חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (3 -9 במרץ 2010)

אבו מאזן במהלך השתתפותו בכינוס ועדת המעקב הערבית

אבו מאזן במהלך השתתפותו בכינוס ועדת המעקב הערבית

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ההפגנות האלימות במחאה על ההכרזה על מערת המכפלה וקבר רחל כעל אתרי מורשת לאומית

ההפגנות האלימות במחאה על ההכרזה על מערת המכפלה וקבר רחל כעל אתרי מורשת לאומית

הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה

הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה

דמות היהודי הסטריאוטיפי הגוזל את הר הבית

דמות היהודי הסטריאוטיפי הגוזל את הר הבית


אבו מאזן במהלך השתתפותו בכינוס ועדת המעקב הערבית
אבו מאזן במהלך השתתפותו בכינוס ועדת המעקב הערבית שהחליטה “לתת הזדמנות” לשיחות קרבה

בין ישראל לפלסטינים לפרק זמן של ארבעה חודשים (“אלאיאם”, 3 במרץ, 2010).

עיקרי הדו"ח

 גם השבוע נמשך השקט בנגב המערבי. ביהודה ושומרון נמשכו הפגנות אלימות במספר מוקדים, שכללו יידוי אבנים לעבר כוחות צה"ל. שיאן היה בהר הבית שם נזרקו לראשונה מזה שנים רבות אבנים לעבר מתפללים בכותל המערבי. אישים המזוהים עם הרשות הפלסטינית וחמאס המשיכו בהתבטאויות מסיתות תוך העלאת טענות שקריות על "מתקפה" ישראלית מתוכננת על הר הבית.

 ב-8 במרץ הודיע הממשל האמריקני כי ישראל והרשות הפלסטינית הסכימו לחדש את התהליך המדיני באמצעות שיחות קרבה. בין ישראל לפלסטינים נותרו בעינם פערים מהותיים בנוגע לאופי שיחות הקרבה: הפלסטינים מעוניינים במו"מ אודות סוגיות הליבה בעוד ישראל מוכנה לדון בהן רק במסגרת שיחות ישירות.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 נמשך השקט ביישובי הנגב המערבי. גם במהלך השבוע האחרון לא אותרו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

יהודה ושומרון

נמשכו ההפגנות האלימות במחאה על ההכרזה על אתרי המורשת

 נמשכו ההפגנות האלימות במחאה על ההכרזה על מערת המכפלה וקבר רחל כעל אתרי מורשת לאומית. ביום שישי 5 במרץ אירעו הפגנו אלימות במספר מוקדים ביהודה ושומרון. אלה כללו התקהלויות, ויידוי אבנים לעבר כוחות צה"ל. במקביל נמשכות ההפגנות במוקדים ה"מסורתיים" (בלעין, שיח’ ג’ראח). כוחות הביטחון  פיזרו  ההפגנות.

ההפגנות האלימות במחאה על ההכרזה על מערת המכפלה וקבר רחל כעל אתרי מורשת לאומית
מימין: ילדים פלסטינים מניפים דגלי פלסטין ופתח בבלעין.
משמאל: נשים מפגינות בשיח’ ג’ראח (סוכנות ופא, 3 במרץ)

 שיאן של ההפגנות האלימות היה בהר הבית (5 במרץ) כאשר בתום תפילת יום השישי יידו מפגינים אבנים לעבר המתפללים ברחבת הכותל המערבי (לראשונה מזה כתשע שנים) ולעבר שוטרים בשער המוגרבים.  כוחות המשטרה הרחיקו את מיידי האברים והשתלטו על רחבת הר הבית תוך שימוש ברימוני הלם. בתקריות נפגעו כעשרים שוטרים. לדברי מקורות פלסטינים נפצעו באירועים כשישים מפגינים. 

 במקביל, המשיכו גורמים המזוהים עם הרשות הפלסטינית וחמאס להלהיט את האווירה באמצעות התבטאויות מסיתות  תוך העלאת טענות שקריות על "מתקפה" על הר הבית אותה מתכוונת ישראל כביכול לבצע. כך למשל :

  • תיסיר תמימי, השופט השרעי העליון הזהיר כי "יהודים קיצוניים",  הנתמכים ע"י ממשלת ישראל, החלו בהכנות לקראת ביצוע "התקפה גדולה" על מסגד אלאקצא. לדבריו הפלסטינים לא ייכנעו ויגנו על מסגד אלאקצא ועל המקומות הקדושים. עוד הוסיף כי הפלסטינים פנו בנושא לגורמים  בינלאומיים, כולל מדינות ערביות ומוסלמיות, אשר לצערו לא הגיבו (צות אלערב, 3 במרץ).

  • טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס, פרסם הודעה לעיתונות בה גינה בתוקף את פעולות ישראל בהר הבית ובמערת המכפלה. לדברי ההודעה האירועים הינם בבחינת הקדמה "לטבח"  אותו ישראל מתכננת לבצע. אלנונו הפנה קריאה לאחדות לאומית לשם הגנה על המקומות הקדושים ולחיזוק "ההתנגדות" (Palestine-info , 5 במרץ).

  • צלאח אלברדאויל, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, הדגיש במהלך תהלוכה שאורגנה בח’אן יונס, את הצורך בפתיחה של "אנתיפאדה שלישית" לתמיכה במסגד אלאקצא, ירושלים והמקומות הקדושים (Palestine-info , 5 במרץ).

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע. במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. 

  במקביל נמשכו אירועי השלכת בקבוקי תבערה ויידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים. אזרח ישראלי נפצע באורח קל.  בין האירועים יצוינו:

  • 8 במרץ – שני בקבוקי תעברה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלמועיר (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצומת תפוח (דרומית לשכם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 8 במרץ).

  • 7 במרץ– אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי ואוטובוס  סמוך לכפר תקוע (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 7 במרץ).

  • 6 במרץ – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 6 במרץ).

  • 6 במרץ –  בכליו של פלסטיני שביקש לעבור בנקודת הביקורת בקעות נמצאו שלושה מטעני צינור (דובר צה"ל, 6 במרץ).

  • 4 במרץ – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנחלין (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 4 במרץ).

  • 3 במרץ – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי ליד אשתמוע (דרומית מערבית לחברון). אזרח ישראלי נפצע באורח קל ופונה לבית החולים. בו ביום יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה"ל, 3 במרץ).

התפתחויות ברצועת עזה

מעברים בין ישראל לרצועת עזה

 המעברים בין ישראל לרצועת עזה היו פתוחים במהלך השבוע ודרכם עברו 274 משאיות.

חמאס  מציינת 1,000 ימים ל"מצור"

גורמים בחמאס קראו לציין את ה-9 במרץ כיום ה-1,000 "למצור" על רצועה (ככל הנראה הספירה היא מיום השתלטות חמאס על רצועת עזה, יוני 2007).  במסגרת זאת מתוכננות מספר פעילויות תחת הכותרת "1,000 יום למצור והחירות לעזה"  :

  • ב-14 במרץ אמורה להתקיים תהלוכה לעבר מחסום ארז שם תתקיים הפגנה (ערוץ אלקדס, 8 במרץ).

  • ב-18 במרץ אמורה להתקיים עצרת בה יודלקו 1,000 נרות וישודרו תוכניות שונות ממדינות ערב שיוקדשו לתושבי רצועת עזה (ערוץ אלקדס, 8 במרץ)  .

  • באתר האינטרנט של חמאס Palestine-info פורסמה ב-6 במרץ הודעה לפיה הוחלט לקבוע את ה-9 במרץ כ"יום אלקטרוני נגד המצור הציוני המוטל על רצועת עזה". במסגרת אירועי היום האלקטרוני נפתחה קבוצה חדשה בפייסבוק בשם " עזה תחת מצור אלף יום" שבה מועלים בעיקר קטעי ווידיאו ואודיו המציגים את "טרגדיית העם הפלסטיני ברצועה, במיוחד במהלך המלחמה הציונית האחרונה נגד עזה בשנה שעברה". מספר המשתתפים בקבוצה כבר הגיע ליותר מארבעת אלפים ( 6 במרץPalestine-info, ).

הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה
הקבוצה שנפתחה בפייסבוק לתמיכה בעזה
http://www.facebook.com/group.php?v=info&gid=329537828907   

התהליך המדיני

ישראל והרשות הפלסטינית הסכימו לשיחות קרבה

כללי

הממשל האמריקני הודיע ב-8 במרץ כי ישראל והרשות הפלסטינית הסכימו לחדש את התהליך המדיני באמצעות שיחות קרבה ( proximity talks . השיחות תתקיימנה בתיווכו של השליח האמריקני למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל המבקר באזור.

בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל הודיע שעות ספורות לאחר ההכרזה על חידוש השיחות כי הוא מקווה ששיחות עם הפלסטינים "יובילו במהירות לשיחות ישירות" (הארץ, 9 במרץ).

למרות ההודעה האמריקנית בדבר ההסכמה של שני הצדדים, נותרו בעינם פערים מהותיים בעמדות בנוגע לאופי שיחות הקרבה: בעוד הפלסטינים מעוניינים במו"מ אודות סוגיות הליבה מוכנה ישראל לדון בהן רק במסגרת משא ומתן ישיר והיא רואה בשיחות הקרבה אמצעי למעבר למשא ומתן ישיר.

תגובות הליגה הערבית והרשות הפלסטינית

וועדת המעקב הערבית מטעם הליגה הערבית הודיעה על החלטתה "לתת הזדמנות" לשיחות עקיפות בין ישראל לפלסטינים (שיחות קרבה),  למרות העובדה שהוועדה "אינה משוכנעת ברצינותה של ישראל בנושא השלום". לשיחות הוקצה פרק  זמן של ארבעה חודשים, שבסיומן תיערך ישיבה נוספת בה תוערך התקדמות המו"מ. הוועדה הדגישה שהתנאי למו"מ ישיר הוא הפסקה מוחלטת של ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים, כולל בירושלים (אלג’זירה, 3 במרץ).

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, העניק ראיון לטלוויזיה המצרית ב-3 במרץ בו הביע הסכמתו לשיחות הקרבה. להלן עיקרי דבריו :

  • הפנייה למסלול שיחות הקרבה היא האופציה היחידה שקיימת עבור הרשות בהעדר אופציות אחרות. לדבריו, שיחות הקרבה יתקיימו במתכונת של מסע דילוגים של השליח האמריקני ג’ורג’ מטשל אשר ייפגש עם הצד הפלסטיני ועם הצד הישראלי וידון עם כל צד בהבנות שיסוכמו עם הצד השני.

  • המו"מ יתנהל על פי המתווה של מפת הדרכים ובמשך פרק זמן של ארבעה חודשים. בתום השיחות על ארצות הברית להודיע את עמדתה הסופית.

  • שלילת האפשרות לחזרה לנתיב האנתפאצ’ה המזוינת:  "האנתפאצ’ה המזוינת כמוה ככדור שלג. ייתכן שכעת ניתן לשלוט עליה, אך ביום מן הימים כבר לא".

תגובת חמאס

דוברי חמאס הגיבו בביקורת קשה על החלטת הרשות הפלסטינית:

  • עזת אלשרק, חבר הלשכה המדינית של חמאס (הנהגת חוץ), הכריז כי חמאס דוחה את המו"מ העקיף עם ישראל בהוסיפו כי הוא יספק לישראל תירוצים להמשיך את הבנייה בהתנחלויות ולייהוד המקומות הקדושים (Palestine-info , 3 במרץ).

  • טאהר אלנונו, דובר ממשלת חמאס, קרא למדינות ערב שלא לתמוך בחזרה למו"מ עם ישראל בעקבות "ההסלמה" מצדה של ישראל (הכללת מערת המכפלה וקבר רחל בפרויקט אתרי המורשת ובנייה בהתנחלויות). הוא הוסיף כי מטרת המו"מ הזה הינה לשפר את תדמיתה של ישראל ולא להעניק זכויות לפלסטינים (קדספרס, 3 במרץ).

המאבק המדיני

המשך מעורבות בכירי פתח בפעילות ה”התנגדות העממית”

סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני ממשיך להפגין בפומבי את הזדהותו עם פעילות "ההתנגדות העממית" נגד הגדר וההתנחלויות. ב-6 במרץ הוא נפגש עם פעילי ה"וועדות העממיות למאבק בגדר ובהתנחלויות" (גוף האחראי על ארגון הפגנות שבועיות במוקדי החיכוך המסורתיים). במסגרת המפגש, שיבח ראש הממשלה הפלסטיני את פעילותן של הוועדות נגד ה"כיבוש" תוך גינוי חריף של ישראל (העיתונות הפלסטינית, 7 במרץ).

עבאס זכי, חבר הוועד הפועל, השתתף בהפגנה נגד הגדר שהתקיימה במעצרה (צפונית לבית לחם). הוא האשים את ישראל בניסיון "לגנוב את המורשת התרבותית של העם הפלסטיני ולהשתלט על אדמות נוספות ביהודה ושומרון" (אלאיאם, 6 במרץ).

מאבק להחרמת מוצרים ישראליים מתוצרת התנחלויות

  • משרד הארגון והגיוס בפתח החל להרכיב ו"ועדות עממיות" ביהודה ושומרון אשר יעסקו בהגברת המודעות להחרמת מוצרי ההתנחלויות הישראליות:
  • סרחאן אלדויכאת, חבר המועצה המהפכנית של אש"ף, ממשרד ההקדשים ברשות הפלסטינית דרש להנחות את הדרשנים במסגדים להתייחס במסגרת דרשות יום שישי לסוגיית החרמת מוצרי ההתנחלויות. הוא הוסיף כי ה-15 במרץ ייקבע כ"יום לאומי  לציון החרם על מוצרי ההתנחלויות" (מען, 3 במרץ)

  • מעאד’ שתיוי, דובר וועדות "נוער פתח" (שביבה) בשכם, ציין כי בכוונת התנועה לערוך מבצע "מבית לבית" המיועד להסברה בנושא החרם. במסגרת המבצע, מתכוונים פעילי פתח לעבור בבתי התושבים ולדבר איתם על חשיבות החרמת המוצרים של התנחלויות (מען, 3 במרץ).

הצגה שקרית של תאונת דרכים ביו רכב ישראלי ורכב פלסטיני

ב- 5 במרץ אירעה  תאונת דרכים קשה על גשר סילואד, סמוך לראמאללה, כאשר  כלי רכב צבאי  התנגש במכונית פלסטינית. כתוצאה מההתנגשות נהרגו שישה פלסטינים, בני משפחה אחת .  אסאמה אלקואסמי, דובר רשמי של פתח, הציג את  מותם של ששת הפלסטינים כאסתשהאד (הקרבה למען אללה). לטענתו (השקרית), על פי העדויות שנגבו בשטח, היה זה מעשה מכוון. לדבריו ישראל מנסה מזה זמן לגרור את האזור למעשי אלימות על מנת "לחמוק מהמחויבות המדינית" (סוכנות הידיעות מען, 6 במרץ).

דמות היהודי הסטריאוטיפי הגוזל את הר הבית
דמות היהודי הסטריאוטיפי הגוזל את הר הבית, בקריקטורה,  
שהופיעה ביומון הרשות הפלסטינית באלחיאת אלג’דידה (3 במרץ)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד