מדינות וארגונים אסלאמיים, ערביים ובינלאומיים מצהירים כי צפויים משטים נוספים של ספינות סיוע לרצועת עזה, חלקם כבר בטווח הזמן הקצר

הספינה ריצ'ל קורי שארגנה תנועת Free Gaza

הספינה ריצ'ל קורי שארגנה תנועת Free Gaza

הפגנה פרו-פלסטינית/פרו-חמאסית בלונדון שארגן ארגון Viva Palestina

הפגנה פרו-פלסטינית/פרו-חמאסית בלונדון שארגן ארגון Viva Palestina

ג'ורג' גאלווי נואם בעת ההפגנה בלונדון

ג'ורג' גאלווי נואם בעת ההפגנה בלונדון

הספינה "8000" שאורגנה על ידי הקמפיין האירופאי להסרת המצור

הספינה "8000" שאורגנה על ידי הקמפיין האירופאי להסרת המצור


כללי

1.  תוצאות המשט לרצועת עזה, התהודה התקשורתית הבינלאומית לה הוא  גרם,  ובעיקר העימות  האלים על גבי הספינה Mavi Marmara  והמבוכה שנגרמה לישראל בעקבותיו  – כל אלה הביאו לכך שמדינות וארגונים רבים הצהירו על כוונתם לשלוח משטים נוספים. נראה כי משטים אלה, יותר מאשר להביא סיוע לרצועת עזה, נועדו להכפיש ולהביך את ישראל בזירה הבינלאומית ולהפעיל עליה לחצים דיפלומטיים בינלאומיים כדי שתסיר את ה"מצור" על רצועת עזה.

2. לדברי ג’מאל אלח’צ’רי, פעיל חמאס, יו"ר הוועדה העממית להסרת המצור, קיימות עתה יותר מעשר יוזמות מקבילות בעולם הערבי אסלאמי והבינלאומי לשיגור משטים ימיים לרצועת עזה. הוא ציין, כי פעולתה ישראלית (נגד המשט האחרון) רק תביא ליוזמות נוספות. אנשי הוועדה לשבירת המצור של ממשל חמאס אמרו אף הם כי ידוע להם על הכנות נמרצות המתקיימות ברחבי העולם להוצאת משטים נוספים לעבר הרצועה (מען, 4 ביוני, 2010).

3. להלן מספר מאפיינים למידע הרב העוסק בכוונות לשגר ספינות נוספות:

א. מאחורי חלק מהכוונות הללו עומדים ארגונים בלתי ממשלתיים במדינות ערביות/אסלאמיות, חלקם ארגוני קש, שלהערכתנו תעודדנה ותסייענה לשיגור משטים נוספים.

ב. מאחרי חלק מהמשטים עומדים ארגונים ואישים פרו-פלסטינים פרו-חמאסיים במדינות שונות באירופה, שבריטניה היא הבולטת שבהם. ארגונים אלו היו מעורבים בשיגור שיירות סיוע קודמות לרצועה דרך היבשה ובים.

ג. המטרה של המדינות, הארגונים והאישים הללו הינה להפגין העברת סיוע הומניטארי לרצועה ו"פריצת המצור", על מנת להביך את ישראל ולהפעיל עליה לחצים דיפלומטיים ותעמולתיים. בו בזמן מנסים מדינות, אישים וארגונים שונים להשיג רווחים תעמולתיים לעצמם באמצעות ההצהרות השונות.

ד. נמסר, כי בין כמה ארגונים, בפרט אלו שבסיסם באירופה, קיים שיתוף פעולה בין-ארגוני. בנוסף לכך להערכתנו, עומדים הארגונים השונים בקשר עם ממשל חמאס ברצועה המעודד אותם להמשיך בפרובוקציות פוליטיות המיועדות להביך את ישראל.

4. חלק מההודעות של הארגונים השונים טוענות כי המדובר בכוונות שיגור בטווח הזמן הקצר. חלק מהארגונים מתכננים משט סיוע גדול בעוד מספר חודשים. בשלב זה אין ביכולתנו להצביע על מידת הממשות והמעשיות של ההודעות השונות.

5. להלן סיכום מידע שברשותנו אודות הצהרות וכוונות לבצע משטים נוספים, חלקם בטווח הזמן הקצר.

איראן

6. נשיא איראן אחמדינז’אד  תקף את ההשתלטות הישראלית על ספינות המשט מתורכיה ואמר כי הדבר מעיד כי ישראל איבדה את שיקול דעתה. עד הוסיף, כי אמר כי "אלפי משטי חופש "עתידים להפליג מכל רחבי העולם לעבר רצועת עזה. ח’זאעי שגריר איראן באו"ם קרא במהלך דיון חירום של ארגון הועידה האסלאמית (3 ביוני) לכל חברות הפורום לארגן משטים לרצועה.

7. ארגון הסהר האדום האיראני הודיע כי בעקבות  פגישה עם שר החוץ האיראני מנושהר מתכי התקבלה החלטה לשגר שתי ספינות סיוע לרצועת עזה. לדבריו, הספינות אמורות לצאת  לדרכן כבר בסוף השבוע הקרוב (לפי גירסא אחרת המדובר בשלוש ספינות סיוע ומטוס). לגבי הציוד שיועמס על הספינות  ציין אלראוף אדיבזאדה, מנהל הסהר האדום באיראן עבד כי על אחת הספינות יועמס ציוד שנתרם ע"י תושבי איראן ועל השנייה יהיו עובדי סיוע. עוד הוסיף, כי הציוד יוכנס לרצועה דרך מעבר רפיח שבמצרים. הוא קרא לתושבי איראן להיכנס לאתר האינטרנט של המשט ולהתנדב לצאת לעזה כמו כן פרסם מספר חשבון בנק לתרומות (אירנ"א, 7 ביוני, 2010).

בהקשר זה פורסם כי "המנהיג" האיאתולה עלי ח’אמנה’אי שוקל להורות למשמרות המהפכה לספק ליווי צבאי לספינות בדרכן לרצועת עזה. נציגו של חמנאי במשמרות עלי שיראזי אמר כי חיל הים האיראני מוכן ללוות את משט השלום לעזה עם כל כוחותיו ויכולותיו. הוא אמר כי אם המנהיג הרוחני ייתן הוראה כוחות משמרות המהפכה יעשו ככל שביכולתם כדי לאבטח את הספינות זו חובתה של איראן להגן על האנשים החפים מפשע בעזה.

לבנון

8. "ארגון פלסטין החופשית" ו"התאחדות העיתונאים ללא גבולות" שני ארגונים לבנוניים בלתי ממשלתיים (ארגוני קש?), הודיעו על החלטתם להוציא כבר בסוף השבוע הנוכחי ספינת סיוע לרצועת עזה בשם נאג’י אלעלי כשעל סיפונה 50 עיתונאים ו-25 פעילים אירופאים, בינהם חברי פרלמנט. הספינה תישא סיוע הומניטארי וחומרי לימוד לבתי הספר (פלסטין אליום, 5 ביוני, 2010). לטענת יאסר קשלק, העומד בראש "ארגון פלסטין החופשית", התקבלו עד כה 567 בקשות להצטרף לספינה (Day Press בסורי, 7 ביוני, 2010).

סודאן

10. ארגון סודאני בשם "הוועדה לסיוע לפלסטין" הודיע על כוונתו לשגר ספינת סיוע לרצועה שעליה ציוד רפואי , ברזל ומלט  (צפא, 5 ביוני, 2010). הספינה תצא מנמל פורט סודאן לאחר שיגויסו תרומות מגורמים שונים רשמיים ועממיים.  פרופסור נאצר אלסיד,  נציג הארגון הסודאני אמר כי העם הסודאני צריך לשאת בנטל הקמפיין  (אלראי אלעאם, 6 ביוני, 2010).

תורכיה

11. על פי דיווח בודד טיאפ ארדואן,  ראש ממשלת טורקיה, שוקל אפשרות לקחת חלק במשט לעבר הרצועה בליווי ספינות מלחמה תורכיות. על פי הדיווח גורמים בממשל התורכי ביקשו ממנו ארכה על מנת לבחון את משמעויות כוונה זאת (אלמסתקבאל, 4 ביוני, 2010).

ארגונים בינלאומיים

12. ארגונים פרו-פלסטינים בינלאומיים, שבעבר היו מעורבים בשיגור שיירות סיוע לרצועה,  הביעו תמיכתם במשט התורכי ואת רצונם להמשיך ולשגר על מנת לשבור את ה"מצור", להלן הבולטים שבהם:

א.  תנועת 1 Free Gaza , שהייתה שותפה פעילה גם במשט, הקודם  פועלת עתה לארגון משט נוסף. נצ’אל חג’אזי, בכיר ארגון Free Gaza בנורווגיה, אמר כי התנועה מתכננת עתה לרכוש ספינה מנורווגיה אשר תפליג לעבר רצועת עזה בהזדמנות הראשונה. הוא הביע תקווה לארגן משט של יותר מעשר ספינות נוספות ממספר מדינות אירופיות נוספות. לדבריו כבר ב-3 ביוני כאשר שבו מתורכיה הם החלו לעבוד על רשימת אנשים מנורווגיה אשר יצטרפו למשט וכי הם מקווים כי הרשימה תגובש כבר בימים הקרובים  (ערוץ אלאקצא, 5 ביוני 2010)

הספינה ריצ'ל קורי שארגנה תנועת Free Gaza
הספינה ריצ’ל קורי שארגנה תנועת Free Gaza
ואשר נעצרה על ידי חיל הים ב-5 ביוני, 2010

ב. ארגון 2 Viva Palestine– ג’ורג’ גלאווי, חבר פרלמנט לשעבר, פרו פלסטיני המקיים קשרים הדוקים עם ממשל חמאס, הודיע כי שתי שיירות מקבילות ימית ויבשתית תצאנה לרצועת עזה מיד לאחר תום חודש רמצ’אן (המסתיים השנה ב-12 באוקטובר). השיירות, שלדבריו תהיינה הגדולות ביותר בהיסטוריה, תאורגנה ע"י תנועת Viva Palestine והקהילה הבינלאומית בתמיכת הוועדה הבינלאומית להסרת המצור. הוא ציין כי השיירה הימית תעבור דרך מדינות הים התיכון ואילו השיירה היבשתית תצא מבריטניה ותנוע לרצועת עזה דרך אירופה. גלאווי הביע תקווה ששתי השיירות תגענה לרצועה בו זמנית. עוד הוסיף כי בכוונתו לשתף פעולה בנושא זה עם ממשלות של מדינות ערב לרבות מצרים ולהיענות לדרישותיהן. (אלג’זירה, 5 ביוני, 2010).

הפגנה פרו-פלסטינית/פרו-חמאסית בלונדון שארגן ארגון Viva Palestina
הפגנה פרו-פלסטינית/פרו-חמאסית  בלונדון שארגן ארגון Viva Palestina (אתר הארגון, 7 ביוני, 2010).

ג'ורג' גאלווי נואם בעת ההפגנה בלונדון
ג’ורג’ גאלווי נואם בעת ההפגנה  בלונדון . ברקע נראה בבירור מונף  דגל חזבאללה
(אתר הארגון, 7 ביוני, 2010).

ג. הקמפיין האירופאי להסרת המצור3 – ראמי עבדו, חבר הקמפיין האירופאי להסרת המצור אמר כי קיימות תוכניות למימון עוד משט נוסף. לדבריו ישנן ארבע ספינות הנערכות למשט לחופי הרצועה ונמצאו עוד כמה ספינות מתאימות נוספות שאפשר לרכשן. לדבריו, מטרת המשט הבא לדבריו תהיה לא רק להביא סיוע הומניטארי לעזה אלא לשבור את "המצור" המוטל עליה כמה מאות אנשים צפויים להשתתף במשטים (אלרסאלה, 3 ביוני, 2010). עוד הוסיף כי לדעתו המשט הבא "קרוב מאד" שכן סביר שתוכניות יקבלו תנופה כתוצאה מהאירועים האחרונים. (צות אלאקצא, 31 במאי, 2010).

הספינה "8000" שאורגנה על ידי הקמפיין האירופאי להסרת המצור
הספינה "8000" שאורגנה על ידי הקמפיין האירופאי להסרת המצור
ונעצרה על ידי חיל הים ב-31 במאי (אתר הארגון, 7 ביוני, 2001)

13. שיתוף פעולה בין-ארגוני –  קיים מידע רב וסותר אודות פעילות לארגון משט חדש  שיכונה "צי החופש 2" על פי המידע  במשט ייטלו חלק מספר ארגונים כמו Free Gaza והקמפיין האירופי לשבירת המצור.  המשט יצא לדרך תוך חודש. לפי שעה לא ידוע היקפו של המשט אולם הכוונה היא  שיהיה גדול מקודמו.  

14. איאד אלסראג’, מיסד הקמפיין להסרת המצור אמר כי השיירה תהיה מורכבת מ-15 ספינות עליהן לפחות אלף נוסעים (רדיו סוא, 5 ביוני, 2010).    Greta Berlin דוברת התנועה Free Gaza  אמרה כי בתנועתה מנסים יחד עם הקמפיין האירופאי להסרת המצור להשיט שלוש ספינות נוספות לרצועה בספטמבר או אוקטובר 2010.  יאסר קשלק יו"ר תנועת פלסטין החופשית כי המשט הנוסף אשר יצא לדרך תוך חודש לכל היותר צפוי להיות הקמפיין להסרת המצור הגדול ביותר שנראה אי פעם המבצע החדש יכלול ארגונים ומוסדות הומניטאריים רבים שבראשם תנועת פלסטין החופשית הקמפיין האירופי לשבירת המצור וכן ארגון Free Gaza   (אלוטן, 3 ביוני, 2010).


1 ארגון פרו-פלסטיני אשר באוגוסט 2008 שיגר ספינות ראשונות לנמל עזה על מנת לפרוץ את ה"מצור". מטרת הארגון להעלות למודעות הבינלאומית את ה"מצור" על עזה וללחוץ על הקהילה הבינלאומית לבחון מחדש את מדיניותה כלפי חמאס ולהפסיק את תמיכתה ב"כיבוש הישראלי". לארגון  סניפים ביוון, גרמניה, אירלנד, סקוטלנד ומדינות נוספות (אתר הארגון www.freegaza.org , 7 ביוני, 2010).

2 ארגון פרו-פלסטיני רשום כארגון צדקה בבריטניה (מספר 1129092) ששם לעצמו למטרה לסייע לאוכלוסייה האזרחית ברצועה. (אתר הארגון www.vivapalestina.org , 7 ביוני, 2010). אחד הפעילים הבולטים בארגון הינו ג’ורג’ גאלווי, חבר פרלמנט בריטי לשעבר פרו-חמאסי. ב-25 בפברואר, 2010 הכריז ג’ורג’ גאלאווי על הקמת סניף של ארגון "ויוה פלסטינה" בבירות, שיהיה הסניף הראשון בעולם הערבי (אלת’ורה, סוריה, 25 בפברואר, 2010) 

3 הארגון מגדיר עצמו כארגון גג המאחד תחתיו ארגונים לא ממשלתיים ברחבי אירופה אשר פועלים למען זכויות יסוד עבור הפלסטינים בעזה (7 ביוני, 2010, אתר הארגון, http://savegaza.eu )

לראש העמוד