חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (24 – 31 באוגוסט 2010)

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

צילום של קבוצת החוטפים משנת 1996

צילום של קבוצת החוטפים משנת 1996

ארדינצ' טקיר, פעיל ה-IHH

ארדינצ' טקיר, פעיל ה-IHH

לוגו התארגנות הספינה האירית לעזה

לוגו התארגנות הספינה האירית לעזה

משלחת הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה לברזיל

משלחת הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה לברזיל


ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בשדה התעופה בדרכו לועידת
הפסגה בוושינגטון (לע”מ, 31 באוגוסט 2010).

עיקרי הדו"ח

 השבוע שרר שקט בנגב המערבי.

 ב-1 בספטמבר צפויה להיפתח ועידת הפיסגה בוושינגטון, שתשיק את פתיחת המו"מ הישיר בין ישראל לרשות הפלסטינית. בנימין נתניהו הדגיש בנאומו טרם צאתו כי ישראל תעמוד על כך שכל הסכם עתידי יושתת על הסדרי ביטחון אפקטיביים והכרה באופיה היהודי של ישראל. אבו מאזן הדגיש כי במידה וישראל תוסיף "להרחיב את ההתנחלויות היא תישא באחריות של כשלון המו"מ". החמאס המשיכה לתקוף בחריפות את הרשות הפלסטינית בטענה כי המו"מ נכפה על ידי ארצות הברית, והוא נעדר לגיטימיות. 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות

 במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל. לפחות פעמיים במהלך השבוע בוצע ירי לעבר כוחות צה"ל, אשר עסקו בפעילות שגרתית באזור גדר הביטחון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של רקטות שנורות נופלת בשטח רצועת עזה.

התהליך המדיני

 ב-1 בספטמבר צפויה להיפתח ועידת פסגה בוושינגטון בהשתתפות ראש ממשלת ישראל, יו"ר הרשות הפלסטינית ומנהיגים נוספים ובתוכם מלך ירדן עבדאללה ונשיא מצרים מבארכ. הוועדה צפויה להשיק את פתיחת המו"מ הישיר בין ישראל לרשות הפלסטינית.

 ערב הפסגה התבטאו בנימין נתניהו ואבו מאזן:

  • בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, הדגיש כי מטרת ישראל הינה "לקדם שלום שיפתור את הסכסוך הזה לדורות – לא רק שיביא להפסקה  טקטית  בין שתי מלחמות". הוא ציין כי מדובר ב"הסכם שלום שיתבסס  על  העקרונות הבאים: קודם כל, הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי; קץ  הסכסוך  וקץ התביעות מישראל שנגזרים מהכרה בה כמדינת הלאום של העם היהודי, וכן  כינון  סידורי  ביטחון  אמיתיים בשטח שיבטיחו שלא יישנה ביהודה ושומרון מה שהתרחש בלבנון וברצועת עזה לאחר שישראל נסוגה משטחים שם" (אתר משרד ראש הממשלה, 29 באוגוסט 2010).

  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, הדגיש כי במידה וממשלת ישראל  תוסיף להרחיב את ההתנחלויות היא תהיה האחראית לכך "שירחף איום של קריסה וכשלון של המו"מ" (ערוץ הטלוויזיה הממסדית של הרשות הפלסטינית, 29 באוגוסט 2010). צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"פ, הדגיש בפגישה עם נציגים אמריקנים כי "על ממשלת ישראל לבחור בין השלום להתנחלויות" וכי עד שלא תעשה כן אין טעם לדבר על הרכב של המו"מ (מען, 27 באוגוסט 2010).

 חמאס, מצידה, ממשיכה לתקוף בחריפות את הרשות הפלסטינית על הסכמתה למו"מ ישיר. אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס, טען כי המו"מ הישיר הינו "מו"מ לא לגיטימי אשר נכפה בידי ארצות הברית וישראל" וכי לא מדובר בהחלטה לאומית פלסטינית. הוא הדגיש כי "אין כיסוי למו"מ הזה" – כיסוי אסלאמי, פלסטיני, ערבי או לאומי. לדבריו, "נושא ונותן שמוותר על השטחים, על ירושלים ועל זכות השיבה הינו נושא ונותן לא לגיטימי". הניה הדגיש את מחויבות חמאס לפלסטין שתשתרע "מהים לנהר" ואמר כי לשום מנהיג אין היתר "לוותר על אף סנטימטר" (אלאקצא, 26 באוגוסט 2010; צפא, 26 באוגוסט 2010; Palestine-info , 26 באוגוסט 2010)

