הקואליציה האנטי-ישראלית, שחלק מגורמיה עמדו מאחורי המשט האחרון, שואבת עידוד מתוצאותיו ופועלת בחודשים האחרונים לקדם שורה של פרוייקטים חדשים, המיועדים להעמיד במבוכה את ישראל ולהעמיק את בידודה בעולם.





הזמנה ב-Facebook לאירוע התרמת כספים של ארגון בקליפורניה הנקרא Free Palestine Movement עבור שורה של פרויקטים חדשים נגד ישראל. ארגון זה קשור לארגון Free Gaza Movement, שנטל חלק מרכזי במשט האחרון, בשיתוף פעולה הדוק עם ה-IHH התורכי, ומהווה מרכיב מרכזי בפרויקטים החדשים המתוכננים נגד ישראל.

עיקרי תמונת המצב

1. מידע מצטבר מצביע כי הקואליציה האנטי-ישראלית, שעמדה מאחורי המשט האחרון לרצועת עזה, עוסקת בשלושת החודשים האחרונים בקידום תוכניות חדשות להפקת פרויקטים נוספים, כחלק מהמערכה הכוללת להכפשת ישראל ולכרסום בלגיטימיות שלה. פרויקטים אלו כוללים, בין השאר, שיגור משט ימי משודרג (שיכלול יותר ספינות, יותר פעילים, יותר נציגים של כלי תקשורת, יותר ידוענים) ושיגור מטוס לרצועת עזה במגמה להציב רף פעולה חדש, גבוה מקודמו.

2. המדובר בקואליציה הטרוגנית מהבחינה האידיאולוגית, המאוחדת סביב העוינות לישראל והרצון לאתגרה ולהעמידה במבוכה, לשם קידום מה שמוצג כ"זכויות הפלסטינים". בפועל, המדובר לא אחת בקידום סדר היום הפוליטי של חמאס בניגוד לאינטרסים של הרשות הפלסטינית .

3. בשני הקצוות האידיאולוגים של הקואליציה עומדים ארגונים ופעילים אסלאמיים-רדיקלים (הבולטים שבהם הם האחים המוסלמים ו-IHH , הקרובים מהבחינה האידיאולוגית וארגונים אסלאמיסטיים אירופאים נוספים) וארגונים ופעילים מהשמאל הרדיקלי, שעוינותם לישראל הינה חלק מהתנגדותם לארה"ב, למערב וערכיו, ולגלובליזציה. בין שני הקצוות של קואליציה זו, מצויים ארגוני ופעילי זכויות אדם, איגודים מקצועיים, פעילים יהודיים, ואף פוליטיקאים המנסים לרכב על מגמת העוינות לישראל ולהפיק ממנה רווחים אישיים. חלק מהפעילים והארגונים הללו פועלים מתוך הזדהות אותנטית עם סבלות הפלסטינים וחלק מעוניינים לסייע לקידום סדר פוליטי, פרו-חמאסי בעיקרו.

4. קואליציה זאת כוללת מספר מסגרות-על, שנטלו חלק בארגון המשט האחרון. בקרב המרכיב המוסלמי-רדיקלי של הקואליציה בולטים  IHHשניהל את המשט האחרון, והאחים המוסלמים, תנועת האם של חמאס, שלהם תשתית רחבה בעולם הערבי והמוסלמים ובאירופה (בדגש על בריטניה). הללו פועלים בשיתוף פעולה עם כמה מסגרות-על הפועלות באירופה ובארה"ב, תחת הכותרת של פעילות הומניטארית או פעילות למען זכויות האדם, כשבפועל מדובר בפעילות פוליטית פרו-פלסטינית/פרו-חמאסית. על מסגרות-העל השותפות בקואליציה נמנים: Free Gaza Movement (FGM) ;  International Solidarity Movement (ISM) הפעילה גם ביהודה ושומרון; The European  Campaign to End the Siege on Gaza (ECESG) (פרטים על הגופים הללו, ראו נספחים).

5. בראיית גורמים אלו, שקיבלו רוח גבית תומכת מדו"ח גולדסטון, היה המשט האחרון בבחינת אירוע מכונן (למרות, ואולי דווקא, משום שנהרגו בו תשעה תורכים מ- IHH ותומכיו ועשרות נפצעו). בין המרכיבים המייחדים אותו:

א. ארגון IHH התורכי, שניהל את המשט האחרון, נהנה מיכולות רבות, שאין לארגונים האחרים בקואליציה, בזכות התמיכה המדינתית בו מצד תורכיה. הארגון, הפרוס ברחבי העולם, העמיד לרשות הקואליציה יכולות כספיות (שאפשרו הגדלת מספר הספינות במשט האחרון), ארגוניות, תקשורתיות ופוליטיות (שאפשרו למשט האחרון לבצע קפיצת מדרגה בעוצמת הלחצים המופעלים על ישראל).

ב. הארגונים והפעילים החברים בקואליציה, שחברו למשט, הפגינו יכולת ורצון לחרוג מהאינטרסים המקומיים שלהם, ולשתף פעולה בהיקף רחב למען קידום פרוייקט אנטי-ישראלי משותף, תוך לקיחת סיכונים (בשל ההתנגדות הישראלית הצפויה). הדבר מצא ביטוי בחודשים ארוכים של פעילות מקדימה, שמוקדה היה באיסטנבול, במהלכה נערכות ישיבות תאום בין נציגי ארגוני-העל השותפים בקואליציה (סטנוגרמה של אחת הישיבות הללו נתפסה במשט האחרון).

ג. תוצאות המשט, בראיית חברי הקואליציה היו מוצלחות ביותר וחרגו מהישגים "נקודתיים" של הפעילות ה"שגרתיות" המתבצעת נגד ישראל (שיגור שיירות לרצועה, יוזמת הטלת חרם על ישראל, ניסיונות להעמדת בכירים לדין, פרויקטים תעמולתיים וכו’). משום שישראל נאלצה לשנות את מדיניותה כלפי הסגר ברצועה, תדמיתה בדעת הקהל נפגעה, בכיריה נמצאים (עד היום) תחת בדיקות של ועדות חקירה ישראליות ובינלאומיות, ויחסיה עם תורכיה ספגו מכה קשה. זאת הגם שחלק מגורמים אלו, וכן חמאס, רואים את ההקלות בסגר בדאגה שכן הן הוציאו את הרוח מחלק מתנופת אסטרטגיית המשטים ופגעו ביכולות לקעקע את לגיטימיות ישראל, כיעד המרכזי לפעילות.

6. בקואליציה האנטי-ישראלית חבר גם ארגון קטן מקליפורניה בשם Free Palestine Movement (FPM) . ארגון זה קשור להערכתנו באופן הדוק ל- Free Gaza Movement   (FGM ) וייתכן שהוא מהווה ארגון חזית שלו (משיקולים הקשורים לחוק האמריקאי, האוסר הגשת סיוע לחמאס, המוגדר בארה"ב כארגון טרור). הדמות הבולטת ב-  FPM הינו ד"ר פול לארודי (או בשמו הבדוי פול וילדר). ד"ר לארודי הינו פעיל שמאל קיצוני, אנטי-ישראלי ופרו-חמאסי, הנמנה על מייסדי ה- FGM וה- ISM וסביר שהוא עודנו עומד בקשר עמם. הוא השתתף במשט האחרון (ומתפאר בהיותו אחד "מניצולי המשט"), בעבר גילה פעילות רבה ביהודה ושומרון במסגרת ה-ISM , וגורש מישראל ב-2006 (פרטים עליו ועל ארגונו ראו נספח א’).

7. לאחרונה קיים ד"ר פול לארודי אירוע התרמה בקליפורניה מטעם ה-FPM בו פרט בפני משתתפיו שורת פרויקטים מתוכננים. פרויקטים אלו פורטו על ידו גם בראיון שהעניק לערוץ אלמנאר של חזבאללה ובאתר האינטרנט של  FPM והוצגו על ידו כחלק ממלחמה תודעתית נגד ישראל (PR War" "), שבה יש לישראל רק מה להפסיד.

8. הפרויקטים הללו כוללים הגדלת מספר הפעילים האמריקאים במשט הימי המתוכנן (שיכלול 10-20 ספינות); הפגנת נוכחות ימית קבועה של עשרות סירות קטנות וספינת אספקה מול חופי עזה; שיגור מטוס לרצועה; שיגור 100 מתנדבים פלסטינים לנמל התעופה בן גוריון בטיסות מסחריות על מנת לתבוע את "זכות השיבה"; עריכת קונצרט למען הפלסטינים בלונדון, ובמקומות נוספים באירופה, כדוגמת זה שנערך למען נלסון מנדלה בשנת 1986 כחלק מהמאבק נגד האפרטהייד (פרוט התוכניות השונות ראו נספח ב’).

9. הפרויקטים שלמענם מגייס  FPM כספים אינם, להערכתנו, נחלת ארגונו בלבד ומשקפים תוכניות והכנות מעשיות ש"מגלגלת" בחודשים האחרונים הקואליציה האנטי-ישראלית. במוקד תוכניות אלו עומד משט ימי רחב היקף המתארגן תחת הכותרת של "צי החרות 2". בארגונו נוטלים חלק IHH ,  FGM ומסגרות-העל האחרות, שנטלו חלק במשט הקודם (פרטים אודות המסגרות הללו ראו בנספחים). למשט זה עלולים להצטרף ארגונים ממדינות נוספות (כגון לבנון, איראן, תימן), החוששים משיגור ספינות בודדות, שלא במסגרת רחבה יותר, או קבוצות ספינות שתכלולנה מגזרים ייחודיים שיקשו על צה"ל לפעול נגדם (כמו ספינת נשים, ספינת אנשי דת, ספינת יהודים). במקביל, נעשות להערכתנו ע"י הקואליציה הכנות מעשיות לקידום פרויקטים נוספים כמו שיגור מטוס לרצועת עזה.

10. סביר שרק חלק מתוכניות אלו תצאנה לפועל בסופו של דבר משום שבפני המארגנים עדיין עומדות בעיות כספיות (הפרויקטים השאפתניים הללו כרוכים בעלויות גדולות מבעבר); קשיים פוליטיים (הלגיטימציה של המשטים דעכה והם נתפסים ע"י רוב הגורמים הבינלאומיים כפרובוקציות העשויות גם להזיק לתהליך המדיני); וקשיים משפטיים (במיוחד במדינה כמו ארה"ב). אולם יש לקחת בחשבון כי חלק מגורמיה של קואליציה זאת חדורים מוטיבציה ובעלי יכולות נהנים מסיוע של גורמים מדינתיים (כולל איראן וסוריה) ונחושים לממש לפחות חלק מהפרויקטים, ולהעצים בכך את הלחצים הבינלאומיים המופעלים על ישראל.

11. תנועת חמאס עומדת בקשר עם "הגרעין הקשה" של הארגונים והפעילים חברי הקואליציה, ישירות או באמצעות פעילים מערביים וחברי "האחים המוסלמים" ברחבי העולם. ניתן להניח כי חמאס תנסה לעודד את חברי הקואליציה להוציא לפועל פרויקטים ראוותניים בחודשים הקרובים, בראותה בהם לא רק מהלך לכרסום בלגיטימיות של ישראל אלא גם אמצעי לשיבוש המו"מ הישיר בין ישראל לרשות הפלסטינית, לו חמאס מתנגדת בתוקף.

12.  בנספחים:

נספח א’- רשימת הפרויקטים האנטי-ישראליים המוצגת ע"י ארגון FPM .

נספח ב’- ארגון  Free Palestine Movement  (FPM) ומנהיגו ד"ר פול לארודי.

נספח ג’- Free Gaza Movement (FPM ).

נספח ד’- תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM ).

נספח ה’- הקמפיין האירופאי להסרת המצור מעל רצועת עזה (ECESG ).

נספח ו’- תנועת האחים המוסלמים תנועת האם של חמאס, והתשתית שלה בבריטניה.

 

להמשך המסמך כולל הנספחים לחץ כאן

 

לראש העמוד