חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (13-7 באפריל 2010)

הספינה GAZA שנרכשה עבור המשט על ידי הארגון התורכי IHH

הספינה GAZA שנרכשה עבור המשט על ידי הארגון התורכי IHH

הספינה GAZA שנרכשה עבור המשט על ידי הארגון התורכי IHH

הספינה GAZA שנרכשה עבור המשט על ידי הארגון התורכי IHH

קצין צה”ל סמוך לגדר הביטחון

קצין צה”ל סמוך לגדר הביטחון

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

כרזה בה מופיעים מנהיגי חמאס, ח'אלד משעל ואסמאעיל הניה

כרזה בה מופיעים מנהיגי חמאס, ח'אלד משעל ואסמאעיל הניה

המסלול המתוכנן של הספינות התורכיות המשתתפות במשט

המסלול המתוכנן של הספינות התורכיות המשתתפות במשט

בנין הנשיאות הנבנה ברחוב יחיא עיאש בראמאללה

בנין הנשיאות הנבנה ברחוב יחיא עיאש בראמאללה


הספינה GAZA שנרכשה עבור המשט על ידי הארגון התורכי IHH   הספינה GAZA שנרכשה עבור המשט על ידי הארגון התורכי IHH

הספינה  GAZA שנרכשה עבור המשט על ידי הארגון התורכי IHH
 (7 באפריל 2010 www.ihh.org.tr )

עיקרי הדו"ח

 במהלך השבוע שרר שקט בנגב המערבי. נמשכו ניסיונות חוליות מחבלים להתעמת עם כוחות צה"ל העוסקים בפעילות סיכול ומנע לאורך גבול ישראל עם רצועת עזה. מנגנוני הביטחון של חמאס ממשיכים בניסיונותיהם למנוע ביצוע פיגועים של חוליות מחבלים סוררות שאינן מתאימות עצמן למדיניות הפיגועים המרוסנת של חמאס.

 ממשל חמאס ברצועה בשיתוף פעולה עם ארגונים פרו-פלסטינים באירופה (בהם בולט ארגון תורכי בעל אופי אסלאמי), נערכים להעברת סיוע רחב היקף לרצועת עזה בדרך הים. המשט צפוי להתקיים בסוף אפריל/תחילת מאי. נראה כי מארגני המשט לוקחים בחשבון תסריט אפשרי של  עימותים עם חיל הים הישראלי, שילוו בקמפיין תקשורתי ודיפלומטי.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

צה”ל סיכל ניסיון לבצע פיגוע סמוך למעבר כיסופים

כוח צה"ל זיהה ב-13 באפריל לפנות בוקר חוליה של מחבלים, שניסתה להניח מטענים ליד לגדר הביטחון, סמוך למעבר כיסופים. הכוח ביצע ירי לעבר החוליה וככל הנראה פגע לפחות באחד מחבריה (דובר צה"ל, 13 באפריל). על פי מקורות פלסטינים המדובר בחוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין (ynet , 13 באפריל).

יוזכר כי ב-26 במרץ אירעה באותו איזור תקרית אש קשה במהלכה נהרגו קצין וחייל צה"ל ושני חיילים נפצעו כאשר כוח צה"ל הבחין בחוליית מחבלים מניחה מטען.  עוד יצוין כי לאחרונה רבים המקרים בהם מנסות חוליות מחבלים להתעמת עם כוחות צה"ל העוסקים בפעילות סיכול ומנע בגבול רצועת עזה באמצעות הנחת מטעני חבלה, ירי פצצות מרגמה וירי טילי נ"ט.

קצין צה”ל סמוך לגדר הביטחון
קצין צה”ל סמוך לגדר הביטחון (דובר צה”ל, 13 באפריל)

ירי הרקטות לעבר הנגב המערבי

 במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל. כמה רקטות ופצצות מרגמה, שכוונו בעיקר לעבר כוחות צה"ל שעסקו בפעילות סיכול ומנע, נפלו בשטח רצועת עזה. 

 מספר ארגונים פרסמו כי הם אחראים לירי לעבר כוח צה"ל: הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר פלוגות ירושלים, 8 באפריל), הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית (אלרסאלה.נט, 8 באפריל), הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית (אתר קאום, 8 באפריל).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי 2

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

חמאס ממשיכה במדיניות הירי המרוסנת

 מנגנוני הביטחון של חמאס ממשיכים למנוע ביצוע פיגועים של חוליות מחבלים סוררות. בהקשר זה נמסר כי מנגנון ביטחון הפנים של חמאס עצר חוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין ופתח/גדודי חללי אלאקצא, שהתכוונה לבצע פיגוע נגד כוחות צה"ל. בתום המעצר התבקשו חברי החוליה לחתום על התחייבות לפיה לא יבצעו פעולות נגד ישראל (אתר פלוגות ירושלים, 11 באפריל). לדברי גורמים בג’האד האסלאמי בפלסטין הם סרבו לעשות כן (פאל טודיי, 12 באפריל). על פי מקורות "דיפלומטיים ערביים" ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, התקשר להנהגת הזרוע הצבאית של התנועה בעזה והורה לראשיה לפעול על מנת להפסיק את ירי הרקטות מהרצועה לעבר ישראל של כלל הארגונים גם אם יהיה הדבר כרוך בהפעלת כוח כלפיהם (פאל-פרס, 8 באפריל).

 בתקשורת הערבית דווח כי חמאס פעלה להרגעת המתיחות הביטחונית שנוצרה ברצועה. זאת, לאחר כשבוע במהלכו פעלו מנגנוני הביטחון של חמאס במתכונת חירום, שכללה מעבר ללבוש אזרחי, הגברת הנוכחות בגבול הרצועה עם ישראל במטרה לפעול נגד חוליות ירי ופינוי מטות מנגנוני הביטחון מחשש לתגובה ישראלית. איהאב אלע’צין, דובר משרד הפנים, אמר כי מנגנוני הביטחון שבו לפעילות שגרתית. לדבריו מאחורי ירי הרקטות עומדים גורמים שאינם משתייכים לארגונים ממוסדים או גורמי אופוזיציה בארגונים עצמם המתנגדים להבנות שהושגו בין לגבי מדיניות הירי (אלקדס אלערבי, 7 באפריל).

כרזה בה מופיעים מנהיגי חמאס, ח'אלד משעל ואסמאעיל הניה
כרזה בה מופיעים  מנהיגי חמאס, ח’אלד משעל ואסמאעיל הניה
על רקע פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם  (paldf , 13 באפריל)

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע, במסגרתה נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. נמשכו עימותים במהלך הפגנות אלימות  במוקדים שונים ביהודה ושומרון במהלכם נפצע לוחם משמר הגבול באורח קל  מיידוי אבנים.

 כמו כן נמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. אזרח ישראלי נפצע באורח קל. להלן אירועים בולטים:

12 באפריל – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 12 באפריל).

8 באפריל – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לתקוע (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים . נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 8 באפריל).

7 באפריל – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לתקוע (דרומית לבית לחם). אזרח ישראלי נפצע באורח קל ונגרם נזק לכלי הרכב. בו ביום יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם) ולעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 7 באפריל).

7 באפריל – סכין באורך 24 ס"מ ואלה נמצאו בכליו של פלסטיני, שביקש לעבור בנקודת הביקורת חוארה (דרומית לשכם) (דובר צה"ל, 7 באפריל). 

התפתחויות ברצועת עזה

התייחסות נוספת של חמאס לדו”ח גולדסטון ותגובתה לדו”ח HRW

 ב-7 באפריל התקיימה ישיבה של ממשל חמאס ברצועת עזה בראשות אסמאעיל הניה. בישיבה נמסר כי לידי ממשל חמאס הגיע מידע לפיו ממשלת ישראל החליטה, בעצה אחת עם הרשות הפלסטינית, להתחמק מהתחייבויותיה ליישום המלצות דו"ח גולדסטון. על רקע זה הוחלט להטיל על משרד המשפטים של ממשל חמאס ליצור קשר עם גורמים בינלאומיים ולפעול להעמדה לדין של מנהיגי ישראל בבתי דין בינלאומיים (אתר לשכת ההסברה של ממשל חמאס, 8 באפריל).

 ארגון Human Right Watch (HRW ) פרסם דו"ח אודות האירועים במהלך מבצע "עופרת יצוקה". הדו"ח, מאשים את ישראל ואת חמאס כאחת בהפרה של זכויות האדם במהלך המבצע. גורמים בחמאס מיהרו לשלול את טענות הדו"ח. אסמאעיל רצ’ואן, דובר חמאס, אמר כי זהו עוול להאשים את חמאס שכן ישראל היא זו שביצעה את הפשעים וחמאס רק הגנה על הפלסטינים ועל עצמה. רצ’ואן פנה לארגונים הבינלאומיים לזכויות אדם בדרישה להגדיר באופן ברור את עמדתם כלפי "פשעי" ישראל ולהעמיד לדין את מנהיגיה (קדסנט, 11 באפריל). 

ארגונים פרו-פלסטיניים באירופה מתכננים משט סיוע לרצועה

 ממשל חמאס בשיתוף עם ארגונים פרו-פלסטינים באירופה נערכים לארגן משט בינלאומי לרצועת עזה בסוף אפריל/תחילת מאי. במשט יועבר סיוע רחב היקף לממשל חמאס ברצועה. בתום מסיבת עיתונאים, שהתקיימה ב-2 באפריל באיסטנבול, נמסר כי המדובר לפחות ב-8 ספינות, כולל שלוש ספינות נוסעים, ובהן למעלה מ-500 נוסעים בני לאומים שונים (מלמעלה מ-20 מדינות). ספינות אלה תשאנה למעלה מ-5,000 טון של ציוד, כולל מלט וברזל [שעל הכנסתם לרצועה מטילה ישראל הגבלות] (אתר Free Gaza , אחד הארגונים העומדים מאחורי שיגור המשט, 2 באפריל). על פי דיווח של חמאס, המדובר בספינות שתגענה מתורכיה, בריטניה, יוון ואירלנד (פלסטין-אינפו מאיסטנבול, 2 באפריל).

 במשט הנוכחי בולטת המעורבות התורכית באמצעות ארגון IHH , ארגון זכויות אדם תורכי פרו-פלסטיני בעל אוריינטציה אסלאמית (שמו המלא Insani Yardim Vakfi ). המדובר ב-NGO אשר שם לו למטרה לפעול באזורי מצוקה להצלת חיים ולמניעת הפרה של זכויות האדם. הארגון שהוקם       ב-1995, פועל במדינות ערביות ומוסלמיות כמו עיראק, פלסטין, ירדן, לבנון, פקיסטאן, סודאן סומליה ועוד. בראש הארגון עומד Bulent Yildirim .

 נראה כי מארגני המשט ("אנתיפאדת הספינות", בלשון ג’מאל אלח’צ’רי), לוקחים בחשבון תסריט אפשרי של עימותים עם חיל הים הישראלי, תוך יצירת פרובוקציה שתנוצל ע"י חמאס  ושותפותיה להפקת רווחים תעמולתיים ומדיניים. תוזכר בהקשר לכך התבטאותו של מחמד צואלחה, הפעיל הבכיר של חמאס בבריטניה, שהיה מעורב בשיגור שיירת הסיוע הקודמת ("עורק חיים 3") לדבריו, גם שיירת הסיוע הבאה תימנע מעימות "בלתי רצוי" עם השלטונות המצריים, כפי שארע בפעם האחרונה. בפעם הבאה, ציין צואלחה, "העימות יהיה ישירות עם האויב הציוני עצמו בלב ים" (אלנתקאד, אתר האינטרנט של חזבאללה, 17 בינואר 2010)3.

המסלול המתוכנן של הספינות התורכיות המשתתפות במשט
המסלול המתוכנן של הספינות התורכיות המשתתפות במשט המתוכנן 
(אתר האינטרנט של ארגון IHH הממלא תפקיד מרכזי בארגון המשט, 7 באפריל, 2010)

המאבק המדיני

סלאם פיאצ’ שב ומביע תמיכתו ב”התנגדות העממית”

 סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני ממשיך להעניק ראיונות בהם הוא מבהיר את עמדתו לגבי דרכי המאבק העממי והקמת המדינה הפלסטינית. כך, למשל, הוא התייחס לסוגיות אלה בראיון שהעניק לאלביאן ( 7 באפריל):

הקמת המדינה הפלסטינית – ב-2011 תקום מדינת פלסטין העצמאית. סלאם פיאצ’ קרא למדינות העולם להכיר במדינה זו ולסמן את גבולותיה עם ישראל תוך דרישה שישראל תפנה "כל חלק כבוש בשטחה".

ההתנגדות העממית – פיאצ’ רואה יתרון רב בקיומה של "ההתנגדות העממית". לדבריו היא מונעת כל ניסיון לקשור את המאבק הלאומי הפלסטיני לטרור ומעצימה את הלחצים על ישראל. כן כוללת "ההתנגדות העממית" אלמנטים רבים ביניהם החרמת מוצרים המיוצרים בהתנחלויות  ועידוד צריכה של מוצרים פלסטינים.

האדרת זכרם של שהידים ברשות הפלסטינית

 לאחרונה דווח כי בראמאללה נקרא רחוב על שמו של יחיא עיאש, ממקימי ומראשי הזרוע צבאית/טרוריסטית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם. יחיא עיאש היה אחראי לביצוע פיגועי התאבדות בהם נהרגו עשרות רבות של אזרחים ישראליים ומאות רבות נוספים נפצעו במטרה לטרפד את הסכמי אוסלו.  כמו כן נמסר, כי ברחוב זה, הנקרא על שמו, נבנה עתה בניין הנשיאות של הרשות הפלסטינית.

בנין הנשיאות הנבנה ברחוב יחיא עיאש בראמאללה
בנין הנשיאות הנבנה ברחוב יחיא עיאש בראמאללה
 (באדיבות ערוץ 10, 7 באפריל 2010)

 הנצחת דמותו של יחיא עיאש מהווה ביטוי נוסף למדיניות של גורמים ברשות הפלסטינית, המנציחה דמויות של שהידים, אשר נהרגו במהלך פעילות טרור נגד ישראל. בכך, הם הופכים לסמלים ולמודל לחיקוי (גם אם השהידים הללו היו מעורבים בפיגועי טרור רצחניים שבהם נפגעו אזרחים ישראליים רבים). זאת, כחלק משימור המורשת הלוחמנית של המאבק נגד ישראל ובניית הזהות הלאומית של המדינה הפלסטינית שבדרך4.

ביקורת חריפה על הפרסום אודות כוונות להרחיב את הצו בדבר שוהים בלתי חוקיים

 בעיתון הארץ פורסמה (11 באפריל) כתבה לפיה עומד אלוף פיקוד מרכז ליישם צו חדש המרחיב את ההגדרה של שוהים בלתי חוקיים פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון. משמעות הדבר כי לא תורשה שהייה בשטח יהודה ושומרון של אזרחי רצועת עזה, ירושלים המזרחית וערביי ישראל אשר אין ברשותם אישורי שהיית קבע. הכתבה עוררה ברשות הפלסטינית ומחוצה לה גל של גינויים וביקורת חריפה. גורמים ברשות הפלסטינים כינו את הצו "צו טיהור אתני" ואמרו כי צו זה סותר את ההסכמים הדו-צדדיים שנחתמו בעבר בין ישראל לרשות .

 במאמר מערכת באלחיאת אלג’דידה (12 באפריל) נכתב כי משמעות הצו היא "הכרזת מלחמה פתוחה על העם הפלסטיני ועל הנהגתו" לדברי המאמר הצו נועד לבטל בפועל את הסכמי אוסלו ואת סמכויות הרשות הפלסטינית. במאמר אף פורסמה קריאה לציבור לנקטו בכל "שיטות הפעולה בדרכי שלום" על מנת להפעיל לחץ על הקהילה הבינלאומית לפעול לביטול הצו.


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות  דומה של נפילות רקטות אותרה בתקופה זו  בשטח רצועת עזה 

3 פרטים נוספים ראו לקט מידע "ממשל חמאס ברצועת עזה, בשיתוף עם קואליציה של ארגונים פרו-פלסטינים באירופה, מתכננים לשגר לרצועה בעוד מספר שבועות משט ימי ממדינות שונות וסיוע רחב היקף. מארגני המשט ("אינתיפאדת הספינות") מעוניינים להימנע מעימות עם המצרים אך נכונים לעימות עם חיל הים הישראלי, מלווה בקמפיין תקשורתי ודיפלומטי" (11 באפריל, 2010).

4 פרטים נוספים ראו לקט : "הרשות הפלסטינית ממשיכה לאפשר ואף לעודד הפיכת שהידים למודל לחיקוי: בראמאללה נקרא רחוב על שמו של יחיא עיאש, פעיל חמאס, שכונה "המהנדס", אשר עמד מאחורי פיגועי התאבדות, שנועדו לטרפד את הסכמי אוסלו, בהם נהרגו עשרות רבות של אזרחים ישראליים" (11 באפריל, 2010).

לראש העמוד