חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (3 – 10 באוגוסט 2010)

5 באוגוסט 2010, NBN

5 באוגוסט 2010, NBN

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

הורייט, 9 באוגוסט 2010

הורייט, 9 באוגוסט 2010

שיירת הסיוע נכנסת לעזה (אתר Miles of Smiles 2, 10 באוגוסט 2010)

שיירת הסיוע נכנסת לעזה (אתר Miles of Smiles 2, 10 באוגוסט 2010)


5 באוגוסט 2010, NBN
ספינת הנשים “מרים” עוגנת בנמל טריפולי (5 באוגוסט 2010, NBN)

עיקרי הדו"ח

 השבוע שרר שקט בנגב המערבי ולאורך הגבול הישראלי-לבנוני.

 מאמרים בעיתונות הממסדית המצרית תקפו בחריפות רבה את חמאס, בהטילם עליה את האחריות לירי הרקטות מסיני לעבר אילת ועקבה, בשליחות איראן. המאמרים קבעו כי מדובר בפגיעה בביטחונה הלאומי של מצרים ובאינטרסים שלה ותבעו לנקוט בצעדים חריפים נגד חמאס, עד כדי ניתוק קשריה של מצרים עימה.

 על פי דיווחים בתקשורת אמורה הייתה ספינת הנשים "מרים" לצאת ב-8 באוגוסט מלבנון לכיוון קפריסין, היא טרם הפליגה ולא ברור לנו מתי תצא. מתאמת ההפלגה הצהירה כי הנשים מתעקשות להגיע לרצועה, אולם אין ודאות שכך אכן יקרה. בינתיים מתארגנות יוזמות נוספות לשיגור ספינות או משטים לרצועה, שהמרכזי שבהן הינו משט "צי החירות 2", אשר מארגניו שואפים לבצעו בחודש אוקטובר הקרוב.  

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

 ב-4 באוגוסט זיהה כוח צה"ל חוליה של שלושה פעילים חמושים מתקרבת לגדר הביטחון. כלי טיס של חיל האוויר ירה לעברם (דובר צה"ל, 4 באוגוסט 2010).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל- 10 באוגוסט 2010.

דיווחים על מתחים בין הג’האד האסלאמי בפלסטין לבין חמאס על רקע מדיניות ירי הרקטות

 "מקורות פלסטיניים" מסרו כי הנהגת הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה הורתה לזרוע הצבאית שלה להפסיק את שיגור הרקטות לעבר ישראל על מנת שלא להביא לתגובה  ישראלית דוגמת מבצע "עופרת יצוקה". סיבה נוספת להוראה להפסקת הירי היא הרצון להימנע מעימותים עם חמאס והזרוע הצבאית שלה (אתר קדסנט מדמשק, 7 באוגוסט 2010). בין הזרוע הצבאית של חמאס לזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיימת מתיחות שמצאה ביטוי  בעימותים אלימים בין שני הצדדים ב-5 באוגוסט. עימותים אלו כללו חילופי ירי בין שני הצדדים ומעצר של פעילי הג’האד האסלאמי  (אלשרק אלאוסט, 7 באוגוסט 2010).

תגובה מצרית חריפה לירי הרקטות לעבר אילת ועקבה

 נמשכת הביקורת החריפה במצרים על ירי הרקטות, שביצעו גורמים מחמאס מחצי האי סיני לעבר אילת ועקבה (2 באוגוסט 2010). במסגרת זאת תקפה העיתונות הממסדית המצרית במאמרי המערכת שלה את חמאס. כך למשל:

  • מחמד עלי אבראהים, עורך היומון הממסדי אלג’מהוריה, תקף את חמאס, אותה כינה "סוכנת של איראן" והאשים אותה באחריות לירי הרקטות מסיני ובפגיעה באינטרסים מצריים ובביטחון הלאומי של מצרים. לדברי כותב המאמר מהווה הירי הפרה בוטה של הריבונות המצרית. כותב המאמר קובע כי "יש לנו את הזכות להכות ביד של ברזל את האנשים השפלים, שגדלו על ברכי הבגידה ונעיצת הסכין בגב" (אלג’מהוריה, 4 באוגוסט 2010).

  • במאמר נוסף של מחמד עלי, שהתפרסם בשני חלקים, מכונה חמאס "הסוכנת של איראן", השבה ומנסה לפגוע במצרים. המאמר טוען כי ירי הרקטות נועד להעמיד במבוכה את הנשיא מבארכ, אולם מעבר לכך – "איראן גם רוצה לדחוק את מדינות ערב אל תוך סכסוכים וחילוקי דעות עם ישראל, באופן שהאזור יוסיף לבעור, ולו גם במחיר פגיעה בריבונותה של מדינה". הכותב מחווה את דעתו האישית כי על מצרים לנתק באופן סופי קשריה עם חמאס משום שהחמאס הינה "כנופיית הרג" הנתונה לשליטה של רעיונות קיצוניים השאובים מהשיעים באיראן או מהאחים המוסלמים במצרים (אלג’מהוריה, 7 ו-8 באוגוסט, 2010).   

  • אסאמה סראיא, העורך הראשי של אלאהראם, היומון הממסדי החשוב ביותר במצרים, כתב מאמר (6 באוגוסט) בו כינה את הירי "פשע גדול", אשר ללא ספק יניע את מצרים לשנות את ההתייחסות שלה לחמאס. לדברי הכותב אין לחמאס זכות לחרוג מה"קווים האדומים הידועים והמוסכמים" ולסבך את מצרים בסכסוך צבאי חדש עם ישראל. העיתון מאשים את חמאס באחריות לירי הרקטות, תוך הסתייעות ב"קבלני משנה" ובכספים איראנים. המאמר קובע כי הגיע הזמן "לסגור את החשבון" עם חמאס ומוסיף כי הוא יהיה קשה.  

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן  נמשכו הפגנות אלימות במוקדים שונים ביהודה ושומרון.

 במהלך השבוע רבו מקרי יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל. כמו כן הושלכו בקבוקי תבערה. להלן פירוט האירועים העיקריים:

  • 10 באוגוסט – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 10 באוגוסט 2010).

  • 9 באוגוסט – ארבעה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנעלין. לא היו נפגעים.  נגרם נזק כבד לכלי הרכב (דובר צה"ל, 9 באוגוסט 2010).

  • 8 באוגוסט – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לשכם). אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל וטופלה במקום. בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לישוב מחולה (דרומית מזרחית לג’נין) . לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2010).

  • 6 באוגוסט – אבנים יודו לעבר חיילי צה"ל סמוך לדיר נזאם (צפונית לראמאללה). שני חיילים נפצעו באורח קל (דובר צה"ל, 6 באוגוסט 2010).

  • 5 באוגוסט – אבני יודו לעבר מספר כלי רכב ישראליים (ביניהם אמבולנס) סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה) לא היו נפגעים. נגרם נזק לשלושה כלי רכב (דובר צה"ל, 5 באוגוסט 2010).

  • 4 באוגוסט – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לפלמה (צפונית מזרחית לקלקיליה) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 4 באוגוסט 2010).

המשטים לרצועת עזה

הספינות שהשתתפו במשט התורכי הוחזרו לתורכיה

 שלוש ספינות, ביניהן הספינה "מאוי מרמרה", שעל סיפונה התרחש העימות האלים עם חיילי צה"ל, עזבו את נמל אשדוד בדרכן חזרה לתורכיה. שלושת הספינות (Mavi Marmara , Defne-Y ,  ו – "Gazze" ) עוגנות עתה בנמל אסכנדרון שבתורכיה.  עם החזרת הספינות העבירה ממשלת ישראל מסר לתורכיה לפיו היא מצפה שהספינות לא יפליגו לעזה שנית (סוכנות הידיעות אנטוליה, 7 באוגוסט 2010; רויטרס, 7 באוגוסט 2010).

 חוסיין אורוץ’, בכיר בארגון IHH הצהיר, כי אם הסגר על עזה לא יוסר, אזי צפויים משטים רבים נוספים לרצועת עזה. עוד הוסיף, כי אם יהיה בכך צורך, יעשה שימוש בספינות שהוחזרו, כיוון שאלו ספינות שרכש הארגון עבור הפלסטינים. לטענתו דאגה ישראל לתקן ולצבוע את הספינות על מנת לטשטש ראיות שכן "אלפי כדורים פגעו בספינה והיא נפגעה בכל מקום" (רויטרס, 7 באוגוסט 2010). 

הורייט, 9 באוגוסט 2010
הספינה “מאוי מרמרה” עושה דרכה חזרה לתורכיה
(הורייט, 9 באוגוסט 2010)

משטים נוספים לרצועת עזה – עדכון תמונת מצב

 נמשכות היוזמות הבינלאומיות לארגן משטים ושיירות סיוע לרצועת עזה. להלן עדכון תמונת המצב שבידינו.

לבנון

 על פי הדיווחים אמורה הייתה ספינת הנשים "מרים", העוגנת בטריפולי, לצאת ביום ראשון (8 באוגוסט) מלבנון לכיוון קפריסין. האוניה עדיין לא יצאה לדרכה ולא ברור לנו מתי תצא. על סיפונה של ספינת הנשים אמורות  היו להפליג, בין היתר: עורכות דין, רופאות, עיתונאיות, קבוצה של נזירות מארצות הברית, זמרת לבנונית ואישה אחת בהריון מתקדם (גארדיאן, 6 באוגוסט 2010; PressTV , 7 באוגוסט 2010).

 סמר אלחאג’, מתאמת הועדה המכינה של הספינה, הצהירה כי הנשים מתעקשות להגיע לרצועת עזה אולם אין ודאות שכך אכן יקרה. היא גם הביעה את נכונותן להקריב עצמן: "אנו לא יקרות יותר ממי שנפל כשהיד ודמנו לא יקר יותר ואם זה יקרה אז נהיה החצץ [שעליו תיסלל] הדרך לספינות הבאות". לדבריה, על גבי הספינה מצויות נשים מלבנון, סוריה, ירדן, בחריין, תוניסיה, מצרים, קטאר, צרפת, ארה"ב, קנדה, בריטניה, תורכיה, סרביה, אוסטרליה, יפן וייתכן מדינות נוספות (אלעאלם, איראן, 5 באוגוסט 2010).  

יוזמות נוספות

 אירופה:

  • שיירת הסיוע האירופית "מיילים של חיוכים 2", הגיעה ב-9 באוגוסט לרצועת עזה דרך מעבר רפיח, לאחר שספינותיה עגנו ונפרקו בנמל אלעריש. בשיירה  נטלו חלק  43 פעילים ערבים ואירופאים אשר הביאו עימם 46 אמבולנסים ו-102 כלי רכב שנשאו סיוע הומניטארי (אלקדס אלערבי, 9 באוגוסט 2010). דווח כי קודם לכן נכנסה לרצועה משלחת בריטית בת 60 חברים, שנועדה עם בכירי חמאס ותיאמה את כניסת השיירה (אלרסאלה, 6 באוגוסט 2010).

  • אחמד יוסף, תת שר החוץ בממשל חמאס הודה לבאי השיירה והביע תקווה שמשלחות נוספות תגענה לרצועת עזה על מנת להקל על ה"מצור" בו מצויה הרצועה. אחמד אלכרד, שר העבודה בממשל חמאס קרא להסרת הסגר (ערוץ אלאקצא, 9 באוגוסט 2010).

שיירת הסיוע נכנסת לעזה (אתר Miles of Smiles 2, 10 באוגוסט 2010)
שיירת הסיוע נכנסת לעזה
(10 באוגוסט 2010, אתר Miles of Smiles 2 )

  • משט "צי החירות 2"-  אמג’ד אלשוא, מתאם הקמפיין הבין לאומי להסרת המצור מעל עזה ציין כי השאיפה היא כי המשט יצא לדרכו באוקטובר 2010 (רדיו קול פלסטין, 5 באוגוסט 2010). לדברי ואנגליס פיסיאס,  יו"ר הקמפיין היווני המשתתף בקואליציית "צי החירות", האחראים על המשט יתנגדו לכל ניסיון להשתלט של צה"ל על הספינות. לדבריו ההשתלטות על ספינות "צי החירות 2" הפעם "לא תהיה דבר קל". עם זאת הדגיש כי "הם ישתמשו במה שמאפשר החוק הבין לאומי להשתמש" וכי יעדכנו את האיחוד האירופי לגבי הציוד בו יעשו שימוש על מנת להגן על עצמם (Palestine-Info , 5 באוגוסט 2010).

  • גרמניהאמג’ד אלשוא ציין כי יציאת הספינה הגרמנית אשר הייתה אמורה לשאת 12 פעילים יהודים גרמנים לרצועת עזה וסיוע סמלי התעכבה. לדבריו, היא תתבצע בשבועות הקרובים.

  • שבדיה – דרור פיילר ציין כי בכוונת מארגני "צי החירות" להוציא משט סיוע נוסף לעזה במהלך שנת 2010 (סוכנות הידיעות הצרפתית, 4 באוגוסט 2010).

  • ארגון Viva Palestina – שבראשו עומד חבר הפרלמנט הבריטי לשעבר הפרו-חמאסי ג’ורג’ גאלוויי, הודיע באתר האינטרנט שלו על תמיכתו במשט חדש "שיהיה חזק אף יותר מההישג הגדול של מאי" (ככל הנראה בכוונה ל"צי החירות 2"). כמו כן הוא הודיע על הוצאת שיירת סיוע לעזה אשר תגיע אליה ב-18 בספטמבר ותיקרא בשם "Viva Palestina 5 – a Global lifeline to Gaza " ( 6 באוגוסט, אתר Viva Palestina).

 מדינות ערב :

  • הפרלמנט הבין ערבי החליט לשלוח שלוש שיירת סיוע לרצועה – אחת בתחילת חודש רמצ’אן (המתחיל ב-11 באוגוסט); השנייה, שתקרא "שיירת בתי הספר", תצא לקראת תחילת שנת הלימודים באוקטובר 2010 על מנת לענות על צרכי המורים והתלמידים בעזה; השלישית "שיירת החורף" תצא בסוף דצמבר  2010 או ראשית ינואר 2011 (מצר אלג’דידה, 9 באוגוסט 2010).

  • סוריה: נראה, כי שיירת סיוע סורית הכוללת חמש משאיות הנושאות 116 טון מזון עושה דרכה לעבר רצועת עזה  (Pal-today , 5 באוגוסט 2010).

  • אלג’יריה: עמאר טאלבי, סגן יו"ר אגודת חכמי הדת המוסלמים, טען כי ב-8 באוגוסט צפויה לצאת ספינת סיוע מאלג’יריה שתישא 85 מכולות ובהן מזון, אמבולנס וציוד רפואי. הספינה תעגון בנמל אלעריש, ממנו יועבר הציוד לעזה דרך מעבר רפיח (אלח’בר, 2 באוגוסט 2010).

  • לוב: מזכ"ל אגודות הצדקה הציבוריות בלוב טען כי שיירת הסיוע ההומניטארי הלובית "אלקדס 5" תצא לעזה בתום חודש הרמצ’אן (מצר אלג’דידה, 4 באוגוסט 2010). שיירת הסיוע הלובית הקודמת "אלקדס 4" הגיעה למצרים בסוף השבוע שעבר, ונראה כי הסיוע שהיה עליה הועבר לרצועה בידי המצרים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 באוגוסט 2010).

 מלזיה: משלחת מלזית הגיעה לקהיר בדרכה לרצועת עזה, כשעימה סיוע רפואי וביגוד (אלרסאלה, 5 באוגוסט 2010).

התפתחויות ברצועת עזה

כניסת מזון ומוצרים דרך המעברים ומצב הסחורות בשווקי עזה

 השבוע הוכנסו לרצועת עזה דרך מעבר קרני ומעבר כרם שלום 200 עד 300 משאיות מדי יום, שכללו בעיקר מצרכי מזון, צאן ובקר ומוצרי חשמל (מתאם הפעולות בשטחים, 4 באוגוסט 2010).

 נראה כי לקראת חודש הרמצ’אן  הממשמש ובא, השוק בעזה מלא בכל טוב ומחירי הסחורות זולים מאד אולם הוא סובל ממיעוט קונים.  לטענת התושבים רובם אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש את מצרכי המזון לקראת חודש הרמצ’אן בשל האבטלה ברצועה (צפא, 3 באוגוסט 2010).

דיווח על שיבושים בהפעלת תחנת הכוח בעזה

 תחנת הכוח בעזה (המספקת כשליש מצריכת החשמל ברצועת עזה) הפסיקה את פעילותה עקב מחסור בסולר, שהרשות הפלסטינית לא מימנה את רכישתו. גורמים בחמאס האשימו את הרשות כי היא משתמשת בסוגיית מימון הסולר התעשייתי לתחנת הכוח כאמצעי לערעור יציבות ממשל חמאס (אלרסאלה, 7 באוגוסט 2010; פלסטין אלאן, 7 באוגוסט 2010).

ההתפתחויות ביהודה ושומרון

 שיח’ חאמד אלביתאוי, איש חמאס, יו"ר אגודת אנשי הדת של פלסטין וחבר המועצה המחוקקת תקף את מדיניות הרשות הפלסטינית והפיקוח שהיא מציבה על המסגדים ביהודה ושומרון.  לדבריו מונעת הרשות הפלסטינית מינוי של אמאמים, מואזינים ודרשנים במאות מסגדים ביהודה ושומרון. כמו כן היא מונעת מחכמי דת בעלי השפעה וכישורים ו"קנאים לדתם ולמולדתם" לשאת דרשות במסגדים. זאת, כאשר מנגד היא מגייסת "עשרות אלפים" למנגנוני הביטחון (פלסטין, 28 ביולי 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד