זרקור לאיראן (לשבוע שבין 1/7/10 –8/7/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

איתאללה מחמד-חסין פד'לאללה

איתאללה מחמד-חסין פד'לאללה

אוהדים איראנים צופים במשחקי המונדיאל בבית הקולנוע אזאדי בטהראן

אוהדים איראנים צופים במשחקי המונדיאל בבית הקולנוע אזאדי בטהראן

מתוך אתר המשחק: www.asmandez.com

מתוך אתר המשחק: www.asmandez.com

מתוך אתר דובר הממשלה: http://www.dolat.ir/NSite/FullStory/?id=190568

מתוך אתר דובר הממשלה: http://www.dolat.ir/NSite/FullStory/?id=190568

מתוך אתר אגודת התעשיות והמכרות האיראנית: www.iranrd.net

מתוך אתר אגודת התעשיות והמכרות האיראנית: www.iranrd.net


במוקד אירועי השבוע:

  • בעקבות מותו של איש הדת השיעי הבכיר בלבנון: מורשת פד’לאללה במוקד ויכוח בין רפורמיסטים לשמרנים.

  • על רקע צריכת שיא של חשמל: האזרחים נקראים לחסוך בחשמל.

  • "האשמה האמיתית" בתבוסת ברזיל: הציונות העולמית.

  • "הקרן הלאומית למשחקי מחשב" מציגה: משחק הרשת האיראני הראשון.

  • תמונות השבוע: הרובוט האנושי האיראני הראשון.

בעקבות מותו של איש הדת השיעי הבכיר בלבנון:
מורשת פד’לאללה במוקד ויכוח בין רפורמיסטים לשמרנים

בלבנון נפטר השבוע בגיל 74 איש הדת השיעי הבכיר, איתאללה מחמד-חסין פד’לאללה, שנחשב למנהיגה הרוחני של חזבאללה בלבנון. על רקע המשבר הפוליטי הנמשך באיראן נוצל גם מותו של פד’לאללה במסגרת הפולמוס הפוליטי המתנהל בין המחנה השמרני לבין האופוזיציה הרפורמיסטית. בעוד שאמצעי התקשורת השמרנים הבליטו את תמיכתו של פד’לאללה בעקרונות המהפכה האסלאמית, באיראן ובמנהיגה העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי, הדגישו אמצעי תקשורת המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי את הסתייגותו של פד’לאללה מתפישת "שלטון חכם ההלכה" הנהוגה באיראן וממנהיגותו של ח’אמנהאי ואף טענו, כי תמך בתנועת הרפורמה האיראנית.

סוכנות הידיעות השמרנית פארס הביאה השבוע קטעים מראיון, שהעניק בעבר פד’לאללה לסוכנות (מועד הראיון לא צוין), בו הביע איש הדת השיעי הבכיר את תמיכתו הבלתי-מסויגת באיראן ובמנהיגה העליון. בראיון שיבח פד’לאללה את המהפכה האסלאמית באיראן וציין, כי זו השפיעה עמוקות על ההתפתחויות באזור ובעולם.

סוכנות הידיעות הבליטה את השבחים, שחלק פד’לאללה לח’אמנהאי בראיון שנערך עימו. איש הדת הלבנוני הגדיר את ח’אמנהאי כאינטלקטואל בעל ניסיון רב במישור הפוליטי והתרבותי, שהוכיח יכולת רבה להתמודד בהצלחה עם המשברים מולם ניצבה איראן לנוכח מדיניותן העוינת של מעצמות המערב, ובראשן ארה"ב. הוא גם שיבח את מדיניותו של המנהיג העליון כלפי ארה"ב וישראל ואת תמיכתו בתנועות ההתנגדות האסלאמיות בפלסטין, לבנון ועיראק (פארס, 6 יולי).

גם האתר תאבנאכ המזוהה עם הזרם השמרני הפרגמאטי טען, כי פד’לאללה שב והדגיש לאורך השנים את תמיכתו באיראן ובמנהיגה העליון. האתר מתח ביקורת על ניסיונות מצד חלק מאמצעי התקשורת להציג את פד’לאללה כמתנגד למנהיג ולתפישת שלטון חכם ההלכה וטען, כי מדובר בהצגה מסולפת של דרכו על-ידי אמצעי תקשורת אנטי-איראנים. לטענת האתר, בטקס שנערך בשנה שעברה בלבנון פרש איש הדת הבכיר בפני משלחת איראנית את משנתו ביחס לאיראן ולמנהיג העליון, הגדיר את איראן כמרכז ייצור המחשבה והתרבות האסלאמיות ושיבח את ח’אמנהאי בתור מקור סמכות המהווה מודל עבור כלל אנשי הדת המוסלמים בכל הקשור לאופן התמודדותו עם סוגיות חברתיות (תאבנאכ, 6 יולי).

היומון השמרני אבתכאר דיווח בהרחבה על חייו ומותו של פד’לאללה ועל התגובות למותו. היומון טען, כי עד ימיו האחרונים ראה פד’לאללה בתמיכה באיראן חובה הלכתית ונמנע מלהביע את דעתו בסוגיות הקשורות בענייניה הפוליטיים הפנימיים. היומון הודה, עם זאת, כי הקשרים בינו לבין איראן התערערו בשנים האחרונות ואף ציין, כי כמה אנשי דת שיעים בכירים הטילו ספק בסמכותו הדתית לנוכח פסיקותיו השנויות במחלוקת בסוגיות שונות, כגון: נשים וטקסי האבלות הנהוגים בשיעה (אבתכאר, 6 יולי).

איתאללה מחמד-חסין פד'לאללה

האתר ג’רס, המזוהה עם תומכי מנהיג האופוזיציה מיר-חסין מוסוי (Mir-Hossein Mousavi ), הביא, לעומת זאת, קטעים משיחה שהתקיימה עם פדלאללה בשנת 2008 וממנה משתמעת לכאורה תמיכתו בתנועת הרפורמה באיראן.
 
האתר ציין, כי בשיחה זו, שלא נועדה לצרכי פרסום, הביע פד’לאללה תמיכה באיש הדת הרפורמיסטי הבכיר, איתאללה חסין-עלי מנתט’רי (Hossein Ali Montazeri ), ואף ציין, כי מחה בפני הנשיא לשעבר, מחמד ח’אתמי, על האופן שבו נהג המשטר האיראני כלפי איש הדת הבכיר. כמו כן ביטא פד’לאללה בשיחה זו את הסתייגותו מתפישת שלטון חכם ההלכה (ולאית-י פקיה, Velayat-e Faqih ) ואמר, כי איש הדת צריך לפקח על האופן שבו מיישמים את החוקים בהתאם לאסלאם, ובמשתמע – לא לשלוט בעצמו. כאשר נשאל ביחס לעמדתו כלפי ח’אמנהאי וכשירותו הדתית השיב פד’לאללה, כי הוא אינו מכיר בח’אמנהאי כ"מקור חיקוי" עבור המאמינים השיעים ואינו סבור, שהמנהיג העליון מכיר היטב את התנאים המיוחדים השוררים בלבנון ואשר אינם מאפשרים לכונן בה ממשלה אסלאמית (ג’רס, 6 יולי).

באיגרת תנחומים, שפרסם השבוע המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי, לרגל מותו של פד’לאללה נאמר, כי פד’לאללה היה תומך נאמן וכן של המהפכה האסלאמית באיראן והוכיח את נאמנותו לרפובליקה האסלאמית במילים ובמעשים (סוכנויות הידיעות, 6 יולי).

על רקע צריכת שיא של חשמל: האזרחים נקראים לחסוך בחשמל

בעקבות גל חום כבד, שפקד בימים האחרונים את איראן, פנתה השבוע חברת החשמל של מחוז טהראן לאזרחים בבקשה לחסוך בחשמל ככל הניתן על מנת שהחברה תוכל להמשיך ולעמוד בביקושים הגבוהים ולהימנע מהפסקות חשמל יזומות. בכיר בחברת החשמל קרא לאזרחים להפעיל את מערכות מיזוג האוויר בטמפרטורה של 24 מעלות, להימנע מהפעלה מיותרת של מחשבים ומדפסות במשרדים, להימנע מפתיחה שלא לצורך של דלתות מקררים בבתים ולא להשתמש בנורות הצורכות חשמל רב (פארס, 2 יולי).

שר האנרגיה, מג’יד נאמג’ו (Majid Namjoo ), מסר השבוע, כי הנשיא אחמדינז’אד הסכים להטיל קנסות על מי שיצרך חשמל בשיעור מופרז וכי בשלושת חודשי הקיץ הקרובים מתכוון משרדו להטיל קנסות על צרכני חשמל כבדים. בשלב ראשון יוטלו קנסות על משרדי ממשלה, שיצרכו חשמל בשיעורים בלתי-סבירים. השר העריך, כי בעקבות מימוש תוכנית הרפורמה במדיניות הסובסידיות בעוד מספר חודשים, שבמסגרתה צפויות להתבטל הסובסידיות הממשלתיות הניתנות כיום לדלק, לגז טבעי ולחשמל, תקטן צריכת החשמל במדינה ב-15 אחוזים בקרוב (מהר, 3 יולי).

בשבוע שעבר הודה השר, כי אזורים שונים בטהראן סובלים מהפסקות חשמל בשל עליה משמעותית בצריכת החשמל לנוכח גל החום הכבד. השר טען, עם זאת, כי בזכות תכנון נכון, שבוצע במשרד האנרגיה בשנה האחרונה, לא צפויות השנה הפסקות חשמל יזומות ברחבי איראן אלא אם ישררו תנאי מזג אויר קיצוניים ובלתי-צפויים (אירנ"א, 30 יוני; המשהרי, 1 יולי).

גם צריכת המים הגיעה בימים האחרונים לשיאים חדשים ומנכ"ל חברת המים והביוב של מחוז טהראן הזהיר, כי אם יימשכו גל החום וצריכת המים הנוכחית צפוי מחסור במים באזורים שונים בטהראן (אילנ"א, 4 יולי).

בימים האחרונים שרר באיראן גל החום החמור ביותר בשבעים השנים האחרונות. בטהראן הגיעה השבוע הטמפרטורה ל-43 מעלות ובאזורים שונים ברחבי המדינה נרשמו טמפרטורות של למעלה מ-50 מעלות. יצוין, כי בשנים האחרונות נאלצו תושבי איראן להתמודד עם הפסקות חשמל יזומות ממושכות בשיא עונות הקיץ והחורף עקב ביקושים גבוהים במיוחד לחשמל, שגרמו לעומסים כבדים על רשת החשמל.

האשמה האמיתית בתבוסת ברזיל: הציונות העולמית

בשבוע שעבר הגיב שר החוץ האיראני, מנוש’הר מתכי (Manouchehr Mottaki ), בשביעות רצון לתבוסתן של ארה"ב, אנגליה וצרפת במשחקי המונדיאל בדרום-אפריקה. בהתייחסו לכישלונן של שלוש המדינות אמר מתכי, כי קיימת התאמה בין הפוליטיקה והדיפלומטיה לבין הכדורגל. המדינות, שמילאו תפקיד מרכזי בהטלת הסנקציות החדשות נגד איראן, הודחו מגביע העולם בשלבים מוקדמים, ואילו מדינות שהיו מעורבות בסנקציות במידה מסוימת, לא הגיעו לשלבים מתקדמים.

בעקבות תבוסת נבחרות ברזיל וארגנטינה במשחקי המונדיאל זכתה הצהרתו של מתכי השבוע לתגובות נלעגות מצד מתנגדי הממשלה. אחד ממבקרי הממשלה הגיב באחד הבלוגים לתבוסת שתי הנבחרות הדרום-אמריקאיות תחת הכותרת: "הדחת ארגנטינה ומאמנה תומך אחמדינז’אד [מראדונה] מגביע העולם" וטען, כי בעקבות הצהרת מתכי מובסות ומושפלות המדינות התומכות באיראן בזו אחר זו על-ידי המדינות התומכות בסנקציות נגדה (http://friendfeed.com/parsianboy/6abc782b ). בלוגר אחר הגיב אף הוא על דברי מתכי וכתב, שאם ארה"ב ובריטניה הודחו מהמונדיאל בשל תמיכתן בסנקציות, הרי שברזיל הודחה בשל התנגדותה להחלטת מועצת הביטחון להטיל סנקציות נגד איראן (http://ke-lk.blogspot.com , 2 יולי).

אוהדים איראנים צופים במשחקי המונדיאל בבית הקולנוע אזאדי בטהראן
אוהדים איראנים צופים במשחקי המונדיאל בבית הקולנוע אזאדי בטהראן

העיתונות השמרנית באיראן אימצה, לעומת זאת, גישה שונה על מנת להסביר את תבוסתן של ברזיל וארגנטינה. סוכנות הידיעות הממלכתית אירנא פרסמה בראשית השבוע מאמר פרשנות תחת הכותרת: "צבעוני הולנדי או כוס קפה ברזילאי מר?", בו נטען, כי תבוסתה של ברזיל נבעה ממניעים פוליטיים וכי מעצמות המערב רגילות לנצל את משחקי גביע העולם על מנת להשמיע את קולן הפוליטי, נכתב במאמר.

לטענת אירנ"א, ניצחונה של הולנד עשוי לספק תמיכה מוראלית לפוליטיקאים ההולנדים הנתמכים על-ידי "הציונים", שנוהגים לטפלל (לעשות מניפולציה) אירועי ספורט על מנת לממש את יעדיהם ולחזק את אחיזתם ביבשת אירופה. כך, למשל, תבוסתה של צרפת במשחקים יכולה לשרת את האינטרסים של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, כיוון שהיא מאפילה על כישלון מדיניותו הכלכלית והפוליטית. גם באיטליה קיים קשר הדוק בין הימין הפרו-ציוני בראשות סילביו ברלוסקוני לבין מועדון הכדורגל של מילאנו. להולנד חשיבות רבה מבחינת ישראל, כיוון שהיא מארחת את בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה, שאמור לדון בדוח גולדסטון בנוגע לפשעי ישראל בעזה. טעויות השיפוט הרבות במהלך המשחקים מעלות לטענת אירנ"א תהיות רבות. השאלה הנשאלת היא מי העדיף, שהולנד תנצח את ברזיל, והאם תוצאות המשחקים אכן נקבעות על המגרש או שמא "יד נעלמה" פועלת מאחורי הקלעים, אותה יד, שמנעה ממועצת הביטחון של האו"ם לאמץ החלטות נגד ישראל (אירנ"א, 4 יולי). 

הקרן הלאומית למשחקי מחשב מציגה: משחק הרשת האיראני הראשון

הקרן הלאומית למשחקי מחשב חשפה בשבוע שעבר את משחק הרשת האיראני הראשון: "מצודת השמים" (אסמאן-דז’, Asman-Dejh ). במשחק, שפותח במשך שנתיים על-ידי קבוצת מתכנתים איראנים צעירים, יכולים לשחק 5,000 שחקנים בו-זמנית. את המשחק ניתן לשחק בשתי גרסאות: בפרסית ובאנגלית.

סיפור המשחק עוסק במלחמת חלל הפורצת בשנת 2722 בין הגזע האנושי המפוזר ברחבי מערכת השמש ונתון בעיצומם של מאבקי כוחות פנימיים, לבין רובוטים המאיימים להשמיד את האנושות. במהלך המלחמה עוזבים חלק מבני-האדם את מערכת השמש ומתיישבים בגלקסיה חדשה על מנת לתכנן את הצלת האנושות.

בטקס השקת המשחק אמר יו"ר הקרן, בהרוז מינאא’י (Behrouz Mina’i ), כי כ-10 מיליון איראנים נוהגים לשחק במשחקי מחשב, אך רק כמאה מהם מסוגלים גם לתכנן משחקי מחשב. לדבריו, נועד המשחק החדש לעודד צעירים איראנים להפוך בעצמם למפתחי משחקים. מנהל הפרויקט, פרזאם מלכארא (Farzam Molkara ), ציין במהלך הטקס, כי "הקרן הלאומית למשחקי מחשב" ממשיכה להשקיע גם במשחקי מחשב בעלי אופי פוליטי, ובהם גם משחקים העוסקים בשואה ובהקמת מדינת ישראל (מהר; Press TV , 30 יוני; אתר המשחק: www.asmandez.com ).

מתוך אתר המשחק: www.asmandez.com
מתוך אתר המשחק: www.asmandez.com

הקרן הלאומית למשחקי מחשב הוקמה בשנת 2006 בהנחיית מועצת המהפכה התרבותית העליונה והיא פועלת בפיקוח משרד ההכוונה האסלאמית. הקרן אחראים על ייצור, יבוא, יצוא והפצה של משחקי מחשב, מתן סיוע טכני לתעשיית משחקי המחשב באיראן ופיקוח על משחקי מחשב, ובכלל זה פסילתם של משחקי מחשב "בלתי-ראויים" הכוללים אלימות, יחסי-מין, צריכת אלכוהול וסמים, פגיעה במוסלמים או באסלאם והפצת תפישות חילוניות. חלק מהמשחקים המפותחים על-ידי הקרן נועדו גם לקידום יעדי המשטר, ובהם הפצת עקרונות המהפכה האסלאמית ואף קידום תוכנית הגרעין. בין היתר הושקו בשנים האחרונות משחק מחשב העוסק במהפכה האסלאמית, בו נדרש השחקן להשתתף בפעילות נגד משטר השאה בתקופת המהפכה, ומשחק העוסק בתוכנית הגרעין האיראנית העוקב אחר ניסיונו של מפקד כוחות המודיעין המיוחדים האיראני להציל שני מדעני גרעין, שנישבו על-ידי ארה"ב בעיראק.

תמונות השבוע: הרובוט האנושי האיראני הראשון

איראן חשפה השבוע את הרובוט סורנא-2 (Surena-2 ), רובוט אנושי השוקל 45 ק"ג וגובהו 145 ס"מ. הוא פותח על-ידי קבוצה של למעלה מ-20 מומחים לרובוטיקה באוניברסיטת טהראן, שעדיין מפתחים מערכות ראיה ושמיעה עבור הרובוט. התקשורת האיראנית דיווחה, כי רובוטים מעין זה נועדו לשמש ב"משימות רגישות וקשות", אך לא מסרה לאיזה צורך ספציפי פותח הרובוט ולא פירטה בנוגע ליכולותיו.

מתוך אתר דובר הממשלה: http://www.dolat.ir/NSite/FullStory/?id=190568
מתוך אתר דובר הממשלה: http://www.dolat.ir/NSite/FullStory/?id=190568

מתוך אתר אגודת התעשיות והמכרות האיראנית: www.iranrd.net
מתוך אתר אגודת התעשיות והמכרות האיראנית: www.iranrd.net

לראש העמוד