משט הסיוע לרצועת עזה – תמונת מצב

ספינת הנוסעים Mavi Marmaris

ספינת הנוסעים Mavi Marmaris

ספינת הנוסעים Mavi Marmaris

ספינת הנוסעים Mavi Marmaris

מפגן תמיכה באיסטנבול בטקס יציאת הספינה

מפגן תמיכה באיסטנבול בטקס יציאת הספינה

שיח' ראא'ד צלאח (שני מימין) בטקס הפלגת הספינה. רביעי משמאל: כאט'ם צואלחה בחליפה הבהירה

שיח' ראא'ד צלאח (שני מימין) בטקס הפלגת הספינה. רביעי משמאל: כאט'ם צואלחה בחליפה הבהירה

שיח' ראא'ד צלאח במפגן התמיכה בספינה באיסטנבול

שיח' ראא'ד צלאח במפגן התמיכה בספינה באיסטנבול

יו”ר הארגון IHH בולנט ילדרים

יו”ר הארגון IHH בולנט ילדרים


ספינת הנוסעים Mavi Marmaris
ספינת הנוסעים Mavi Marmaris מפליגה לדרכה בליווי ספינות גרר
(23 במאי, 2010, אתר IHH)

תמונת המצב (נכון ל-25 במאי)

1. ב-14 במאי יצאה לדרכה הספינה הראשונה רייצ’ל קורי מנמל דונדאלק (Dundalk ) באירלנד, במסגרת משט הסיוע לעזה המאורגן ע"י קואליציה של ארגונים פרו-פלסטיניים מאירופה ותורכיה. ב-22 במאי יצאה ספינת הנוסעים, Mavi Marmaris   מנמל סראיה בורנו שבאיסטנבול. זוהי ספינה תורכית ראשונה מתוך שלוש מתוכננות (עוד שתי ספינות מטען).הכוונה היא שהספינות המשתתפות במשט תפגשנה בקפריסין משם תצאנה לעבר רצועת עזה. המשט כולל תשע ספינות, הגם שלפי מספר דיווחים מספרן יהיה גדול יותר.

ספינת הנוסעים Mavi Marmaris
ספינת הנוסעים Mavi Marmaris
(23 במאי, 2010, אתר IHH)

2. להלן תמונת המצב שבידנו  אודות המשט:

א. לוחות הזמנים – הספינות אמורות להיפגש  מול חופי קפריסין עזה ולהגיע לרצועה בין ה-26 ל-28 במאי :

1) הספינה האירית רייצ’ל קורי, שיצאה מאירלנד ב-14 במאי, עברה (22 במאי, 2010, אתר Free Gaza) באזור פורטוגל.

2) הספינה התורכית הראשונה מטעם ארגון IHH , Mavi Marmaris יצאה לדרכה מנמל איסטנבול ב-22 במאי. הספינה אמורה הייתה להגיע לאחר כ-40 שעות הפלגה  לנמל אנטליה, שם תעלה על סיפונה כ-500 נוסעים. בנמל אנטליה יצטרפו אליה שתי ספינות מטען תורכיות. שלושת הספינות תצאנה מאנטליה ב-25 באי וצפויות להגיע לעזה 24 שעות לאחר מכן (23 במאי, 2010, אתר IHH). 

3) מיוון אמורות היו לצאת ב-24 במאי או 25 במאי ארבע ספינות, שתים יווניות ושתיים מכרתים. אחת מהספינות היא ספינת מטען ושלוש ספינות נוסעים. דווח כי יציאתן של הספינות נתקלת בקשיים כגון שביתות, התערבות מצד הממשלה ולחץ על המארגנים (אלג’זירה, 22 במאי, 2010).  בדיווח אחר נמסר, כי ספינת מטען יוונית-שבדית יצאה ב-24 במאי מנמל אתונה נושאת ציוד ואנשי תקשורת (צפא, 24 במאי, 2010).

4) ספינת מטען אלג’ירית הנושאת למעלה מ-4,000 טונות של ציוד יצאה ב-22 במאי לכיוון איסטנבול על מנת לחבור לשיירה. על סיפון האוניה משלחת של 22 אנשים ביניהם 10 חברי פרלמנט אלג’ירים המייצגים את המפלגות השונות. כמו כן מצויים במשלחת עיתונאים ופעילים פרו-פלסטינים. מתאם השיירה באלג’יריה התבטא כי נוסעי הספינה נחושים בדעתם להגיע לרצועה והאיומים הישראליים אינם מפחידים אותם (סוכנות הידיעות הכוותית, 22 במאי, 2010).

ב. הספינות ורשימת הנוסעים – סה"כ אמורות להגיע לחופי עזה תשע ספינות כשעל סיפונן בין 800 ל-1,000 נוסעים מ-40 מדינות. הספינה התורכית אמורה לשאת 600 נוסעים (שרובם יעלו באנטליה). בין הנוסעים אנשי פרלמנט פעילי זכויות אדם אנשי תקשורת ועוד. בין הנוסעים קבוצה של ערבי ישראל ביניהם מחמד זידאן, ראש וועדת המעקב של ערביי ישראל, שיח’ ראא’ד צלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, חמאד אבו דעבאס, ראש התנועה האסלאמית בנגב וחברת הכנסת חנין זעבי מבל"ד. ראמי עבדה, חבר הוועדה העממית להסרת המצור של חמאס, מסר כי כמה פעילים בינלאומיים ביטלו את השתתפותם במשט (סוכנות מען, 20 במאי, 2010).

ג. סיקור תקשורתי:

1. דווח, כי את מקומם של הפעילים שביטלו השתתפותם במסע יתפסו כתבים ואנשי תקשורת זרים על מנת להגביר את הכיסוי התקשורתי של האירוע. בין כלי התקשורת שיסקרו את האירועים מסיפון הספינות הוזכרו רשת אלג’זירה, רויטרס, רדיו BBC , יורו ניוז, נציגי הטלוויזיה הבולגרית, הצ’כית ומספר רב של כתבים בעיתונים בינלאומיות וסוכנויות ידיעות.  בהקשר זה אמר ראמי עבדה, חבר הקמפיין להסרת המצור, כי על ישראל להכיר במשמעות היקף השתתפות אמצעי התקשורת העולמיים (מען, 20 במאי, 2010) .

2. ג’מאל אלח’צ’רי, פעיל חמאס, יו"ר הוועדה העממית להסרת המצור אמר כי בכוונת הוועדה לשלוח 100 סירות פלסטיניות לקבל את פני המשט כאשר יגיע לחופי עזה על מנת להפעיל לחץ תקשורתי על ישראל. הסירות יישאו דגלי פלסטין ודגלי המדינות המשתתפות במשט ועליהן יהיו ראשי הוועדה להסרת המצור, אנשי משפט וקבוצות של צופים. חלק מהספינות יוקצו לעיתונאים, נציגי כלי תקשורת וצלמים.

ד. התבטאויות אישים ומהלכים דיפלומטיים – דובר מפלגת הירוקים באירלנד, שגם פיקח אישית על הטענת הציוד בנמל באירלנד, אמר כי יש לנהוג במחזיקי דרכונם איריים באופן הוגן ולאפשר להם להשלים את משימתם. לדבריו זה המכסימום שישראל יכולה לעשות לאחר שלאחרונה עשתה שימוש לא הוגן בדרכונים איריים. שגריר אירלנד בישראל  Breifne O’reilly נפגש עם שר החוץ הישראלי על מנת להבטיח כי ישראל תאפשר את העברת הציוד מהספינות בצורה שקטה ובטוחה  (21 במאי, אתר Free Gaza).

3. ההכנות ברצועת עזה והתבטאויות פעילי חמאס  – ברצועת עזה נמשכות ההכנות של ממשל חמאס לקליטת הספינות. אסאמה אלעסאוי, שר התחבורה בממשל חמאס, אמר כי משרד התחבורה ומשרד העבודות והשיכון מתכוננים לקליטת הספינות ומסדירים מנגנון לקליטתן. לדבריו לשם הכנסתן מקיים משרדו תיאומים עם כל המשרדים הרלוונטיים. יוסף אלמנסישר העבודות הציבוריות מסר כי נמשכות העבודות האינטנסיביות להעמקת הנמל (Palestine-info , 17 במאי). 

4. פעילי חמאס הרבו להתבטא בנושא המשט וההתנגדות הישראלית הצפויה להגעתו לחופי עזה להלן עיקרי הדברים:

א. אחמד יוסף, פעיל חמאס, שמונה לעמוד בראש "הוועדה הממשלתית להסרת המצור וקבלת המשלחות", מרבה להתראיין בנושא בכלי התקשורת. לטענתו המדובר במשט חוקי וכי כל פגיעה ישראלית במשט תהווה הפרה של החוקים ההסכמים הבינלאומיים. לדבריו ישראל תמשיך לאיים לפגוע במשט אך לא תמנע ממנו להגיע
לרצועת עזה
משום שצעד שכזה ישפיע על קשריה הביטחוניים והאסטרטגיים עם תורכיה.  עוד הוסיף כי המשט רכש שתי ספינות שיכולות להעביר כספים, סיוע וחומרי בנייה לרצועת עזה (ערוץ אלאקצא, 22 במאי, 2010). בראיון נוסף אמר כי המשט יעורר סערה בינלאומית וכי הכיסוי התקשורתי והפוליטי לו יזכה יהיה עצום. הוא ציין כי המשט יבהיר שישראל מענישה באופן קולקטיבי את תושבי רצועת עזה (פלסטין, 16 במאי, 2010).

ב. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי הכוונה הישראלית המוצהרת לתקוף את המשט היא כוונה "ביריונית". הוא קרא למארגני המשט לפעול על פי המתוכנן ממבלי להתייחס להשלכות. לדבריו זהו משט היסטורי שכן הוא "חושף את הפשעים הישראליים נגד תושבי עזה". עוד הוסיף כי המשט משקף את העובדה כי עזה הפכה "למכה עבור פעילים שונים שכן היא מייצגת עמידה איתנה ואומץ לב (Palestine- info , 19 במאי, 2010).

ג. ג’מאל אלח’צ’רי, יו"ר הוועדה העממית להסרת המצור אמר כי ישראל נמצאת בבעיה והיא מתלבטת לגבי דרך ההתמודדות עם הספינות. לדבריו מניעת כניסת הספינות מהווה "פיראטיות והפרה של החוק הבינלאומי " (אתר דעוה, 18 במאי, 2010).

ההיבט התורכי: השקת המשט בתורכיה והתבטאויות פעילי IHH

מפגן תמיכה באיסטנבול בטקס יציאת הספינה
מפגן תמיכה באיסטנבול בטקס יציאת הספינה (23 במאי, אתר IHH)

5. יציאתה של הספינה התורכית לוותה במפגן רב משתתפים בנמל איסטנבול, שציין את השקתו של המשט. בטקס נטלו חלק אלפי בני אדם ביניהם בכירים פוליטיים בתורכיה. כמו כן נטל חלק בעצרת שיח’ ראא’ד צאלח, יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל.  במהלך הטקס נשאו נציגי הארגונים נאומים ונתרמו כספים נוספים עבור המשט.

שיח' ראא'ד צלאח (שני מימין) בטקס הפלגת הספינה. רביעי משמאל: כאט'ם צואלחה בחליפה הבהירה
שיח’ ראא’ד צלאח (שני מימין) בטקס הפלגת הספינה. רביעי משמאל: כאט’ם צואלחה בחליפה הבהירה

(23 במאי, 2010, אתר IHH)

6. בולנט ילדרים, יו"ר ארגון IHH , הרוח החיה במשט, נשא נאום מתלהם בו ברך את משתתפי העצרת באומרו: "אנו נחושים ללכת, לא ניסוג לאחור". עוד הוסיף "ישראל מתנהגת כמו שהיטלר נהג ביהודים. היטלר בנה מחנות ריכוז בגרמניה היום הציונות בונה מחנות ריכוז בפלסטין" בפנותו לישראל אמר: "נהלו היטב את המשבר הזה או תמנעו את הפעילות תישארו מבודדים בעולם ותזיקו לעצמכם".  שיח’ ראא’ד צאלח שיבח בנאומו את עמדתו של ראש ממשלת תורכיה ואת עמידתה של תורכיה. לדבריו צריכים כל מנהיגי מדינות ערב לנהוג כמותו  (23 במאי, 2010, אתר IHH בשפה התורכית).

שיח' ראא'ד צלאח במפגן התמיכה בספינה באיסטנבול
שיח’ ראא’ד צלאח במפגן התמיכה בספינה באיסטנבול

(23 במאי 2010, אתר IHH).

 

יו”ר הארגון IHH בולנט ילדרים
יו”ר הארגון IHH בולנט ילדרים

(עיתון חברנמה, 23 במאי)

7. עפ"י המידע שבידנו השתתפו בטקס השקת הספינה באיסטנבול אישים אסלאמיים רדיקאליים המזוהים עם האחים המוסלמים, שנטלו חלק במשט הסיוע הקודם. בין השאר השתתפו מחמד כאט’ם צואלחה וזאהר ח’אלד חסן אלביראוי, שניהם פעילי חמאס בעברם הפועלים כיום בבריטניה.2 כמו כן השתתף חמאם סעיד, מנהיג האחים המוסלמים בירדן .

8. מחמד כאיא, ראש סניף IHH בעזה, ציין ב-21 במאי כי קיימת תוכנית לשלוח משטים על בסיס חודשי לעזה, על מנת להציג לעיני העולם את הסבל של תושבי עזה (אתר אלג’זירה אינפו, 21 במאי, 2010).

ההיבט המצרי

9. מנכ"ל נמל אלעריש לוא’ ג’מאל עבד אלמקצוד, מסר כי מתבצעות הכנות בנמל לקבלת תשע ספינות במסגרת המשט, במקרה שישראל תסרב להתיר להם להגיע לרצועה דרך הים. הוא הוסיף כי הדבר תלוי בראש ובראשונה בקבלת הסכמה מצד הגורמים הביטחוניים והדיפלומטיים במצרים ובהשגת תיאום בין מארגני המשט לגורמים הבכירים במצרים דבר שכעת אינו קיים. אם הדבר יקרה ניתן יהיה לפרוק את מטען הספינות ולהעבירו לרצועה דרך מעבר רפיח. אם ממדי הספינות יהיו גדולים מידי עבור נמל אלעריש, ניתן יהיה לפרוק את מטענן ולהובילו באמצעות ספינות קטנות יותר (ראיון לאליום אלסאבע, 23 במאי, 2010).

10. "מקורות דיפלומטיים מצריים" אישרו כי מתקיימים דיונים במשרד החוץ המצרי בעניין משט הסיוע. אותם מקורות הבהירו כי מצרים לא הכריעה בעמדתה בעניין אפשרות כניסת השיירה דרך מצרים. לדברי אותם מקורות עשויה מצרים לעכב את כניסת המשט לשטח, במקרה שישראל תמנע ממנו להיכנס לרצועה דרך הים, בטענה שלא התבצע תיאום מוקדם עם מצרים בנושא (Palestine-info , 23 במאי, 2010).


1 עדכון ללקט המידע הקודם : "משט הסיוע לעזה, המאורגן על ידי קואליציה של ארגונים פרו-פלסטיניים נמצא בשלבי ההכנות האחרונות שלו לקראת הפלגה לרצועת עזה; נמסר, כי הספינות הראשונות צפויות לעזוב את נמלי אירופה כבר בימים הקרובים ובהמשך, אמורות לחבור אליהן בקפריסין ספינות, שתגענה מיוון ומתורכיה, לקראת צאתן במשט לכיוון רצועת  עזה" (10 במאי)

2 על מקומו של מחמד צואלחה בארגון משט הסיוע ראו לקט מידע מה-30 בינואר 2010 : "חמאס ממשיכה לעמוד בפועל מאחורי פעילות הסברה אנטי-ישראלית: מחמד כאט’ם צואלחה, פעיל חמאס, שעסק בעבר בפעילות מבצעית מעורב אישית בהכנות לשיגור שיירת סיוע נוספת לרצועת עזה דרך הים, שתתעמת עם ישראל "

לראש העמוד