חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14 – 21 באפריל 2010)

שבוע האסיר הפלסטיני

שבוע האסיר הפלסטיני

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ית משפט צבאי של חמאס דן למוות נאשמים בשיתוף פעולה עם ישראל

ית משפט צבאי של חמאס דן למוות נאשמים בשיתוף פעולה עם ישראל

טלוויזיית אלאקצא, 18 באפריל

טלוויזיית אלאקצא, 18 באפריל

ראש ממשל חמאס אסמעיל הניה מבקר אצל משפחות האסירים בעזה

ראש ממשל חמאס אסמעיל הניה מבקר אצל משפחות האסירים בעזה

חנוכת הרחוב על שם אבו ג'האד בראמאללה

חנוכת הרחוב על שם אבו ג'האד בראמאללה


שבוע האסיר הפלסטיני
תחילת פעילויות "שבוע האסיר הפלסטיני"  בדמשק בנוכחותו של יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח’אלד משעל (Palestine-info , 19 באפריל, 2010)

עיקרי הדו"ח

 במהלך השבוע שרר שקט בנגב המערבי. נמשכו ניסיונות חוליות מחבלים להתעמת עם כוחות צה"ל העוסקים בפעילות סיכול ומנע לאורך גבול ישראל עם רצועת עזה. מנגנוני הביטחון של חמאס ממשיכים בניסיונותיהם למנוע ביצוע פיגועים של חוליות מחבלים סוררות שאינן מתאימות עצמן למדיניות הפיגועים המרוסנת של חמאס.

 ממשל חמאס ברצועה בשיתוף פעולה עם ארגונים פרו-פלסטינים באירופה (בהם בולט ארגון תורכי בעל אופי אסלאמי), נערכים להעברת סיוע רחב היקף לרצועת עזה בדרך הים. המשט צפוי להתקיים בסוף אפריל/תחילת מאי. נראה כי מארגני המשט לוקחים בחשבון תסריט אפשרי של  עימותים עם חיל הים הישראלי, שילוו בקמפיין תקשורתי ודיפלומטי.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

 נמשך השקט היחסי ברצועת עזה. במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.  מספר רקטות שנורו  נפלו בשטח רצועת עזה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי
* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות  דומה של נפילות רקטות אותרה בתקופה זו  בשטח רצועת עזה .

כוח צה”ל פגע במחבל שניסה להניח מטען

  ב-16 באפריל זיהה כוח צה"ל דמות חשודה, שניסתה ככל הנראה להניח מטען חבלה בסמוך לגדר הביטחון מול קיבוץ כפר עזה. המחבל השליך רימון לעבר הכוח. כוח צה"ל השיב באש והרגו. לא היו נפגעים לכוח צה"ל (דובר צה"ל, 16 באפריל).

  כלי תקשורת פלסטינים מדווחים כי שני פלסטינים נהרגו במחנה הפליטים אלבריג’ כתוצאה מהתפוצצות מטען חבלה. לדבריהם היו השניים בדרכם לבצע פיגוע נגד ישראל  (Palestine-info , 17 באפריל).

התייחסות בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין למדיניות הירי המרוסנת

  חמאס ממשיכה במדיניות הירי המרוסנת תוך שהיא מנסה לכפות אותה על שאר הארגונים הפלסטינים.  בהקשר זה  הצהיר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס (13 באפריל), כי חמאס מעוניינת לשמור על הפסקת אש. לדבריו, קיים  קונצנזוס בקרב הארגונים שלא לשגר עתה רקטות לעבר ישראל וכל הירי לאחרונה היה בבחינת הפרות של מדיניות זו. הסיבה לכך לדבריו היא שלא לספק לישראל עילה לפתיחה במלחמה. עם זאת, אבו מרזוק הכחיש שחמאס מונעת ארגונים אחרים מביצוע ירי לעבר ישראל (אי.פי, 13 באפריל).

  איהאב אלע’צין,  דובר משרד הפנים של ממשל חמאס, אישר שמנגנון ביטחון הפנים של חמאס עיכב  ב-14 באפריל כמה פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין סמוך לגבול רצועת עזה. לדברי אלע’צין תחילה הם עוכבו מכיוון שהם "סיכנו את ההתנגדות", אך לאחר שהתבררה השתייכותם הארגונית הפך העניין לפלילי, אחרי שאחד הפעילים תקף שוטר מטעם חמאס (אתר משרד הפנים של חמאס, 15 באפריל).

   זיאד נח’אלה, סמזכ"ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, הודיע כי אין בנמצא החלטה או הסכם עם חמאס המחייבים את ארגונו לשמור על רגיעה, אך יש החלטה של הג’האד האסלאמי בפלסטין להימנע מהסלמה עם ישראל בשל שיקולי התנועה. הוא הוסיף כי תנועתו תשגר רקטות בכל מקרה של עימות צבאי עם ישראל (אלחיאת, 17 באפריל).

יהודה ושומרון

ירי לעבר מכונית ישראלית

 ב-14 באפריל דיווח אזרח ישראלי כי אש נורתה לעברו וכן יודו  אבנים כאשר נסע ברכבו סמוך לכפר עזון שבשומרון. בעקבות מידע מודיעיני, עצרו  כוחות הביטחון שלושה מתושבי הכפר בחשד במעורבות בירי (דובר צה"ל, 15 באפריל).

חייל צה"ל נפצע בעימות עם מתנחלים

 ב -20 באפריל ניסתה קבוצה של מתנחלים להיכנס לכפר מדמא  (דרומית לשכם). כוח צה"ל שביקש למנוע כניסתם לאזור, המוגדר כשטח צבאי סגור, הותקף על ידי המתנחלים. חייל צה"ל נפצע באורח קל (דובר צה"ל, 20 באפריל).

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.  במקביל,  נמשכו העימותים במהלך הפגנות אלימות  במוקדים שונים ביהודה ושומרון.

 כמו כן נמשכו יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים. אזרח ישראלי  נפצע באורח קל. להלן כמה אירועים בולטים:

18 באפריל – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). כמו כן יודו  אבנים לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לכפר מלך (צפונית מזרחית לראמאללה) וסמוך לכסן (דרומית מזרחית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 18 באפריל).

17 באפריל – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוסאן (מערבית לבית לחם). בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לביר נבאללה  (דרומית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 17 באפריל).

15 באפריל – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם) אזרח ישראלי נפצע באורח קל (דובר צה"ל, 15 באפריל).

14 באפריל – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לסעיר (דרומית מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה"ל, 14 באפריל).

13 באפריל – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לתקוע (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים . נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 13 באפריל).

התפתחויות ברצועת עזה

חמאס הוציאה להורג של שני פלסטינים שהואשמו בשיתוף פעולה עם ישראל

 בית המשפט של חמאס ברצועת עזה הוציא להורג ב-15 באפריל שני הנאשמים בשיתוף פעולה עם ישראל, מחמד אבראהים אסמאעיל וסלאמה אבו פריח.  ההוצאה להורג גררה גינויים חריפים מצד ארגוני זכויות האדם והרשות הפלסטינית.

 פתחי חמאד, שר הפנים של ממשל חמאס כינס מסיבת עיתונאים ובה הוא התייחס להוצאתם להורג של שני הנאשמים. לדבריו במסגרת מאמצי משרדו לשפר את השירות לתושב, הוחלט לאכוף את חוק ההוצאה להורג על כל מי שמשתף פעולה עם ישראל. חמאד הדגיש כי הוצאות להורג יימשכו על מנת "לשמור על הפלסטינים ועל מפעל הג’האד והשחרור למרות הביקורת של ארגוני זכויות האדם". חמאד קרא לארגוני זכויות האדם להתייחס למעשי הרצח שביצעו שני הנאשמים ולא למערכת המשפט של חמאס (טלוויזיית אלאקצא,19 באפריל).

 תגובות הרשות הפלסטינית:

אסאמה אלקואסמה, דובר פתח, הצהיר שההוצאה להורג מהווה הפרה של חוק היסוד ושבתי משפט של חמאס פסולים ביסודם וכל החלטותיהם בטלות ומנוגדות לחוק ( ופא, 15 באפריל).

משרד המשפטים של הרשות הפלסטינית גינה בחריפות את חמאס על הריגתם של שני האזרחים ( ופא, 15 באפריל, 2010).

 תגובות ארגוני זכויות האדם:

נייבי פיליי (Navi Pillay ), הנציבה העליונה של האו"ם לזכויות האדם, הפצירה בממשל חמאס לא לבצע הוצאות להורג נוספות ולבטל את עונש מוות. לדבריה, היא הייתה "מודאגת ביותר מדיווחים לפיהם הוצאות להורג נוספות אמורות להתקיים בקרוב". היא קראה לחמאס לבחון מחדש את עמדתה לכבד את הגינוי של הקהילייה הבינלאומית את עונש המוות (אתר האו"ם, 16 באפריל).

שורה של ארגוני לזכויות אדם פלסטינים פרסמו הודעה משותפת בה גינו את החלטת חמאס להוציא להורג את שני האזרחים, אשר הואשמו בשיתוף פעולה עם ישראל (ופא, 15 באפריל, 2010).

ית משפט צבאי של חמאס דן למוות נאשמים בשיתוף פעולה עם ישראל
בית משפט צבאי של חמאס דן למוות  נאשמים בשיתוף  פעולה עם ישראל
(אלרסאלה, 15 באפריל)

התבטאויות חמאס לרגל "שבוע האסיר"

 במהלך השבוע שחלף ציין  חמאס את "שבוע האסיר הפלסטיני". ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס נשא נאום במרכז התרבות הערבית במחנה הפליטים אלירמוכ דרומית לדמשק. להלן עיקריו ( סוכנות הידיעות הסינית, 20 באפריל, 2010):

  • ה"התנגדות" (קרי, הטרור) היא הדרך היחידה להדוף את ה"כיבוש" הישראלי.

  • חמאס תמשיך לפעול לשחרור האסירים ותמשיך לשבות חיילים ישראליים ו"גלעד שליט איננו הראשון וגם לא האחרון".

  • לא יהיה פיוס פנים- פלסטיני כל עוד היוזמה המצרית כוללת דרישה להכיר בישראל.

 אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס נשא נאום לרגל יום האסיר באוהל ההזדהות שהוקם מול מטה הצלב האדום בעזה. הוא הדגיש ש"כל האופציות פתוחות" כדי לשחרר אסירים הנמצאים בבתי כלא ישראליים וקרא להסלמת "ההתנגדות" בגדה. הניה התייחס ל"התנגדות העממית" בגדה וקבע שה"התנגדות העממית היא דבר טוב ואף אחד אינו יכול להפחית בערכה של יכולת התנועה במסגרת זאת, אך ההתנגדות הטובה ביותר היא זו שיכולה להכאיב לישראל" (קדס פרס 17, באפריל).

 אחמד בחר, סגן יו"ר המועצה המחוקקת ציין ש"חטיפת חיילים היא הדרך היחידה לשחרר אסירים פלסטינים" ( פלסטין אלאן, 16 באפריל, 2010).

טלוויזיית אלאקצא, 18 באפריל
סגן יו"ר המועצה המחוקקת אחמד בחר
(טלוויזיית אלאקצא, 18 באפריל)
  ראש ממשל חמאס אסמעיל הניה מבקר אצל משפחות האסירים בעזה
ראש ממשל חמאס אסמעיל הניה מבקר אצל משפחות האסירים בעזה (טלוויזיית אלאקצא, 21 באפריל)

המאבק המדיני

הרשות הפלסטינית חנכה רחוב בראמאללה על שם המחבל ח’ליל אלוזיר 2

 בראמאללה נחנך ב-20 באפריל רחוב על ח’ליל אלוזיר, אבו ג’האד, מי שהיה ראש הזרוע הצבאית של פתח. נכחו בטקס מזכ"ל הנשיאות אלטיב עבד אלרחים כנציגו של אבו מאזן; עבד אלרחים מלוח, חבר הוועד הפועל של אש"ף, אשתו של ח’ליל אלוזיר, אנתצאר אלוזיר וראש עיריית ראמאללה ג’אנית מיח’איל.

 אלטיב עבד אלרחים אמר שאבו מאזן כיבד אותו בייצוגו בטקס חנוכת הרחוב על שם ח’ליל אולוזיר וחברם לדרך של אבו מאזן ושל יאסר ערפאת. עבד אלרחים נשא דברים בשבחו של ח’ליל אלוזיר ותיאר אותו כמי אחד הראשונים שביצע פעולות "התנגדות" נגד ישראל מאז 1965 יחד עם יאסר ערפאת.

 ג’אנית מיח’איל, ראש עיריית ראמאללה, הצהירה כי "האיומים של ישראל" לא יפחידו את הפלסטינים וכי הם ימשיכו לקרוא שמות רחובות על שמם של שהידים משום שהם חלק מההיסטוריה של הפלסטינים (ופא, 20 באפריל).

חנוכת הרחוב על שם אבו ג'האד בראמאללה
חנוכת הרחוב על שם אבו ג’האד בראמאללה (ופא, 20 באפריל, 2010)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ח’ליל אלוזיר (1988-1935) , הידוע בכינוי "אבו ג’האד" היה ממייסדי תנועת פתח יחד עם יאסר ערפאת. היה אחראי לפיגועים במלון סבוי (1975) ובכביש החוף (1978).  יזם את הפיגוע במחנה הקריה בתל-אביב ב-1985 שסוכל על ידי כוחות הביטחון הישראליים.

לראש העמוד