זרקור לאיראן (לשבוע שבין 10/6/10 – 17/6/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

מקור התמונה: אתר האופוזיציה הרפורמיסטית, www.kaleme.com

מקור התמונה: אתר האופוזיציה הרפורמיסטית, www.kaleme.com

מתוך האתר הרשמי של צאנעי, www.saanei.org

מתוך האתר הרשמי של צאנעי, www.saanei.org

מתוך האתר הרשמי של צאנעי, www.saanei.org

מתוך האתר הרשמי של צאנעי, www.saanei.org

דיירי רחוב בטהראן

דיירי רחוב בטהראן

תמונות השבוע: דיירי רחוב בטהראן

תמונות השבוע: דיירי רחוב בטהראן


במוקד אירועי השבוע:

  • בעקבות הטלת הסנקציות: תגובות העיתונות האיראנית להחלטת מועצת הביטחון.

  • יום השנה לבחירות לנשיאות: התהלוכה שלא צעדה.

  • נמשכת אלימות תומכי הממשלה: משרדיהם של שני אנשי דת רפורמיסטיים בכירים הותקפו על-ידי מפגינים.

  • תרחישים בעקבות תקיפה ישראלית בטהראן – מבט מטהראן.

  • תמונות השבוע: דיירי רחוב בטהראן.

בעקבות הטלת הסנקציות: תגובות העיתונות האיראנית להחלטת מועצת הביטחון

התקשורת האיראנית הגיבה בחריפות להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם להטיל סבב רביעי של סנקציות על איראן והדגישה, כי זו לא תוביל לשינוי במדיניותה של איראן בנוגע לתוכניתה הגרעינית. ההחלטה, שהתקבלה ביום רביעי שעבר, אושרה בתמיכתן של 12 מדינות, בהתנגדותן של ברזיל ותורכיה ובהימנעותה של לבנון.

האתר עצר-י איראן, המזוהה עם הזרם השמרני הפרגמאטי, טען, כי החלטת מועצת הביטחון מגבירה את חוסר האמון באיראן כלפי המערב ולפיכך לא זו בלבד, שלא תוביל להפסקת העשרת האורניום אלא אף תביא להאצת התהליך. במאמר פרשנות שפרסם האתר נכתב, כי ההחלטה, שהתקבלה חרף ההסכמה שהושגה בין איראן לבין תורכיה וברזיל, מוכיחה, כי ארה"ב פועלת כלפי איראן על בסיס תוכנית מוגדרת מראש שאינה ניתנת לשינוי וכי נושא הגרעין משמש עבורה רק כתירוץ. במקביל נמתחה באתר ביקורת על התייחסותו המזלזלת של הנשיא אחמדינז’אד ביחס להחלטה ונטען, כי לא ניתן להתעלם מהשפעתן השלילית של הסנקציות על כלכלת איראן. ההחלטה אינה שונה אומנם מהותית מהחלטות קודמות, שקיבלה מועצת הביטחון נגד איראן, והיא מתייחסת לתחומים בהם איראן נתקלת ממילא בקשיים, כגון: איסור על רכישת מטוסי קרב ויכולתן של חברות שונות, שפורטו במסגרת ההחלטה, לנהל עסקים בינלאומיים. ההחלטה פוגעת, עם זאת, ביכולתם של סוחרים איראנים לבצע עיסקאות בשווקים בינלאומיים ומערימה קשיים על הבנקאות, הסחר והספנות. קשיים אלה משפיעים באופן ישיר ועקיף על חייהם של אזרחי איראן ולפיכך טענת מגישי ההצעה, לפיה נועדו הסנקציות לפגוע בממשלת איראן ולא באזרחיה, היא שקר.

בסיכום המאמר נכתב, כי החלטת מועצת הביטחון מחלישה את הגורמים המתונים באיראן, מחזקת את הזרם האנטי-אמריקאי ופוגעת מאוד בנכונות איראן להמשיך במשא ומתן עם הקהילה הבינלאומית. רבים באיראן סבורים כעת, כי לא זו בלבד שאנרגיה גרעינית היא זכותה של איראן אלא שבתנאים הנוכחיים – בהם מצוי בידי אויביה הגדולים: ארה"ב וישראל נשק גרעיני – אין כל סיבה שגם בידיה לא יהיה נשק כזה (עצר-י איראן, 10 יוני).

גם היומון הכלכלי פ’ול (Pool , כסף) טען, שאין לזלזל בהשלכותיה הכלכליות של החלטת מועצת ביטחון. לטענת היומון, סנקציות שהוטלו בעבר על מדינות שונות, ובהן: קובה וצפון-קוריאה, לא הביאו אומנם לשינוי מדיניותן, אך פגעו בכלכלתן. מדינות אינן יכולות להישען רק על מקורותיהן הפנימיים וזקוקות גם להשקעות זרות לצורך הרחבת כושר הייצור שלהן.

היומון הוסיף, עם זאת, כי ניתן לצמצם את ההשפעות השליליות של הסנקציות על איראן ואף להפוך חלק מהן להזדמנויות חדשות עבור כלכלתה. היומון טען, כי איראן תאלץ אומנם לשלם מחיר כלכלי בשל הסנקציות, אך השפעתן תהיה מוגבלת יחסית בשל יכולתה להמשיך ולקיים מסחר עם שכנותיה ולנוכח התפקיד המרכזי שהיא ממלאת בשוק האנרגיה העולמי. איראן היא מדינה עשירה ובעלת יכולת רבה בהרבה מזו של מדינות כדוגמת צפון-קוריאה וקובה להתמודד עם סנקציות ולפיכך גם אזרחיה אינם צפויים לשאת מחיר כבד מדי בעקבות החלטת האו"ם (פ’ול, 11 יוני).

היומון השמרני ג’מהורי-י אסלאמי הדגיש, כי העם והשלטונות האיראנים לא ייכנעו לניסיונות המעצמות להגביל את איראן במימוש זכויותיה החוקיות. היומון האשים את המערב, כי הוא מבקש לנקום בעם האיראני על תמיכתו במהפכה האסלאמית ובמשטר, לאחר שלא הצליח במשך 31 שנים לנתקו מהם. גם הפעם יתמודדו אזרחי איראן בהצלחה עם הסנקציות ויצאו מנצחים. 31 שנות המהפכה האסלאמית הוכיחו לדברי ג’מהורי-י אסלאמי, כי הלחצים והסנקציות רק מחזקות את העם ומעצימות את הישגיו בתחומי המדע, התעשייה והכלכלה.
עוד טען היומון, כי החלטת מועצת הביטחון יצרה תנאים חדשים עבור איראן. ראשית, התייצבותן של סין ורוסיה לצד ארה"ב, בריטניה וצרפת מחייבת את כלל הגורמים באיראן לאחד כוחות ולפעול בתיאום נגד אויביה החיצוניים. שנית, על השלטונות להפוך את האיומים הכלכליים, שהתעוררו בעקבות הטלת הסנקציות הנוספות, להזדמנויות ולפעול באופן שיאפשר לצלוח בקלות את השלב הנוכחי. שלישית, תמיכת חלק ממדינות אפריקה ואסיה, שנחשבו ידידותיה של איראן, בהחלטת מועצת הביטחון מצביעה על חולשותיה הבסיסיות של מדיניות החוץ האיראנית ומחייבת את האחראים על מדיניות זו לבחון אותה מחדש (ג’מהורי-י אסלאמי, 12 יוני).

היומון השמרני כיהאן קישר אף הוא בין החלטת מועצת הביטחון לבין כישלון המערב לפעול בשנה האחרונה נגד המשטר באמצעות האופוזיציה הפנימית. עוד נכתב במאמר מערכת, שפרסם היומון בראשית השבוע, כי ההחלטה פוגעת בלגיטימיות של מועצת הביטחון וכי יש להשקיע מאמץ בינלאומי לשינוי מבנה המועצה (כיהאן, 13 יוני).

ואילו היומון השמרני אבתכאר טען, כי על איראן לבחון מחדש את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במסגרת ה-NPT (האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני). היומון ציין, כי בשנים האחרונות נקטה איראן אסטרטגיה המבוססת על שיתוף פעולה עם הסוכנות, לא שינתה אסטרטגיה זו על אף החלטות מועצת הביטחון להטיל עליה סנקציות ואפשרה לפקחי הסוכנות להמשיך בעבודתם. שיתוף פעולה זה לא הביא, עם זאת, לשינוי בעמדת המעצמות הממשיכות להתעקש באופן בלתי-הגיוני על השעיית העשרת האורניום ומטילות סנקציות נוספות נגד איראן. על איראן לשקול, לפיכך, מחדש את האסטרטגיה שלה ועל המג’לס לחייב בחקיקה את הממשלה להשעות את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות (אבתכאר, 12 יוני).

יום השנה לבחירות לנשיאות: התהלוכה שלא צעדה

בצל דיווחים על הערכות ביטחונית מוגברת של כוחות ביטחון הפנים צוין בשבת שעברה (12 יוני) יום השנה לבחירות לנשיאות איראן ללא אירועים מיוחדים. פעילי אופוזיציה דיווחו במהלך היום על תקריות בודדות בין מפגינים לבין כוחות ביטחון הפנים במוקדים שונים ברחבי טהראן. סגן מפקד משטרת טהראן, חסין סאג’די-ניא (Hossein Sajediniya ), אישר, כי 91 אזרחים נעצרו במהלך אירועים אלה (איסנ"א, 13 יוני).

ערב יום השנה הודיעו שני מנהיגי האופוזיציה הרפורמיסטית, מיר-חסין מוסוי (Mir-Hossein Mousavi ) ומהדי כרובי (Mehdi Karoubi ) על ביטול התהלוכות שתוכננו להיערך ביום זה מחשש לפגיעה בנפש וברכוש בעימותים עם השלטונות. בגילוי דעת מיוחד, שפרסמו ביום חמישי שעבר, טענו שני מנהיגי האופוזיציה, כי הגישו בקשה למושל טהראן ולמשרד הפנים לקיום התהלוכות ביום השנה על מנת למנוע מתיחויות, לשלול מהמשטר כל תירוץ לדיכוי האזרחים ולשמור על ביטחון הציבור, אך למרבה הצער לא התקבלה כל תשובה לבקשתם. לפיכך, החליטו לבטל את ההפגנות על מנת לשמור על חייהם ועל רכושם של האזרחים. מוסוי וכרובי קראו לאזרחים  להמשיך במאבקם למימוש זכויותיהם בדרכים יקרות פחות ומשפיעות יותר. זוהי דרכה של ממשלה בלתי-לגיטימית, שלא לאשר תהלוכות אלא לתומכיה, נאמר בגילוי הדעת, אך לא ניתן לחסום את דרכה של האומה האיראנית והאופוזיציה תמשיך במאבקה עד שיפציע שחר בהיר של יום המחר (ראה-י סבז, 10 יוני).

בתגובה להודעת מוסוי וכרובי על ביטול תהלוכות יום השנה לבחירות טען היומון השמרני כיהאן, כי הודעה זו הייתה צפויה, כיוון שראשי האופוזיציה הרפורמיסטית חששו מהשתתפות עממית מועטה בלבד בתהלוכות שתשקף את תבוסת האופוזיציה. היומון דיווח, כי הודעת ראשי האופוזיציה הדהימה את המחנה האנטי-מהפכני ועוררה תגובות זעם וייאוש בקרב תומכי "התנועה הירוקה", שחלקם אף האשימו את מנהיגי האופוזיציה בשיתוף פעולה עם הממשלה (כיהאן, 12 יוני).

מקור התמונה: אתר האופוזיציה הרפורמיסטית, www.kaleme.com
מקור התמונה: אתר האופוזיציה הרפורמיסטית, www.kaleme.com

האתר כלמה (Kalemeh ), המזוהה עם תומכי מיר-חסין מוסוי, הצדיק, לעומת זאת, את החלטת מנהיגי האופוזיציה לבטל את תהלוכות יום השנה לבחירות וטען, כי לנוכח מדיניות המשטר נדרשת זהירות יתר מצד התנועה הרפורמיסטית. האתר דיווח, כי ההחלטה התקבלה בעקבות דיווחים על כוונת המשטר לדכא בכוח את המפגינים וזאת לנוכח מצוקתו הגוברת בזירה הפנימית והבינלאומית. על פעילי האופוזיציה להיזהר, שלא לספק לשלטונות הזדמנות לנקוט באלימות נגד אזרחים חסרי הגנה, נכתב באתר (כלמה, 11 יוני).

נמשכת אלימות תומכי הממשלה: משרדיהם של שני אנשי דת רפורמיסטים בכירים הותקפו על-ידי מפגינים

שבוע אחד בלבד לאחר שמפגינים תומכי המשטר מנעו מחסן ח’מיני, נכדו של מנהיג המהפכה האסלאמית, להשלים את נאומו במהלך טקס יום השנה למותו של איתאללה ח’מיני, הותקפו השבוע משרדיהם של איש הדת הרפורמיסטי הבכיר, איתאללה יוסף צאנעי (Ayatollah Yousef Sane’i ) ושל איש הדת הבכיר, איתאללה חסין-עלי מנתט’רי (Ayatollah Hossein-Ali Montazeri ), בכיר אנשי הדת הרפורמיסטיים שנפטר בחודש דצמבר שעבר. לאחר המתקפה נאטם משרדו של מנתט’רי על-ידי השלטונות.

המתקפה על משרדו של איתאללה צאנעי בעיר קום בוצעה ביום ראשון (13 יוני) במהלך ביקור שקיים אצלו מנהיג האופוזיציה הרפורמיסטית, מהדי כרובי. מפגינים ניפצו את חלונות המשרד, הרסו ציוד רב שהיה בו וריססו כתובות נאצה על הקירות בגנות איש הדת הבכיר. במקביל הותקפו גם משרדו של איתאללה מנתט’רי בעיר קום ורכבו של מהדי כרובי. לטענת גורמי אופוזיציה, בוצעה המתקפה בנוכחות אנשי כוחות הביטחון, שהיו במקום ולא התערבו על מנת להפסיק את מעשי האלימות וההרס.

מתוך האתר הרשמי של צאנעי, www.saanei.org
משרדו של איתאללה צאנעי לאחר המתקפה,
( מתוך האתר הרשמי של צאנעי, www.saanei.org )

אחמד מנתט’רי, בנו של איש הדת הבכיר, מסר, כי זמן קצר לאחר המתקפה הופיעו כ-15 אנשי מיניסטריון המודיעין ואטמו את משרדי אביו בהתאם לצו שהוציא בית הדין המיוחד לאנשי דת. קודם לכן הם ערכו חיפוש במשרד והחרימו ציוד שניזוק במהלך המתקפה. בהצהרה מטעם לשכת מנתט’רי נמסר, כי למתקפה קדמו איומים מצד כוחות הביטחון והמודיעין, שדרשו מבנו לסגור את משרדי אביו ולא לאפשר לתלמידי דת להיכנס אליהם (ראה-י סבז, 14 יוני).

המתקפה המאורגנת נגד משרדיהם של שני אנשי הדת הרפורמיסטיים הבכירים עוררה תגובות חריפות במחנה הרפורמיסטי. חבר המג’לס ודובר סיעת המיעוט הרפורמיסטית, דאריוש קנברי (Daryush Qanbari ), גינה את התקרית ודרש מכוחות הביטחון הסברים בנוגע להימנעותם מלהתערב לנוכח המתקפה (פ’ארלמאן ניוז, 14 יוני). בגילוי דעת, שפרסם השבוע מנהיג האופוזיציה, מיר-חסין מוסוי, נאמר, כי המתקפה נגד משרדי אנשי הדת הבכירים ומהדי כרובי מהווה ניסיון מצד השלטונות ליצור משבר חדש על מנת להסתיר את כישלונותיהם בניהול ענייני המדינה. הפגיעה בקדושת אנשי הדת הבכירים שוללת את הלגיטימיות של המשטר ומצביעה על כך, שהוא לא למד את לקחי המתקפה נגד ביתו של האמאם ח’מיני בתקופת השאה, שהובילה להתקוממות 1963 ולמהפכה האסלאמית בשנת 1979 (ראה-י סבז, 14 יוני).

מתוך האתר הרשמי של צאנעי, www.saanei.org
( מתוך האתר הרשמי של צאנעי, www.saanei.org )

בתוך כך מתח השבוע עורך "כיהאן", חסין שריעתמדרי (Hossein Shariatmadari ), ביקורת חריפה כלפי אנשי הדת הבכירים, שגינו את המתקפה נגד נכדו של ח’מיני בשבוע שעבר. במאמר מערכת, שפירסם עורך היומון השמרני, תהה שריעתמדרי, מדוע שתקו אנשי הדת הללו לנוכח הפגיעה מצד ראשי ההסתה [האופוזיציה הרפורמיסטית], תומכיהם מקרב ארגון המג’אהדין-י ח’לק, הבהאים, המלוכנים והמרכסיסטים ומשתפי הפעולה שלהם ב"משטר הציוני", בארה"ב ובבריטניה נגד קודשי האסלאם והמהפכה. במקום לגנות את ביטויי ההתנגדות מצד העם כלפי חסן ח’מיני ולראות בה פגיעה בכבוד האמאם ח’מיני, ראוי היה אילו היו אנשי הדת הבכירים מכריזים על הסכנה הטמונה במנהיגי האופוזיציה וקוראים להיאבק בהם. שתיקתם לנוכח בגידת מנהיגי האופוזיציה מעוררת את השאלה, האם ההגנה על קודשי האסלאם והמהפכה חשובה פחות מהגנה על נכדו של ח’מיני, ששיתף פעולה עם ראשי ההסתה (כיהאן, 15 יוני).

תרחישים בעקבות תקיפה ישראלית באיראן – מבט מטהראן

אתר החדשות עצר-י איראן פרסם השבוע מאמר פרשנות פרי-עטו של הפרשן סיד זיאא’-אלדין אחתשאם (Seyyed Ziaoldin Ehtesham ), שדן בתרחישים הצפויים בעקבות תקיפה ישראלית נגד מתקני הגרעין באיראן. המאמר נפתח בהצגת תרחיש אופטימי מבחינתה של ישראל: מטוסים ישראלים מגיעים מירדן, צפון ערב-הסעודית ודרום-עיראק ותוקפים ארבעה יעדים במקביל: אתר העשרת האורניום בנטנז, אתר העשרת האורניום ליד העיר קום, כור המים הכבדים באראכ ואתר המרת האורניום באצפהאן. ארבעת היעדים מושמדים בתוך דקות ספורות, המטוסים חוזרים בשלום לבסיסם והטייסים מתקבלים כגיבורים בארצם. באיראן מתכנסת ישיבת חירום של הממשלה המגנה את הפעולה הישראלית כהפרה בוטה של החוק הבינלאומי. נציג איראן באו"ם מפרסם אף הוא הצהרה חריפה נגד ישראל. באיראן מתקיימות הפגנות מחאה נגד ישראל והמפגינים קוראים "מוות לישראל". מספר מדינות בעולם מביעות תמיכה בפעולה הישראלית ורואות בה פעולת אין-ברירה שנועדה להגנה עצמית. מדינות אחרות מגנות את הפעולה ואחרות שומרות על שתיקה. לאחר מספר ימים, בהם עוסקת התקשורת העולמית בהרחבה בהשמדת מתקני הגרעין של איראן על-ידי ישראל, נרגעים העניינים וחוזרים לשגרה.

אלא שתרחיש זה רחוק לטענת הפרשן מהמציאות הצפויה. איראן של שנת 2010 אינה עיראק של שנת 1981 ולא ניתן להשוות את השלכות התקיפה הישראלית נגד הכור הגרעיני בעיראק לאלה של תקיפה ישראלית באיראן. עיראק הייתה עסוקה במלחמה עם איראן ולא היה לה כל רצון להתעמת עם ישראל. איראן, לעומת זאת, ממקדת את כל תוכניותיה הצבאיות וההגנתיות באיום מצד ישראל, יש לה רצון פוליטי ויכולת לאומית להגיב צבאית לכל פעולה ישראלית והיא לעולם לא תסתפק בתגובה דיפלומטית למתקפה צבאית מצד ישראל.

התגובה האיראנית תתבטא במערכה א-סימטרית. מתקני הגרעין של ישראל עשויים להיות הקורבן הראשון של מתקפה ישראלית נגד איראן. אף אם ישראל סבורה שיש ביכולתה להגן על מתקניה הגרעיניים, היא לא תוכל לעשות דבר נגד מתקפת טילים מסוגים שונים ומכיוונים שונים. איראן צפויה להפתיע את ישראל, כשם שחזבאללה הפתיע אותה ב"מלחמת לבנון השנייה".

גם אם יגיעו המטוסים הישראלים לאיראן, הם יעמדו בפני משימה קשה ומורכבת. ראשית, מערכת ההגנה האווירית של איראן תציב את הטייסים הישראלים בפני מציאות חדשה ובלתי-מוכרת. שנית, מתקני הגרעין מוסתרים באזורים שונים ברחבי איראן, חלקם בעומק רב מתחת לפני האדמה ובמנהרות והם מוגנים באמצעות טילים ומערכות הגנה נגד מטוסים. אפילו אם חלק מהמטוסים יצליחו לעשות את דרכם חזרה, לא ברור אם הם יוכלו לשוב לישראל. אין ספק, שהטילים האיראנים יפגעו בבסיסי חיל האוויר של ישראל עוד בטרם שובם של המטוסים לישראל וייתכן שהטייסים לא יוכלו ליצור קשר עם מגדלי הפיקוח שלהם, שייהרסו דקות ספורות לאחר תקיפה ישראלית. 

סוכנויות הידיעות בעולם צפויות לדווח להערכת הפרשן בו-זמנית על התקיפה הישראלית באיראן ועל מתקפת הנגד האיראנית שתבוא מייד לאחריה. בעקבות התגובה האיראנית יעמדו בפני ישראל שתי ברירות: הראשונה, שתיקה לנוכח התגובה האיראנית החריפה והשלמה עם שיקום מתקני הגרעין ועם המשך פעילותה הגרעינית של איראן, שמשמעותה תבוסה אסטרטגית עבור ישראל. השנייה, המשך המתקפות נגד איראן, שמשמעותן הרחבת העימות עימה. מלחמה בין שתי המדינות תביא אומנם להרס כבד באיראן אבל משמעותה עבור ישראל היא חיסולה. בשונה מהישראלים, שלעולם לא יצליחו להתמודד בפני מלחמה ממושכת, האיראנים כבר הצליחו להחזיק מעמד במלחמה שנמשכה שמונה שנים נגד עיראק. מלחמה כזו תבעיר אש בכל ערי ישראל ותעקור את כל מה שישראל הקימה בששת העשורים האחרונים כדי למשוך יהודים מרחבי העולם. הפצצה הראשונה שתשליך ישראל על איראן, סיכם הפרשן, תחל תהליך של שינוי המפה הפוליטית של המזרח-התיכון ותבעיר באזור אש, שיצית את העולם כולו בצורה ישירה או עקיפה (עצר-י איראן, 14 יוני).

תמונות השבוע: דיירי רחוב בטהראן

דיירי רחוב בטהראן

תמונות השבוע: דיירי רחוב בטהראן

לראש העמוד