חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15 ביוני – 23 ביוני 2010)

משאיות נכנסות לרצועת עזה

משאיות נכנסות לרצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

הספינה נאג'י אלעלי סמוך לנמל טריפולי (אלמנאר, 20 ביוני)

הספינה נאג'י אלעלי סמוך לנמל טריפולי (אלמנאר, 20 ביוני)


משאיות נכנסות לרצועת עזה
משאיות נכנסות לרצועת עזה ( 22 ביוני 2010, the Palestine Telegraph)

עיקרי הדו"ח

 שתי ספינות סיוע אמורות לצאת בימים הקרובים מלבנון לקפריסין ומשם לרצועת עזה. מאחורי שיגור הספינות עומדים שני ארגונים לבנונים קיקיוניים למדי ופעילים חסרי משקל משמעותי במערכת הפוליטית הפנים-לבנונית. להערכתנו, רכישת הספינות וארגון המשט התבצעו במעורבות ובסיוע של סוריה וחזבאללה, המעדיפות שלא לחשוף את זהותן האמיתית.

 ממשלת ישראל החליטה לבצע שורה של הקלות בסגר על רצועת עזה. ארה"ב קיבלה בברכה את השינוי במדיניות הישראלית. הרשות הפלסטינית תבעה שישראל תסיר באופן מלא את הסגר, תאפשר תנועת סחורות מעזה ליהודה ושומרון ותיישם את הסכם המעברים והתנועה משנת 2005, שבמסגרתו השליטה על המעברים נמצאת בידי הרשות. חמאס מצידה התייחסה בביטול לשינוי במדיניות הישראלית וקראה להסרה מוחלטת של הסגר, לפתיחת נתיב בין הרצועה לבין יהודה ושומרון ולפתיחת נתיב ימי בפיקוח בינלאומי.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 במהלך השבוע  אותרו שתי  נפילות  של רקטות  סמוך לגדר הביטחון בנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כמו כן בוצעו עוד מספר ניסיונות שיגור שנפלו בשטח רצועת עזה .

 כמו כן הופעלו מספר מטעני חבלה ובוצע ירי מנשק קל  נגד סיורים של צה"ל סמוך לגדר הביטחון. הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות על אירוע ירי ב-18 ביוני  (אתר סראיא אלקדס, 18 ביוני). הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית קיבלה אחריות על אירוע ירי נוסף באותו יום (אתר הארגון, 18 ביוני).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל-22 ביוני, 2010.

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. 

 מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית עצרו מספר פעילים של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין באזור חברון (Palestine-info , 21 יוני). אפשר ומעצרם קשור למאמצי הרשות הפלסטינית  לפענח את פיגוע הירי לעבר ניידת משטרת ישראל באזור חברון (14 ביוני).  כתוצאה מהירי נפגעו ארבעת נוסעי הניידת. אחד מהם נהרג ושלושה נוספים נפצעו.

המשטים לרצועת עזה

משטים נוספים מתוכננים

 התהודה התקשורתית הבינלאומית לה זכה המשט האחרון לעזה, והלחץ המדיני שהופעל על ישראל בעקבותיו, הביאו לכך שגורמים רבים הצהירו על כוונתם לשלוח משטים נוספים.  על הפרק בעיקר משטים מלבנון ומאיראן.

 עד כה, דומה כי הודעת ממשלת ישראל בדבר הסרת ההגבלות על הכנסת סחורות לרצועת עזה לא  שינתה את תוכניותיהם של חלק הארגונים/מדינות להוציא לפועל את המשטים לרצועה. ברצועת עזה מצפים לספינות הלבנוניות בעוד כמה ימים. לקראת בואן של הספינות קיימה  "הוועדה העממית להסרת המצור" מיצג ימי בנמל עזה (פלסטין אלא’ן, 22 ביוני).

 לבנון

 שתי ספינות סיוע מלבנון אמורות לצאת בימים הקרובים לקפריסין ומשם לרצועת עזה, שתיהן עוגנות עתה בנמל טריפולי. ככל הנראה מתוכנן כי כל ספינה תצא בנפרד והן תחבורנה אחת לשנייה במהלך השיט ותגענה יחד לרצועת עזה (אלספיר, NBN 22 ביוני):

  • ספינת משא, נאג’י אלעלי,1  (לשעבר Julia ) צפויה לשאת על סיפונה כ-100 איש, מתוכם 25 פעילים מאירופה (על פי דברי המארגנים, כלולים בהם גם חברי פרלמנט) וכ-50 עיתונאים. רדיו נור דיווח על אפשרות שיגור ספינה שלישית  שתצטרף לספינה נאג’י אלעלי  שעל סיפונה יהיו 50 העיתונאים (רדיו נור, 21 ביוני). על פי דיווח אלמנאר אמורים המארגנים    ב-22 ביוני להתחיל בהעמסת הציוד.

  • הספינה מרים, צפויה לשאת על סיפונה כ-60-50 נשים, וכן ציוד הומניטארי.  מארגנות הספינה בודקות אפשרות להוסיף  למשט עוד מספר נשים.

הספינה נאג'י אלעלי סמוך לנמל טריפולי (אלמנאר, 20 ביוני)
הספינה נאג’י אלעלי סמוך לנמל טריפולי (אלמנאר, 20 ביוני)

 מאחורי מבצע שיגור הספינות עומדים פעילים לבנוניים זוטרים, חסרי משקל משמעותי במערכת הפוליטית הפנים-לבנונית. חלקם נמנים על מחנה ה-8 במרץ התומך בחזבאללה ובסוריה. שני הגופים העומדים מאחורי המבצע "עיתונאים ללא גבולות" ו"תנועת פלסטין החופשית", הינם ארגונים קיקיוניים למדי, להערכתנו, רכישת הספינות וארגון המשט התבצעו במעורבות ובסיוע של סוריה וחזבאללה. שתיהן מעדיפות שלא לחשוף את זהותן האמיתית.

 בינתיים מנצלים מארגני המשט וחזבאללה את הפרשה לקמפיין תעמולתי נגד ישראל רווי שנאה ומוטיבים אנטי-ישראליים ואנטישמיים. יאסר קשלק, הדמות המרכזית בארגון המשט, התבטא כי הספינות עליהן ישתלט צה"ל "יחזירו את שאריות הפסולת האירופאית", אשר הגיעו לישראל בחזרה לארצותיהם. מערך התעמולה של חזבאללה סוקר בהרחבה את האירועים הקשורים למשט ופועל להעצמת האפקט התקשורתי שלהם2.

 איראן

 הסהר האדום האיראני הודיע על  כוונתו לשגר שלוש ספינות סיוע לרצועת עזה. שתי ספינות עליהן יוטענו תרופות ומצרכי מזון וספינה נוספת עליה איראנים, שיגיעו כעובדי סיוע. בינתיים פורסמה הודעה מטעם הארגון לפיה תידחה יציאת הספינות בשל היעדר תיאום  בינלאומי  ושינויים שיש לבצע  במטען הספינות על פי נתוני הצלב האדום העולמי. דובר הארגון לא פירט לגבי מועד חדש ליציאת הספינות (איסנ"א, 22 ביוני).

בחריין

 יוסף רזקה, יועצו הפוליטי של אסמאעיל הניה ויו"ר מועצת המנהלים של העיתון פלסטין, היוצא לאור על ידי חמאס, אמר כי אגודת חכמי ההלכה ואגודת אהל אלסנה מבחריין מארגנות שתי ספינות סיוע לרצועת עזה (פלסטין, 17 ביוני).

אירופה

 מתארגנת ספינת נשים במסגרת הקמפיין "נשים למען עזה" כחלק מ"הקמפיין האירופאי לשבירת המצור". הספינה אמורה לצאת ליעדה בסוף חודש יולי. על פי מארגני הקמפיין, לאור ריבוי בקשות ההצטרפות למשט, תותנה ההשתתפות בתרומה של 5,000 ליש"ט או גיוס של תרומות בסכום זה (כתב אלספיר מבריסל, 21 ביוני).

שינוי מדיניותה של ישראל בסוגיית הסגר סביב הרצועה

 ממשלת ישראל החליטה על שורה של הקלות בסגר על רצועת עזה, במסגרתן למעשה תוגדר מחדש רשימת הסחורות תוך שימוש בגישת "מה אסור להכניס" לרצועה, במקום "מה מותר". במסגרת זאת, יתאפשר להכניס לרצועה כל סחורה שאיננה יכולה לשמש לייצור נשק, כל סוגי המזון וכן ציוד דו-שימושי (כגון חומרי בניין). זאת בתנאי שהסחורות הללו תיועדנה לפרויקטים שאושרו על ידי הרשות הפלסטינית ומבוצעים ומפוקחים בידי גורמים בין-לאומיים מוכרים (כגון, פרויקטים  בתחום הבניה, בתי ספר, מוסדות בריאות ומתקני מים ושפכים). בנוסף, צפויים להיפתח מעברים יבשתיים נוספים ויוקל על מעבר אזרחים בין הרצועה לבין ישראל, בעיקר של אלה הזקוקים לטיפול רפואי בישראל או של פעילי ארגונים הומניטאריים המוכרים בידי ישראל.  עם זאת, ישראל תוסיף לפקח על המעבר ולבצע בידוק סחורות בנמל אשדוד לפני העברתן לרצועה.

 תגובות לשינוי המדיניות הישראלית:

  • ארצות הברית: בתגובה להצהרת ישראל על ההקלות בסגר מסר דובר הבית הלבן (20 ביוני) כי ארה"ב מקבלת בברכה את השינוי במדיניות הישראלית, אשר עונה לדרישת חברות רבות בקהילה הבינלאומית. לדבריו, יהיה בכך כדי לסייע באופן משמעותי לשיפור המצב ההומניטארי ברצועה, תוך מניעת כניסת אמצעי לחימה. הדובר הוסיף כי ארה"ב תפעל בשיתוף פעולה עם ישראל, הרשות הפלסטינית, "הרביעייה" וגורמים בינלאומיים נוספים, כדי להבטיח שסידורים אלה ייושמו במהירות האפשרית.


המעברים לרצועה (דובר צה"ל, 21 ביוני, 2010)

 הרשות הפלסטינית:

  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, הדגיש בפני השליח האמריקני ג’ורג’ מיטשל את הצורך שישראל תסיר באופן מלא את המצור על עזה, זאת על פי צאא’ב עריקאת, האחראי על המו"מ ברשות הפלסטינית. עריקאת הוסיף כי אבו מאזן דרש לאפשר מעבר סחורות מעזה לגדה ולהיפך, וקרא לממשל האמריקני ולקהילה הבינלאומית לפעול לקידום הענין (אלחיאת אלג’דידה, 19 ביוני).

  • סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הדגיש במהלך פגישה שערך עם שר הפיתוח הכלכלי הגרמני, דירק נייביל, באוניברסיטת אלנג’אח בשכם, את הצורך בהתערבות בינלאומית ממשית ואפקטיבית, שתחייב את ישראל להסיר את הסגר על עזה באופן מלא, וליישם את הסכם המעברים והתנועה משנת 2005. הסכם זה כולל בין סעיפיו הפעלת מעבר בטוח בין הרצועה לגדה, הקמת נמל ימי בעזה ובניה מחדש של נמל התעופה בעזה (אלחיאת אלג’דידה, 20 ביוני).

  • חברי הועד הפועל של אש"ף, שהתכנס ב-19 ביוני, קראו לאפשר הכנסת חומרי גלם לרצועה ללא הגבלות (כולל חומרי בניין לשם שיקום המבנים שנפגעו במבצע "עופרת יצוקה"). הועד הפועל הביע תמיכתו ברעיון להציב בקרים זרים בנקודות הגבול (של ישראל) עם רצועת עזה, בהתאם להסכם המעברים משנת 2005 (ופא, 19 ביוני).

 חמאס:

  • אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס בעזה, ציין כי חמאס שוללת את ניסיונה של ישראל "ליפות את הסגר ולהעמיקו במתכונת חדשה". הוא הדגיש את חתירתה של חמאס להסרה מוחלטת של הסגר בהוסיפו כי עזה אינה לבדה, בזכות גילויי הזדהות ודעת קהל, שגרמו לכך שעמדת ישראל בעניין הסגר מצויה על סף שבירה (פלסטין-אינפו, 18 ביוני).

  • טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס, ציין כי ישראל מנסה להונות את העולם, והגדיר את החלטתה להקל על הסגר כ"זריית חול בעיניים". הוא שב והדגיש כי חמאס חפצה בהסרה מוחלטת של הסגר, ובכלל זה בהכנסה של חומרי בניה, ולא בהקלות (צפא, 17 ביוני).

  • ג’מאל אלח’צ’רי, ראש "הועדה העממית למאבק במצור" מטעם חמאס, ביקר את החלטת ישראל. הוא טען כי הרשות זקוקה מדי יום ל-800 משאיות ולא ל-100, כפי שנוהגת ישראל להכניס. הוא הדגיש כי הסרת המצור מושתתת על ארבעה שלבים: פתיחת כל המעברים היבשתיים; התרת הכנסת כל סוגי הסחורות, ובכלל זה חומרי גלם ובניה; פתיחת נתיב בין הרצועה ליהודה ושומרון לשם תנועת אנשים, ופתיחת נתיב ימי בפיקוח בינלאומי (אתר הועדה העממית למאבק במצור, 20 ביוני).  


1 הקריקטוריסט הפלסטיני נאג’י אלעלי (סלים חסין), שעל שמו קרויה הספינה יצר דמות המסמלת עבור הפלסטינים  את הסבל הפלסטיני, שתיקת העולם הערבי והשאיפה לחירות.  לאלעלי מיוחסות כ-40,000 קריקטורות . הוא נרצח בידי מתנקש בלונדון בשנת 1987.

2 פירוט נוסף ראו לקט : "משט הסיוע המתוכנן מלבנון נתמך ע"י סוריה וחזבאללה. מובילו, יאסר קשלק, קרא לסילוק "שארית הפסולת האירופאית"(היהודים בישראל) חזרה ‘לארצותיהם’ (23 ביוני, 2010).

לראש העמוד