חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (10 -16 במרץ 2010)

מפגינים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון בואדי ג'וז סמוך למזרח ירושלים

מפגינים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון בואדי ג'וז סמוך למזרח ירושלים

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

מפגינים פלסטינים במזרח ירושלים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם ,  16 במרץ)

מפגינים פלסטינים במזרח ירושלים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם , 16 במרץ)

הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה

הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה

בית הקפה הלל בירושלים בו בוצע פיגוע ההתאבדות

בית הקפה הלל בירושלים בו בוצע פיגוע ההתאבדות


מפגינים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון בואדי ג'וז סמוך למזרח ירושלים
מפגינים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון בואדי ג’וז סמוך למזרח ירושלים

(רויטרס, 16 במרץ. צילום: בז רטנר)

עיקרי הדו"ח

 לאחר כשלושה שבועות של שקט נורו השבוע שתי רקטות לעבר הנגב המערבי. ירושלים המשיכה להוות מוקד של תסיסה והתפרעויות ושלוו בקמפיין הסתה של חמאס ופתח. חנוכת בית הכנסת החורבה (15 במרץ) נוצלה להתססת הציבור הפלסטיני, תוך העלאת הטיעון השקרי כי ישראל מתכוונת לפגוע במסגד אלאקצא ולבנות במקומו את בית המקדש השלישי.

 בכירים ברשות הפלסטינית פעלו למנף את משבר בניית הדירות בירושלים להגברת הלחץ על ישראל. אבו מאזן הודיע, שהחלטת ממשלת ישראל בדבר בניית הדירות, מהווה "מכה קשה" למאמצים שנעשו במהלך החודשים האחרונים להתנעת המו"מ העקיף. בינתיים דחה השליח האמריקאי המיוחד ג’ורג’ מיטשל את ביקורו המתוכנן באזור.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 לאחר כשלושה שבועות של שקט נורו במהלך השבוע שתי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי-

  • ב-11 במרץ אותרה נפילה של רקטה במבנה באחד הקיבוצים לא היו נפגעים. על הירי לקחה אחריות קבוצה מכנה עצמה "תומכי הסנה" המזוהה עם הג’האד העולמי (אתר קדסנט, 12 במרץ).

  • ב-13 במרץ אותרה נפילה של רקטה בשטח פתוח בין שני קיבוצים בנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על הירי לקחה אחריות קבוצה המכנה עצמה "תומכי הסנה בכנפות ירושלים" המזוהה עם הג’האד העולמי (באתר אלפלוג’ה, 14 במרץ). 

 ב-14 במרץ נורתה אש מנשק קל לעבר סיור רכוב של צה"ל, שנע לאורך גדר הביטחון בגבול רצועת עזה . לא היו נפגעים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

חיל האוויר תקף מטרות ברצועת עזה

 בתגובה לירי הרקטות, תקפו כלי טיס של חיל האוויר (11 במרץ) אתר לייצור אמצעי לחימה בפאתי ח’אן יונס. כמו כן הותקפו  ומנהרות, שנועדו להברחת של אמצעי לחימה  ברפיח.

חמאס מסתייעת בתושבים מקומיים במאמציה לרסן את ירי הרקטות

 גולשים בפורום פתח סיפרו כי מנגנוני הביטחון של חמאס מגייסים משפחות המתגוררות סמוך לגדר הביטחון על גבול רצועת עזה ישראל על מנת שידווחו להם אודות חוליות ירי רקטות המגיעות לאזור. בתמורה למידע מבטיחים המנגנונים להעניק לתושבים הגנה, משכורות חודשיות, מכשירי קשר, טלפונים סלולאריים ואמצעי לחימה (פורום פתח, 14 במרץ).

יהודה ושומרון

ירושלים כמוקד להפרות סדר

 השבוע נמשכו הפרות הסדר בירושלים וביהודה ושומרון השבוע התאפיין במספר רב של הפגנות אלימות במוקדים רבים ביהודה ושומרון. המפגינים והתעמתו עם כוחות הביטחון הישראליים ויידו אבנים ובקבוקי תבערה לעברם. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל. שיאן של ההתפרעויות בירושלים היה ב-15 וב-16 במרץ .

 ב-15 במרץ התקיים טקס חנוכת בית הכנסת החורבה בירושלים. על רקע הטקס עלה המתח בירושלים לאחר שגורמים פלסטינים קראו "להבעיר את השטח". בנוסף לכך התנועה האסלאמית בישראל ארגנה עשרות אוטובוסים בהם הסיעו עשרות מפגינים לירושלים. כוחות גדולים של משטרה ומשמר הגבול אבטחו את האזור מחשש להתנגשויות אלימות. למרות המתח עבר הטקס בשקט יחסי.

 ב-16 במרץ צוין "יום הזעם והגנה על מסגד אלאקצא וירושלים" בעקבות קמפיין הסתה של חמאס(ראו בהמשך). על רקע זה התלהטו הרוחות ואירעו עימותים אלימים במהלכם נפצעו על פי דיווחים פלסטינים כ-100 מפגינים וכמה עשרות מפגינים נעצרו. במהלך המהומות הושמעו אף קריאות לשוב למאבק המזוין נגד ישראל.  "יום הזעם צוין" גם בהפגנת ברצועת עזה.

מפגינים פלסטינים במזרח ירושלים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם ,  16 במרץ)
מפגינים פלסטינים במזרח ירושלים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם , 16 במרץ)

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. 

 במקביל להפרות הסדר ולהפגנות נמשכו אירועי השלכת בקבוקי תבערה ויידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים.  בין האירועים יצוינו:

  • 16 במרץ – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לחזמא (דרומית מזרחית לראמאללה) כמו כן יודו אבנים לעבר מספר כלי רכב ישראליים סמוך לחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 16 במרץ).

  • 13 במרץ – בנקודת הביקורת סמוך לישוב היהודי בחברון מצאו חיילי צה"ל שלושה  סכינים בכליו של פלסטיני  שביקש לעבור (דובר צה"ל, 13 במרץ).

  • 12 במרץ – כוח צה"ל בנקודת הביקורת  דרומית מערבית לשכם מצא בכליו של פלסטיני, שביקש לעבור סכין באורך 30 ס"מ.

המאבק המדיני

הרשות הפלסטינית ממשיכה למנף את משבר בניית הדירות
בירושלים לשם הגברת הלחץ על ישראל

 בכירים ברשות הפלסטינית פעלו למנף  את המתיחות ביחסי ישראל ארה"ב, שהתעוררה בעקבות ההודעה על בניית הדירות בשכונת רמת שלמה בצפון ירושלים, לשם הפעלת לחצים על ישראל:

  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, גינה בחריפות את החלטת ממשלת ישראל להקים יחידות דיור בצפון מזרח ירושלים במהלך מסיבת עיתונאים עם סגן נשיא ארה"ב ג’וזף ביידן. אבו מאזן הודיע שהחלטה זו של ממשלת ישראל "מחריבה את האמון ומהווה מכה קשה למאמצים שנעשו במהלך החודשים האחרונים להתנעת המו"מ הבלתי ישיר" (אלג’זירה, 10 במרץ).

  • צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, ציין שהצד הפלסטיני מכבד את עמדתן של חברות וועדת המעקב הערבית ושהוא לא פרש מהשיחות, אולם הוא הוסיף כי הממשל האמריקני מכיר את העמדה הפלסטינית לפיה קשה להתחיל במו"מ אחרי ההחלטה הישראלית לבנות 1,600 יחידות דיור במזרח ירושלים.

  • סלאם פיאצ’,  ראש הממשלה הפלסטיני, דרש במהלך פגישתו עם ביידן להפעיל לחץ על ישראל על מנת שזו "תפסיק לעבור על החוק הבינלאומי" (אלחיאת אלג’דידה, 11 במרץ).

  • מחמד דחלאן, הממונה על ההסברה בוועדה המרכזית של פתח, הודיע כי על הרשות הפלסטינית לפנות בתקופה הקרובה למועצת הביטחון של האו"ם בכדי שזו תכריז באופן חד-צדדי על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967. לדבריו, רק צעד כזה ירתיע את ישראל מהמשך "השתלטותה על אדמות יהודה, שומרון וירושלים"( פאלפרס, 11 במרץ).

 עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית מסר במסגרת מסיבת עיתונאים בסיום ישיבת וועדת המעקב אחרי יוזמת השלום הערבית (11 במרץ) כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הודיע לו שהרשות לא תתחיל במו"מ בתנאים הנוכחיים. מוסא הוסיף כי בתנאים אלה המו"מ הנו חסר תועלת וכעת ישראל היא הנושאת באחריות לחידוש השיחות (אלגזירה באנגלית, 11 במרץ). בינתיים הודיע הממשל האמריקני כי השליח המיוחד ג’ורג’ מיטשל דחה את ביקורו המתוכנן באזור.

קמפיין ההסתה של חמאס המכוון לעודד התפרעויות בירושלים

הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה
מפגינים פלסטינים במזרח ירושלים (16 במרץ, Palestine-info) 

 חמאס יצאה בקמפיין הסתה המכוון ללבות את הרוחות סביב נושא ירושלים ולעודד התפרעויות והפרות סדר. במסגרת זאת היא קראה להפוך את ה-16 במרץ ל"יום הזעם והגנה על מסגד אלאקצא וירושלים". חנוכת בית הכנסת "החורבה" (15 במרץ) נוצלה על ידי חמאס ופתח להתססת הציבור הפלסטיני תוך העלאת הטיעון השקרי כי ישראל מתכוונת לפגוע במסגד אלאקצא ולבנות במקומו את בית המקדש השלישי .

 במסגרת זאת:

  • ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, הצהיר כי "חנוכת בית כנסת ‘החורבה’ משמעותה הריסת מסגד אלאקצא ובניית בית המקדש". הוא קרא לכל הפלסטינים לצאת בקמפיין ממושך על מנת להגן על ירושלים, על מסגד אלאקצא ועל המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות". משעל הוסיף כי מעשיה של ישראל הם "משחק באש שעלול להצית את האזור". כמו כן שב והדגיש כי שיחות הקרבה בין הרשות הפלסטינית לישראל מהוות "עידוד וגיבוי להתנחלות ולייהוד ירושלים והמקומות הקדושים" (טלוויזיה, אלקדס, 15 במרץ).

  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בהתייחסו לחנוכת בית הכנסת החורבה, טען כי הדבר נעשה במסגרת תוכנית, שמטרתה הסופית היא להפוך את ירושלים לעיר יהודית לחלוטין, ולבנות את בית המקדש במקום מסגד אלאקצא. הוא קרא לפלסטינים, ובמיוחד לאלה החיים בירושלים ובישראל ("בשטחי 1948") להגיע לירושלים על מנת להתמודד עם ישראל בין אם באמצעות תפילות ובין אם על ידי השלכת אבנים וחפצים (ערוץ אלמנאר, 13 במרץ).

  • עזת אלשרק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי בניית בית כנסת "החורבה" כמוה כהכרזת מלחמה משום שהיא מהווה איום ישיר על מסגד אלאקצא. לדבריו "מסגד אלאקצא הוא קו אדום וחצייתו על ידי ישראל תפוצץ הר געש של זעם אסלאמי" (Palestine-Info , 15 במרץ, 2010 ).

 הרשות הפלסטינית ופתח נטלו חלק בעידוד פעילות המחאה בירושלים תוך הצגת חנוכת בית הכנסת כניסיון ישראלי לפגוע במסגד אלאקצא. הטלוויזיה הפלסטינית שבשליטת הרשות שידרה ב-16 במרץ במסגרת גל פתוח, באופן חריג לאחרונה. במסגרת שידורי הגל הפתוח הועברו צילומים בשידור ישיר ממוקדי העימות בירושלים ועלו לשידור אישים פלסטיניים מדרגים שונים, שדיברו בשבח "העמידה האיתנה" בירושלים.

 במסגרת ההתבטאויות המסיתות בלטו:

  • חאתם עבד אלקאדר, הממונה על תיק ירושלים בפתח אמר בראיון לרדיו פלסטיני כי השתתפותם של נציגי הקואליציה של ממשלת ישראל בחנוכת בית הכנסת מעידה על כך ש"זהו צעד ראשון להקמת בית המקדש השלישי על חורבות מסגד אלאקצא" (רדיו קול פלסטין, 15 במרץ)

  • תיסיר אלתמימי, השופט השרעי העליון, קרא למוסלמים ברחבי העולם להכריז על גיוס כללי על מנת להגן על מסגד אלאקצא מפני "ניסיונות הפריצה של יהודים". לדבריו, חנוכת בית הכנסת היא התגרות במוסלמים בכל העולם (PNN , 15 במרץ).

תגובות חמאס למעצרו של מאהר עודה

 כוחות הביטחון הישראליים עצרו ב-13 במרץ בראמאללה את מאהר עודה, בכיר בגדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. עודה היה אחראי לתכנון והכוונה מטעם מפקדת חמאס     בראמאללה של שני פיגועי התאבדות קטלניים שאירעו ב-9 בספטמבר 2003: פיגוע התאבדות בקפה הלל בירושלים בו נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו 70; ופיגוע התאבדות בטרמפיאדה ליד מחנה צריפין סמוך לראשון לציון בו נהרגו 9 אנשים ונפצעו 14.

 דוברי חמאס ניצלו את מעצרו של עודה להטחת האשמות נגד הרשות הפלסטינית:

  • מפקדת חמאס ביהודה ושומרון הודיעה כי "הצלחת קציני שב"כ לעצור את עודה אחרי שנכשלה עשרות פעמים לא הייתה מתבצעת אילולא המאמצים הביטחוניים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בגדה" (Palestine-info , 14 במרץ).

  • צלאח אלברדויל, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, טען כי המעצר "משקף את צביעות הרשות הפלסטינית המדברת על פיוס בעודה מסגירה לישראל ‘גיבור לאומי" (Paltoday , 14 במרץ).

  • משיר אלמצרי, חבר המועצה המחוקקת, מסר בראיון לטלוויזיה אלאקצא כי מעצרו של עודה בעומק השטח של הרשות הפלסטינית מצביע "על התפקיד הבוגדני שממלאת הרשות בתיאום הביטחוני עם ישראל" (טלוויזיה אלאקצא, 14 במרץ).

בית הקפה הלל בירושלים בו בוצע פיגוע ההתאבדות
בית הקפה הלל בירושלים בו בוצע פיגוע ההתאבדות (פלסטין אלמסלמה, אוקטובר, 2003)



1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד