם המיוחד מטעם האו"ם למזרח התיכון גינה את פיגוע הירי ואמר כי יש להביא למשפט את אלה האחראים לו. הוא דחק בכל הצדדים שלא לאפשר לאויבי השלום להשפיע על המשא ומתן (אתר האו"ם, 31 באוגוסט).


1 השלמה לסיכום השבועי:" חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (31-24 באוגוסט)"

 

לראש העמוד