חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (2 ביוני – 8 ביוני 2010)

hurriyet,6 ביוני, 2010

hurriyet,6 ביוני, 2010

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

תמונה של מצלמות האבטחה של הספינה Mavi Marmara

תמונה של מצלמות האבטחה של הספינה Mavi Marmara

דיסקים ששימשו לניסור המעקים ושרשראות הברזל

דיסקים ששימשו לניסור המעקים ושרשראות הברזל

דובר צה

דובר צה

הפגנה בעמאן, ירדן ב-31 במאי

הפגנה בעמאן, ירדן ב-31 במאי


hurriyet,6 ביוני, 2010
פעילי IHH תוקפים חייל צה”ל באמצעות נשק קר, שהוכן על ידם מבעוד מועד

(6 ביוני, 2010 hurriyet)

עיקרי הדו"ח

 ברצועת עזה נמשך "טפטוף" ירי רקטות לעבר ישובי הנגב המערבי. כמו כן נורה טיל נ"ט לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעולות ביטחון שוטף לאורך הגבול עם רצועת עזה. אירוע בולט התחולל ב-7 ביוני כאשר צה"ל סיכל ניסיון של חולית מחבלים, שניסתה ככל הנראה לחדור לישראל דרך הים לשם ביצוע פיגוע. ארבעה מאנשי החוליה נהרגו ומחבל חמוש נעדר.

 ניתוח ראשוני של עדויות שנגבו מנוסעי הספינה התורכית Mavi Marmara מצביע על כך   ש- IHH, ארגון תורכי בעל אופי אסלאמי-רדיקאלי, הוא זה שהוביל את העימות האלים נגד חיילי צה"ל על סיפון הספינה. העדויות מאמתות כי אלימות זאת לא הייתה בגדר פעולה ספונטאנית אלא פעולה מאורגנת ומתוכננת מראש שבוצעה על ידי "גרעין קשה" של כ-40 פעילי IHH .

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

המשך ירי הרקטות

 השבוע נמשך "טפטוף" ירי רקטות לעבר הנגב המערבי. סה"כ אותרו במהלך השבוע שלוש  נפילות רקטות  בשטח ישראלי. עוד שלוש נפילות אותרו ב-31 במאי וב-1 ביוני. כל הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על ירי רקטות ב-31 במאי וב-1 ביוני  קיבלו אחריות שני ארגונים (וועדות ההתנגדות העממית, פתח / גדודי חללי אלאקצא), שטענו כי הירי בוצע בתגובה לאירועים סביב המשט.

 ב-1 בינוי נורה טיל נ"ט לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות ביטחון שוטף בקרבת גדר הגבול בדרום רצועת עזה. הכוח השיב באש לעבר מקור הירי (דובר צה"ל, 1 ביוני).  הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות על ביצוע הירי (אתר הארגון, 1 ביוני).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של נפילות רקטות אותרה בתקופה זו בשטח רצועת עזה.
* * נכון ל-8 ביוני, 2010.

פעולות סיכול ומנע ברצועת עזה

תקיפות מנע חיל האוויר

 חיל האוויר תקף פעמיים חוליות שיגור רקטות, שעמדו לשגר רקטות לעבר הנגב המערבי:

  • ב-1 ביוני תקף חיל האוויר חולית שיגור  רקטות, שמנתה חמישה מחבלים בצפון רצועת עזה . על פי דיווחים פלסטיניים נהרגו שלושה מחברי החוליה (דובר צה"ל, 1 ביוני).

  • ב-7 ביוני תקף חיל האוויר תקף חולית משגרי רקטות בצפון רצועת עזה  (דובר צה"ל, 7 ביוני).

סיכול פיגוע ימי על ידי כוח צה"ל

 ב-7 ביוני תקף כוח צה"ל חוליית מחבלים ימית שניסתה, ככל הנראה, לחדור לישראל בדרך הים למטרת פיגוע, והרג ארבעה מאנשיה. החוליה נתפסה בעת שהתרחקה מחופי עזה, ככל הנראה בליווי סירה, כשאנשיה חמושים ולבושים בחליפות צלילה. פתח/גדודי חללי אל-אקצא דיווח כי ארבעה מאנשיו נהרגו, שניים נמלטו כשהם חיים, וחמישי, שנפצע, עודנו נעדר  (אתר דובר צה"ל, 7 ביוני).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע ביהודה ושומרון.  במקביל,  נמשכו במוקדים שונים הפגנות אלימות ביהודה ושומרון. במהלך ההפגנות ניסה אזרח זר לדקור חייל צה"ל. הדוקר הועבר לטיפול משטרת ישראל (דובר צה"ל, 5 ביוני).

  כמו כן נמשכו מקרי יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים. שני אזרחים ישראליים נפצעו באורח קל. להלן פירוט האירועים הבולטים:

  • 7 ביוני – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצומת תפוח (דרומית לשכם). לא היו  נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 7 ביוני).

  • 4 ביוני – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 4 ביוני).

  • 3 ביוני– אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). שני אזרחים נפצעו באורח קל וקיבלו טיפול במקום. בו ביום יודו  אבנים לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית ענון (צפונית מזרחית לחברון) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 3 ביוני).

  • 2 ביוני   שלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר אסככא (דרומית מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 2 ביוני).

התפתחויות ברצועת עזה

פתיחת מעבר רפיח על ידי מצרים

 בעקבות פתיחת מעבר רפיח על ידי מצרים (1 ביוני), עברו מאות פלסטינים, לאזור אלעריש. עקב כך הועלתה כוננות הכוחות המצריים באזור (אלשרוק, 5 ביוני). בהקשר זה בכיר בטחוני מצרי הצהיר כי "המצור" על הרצועה הינו "כישלון" וכי שמירת המעברים פתוחים תערער את "מאמציה של ישראל לבודד ולהעניש את הפלסטינים" עוד הדגיש שמטען גדול וחומרי בניין לא יורשו לעבור, אלא אנשים בלבד (7 ביוני 2010 AFP). 

המשט לרצועת עזה

סיכום ראשוני של ממצאי תשאול נוסעי הספינה ושל בדיקות הציוד שנמצא על גבי הספינה 2

 ניתוח ראשוני של עדויות שנגבו מנוסעי הספינה התורכית Mavi Marmara, לאחר שהובלו לנמל אשדוד, מצביעות על כך שפעילי IHH, ארגון תורכי בעל אופי אסלאמי-רדיקלי3, הם אלו שהובילו את העימות האלים נגד חיילי צה"ל על גבי סיפון הספינה.

תמונה של מצלמות האבטחה של הספינה Mavi Marmara
תמונה של מצלמות האבטחה של הספינה Mavi Marmara המתעדות את היערכותפעילי IHH לתקיפת צה"ל

(דובר צה"ל, 3 ביוני, 2010)

 העדויות מאמתות, כי אלימות זאת לא הייתה בגדר פעולה ספונטנית אלא פעולה מאורגנת ומתוכננת מראש, שבוצעה ע"י "גרעין קשה" של כ-40 פעילי IHH (מתוך כ-500 נוסעים). פעילים אלו, שבקרבם הייתה היררכיה פנימית ברורה, עלו לספינה בנמל איסטנבול ללא בידוק ביטחוני (בניגוד לשאר הנוסעים שעלו בנמל אנטליה לאחר בידוק מלא).

 ההכנות המקדימות של פעילי IHH כללו חלוקת אמצעי קשר (בעת העלייה לספינה), השתלטות על הסיפון העליון, הקמת מעין חמ"ל תקשורת ותדרוך שניתן לפעילים כשעתיים לפני העימות ע"י מנהיג הארגון, בולנט ילדרים, אשר ששהה על גבי הספינה ופקד על אנשיו. פעילי IHH לבשו אפודים קראמיים ומסכות גז; והצטיידו בכמויות גדולות של נשק קר אותו הכינו ואלתרו במהלך ההפלגה מציוד שנמצא על גבי הספינה (סכינים, גרזנים, שרשראות, אלות ברזל ועוד), בין היתר באמצעות מסורי דיסק שהועלו לצורך זה לסיפון מבעוד מועד.

דיסקים ששימשו לניסור המעקים ושרשראות הברזל
דיסקים ששימשו לניסור המעקים ושרשראות הברזל
(דובר צה"ל, 3 ביוני, 2010)

 נוסעי הספינה העידו על קשרים הדוקים שמקיים הארגון עם ראש ממשלת תורכיה טאיפ ארדואן, ועל מעורבות הממשל התורכי בהכנות למשט. העדויות הללו מחזקות את הרושם הראשוני, כי מטרת המשט לא הצטמצמה לשיגור סיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה, אלא התמקדה בייצור פרובוקציה ועימות אלים עם ישראל.

משטים צפויים נוספים של ספינות סיוע לרצועת עזה

 תוצאות המשט לרצועת עזה, התהודה התקשורתית הבינלאומית לה הוא  גרם,  ובעיקר העימות  האלים על גבי הספינה Mavi Marmara   והמבוכה שנגרמה לישראל בעקבותיו- כל אלה   הביאו לכך שמדינות וארגונים רבים הצהירו על כוונתם לשלוח משטים נוספים. נראה כי משטים אלה, יותר מאשר להביא סיוע לרצועת עזה, נועדו להכפיש ולהביך את ישראל בזירה הבינלאומית ולהפעיל עליה לחצים דיפלומטיים בינלאומיים כדי שתסיר את ה"מצור" על רצועת עזה.

 לדברי ג’מאל אלח’צ’רי, פעיל חמאס, יו"ר הוועדה העממית להסרת המצור, קיימות עתה יותר מעשר יוזמות מקבילות בעולם הערבי אסלאמי והבינלאומי לשיגור משטים ימיים לרצועת עזה. הוא ציין, כי פעולתה ישראלית (נגד המשט האחרון) רק תביא ליוזמות נוספות. אנשי הוועדה לשבירת המצור של ממשל חמאס אמרו אף הם כי ידוע להם על הכנות נמרצות המתקיימות ברחבי העולם להוצאת משטים נוספים לעבר הרצועה (מען, 4 ביוני, 2010).

ההשתלטות על הספינה "רייצ’ל קורי"

 ב-5 ביוני עלה כוח צה"ל על ספינת הסיוע האירית, "רייצ’ל קורי",  אשר הייתה אמורה לחבור למשט הסיוע לרצועת עזה אך הגיעה באיחור. הכוח השתלט עליה והוביל אותה לנמל אשדוד. נוסעי הספינה  התיישבו על סיפון הספינה ולא גילו התנגדות לפעולה. על סיפונה היו כ-19 איש, מתוכם שמונה אנשי צוות, חמישה אזרחים אירים – ככל הנראה פעילי ארגון Free Gaza –  וכן שישה אזרחים מאלזים, בהם חבר פרלמנט, וקובני אחד. האירים נשלחו חזרה לארצם בטיסה בעוד האחרים הועברו לירדן. הספינה עצמה עודנה שוהה בנמל אשדוד (אתר חדשות אירי, 7 ביוני).

דובר צה
השתלטות חיל הים על האוניה, וכניסת  הספינה "רייצ’ל קורי" לנמל אשדוד
(אתר דובר צה"ל, 5 ביוני 2010)

תגובות בעולם לאירועי המשט

ברחבי העולם ובמיוחד בעולם הערבי נערכו בשבוע החולף הפגנות מחאה רבות משתתפים, שגינו את ישראל וקראו להסרת המצור מעל עזה. במסגרת זו:

  • בערים רבות בארצות הברית נערכו הפגנות. בין היתר התקיימו הפגנה מול הבית הלבן בוושינגטון, בלוס אנג’לס ובניו יורק. בסן פרנסיסקו התעמתו מפגינים עם מפגינים למען ישראל (Today’s Zaman , 3 ביוני 2010, FOX , 1 ביוני 2010).

  • בבריטניה נערכה הפגנה בה השתתפו מאות אנשים מול שגרירות ישראל בלונדון. כמו כן נערכו הפגנות בערים נוספות במדינה (PressTV, 1 ביוני 2010).


הפגנה מול הבית הלבן ובניו יורק (3 ביוני 2010 Today’s Zaman)

  • בברלין התקיימה הפגנה בה השתתפו מאות פלסטינים, ערבים וגרמנים פרו-פלסטיניים. כמו כן התקיימו ברחבי גרמניה הפגנות נוספות (אלג’זירה, 31 במאי 2010, 5 ביוני 2010 IRNA).

  •  התקיימו הפגנות מחאה בפריז, במדריד ובערים נוספות באירופה ( 3-4 ביוני Today’s Zaman).


הפגנה בברלין ב-5 ביוני (5 ביוני 2010 IRNA)

הפגנות מחאה בעולם המוסלמי והערבי:

  • בתורכיה נערכו הפגנות מחאה החל ממועד התרחשות האירוע. במסגרת זו נערכה ב-4 ביוני הפגנת מחאה באיסטנבול בה השתתפו כ-10,000 איש (AFP , 4 ביוני)

  • בסוריה נערכו הפגנות מחאה רבות משתתפים ב-31 במאי וב-1 ביוני במספר ערים במדינה במטרה "להביע סולידאריות" עם המשט או "להביע זעמם" על הפעולה. בדמשק נערכה הפגנה מול שגרירות תורכיה וכן הפגנה של תושבי העיר הפלסטינים מול מטה האו"ם באלמזה ב-31 במאי. בעיר חלב קראו המפגינים "מוות לישראל". (סוכנות הידיעות הסורית ואתר Day Press , 31 במאי; אלבעת’, 1 ביוני).

  • בלבנון, בקרבת הגבול עם ישראל, התקיימה הפגנה של חזבאללה ב-2 ביוני בה השתתפו  כ-5,000 איש ובהם שני חברי פרלמנט. במהלך ההפגנה נשרפו דגלי ארה"ב וישראל ויודו אבנים לעבר מוצב ישראלי סמוך (סוכנות הידיעות הלבנונית, 2 ביוני). כמו כן התקיימו הפגנות בבירות, במחנות פליטים ובערים נוספות (סוכנות הידיעות  הלבנונית, 3 ביוני).

  • בעמאן התקיימה הפגנה ב-31 במאי במהלכה הוצת דגל ישראל

הפגנה בעמאן, ירדן ב-31 במאי
הפגנה בעמאן, ירדן ב-31 במאי (3 ביוני Today’s Zaman)

בכירים ירדנים רבים גינו את פעולת צה"ל. במסגרת זו:

  • ראניא, מלכת ירדן, הביעה באתר האינטרנט שלה זעזוע מהפעולה זמן קצר אחרי התרחשותה (Twitter , 31 במאי). כמו כן פרסמה מאמר דעה באינדפנדט הבריטי בו גינתה את ההנהגה הישראלית וטענה כי ההשתלטות על הספינה הינה "התעלמות בוטה מחוקים בינלאומיים ומזכויות אדם" (אינדפנדנט, 7 ביוני).

  •  נאצר ג’ודה, שר החוץ הירדני, גינה את פעילות ישראל באתר האינטרנט שלו (31 במאי Twitter).

  • סמיר ריפאעי, ראש ממשלת ירדן, גינה את "התוקפנות הישראלית", אותה כינה "פשע אכזרי", במהלך פגישתו עם ראש הסנאט הצ’כי (סוכנות הידיעות הירדנית הממסדית, 1 ביוני).

  • המאם סעיד, המדריך הכללי של האחים המוסלמים בירדן, שיבח את תורכיה וארדואן  (אלג’זירה, 2 ביוני).

חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, ניצל גם הוא את פרשת המשט להפקת רווחים תעמולתיים. בהתבטאויותיו לתקשורת:

  • הוא שיבח את משתתפי המשט, אותו כינה "מחזה אנושי וג’האדי נעלה", ואת "נכונותם למות למען עם שמטילים עליו מצור"  (טלוויזיה לבנונית, 3 ביוני).

  •  הוא טען כי מטרת הפעולה הישראלית הייתה לנקוט ב"אלימות ופשע" מול המשט על מנת "להפחיד" ולמנוע קיום משטים נוספים. לדבריו מהווים המשטים עבור ישראל "קושי רעיוני", וקרא לארגן משטים נוספים (5 ביוני, ערוץ TRT התורכי). 

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, קרא לכינוס פסגת חירום של הליגה הערבית בעקבות אירועי המשט והכריז על שלושה ימי אבל. אבו מאזן השווה בין המצור המוטל על עזה ל"מצור מהסוג האחר" המוטל על ידי ישראל על יהודה ושומרון. כמו כן הוכרז "יום זעם" ברשות, במסגרתו התקיימו הפגנות בהן הונפו דגלי 32 המדינות שהשתתפו במשט והוצגו דגמים של ה"מרמרה" (אלחיאת אלג’דידה, 5 ביוני).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 פירוט ראו לקט: "היערכות מוקדמת של ארגון IHH לעימות אלים עם חיילי צה"ל על גבי הספינה התורכית Mavi Marmara : סיכום ראשוני של ממצאי תשאול נוסעי הספינה ושל בדיקות הציוד שנמצא על גבי הספינה (7 ביוני, 2010)

3 לפרטים על אודות הארגון ראו: "ארגון IHH הנוטל חלק מרכזי בארגון המשט לרצועת עזה: קרן סיוע הומניטרית תורכית בעלת אוריינטציה אסלאמית-קיצונית ואנטי מערבית המקיימת, לצד פעילותה הפילנתרופית הלגיטימית, מאמצי סיוע לגורמי אסלאם קיצוני, לרבות חמאס ולפחות בעבר אף גורמי ג’האד עולמי" (27 במאי, 2010).

לראש העמוד