התפתחויות ברצועת עזה

חשיפת מצבור אמצעי לחימה שיועד להעברה לרצועה

 על פי דיווחים בתקשורת הפלסטינית והישראלית חשפו כוחות הביטחון המצריים בחצי האי סיני מספר מצבורי אמצעי לחימה שיועדו ככל הנראה להברחה לרצועת עזה. במצבורים נמצאו כ- 220 טילים נגד מטוסים, כנראה מדגם SA-7 . כמו כן נתפסו כמויות גדולות של חומר נפץ וכלי נשק קלים (מען, 29 באוגוסט 2010; הארץ, 29 באוגוסט 2010).

פריצת "גדר הפלדה" המצרית

 בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מספר בעלי מנהרות הצליחו לפרוץ את "גדר הפלדה" המצרית. אחד מבעלי המנהרות טען כי יומיים בלבד לאחר הקמת החומה, הצליחו אנשיו לפרוץ אותה. לדבריו, תהליך הפריצה לוקח מספר שעות ולאחר מכן מחוזקת המנהרה תחתיה על מנת למנוע את קריסתה (צפא, 26 באוגוסט 2010).

צילום של קבוצת החוטפים משנת 1996   ארדינצ' טקיר, פעיל ה-IHH

מבריח פלסטיני אוחז פיסות מ"חומת הפלדה" שנפרצה
(צפא, 26 באוגוט 2010).

חיכוכים בין חמאס לג’האד האסלאמי הפלסטיני

 על פי כלי התקשורת הפלסטינים נמשכת המתיחות בין חמאס לג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה. מתיחות זאת באה לידי ביטוי במעצר פעילים מהארגון בח’אן יונס (ששוחררו לאחרונה בניסיון להפיג את המתיחות), ובחילופי אש בין פעילים משני הצדדים. דובר אנונימי מטעם הג’האד האסלאמי אף טען כי קיים נתק בין הנהגות שני הצדדים (רדיו BBC בעזה, 26 באוגוסט 2010; אלשרק אלאווסט, 29 באוגוסט 2010). להערכתנו, מקור המתיחות הינו בניסיונות חמאס לאכוף את מדיניותה על ארגוני טרור אחרים הפועלים ברצועה, ובהם הג’האד האסלאמי בפלסטין.  

המשך תהליך האסלאמיזציה ברצועה

 נמשך תהליך האסלאמיזציה שמובילה חמאס ברצועת עזה, במסגרת זו, דווח לאחרונה כי משטרת ממשל חמאס סגרה פארק מים בעיר עזה בטענה שמתקיימות בו מסיבות "מופקרות", הכוללות "עירוב בין המינים" (אלחיאת, 22 באוגוסט 2010).

המשטים לרצועת עזה

משטים ושיירות סיוע לרצועת עזה – עדכון תמונת מצב

 נמשכים דיווחים רבים על יוזמות בינלאומיות לארגון משטים ושיירות סיוע לרצועת עזה. להלן עדכון תמונת מצב.

לבנון

 ספינת הנשים מרים עודנה עוגנת בנמל טריפולי. רימא פרח, דוברת הועדה המארגנת של המשט, טענה כי נמשכים המגעים עם יוון ותורכיה במטרה לאפשר לספינה לעגון בנמליהן. יאסר קשלק, ראש ארגון פלסטין החופשית, המארגן את המשט מלבנון, איים לנקוט בצעדים משפטיים נגד קפריסין (NTV , 27 באוגוסט 2010).  

יוזמות נוספות

 צי החירות 2:

  • אירלנד: קואליציה של ארגונים פרו-פלסטינים מאירלנד פועלת לשיגור ספינה סיוע לעזה במסגרת משט "צי החירות 2". הארגונים הלוקחים חלק בארגון הסירה הינםFree  Gaza Movement , אשר השתתפה גם במשט הקודם, וארגונים מקומיים נוספים: The Ireland-Palestine Solidarity Campaign ; Palestinian Rights Institute ; Ireland To Gaza ומספר ארגונים ואיגודי עובדים נוספים (אתר ארגון Ireland-Palestine Solidarity Campaign , 27 באוגוסט 2010).

  • גרמניה: בתקשורת הערבית נמסר, כי קבוצת פעילים יהודים מתכננת לארגן ספינת סיוע לעזה  בה יהיו יהודים וניצולי שואה (NTV , 29 באוגוסט 2010). אמג’ד אלשווא, מתאם ארגון הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה (ECESG ), טען כי יציאת הספינה נדחתה למועד בלתי ידוע, ייתכן במהלך ספטמבר וייתכן כי תפליג במסגרת "צי החירות 2" (קול פלסטין, 29 באוגוסט 2010).  

לוגו התארגנות הספינה האירית לעזה
לוגו התארגנות הספינה האירית לעזה
 (31 באוגוסט 2010, אתר Ireland-Palestine solidarity Campaign).

  • ברזיל: אנג’לה לאנו, חברת ארגון ECESG , הודיעה כי ייתכן שב"צי החירות 2" תשתתף ספינה שתניף את דגל ברזיל. זאת, לאחר שמשלחת של הארגון ביקרה בברזיל, פעלה לגיוס תמיכה ותרומות וכן ניסתה לשכנע מדינאים וחברי פרלמנט ברזילאים לקחת חלק במשט (צפא, 25 באוגוסט 2010) 

משלחת הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה לברזיל
משלחת הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה לברזיל
(אתר הארגון, 20 באוגוסט 2010)

 מדינות ערב :

  • ירדן: יו"ר ועדת "עורק חיים" הירדנית הודיע, כי החברי הוועדה צפויים להשתתף בשיירת "עורק חיים 5" אשר תצא ב-15 בספטמבר מאירופה ותפליג מנמל לאד’קיה שבסוריה אל נמל אלעריש ומשם לעזה. להערכתנו מדובר בשיירה המתוכננת של הארגון Viva Palestina , בראשות חבר הפרלמנט הבריטי הפרו-חמאסי ג’ורג’ גאלווי, הצפויה לצאת לעזה ב-18 בספטמבר (אלסביל, 25 באוגוסט 2010; אתר Viva Palestina , 31 באוגוסט 2010). הועדה ארגנה ארוחה לשבירת צום הרמצ’אן לכבוד קרובי קורבנות המשט האחרון, במהלכה נאספו כ-130 אלף דינאר ירדני לטובת שיירות סיוע עתידיות ומשטים עתידיים. אחד ממשתתפי האירוע, יו"ר איגוד הרופאים ד"ר אחמד אלערמוטי שלל את קיומו של מו"מ ישיר או עקיף עם ישראל וקרא לתמוך ב"התנגדות" – קרי, חמאס ודרך הטרור (אלסביל, 25 באוגוסט 2010).

  • אלג’יריה: ספינת סיוע מטעם אגודת חכמי הדת המוסלמים יצאה לכיוון עזה. היא נושאת על סיפונה סיוע רפואי ומוצרי מזון במשקל כולל של 1,200 טון (אלקדס, 24 באוגוסט 2010).

פעילות ועדת הבדיקה של מועצת זכויות האדם

 חברי ועדת הבדיקה הבין-לאומית  לחקר אירועי המשט של מועצת זכויות האדם של האו"ם הגיעו לירדן על מנת להפגש עם פעילים ירדנים, אשר היו על סיפון ה"מרמרה" ובכירים ירדנים (סוכנות הידיעות הירדנית, 26 באוגוסט 2010, הארץ, 30 באוגוסט 2010).  לקראת הגעת הנציגים הודיע ואא’ל אלסקא, יו"ר ועדת "עורק חיים" הירדנית, ציין כי הוועדה החלה לחלק שאלונים לירדנים שהשתתפו במשט בהם יפרטו את "דעתם והערותיהם על מה שאירע על ה מרמרה ומה שעשו החיילים הישראלים" (אלסביל, 29 באוגוסט 2010). בנוסף לכך, ביקר צוות של הועדה בטורקיה, צוות מומחים טכניים מטעמה בחן את הספינה "מאוי מרמרה" (אתר מועצת זכויות האדם של האו"ם, 23 באוגוסט 2010).    


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה. 

לראש העמוד