חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (17 -23 במרץ 2010)

עידוד אלימות

עידוד אלימות

גילויי הסתה נגד ישראל בשטחי הרשות הפלסטינית

גילויי הסתה נגד ישראל בשטחי הרשות הפלסטינית

סמ”ר גבריאל צ'יפיץ' ז”ל

סמ”ר גבריאל צ'יפיץ' ז”ל

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

סלאם פיאצ' עורך ביקור ניחום אבלים

סלאם פיאצ' עורך ביקור ניחום אבלים

אלאיאם, 19 במרץ, 2010

אלאיאם, 19 במרץ, 2010

אלחיאת אלג'דידה, 23 במרץ, 2010

אלחיאת אלג'דידה, 23 במרץ, 2010

מפגינים פלסטינים סמוך למחסום קלנדיה

מפגינים פלסטינים סמוך למחסום קלנדיה

שוטרי המשטרה מיוחדת לפיזור הפגנות של הרשות הפלסטינית

שוטרי המשטרה מיוחדת לפיזור הפגנות של הרשות הפלסטינית


עידוד אלימות   גילויי הסתה נגד ישראל בשטחי הרשות הפלסטינית
עידוד אלימות:”אין קול שנשמע זולת קול האנתפאצ’ה” –פרפראזה על סיסמת פתח “אין קול שנשמע זולת קול המערכה” (פוסטר שפורסם בפורום פתח ב-15 במרץ)   נמשכים גילויי הסתה נגד ישראל בשטחי הרשות הפלסטינית: מפגינים פלסטינים סמוך למחסום קלנדיה נושאים דגל עליו מצויר צלב קרס (רויטרס, 19 במרץ צלם: מוחמד טורוקמן)

עיקרי הדו"ח

 השבוע התאפיין בעלייה משמעותית בירי הרקטות לעבר ישובי הנגב המערבי (9 נפילות בשטח ישראל וכחמש ברצועת עזה). כתוצאה מהירי נהרג פועל תאילנדי שעבד בחממת מושב נתיב העשרה. זהו ההרוג הראשון כתוצאה מנפילת רקטה מאז מבצע "עופרת יצוקה". לעומת זאת ניכרה ירידה בהיקף הפרות הסדר בירושלים, חברון ומוקדי חיכוך נוספים.

 גם השבוע נמשכו גילויי הסתה נגד ישראל בשטחי הרשות. בו בזמן פעלה הרשות הפלסטינית להכלת הפרות הסדר ולמניעת הפיכתן להתדרדרות בלתי מבוקרת. במישור התקשורתי הדגישו דוברים המזוהים עם הרשות כי הפלסטינים אינם חותרים לאנתפאצ’ה שלישית אלא להמשך המאבק העממי.

לרגל חופשת חג הפסח יופיע הסיכום הבא ב-6 באפריל
לכל קוראנו חג שמח

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

חייל צה"ל נהרג בשוגג בתקרית במרכז הרצועה

צוות טנק שעסק בפעילות מבצעית  במרכז רצועת עזה, הבחין בשלוש דמויות חשודות החוצות את גדר הביטחון לשטח ישראל. הצוות פתח במרדף רגלי אחר הדמויות החשודות . כוח סיור של גולני שהוזעק למקום זיהה בטעות את צוות הטנק כחשודים ופתח לעברם באש. כתוצאה מהירי נהרג סמל ראשון גבריאל צ’פיץ’ ז"ל . שלושת החודרים נעצרו והועברו לחקירה (דובר צה"ל, 22 במרץ).

סמ”ר גבריאל צ'יפיץ' ז”ל
סמ"ר גבריאל צ’יפיץ’ ז"ל (אתר דובר צה"ל, 23 במרץ, 2010)

הסלמה בירי הרקטות אדם אחד נהרג

 השבוע חלה עלייה משמעותית בירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי.  סה"כ אותרו במהלך השבוע תשע נפילות רקטות בישובי הנגב המערבי. עוד כחמש רקטות נפלו בשטח רצועת עזה.

 ב-18 במרץ נפלה רקטה בחממות מושב נתיב העשרה כתוצאה מהנפילה נהרג פועל תאילנדי שעבד במקום.  זהו ההרוג הראשון כתוצאה מנפילת רקטה מאז מבצע "עופרת יצוקה" .

 מספר ארגוני טרור נטלו אחריות על  ירי הרקטות. רובם מסרו כי ירו לעבר אשקלון. חמאס לא השתתף בירי.  בין הארגונים שנטלו אחריות יצוינו:

  •  התארגנויות שונות של וועדות ההתנגדות העממית, שפרסמו כי ירי רקטות כוון לעבר אשקלון (Palestine-info , 18 במרץ).

  • פתח גדודי חללי אלאקצא  שנטלו אחריות על ירי לעבר שדרות (פורום פתח, 18 במרץ) ועל ירי נוסף של רקטה בתגובה למה שהם כינו "חפירות מתחת מסגד אלאקצא" (אלעהד, 22 במרץ).

  • פתח חוליות אימן ג’ודה – ירי רקטות לעבר אשקלון ויישובי הנגב המערבי בתגובה למה שכונה "ייהוד המקומות הקדושים"  (אתר הארגון, 19 במרץ אתר קדסנט, 20 במרץ).

  • תומכי הסנה, ארגון המזוהה עם הג’האד העולמי, שלקח לאחרונה מספר פעמים אחריות על ירי רקטות, לקח אחריות לירי גם הפעם  (אתר אלערביה, 18 במרץ, פורום PALDF , 23 במרץ).

  • החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין – לדברי ההודעה בוצע הירי בתגובה למה שכונה  ייהוד ירושלים והמשך הבנייה בהתנחלויות (אתר קדסנט, 22 במרץ).

 אחת הרקטות שנפלה סמוך לשדרות הייתה רקטה 115 מ"מ, שמאפייניה הטכניים דומים לרקטות המצויות בידי חמאס ולא של ארגונים אחרים. אפשר שרקטה זו שוגרה על ידי פעילים "סוררים" בחמאס שאינם מקבלים את מרות התנועה. לחילופין ייתכן, שרקטה של חמאס הגיעה בדרך כלשהי לידי  פעילי ארגון טרור אחר ששיגרו אותה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

תקיפות חיל האוויר בתגובה לירי הרקטות

 בתגובה לירי הרקטות, תקפו מטוסי חיל האוויר מספר פעמים במהלך השבוע:

  • ב-19 במרץ – חיל האוויר תקף שש מטרות ברצועת עזה בתוכן מחסן אמצעי לחימה וכמה מנהרות שנועדו לתקיפה ולהברחת אמצעי לחימה. כמו כן תקף חיל האוויר  מבנה בשדה התעופה דהניה (מרכז רצועת עזה). על פי דיווחים פלסטינים נהרסה כליל מחרטה בשכונת זיתון. בתקיפת המנהרות נפצעו, על פי ערוץ הטלוויזיה של חמאס, 15 פלסטינים נפצעו כשלושה מהם באורח קשה (צות אלאקצא, 19 במרץ) .

  • ב-22 במרץ – תקפו מטוסי חיל האוויר מנהרה בשדה התעופה  דהאניה (מרכז רצועת עזה).

  • ב-23 במרץ – תקפו מטוסי חיל האוויר מחסן אמצעי לחימה בעיר עזה.

חמאס ממשיכה במדיניות הפיגועים המרוסנת

 על פי מידע שמקורו בפתח המשיכו מנגנוני הביטחון של חמאס לפעול לסיכול הירי. במסגרת זו  נפרסו כוחות ביטחון וגדודי עז אלדין אלקסאם בעיקר בצפון רצועת עזה (אזור שיגור הרקטות). פעולות המנע כללו מעצר חוליות שהתכוונו לשגר רקטות, החרמת רקטות ומבצע נרחב של מעצרים ופשיטות על בתים במזרח ובצפון רצועת עזה.  על פי מקור  בכיר בחוליות אימן ג’ודה הזהירה חמאס באמצעות הודעות  SMS ששלחה לפעילים מפני המשך ירי הרקטות ודרשה להפסיקו מיד (פורום פתח, 19 במרץ).

 עוד דווח כי מנגנוני הביטחון של חמאס התעמתו עם פעילי הזרוע הצבאית של ג’האד האסלאמי בפלסטין  כך למשל  ב-16 במרץ עצרו מנגנוני הביטחון של חמאס שלושה פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שניסו לשגר רקטה לעבר ישראל. כמו כן נעצרו שני פעילי פתח/גדודי חללי אלאקצא (פורום פתח, 18 במרץ).

 בכיר חמאס מחמוד אלזהאר אמר כי בידי חמאס מידע לגבי הארגונים העומדים מאחורי שיגור הרקטות וכי מנגנוני הביטחון של חמאס עוקבים אחריהם (ערוץ אלעאלם, 20 במרץ).  למחרת שידור הדברים פורסמה הודעת הבהרה מטעם חמאס שטענה  כי לדבריו של אלזהאר ניתנה פרשנות מוטעית; וכי חמאס ממשיכה בתמיכתה ב"התנגדות" וכי אלזהאר התכוון לארגונים ופעילים המזוהים עם הג’האד עולמי (אתר צפא, 21 במרץ).

 גורמים בחמאס  הטילו את האחריות להסלמה האחרונה על ישראל.  דובר חמאס,  פוזי ברהום אמר כי ממשלת ישראל אשר הכריזה מלחמה נגד הפלסטינים והמקומות הקדושים היא הנושאת באחריות לכל הסלמה (רויטרס, 18 במרץ). עוד אמר כי זכותם של הפלסטינים להגן על עצמם נוכח פעולות ישראל  וקרא למדינות העולם לפעול לרסן את ישראל ופעולותיה (Palestine-info , 18 במרץ).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 גם השבוע נמשכו ההפגנות אלימות במוקדים רבים ביהודה ושומרון. המפגינים והתעמתו עם כוחות הביטחון ויידו אבנים ובקבוקי תבערה לעברם. במהלך השבוע בוצעו שני ניסיונות לפגוע בכוחות צה"ל. כמו כן רבו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה  לעבר כלי רכב ישראליים.

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.  כמו כן נעצרו מספר פלסטינים שהשתתפו בהפגנות אלימות.

 בין האירועים יצוינו:

  • 22 במרץ –  אש נפתחה לעבר סיור צה"ל סמוך לאדוריים (דרומית מזרחית לחברון) לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  •  21 במרץ – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנבי אליאס (מזרחית לקלקיליה), סמוך לחוסן (מערבית לבית לחם) וסמוך לתקוע (דרומית לבית לחם). בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב סמוך למרדה (דרומית מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 21 במרץ).

  • 20 במרץ –  במהלך סיור שגרתי שביצע כוח צה"ל סמוך לערותא (דרומית מזרחית לשכם) ניסו שני פלסטינים לתקוף את הכוח באמצעות קלשונים. בתגובה ירה הכוח לעבר התוקפים והרגם. לא היו נפגעים לכוח צה"ל (דובר צה"ל, 21 במרץ).

סלאם פיאצ' עורך ביקור ניחום אבלים
סלאם פיאצ’ עורך ביקור ניחום אבלים בבית שני הפלסטינים שנהרגו בניסיון תקיפה של חיילי צה"ל
(אלחיאת אלג’דידה, 23 במרץ)

  • 19 במרץ – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחרס (דרומית מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 19 במרץ).

  • 17 במרץ – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 17 במרץ).

  • 16 במרץ – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לסילואד (צפונית מזרחית לראמאללה) לא היו נפגעים. ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 16 במרץ).

המישור המדיני

ה”רביעייה” קוראת לישראל להקפיא את כל הבנייה בהתנחלויות ולהימנע מהריסת בתים בירושלים

 ה"רביעיה" (האו"ם, רוסיה, ארה"ב והאיחוד האירופי) פרסמה הצהרת סיכום בתום התכנסותה במוסקווה ב-19 במרץ. להלן עיקרי ההודעה (אתר האו"ם, 19 במרץ):

  • שיחות קרבה – הרביעייה מקדמת בברכה את שיחות הקרבה בין ישראל לפלסטינים ורואה בהם צעד לשיחות על הסדר הקבע. השיחות אמורות להגיע לסיום הכיבוש של 1967 ולהקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית ודמוקרטית לצידה של ישראל.

  • התנחלויות– הישראלים והפלסטינים מחויבים לפעול על פי מפת הדרכים. הרביעייה קוראת לישראל להקפיא את כל הפעילות בהתנחלויות, לרבות הגידול הטבעי, לסלק מאחזים שהוקמו אחרי 2001 ולהימנע מהריסות בתים במזרח ירושלים. על שני הצדדים להימנע מרטוריקה מתסיסה, במיוחד בתחומים בעלי רגישות תרבותית ודתית. הרשות הפלסטינית נדרשת להמשיך להשקיע מאמצים להילחם נגד קיצוניות והסתה.

  • ירושלים– הקהילה הבינלאומית אינה מכירה בסיפוחה של ירושלים המזרחית ומעמדה חייב להיפתר באמצעות שיחות בין הצדדים. הרביעייה מגנה את החלטת ממשלת ישראל לבנות יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים ומתכוונת לעקוב אחרי התפתחויות בירושלים.

  • הקמת מדינה פלסטינית– תמיכה בתכנית הרשות הפלסטינית לכונן מדינה פלסטינית עצמאית. הרביעייה רואה בחיוב את צעדי ישראל להקלת התנועה עבור הפלסטינים ומאמצת את תכניתו של ראש ממשלת הרשות הפלסטינית סלאם פיאצ’ לכינון מוסדות המדינה הפלסטינית.

  • המצב ברצועת עזה –דאגה עמודה לנוכח המצב הקשה ברצועה וסבל האוכלוסייה האזרחית. קריאה לשים קץ להברחות נשק לעזה, קריאה לאחדות פלסטינית ואיחוד הרצועה והגדה. כמו כן הרביעייה קוראת לפתיחת מעברים לרצועה וממנה להעברת סיוע הומניטארי. הרביעייה מגנה את ירי הרקטות מהרצועה וקוראת לשחרורו המיידי של גלעד שליט.

 סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני,שיבח את הודעת ה"רביעייה"  והודיע כי נדרשת קביעת מכניזם ונקיטת צעדים על מנת לתרגם את עמדותיה לשפת המעשה, במיוחד בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות (ופא, 20 במרץ).

אלאיאם, 19 במרץ, 2010   אלחיאת אלג'דידה, 23 במרץ, 2010
הקריקטורה מלגלגת על מאמצי האמריקאים לחדש את המו”מ בין ישראל לפלסטינים באמצעות סיוריו של גורג’ מיטשל באזור (אלאיאם, 19 במרץ, 2010)   המחלוקת בין ארה”ב לישראל בראי קריקטורה
(אלחיאת אלג’דידה, 23 במרץ, 2010)

הרשות הפלסטינית פועלת  למניעת "אנתפאצ’ה שלישית" על רקע הפרות הסדר האחרונות

 בשבוע שחלף ניכרה ירידה בהיקף הפרות הסדר בירושלים, חברון ובמוקדי חיכוך נוספים. לצד הקריאות של בכירי פתח והרשות הפלסטינית להפגנות ולמחאה השקיעה הרשות מאמצים בשטח ובמישור התקשורתי על מנת למנוע הסלמה העלולה להוביל לפרוץ אנתפאצ’ה שלישית. במסגרת זאת:

  •  מחמד דחלאן, הממונה מטעם הוועדה המרכזית בפתח, הצהיר כי הפלסטינים אינם "חותרים לאנתפאצ’ה שלישית… היות והדם הפלסטיני קדוש". הוא קרא להמשך מדיניות התנועה המושתתת על "מאבק עממי" במוקדי החיכוך, בטענו כי מאבק זה מספיק כדי להעביר מסר לישראל ולעולם, כי "העם הפלסטיני מגן על המקומות הקדושים לו" (אלאיאם, 20 במרץ, 2010).

  •  מופק מטר, בעל טור ביומון הרשמי של הרשות הפלסטינית אלחיאת אלג’דידה, פרסם מאמר בו תקף בחריפות את ניסיונה של חמאס לגרום להסלמה ולאנתיפאצ’ה שלישית בשטחי יהודה ושומרון תוך ניצול המתיחות בירושלים. במאמר נטען כי חמאס יודעת שיריות בודדות של פלסטינים רק יסייעו לראש ממשלת ישראל, נתניהו, להיחלץ מהבידוד הפוליטי שאליו נקלע לאחרונה. חמאס רוצה להוציא את ההמונים לרחובות, לדברי המחבר, רק כדי שאלו יצפו כיצד ה"טנקים והבולדוזרים הישראליים הורסים את יסודות ואת תשתיות המדינה הפלסטינית העצמאית". עוד טוען מטר, כי חמאס "משתפת פעולה עם השטן" במסגרת מאמציה להחליש את הרשות הפלסטינית ולכונן "מדינונת האחים המוסלמים נוסח עזה" ביהודה ושומרון (אלחיאת אלג’דידה, 18 במרץ).

 מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פתחו ב-17 במרץ במבצע מעצרים נרחב נגד מפגינים בגדה המערבית, אשר התעלמו מהאיסור שהטילו המנגנונים על קיום הפגנות בגדה. בתקשורת דווח כי עדי ראייה מסרו שעשרות צעירים שהשתתפו בהפגנה נגד פעולות ישראל בירושלים וחנוכת בית הכנסת החורבה קיבלו זימונים למרכזי תשאול וחקירה בערים שונות בגדה. כן נשלחו זימונים לדרשני מסגדים שהתסיסו את הציבור להפגין למען תמיכה במקומות הקדושים של אסלאם בירושלים (אלביאן, 18 במרץ).

מפגינים פלסטינים סמוך למחסום קלנדיה   שוטרי המשטרה מיוחדת לפיזור הפגנות של הרשות הפלסטינית
מפגינים פלסטינים סמוך למחסום קלנדיה

(סוכנות ופא, 19 במרץ)
  שוטרי המשטרה מיוחדת לפיזור הפגנות של הרשות הפלסטינית מונעים ממפגינים פלסטיניים בבית לחם גישה למוקדי חיכוך (אלקדס, 19 במרץ)

1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד