חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (17 – 25 במאי 2010)

ספינת הנוסעים Mavi Marmaris

ספינת הנוסעים Mavi Marmaris

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

צילומים מהתרגיל שערך חזבאללה בבעל בכ (אלמנאר, 24 במאי)

צילומים מהתרגיל שערך חזבאללה בבעל בכ (אלמנאר, 24 במאי)

שר החקלאות בממשלת לבנון

שר החקלאות בממשלת לבנון

טקס ההשקה של הספינה ריצ'ל קורי בנמל באירלנד

טקס ההשקה של הספינה ריצ'ל קורי בנמל באירלנד

קריקטורה באתר המזוהה עם חמאס, פלסטין און ליין, 20 במאי, 2010

קריקטורה באתר המזוהה עם חמאס, פלסטין און ליין, 20 במאי, 2010

 מחנה הקיץ לאחר השריפה (רוסיה אליום, 23 במאי, 2010)

מחנה הקיץ לאחר השריפה (רוסיה אליום, 23 במאי, 2010)

ג'ון גינג, מנהל אונר”א ברצועת עזה מגיב על שריפת מחנה הקיץ

ג'ון גינג, מנהל אונר”א ברצועת עזה מגיב על שריפת מחנה הקיץ


ספינת הנוסעים Mavi Marmaris
ספינת הנוסעים Mavi Marmaris , אחת המשתתפות במשט, יצאה
מנמל איסטנבול בדרכה לעזה ב-22 במאי (23 במאי 2010, אתר IHH)

עיקרי הדו"ח

 השבוע נפלו שתי רקטות בשטחים פתוחים בנגב המערבי. נמשכו התקריות בין חיילי צה"ל לבין חוליות מחבלים בקרבת גדר הביטחון. בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר מנהרות תקיפה בצפון רצועת עזה.

 משט הסיוע לרצועה, הכולל כתשע ספינות, מתוכנן להגיע לעזה בין ה-26 ל-28 במאי (אין בידינו תאריך מדויק). על הספינות ציוד רב וכספים. בקרב הנוסעים מצויים פעילים פוליטיים פרו-פלסטיניים ופעילים אסלאמיים-רדיקליים ממדינות רבות. בולטת נוכחותם של עיתונאים רבים במגמה ליצור לחץ תקשורתי על ישראל. דווח כי בין הנוסעים קבוצה של ערביי ישראל, ביניהם שיח’ ראא’ד צלאח, שהשתתף בטקס השקת המשט בנמל איסטנבול.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

 במהלך השבוע נפלו שתי רקטות בשטח ישראל (19, 20 במאי).  הרקטות התפוצצו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

 גם השבוע  אירעו מספר תקריות בין חיילי צה"ל לבין חוליות מחבלים לאורך גדר הביטחון.  התקרית הבולטת הייתה ב-21 במאי כאשר שני מחבלים הסתננו לשטח ישראל סמוך לישוב נירים בנגב המערבי. כוחות צה"ל פתחו באש לעבר המחבלים, שהשיבו באש והרגו אותם. סמוך לגופות המחבלים נמצאו שני רובי סער ומחסניות (דובר צה"ל, 21 במאי).  אפשר והשניים התכוונו לפגוע בחיילי צה"ל הפועלים סמוך לגדר הביטחון.  

 הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסמה הודעה בה נטלה אחריות על העימות עם כוחות צה"ל (אתר הארגון, 21 במאי). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי ההרוגים הם שני נערים בני 17 (סוכנות מען, 21 במאי).

 ב-21 במאי, בשעות הערב, במהלך סיור שגרתי של כוח צה"ל סמוך לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה  נפצע גשש של צה"ל באורח בינוני מירי צלפים. וועדות ההתנגדות העממית /חטיבת צלאח אלדין לקחו אחריות על הירי (אתר הארגון, 21 במאי).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של נפילות רקטות אותרה בתקופה זו בשטח רצועת עזה.
* * נכון ל-25 במאי 2010.

פעילות חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר מנהרות בצפון רצועת עזה (ליל 21 במאי). המנהרות, שנחפרו במרחק של כקילומטר מגדר הביטחון נועדו להחדרת חוליות מחבלים לשטח ישראל לביצוע פיגועים. זוהו פגיעות מדויקות במטרות (דובר צה"ל, 21 במאי). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על שלושה פצועים (מען, 21 במאי).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע.  במקביל,  נמשכו הפגנות אלימות  במוקדים שונים ביהודה ושומרון. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל.

 להלן פירוט האירועים הבולטים:

  • ב-19 במאי בקבוקי תבערה ואבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לסילואד (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 19 במאי).

  • 18 במאי –  בנקודת הביקורת בקעות (מזרחית לשכם) חשף כוח צה"ל בכליו של פלסטיני שלושה מטעני השלכה וסכין  (דובר צה"ל, 18 במאי).

  • 17 במאי – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לפונדוק (מזרחית לקלקיליה) . לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 17 במאי).

נחשפה העברת כספים מארגוני הטרור לאסירים פלסטינים

 בפעילות משותפת של שירות ביטחון כללי, משטרת ישראל ורשויות המס בישראל נעצרו לחקירה במהלך החודשים אפריל-מאי 2010  כמה תושבי מזרח ירושלים, ביניהם עורכת דין, שהיו מעורבים בהעברת כספים מארגוני טרור ברצועת עזה לאסירים ביטחוניים הכלואים בבתי כלא בישראל, ביניהם אסירים שביצעו פיגועים רצחניים.

 תחילתה של הפרשה עם מעצרה של עורכת הדין שירין עיסאוי, שבידה נתפסו סכומי כסף גדולים שיועדו להפקדה לחשבונותיהם של אסירים ביטחוניים. כמו כן נתפסו בידיה מסמכים רבים מהנהגת חמאס בכלא. בעקבות מעצרה נעצרו עוד מספר מעורבים בפרשה שהודו כי העבירו לאסירים כספים בסכומים של עשרות אלפי דולרים מידי שבוע. הפרשה חשפה מערך מסועף של העברות כספים בסדר גודל של מיליוני שקלים מארגוני הטרור ברצועה לאסירים הכלואים בבתי הכלא בישראל. נגד המעורבים בפרשה הוגשו כתבי אישום (אתר שירות ביטחון כללי, 25 במאי).

הקלות לתושבי יהודה ושומרון

 ב-23 במאי התקיימה פגישת תיאום בין מפקד פיקוד מרכז, ראש המנהל האזרחי וראשי הרשות הפלסטינית. במהלך הפגישה, בה נדונו נושאים ביטחוניים, הודיע מפקד פיקוד מרכז על שורה של הקלות וצעדי סיוע לאוכלוסייה הפלסטינית. בין הצעדים הללו נכללים (על פי דובר צה"ל, 23 במאי):

  • הסרת כשישים מחסומי דרכים ברחבי יהודה ושומרון.

  • היתר כניסת תיירים לבית לחם מכל המעברים (כמו כן תותר כניסה לבית לחם של חמישים מדריכי תיירים ישראליים) .

  • פתיחת מחסום דהריה (דרומית מערבית לחברון) לתנועה חופשית של אזרחים פלסטינים.

  • הקלה במתן אישורי מעבר לאנשי עסקים פלסטינים בכירים.

  • פתיחת דרך קידר (סמוך למעלה אדומים) לתנועת כלי רכב פלסטינים.

  • מתן אישור לערביי ישראל לעבור במעברים  לשטחי יהודה ושומרון .

הזירה הצפונית

 ב-24 במאי, יום השנה העשירי ליציאת צה"ל מלבנון, ערך חזבאללה תרגיל רב משתתפים בבעלבכ שבבקעת הלבנון. במהלך התרגיל דימו הכוחות  תקיפה על מוצב ישראלי וחטיפת שני חיילים והעברתם מזירת הקרב. התרגיל התנהל  בנוכחות חסין חאג’ חסן, שר החקלאות של לבנון ובכיר בחזבאללה, שר החקלאות הלבנוני שאף נשא נאום בו הדגיש כי הממשלה, הצבא והעם מאוחדים סביב ה"התנגדות"  (אלמנאר, 24 במאי).

צילומים מהתרגיל שערך חזבאללה בבעל בכ (אלמנאר, 24 במאי)
צילומים מהתרגיל שערך חזבאללה בבעל בכ (אלמנאר, 24 במאי)

שר החקלאות בממשלת לבנון
שר החקלאות בממשלת לבנון שנכח בתרגיל . נוכחותו מהווה חלק מלגיטימציה
לפעילות הצבאית של חזבאללה הניתנת על ידי הממשל הלבנוני. (אלמנאר, 24 במאי, 2010).

התפתחויות ברצועת עזה

משט הסיוע לרצועת עזה עדכון תמונת מצב

 ב-14 במאי יצאה לדרכה הספינה הראשונה, רייצ’ל קורי, מנמל דונדאלק (Dundalk ) באירלנד, במסגרת משט הסיוע לעזה המאורגן על ידי קואליציה של ארגונים פרו-פלסטיניים מאירופה ותורכיה. ב-22 במאי יצאה ספינת הנוסעים Mavi Marmaris  מנמל סאריבורנו שבאיסטנבול. זוהי ספינה תורכית ראשונה מתוך שלוש המתוכננות (עוד שתי ספינות מטען). הכוונה היא שהספינות המשתתפות במשט תיפגשנה מול חופי קפריסין ומשם תצאנה לעבר רצועת עזה. המשט מתוכנן להגיע לעזה בין ה-26 ל-28 במאי ולעגון בנמל ששופץ והועמק ע"י ממשל חמאס על מנת שיוכל לקלוט את הספינות.

טקס ההשקה של הספינה ריצ'ל קורי בנמל באירלנד
טקס ההשקה של הספינה ריצ’ל קורי בנמל באירלנד
(15 במאי, Palestine-info)

 הספינות ורשימת הנוסעים: סה"כ אמורות להגיע לחופי עזה תשע ספינות, כשעל סיפונן בין 800 ל-1,000 נוסעים מ-40 מדינות (לפי מספר דיווחים עלולות להגיע למעלה מתשע ספינות). הספינה התורכית אמורה לשאת 600 נוסעים (שרובם עלו באנטליה). בין הנוסעים, חברי פרלמנט, פעילי זכויות אדם, אנשי תקשורת ועוד. בין הנוסעים גם קבוצה של ערבי ישראל, ביניהם שיח’ ראא’ד צלאח, שהשתתף בטקס השקת המשט בנמל איסטנבול (20 במאי 2010, סוכנות מען, אתר IHH).

 סיקור תקשורתי:

  • דווח כי את מקומם של הפעילים שביטלו השתתפותם במשט יתפסו כתבים ואנשי תקשורת זרים, על מנת להגביר את כיסוי התקשורתי של האירוע. בין כלי התקשורת שיסקרו את האירועים מסיפון הספינות הוזכרו: רשת אלג’זירה, רויטרס, רדיו BBC , יורו ניוז, נציגי הטלוויזיה הבולגרית, הצ’כית ומספר רב של כתבים בעיתונים בינלאומיים וסוכנויות  ידיעות (מען, 20 במאי 2010).  

  • ג’מאל אלח’צ’רי, ראש הוועדה העממית למאבק במצור מטעם חמאס, אמר כי בכוונת הועדה לשלוח 100 סירות פלסטיניות לקבל את פני המשט כאשר יגיע לחופי עזה על מנת להפעיל לחץ תקשורתי על ישראל. הסירות יישאו דגלי פלסטין ודגלי המדינות המשתתפות במשט, ועליהן יהיו ראשי הועדה להסרת המצור, אנשי משפט וקבוצות של צופים. חלק מהספינות יוקצו לעיתונאים, נציגי כלי תקשורת וצלמים.

קריקטורה באתר המזוהה עם חמאס, פלסטין און ליין, 20 במאי, 2010
הכשרת קרקע תעמולתית למשט: "ישראל מאיימת להתנגד לספינות שמתכוונות לשבור את המצור"
(קריקטורה באתר המזוהה עם חמאס, פלסטין און ליין, 20 במאי, 2010)

 ב-23 במאי בשעה 0230 פרצה קבוצה שמנתה כ-30 חמושים רעולי פנים לאתר מחנה קיץ של אונר"א , הנמצא עתה בבנייה, על שפת הים סמוך לשכונת שיח’ עג’לין, שבמערב העיר עזה. החמושים הציתו את המחנה ושרפו את כל תכולתו. 

 אנשי הקבוצה השאירו בידי השומר במקום מכתב הממוען למנכ"ל אונר"א ברצועת עזה ג’ון גינג ובו איום על חייו. למכתב צורפו ארבעה קליעי רובה. אימן אלבטיניג’י, דובר המשטרה ברצועת עזה אמר כי המשטרה גם מצאה כרוז המזהיר את אונר"א מלהמשיך ב"פעולותיה החריגות המסבות נזק למוסר הילדים" (רוסיה אליום, 23 במאי, 2010) .

 מחנה הקיץ לאחר השריפה (רוסיה אליום, 23 במאי, 2010)
 מחנה הקיץ לאחר השריפה (רוסיה אליום, 23 במאי, 2010)

 ג’ון גינג, מנהל אונר"א ברצועת עזה גינה את האירוע וכינה אותו "ונדאליזם של קיצוניים ותקיפה נגד האושר של ילדינו". עוד אמר כי אונר"א לא תפסיק  פעולותיה כגון ולמרות ההרס והאיומים ישוקם המחנה וייפתח יחד עם שאר  35 מחנות הקיץ הנמצאים עתה בבניה ואמורים להיפתח ב-12 ביוני (24 במאי, אתר UNEWA).

ג'ון גינג, מנהל אונר”א ברצועת עזה מגיב על שריפת מחנה הקיץ
ג’ון גינג, מנהל אונר"א ברצועת עזה מגיב על שריפת מחנה הקיץ
(רוסיה אליום, 23 במאי, 2010)

 גורמי חמאס גינו את ההצתה אך ניסו להמעיט ממשמעות האירוע. משרד הפנים של ממשל חמאס הודיע כי פתח בחקירה רשמית של "שריפה חלקית של סככה של מחנה הקיץ" וכי יעשו מאמצים לאתר את העומדים מאחורי האירוע למרות שלאירוע לא היו עדי ראייה. בנוסף "יעצו" גורמים במשרד הפנים של חמאס לאונר"א לבחון את תוכניות הלימוד שלהן ולהתאימן לחברה הפלסטינית כשהם רומזים כי זו העילה לאירוע (אלרסאלה.נט, 23 במאי) .

 אין זו הפעם הראשונה בה מופעלים לחצים על אונר"א בשל מחנות הקיץ . גם בקיץ 2009 יצאו ראשי חמאס במסע הכפשות נמרץ נגד אונר"א ונגד מנהלה ברצועה ג’ון גינג והציגו אותם כמי שמשחיתים את מידותיהם המוסריות של בני הנוער הפלסטינים באמצעות מחנות הקיץ (כשכוונתם היא בעיקר לעירוב המינים במחנות אלו). יצוין כי חמאס מנהל מערכת ענפה של מחנות קיץ בהם מועברים אינדוקטרינציה לבני נוער ואימונים צבאיים למחצה. אונר"א, המנהלת גם היא מחנות קיץ, זו השנה הרביעית, נתפסת על ידי חמאס כ"מתחרה" העיקרית שלה בהתמודדות על ההשפעה בקרב בני הנוער.

עליית המתח בין חמאס למצרים

 בשבועות האחרונים אירעו מספר תקריות אשר הובילו לחילופי האשמות ועליית המתח בין ממשל חמאס בעזה ומצרים:

  • שר הפנים של ממשל חמאס חשף (24 במאי 2010), כי מנגנון בטחון הפנים של הארגון עצר באחרונה קצין מצרי בכיר שהסתנן לרצועת עזה כדי לאסוף מידע על תושביה ועל הממשל וכן לביצוע "משימות נוספות". הוא דיווח כי הקצין הושב למצרים וקרא להקים ועדה לתיאום בטחוני בין הצדדים (ynet , 24 במאי, 2010).

  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס ברצועה, האשים את מצרים בעינוי 30 עצירים פלסטינים המוחזקים בידי מנגנוני הביטחון שלה, אחד מהם עונה למוות. עוד האשים חמאס כי דייג פלסטיני שנתקל בספינה של הצי המצרי הוכה למוות בידי המלחים המצרים (Palestine-info , 24 במאי,2010).

  • דווח כי שלטונות מצרים החליטו לדחות כל בקשה להעניק לראשי חמאס אשרות כניסה למצרים בתקופה הקרובה (ynet , 24 במאי, 2010). 

תגובות חמאס לצו הרחקה לנציג חמאס במועצה המחוקקת מחמד אבו טיר

 בכירי חמאס גינו את ישראל בעקבות מתן צו הרחקה מירושלים למחמד אבו טיר, נציג ירושלים מטעם חמאס במועצה המחוקקת:

  •  משיר אלמצרי ,חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, טען  כי מדובר ב"משחק באש וחציית כל הקווים האדומים". הוא גם הדגיש כי מדובר בחלק מתכנית ישראלית "לגרש את כל תושבי ירושלים הערבים" ואיים כי "ההשלכות יהיו חמורות וישראל תישא באחריות להן" (Palestine-Info , 20 במאי 2010).

  • סיעת חמאס במועצה המחוקקת  גינתה את ההחלטה והדגישה כי עקב הכיבוש היא בטלה מיסודה, ונובעת מ"המו"מ חסר התועלת בין הרשות הפלסטינית לישראל והתיאום הביטחוני בין הצדדים"  (צפא, 20 במאי 2010).

