חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (5 – 11 במאי 2010)

אלחיאת אלג'דידה, 9 מאי, 2010

אלחיאת אלג'דידה, 9 מאי, 2010

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ציוד הממתין להעמסה על גבי הספינה רייצ'ל קורי

ציוד הממתין להעמסה על גבי הספינה רייצ'ל קורי

קריקטורה המתייחסת לפתיחת שיחות הקירבה באמצעות השליח מיטשל

קריקטורה המתייחסת לפתיחת שיחות הקירבה באמצעות השליח מיטשל


אלחיאת אלג'דידה, 9 מאי, 2010
יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בראש ישיבה משותפת של הוועדה המרכזית של פתח והוועד הפועל של אש”ף בה אושרה השתתפות הרשות הפלסטינית בשיחות (אלחיאת אלג’דידה, 9 מאי, 2010)

עיקרי הדו"ח

 השבוע אותרה נפילת רקטה בנגב המערבי. כמו כן נורתה פעמיים אש לעבר חיילי צה"ל שעסקו בפעילות ביטחונית לאורך הגדר. בתגובה לירי הרקטה תקף חיל האוויר שני יעדים בדרום הרצועה.

 נשלמות ההכנות למשט הסיוע לרצועת עזה המאורגן ע"י קואליציה של ארגונים פרו-פלסטיניים. הספינות הראשונות צפויות ככל הנראה לעזוב את נמלי אירופה בימים הקרובים.

 מחלקת המדינה הודיעה על פתיחת שיחות הקרבה בין ישראל לפלסטינים, בעקבות המפגשים האחרונים שקיים השליח המיוחד למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל. הוועד הפועל של אש"ף והוועדה המרכזית של פתח בראשות אבו מאזן אישרו את ההחלטה. לדברי צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, יידונו בשיחות כל סוגיות הליבה ובראשן הגבולות, ירושלים והפליטים.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

 השבוע אותרה נפילה של רקטה באזור המועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. ארגון המזוהה עם הג’האד העולמי המכנה עצמו תומכי הסנה בכנפות ירושלים קיבל את האחריות לירי (פורום אנצאר אלמג’אהדין, 9 במאי).

 במהלך השבוע נורתה פעמיים אש מנשק קל לעבר חיילי צה"ל, שעסקו בפעילות סמוך לגדר הביטחון. על אחד מאירועי הירי (4 במאי) קיבלה אחריות זרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (אתר הזרוע הצבאית, 4 במאי).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של נפילות רקטות אותרה בתקופה זו בשטח רצועת עזה.
* * נכון ל-11 במאי 2010.

חיל האוויר תקף ברצועת עזה

  בתגובה לירי הרקטה תקפו כלי טייס של חיל האוויר שני יעדים בדרום רצועת עזה  (דובר צה"ל, 10 במאי). על פי התקשורת הפלסטינית  הותקפו שתי מנהרות באזור רפיח אחת מהן בסמוך לשדה התעופה דהניה. לא היו נפגעים (מען, 10 במאי).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.  במקביל,  נמשכו עימותים במסגרת הפגנות אלימות  במוקדים שונים ביהודה ושומרון. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל. 

  נמשכו יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים, ב-9 במאי  יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנבי אליאס (מזרחית לקלקיליה) אזרח  ישראלי נפצע באורח קל וטופל במקום. כמו כן נזק נגרם לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 9 במאי). 

התפתחויות ברצועת עזה

משט הסיוע לרצועת עזה – עדכון

 ממידע מעודכן לגבי משט הסיוע לעזה, המאורגן על ידי קואליציה של ארגונים פרו-פלסטיניים, עולה, כי הולכות ונשלמות ההכנות לקראת יציאת המשט לרצועת עזה. הספינות הראשונות צפויות ככל הנראה לעזוב את נמלי אירופה כבר בימים הקרובים (12 במאי). בהמשך, הן אמורות לפגוש בקפריסין ספינות, שתגענה מיוון ומתורכיה. וכולן תצאנה במשט לכיוון רצועת  עזה.

 על גבי הספינות יוטען מטען במשקל של כ-5,000 טונות שיכלול, בין השאר, חומרי בניה, בתים מוכנים, תרופות וציוד רפואי לבעלי מוגבלויות כגון קביים, כסאות גלגלים ומכונות דיאליזה. לפי שעה לא פורסמה רשימת הנוסעים. על פי דיווחים קודמים ייטלו חלק במשט פעילי זכויות אדם, חברי פרלמנט ואנשי תקשורת רבים, שיסקרו את האירועים. לפחות חלק מהספינות צפויות להפליג תחת דגל המדינות מהן יצאו.   

ציוד הממתין להעמסה על גבי הספינה רייצ'ל קורי
ציוד הממתין להעמסה על גבי הספינה רייצ’ל קורי
  (http://www.flickr.com/photos/freegaza/ )

 בתגובה לקריאת ג’ון גינג ראש סוכנות אונר"א ברצועה, לקהילה הבינ"ל להסיר את המצור באמצעות העברת אספקה דרך הים (4 במאי) אמר דובר האו"ם כי אין בכוונת האו"ם להשתמש בנתיבים ימיים לצורך העברת הסיוע. הוא והוסיף כי האו"ם פועל יחד עם ישראל להעברת הסיוע בדרך היבשה (AFP 4 במאי).

ממשל חמאס נקלע למצוקה כספית

 מתרבים הדיווחים לפיהם נקלע ממשל חמאס למצוקה כספית. הדבר התבטא, בין השאר, באי יכולתו לשלם משכורות לפקידיו. אלפים מעובדי ממשל חמאס טרם קיבלו את מלוא משכורתם זה החודש השני ברציפות, בעוד הפקידים הבכירים לא קיבלו את משכורתם כלל זה שלושה חודשים. השיבושים בקבלת שכר גורמים לקשיים כלכליים המשפיעים על חיי היום- יום של תושבי הרצועה (אלשרק אלאוסט, 8 במאי).

התהליך המדיני

חידוש שיחות הקרבה בין ישראל לפלסטינים

ארצות הברית

 מחלקת המדינה של ארצות הברית פרסמה הודעה על חידוש שיחות הקרבה בעקבות המפגשים שקיים השליח המיוחד למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל עם ישראל ועם הפלסטינים. להלן עיקרי המסרים בהודעה (על פי אתר מחלקת המדינה של ארצות הברית, 9 במאי):

  • שני הצדדים נוקטים צעדים על מנת ליצור אווירת אמון: אבו מאזן קבע שהוא ימשיך לפעול נגד הסתה וראש ממשלת ישראל נתניהו מסר התחייבות שלא תהיה בנייה ברמת שלמה במשך שנתיים.

  • ארצות הברית קיבלה התחייבויות משני הצדדים והעניקה ערבויות, המאפשרות התקדמות במו"מ.

  • לשני הצדדים ידוע שאם אחד מהם ינקוט פעולה, אשר לדעת ארצות הברית תפגע באמון, ארצות הברית תראה בו כמי שנושא באחריות.

  • ג’ורג’ מיטשל ישוב לאזור בשבוע הבא להמשך סבב הבא של המו"מ .

הרשות הפלסטינית

 הוועד הפועל של אש"ף והוועדה המרכזית של פתח בראשות יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אישרו את ההחלטה לפתוח בשיחות הקרבה עם ישראל באמצעות התיווך האמריקני. להלן התייחסויות ההנהגה הפלסטינית לחידוש שיחות הקרבה:

  • צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, אמר כי הושגה הסכמה בין ארצות הברית לפלסטינים כי על סדר היום של המו"מ יהיו "כל סוגיות הליבה ובראשן הגבולות, ירושלים והפליטים" (הטלוויזיה הפלסטינית, 5 במאי). הוא ציין כי המו"מ עם ישראל נכשל לאורך שנים בגלל ישראל, אולם עתה שיחות מתקיימות עם ארצות הברית, שלה אינטרסים שונים באזור, ואם ארצות הברית רוצה שישראל תיסוג לגבולות 1967 היא יכולה לגרום לכך (אלג’זירה,8 במאי).

  • יאסר עבד רבה, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, הודיע כי ההחלטה לפתוח במו"מ מהווה מענה לאינטרסים הפלסטיניים על מנת לתת הזדמנות לתהליך השלום. לדבריו החלטה זו נשענת על הערבויות, שקיבלה ההנהגה הפלסטינית להפסקת הבנייה בהתנחלויות ובנוגע להגדרת מקור סמכות של תהליך השלום, שנכלל לדבריו בהחלטות מס’ 242 ו-338 של מועצת הביטחון של האו"ם (הטלוויזיה הפלסטינית, 8 במאי).

חמאס

 חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין מתחו ביקורת קשה על החלטת הרשות הפלסטינית להסכים לשיחות קירבה עם ישראל:

  • ח’ליל אלחיה, בכיר חמאס, הצהיר כי "הנהגת אש"ף אינה מייצגת את העם הפלסטיני" והאשים אותה בוויתור על "זכויות היסוד של העם הפלסטיני" (פלסטין, 9 במאי).

  • ח’אלד אלבטש, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, הצהיר כי שיחות הקירבה מעניקות לישראל "כיסוי ערבי להמשך פשעיה נגד ירושלים ופלסטין" ( פלסטין אליום, 8 במאי).

קריקטורה המתייחסת לפתיחת שיחות הקירבה באמצעות השליח מיטשל
קריקטורה המתייחסת לפתיחת שיחות הקירבה באמצעות השליח מיטשל
(אלאיאם, 8 מאי, 2010)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד