חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (29-23 ביוני, 2010)

מחנה קיץ של אונר”א לאחר שהוצת

מחנה קיץ של אונר”א לאחר שהוצת

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ע'אלד ע'נאים

ע'אלד ע'נאים

חיידר זיידנה

חיידר זיידנה

אחמד עלי אחמד

אחמד עלי אחמד

הספינה ג'וליה בנמל טריפולי

הספינה ג'וליה בנמל טריפולי


מחנה קיץ של אונר”א לאחר שהוצת
מחנה קיץ של אונר”א לאחר שהוצת. זהו האירוע השני מסוגו של הצתת מחנות קיץ של אונר”א, הנתפסים ע”י איסלאמיסטים כ”משחיתים” את הדור הצעיר, ונתפסים על ידי חמאס כ”מתחרים” עם מחנות הקיץ שלה. (פלסטין, 29 ביוני)

עיקרי הדו"ח

 השבוע שרר שקט בנגב המערבי. לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר המערכת נורו 12 פצצות מרגמה. בתגובה תקף חיל האוויר יעדי טרור ברצועה.

 אישים וארגונים ממשיכים להתריע על כוונות לשיגור משטי סיוע נוספים לרצועה. בשבועות האחרונים דווח כי על הפרק עומדים משטים מלבנון ומאיראן. הסטאטוס של משטים אלו אינו ברור לנו, על רקע דיווחים סותרים בתקשורת.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 במהלך השבוע  לא אותרו  נפילות  של רקטות  בנגב המערבי.  אולם  נורו פצצות מרגמה  לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות שגרתית  סמוך לגדר המערכת. חלק מהמרגמות נפלו בסמוך לישוב ישראלי במועצה האזורית חוף אשקלון. 

 להלן פירוט ירי פצצות המרגמה:

ב-24 ביוני נורו 12 פצצות מרגמה מאזור בית חאנון לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית. שש פצצות נפלו בשטח ישראל. כמו כן בוצע ירי מנשק קל לעבר הכוח. לא היו נפגעים. את האחריות לירי לקחו שני ארגונים הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין והזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (אתרי הארגון, 24 ביוני).

ב-28 ביוני נורתה פצצת מרגמה לעבר כלי רכב משוריין של צה"ל. נגרם נזק לכלי הרכב.  הזרוע הצבאית של החזית העממית לקחה אחריות על הירי (אתר הארגון, 28 ביוני).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל-29 ביוני, 2010.

תקיפות חיל האוויר

 בתגובה לירי פצצות המרגמה תקפו ב-24 ביוני כלי טיס של חיל האוויר אתר לייצור אמצעי לחימה בצפון רצועת עזה ושתי מנהרות שנועדו להברחת אמצעי לחימה בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 28 ביוני).

 ב – 28 ביוני תקף כלי טיס של חיל האוויר מחבל שביצע ירי טיל נ"ט נגד כוח צה"ל שהיה בפעילות שגרתית סמוך לגדר הביטחון (דובר צה"ל, 28 ביוני).  כלי התקשורת הפלסטינים  דיווחו על הרוג אחד ושני פצועים באורח קשה המשתייכים לזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (אתר הארגון, צפא, פאל טודיי, 28 ביוני).

 

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן היו מספר הפרות סדר אלימות בבית ג’אלה,  בדיר נזאם (צפונית מערבית לראמאללה) סמוך לגדר הביטחון בנעלין.  במקביל נמשך יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים. אזרח  ישראלי נפצע באורח קל.

 להלן עיקרי האירועים:

29 ביוני – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוסן (מערבית לבית לחם ). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 29 ביוני).

28 ביוני – במהלך פעילות מעצר מבוקשים בשכם הושלך לעבר חילי צה"ל מטען צינור. המטען התפוצץ. לא היו נפגעים (דובר צה"ל, 28 ביוני).

27 ביוני – כוח צה"ל זיהה שקית חשודה, שהניחו נערים פלסטינים במעבר חווארה  (דרומית לשכם). בשקית התגלו שלושה מטעני צינור  (דובר צה"ל, 27 ביוני).

25 ביוני – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית עור אלתחתא (מערבית לראמאללה). אזרח ישראלי נפצע באורח קל ופונה לבית החולים (דובר צה"ל, 25 ביוני).

22 ביוני – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר שוכבא (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנחלין (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 22 ביוני).

 מעצר  חולית מחבלים מנצרת שפעלה בהשראת הג’האד העולמי2

 שירות ביטחון כללי ומשטרת ישראל עצרו במהלך החודשים מאי יוני חוליה של שבעה צעירים מוסלמים תושבי נצרת החברים בקבוצה דתית לאומנית שפעלה על בסיס אידיאולוגיה אסלאמית רדיקאלית בהשראת ארגוני הג’האד העולמי. חברי החוליה אף ניסו להתקבל כחברים בהתארגנות הפועלת תחת חסותו של אסאמה בן לאדן.

 שלושה מבין חברי החוליה רצחו את יפים וינשטיין ז"ל, נהג מונית מנצרת עילית בנובמבר 2009. שלושת הרוצחים הם :

  • אחמד עלי אחמד , יליד 1989

  • חיידר זיידנה ,  יליד 1988

  • ע’אלב מחמד עבד אלע’ני ע’נאים ,  יליד 1984
ע'אלד ע'נאים
ע’אלד ע’נאים
חיידר זיידנה
חיידר זיידנה
אחמד עלי אחמד
אחמד עלי אחמד

 השלושה הקצינו את אמונתם הדתית האסלאמית בשנים האחרונות ונחשפו באמצעות האינטרנט לאידיאולוגיה של אסמה בן לאדן והג’האד העולמי (קרי, עברו תהליך של "ג’האדיזציה" המוכר מאירועים דומים בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם). באמצעות האינטרנט הם רכשו ידע בשימוש בנשק ואמצעי חבלה. בנובמבר 2009 הם החליטו לרצוח יהודי כדי לחזק את מעמדם ולהפוך לגיבורים. אחד מהשלושה רכש אקדח אותו הסתירה החבורה בבית הקברות המוסלמי בעיר. הם הזמינו מונית והחליטו לבצע את הרצח רק אם נהג המונית יהיה יהודי. אחד מהם  נסע  במונית והשני עקב אחר הנסיעה בקטנוע. בשלב מסוים יצא הנוסע  מהרכב וירה בנהג מספר פעמים מטווח קצר. 

 לאחר הרצח החליטו שניים מהם לקדם את הצטרפותם לג’האד העולמי ויצאו מישראל לאתיופיה משם התכוונו להגיע לאימונים בסומליה. לאחר ששהו מספר ימים באתיופיה חצו את הגבול לקניה אולם נעצרו על ידי כוחות הביטחון המקומיים. לאחר חקירתם גורשו לישראל. עם הגעתם לארץ הם נעצרו.

המצב ברצועת עזה

הוצת מחנה קיץ של אונר”א

 כ-20 אלמונים חמושים לבושי מדים ורעולי פנים חדרו בליל 28 ביוני למחנה קיץ של אונר"א, באזור אלזואידה שבמרכז רצועת עזה, כפתו את השומרים והציתו את המקום. ג’ון גינג, מנכ"ל אונר"א  כינה את האירוע "מעשה פחדני ומחפיר" והבטיח כי המחנה ישוקם ואונר"א תמשיך בתוכנית הקיץ שלה לילדי הרצועה. דובר אונר"א הטיל על מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס ברצועה לחקור מיהו הגורם העומד מאחורי ההצתה.  

 דובר המשטרה ומשרד הפנים של ממשל חמאס גינו את ההצתה ואמרו כי מחלקת החקירות של המשטרה פתחה בחקירות וכי נגד החמושים ינקטו צעדים חמורים.  לדברי דובר משרד הפנים עומדים מאחורי האירוע "קבוצות בעלות תפיסות שגויות" המעוניינות להחזיר את מצב האנרכיה הביטחונית לרצועה (Palestine-info , פאל טודיי, פלסטין אלא’ן, 28 ביוני). 

 זוהי הפעם השנייה בקיץ הנוכחי בה מוצת מחנה קיץ של אונר"א. ב- 23 במאי פרצה קבוצה, שמנתה כ-30 חמושים רעולי פנים, לאתר מחנה קיץ של אונר"א על שפת הים סמוך לשכונת שיח’ עג’לון במערב העיר עזה. החמושים הציתו את המחנה ושרפו את כל תכולתו. לא ברור מי עומד מאחורי מעשי ההצתה. גורמים אסלאמיים ברצועה, ובהם חמאס, מותחים ביקורת קשה על מחנות הקיץ של אונר"א בטענה כי הם משחיתים את נפש הנוער. זאת ועוד, בעזה קיימת "תחרות" בין חמאס לאונר"א בכל הנוגע לחינוך הדור הצעיר ומחנות הקיץ שמארגנת אונר"א מהווים גורם "מתחרה" משמעותי למחנות הקיץ שמארגנת חמאס, בהם מועברת לבני הנוער אינדוקטרינציה אסלאמית-רדיקלית ולעתים גם אימונים סמי-צבאיים3.

מתיחות בין מצרים לרצועת עזה בעקבות התבטאויות בכירי חמאס

 לאחרונה התגלעה מתיחות בין מצרים לחמאס על רקע התבטאויות ראשי חמאס בכל הקשור לניסיונות התיווך של מצרים בין חמאס לפתח. בכירי חמאס התבטאו כי חמאס לא תחתום על מסמך הפיוס וכי בראייתה הסוגיה הפלסטינית אינה מופקדת בידי משרד החוץ המצרי שכן חמאס משתפת פעולה בעיקר עם המודיעין הכללי המצרי. יתרה מזו גורמים בחמאס אף קראו להמרת התיווך המצרי בתיווך ערבי (אלאהראם, 28 ביוני).

 בתגובה פורסמו בתקשורת המצרית התבטאויות ומאמרים המותחים ביקורת על חמאס. חלקם אף קראו להפסקת התיווך המצרי ב"שדה המוקשים הזה" (אלאהראם, 28 ביוני) אחרים הזכירו את המחיר הגבוה ששילמה מצרים למען העם הפלסטיני (אלאהראם, 26 ביוני; רדיו קהיר 26 ביוני).    

המשט לרצועת עזה

משטים נוספים מתוכננים – עדכון תמונת מצב

 נמשכת התארגנות מתוקשרת לקראת משטי סיוע נוספים לרצועת עזה, אף שלא ברור אלו מהם ייצאו אל הפועל בסופו של דבר. להלן עדכון תמונת מצב:

משט מלבנון

 בשלב זה לא ברור לנו הסטאטוס של המשט הלבנוני, וקיימים דיווחים סותרים בעניין זה. באחד הדיווחים נמסר כי הספינות נאג’י אלעלי ומרים דחו את מועד הפלגתן למועד שיתאים ל"משט החירות 2" המתגבש (אלחיאת, 28 ביוני; אלחיאת 27 ביוני). בדיווח אחר נטען שוב כי הספינות נאג’י אלעלי ומרים תצאנה יחד לכיוון קפריסין, שם תעבורנה בידוק בטחוני ותמשכנה לעזה (אלדיאר, 25 ביוני).

הספינה ג'וליה בנמל טריפולי
הספינה ג’וליה בנמל טריפולי (21 ביוני, ערוץ NBN)

משט החירות 2

 משט המתארגן בחסות גוף בשם הוועדה הבין לאומית להסרת המצור מעל עזה, שהיו"ר שלה הוא ראש ממשלת לבנון לשעבר סלים אלחץ.  מען בשור, המתאם הכללי של ארגון הוועדות והאגודות העממיות בלבנון, טען כי המשט יצא באמצע יולי ויכלול בין 15 ל-20 ספינות, וכי מדובר בצי של ספינות ממדינות ערביות ואסלאמיות, מדינות אמריקה הלטינית ומאוסטרליה. הוא טען כי כבר ביקר במספר מדינות ערביות דוגמת מצרים, ירדן וסודאן במטרה לארגן את המשט (אלשרק אלאווסט, 24 ביוני).

 נאצר אלדין שקלאל, יו"ר אגודת ההדרכה והרפורמה באלג’יריה טען כי אגודה בשם אגודת חכמי הדת של הסונים בראשות איש דת מצרי בשם צפות חג’אזי, נערכת לשגר ספינה עליה אנשי דת ממדינות שונות במסגרת "משט החירות 2" (אלח’בר, 22 ביוני). גם ארגון לבנוני קיקיוני המכנה עצמו "הארגון הקבוע להצלת מסגד אלאקצא ופלסטין " הודיע על שליחת ספינה בשם "מחמד אלדורה" מיוון לעזה, כחלק ממשט  החירות 2 כשעל סיפונה 15 אנשי דת לבנונים (אתר מרכז ההסברה הפלסטיני, 25 ביוני).

משט מאיראן

 גם בכל הנוגע למשט האיראני, נשמעו הצהרות סותרות מכיוון טהראן. כך, מחמד ריזא שיבאני, סגן שר החוץ לענייני ערבים ואיחוד המדינות הכחיש דיווחים לפיהם איראן שינתה את דעתה בנוגע לשליחת המשט והדגיש כי שליחת סיוע של ארגונים אזרחיים ולא-ממשלתיים איראניים לעזה "עדיין בתכנית". לדבריו ייעשה הדבר במסגרת התארגנות בין לאומית של משט סיוע לעזה. כמו כן, טען כי התכנית לשלוח סיוע לעזה בדרך האוויר עודנה בתוקף (רדיו איראני, 26 ביוני).

 במקביל, מחמוד אחמדי ביע’ש, חבר המג’לס האחראי על ארגון משלחת של חברי המג’לס האיראני לעזה הודיע כי המשלחת צפויה להגיע לעזה באמצעות אחת מהספינות המתארגנות ליציאה מלבנון (סוכנות הידיעות איסנא, 26 ביוני). מנגד, הדגישו מארגני הספינה הלבנונית נאג’י אלעלי כי על הספינה לא צפויים להיות חברי פרלמנט כלשהם, איראנים או אחרים (אלנשרה, 27 ביוני).

התארגנויות נוספות

 בריטניה

ג’ורג’ גאלווי, חבר הפרלמנט הבריטי לשעבר הפרו-חמאסי, הודיע כי ארגונו, Viva Palestina , יארגן "שיירה ימית" נוספת שתיקרא "עורק חיים 4". שיירת הסיוע  צפויה לצאת מלונדון בספטמבר 2010 ולפגוש "שיירות" נוספות ממפרץ הפרסי וצפון אפריקה ולהפוך ל"שיירה הגדולה ביותר בהיסטוריה המודרנית" (Palestine-info , 28 ביוני).

 ירדן

ואא’ל אלסקא, יו"ר וועדת עורק חיים בירדן טען כי ב-12 ביולי צפויה לצאת עורק חיים 3, שיירה של חמש מאות ירדנים (וייתכן גם אזרחי מדינות נוספות) מהעיר אלרמת’א (צפון-מערב ירדן), השיירה תמשיך לעקבה ומשם לרבת עמון (סמא, 26 ביוני).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 על פי מידע שהתקבל משירות ביטחון כללי.

3 פירוט ראו לקט מידע: "המאבק על חינוך של בני הדור הצעיר ברצועת עזה: מחנות הקיץ שמארגנת אונר"א – "המתחרים" במחנות הקיץ של חמאס – מהווים יעד להתנכלויות ולאיומים. עשרות חמושים שרפו השבוע מחנה קיץ של אונר"א בעזה. חמאס גינתה את האירוע אך המעיטה ממשמעותו ו"יעצה" לאונר"א לתקן דרכיה" (27 במאי, 2010).

לראש העמוד