תגובות חמאס לאישור החוק להקשחת תנאי כליאה של אסירי חמאס בישראל

 וועדת השרים של ממשלת ישראל אישרה חוק לפיו יוחמרו תנאי כליאה של אסירי חמאס בבתי הכלא של ישראל. דוברי חמאס גינו את ההחלטה בהדגישם כי היא לא תשפיע על עמדת התנועה בעניין עסקת שליט:

  • סאמי אבו זהרי, דובר חאמס, הודיע כי החלטת ישראל נועדה לסחוט את חמאס וללחוץ עליה להחזיר את גלעד שליט בלי לקבל דבר בתמורה. לדבריו, חמאס תעמוד בתוקף על תנאיה ולא תיסוג מהם (פאל טודיי, 24 במאי, 2010).

  • אסמעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, גינה את ההחלטה הישראלית באומרו כי "האויב הציוני יודע שכל הניסיונות האלה יובילו לכישלון ועליו להיענות לדרישותיה של חמאס אם הוא רוצה שגלעד שליט ישוחרר" ( ערוץ אלאקצא, 24 במאי, 2010).

המו”מ המדיני

שיחות הקירבה עם ישראל

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית  ציין כי השיחות עד כה כללו שני סבבים: האחד עסק בענייני הגבולות והביטחון והשני בשאלות מקצועיות ומשפטיות, שהעלה מיטשל.  מקורות פלסטיניים הוסיפו לפני הפגישה, כי אבו מאזן מתכוון להודיע למיטשל על הסכמת הצד הפלסטיני לנוכחות כוחות ברית נאט"ו בשטחים הפלסטיניים, וידרוש מארה"ב ומהמדינות החברות בנאט"ו להגן על שטחים אלו מפני פלישה של ישראל. אבו מאזן הדגיש כי הפלסטינים מקבלים את עקרון חילופי השטחים אך טרם הגיעו להסכם בנושא (ופא, 22 במאי 2010) .

 צאאב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באשף, אמר, לאחר פגישת אבו מאזן עם מיטשל, כי "ההנהגה הפלסטינית שואפת לכך שמאמציו של מיטשל יעלו יפה ויתמקדו בסוגיות הסדר הקבע". עוד הוסיף, כי הוא מקווה שארה"ב תחייב את ישראל להפסיק את "פעולותיה הפרובוקטיביות".  עריקאת הוסיף והדגיש, ששיחות  הקרבה מתנהלות עם ארה"ב על פי לוח הזמנים שהוסכם עליו מראש (ופא, 19 במאי).  עריקאת הדגיש כי ההדלפות התקשורתיות האחרונות סביב שיחות הקרבה הינן "בלתי אחראיות ומזיקות" וכי הודעה רשמית בנושא תפורסם בידי מיטשל בלבד, בסיום סבב השיחות (ופא,21 במאי 2010) .

המאבק המדיני והכלכלי

צעדי הרשות לאכיפת החרם על מוצרים ישראליים

פקחים בגדה המערבית פשטו על בתי עסק בגדה המערבית (200 מתוכם ברמאללה לבדה), חיפשו והחרימו סחורה המיוצרת בהתנחלויות ורשמו אזהרות לסוחרים שסחורה כזו נמצאה ברשותם, אף שנראה כי לא אותרה סחורה בכמות משמעותית. אבו מאזן קרא (ופא, 22 במאי 2010) לפלסטינים לרוקן את בתיהם מסחורות המיוצרות בהתנחלויות ושיבח את הנוער הפלסטיני שהתגייס לרוקן את בתי הפלסטינים ממוצרים כאלו במסגרת מבצע "מבית לבית". הוא טען כי הקהילה הבינ"ל מכירה בכך שההתנחלויות אינן חוקיות, אך הדגיש כי המבצע אינו מכוון כנגד ישראל ואינו מיועד להסית נגדה. בסיום הדברים תלה אבו מאזן מודעה המציינת כי ביתו נקי לחלוטין ממוצרים המיוצרים בהתנחלויות  (YNET , 23 במאי 2010).

סילבן שלום, סגן ראש ממשלת ישראל ציין כי אם החרם יימשך תצטרך ישראל "לקבל החלטות נכונות". הוא הציע צעדי ענישה כלפי הרשות- בין השאר להטיל מכסים גבוהים על מוצרים, שמקורם בשטח הרשות ולהטיל מכשולים על העברת מוצרים מישראל לרשות. עוד אמר כי נשקלת האפשרות לפצות מפעלים ישראליים על חשבון כספים המועברים לפלסטינים (ynet , 25 במאי, 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד