זרקור לאיראן (לשבוע שבין 15/7/10 –22/7/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

שני המפגעים המתאבדים, מתוך: http://taptan313.blogspot.com

שני המפגעים המתאבדים, מתוך: http://taptan313.blogspot.com

אינטלקטואל איראני גולה קורא להדיח את ח'אמנהאי

אינטלקטואל איראני גולה קורא להדיח את ח'אמנהאי

מענה איראני הולם לפייסבוק

מענה איראני הולם לפייסבוק

תמונות השבוע: פועלי התעשייה בצל הפסקות החשמל הנמשכות

תמונות השבוע: פועלי התעשייה בצל הפסקות החשמל הנמשכות

פועלי התעשייה בצל הפסקות החשמל הנמשכות

פועלי התעשייה בצל הפסקות החשמל הנמשכות


במוקד אירועי השבוע:

  • פחות מחודש לאחר הוצאתו להורג של מנהיג ג’נדאללה – פיגוע תופת נוסף בבירת מחוז סיסתאן-בלוצ’יסתאן.

  • אינטלקטואל איראני גולה קורא להדיח את ח’אמנהאי; פעיל פוליטי רפורמיסטי קורא להעמידו לדין.

  • בהשפעת הסנקציות? פרישת תאגיד הבינוי של משמרות המהפכה מתוכנית פיתוח שדה הגז דרום פ’ארס.

  • מענה איראני הולם לפייסבוק: רשת חברתית של תומכי המנהיג העליון.

  • תמונות השבוע: פועלי התעשייה בצל הפסקות החשמל הנמשכות.

פחות מחודש לאחר הוצאתו להורג של מנהיג ג’נדאללה – פיגוע תופת נוסף בבירת מחוז סיסתאן-בלוצ’יסתאן

28 בני אדם נהרגו ולמעלה מ-300 נפצעו בפיגוע התאבדות, שארע ביום חמישי שעבר (15 יולי) במסגד שיעי בזאהדאן, בירת מחוז סיסתאן-בלוצ’יסתאן שבדרום-מזרח איראן. הפיגוע בוצע על-ידי שני מפגעים מתאבדים, מחמד ריגי (Mohammad Rigi ), ועבד אל-באסט ריגי (Abdolbasset Rigi ), בשעה שמאמינים שיעים ציינו במסגד את יום הולדתו של האמאם השיעי חסין בו מצוין גם "יום משמרות המהפכה". במסגד אירעו שני פיצוצים. כתוצאה מהפיצוץ הראשון מול הכניסה למסגד נהרגו מספר בני אדם ולאחר מספר דקות, כאשר הגיעו אנשים לסייע, אירע פיצוץ שני. בין ההרוגים והפצועים גם אנשי משמרות המהפכה

שני המפגעים המתאבדים, מתוך: http://taptan313.blogspot.com
שני המפגעים המתאבדים, מתוך: http://taptan313.blogspot.com

ארגון הטרור ג’נדאללה (Jundollah), נטל אחריות לפיגוע והודיע, כי הוא בוצע בתגובה לפשעיו הבלתי פוסקים של המשטר בבלוצ’יסתאן ולהוצאתו להורג בחודש שעבר של מנהיג הארגון, עבד אלמאלכ ריגי (Abdolmalek Rigi). ריגי הוצא להורג ב-20 ביוני, חודשים ספורים לאחר שנלכד במבצע של כוחות הביטחון האיראנים. בחודש מאי הוצא להורג גם אחיו, עבד אלחמיד ריגי, שהוסגר מפקיסטאן לאיראן בשנת 2008. לאחר הוצאתו להורג של ריגי פרסם ארגון ג’נדאללה באתר הרשמי שלו הצהרה בה הבטיח להמשיך במאבקו נגד המשטר והודיע על מינויו של חאג’י מחמד ט’אהר בלוש’ (Hajji Mohammad Zaher Balouch ) כמנהיגו החדש.

בשבוע שעבר הצהיר שר הפנים, מחמד מצטפא נג’אר (Mohammad Mostafa Najjar), במסיבת עיתונאים בעיר כרמאן, כי מאז הוצאתו להורג של ריגי, שנתמך לדבריו על-ידי שירותי מודיעין מערביים ועל-ידי ישראל, השתררה רגיעה מוחלטת בדרום-מזרח המדינה (Press TV , 13 יולי). לאחר הפיגוע עצרו כוחות הביטחון כ-40 חשודים במעורבות בפיגוע (אילנ"א, 17 יולי). שלושת נציגי מחוז סיסתאן-בלוצ’יסתאן במג’לס הגישו השבוע את התפטרותם במחאה על אוזלת ידם של השלטונות בשמירת הביטחון במחוז הבחירה שלהם. 

בעקבות הפיגוע שבו בכירים איראנים והאשימו את ארה"ב באחריות למעשי הטרור המבוצעים על-ידי ארגון ג’נדאללה. יו"ר המג’לס, עלי לאריג’אני (Ali Larijani ), טען השבוע, כי ארה"ב היא הגורם המרכזי לפיגוע הטרור בזאהדאן. בפתח ישיבת המג’לס אמר לאריג’אני, כי זהו יום בושה עבור ארה"ב, שהייתה מעורבת בפשע נורא זה, והזהיר אותה מפני השלכות המעשה (פארס, 18 יולי). דרשן תפילות יום השישי בטהראן, חג’ת אל-אסלאם כאט’ם צדיקי (Hojjat-ol-Islam Kazem Seddiqi ), היפנה אף הוא אצבע מאשימה כלפי ארה"ב ואמר, כי "ידיה המטונפות" הן שעומדות מאחורי מבצעי הפיגוע וכי היא ביצעה את הפיגוע על מנת לחפות על השפלתה בפרשת מדען הגרעין שהראם אמירי, ששב בשבוע שעבר לארצו (פארס, 16 יולי).

גם התקשורת השמרנית האשימה את ארה"ב באחריות להמשך פיגועי הטרור מצד ג’נדאללה. במאמר מערכת, שפרסם היומון השמרני ג’מהורי-י אסלאמי (17 יולי), נטען, כי מטרתה המרכזית של ארה"ב בהקמת ג’נדאללה הייתה ליצור סכסוך בין השיעים לבין הסונים ולערער את הביטחון במזרח המדינה על מנת לפגוע במשטר האסלאמי. מעצרם והוצאתם להורג של ראשי הארגון סיכלו, עם זאת, את המזימה האמריקאית והמשך הפשעים מצד הארגון רק יגביר את השנאה בקרב האזרחים – שיעים וסונים כאחד – כלפי הארגון ואת תמיכתם במשטר. 
ארגון ג’נדאללה ביצע מאז הקמתו בשנת 2003 שורה ארוכה של פיגועים בסיסתאן-בלוצ’יסתאן, בו מתגוררים למעלה משלושה מיליון אזרחים – רובם בני המיעוט הבלוצ’י. בפיגועים אלה נהרגו מאות אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. לטענת הארגון, נועדה פעילותו לשים קץ לאפליה ממנה סובלים בני המיעוט הבלוצ’י המהווים כשני אחוזים מאוכלוסיית איראן ומשתייכים לזרם הסוני באסלאם. לטענת השלטונות, מדובר בארגון טרור הנתמך על-ידי שירותי המודיעין של ארה"ב ובריטניה ומקיים קשרים עם רשת אלקאעדה. בין הפיגועים הבולטים שביצע הארגון בשנים האחרונות: מתקפת טרור בעיירה תאסוכי (Tasuki ) במרץ 2006 בה נהרגו 21 אזרחים, פיגוע בעיר זאהדאן בפברואר 2007 בו נהרגו 18 אנשי משמרות המהפכה, פיגוע התאבדות בעיר סראואן (Saravan ) בדצמבר 2008 בו נהרגו מספר קציני משטרה, פיגוע במסגד שיעי בזאהדאן במאי 2009 בו נהרגו 25 בני אדם ופיגוע בעיר סרבאז (Sarbaz ) באוקטובר 2009 בו נהרגו למעלה מ-40 בני אדם, ביניהם מספר בכירים במשמרות המהפכה.

אינטלקטואל איראני גולה קורא להדיח את ח’אמנהאי; פעיל פוליטי רפורמיסטי קורא להעמידו לדין

האינטלקטואל ואיש הדת האיראני הגולה, חג’ת אל-אסלאם מחסן כדיור (Hojjat-ol-Islam Mohsen Kadivar ), מנושאי הדגל נגד תפישת שלטון חכם ההלכה, פרסם השבוע באתר הרשמי שלו (www.kadivar.com , 17 יולי) מכתב פומבי ליו"ר "מועצת המומחים", עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני, ובו דרישה להדיח את המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי, מכהונתו. במכתבו הארוך האשים כדיור את ח’אמנהאי בעריצות, עושק והפרת החוק. לדבריו, הפר ח’אמנהאי בשני העשורים האחרונים בהם הוא משמש כמנהיג פעם אחר פעם את סעיפי החוקה וגרם בכך לפגיעה חמורה ברפובליקה האסלאמית ולהחלשת האסלאם. הוא קרא לרפסנג’אני להשתמש בסמכות "מועצת המומחים" ולהדיח את ח’אמנהאי.

כדיור טען במכתבו, כי ח’אמנהאי מונע מ"מועצת המומחים" לממש את אחריותה בכל הקשור לפיקוח עליו ואף הביע בפני ראשי המועצה את התנגדותו לפיקוח המועצה על תפקודו. בהתבסס על עדויותיהם של רפסנג’אני ושל מזכיר "מועצת שומרי החוקה", אחמד ג’נתי (Ahmad Jannati ), ציין כדיור, כי ח’אמנהאי מנע מגופים הכפופים לו להתייצב בפני "מועצת המומחים" כדי להגיש דיווח על פעולתם. עוד טען כדיור, כי מאמצים שנעשו בעבר מצד "מועצת המומחים" להגביל את משך כהונתו של המנהיג העליון כשלו בשל התנגדות ח’אמנהאי. כדיור ציין, כי אם לא יממש רפסנג’אני את סמכותו בהתאם לחוקה, תהיה משמעות הדבר, כי לא ניתן לתקן את המצב ברפובליקה האסלאמית בדרכים חוקיות.

אינטלקטואל איראני גולה קורא להדיח את ח'אמנהאי

מכתבו של כדיור, שהתפרסם גם באתרים המזוהים עם האופוזיציה הרפורמיסטית, עורר זעם רב בקרב החוגים השמרנים באיראן. במאמר מערכת, שפרסם היומון השמרני רסאלת, נמתחה ביקורת חריפה על כדיור ונטען, כי האינטלקטואלים האיראנים הגולים מתחרים ביניהם, מי יפגע קשה יותר במנהיג ובקדשי האסלאם. טיעוניו של כדיור, נכתב במאמר, מתבססים על שמועות שנפוצו בתקשורת המערבית האנטי-איראנית והתקפתו על המנהיג משקפת את עצבנותם של אויבי איראן לנוכח עמידתה האיתנה של איראן בהגנה על המהפכה בהובלת המנהיג. כדיור  מבקש לטעון, שהוא מבסס את מכתבו על החוקה, אך למעשה הוא מערער לאורך כל מכתבו על תפישת "שלטון חכם ההלכה" עליה מבוססת הרפובליקה האסלאמית (רסאלת, 20 יולי).

 כדיור הוא מהבולטים בקרב האינטלקטואלים האיראנים המתנגדים לתפישת שלטון חכם ההלכה (ולאית-י פקיה, Velayat-e Faqih ). מסוף שנות התשעים הוא קרא לאמץ דפוסים חברתיים ופוליטיים חדשים המושתתים על עקרונות הדמוקרטיה והמותאמים לרוח הזמן. הוא נעצר בפברואר 1999 באשמת הפצת שקרים ותעמולה נגד המשטר ושוחרר ביולי 2000. לפני שנים ספורות פוטר ממשרתו האקדמית והוא מתגורר כיום בארה"ב. 

במקביל למכתבו של כדיור קרא השבוע גם עיסא סחרח’יז (Issa Saharkhiz ), פעיל זכויות האדם והעיתונאי הרפורמיסטי הנתון במעצר בשנה האחרונה, להדיח את ח’אמנהאי ולהעמידו לדין. במהלך משפטו המתקיים בימים אלה האשים סחרח’יז את המנהיג העליון בהפרת סעיפי החוקה, בחריגה מעקרונות הצדק ובהתערבות בלתי-חוקית בהליך הבחירות והצהיר, כי בכוונתו להגיש תלונות נגד ח’אמנהאי בגין שתיקתו לנוכח עינוי העצירים הפוליטיים באיראן (ג’רס, 18 יולי).

בהשפעת הסנקציות? פרישת תאגיד הבינוי של משמרות המהפכה מתוכנית פיתוח שדה הגז דרום פ’ארס

חברת הנפט הלאומית של איראן ומפקדת ח’אתם אל-אנביאא’ (‘Khatam-ol Anbiya ), תאגיד הבינוי של משמרות המהפכה, הודיעו השבוע במפתיע על פרישת התאגיד משלבים 15 ו-16 בתוכנית פיתוח שדה הגז דרום פ’ארס שלחופי המפרץ הפרסי. בהודעת התאגיד לא נמסר מהן הסיבות לפרישתו משני שלבים אלה בפיתוח השדה, אך כן צוינה החלטת מועצת הביטחון של האו"ם להכליל את התאגיד במסגרת הסנקציות הנוספות, שהוטלו לאחרונה על איראן. בהודעה נאמר, כי בתנאים הנוכחיים עלול המשך פעילות התאגיד במסגרת שלבים 15 ו-16 בפיתוח השדה לסכן את המשאבים הלאומיים של איראן ולפיכך הוחלט על פרישתו מתוכנית הפיתוח (פארס, 17 יולי).

ביולי 2006 זכה קונסורציום בהובלת התאגיד במכרז על סך 2 מיליארד דולר לפיתוח שלבים 15 ו-16 בפיתוח השדה. דובר חברת הנפט הלאומית מסר, כי לא צפוי עיכוב בפיתוח השדה בעקבות פרישת תאגיד ח’אתם אל-אנביאא’ וכי שלבים 15 ו-16 בתוכנית הפיתוח יימסרו לקונסורציום בהרכב שונה. עד כה הושלמו קרוב ל-50 אחוזים ממימוש שני שלבי פיתוח אלה והשלמתם הסופית צפויה בתוך כ-20 חודשים (מהר, 17 יולי).

יצוין, כי לאחרונה דיווחה התקשורת האיראנית, כי גם שלבים 22, 23 ו-24 בפיתוח שדה הגז דרום פ’ארס יימסרו לידי מפקדת ח’אתם אל-אנביאא’. בנוסף הועברו שלבים 13 ו-14 בפיתוח השדה לידי קונסורציום המורכב מתאגיד זה וממספר חברות איראניות נוספות. העברת שלבים אלה לאחריות ח’אתם אל-אנביאא’ בוצעה בעקבות פרישת תורכיה וכן חברותShell  ההולנדית  ו-Repsol הספרדית מכוונתן להשקיע בפרויקט ההרחבה של השדה, הנחשב לשדה הגז הגדול בעולם.

תאגיד ח’אתם אל-אנביאא’, שהוקם בשנת 1989 בהוראת המנהיג העליון, הרחיב בשנים האחרונות באופן משמעותי את פעילותו לתחומי הבינוי, התחבורה, התעשייה, החקלאות והאנרגיה. בשנים האחרונות זכה התאגיד במאות מכרזים בשווי כולל של מיליארדי דולרים בתחומים כלכליים שונים. במסגרת התאגיד פועלות כיום למעלה מ-800 חברות והוא ביצע עד כה למעלה מ-1,700 פרויקטים בתחומים שונים. העמקת חדירת התאגיד לכלכלה האיראנית גררה לאחרונה ביקורת בקרב גורמים שונים במערכת הפוליטית, שיצאו כנגד מעורבותם הגוברת של משמרות המהפכה בכלכלה.

בתוך כך דיווחה השבוע סוכנות הידיעות איסנא על אפשרות ביטול העיסקה, שבמסגרתה הונפקו לפני מספר חודשים 50 אחוזים ממניות חברת התקשורת האיראנית בתוספת מניה אחת לתאגיד תוסעה-י אעתמאד-י מבין (Tose’e-ye E’temad-e Mobin ), שכמה מחברותיו קשורות ל"קרן הקואופרציה" של משמרות המהפכה.

הסוכנות דיווחה, כי כמה מחברי המג’לס שוקלים להעלות לדיון הצעה לביטול העיסקה ולהחזרת חברת התקשורת לידי הממשלה, לאחר ששר הכלכלה לא הצליח לשכנע את חברי המג’לס בחוקיות העיסקה. במהלך הדיונים בין השר לבין ועדת הכלכלה של המג’לס טען חבר הועדה, אליאס נאדראן (Elias Naderan ), כי הנפקת רוב מניות חברת התקשורת לידי תאגיד הקשור באופן ישיר למשמרות המהפכה אינה יכולה להיחשב כהפרטת החברה (איסנ"א, 18 יולי).

מענה איראני הולם לפייסבוק: רשת חברתית של תומכי המנהיג העליון

באיראן הושקה לאחרונה רשת חברתית חדשה בשם: ולאית-מדראן (http://velayatmadaran.ir /) המיועדת עבור תומכי המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי. לדברי מקימיה, הוקמה הרשת על מנת לספק מענה הולם ל"מלחמה הרכה" המנוהלת ברשת מצד אויבי הרפובליקה האסלאמית, ליצור סביבה ידידותית ברשת עבור תומכי המנהיג לצורך שיחה והחלפת רעיונות ולטפח תרבות, שתשפר את היכרותם של תומכי המנהיג עם שיטות המאבק המתנהל ברשת מצד אויבי איראן והדרכים להביסם.

בדומה לרשתות חברתיות אחרות מאפשרת הרשת האיראנית החדשה להעלות גם קטעי אודיו, וידאו ותמונות. הרשת פתוחה לתומכי המנהיג מכל העולם, ובכלל זה לגולשים מ"פלסטין הכבושה" (עבור תושבי השטחים) ומ"פלסטין היקרה" (עבור תושבי פלסטין בגבולות 1948). נכון לראשית השבוע היו חברים ברשת 3,158 גולשים, מתוכם 2,409 גברים ו-519 נשים, רובם ככולם מאיראן. 

מענה איראני הולם לפייסבוק
שביתה בבאזאר של טהראן, מקור התמונה: פ’יכ-י איראן, 12 יולי

בתוך כך אמר השבוע דרשן תפילות יום השישי במשהד, איתאללה סיד אחמד עלם אל-הדא ( (Seyyed Ahmad Alam al-Hoda , כי לנוכח המערכה המנוהלת מצד אויביה של איראן ברשת, יש לעשות שימוש בכלל היכולות בתחום מלחמת הסייבר. איש הדת השמרני טען, כי הרשת נכבשה על-ידי האויב והפכה לשדה-קרב. מבין 10 מיליון הבלוגים ברשת, 9.5 מיליון הם אנטי-אסלאמיים. לפיכך צריכה עדיפותם העליונה של הפעילים התרבותיים המוסלמים להיות הגברת נוכחותם ברשת באמצעות הקמת בלוגים ואתרים או תקיפת אתרים, בכל דרך ובכל אמצעי שניתן לעשות בהם שימוש במלחמה. אם המוסלמים לא יכו באויב, הם יוכו על-ידיו (פרדא, 20 יולי).

תמונות השבוע: פועלי התעשייה בצל הפסקות החשמל הנמשכות

תמונות השבוע: פועלי התעשייה בצל הפסקות החשמל הנמשכות

פועלי התעשייה בצל הפסקות החשמל הנמשכות

לראש העמוד