טרור ואינטרנט: הכרזה על “אנתיפאדה אלקטרונית” נגד ישראל באמצעות רשת פייסבוק באינטרנט. חמאס וגורמים אסלאמיים רדיקאליים התומכים בה, בעידוד איראן, עושים שימוש ברשתות החברתיות באינטרנט לצורכי המאבק נגד ישראל

ההודעה הראשונה של הקבוצה בפייסבוק (25 בפברואר, 2010)

ההודעה הראשונה של הקבוצה בפייסבוק (25 בפברואר, 2010)

הכתבה שהופיעה באתר ביטאון חמאס אלרסאלה (28 בפברואר, 2010)

הכתבה שהופיעה באתר ביטאון חמאס אלרסאלה (28 בפברואר, 2010)

אנתפאצ'ת פייסבוק הראשונה

אנתפאצ'ת פייסבוק הראשונה

פייסבוק 2010 – אנתפאדת פייסבוק הראשונה

פייסבוק 2010 – אנתפאדת פייסבוק הראשונה

הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה

הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה

מסרים תומכי טרור בקבוצת פייסבוק

מסרים תומכי טרור בקבוצת פייסבוק

איסנא, 28 בפברואר, 2010

איסנא, 28 בפברואר, 2010


כללי

1. על רקע הכרזת ממשלת ישראל על מערת המכפלה בחברון וקבר רחל כעל אתרי מורשת לאומית, הוקמה בסוף פברואר קבוצה חדשה ברשת פייסבוק של פעילי אינטרנט פלסטינים, אשר קראו להצטרף ל"אנתיפאדה אלקטרונית" להגנה על המקומות הקדושים לאסלאם מפני ישראל. קבוצה זו מונה כמה אלפי חברים ומספרם גדל בהתמדה. בהודעה הראשונה של הקבוצה (שפורסמה ב-25 בפברואר) נאמר שאנשי הקבוצה רואים עצמם ככוח "שיעקור את שורשי הישות [הציונית] ".

ההודעה הראשונה של הקבוצה בפייסבוק (25 בפברואר, 2010)
ההודעה הראשונה של הקבוצה בפייסבוק (25 בפברואר, 2010)

2. הכרוז הראשון שפרסמה הקבוצה קרא לכל המוסלמים בעולם להירתם למאבק למען המקומות הקדושים בירושלים וללחוץ על ממשלותיהם שיינקטו בעמדה תקיפה נגד ישראל. הכרוז מנסה להלהיט את הרוחות ע"י הפצת מידע לפיו מתכוונים ארגונים יהודיים להכריז על יום בינלאומי להקמת בית המקדש השלישי ולפרוץ במהלכו להר הבית. הטרמינולוגיה בה משתמשת קבוצה זאת הינה אסלאמית-רדיקאלית. מספר אינדיקציות מצביעות על כך כי לאחים המוסלמים במצרים קשר ליוזמה זאת. יתכן גם שבקבוצה משתתפים פעילי חמאס וארגוני טרור פלסטינים אחרים.

3. אחת המשמעויות של השימוש ברשת פייסבוק הינה יצירת פלטפורמה נוספת להפצת מסרי שנאה והסתה המעודדים הפרות סדר ביהודה ושומרון (בדגש על הר הבית). יעילותה של פלטפורמה זאת הוכחה בגל המחאות ששטף את איראן לאחר הבחירות האחרונות לנשיאות. יוזכר, כי לאחרונה קרא שר המודיעין האיראני, בעת כינוס למען הפלסטינים בטהראן, לבצע אנתיפאדה תקשורתית נגד ישראל תוך שימוש ברשתות החברתיות באינטרנט. 

ניצול הרשת החברתית פייסבוק לאנתיפאדה אלקטרונית נגד ישראל

4. על פי כתבה שפורסמה באתר האחים המוסלמים במחוז אלשרקיה במצרים נאמר כי הקבוצה בפייסבוק הוקמה על ידי קבוצה של מוסלמים פרטיים וכי חברי הקבוצה קוראים באמצעותה לקמפיין המכונה "האנתיפאדה הראשונה בפייסבוק", להצלת מסגד אלאקצא והמקומות הקדושים לאסלאם ול"התעוררות אלקטרונית". כמו כן הפנו קריאה לפתוח במסע תעמולה שנועד להדגיש את חשיבות המקומות הקדושים לאסלאם ולמוסלמים. חברי הקבוצה הצביעו על כך שאנשי הקבוצה פעילים לא פחות מהפלסטינים המתמודדים עם "הכיבוש הציוני האכזר בגדה וברצועה"1 (www.sharkiaonline.com , 28 בפברואר, 2010). הכתבה התפרסמה גם באתר האינטרנט של אלרסאלה, המזוהה עם חמאס ב-28 בפברואר, 2010 ובכלי תקשורת נוספים של חמאס.

הכתבה שהופיעה באתר ביטאון חמאס אלרסאלה (28 בפברואר, 2010)
הכתבה שהופיעה באתר ביטאון חמאס אלרסאלה (28 בפברואר, 2010)

5. חברי הקבוצה משתפים את חבריהם לקבוצה במלל, תמונות, כרזות, סרטונים וקישורים שונים הרלוונטיים לנושא.  בין השאר מופיע באתר סרטון המתעד נאום שנשא ראא’ד צלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, במסגרת כינוס "אלאקצא בסכנה" ובו הוא מאשים את ישראל בטרור ובקיום חפירות בהר הבית כדי להקים במקום את בית המקדש השלישי2. חברי הקבוצה גם מעדכנים באמצעותו על אירועים מתוכננים דוגמת הפגנות מחאה, עצרות וכינוסים.

6. מעיון בתכני האתר עולה כי נכון ל-2 במרץ רשומים בקבוצה למעלה מ-5,000 חברים (על פי הכתבה באלרסאלה נרשמו כ-3,000 חברים כבר ביומיים הראשונים) ומספרם גדל בהתמדה. מנהל הקבוצה מזדהה בשם אחמד מחמד אלצ’ארי (יתכן שם פיקטיבי).  הטרמינולוגיה המשמשת את פעילי הקבוצה הינה אסלאמית קיצונית, המזוהה עם האחים המוסלמים. לעיתים המלל מופיע בדיאלקט מצרי.  אפשר ובקבוצה ומשתתפים  גם חברים פעילי חמאס או כאלו המזדהים עימם3.

אנתפאצ'ת פייסבוק הראשונה

7. בגילוי הדעת הראשון של "אנתפאצ’ת פייסבוק הראשונה" מ-25 בפברואר, 2010 נכתב כי היא נועדה לסייע להגן על מסגד אלאקצא ועל המקומות הקדושים לאסלאם. גילוי הדעת קורא לחברים להירתם למען המקומות הקדושים בירושלים וללחוץ על ממשלות שינקטו עמדה תקיפה מול ישראל.  הכרוז פונה לכל האוכלוסייה המוסלמית בעולם וקורא להפוך את יום שישי (26 בפברואר 2010) ל"יום אלשהאדה בפלסטין" [יום מות הקדושים בפלסטין]. עוד נאמר בגילוי הדעת  כי בכוונת ארגונים יהודיים להכריז יום בינלאומי למען בית המקדש השלישי. במסגרתו זו בכוונתם לפרוץ להר הבית ובמקביל לחנוך בית כנסת בקרבת הר הבית. גילוי הדעת מסתיים במילים "ושהעולם יידע שהיהודים מבצעים פשעים נאציים נגד העם הפלסטיני והם ישתו מאותה הכוס [בה משקים את העם הפלסטיני]". על החתום "המשתוקקים למות קדושים [עשאק אלשהאדה]".4 נוסח מלא של גילוי הדעת בערבית ראו נספח).

פייסבוק 2010 – אנתפאדת פייסבוק הראשונה
כרזת הקמפיין "פייסבוק 2010 – אנתפאדת פייסבוק הראשונה"5

חמאס קוראת להכריז באינטרנט על ה-9 במרץ כיום   ה-1,000 ל"מצור" על עזה

8. באתר האינטרנט של חמאס Palestine-info פורסמה ב-6 במרץ הודעה לפיה הוחלט לקבוע את ה-9 במרץ כ"יום אלקטרוני נגד המצור הציוני המוטל על רצועת עזה". יום זה הוכרז, לציון  מלאת 1,000 ימים ל"המצור" על הרצועה. במסגרת יום זה הודיעו הפעילים ברשתות החברתיות באינטרנט: פייסבוק, טוויטר ובלוגים שונים, שישנו את הפרופיל האישי שלהם ברשת לתמונה אחידה המוקדשת ליום זה ולרצועת עזה.

9. במסגרת אירועי היום האלקטרוני נפתחה קבוצה חדשה בפייסבוק בשם " עזה תחת מצור אלף יום" שבה מועלים בעיקר קטעי ווידיאו ואודיו המציגים את "טרגדיית העם הפלסטיני ברצועה, במיוחד במהלך המלחמה הציונית האחרונה נגד עזה בשנה שעברה". מספר המשתתפים בקבוצה כבר הגיע ליותר מארבעת אלפים. אנשי הקבוצה הדגישו ש"עזה והגדה הן שני מקומות במדינה אחת- פלסטין ושהצדעתם לעזה ולעמידתה האיתנה [שלה] לא תשכיח מהם את המתרחש במסגד אלאקצא ואת ניסיונות הישות [הציונית) לייהד אותו ", 6 במרץ, 2010 Palestine-info, )

הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה
הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה
http://www.facebook.com/group.php?v=info&gid=329537828907   

משמעות השימוש בפייסבוק לצורכי המאבק הפלסטיני נגד ישראל

10. שימוש ברשתות חברתיות באינטרנט בכלל ובפייסבוק בפרט, מהווה כלי נוסף באמצעותו ניתן לגייס תמיכה נרחבת ולהשפיע במסגרת המלחמה על התודעה. זהו כלי חופשי ופתוח לכל, חוצה גבולות המאפשר תקשורת בלתי אמצעית כמעט ללא פיקוח. ניתן להעביר באמצעותה מסרים מילוליים וויזואליים.  חמאס וארגונים רדיקאליים התומכים בה (בעידוד איראן) החלו לאחרונה במאמץ לנצל כלי זה לצורכי המאבק נגד ישראל.

11. עבור הפלסטינים השימוש ברשת מאפשר קשר ישיר בין רצועת עזה לבין יהודה ושומרון ובינם לבין מדינות במזרח התיכון ומחוצה לו בהם פועלים גורמים אסלאמיים-רדיקאליים וגורמי טרור. מעבר למשמעות התעמולתית זוהי פלטפורמה נוחה לליבוי יצרים ולהסתה. באשר לקהל היעד של רשתות אלה הוא בדרך כלל קהל צעיר הנתון להשפעה של מסרים אלה. הדבר עלול לאפשר לגורמים אסלאמיים רדיקאליים ולגורמי טרור הפעלת צעירים להפרות סדר ביהודה ושומרון בדגש על הר הבית.

מסרים תומכי טרור בקבוצת פייסבוק
 מסרים  תומכי טרור בקבוצת פייסבוק:
אם מלבישה את בנה רעול הפנים בחגורת נפץ

 12. ב-29 בפברואר נערך בטהראן כינוס של "הוועידה לסולידריות לאומית ואסלאמית למען עתיד פלסטין". הכנס נערך בראשותו של נשיא איראן אחמדינז’אד,  שאף נשא בו נאום אנטי ישראלי מתלהם. בכנס נכחו, בין השאר, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח’אלד משעל, מזכ"ל הג’האד האסלאמי בפלסטין רמצ’אן שלח וראש החזית העממית/ המפקדה הכללית אחמד ג’בריל.

13. במהלך הכינוס קרא חידר מצלחי, שר המודיעין האיראני למדינות המוסלמיות לבצע אנתיפאדה תקשורתית נגד ישראל. לדבריו על אנתיפאדה זו, האינתיפאדה השלישית, להתבצע באמצעות הקמת רשת חברתית באינטרנט במטרה לחשוף את מעשיהן של ישראל וארה"ב באמצעות מסע תעמולה נגדן. מצלחי גם הביע נכונות משרדו להגיש כל סיוע לעם הפלסטיני על מנת לבצע זאת (אירנ"א, 28 בפברואר, 2010).

איסנא, 28 בפברואר, 2010
נשיא איראן אחמדינז’אד במסיבת עיתונאים עם יו"ר הלשכה המדינית של חמאס חא’לד משעל 
בכינוס  "הוועדה לסולידריות לאומית ואסלאמית למען עתיד פלסטין"
(איסנא, 28 בפברואר, 2010)

14. את קריאת שר המודיעין האיראני לניצול הרשתות החברתיות באינטרנט יש לראות להערכתנו, על רקע יעילותן הרבה שהוכחה במהלך מאבק מתנגדי המשטר לאחר הבחירות לנשיאות. המשטר האיראני, המודע לאפקטיביות של כלי זה, מנסה לתעל את השימוש בו נגד ישראל בעודנו מנהל מלחמת חורמה נגד פעילויות מסוג זה בתוך איראן. במסגרת זאת נוהגת איראן לחסום אתרים הנראים לה לא ראויים דוגמת אתרים המזוהים עם מתנגדי המשטר, עוצרת בלוגרים ובמהלך אירועים דוגמת יום השנה למהפכה אף מנתקת לגמרי את כל רשתות האינטרנט.

נספח


הסתה באמצעות האינטרנט: נוסח הכרוז הראשון המכריז על קמת הקבוצה בפייסבוק

بدء فعاليات الإنتفاضة الأولى للفيس بوك لِنُصرة المسجد الأقصى و الدفاع عن المُقدسات الإسلامية
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
البيان الأول
من
إنتفاضة الفيس بوك الأولى
بسم الله الرحمن الرحيم
(
يا أيها الذين أمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون )
يا أيتها الجماهير المُسلمة :
أنتم اليوم على موعد مع قدر الله سبحانه النافذ في اليهود وأعوانهم .. بل أنتم جزء من هذا القدر الذي سيقتلع جذور كيانهم إن كان آجلا أم عاجلا بإذن الله سبحانه وتعالى .

إن ملايين الشهداء و مئات الآلاف من الجرحى الذين قدموا أرواحهم خلال فترة هذا الاحتلال في سبيل الله من أجل عزة أمتهم وكرامتها ، ومن أجل استعادة حقنا في وطننا رفعةً لراية الله في الأرض .. لهي تعبير صادق عن روح التضحية والفداء التي يتمتع بها الشعب الفلسطيني والذي قض مضاجع الصهاينة وزلزل كيانهم ، والذي أثبت للعالم أن شعباً يطلب الموت لا يمكن أن يموت .

لا بد أن يفهم اليهود برغم قيودهم وسجونهم ومعتقلاتهم و إغتيالاتهم .. برغم المعاناة التي يعانيها شعبنا في ظل احتلالهم المجرم .. برغم شلالات الدماء التي تنزف كل يوم .. برغم الجراح ، فإن شعبنا أقدر منهم على الصبر والثبات في وجه طغيانهم وغطرستهم حتى يعلموا أن سياسة العنف ستقابل أشد منها من أبنائنا وشبابنا لأنهم يعشقون جنات الخلد أشد مما يعشق أعداؤنا الحياة الدنيا .

لقد جاءت انتفاضة شعبنا المرابط في الأرض المحتلة رفضا لكل الاحتلال وضغوطاته.. رفضا لسياسة انتزاع الأراضي وغرس المستوطنات .. رفضا لسياسة القهر من الصهاينة.. رفضاً للتهويد .. قد جاءت لتوقظ ضمائر اللاهثين وراء السلام الهزيل .. وراء المؤتمرات الدولية الفارغة.. وراء مصالحات جانبية خائنة .. وأن يتيقنوا أن الإسلام هو الحل وهو البديل .

و أن يعلم كل المستوطنون المستهترون أن شعبنا عرف ويعرف طريقه …. طريق الاستشهاد وطريق التضحية ، وأن شعبنا جواد كريم في هذا الميدان ، ولن تجديهم سياسة العسكريين – إسرائيل و أمريكا – والمستوطنين وستتحطم كل محاولاتهم لإذابة شعبنا و إبادته برغم رصاصهم وبرغم عملائهم وبرغم مخازيهم ..

وليعلموا أن العنف لا يولد إلا العنف وأن القتل لا يولد إلا القتل . وصدق القائل :"وأنا الغريق فما خوفي من البلل ".
ولصهاينة المجرمين : ارفعوا أياديكم عن فلسطين بأكملها –عن مُدنها – عن مخيماتها- عن أطفالها – عن نسائها – عن شيوخها – عن مدارسها – عن مستشفياتها .. … عن قرآننا ، فمعركتنا معكم معركة عقيدة ووجود وحياة .

و ان ما يحدث الآن من ضمٍ للمعالم الإسلامية .. إلى معالم إسرائيل ، و كذلك عمليات التهويد لمدينة القدس ، و كذلك الحفريات التي تحدث أسفل المسجد الأقصى ..
لن يتم السكوت عليه ابداً مهماً كان الثمن
سأحمل روحي على راحتي … و ألقى بها في مهاوى الردى
فإما حياة تسر الصديق … و إما ممات يغيظ العدى
إجعلوا غداً الجمعة يوم الشهادة بفلسطين

وليعلم العالم أن اليهود يرتكبون الجرائم النازية ضد الشعب الفلسطيني . وأنهم سيشربون من نفس الكأس .

( ولتعلمن نبأه بعد حين )

عشاق الشهادة
الخميس 25/2/2010


1 הדבר יכול להעיד על כך שחברי הקבוצה בפייסבוק אינם נמנים בהכרח על הפלסטינים ביהודה, שומרון ורצועת עזה.

2    http://www.facebook.com/ahmedeldary?v=wall&ref=search

3 הידיעה על כך פורסמה באלרסאלה ובאתר הפורומים של חמאס. תמונות שפורסמו ע"י הקבוצה מכילות, בין השאר, אלמנטים גראפיים שבשימוש חמאס ואיורים וצילומים של חמאס (למשל כרזה לרגל יום השנה ה-22 ליסוד חמאס).

4  http://www.facebook.com/group.php?v=app_2373072738&gid=330782952102#!/topic.php?uid=
330782952102&topic=13519
.

5  http://www.facebook.com/group.php?v=app_2373072738&gid=330782952102#!/group.php?v=
wall&gid=330782952102
.

 

לראש העמוד